Haaretz

Last updated

Haaretz
Logo Haaretz en 2023 wordmark.svg
Haaretz front page.jpg
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Schocken family (75%)
Leonid Nevzlin (25%) [1]
Publisher Amos Schocken, M. DuMont Schauberg
Editor Aluf Benn [2]
Founded1919;105 years ago (1919)
Political alignment Centre-left to left-wing
Liberalism
Progressivism
Language Hebrew, English
HeadquartersGlobal HQ:
Tel Aviv, Israel
North American HQ:
New York City
Circulation 72,000
(weekends: 100,000) [3]
Website
Front page of Hadshot Ha'aretz, August 1919 HADASHOT HAARETZ (NATIONAL NEWS) DAILY OF THE EARLY 20S.jpg
Front page of Ḥadshot Ha'aretz, August 1919

Haaretz (Hebrew : הָאָרֶץlit.'The Land [of Israel]', originally Ḥadshot HaaretzHebrew : חַדְשׁוֹת הָאָרֶץ, IPA: [χadˈʃothaˈʔaʁets] lit.'News of the Land [of Israel]') is an Israeli newspaper. It was founded in 1918, making it the longest running newspaper currently in print in Israel. It is published in both Hebrew and English in the Berliner format. The English edition is published and sold together with The New York Times International Edition . Its Hebrew and English editions are available on the internet. In North America, it is published as a weekly newspaper, combining articles from the Friday edition with a roundup from the rest of the week. Haaretz is Israel's newspaper of record. [4] [5] It is known for its left-wing and liberal stances on domestic and foreign issues. [6]

Contents

As of 2022,Haaretz has the third-largest circulation in Israel. [7] It is widely read by international observers, especially in its English edition, and discussed in the international press. [8] According to the Center for Research Libraries, among Israel's daily newspapers, "Haaretz is considered the most influential and respected for both its news coverage and its commentary." [9]

History and ownership

Haaretz was first published in 1918 as a newspaper sponsored by the British military government in Palestine. [10] In 1919, it was taken over by a group of socialist-oriented Zionists, mainly from Russia. [11] [12] The newspaper was established on 18 June 1919 by a group of businessmen including the philanthropist Isaac Leib Goldberg, and initially, it was called Hadashot Ha'aretz ("News of the Land"). Later, the name was shortened to Haaretz. [13] The literary section of the paper attracted leading Hebrew writers of the time. [14]

The newspaper was initially published in Jerusalem. From 1919 to 1922, the paper was headed by a succession of editors, among them Leib Yaffe. It was closed briefly due to a budgetary shortfall and reopened in Tel Aviv at the beginning of 1923 under the editorship of Moshe Glickson, who held the post for 15 years. [12] The Tel Aviv municipality granted the paper financial support by paying in advance for future advertisements. [15]

Throughout the 1920s and 1930s, Haaretz's liberal viewpoint was to some degree associated with the General Zionist "A" faction, [16] which later helped form the Progressive Party, [17] though it was nonpartisan and careful not to espouse any specific party line. [18] [19] It was considered the most sophisticated of the Yishuv's dailies. [16]

Salman Schocken, a Jewish businessman who left Germany in 1934 after the Nazis had come to power, bought the paper in December 1935. Schocken was active in Brit Shalom, also known as the Jewish–Palestinian Peace Alliance, a body supporting co-existence between Jews and Arabs which was sympathetic to a homeland for both peoples. His son, Gershom Schocken, became the chief editor in 1939 and held that position until his death in 1990. [20]

The Schocken family were the sole owners of the Haaretz Group until August 2006, when they sold a 25% stake to German publisher M. DuMont Schauberg. [21] The deal was negotiated with the help of the former Israeli ambassador to Germany, Avi Primor. [22] This deal was seen as controversial in Israel as DuMont Schauberg's father, Kurt Neven DuMont, was member of the Nazi Party and his publishing house promoted Nazi ideology. [23]

On 12 June 2011, it was announced that Russian-Israeli businessman Leonid Nevzlin had purchased a 20% stake in the Haaretz Group, buying 15% from the family and 5% from M. DuMont Schauberg. [24] In December 2019, members of the Schocken family bought all of the Haaretz stock belonging to M. DuMont Schauberg. [1] The deal saw the Schocken family reach 75% ownership, with the remaining 25% owned by Leonid Nevzlin. [1]

In October 2012, a union strike mobilized to protest planned layoffs by the Haaretz management, causing a one-day interruption of Haaretz and its TheMarker business supplement. According to Israel Radio, it was the first time since 1965 that a newspaper did not go to press on account of a strike. [25] [26]

Management

The newspaper's editorial policy was defined by Gershom Schocken, who was editor-in-chief from 1939 to 1990. Schocken was succeeded as editor-in-chief by Hanoch Marmari. In 2004 David Landau replaced Marmari and was succeeded by Dov Alfon in 2008. [27] The current editor-in-chief of the newspaper is Aluf Benn, who replaced Alfon in August 2011. [2] Charlotte Halle became editor of the English print edition in February 2008.

Walter Gross was a member of the governing editorial board and a columnist with the paper from 1951 to 1995. [28]

Editorial policy and viewpoints

Haaretz describes itself as having "a broadly liberal outlook both on domestic issues and on international affairs", [29] and has been summarized as being "liberal on security, civil rights and economy, supportive of the Supreme Court, very critical of Netanyahu's government". [30] Others describe it alternatively as liberal, [31] [32] [33] centre-left, [34] left-wing, [35] [36] [37] and the country's only major left-leaning newspaper. [38] The newspaper opposes retaining control of the territories and consistently supports peace initiatives. [39] The Haaretz editorial line is supportive of weaker elements in Israeli society, such as sex workers, foreign laborers, Israeli Arabs, Ethiopian immigrants, and Russian immigrants. [11]

In 2006, the BBC said that Haaretz takes a moderate stance on foreign policy and security. [40] David Remnick in The New Yorker described Haaretz as "easily the most liberal newspaper in Israel", its ideology as left-wing and its temper as "insistently oppositional". [27] According to Ira Sharkansky, Haaretz's op-ed pages are open to a variety of opinions. [41] J. J. Goldberg, the editor of the American The Jewish Daily Forward , describes Haaretz as "Israel's most vehemently anti-settlement daily paper". [42] Stephen Glain of The Nation described Haaretz as "Israel's liberal beacon", citing its editorials voicing opposition to the occupation, the discriminatory treatment of Arab citizens, and the mindset that led to the Second Lebanon War. [43] A 2003 study in The International Journal of Press/Politics concluded that Haaretz's reporting of the Israeli–Palestinian conflict was more favorable to Israelis than to Palestinians but less so than that of The New York Times . [44] In 2016, Jeffrey Goldberg, the editor-in-chief of The Atlantic , wrote: "I like a lot of the people at Haaretz, and many of its positions, but the cartoonish anti-Israelism and anti-Semitism can be grating." [45] [46]

Formatting, circulation, and reputation

Front page of the Hebrew and English editions Newspapers.jpg
Front page of the Hebrew and English editions

Circulation

In 2022, a TGI survey found that Haaretz was the newspaper with the third largest readership in Israel, with an exposure rate of 4.7%, below Israel Hayom 's rate of 31% and Yedioth Ahronoth 's 23.9%. [7]

Formatting and image

Haaretz uses smaller headlines and print than other mass circulation papers in Israel. Less space is devoted to pictures, and more to political analysis. Opinion columns are generally written by regular commentators rather than guest writers. [11] Its editorial pages are considered influential among government leaders. [47] Apart from the news, Haaretz publishes feature articles on social and environmental issues, as well as book reviews, investigative reporting, and political commentary. In 2008, the newspaper itself reported a paid subscribership of 65,000, daily sales of 72,000 copies, and 100,000 on weekends. [3] The English edition has a subscriber base of 15,000. [43]

Readership and reception

Despite its historically relatively low circulation in Israel, Haaretz has for many years been described as Israel's most influential daily newspaper. [48] [49] [50] In 2006, it exposed a scandal regarding professional and ethical standards at Israeli hospitals. [51] Its readership includes members of Israel's intelligentsia and members of its political and economic elites. [52] [53] In 1999, surveys showed that Haaretz readership had above-average education, income, and wealth, and that most were Ashkenazi Jews. [43] [54] Some have said that Haaretz functions in Israel much as The New York Times does in the United States, as a newspaper of record. [55] [56] In 2007, Shmuel Rosner, Haaretz's former U.S. correspondent, told The Nation , "people who read it are better educated and more sophisticated than most, but the rest of the country doesn't know it exists." [43] According to Hanoch Marmari, a former Haaretz editor, the newspaper has lost its political influence in Israel because it became "detached" from the country's political life. [57]

Andrea Levin, executive director of the pro-Israel Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America (CAMERA), said Haaretz was doing "damage to the truth" and sometimes making serious factual errors without correcting them. [58] According to The Jerusalem Post , Haaretz editor-in-chief David Landau said at the 2007 Limmud conference in Moscow that he had told his staff not to report on criminal investigations against Prime Minister Ariel Sharon in order to promote Sharon's 2004–2005 Gaza disengagement plan. [59] In April 2017, Haaretz published an op-ed by a staff writer that said the Israeli religious right was worse than Hezbollah. [60] [61] Condemnation followed, including from Prime Minister Benjamin Netanyahu, President Reuven Rivlin, and other government ministers and MPs, as well as from Opposition Leader Isaac Herzog. [62]

Internet editions

Haaretz operates both Hebrew and English language websites. The two sites offer up-to-the-minute breaking news, live Q&A sessions with newsmakers from Israel, the Palestinian territories and elsewhere, and blogs covering a range of political standpoints and opinions. The two sites fall under the supervision of Lior Kodner, the head of digital media for the Haaretz Group. Individually, Simon Spungin is the editor of Haaretz.com (English) and Avi Scharf is the editor of Haaretz.co.il (Hebrew). [63] [64]

Offices

Former Haaretz building (1932-1973), of which only part of the facade has been preserved PikiWiki Israel 8304 former haaretz building in tel -aviv.jpg
Former Haaretz building (1932–1973), of which only part of the facade has been preserved

The Haaretz building is on Schocken Street in south Tel Aviv. [27]

The former Haaretz building of 1932–1973 was designed by architect Joseph Berlin. It was demolished in the early 1990s, with only part of the facade preserved and integrated into the new building at 56, Maza Street.

Journalists and writers

Present

Past

Passengers on board a Palestine Airways Short Scion, 1939. The second passenger on the left is reading Haaretz. PASSENGERS SEATED IN ONE OF THE PALESTINE AIRWAYS "SCION" PLANES DURING FLIGHT. nvs`ym bmhlk tysh SHl KHbrt "ntyby Avyr ArTS ySHrAl".D2-055.jpg
Passengers on board a Palestine Airways Short Scion, 1939. The second passenger on the left is reading Haaretz.

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Likud</span> Major Israeli right-wing political party

Likud, officially known as Likud – National Liberal Movement, is a major right-wing political party in Israel. It was founded in 1973 by Menachem Begin and Ariel Sharon in an alliance with several right-wing parties. Likud's landslide victory in the 1977 elections was a major turning point in the country's political history, marking the first time the left had lost power. In addition, it was the first time in Israel that a right-wing party won the plurality of the votes. After ruling the country for most of the 1980s, the party lost the Knesset election in 1992. Likud's candidate Benjamin Netanyahu won the vote for Prime Minister in 1996 and was given the task of forming a government after the 1996 elections. Netanyahu's government fell apart after a vote of no confidence, which led to elections being called in 1999 and Likud losing power to the One Israel coalition led by Ehud Barak.

<span class="mw-page-title-main">Amira Hass</span> Israeli journalist and author (born 1956)

Amira Hass is an Israeli journalist and author, mostly known for her columns in the daily newspaper Haaretz covering Palestinian affairs in Gaza and the West Bank, where she has lived for almost thirty years.

<i>Maariv</i> (newspaper) Israeli newspaper

Maariv is a Hebrew-language daily newspaper published in Israel.

<span class="mw-page-title-main">Zeev Sternhell</span> Israeli historian (1935–2020)

Zeev Sternhell was a Polish-born Israeli historian, political scientist, commentator on the Israeli–Palestinian conflict, and writer. He was one of the world's leading theorists of the phenomenon of fascism. Sternhell headed the Department of Political Science at the Hebrew University of Jerusalem and wrote for Haaretz newspaper.

<span class="mw-page-title-main">Peter Beinart</span> American columnist, journalist, and political commentator

Peter Alexander Beinart is an American liberal columnist, journalist, and political commentator. A former editor of The New Republic, he has also written for Time, The New York Times, and The New York Review of Books among other periodicals. He is also the author of three books.

<i>Hamodia</i> Hebrew-language daily newspaper based in Jerusalem for a Haredi readership

Hamodia is a Hebrew-language daily newspaper published in Jerusalem. A daily English-language edition is also published in the United States, and weekly English-language editions in England and Israel. A weekly edition for French-speaking readers debuted in 2008. The newspaper's slogan is "The Newspaper of Torah Jewry". It comes with two magazines, Inyan and Prime. Haaretz, the newspaper of Israel's secular left, describes Hamodia as one of the "most powerful" newspapers in the Haredi community.

<span class="mw-page-title-main">Danny Rubinstein</span> Israeli journalist

Daniel "Danny" Rubinstein is an Israeli journalist and author. He previously worked for Haaretz, where he was an Arab affairs analyst and a member of the editorial board.

<span class="mw-page-title-main">Avraham Burg</span> Israeli politician

Avraham "Avrum" Burg is an Israeli author, politician and businessman. He was a member of the Knesset, chairman of the Jewish Agency for Israel, Speaker of the Knesset, and Interim President of Israel. He was the first Speaker of the Knesset to have been born in Israel after its declaration of independence in 1948. A member of the Labor Party when he was a member of the Knesset, Burg announced in January 2015 that he had joined Hadash.

<span class="mw-page-title-main">Gideon Levy</span> Israeli journalist and author (born 1953)

Gideon Levy is an Israeli journalist and author. Levy writes opinion pieces and a weekly column for the newspaper Haaretz that often focus on the Israeli occupation of the Palestinian territories. Levy has won prizes for his articles on human rights in the Israeli-occupied territories. In 2021, he won Israel's top award for journalism, the Sokolov Award.

Meron Benvenisti was an Israeli political scientist who was deputy mayor of Jerusalem under Teddy Kollek from 1971 to 1978, during which he administered East Jerusalem and served as Jerusalem's chief planning officer. He supported a binational Israeli–Palestinian state.

<span class="mw-page-title-main">Salman Schocken</span> Jewish publisher and entrepreneur (1877-1959)

Salman Schocken or Shlomo Zalman Schocken was a German Jewish publisher, and co-founder of the large Kaufhaus Schocken chain of department stores in Germany. Stripped of his citizenship and forced to sell his company by the German government, he immigrated to Mandatory Palestine in 1934, where he purchased the newspaper Haaretz.

<span class="mw-page-title-main">Mass media in Israel</span> Print, broadcast and online media in the State of Israel

There are over ten different languages in the Israeli media, with Hebrew as the predominant one. Press in Arabic caters to the Arab citizens of Israel, with readers from areas including those governed by the Palestinian National Authority. During the eighties and nineties, the Israeli press underwent a process of significant change as the media gradually came to be controlled by a limited number of organizations, whereas the papers published by political parties began to disappear. Today, three large, privately owned conglomerates based in Tel Aviv dominate the mass media in Israel.

<span class="mw-page-title-main">David Landau (journalist)</span>

David Landau OBE was a British/Israeli journalist and newspaper editor. Landau was editor-in-chief of the Israeli newspaper Haaretz from 2004 to 2008. He was the founder and editor-in-chief of the paper's English edition from 1997 to 2004. Before joining Haaretz in 1997, Landau was the diplomatic correspondent of The Jerusalem Post for 12 years and its managing editor for four years. After leaving Haaretz Landau became the Israel correspondent for The Economist.

<span class="mw-page-title-main">Akiva Eldar</span> Israeli journalist

Akiva Eldar is an Israeli political analyst, author and journalist.

Gershom Gustav Schocken was an Israeli journalist and politician who was editor of Haaretz for more than 50 years and a member of the Knesset for the Progressive Party between 1955 and 1959.

Shabtai Teveth was an Israeli historian and author.

<i>The Times of Israel</i> Israel-based online newspaper

The Times of Israel is an Israeli multi-language online newspaper that was launched in 2012. It was co-founded by Israeli journalist David Horovitz, who is also the founding editor, and American billionaire investor Seth Klarman. Based in Jerusalem, it "documents developments in Israel, the Middle East and around the Jewish world." Along with its original English site, The Times of Israel publishes in Hebrew, Arabic, French, and Persian. In addition to publishing news reports and analysis, the website hosts a multi-author blog platform.

Hatnua was a liberal political party in Israel formed by former Israeli Foreign Minister and Vice Prime Minister Tzipi Livni to present an alternative to voters frustrated by the stalemate in the Israeli–Palestinian peace process.

<span class="mw-page-title-main">Ari Shavit</span> Israeli journalist

Ari Shavit is an Israeli reporter and writer. Shavit was a senior correspondent at the left-of-center Israeli newspaper Haaretz before he resigned when a pattern of sexual misconduct came to public attention.

<span class="mw-page-title-main">Im Tirtzu</span> Israel-based Zionist non-governmental organization

Im Tirtzu is a Zionist non-governmental organization based in Israel. Its name is derived from an epigraph appended to the frontispiece of Theodor Herzl's novel Altneuland, 'if you wish it, it is no fairy-tale,' rendered into modern Hebrew in Nahum Sokolow's translation in 1903, as Im tirtzu ein zo agadah.

References

  1. 1 2 3 Haaretz management (19 December 2019). "Shareholders Bought Haaretz Stock Owned by M. DuMont Schauberg". Haaretz. Archived from the original on 9 May 2021. Retrieved 9 May 2021.
  2. 1 2 "Aluf Benn named new editor-in-chief of Haaretz". Haaretz. 1 August 2011. Archived from the original on 23 May 2020. Retrieved 10 February 2013.
  3. 1 2 "Dov Alfon named as new Haaretz editor-in-chief". Haaretz. 12 February 2008. Archived from the original on 23 May 2020. Retrieved 10 February 2013.
  4. "Israel and the New World (Dis)Order". UCLA Y&S Nazarian Center for Israel Studies. 27 February 2023. Retrieved 16 December 2023.
  5. Kutz-Flamenbaum, Rachel V. (2016). "The Importance of Micro-level Effects on Social Movement Outcomes: MachsomWatch at Israeli Checkpoints". Sociological Perspectives . Sage Publications, Inc. 59 (2): 447. ISSN   1533-8673. JSTOR   26339120 . Retrieved 16 December 2023.
  6. "Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide" (PDF). Open Source Center. 16 September 2008. Archived (PDF) from the original on 8 May 2021. Retrieved 15 July 2022.
  7. 1 2 "ישראל היום או ידיעות? זה העיתון הנקרא בישראל | סקר TGI". Ice (in Hebrew). 31 January 2022. Archived from the original on 14 March 2023. Retrieved 4 September 2022.
  8. Sheizaf, Noam (26 October 2010). "The political line of Israeli papers (a reader's guide)". +972 Magazine. Archived from the original on 15 July 2022. Retrieved 15 July 2022.
  9. The Center for Research Libraries (CRL). "CRL Obtains Haaretz". crl.edu. Archived from the original on 6 May 2018. Retrieved 5 May 2018.
  10. "TAU – Institute of Jewish Press and Communications – The Andrea and Charles Bronfman Center". Tel Aviv University. Archived from the original on 25 September 2012. Retrieved 10 February 2013.
  11. 1 2 3 "Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide" (PDF). Open Source Center. 16 September 2008. Archived (PDF) from the original on 8 May 2021. Retrieved 13 February 2014.
  12. 1 2 Marmari, Hanoch (16 April 2004). "A fine and fragile balance". Haaretz . Archived from the original on 3 November 2012. Retrieved 10 February 2013.
  13. Cohen, Yoel. "Israel Society and Culture: Haaretz". Jewish Virtual Library . Archived from the original on 20 April 2015. Retrieved 12 January 2015.
    "Goldberg, Isaac Leib (1860-1935) Papers". Yivo Institute for Jewish Research. Archived from the original on 12 January 2015. Retrieved 10 January 2015.
  14. "Newspapers, Hebrew". Encyclopedia Judaica. Vol. 12. Jerusalem: Keter Books. 1978.
  15. Tom Segev (18 March 2010). "Haaretz history". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  16. 1 2 Hershel Edelheit & Abraham J. Edelheit (2000). History Of Zionism: A Handbook and Dictionary. Routledge. p. 473. ISBN   9780429701030. Archived from the original on 24 November 2023. Retrieved 1 April 2020.
  17. Dan Caspi & Yehiel Limor (1999). The In/outsiders: The Media in Israel. Hampton Press. p. 79. Haaretz was closely aligned with the General Zionists A faction (which became the Progressive Party in 1948), a liberal stream in the Zionist Movement. The newspaper consistently maintained a liberal-centrist and anti-socialist orientation in social and economic affairs and generally adopted a dovish and firm anti-nationalistic line in political and security matters.
  18. Peri, Yoram (2004). Telepopulism: Media and Politics in Israel. Stanford University Press. p. 75. ISBN   9780804750028. Archived from the original on 24 November 2023. Retrieved 1 April 2020. Similarly, Haaretz, although independent, had a distinctly liberal (though nonpartisan) character. It is not surprising that its editor, Gershom Schocken, was a representative of the Progressive Party in the third Knesset in the years 1955–59.
  19. Palestine Affairs. Vol. 2. American Zionist Emergency Council. 1947. Haaretz has always been the mouthpiece of the liberal wing of the General Zionists, and through the years it has gained a reputation for independence and high literary standards.
  20. Amos Schocken (18 September 2002). "A newspaper's mission". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  21. "M. DuMont Schauberg. Press-release". Dumont.eu. Archived from the original on 26 February 2012. Retrieved 10 February 2013.
  22. Koren, Ronny (13 August 2006). "Germany's DuMont invests 25m euros in Haaretz". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  23. "Haaretz's 'Nazi problem'". Ynetnews. 16 August 2006. Archived from the original on 6 February 2013. Retrieved 10 February 2013.
  24. Li-or Averbach (12 June 2011). "Russian immigrant billionaire buys 20% of "Haaretz"". Globes . Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  25. Koopmans, Ofira (4 October 2012). "Journalists at Israel's Haaretz newspaper strike over job cuts". Europe Online. Archived from the original on 27 May 2013. Retrieved 12 October 2012.
  26. "'Haaretz' daily not printed today". Globes . 4 October 2012. Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  27. 1 2 3 Remnick, David (28 February 2011). "The Dissenters". The New Yorker . Archived from the original on 17 October 2013. Retrieved 12 October 2012.
  28. Silver, Eric (22 September 1995). "Walter Gross: Zionist words of wisdom". The Guardian . p. 17.
  29. "About Haaretz". Haaretz. Archived from the original on 14 November 2013. Retrieved 5 October 2014.
  30. Dridi, Tarak (9 July 2020). "Reporting Strategies of Israeli Print Media: Jerusalem Post and Haaretz as a Case Study". SAGE Open. 10 (3). doi: 10.1177/2158244020936986 . S2CID   222080595.
  31. Kaspî, Dān (January 1986). Media Decentralization: The Case of Israel's Local Newspapers. Transaction Publishers. pp. 16–. ISBN   978-1-4128-2833-8.
  32. Sharkansky, Ira (2000). The Politics of Religion and the Religion of Politics: Looking at Israel. Lexington Books. ISBN   9780739101094. Archived from the original on 24 November 2023. Retrieved 11 November 2020.
  33. "Israeli media vents fury at Likud". BBC News . 17 December 2002. Archived from the original on 3 May 2004. Retrieved 4 May 2010.
  34. Mya Guarnieri (6 February 2011). "The death of Israeli democracy" (English ed.). Al Jazeera. Archived from the original on 5 October 2011. Retrieved 5 October 2014.
  35. "Sharon orders Gaza pullout plan". BBC News . 2 February 2004. Archived from the original on 3 December 2008. Retrieved 5 March 2010.
  36. "Israeli authors urge ceasefire talks with Hamas". Reuters . 24 September 2007. Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  37. "Propaganda war". The Economist . 16 August 2014. Archived from the original on 14 August 2014. Retrieved 5 March 2010.
  38. Cohen, I. Mateo (Spring 2022). "The Right-Wing 'One-State Solution': Narrative, Proposals, and the Future of the Conflict". Israel Studies. Indiana University Press. 27 (1): 132–155. doi:10.2979/israelstudies.27.1.06. JSTOR   10.2979/israelstudies.27.1.06. S2CID   247621415.
  39. Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide, p. 14
  40. "The press in Israel". BBC News . 8 May 2006. Archived from the original on 2 April 2009. Retrieved 13 February 2014.
  41. Sharkansky, Ira (2005). Governing Israel: Chosen People, Promised Land, & Prophetic Tradition. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers. p. 43. ISBN   978-0-7658-0277-4. Archived from the original on 24 November 2023. Retrieved 27 September 2020.
  42. Goldberg, J. J. (3 April 2009). "Are Religious Soldiers To Blame for Alleged Abuse?". The Forward . Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  43. 1 2 3 4 Stephen Glain (24 September 2007). "Ha'aretz, Israel's Liberal Beacon". The Nation . Archived from the original on 7 November 2018. Retrieved 13 February 2014.
  44. Matt Viser (September 2003). "Attempted Objectivity: An Analysis of the New York Times and Ha'aretz and their Portrayals of the Palestinian-Israeli Conflict". The International Journal of Press/Politics. 8 (4): 114–120. doi:10.1177/1081180X03256999. S2CID   145209853.
  45. Journalist Jeffrey Goldberg stirs storm after tweeting he might stop reading Haaretz Archived 11 March 2018 at the Wayback Machine , JTA, 2 August 2016
  46. Amos Schocken, third-generation proprietor of Ha'aretz Archived 11 March 2018 at the Wayback Machine , Financial Times, John Reed, 3 October 2016
  47. Beckerman, Gal (September–October 2005). "Disengaged". Columbia Journalism Review . Archived from the original on 7 October 2007. Retrieved 21 June 2007.
  48. Parks, Michael (23 March 1993). "Next Step: 4 Israelis Jostle to Lead Likud Out of Wilderness". Los Angeles Times . Archived from the original on 13 March 2013. Retrieved 7 April 2012.
  49. Karpin, Michael (2006). The Bomb in the Basement . New York: Simon & Schuster. p. ix. ISBN   0-7432-6595-5.
  50. Yakira, Elhanan (2010). Post-Zionism, Post-Holocaust: Three Essays on Denial, Forgetting, and the Delegitimation of Israel. Cambridge University Press. p. 210. ISBN   978-0-521-11110-2.
  51. Rabinovich-Einy, Orna (Winter 2007). "Beyond IDR: Resolving Hospital Disputes and Healing Ailing Organizations Through ITR". St. John's Law Review. 81 (1/2): 173. ProQuest   216778117.(subscription required)
  52. Zertal, Idith; Galai, Chaya (2005). Israel's Holocaust and the Politics of Nationhood. Cambridge University Press. p. 218. ISBN   9781139446624.
  53. Poole, Elizabeth; Richardson, John E. (2006). Muslims and the News Media. I.B. Tauris. p. 143. ISBN   9781845111724.
  54. Caspi, Dan; Limor, Yehiel (1999). The IN/Outsiders: Mass Media in Israel. Hampton Press. p. 79.
  55. Manji, Irshad (2003). The Trouble with Islam Today. New York: St. Martin's Press. p. 75. ISBN   0-312-32700-5.
  56. Slater, Jerome (Fall 2007). "Muting the Alarm over the Israeli-Palestinian Conflict: 'The New York Times' versus 'Haaretz', 2000–06". International Security. 32 (2): 84–120. doi:10.1162/isec.2007.32.2.84. JSTOR   30133876. S2CID   57569122. There is a widespread consensus in Israel and elsewhere that Haaretz is Israel's best and most prestigious newspaper—in effect, the Israeli equivalent of the New York Times.(subscription required)
  57. עורך 'הארץ' לשעבר: 'הארץ' איבד את מעמדו הציבורי [Former Haaretz editor: Haaretz has lost its public standing] (in Hebrew). nrg Maariv. 8 January 2013. Archived from the original on 29 October 2013. Retrieved 5 October 2014.
  58. Ross, Oakland (5 October 2008). "News and views that inspire love or kindle hatred". Toronto Star . Archived from the original on 4 February 2013. Retrieved 13 February 2014.
  59. Haviv Rettig Gur (25 October 2007). "Limmud diary: Creme de la Kremlin?". The Jerusalem Post . Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  60. "Paper draws fire for op-ed calling national religious worse than Hezbollah" Archived 13 April 2017 at the Wayback Machine , Times of Israel, 13 April 2017.
  61. "Haaretz slammed for article calling national religious 'worse than Hezbollah'" Archived 14 April 2017 at the Wayback Machine , Ynetnews, 13 April 2017.
  62. "Haaretz op-ed draws condemnations across the political spectrum" Archived 14 April 2017 at the Wayback Machine , Israel Hayom, 13 April 2017.
  63. הארץ [Haaretz] (in Hebrew). Archived from the original on 30 July 2009. Retrieved 15 July 2022.
  64. "Haaretz Daily Newspaper Israel". Archived from the original on 23 September 2020. Retrieved 15 July 2022.
  65. "Haaretz.com's Bradley Burston wins award for Mideast writing". Haaretz. 15 September 2006. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  66. Zur Glozman, Masha (4 January 2013). "The million Russians that Changed Israel to its core". Haaretz. Archived from the original on 1 February 2013. Retrieved 10 February 2013.
  67. 1 2 Asaf Carmel (28 October 2009). "Haaretz reporters Klein, Reznick win Sokolov Award for Journalism". Haaretz. Archived from the original on 2 August 2007.
  68. "Ruth Schuster - Haaretz Com". Archived from the original on 4 May 2021. Retrieved 3 May 2021.
  69. Carmel, Asaf (3 March 2008). "Haaretz journalist Ehud Asheri dies of cancer at 57". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  70. Avivi, Gidi (18 July 2001). "Irresistible look at a master". Haaretz. Archived from the original on 23 May 2020. Retrieved 10 February 2013.
  71. Orna Coussin (21 September 2007). "A compelling lesson". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014. Review of Arie Caspi. Hazakim al halashim (Strong Over the Weak). Xargol/Am Oved.
  72. "News in Brief". Haaretz. 5 October 2007. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  73. Ofer Aderet (9 October 2013). "Aviva Lori, veteran writer for Haaretz Magazine, passes away". Haaretz. Archived from the original on 23 May 2020. Retrieved 5 October 2014.
  74. Carmel, Asaf (9 November 2007). "Fellow journalists to honor Haaretz commentator Yoel Marcus in Eilat". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  75. Aviva Lori (3 July 2008). "The long goodbye". Haaretz. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 5 October 2014.
  76. Ben Simon, Daniel (13 June 2008). "Daniel Ben-Simon: Why I'm leaving journalism for politics". Haaretz. Archived from the original on 9 February 2012. Retrieved 5 October 2014.
  77. Ari Shavit (9 December 2002). "No Man's Land: The idea of a city disappears". The New Yorker . Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 5 October 2014.[ failed verification ]
  78. Elan Ezrachi, Ph.D. (c. 2000). "Jewish Renaissance and Renewal in Israel". Dorot and Nathan Cummings Foundations. Archived from the original on 26 April 2004.

Further reading