Los Angeles Times

Last updated

Los Angeles Times
Los Angeles Times.svg
LAT 102108.jpg
Front page from October 21, 2008
TypeDaily newspaper
Owner(s)Los Angeles Times Communications LLC (Nant Capital)
Founder(s) Nathan Cole Jr. and Thomas Gardiner
PresidentDr. Patrick Soon-Shiong
Editor Norman Pearlstine
FoundedDecember 4, 1881;138 years ago (1881-12-04) (as Los Angeles Daily Times)
LanguageEnglish
Headquarters2300 E. Imperial Highway
El Segundo, California 90245
CountryUnited States
Circulation 653,868 Daily (2013)
954,010 Sunday (2013)
105,000 Digital (2018) [1]
ISSN 0458-3035  (print)
2165-1736  (web)
OCLC number 3638237
Website latimes.com

The Los Angeles Times (sometimes abbreviated as LA Times or L.A. Times) is a daily newspaper based in El Segundo, California, which has been published in Los Angeles, California, since 1881. [2] It has the fifth-largest circulation in the U.S., and is the largest American newspaper not headquartered on the East Coast. [3] The paper focuses its coverage of issues particularly salient to the West Coast, such as immigration trends and natural disasters. It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. As of June 18,2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong, and the executive editor is Norman Pearlstine. [4]

Contents

In the 19th century, the paper developed a reputation for civic boosterism and opposition to labor unions, the latter of which led to the bombing of its headquarters in 1910. The paper's profile grew substantially in the 1960s under publisher Otis Chandler, who adopted a more national focus. In recent decades the paper's readership has declined, and it has been beset by a series of ownership changes, staff reductions, and other controversies. In January 2018, the paper's staff voted to unionize and finalized their first union contract on October 16, 2019. [5] The paper moved out of its historic downtown headquarters to a facility near Los Angeles International Airport in July 2018.

History

Chandler and Otis 1917 Chandler and Otis 001.jpg
Chandler and Otis 1917

Otis era

The Times was first published on December 4, 1881, as the Los Angeles Daily Times under the direction of Nathan Cole Jr. and Thomas Gardiner. It was first printed at the Mirror printing plant, owned by Jesse Yarnell and T.J. Caystile. Unable to pay the printing bill, Cole and Gardiner turned the paper over to the Mirror Company. In the meantime, S. J. Mathes had joined the firm, and it was at his insistence that the Times continued publication. In July 1882, Harrison Gray Otis moved from Santa Barbara to become the paper's editor. [6] Otis made the Times a financial success.

Historian Kevin Starr wrote that Otis was a businessman "capable of manipulating the entire apparatus of politics and public opinion for his own enrichment". [7] Otis's editorial policy was based on civic boosterism, extolling the virtues of Los Angeles and promoting its growth. Toward those ends, the paper supported efforts to expand the city's water supply by acquiring the rights to the water supply of the distant Owens Valley. [8]

Rubble of the L.A. Times building after the 1910 bombing Photo-los-angeles-times-building-post-bombing.jpg
Rubble of the L.A. Times building after the 1910 bombing

The efforts of the Times to fight local unions led to the bombing of its headquarters on October 1, 1910, killing twenty-one people. Two union leaders, James and Joseph McNamara, were charged. The American Federation of Labor hired noted trial attorney Clarence Darrow to represent the brothers, who eventually pleaded guilty.

Otis fastened a bronze eagle on top of a high frieze of the new Times headquarters building designed by Gordon Kaufmann, proclaiming anew the credo written by his wife, Eliza: "Stand Fast, Stand Firm, Stand Sure, Stand True". [9] [10]

Chandler era

After Otis's death in 1917, his son-in-law, Harry Chandler, took control as publisher of the Times. Harry Chandler was succeeded in 1944 by his son, Norman Chandler, who ran the paper during the rapid growth of post-war Los Angeles. Norman's wife, Dorothy Buffum Chandler, became active in civic affairs and led the effort to build the Los Angeles Music Center, whose main concert hall was named the Dorothy Chandler Pavilion in her honor. Family members are buried at the Hollywood Forever Cemetery near Paramount Studios. The site also includes a memorial to the Times Building bombing victims.

The fourth generation of family publishers, Otis Chandler, held that position from 1960 to 1980. Otis Chandler sought legitimacy and recognition for his family's paper, often forgotten in the power centers of the Northeastern United States due to its geographic and cultural distance. He sought to remake the paper in the model of the nation's most respected newspapers, such as The New York Times and The Washington Post . Believing that the newsroom was "the heartbeat of the business", [11] Otis Chandler increased the size and pay of the reporting staff and expanded its national and international reporting. In 1962, the paper joined with The Washington Post to form the Los Angeles Times–Washington Post News Service to syndicate articles from both papers for other news organizations. He also toned down the unyielding conservatism that had characterized the paper over the years, adopting a much more centrist editorial stance.

In 1935, the newspaper moved to a new, landmark Art Deco building, the Los Angeles Times Building, to which the newspaper would add other facilities until taking up the entire city block between Spring, Broadway, First and Second streets, which came to be known as Times Mirror Square and would house the paper until 2018. Harry Chandler, then the president and general manager of Times-Mirror Co., declared the Los Angeles Times Building a "monument to the progress of our city and Southern California". [12]

During the 1960s, the paper won four Pulitzer Prizes, more than its previous nine decades combined.

Writing in 2013 about the pattern of newspaper ownership by founding families, Times reporter Michael Hiltzik said that:

The first generations bought or founded their local paper for profits and also social and political influence (which often brought more profits). Their children enjoyed both profits and influence, but as the families grew larger, the later generations found that only one or two branches got the power, and everyone else got a share of the money. Eventually the coupon-clipping branches realized that they could make more money investing in something other than newspapers. Under their pressure the companies went public, or split apart, or disappeared. That's the pattern followed over more than a century by the Los Angeles Times under the Chandler family. [13]

The paper's early history and subsequent transformation was chronicled in an unauthorized history, Thinking Big (1977, ISBN   0-399-11766-0), and was one of four organizations profiled by David Halberstam in The Powers That Be (1979, ISBN   0-394-50381-3; 2000 reprint ISBN   0-252-06941-2). It has also been the whole or partial subject of nearly thirty dissertations in communications or social science in the past four decades. [14]

Decline

Times Newspaper vending machine featuring news of the 1984 Summer Olympics 1984-Newspaper-Vending-Machine.jpg
Times Newspaper vending machine featuring news of the 1984 Summer Olympics

Modern era

The Los Angeles Times was beset in the first decade of the 21st century by a change in ownership, a bankruptcy, a rapid succession of editors, reductions in staff, decreases in paid circulation, the need to increase its Web presence, and a series of controversies.

For two days in 2005, the Times experimented with Wikitorial, the first Wiki by a major news organization to allow readers to combine forces to produce their own editorial pieces. It was shut down after being besieged with inappropriate material. [15]

The newspaper moved to a new headquarters building in El Segundo, near Los Angeles International Airport, in July 2018. [16] [17] [18] [19]

Ownership

In 2000, the Times-Mirror Company, publisher of the Times, was purchased by the Tribune Company of Chicago, Illinois, placing the paper in co-ownership with the then WB-affiliated (now CW-affiliated) KTLA, which Tribune acquired in 1985. [20]

On April 2, 2007, the Tribune Company announced its acceptance of real estate entrepreneur Sam Zell's offer to buy the Chicago Tribune , the Los Angeles Times, and all other company assets. Zell announced that he would sell the Chicago Cubs baseball club. He put up for sale the company's 25 percent interest in Comcast SportsNet Chicago. Until shareholder approval was received, Los Angeles billionaires Ron Burkle and Eli Broad had the right to submit a higher bid, in which case Zell would have received a $25 million buyout fee. [21]

In December 2008, the Tribune Company filed for bankruptcy protection. The bankruptcy was a result of declining advertising revenue and a debt load of $12.9 billion, much of it incurred when the paper was taken private by Zell. [22]

On February 7, 2018, Tribune Publishing, formerly Tronc Inc., agreed to sell the Los Angeles Times along with other southern California properties ( The San Diego Union-Tribune , Hoy ) to billionaire biotech investor Patrick Soon-Shiong. [23] [24] This purchase by Soon-Shiong through his Nant Capital investment fund was for $500 million, as well as the assumption of $90 million in pension liabilities. [25] [26] The sale to Soon-Shiong closed on June 16, 2018. [4]

Los Angeles Times Building, seen from the corner of 1st and Spring streets LATimesBuilding.jpg
Los Angeles Times Building, seen from the corner of 1st and Spring streets

Editorial changes and staff reductions

John Carroll, former editor of the Baltimore Sun , was brought in to restore the luster of the newspaper. During his reign at the Times he eliminated more than 200 jobs, but despite an operating profit margin of 20 percent, the Tribune executives were unsatisfied with returns, and by 2005 Carroll had left the newspaper. His successor, Dean Baquet, refused to impose the additional cutbacks mandated by the Tribune Company.

Baquet was the first African-American to hold this type of editorial position at a top-tier daily. During Baquet and Carroll's time at the paper it won 13 Pulitzer Prizes, more than any other paper except The New York Times. [27] However, Baquet was removed from the editorship for not meeting the demands of the Tribune Group—as was publisher Jeffrey Johnson—and was replaced by James O'Shea of the Chicago Tribune. O'Shea himself left in January 2008 after a budget dispute with publisher David Hiller.

The paper's content and design style were overhauled several times in attempts to increase circulation. In 2000, a major change reorganized the news sections (related news was put closer together) and changed the "Local" section to the "California" section with more extensive coverage. Another major change in 2005 saw the Sunday "Opinion" section retitled the Sunday "Current" section, with a radical change in its presentation and featured columnists. There were regular cross-promotions with Tribune-owned television station KTLA to bring evening-news viewers into the Times fold.

The paper reported on July 3, 2008, that it planned to cut 250 jobs by Labor Day and reduce the number of published pages by 15 percent. [28] [29] That included about 17 percent of the news staff, as part of the newly private media company's mandate to reduce costs. "We've tried to get ahead of all the change that's occurring in the business and get to an organization and size that will be sustainable", Hiller said. [30] In January 2009, the Times eliminated the separate California/Metro section, folding it into the front section of the newspaper. The Times also announced seventy job cuts in news and editorial or a 10 percent cut in payroll. [31]

In September 2015, Austin Beutner, the publisher and chief executive, was replaced by Timothy E. Ryan. [32] On October 5, 2015, the Poynter Institute reported that "'At least 50' editorial positions will be culled from the Los Angeles Times" through a buyout. [33] On this subject, the Los Angeles Times reported with foresight: "For the 'funemployed,' unemployment is welcome." [34] Nancy Cleeland, [35] who took O'Shea's buyout offer, did so because of "frustration with the paper's coverage of working people and organized labor" [36] (the beat that earned her Pulitzer). [35] She speculated that the paper's revenue shortfall could be reversed by expanding coverage of economic justice topics, which she believed were increasingly relevant to Southern California; she cited the paper's attempted hiring of a "celebrity justice reporter" as an example of the wrong approach. [36]

On August 21, 2017, Ross Levinsohn, then aged 54, was named publisher and CEO, replacing Davan Maharaj, who had been both publisher and editor. [37] On June 16, 2018, the same day the sale to Patrick Soon-Shiong closed, Norman Pearlstine was named executive editor. [4]

Unionization

On January 19, 2018, employees of the news department voted 248–44 in a National Labor Relations Board election to be represented by the NewsGuild-CWA. [38] The vote came despite aggressive opposition from the paper's management team, reversing more than a century of anti-union sentiment at one of the biggest newspapers in the country.

Circulation

The Times's reported daily circulation in October 2010 was 600,449, [39] down from a peak of 1,225,189 daily and 1,514,096 Sunday in April 1990. [40] [41]

Some observers believed that the drop was due to the retirement of circulation director Bert Tiffany. Still, others thought the decline was a side effect of a succession of short-lived editors who were appointed by publisher Mark Willes after publisher Otis Chandler relinquished day-to-day control in 1995. [11] Willes, the former president of General Mills, was criticized for his lack of understanding of the newspaper business, and was derisively referred to by reporters and editors as The Cereal Killer. [42]

Abandoned Los Angeles Times vending machine in Covina, California, in 2011 AbandonedLosAngelesTimesVendingMachine2011.jpg
Abandoned Los Angeles Times vending machine in Covina, California, in 2011

Other reasons offered for the circulation drop included a price increase [43] and a rise in the proportion of readers preferring to read the online version instead of the print version. [44] Editor Jim O'Shea, in an internal memo announcing a May 2007, mostly voluntary, reduction in force, characterized the decrease in circulation as an "industry-wide problem" which the paper had to counter by "growing rapidly on-line", "break[ing] news on the Web and explain[ing] and analyz[ing] it in our newspaper." [45]

The Times closed its San Fernando Valley printing plant in early 2006, leaving press operations to the Olympic plant and to Orange County. Also that year the paper announced its circulation had fallen to 851,532, down 5.4 percent from 2005. The Times's loss of circulation was the largest of the top ten newspapers in the U.S. [46]

Despite the circulation decline, many in the media industry lauded the newspaper's effort to decrease its reliance on "other-paid" circulation in favor of building its "individually paid" circulation base—which showed a marginal increase in a circulation audit. This distinction reflected the difference between, for example, copies distributed to hotel guests free of charge (other-paid) versus subscriptions and single-copy sales (individually paid).[ citation needed ]

Internet presence and free weeklies

In December 2006, a team of Times reporters delivered management with a critique of the paper's online news efforts known as the Spring Street Project. [47] The report, which condemned the Times as a "web-stupid" organization", [47] was followed by a shakeup in management of the paper's website, [48] www.latimes.com , and a rebuke of print staffers who had assertedly "treated change as a threat." [49]

On July 10, 2007, Times launched a local Metromix site targeting live entertainment for young adults. [50] A free weekly tabloid print edition of Metromix Los Angeles followed in February 2008; the publication was the newspaper's first stand-alone print weekly. [51] In 2009, the Times shut down Metromix and replaced it with Brand X, a blog site and free weekly tabloid targeting young, social networking readers. [52] Brand X launched in March 2009; the Brand X tabloid ceased publication in June 2011 and the website was shut down the following month. [53]

In May 2018, the Times blocked access to its online edition from most of Europe because of the European Union's General Data Protection Regulation. [54] [55]

Other controversies

It was revealed in 1999 that a revenue-sharing arrangement was in place between the Times and Staples Center in the preparation of a 168-page magazine about the opening of the sports arena. The magazine's editors and writers were not informed of the agreement, which breached the Chinese wall that traditionally has separated advertising from journalistic functions at American newspapers. Publisher Mark Willes also had not prevented advertisers from pressuring reporters in other sections of the newspaper to write stories favorable to their point of view. [56]

The former Los Angeles Times building Los angeles times building downtown.JPG
The former Los Angeles Times building

Michael Kinsley was hired as the Opinion and Editorial (op-ed) Editor in April 2004 to help improve the quality of the opinion pieces. His role was controversial, for he forced writers to take a more decisive stance on issues. In 2005, he created a Wikitorial, the first Wiki by a major news organization. Although it failed, readers could combine forces to produce their own editorial pieces. He resigned later that year.

The Times drew fire for a last-minute story before the 2003 California recall election alleging that gubernatorial candidate Arnold Schwarzenegger groped scores of women during his movie career. Columnist Jill Stewart wrote on the American Reporter website that the Times did not do a story on allegations that former Governor Gray Davis had verbally and physically abused women in his office, and that the Schwarzenegger story relied on a number of anonymous sources. Further, she said, four of the six alleged victims were not named. She also said that in the case of the Davis allegations, the Times decided against printing the Davis story because of its reliance on anonymous sources. [57] [58] The American Society of Newspaper Editors said that the Times lost more than 10,000 subscribers because of the negative publicity surrounding the Schwarzenegger article. [59]

On November 12, 2005, new op-ed Editor Andrés Martinez announced the dismissal of liberal op-ed columnist Robert Scheer and conservative editorial cartoonist Michael Ramirez. [60]

The Times also came under controversy for its decision to drop the weekday edition of the Garfield comic strip in 2005, in favor of a hipper comic strip Brevity , while retaining the Sunday edition. Garfield was dropped altogether shortly thereafter. [61]

Following the Republican Party's defeat in the 2006 mid-term elections, an Opinion piece by Joshua Muravchik, a leading neoconservative and a resident scholar at the conservative American Enterprise Institute, published on November 19, 2006, was titled 'Bomb Iran'. The article shocked some readers, with its hawkish comments in support of more unilateral action by the United States, this time against Iran. [62]

On March 22, 2007, editorial page editor Andrés Martinez resigned following an alleged scandal centering on his girlfriend's professional relationship with a Hollywood producer who had been asked to guest-edit a section in the newspaper. [63] In an open letter written upon leaving the paper, Martinez criticized the publication for allowing the Chinese Wall between the news and editorial departments to be weakened, accusing news staffers of lobbying the opinion desk. [64]

In November 2017, Walt Disney Studios blacklisted the Times from attending press screenings of its films, in retaliation for September 2017 reportage by the paper on Disney's political influence in the Anaheim area. The company considered the coverage to be "biased and inaccurate". As a sign of condemnation and solidarity, a number of major publications and writers, including The New York Times, Boston Globe critic Ty Burr, Washington Post blogger Alyssa Rosenberg, and the websites The A.V. Club and Flavorwire , announced that they would boycott press screenings of future Disney films. The National Society of Film Critics, Los Angeles Film Critics Association, New York Film Critics Circle, and Boston Society of Film Critics jointly announced that Disney's films would be ineligible for their respective year-end awards unless the decision was reversed, condemning the decision as being "antithetical to the principles of a free press and [setting] a dangerous precedent in a time of already heightened hostility towards journalists". On November 7, 2017, Disney reversed its decision, stating that the company "had productive discussions with the newly installed leadership at the Los Angeles Times regarding our specific concerns". [65] [66] [67]

Pulitzer Prizes

Partial front page of the Los Angeles Times for Monday, April 24, 1922, displaying coverage of a Ku Klux Klan raid in an L.A. suburb 1923.04.22-Los Angeles Times Front Page.jpg
Partial front page of the Los Angeles Times for Monday, April 24, 1922, displaying coverage of a Ku Klux Klan raid in an L.A. suburb

Through 2014 the Times had won 41 Pulitzer Prizes, including four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots and the 1992 Los Angeles riots. [68]

Competition and rivalry

In the 19th century, the chief competition to the Times was the Los Angeles Herald, followed by the smaller Los Angeles Tribune. In December 1903, newspaper magnate William Randolph Hearst began publishing the Los Angeles Examiner as a direct morning competitor to the Times. [77] In the 20th century, the Los Angeles Express was an afternoon competitor, as was Manchester Boddy's Los Angeles Daily News , a Democratic newspaper. [78]

By the mid-1940s, the Times was the leading newspaper in terms of circulation in the Los Angeles metropolitan area. In 1948, it launched the Los Angeles Mirror, an afternoon tabloid, to compete with both the Daily News and the merged Herald-Express. In 1954, the Mirror absorbed the Daily News. The combined paper, the Mirror-News, ceased publication in 1962, when the Hearst afternoon Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner merged to become the Herald-Examiner . [79] The Herald-Examiner published its last number in 1989. In 2014, the Los Angeles Register, published by Freedom Communications, then-parent company of the Orange County Register was launched as a daily newspaper to compete with the Times. By late September of the same year, the Los Angeles Register was folded. [80] [81]

Special editions

Midwinter and midsummer

Midwinter

For 69 years, from 1885 [82] until 1954, the Times issued on New Year's Day a special annual Midwinter Number or Midwinter Edition that extolled the virtues of Southern California. At first, it was called the "Trade Number," and in 1886 it featured a special press run of "extra scope and proportions"; that is, "a twenty-four-page paper, and we hope to make it the finest exponent of this [Southern California] country that ever existed." [83] Two years later, the edition had grown to "forty-eight handsome pages (9x15 inches), [which] stitched for convenience and better preservation," was "equivalent to a 150-page book." [84] The last use of the phrase Trade Number was in 1895, when the edition had grown to thirty-six pages split among three separate sections. [85]

The Midwinter Number drew acclamations from other newspapers, including this one from The Kansas City Star in 1923:

It is made up of five magazines with a total of 240 pages – the maximum size possible under the postal regulations. It goes into every detail of information about Los Angeles and Southern California that the heart could desire. It is virtually a cyclopedia on the subject. It drips official statistics. In addition, it verifies the statistics with a profusion of illustration. . . . it is a remarkable combination of guidebook and travel magazine. [86]

In 1948 the Midwinter Edition, as it was then called, had grown to "7 big picture magazines in beautiful rotogravure reproduction." [87] The last mention of the Midwinter Edition was in a Times advertisement on January 10, 1954. [88]

Midsummer

Between 1891 and 1895, the Times also issued a similar Midsummer Number, the first one with the theme "The Land and Its Fruits". [89] Because of its issue date in September, the edition was in 1891 called the Midsummer Harvest Number. [90]

Zoned editions and subsidiaries

Front page of the debut (March 25, 1903) issue of the short-lived The Wireless, published in Avalon. Avalon Wireless front page - 25MAR1903.jpg
Front page of the debut (March 25, 1903) issue of the short-lived The Wireless, published in Avalon.

In 1903, the Pacific Wireless Telegraph Company established a radiotelegraph link between the California mainland and Santa Catalina Island. In the summer of that year, the Times made use of this link to establish a local daily paper, based in Avalon, called The Wireless, which featured local news plus excerpts which had been transmitted via Morse code from the parent paper. [92] However, this effort apparently survived for only a little more than one year. [93]

In the 1990s, the Times published various editions catering to far-flung areas. Editions included those from the San Fernando Valley, Ventura County, Inland Empire, Orange County, San Diego County & a "National Edition" that was distributed to Washington, D.C. and the San Francisco Bay Area. The National Edition was closed in December 2004.

Some of these editions[ quantify ] were succeeded by Our Times, a group of community supplements included in editions of the regular Los Angeles Metro newspaper.[ citation needed ]

A subsidiary, Times Community Newspapers, publishes the Daily Pilot of Newport Beach and Costa Mesa. [94] [95] From 2011 to 2013, the Times had published the Pasadena Sun. [96] It also had published the Glendale News-Press and Burbank Leader from 1993 to 2020, and the La Cañada Valley Sun from 2005 to 2020. [97]

On April 30, 2020, Charlie Plowman, publisher of Outlook Newspapers, announced he would acquire the Glendale News-Press, Burbank Leader and La Cañada Valley Sun from Times Community Newspapers. Plowman acquired the South Pasadena Review and San Marino Tribune in late January 2020 from the Salter family, who owned and operated these two community weeklies.[ citation needed ]

Features

One of the Times' features was "Column One", a feature that appeared daily on the front page to the left-hand side. Established in September 1968, it was a place for the weird and the interesting; in the How Far Can a Piano Fly? (a compilation of Column One stories) introduction, Patt Morrison wrote that the column's purpose was to elicit a "Gee, that's interesting, I didn't know that" type of reaction.

The Times also embarked on a number of investigative journalism pieces. A series in December 2004 on the King/Drew Medical Center in Los Angeles led to a Pulitzer Prize and a more thorough coverage of the hospital's troubled history. Lopez wrote a five-part series on the civic and humanitarian disgrace of Los Angeles' Skid Row, which became the focus of a 2009 motion picture, The Soloist. It also won 62 awards at the SND[ clarification needed ] awards.

From 1967 to 1972, the Times produced a Sunday supplement called West magazine. West was recognized for its art design, which was directed by Mike Salisbury (who later became art director of Rolling Stone magazine). [98] From 2000 to 2012, the Times published the Los Angeles Times Magazine , which started as a weekly and then became a monthly supplement. The magazine focused on stories and photos of people, places, style, and other cultural affairs occurring in Los Angeles and its surrounding cities and communities. Since 2014, The California Sunday Magazine has been included in the Sunday L.A. Times edition.

Promotion

Festival of Books

2009 Los Angeles Times Festival of Books on the UCLA campus Fest of Books 2009.jpg
2009 Los Angeles Times Festival of Books on the UCLA campus

In 1996, the Times started the annual Los Angeles Times Festival of Books, in association with the University of California, Los Angeles. It has panel discussions, exhibits, and stages during two days at the end of April each year. [99] In 2011, the Festival of Books was moved to the University of Southern California. [100]

Book prizes

Since 1980, the Times has awarded annual book prizes. The categories are now biography, current interest, fiction, first fiction, history, mystery/thriller, poetry, science and technology, and young adult fiction. In addition, the Robert Kirsch Award is presented annually to a living author with a substantial connection to the American West whose contribution to American letters deserves special recognition". [101]

Book publishing

The Times Mirror Corporation has also owned a number of book publishers over the years, including New American Library and C.V. Mosby, as well as Harry N. Abrams, Matthew Bender, and Jeppesen. [102]

In 1960, Times Mirror of Los Angeles bought the book publisher New American Library, known for publishing affordable paperback reprints of classics and other scholarly works. [103] The NAL continued to operate autonomously from New York and within the Mirror Company. In 1983, Odyssey Partners and Ira J. Hechler bought NAL from the Times Mirror Company for over $50 million. [102]

In 1967, Times Mirror acquired C.V. Mosby Company, a professional publisher and merged it over the years with several other professional publishers including Resource Application, Inc., Year Book Medical Publishers, Wolfe Publishing Ltd., PSG Publishing Company, B.C. Decker, Inc., among others. Eventually in 1998 Mosby was sold to Harcourt Brace & Company to form the Elsevier Health Sciences group. [104]

Broadcasting activities

Times-Mirror Broadcasting Company
Formerly
KTTV, Inc. (1947-1963)
Private
Industry Broadcast television
Media
FateAcquired by Argyle Television (sold to New World Communications in 1994)
FoundedDecember 1947 (1947-12)
Defunct1993
Headquarters,
Area served
Flag of the United States.svg United States
Products Broadcast and cable television
Parent The Times-Mirror Company (1947–1963, 1970–1993)
Silent (1963–1970)

The Times-Mirror Company was a founding owner of television station KTTV in Los Angeles, which opened in January 1949. It became that station's sole owner in 1951, after re-acquiring the minority shares it had sold to CBS in 1948. Times-Mirror also purchased a former motion picture studio, Nassour Studios, in Hollywood in 1950, which was then used to consolidate KTTV's operations. Later to be known as Metromedia Square, the studio was sold along with KTTV to Metromedia in 1963.

After a seven-year hiatus from the medium, the firm reactivated Times-Mirror Broadcasting Company with its 1970 purchase of the Dallas Times Herald and its radio and television stations, KRLD-AM-FM-TV in Dallas. [105] The Federal Communications Commission granted an exemption of its cross-ownership policy and allowed Times-Mirror to retain the newspaper and the television outlet, which was renamed KDFW-TV.

Times-Mirror Broadcasting later acquired KTBC-TV in Austin, Texas in 1973; [106] and in 1980 purchased a group of stations owned by Newhouse Newspapers: WAPI-TV (now WVTM-TV) in Birmingham, Alabama; KTVI in St. Louis; WSYR-TV (now WSTM-TV) in Syracuse, New York and its satellite station WSYE-TV (now WETM-TV) in Elmira, New York; and WTPA-TV (now WHTM-TV) in Harrisburg, Pennsylvania. [107] The company also entered the field of cable television, servicing the Phoenix and San Diego areas, amongst others. They were originally titled Times-Mirror Cable, and were later renamed to Dimension Cable Television. Similarly, they also attempted to enter the pay-TV market, with the Spotlight movie network; it wasn't successful and was quickly shut down. The cable systems were sold in the mid-1990s to Cox Communications.

Times-Mirror also pared its station group down, selling off the Syracuse, Elmira and Harrisburg properties in 1986. [108] The remaining four outlets were packaged to a new upstart holding company, Argyle Television, in 1993. [109] These stations were acquired by New World Communications shortly thereafter and became key components in a sweeping shift of network-station affiliations which occurred between 1994 and 1995.

Stations

City of license / market StationChannel
TV / (RF)
Years ownedCurrent ownership status
Birmingham WVTM-TV 13 (13)1980–1993 NBC affiliate owned by Hearst Television
Los Angeles KTTV 111 (11)1949–1963 Fox owned-and-operated (O&O)
St. Louis KTVI 2 (43)1980–1993Fox affiliate owned by Nexstar Media Group
Elmira, New York WETM-TV 18 (18)1980–1986NBC affiliate owned by Nexstar Media Group
Syracuse, New York WSTM-TV 3 (24)1980–1986NBC affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Harrisburg - Lancaster -
Lebanon - York
WHTM-TV 27 (10)1980–1986 ABC affiliate owned by Nexstar Media Group
Austin, Texas KTBC-TV 7 (7)1973–1993Fox owned-and-operated (O&O)
Dallas - Fort Worth KDFW-TV 24 (35)1970–1993Fox owned-and-operated (O&O)

Notes:

Employees

Writers and editors

Cartoonists

Photographers

Headquarters

Los Angeles Times second headquarters building, constructed 1886; photo about 1887 Los Angeles Times Building (built 1886), photo about 1887.jpg
Los Angeles Times second headquarters building, constructed 1886; photo about 1887
  1. 1881-1886, Temple and New High streets in the Los Angeles central business district [111]
  2. 1886-1910, northeast corner First and Broadway, Los Angeles central business district, destroyed in a bombing in 1910 [111]
  3. 1912-1935, northeast corner First and Broadway, rebuilt as a four-story building with "castle-like" clock tower, opened 1912 [111]
  4. 1935-2018, Times Mirror Square, the block bounded by First, Second, Spring streets and Broadway, Downtown Los Angeles
  5. 2018-present, El Segundo, California

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

<i>Chicago Tribune</i> Major daily newspaper based in Chicago, Illinois, United States

The Chicago Tribune is a daily newspaper based in Chicago, Illinois, United States, owned by Tribune Publishing. Founded in 1847, and formerly self-styled as the "World's Greatest Newspaper", it remains the most-read daily newspaper of the Chicago metropolitan area and the Great Lakes region. It had the 6th highest circulation for American newspapers in 2017.

<i>Chicago Sun-Times</i> Chicago daily newspaper

The Chicago Sun-Times is a daily newspaper published in Chicago, Illinois, United States. It is the flagship paper of the Sun-Times Media Group, and has the second largest circulation among Chicago newspapers, after the Chicago Tribune. The modern paper grew out of the 1948 merger of the Chicago Sun and the Chicago Daily Times. Journalists at the paper have received eight Pulitzer prizes, mostly in the 1970s; one recipient was film critic Roger Ebert (1975), who worked at the paper from 1967 until his death in 2013. Ownership of the paper has changed hands numerous times, including twice in the late 2010s.

<i>The Baltimore Sun</i> Daily broadsheet newspaper in the city of Baltimore, Maryland, United States

The Baltimore Sun is the largest general-circulation daily newspaper based in Maryland and provides coverage of local and regional news, events, issues, people, and industries. Founded in 1837, it is currently owned by Tribune Publishing.

<i>Star Tribune</i> Minneapolis, Minnesota, US newspaper

The Star Tribune is the largest newspaper in Minnesota. It originated as the Minneapolis Tribune in 1867 and the competing Minneapolis Daily Star in 1920. During the 1930s and 1940s Minneapolis's competing newspapers were consolidated, with the Tribune published in the morning and the Star in the evening. They merged in 1982, creating the Star and Tribune, and it was renamed to Star Tribune in 1987. After a tumultuous period in which the newspaper was sold and re-sold and filed for bankruptcy protection in 2009, it was purchased by local businessman Glen Taylor in 2014.

<i>Hartford Courant</i>

The Hartford Courant is the largest daily newspaper in the U.S. state of Connecticut, and is often recognized as the oldest continuously published newspaper in the United States. A morning newspaper serving most of the state north of New Haven and east of Waterbury, its headquarters on Broad Street in Hartford, Connecticut are a short walk from the state capitol. It reports regional news with a chain of bureaus in smaller cities and a series of local editions. It also operates CTNow, a free local weekly newspaper and website.

<i>St. Louis Post-Dispatch</i> Daily newspaper in St. Louis, Missouri

The St. Louis Post-Dispatch is a major regional newspaper based in St. Louis, Missouri, serving the St. Louis metropolitan area. It is the largest daily newspaper in the metropolitan area by circulation, surpassing the Belleville News-Democrat, Alton Telegraph, and Edwardsville Intelligencer. The publication has received 19 Pulitzer Prizes.

<i>The Mercury News</i> Daily newspaper published in San Jose, California, US, since 1851

The Mercury News is a morning daily newspaper published in San Jose, California, in the San Francisco Bay Area. It is published by the Bay Area News Group, a subsidiary of Digital First Media. As of March 2013, it was the fifth largest daily newspaper in the United States, with a daily circulation of 611,194. As of 2018, the paper has a circulation of 324,500 daily and 415,200 on Sundays.

New York <i>Daily News</i> Daily tabloid newspaper based in New York City

The New York Daily News, officially titled the Daily News, is an American newspaper based in New York City. Founded in 1919 as an imitation of the British Daily Mirror, it was the first U.S. daily printed in tabloid format. It reached its peak circulation in 1947, at 2.4 million copies a day. As of 2019 it was the eleventh-highest circulated newspaper in the United States.

Dan Neil is an automotive columnist for The Wall Street Journal and a former staff writer at the Los Angeles Times, AutoWeek and Car and Driver. He was a panelist on 2011's The Car Show with Adam Carolla on Speed Channel.

<i>Newsday</i>

Newsday is an American daily newspaper that primarily serves Nassau and Suffolk counties and the New York City borough of Queens on Long Island, although it is also sold throughout the New York metropolitan area.

<i>Los Angeles Herald Examiner</i> American newspaper in Los Angeles

The Los Angeles Herald Examiner was a major Los Angeles daily newspaper, published in the afternoon from Monday to Friday and in the morning on Saturdays and Sundays. It was part of the Hearst syndicate. The afternoon Herald-Express and the morning Examiner, both of which had been publishing in the city since the turn of the 20th century, merged in 1962. For a few years after this merger, the Herald Examiner claimed the largest afternoon-newspaper circulation in the country.

<i>The San Diego Union-Tribune</i> Daily newspaper in San Diego, California

The San Diego Union-Tribune is an American metropolitan daily newspaper, published in San Diego, California.

<i>The Denver Post</i> American daily newspaper in Denver, Colorado

The Denver Post is a daily newspaper and website that has been published in the Denver, Colorado, area since 1892. As of March 2016, it has an average weekday circulation of 134,537 and Sunday circulation of 253,261. In 2016 its website received roughly six million monthly unique visitors generating more than 13 million page views, according to comScore.

<i>The Daily Princetonian</i> Student newspaper

The Daily Princetonian is the daily independent student newspaper of Princeton University. Founded in 1876, the Princetonian is among the oldest college newspapers in the country. Its alumni include journalists at The New York Times, The Washington Post, and The Wall Street Journal, as well as Pulitzer Prize winners.

<i>The Cornell Daily Sun</i>

The Cornell Daily Sun is an independent daily newspaper published in Ithaca, New York by students at Cornell University and hired employees.

<i>The Patriot-News</i> Newspaper in the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area

The Patriot-News is the largest newspaper serving the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area. In 2005, the newspaper was ranked in the top 100 in daily/Sunday circulation in the United States. It has been owned by Advance Publications since 1947.

<i>The Daily Northwestern</i>

The Daily Northwestern is the student newspaper at Northwestern University which is published on weekdays during the academic year. Founded in 1881, and printed in Evanston, Illinois, it is staffed only by undergraduates, many of whom are students at Northwestern's Medill School of Journalism.

<i>The Post</i> (Ohio student newspaper)

The Post is a student-run newspaper in Athens, Ohio, that covers Ohio University and Athens County. While classes at OU are in session, it publishes online every day and in print every Thursday. Though its newsroom is located in John Calhoun Baker University Center at Ohio University, the paper is editorially independent from the university.

<i>Los Angeles Times</i> suburban sections

The Los Angeles Times suburban sections or zone sections were printed between 1952 and 2001 as adjuncts to the main newspaper to cover the news of and sell advertising space in various parts of Southern California that the Times considered to be in the prime part of its circulation area. The giant Los Angeles daily had a "more aggressive zoning policy than perhaps any other newspaper" because its local market was so widespread, a writer for The New York Times opined. But as two of these and six other specialized sections were eliminated in 1995 because of a downturn in newspaper revenues, Times editor Shelby Coffey called them simply "a noble experiment."

References

  1. "Total Circ for US Newspapers". Archived from the original on June 11, 2013. Retrieved October 21, 2015.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  2. "Los Angeles Times | History, Ownership, & Facts". Encyclopedia Britannica. Retrieved October 1, 2020.
  3. "The 10 Most Popular Daily Newspapers In The United States" . Retrieved October 24, 2017.
  4. 1 2 3 Arango, Tim (June 18, 2018). "Norman Pearlstine Named Editor of The Los Angeles Times". The New York Times . Retrieved June 18, 2018.
  5. "Los Angeles Times reaches historic agreement with its newsroom union". Los Angeles Times. October 17, 2019. Retrieved November 15, 2019.
  6. "Mirror Acorn, 'Times' Oak," Los Angeles Times, October 23, 1923, page II-1 Access to this link requires the use of a library card.
  7. Starr, Kevin (1985). Inventing the Dream: California Through the Progressive Era . New York: Oxford University Press. p.  228. ISBN   0-19-503489-9. OCLC   11089240.
  8. Arango, Tim; Nagourney, Adam (January 30, 2018). "A Paper Tears Apart in a City That Never Quite Came Together". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved April 3, 2019.
  9. Berges, Marshall. The Life and Times of Los Angeles: A Newspaper, A Family and A City. New York: Atheneum. p. 25.
  10. Clarence Darrow: Biography and Much More from Answers.com at www.answers.com
  11. 1 2 McDougal, Dennis (2002). Privileged Son: Otis Chandler and the Rise and Fall of the L.A. Times Dynasty. Cambridge, MA: Da Capo. ISBN   0-306-81161-8. OCLC   49594139.
  12. DiMassa, Cara Mia (June 26, 2008). "Much has changed around the Los Angeles Times Building". Los Angeles Times. Retrieved June 26, 2008.Cite has empty unknown parameter: |1= (help)
  13. Hiltzik, Michael (August 6, 2013). "Washington Post Buy: Can Jeff Bezos Fix Newspapers' Business Model?". Los Angeles Times. Retrieved October 6, 2014.
  14. ProQuest Dissertation Abstracts. Retrieved June 8, 2007.
  15. Naughton, Philippe (June 21, 2005). "Foul language forces LA Times to pull plug on 'wikitorial'". The Times . Retrieved October 12, 2020.
  16. Chang, Andrea (April 17, 2018). "L.A. Times will move to 2300 E. Imperial Highway in El Segundo". Los Angeles Times. Retrieved July 19, 2018.
  17. "Biotech billionaire takes control of the LA Times, names new executive editor". Orange County Register. Associated Press. June 18, 2018. Retrieved July 19, 2018.
  18. Curwen, Thomas (July 20, 2018). "For a brief, shining moment, Times Mirror Square was L.A.'s Camelot". Los Angeles Times. Retrieved July 21, 2018.
  19. Miranda, Carolina (July 17, 2018). "Ugly carpets and green marble: The design of the Los Angeles Times buildings changed along with the city, though not always gracefully". Los Angeles Times. Retrieved July 21, 2018.
  20. "Tribune called on to sell L.A. Times". CNN. September 18, 2006. Retrieved June 19, 2012.
  21. "Tribune goes to Zell". Chicago Sun-Times . April 3, 2007. Archived from the original on September 18, 2008.
  22. James Rainey & Michael A. Hiltzik (December 9, 2008). "Owner of L.A. Times files for bankruptcy". Los Angeles Times.
  23. Koren, Meg James, James Rufus. "Billionaire Patrick Soon-Shiong reaches deal to buy L.A. Times and San Diego Union-Tribune". latimes.com. Retrieved February 8, 2018.
  24. "Tronc in Talks to Sell Flagship Los Angeles Times to Billionaire Investor". February 6, 2018. Retrieved February 6, 2018.
  25. "Tronc Pushes Into Digital Future After Los Angeles Times Sale". February 7, 2018. Retrieved February 7, 2018.
  26. James, Meg; Chang, Andrea (April 13, 2018). "Patrick Soon-Shiong plans to move Los Angeles Times to new campus in El Segundo". Los Angeles Times. Retrieved April 13, 2018.
  27. Pappu, Sridhar (March–April 2007). "Reckless Disregard: Dean Baquet on the gutting of the Los Angeles Times". Mother Jones.
  28. Hiltzik, Michael A. (July 3, 2008). "Los Angeles Times to cut 250 jobs, including 150 from news staff: The newspaper cites falling ad revenue in economic slowdown". Los Angeles Times.
  29. Politi, Daniel (July 3, 2008). "Today's Papers: "You Have Been Liberated"". Slate.
  30. Shiva Ovide (July 3, 2008). "Los Angeles Times to Cut Staff". The New York Times . Retrieved July 17, 2020.
  31. Roderick, Kevin (January 30, 2009). "Los Angeles Times kills local news section". LA Observed. Retrieved August 8, 2016.
  32. Somaiya, Ravi (September 8, 2015). "Austin Beutner Ousted as Los Angeles Times Publisher". The New York Times.
  33. Mullin, Benjamin (October 5, 2015). "Tribune Publishing CEO announces buyouts". Poynter. Archived from the original on December 8, 2015. Retrieved August 8, 2016.
  34. "For the 'funemployed,' unemployment is welcome". LA Times. June 4, 2009. Retrieved August 8, 2016.
  35. 1 2 E&P Staff (May 28, 2007). "Pulitzer Winner Explains Why She Took 'L.A. Times' Buyout". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007.
  36. 1 2 Cleeland, Nancy (May 28, 2007). "Why I'm Leaving The L.A. Times". Huffington Post.
  37. James, Meg (August 21, 2017). "Ross Levinsohn is named the new publisher and CEO of the L.A. Times as top editors are ousted" . Retrieved August 21, 2017.
  38. Ember, Sydney (2018). "Union Is Formed at Los Angeles Times and Publisher Put on Leave". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved January 20, 2018.
  39. Bill Cromwell (April 26, 2010). "Like Newspaper Revenue, the Decline in Circ Shows Signs of Slowing". editorandpublisher.com. Archived from the original on October 27, 2010. Retrieved April 26, 2010.
  40. "The Los Angeles Times' history". Los Angeles Times. ISSN   0458-3035 . Retrieved May 15, 2017.
  41. As told to RJ Smith. "Ripped from the headlines - Los Angeles Magazine". Lamag.com. Retrieved January 12, 2009.
  42. Shaw, David. "Crossing the Line". Los Angeles Times. Retrieved October 3, 2016.
  43. Shah, Diane, "The New Los Angeles Times" Columbia Journalism Review 2002, 3.
  44. Rainey, James, "Newspaper Circulation Continues to Fall," Los Angeles Times May 1, 2007: D1.
  45. E&P Staff (May 25, 2007). "California Split: 57 More Job Cuts at 'L.A. Times'". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved May 28, 2007.
  46. Lieberman, David (May 9, 2006). "Newspaper sales dip, but websites gain". USA Today .
  47. 1 2 Saar, Mayrav (January 26, 2007). "LAT's Scathing Internal Memo. Read It Here". FishbowlLA. mediabistro.com. Archived from the original on October 30, 2007.
  48. Roderick, Kevin (January 24, 2007). "Times retools on web — again". LA Observed.
  49. Welch, Matt (January 24, 2007). "Spring Street Project unveiled!". latimes.com.
  50. "Metromix Makes Cool Debut". latimes.com. July 10, 2007. Retrieved October 3, 2013.
  51. Ives, Nate (February 13, 2008). "Los Angeles Times Launches Free Weekly". Advertising Age . Retrieved October 3, 2013.
  52. "Editor announces weekly tabloid aimed at social-networking readers". latimes.com. March 25, 2009. Retrieved October 3, 2013.
  53. Roderick, Kevin (June 29, 2011). "L.A. Times folds Brand X". LA Observed. Retrieved October 3, 2013.
  54. Petroff, Alanna. "LA Times takes down website in Europe as privacy rules bite". CNN.
  55. Newcomb, Alyssa (May 25, 2018). "Chicago Tribune, Los Angeles Times block European users due to GDPR". CBS News . NBC Universal . Retrieved June 8, 2018.
  56. Elder, Sean (November 5, 1999). "Meltdown at the L.A. Times". Salon.com. Retrieved March 26, 2007.
  57. Stewart, Jill (October 14, 2003). "How the Los Angeles Times Really Decided to Publish its Accounts of Women Who Said They Were Groped". jillstewart.net. Archived from the original on February 1, 2008.
  58. Cohn, Gary; Hall, Carla; Welkos, Robert W. (October 2, 2003). "Women Say Schwarzenegger Groped, Humiliated Them". Los Angeles Times.[ dead link ] Alt URL
  59. "ASNE recognizes Los Angeles Times editor for leadership". ASNE.org. American Society of Newspaper Editors. March 24, 2004. Archived from the original on November 15, 2007.
  60. "LA Times Fires Longtime Progressive Columnist Robert Scheer". Democracy Now!. Retrieved October 15, 2018.
  61. Astor, Dave (January 5, 2005). "'L.A. Times' Drops Daily 'Garfield' as the Comic Is Blasted and Praised". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Archived from the original on September 19, 2008. Retrieved March 26, 2007. Alt URL
  62. Muravchik, Joshua (November 19, 2006). "Bomb Iran". Los Angeles Times. Retrieved March 26, 2007.
  63. Rainey, James (March 22, 2007). "Editor Resigns over Killed Opinion Section". Los Angeles Times. Archived from the original on March 25, 2007. Retrieved March 26, 2007.
  64. Martinez, Andrés (March 22, 2007). "Grazergate, an Epilogue". Los Angeles Times. Retrieved March 26, 2007.
  65. Carroll, Rory (November 7, 2017). "Disney's blackout of LA Times triggers boycott from media outlets". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved November 7, 2017.
  66. "Why I won't be reviewing 'The Last Jedi,' or any other Disney movie, in advance". The Washington Post. Retrieved November 7, 2017.
  67. Carroll, Rory (November 7, 2017). "Disney ends blackout of LA Times after boycott from media outlets". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved November 7, 2017.
  68. "Los Angeles Times – Media Center". Los Angeles Times. January 17, 1994. Retrieved January 12, 2009.
  69. "The 1984 Pulitzer Prize Winner in Public Service". The Pulitzer Prizes. Retrieved July 22, 2018.
  70. "1999 Pulitzer Prize winners for beat reporting". Columbia journalism review. Retrieved May 29, 2012.
  71. Shaw, David (April 13, 1999). "2 Times Staffers Share Pulitzer for Beat Reporting". Los Angeles Times. Retrieved July 30, 2012.
  72. "The Pulitzer Prizes | Biography". Pulitzer.org. October 18, 1956. Retrieved August 16, 2010.
  73. "2009 Pulitzer Prizes: Journalism". Reuters. April 20, 2009. Retrieved October 6, 2014.
  74. "The Pulitzer Prizes | Citation". www.pulitzer.org. Retrieved November 13, 2015.
  75. Goffard, Christopher (April 18, 2016). "Los Angeles Times wins Pulitzer for San Bernardino terrorist attack coverage". Los Angeles Times. Archived from the original on January 16, 2020.
  76. "Los Angeles Times". April 15, 2019. Retrieved April 17, 2016.
  77. "December 1903: Hearst's Examiner comes to L.A". Ulwaf.com. Retrieved October 21, 2012.
  78. Red Ink, White Lies: The Rise and Fall of Los Angeles Newspapers, 1920–1962 by Rob Leicester Wagner, Dragonflyer Press, 2000.
  79. Leonard Pitt and Dale Pitt, Los Angeles: A to Z, University of California Press, ISBN   0-520-20274-0.
  80. "Los Angeles Register newspaper ends publication, five months after launch". Reuters. September 23, 2014. Retrieved November 8, 2019.
  81. "Los Angeles Register to launch as new daily newspaper". Orange County Register. December 13, 2013. Retrieved November 8, 2019.
  82. "Harrison Gray Otis Southern California Historical Society". Socalhistory.org. May 25, 2016. Archived from the original on October 2, 2015. Retrieved August 8, 2016.
  83. "Our Annual Trade Number," Los Angeles Times, December 18, 1886, page 4 Access to this link requires the use of a library card.
  84. "Our Annual Edition," Los Angeles Times, December 21, 1888, page 4 Access to this link requires the use of a library card.
  85. "General Contents," Los Angeles Times, January 1, 1895 Access to this link requires the use of a library card.
  86. Quoted in "Highest Praise Given to 'Times,'" Los Angeles Times, January 28, 1923, page II-12 Access to this link requires the use of a library card.
  87. Display advertisement, Los Angeles Times, December 13, 1947 Access to this link requires the use of a library card.
  88. "Bigger and Better Than Ever," page F-10 Access to this link requires the use of a library card.
  89. "'The Land and Its Fruits' — Our Harvest Number," Los Angeles Times, September 5, 1891, page 6 Access to this link requires the use of a library card.
  90. "Ready Tomorrow," Los Angeles Times, September 4, 1891, page 4 Access to this link requires the use of a library card.
  91. The four pages of the debut March 25, 1903, issue of The Wireless were reproduced on page 11 of the March 27, 1903, Times.
  92. "The Wireless Daily Achieved" by C. E. Howell, The Independent, October 15, 1903, pages 2436-2440.
  93. "Wireless Newspaper, Avalon, Santa Catalina Island" (islapedia.com)
  94. "Los Angeles Times website". latimes.com. April 17, 2014. Retrieved October 6, 2014.
  95. "Los Angeles Times Community Newspapers Add New Title, Increase Coverage and Circulation with Sunday News-Press & Leader". Los Angeles Times. January 12, 2011. Los Angeles Times Community Newspapers (TCN) include the Huntington Beach Independent, Daily Pilot (Costa Mesa, Newport and Irvine) and Laguna Beach Coastline Pilot. TCN newspapers maintain separate editorial and business staffs from that of The Times, and focus exclusively on in-depth local coverage of their respective communities.
  96. "The Pasadena Sun Publishes Last Issue". Editor & Publisher . July 1, 2013.
  97. "A Note to Our Readers". April 17, 2020. Retrieved April 17, 2020.
  98. Heller, Steven. "Go West, Young Art Director," Design Observer (Sept. 23, 2008).
  99. "Los Angeles Times Festival of Books" . Retrieved October 6, 2014.
  100. Rebecca Buddingh (September 26, 2010). "L.A. Times fair comes to USC". Daily Trojan. University of Southern California. Retrieved October 21, 2012.
  101. "Los Angeles Times Book Prizes home page" . Retrieved October 6, 2014.
  102. 1 2 McDowell, Edwin (August 11, 1983). "Times Mirror is Selling New American Library". The New York Times. Retrieved October 3, 2015.
  103. Korda, Michael (1999). Another life: a memoir of other people (1st ed.). New York: Random House. p.  103. ISBN   0679456597.
  104. "Mosby Company History". Elsevier. Retrieved October 3, 2015.
  105. Storch, Charles (June 27, 1986). "Times Mirror Selling Dallas Times Herald". Chicago Tribune . Retrieved June 26, 2012.
  106. "Johnson family sells Austin TV." Broadcasting , September 4, 1972, pg. 6.
  107. "Times Mirror's deal for Newhouse's TVs gets FCC approval." Broadcasting, March 31, 1980, pg. 30.
  108. "Changing hands: Proposed." Broadcasting, September 30, 1985, pg. 109.
  109. "Times Mirror set to sell four TV'." Archived June 9, 2015, at WebCite Broadcasting and Cable, March 22, 1993, pg. 7.
  110. 1960 Winners, The Pulitzer Prizes
  111. 1 2 3 Los Angeles Times Building, Water and Power Associates

Further reading

See also