The Seattle Times

Last updated

The Seattle Times
Seattletimes-frontpage.jpg
The July 4, 2006, front page of
The Seattle Times
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The Seattle Times Company
Publisher Frank A. Blethen
EditorMichele Matassa Flores
Founded1891;129 years ago (1891) (as Seattle Press-Times)
Headquarters1000 Denny Way
Seattle, Washington 98109
United States
Circulation 229,764 daily
336,363 Sunday
(averages for the six-month period ending March 31, 2013) [1]
ISSN 0745-9696
OCLC number 9198928
Website seattletimes.com

The Seattle Times is a daily newspaper serving Seattle, Washington, United States. It has the largest circulation of any newspaper in the state of Washington and in the Pacific Northwest region.

Contents

The newspaper was founded in 1891 and has been controlled by the Blethen family since 1896. The Seattle Times Company also owns local newspapers in Walla Walla and Yakima. It had a longstanding rivalry with the Post-Intelligencer until the latter ceased publication in 2009.

History

The Seattle Times originated as the Seattle Press-Times, a four-page newspaper founded in 1891 with a daily circulation of 3,500, which Maine teacher and attorney Alden J. Blethen bought in 1896. [2] [3] Renamed the Seattle Daily Times, it doubled its circulation within half a year. By 1915, circulation stood at 70,000.[ citation needed ]

The newspaper moved to the Times Square Building at 5th Avenue and Olive Way in 1915. It built a new headquarters, the Seattle Times Building, north of Denny Way in 1930. The paper moved to its current headquarters at 1000 Denny Way in 2011.

The Seattle Times switched from afternoon delivery to mornings on March 6, 2000, citing that the move would help them avoid the fate of other defunct afternoon newspapers. [4] This placed the Times in direct competition with its Joint Operating Agreement (JOA) partner, the morning Seattle Post-Intelligencer . [5] Nine years later, the Post-Intelligencer became an online-only publication. [6]

The Times is one of the few remaining major city dailies in the United States independently operated and owned by a local family (the Blethens). The Seattle Times Company, while owning and operating the Times, also owns three other papers in Washington, and formerly owned several newspapers in Maine that were sold to MaineToday Media. [7] [8] The McClatchy Company owns 49.5 percent of voting common stock in the Seattle Times Company, formerly held by Knight Ridder until 2006. [9]

Awards

The Times reporting has received 11 Pulitzer Prizes, [2] most recently for its breaking news coverage of the Boeing 737 MAX groundings. [10] It has an international reputation for its investigative journalism, in particular. [11] In April 2012, investigative reporters Michael Berens and Ken Armstrong won the Pulitzer Prize for Investigative Reporting for a series documenting more than 2,000 deaths caused by the state of Washington's use of methadone as a recommended painkiller in state-supported care. [12] In April 2010, the Times staff won the Pulitzer Prize for Breaking News Reporting for its coverage, in print and online, of the shooting deaths of four police officers in a Lakewood coffee house and the 40-hour manhunt for the suspect. [13] A tenth Pulitzer Prize was awarded in 2015 for breaking news coverage of the Oso mudslide. [14]

In 1982 reporter Paul Henderson won the Pulitzer Prize for Investigative Reporting for his coverage of the case of Steve Titus. Titus had been wrongfully convicted of rape, and in a series of articles Henderson challenged the circumstantial evidence in the case, convincing the judge to reverse Titus' conviction. [15]

Controversies

Racial headline controversy

In February 2002, The Seattle Times ran a subheadline "American outshines Kwan, Slutskaya in skating surprise" after Sarah Hughes won the gold medal at the 2002 Olympics. [16] [17] Many Asian Americans felt insulted by the Times' actions, because Michelle Kwan is also American. [18] Asian American community leaders criticized the subheadline as perpetuating a stereotype that people of color can never be truly American. [18]

The incident echoed a similar incident that happened with an MSNBC article during the Winter games in 1998, [18] which was reported on by Times. [19]

The newspaper's Executive Editor at the time of the controversy, Mike Fancher, issued an apology in the aftermath of the controversial headline. [18]

Election controversy

On October 17, 2012, the publishers of The Seattle Times launched advertising campaigns in support of Republican gubernatorial candidate Rob McKenna and a state referendum to legalize same-sex marriage. The newspaper's management said the ads were aimed at "demonstrating how effective advertising with The Times can be." [20] The advertisements in favor of McKenna represent an $80,000 independent expenditure, making the newspaper the third largest contributor to his campaign. [21] More than 100 staffers signed a letter of protest sent to Seattle Times Publisher Frank Blethen, calling it an "unprecedented act". [22]

The Joint Operating Agreement

"Quarters of the news editor", one in a group of four photos in the brochure Seattle and the Orient (1900), collectively captioned "The Seattle Daily Times--Editorial Department" Seattle Daily Times news editor quarters - 1900.jpg
"Quarters of the news editor", one in a group of four photos in the brochure Seattle and the Orient (1900), collectively captioned "The Seattle Daily Times—Editorial Department"

From 1983 to 2009, the Times and Seattle's other major paper, the Hearst-owned Seattle Post-Intelligencer, were run under a "Joint Operating Agreement" (JOA) whereby advertising, production, marketing, and circulation were controlled by the Times for both papers. [2] The two papers maintained their own identities with separate news and editorial departments.

The Times announced its intention to cancel the JOA in 2003, citing a clause in the JOA contract that three consecutive years of losses allowed it to pull out of the agreement. [23] Hearst sued, arguing that a force majeure clause prevented the Times from claiming losses as reason to end the JOA when they result from extraordinary events (in this case, a seven-week strike by members of the Newspaper Guild). While a district judge ruled in Hearst's favor, the Times won on appeal, including a unanimous decision from the Washington State Supreme Court on June 30, 2005. [24] Hearst continued to argue that the Times fabricated its loss in 2002. The two papers announced an end to their dispute on April 16, 2007. [25]

The JOA was terminated when the Post-Intelligencer ceased publication; its final printed edition was March 17, 2009. [6]

Content

The Times contains different sections every day. Each daily edition includes Main News & Business, a NW section for the day, Sports, and any other sections listed below.[ citation needed ]

Friday: NW Autos; Weekend Plus

Saturday: NW Homes

Sunday: Business; ShopNW; NW Jobs; NW Arts & Life; NW Traveler; Pacific NW Magazine

Pacific NW is a glossy magazine published every week and inserted in the Sunday edition.

Delivery and page width

For decades, the broadsheet page width of the Times was 13 12 inches (34 cm), printed from a 54-inch web, the four-page width of a roll of newsprint. Following changing industry standards, the width of the page was reduced in 2005 by 1 inch (2.5 cm), to 12 12 inches (32 cm), now a 50-inch web standard. In February 2009, the web size was further reduced to 46 inches, which narrowed the page by another inch to 11 12 inches (29 cm) in width. [26]

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

Hearst Communications American multinational mass media conglomerate group

Hearst Communications, often referred to simply as Hearst, is an American multinational mass media and business information conglomerate based in the Hearst Tower in Midtown Manhattan, New York City.

<i>The Washington Post</i> Daily broadsheet newspaper published in Washington, D.C.

The Washington Post (WaPo) is an American daily newspaper published in Washington, D.C. It is the most widely circulated newspaper within the Washington metropolitan area. Daily broadsheet editions are printed for the District of Columbia, Maryland, and Virginia.

<i>New York World-Telegram</i> New York City newspaper from 1931 to 1966

The New York World-Telegram, later known as the New York World-Telegram and Sun, was a New York City newspaper from 1931 to 1966.

<i>The Baltimore Sun</i> Daily broadsheet newspaper in the city of Baltimore, Maryland, United States

The Baltimore Sun is the largest general-circulation daily newspaper based in Maryland and provides coverage of local and regional news, events, issues, people, and industries. Founded in 1837, it is currently owned by Tribune Publishing.

<i>Los Angeles Times</i> Daily newspaper published in Los Angeles, California

The Los Angeles Times is a daily newspaper based in El Segundo, California, which has been published in Los Angeles, California, since 1881. It has the fifth-largest circulation in the U.S., and is the largest American newspaper not headquartered on the East Coast. The paper focuses its coverage of issues particularly salient to the West Coast, such as immigration trends and natural disasters. It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. As of June 18, 2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong, and the executive editor is Norman Pearlstine.

<i>St. Louis Post-Dispatch</i> Daily newspaper in St. Louis, Missouri

The St. Louis Post-Dispatch is a major regional newspaper based in St. Louis, Missouri, serving the St. Louis metropolitan area. It is the largest daily newspaper in the metropolitan area by circulation, surpassing the Belleville News-Democrat, Alton Telegraph, and Edwardsville Intelligencer. The publication has received 19 Pulitzer Prizes.

<i>New York Herald Tribune</i> Defunct American newspaper published in New York City

The New York Herald Tribune was a newspaper published between 1924 and 1966. It was created in 1924 when Ogden Mills Reid of the New-York Tribune acquired the New York Herald. It was widely regarded as a "writer's newspaper" and competed with The New York Times in the daily morning market. The paper won twelve Pulitzer Prizes during its lifetime.

<i>Seattle Post-Intelligencer</i> Newspaper in Seattle, Washington

The Seattle Post-Intelligencer is an online newspaper and former print newspaper based in Seattle, Washington, United States.

Media in Seattle includes long-established newspapers, television and radio stations, and an evolving panoply of smaller, local art, culture, neighborhood and political publications, filmmaking and, most recently, Internet media. As of the fall of 2009, Seattle has the 20th largest newspaper and the 13th largest radio and television market in the United States. The Seattle media market also serves Puget Sound and Western Washington.

<i>Milwaukee Journal Sentinel</i> newspaper based in Milwaukee, Wisconsin

The Milwaukee Journal Sentinel is a daily morning broadsheet printed in Milwaukee, Wisconsin, where it is the primary newspaper. It is also the largest newspaper in the state of Wisconsin, where it is widely distributed. It is currently owned by the Gannett Company.

<i>The Denver Post</i> American daily newspaper in Denver, Colorado

The Denver Post is a daily newspaper and website that has been published in the Denver, Colorado, area since 1892. As of March 2016, it has an average weekday circulation of 134,537 and Sunday circulation of 253,261. In 2016 its website received roughly six million monthly unique visitors generating more than 13 million page views, according to comScore.

<i>Rocky Mountain News</i> Defunct daily newspaper in Denver, Colorado

The Rocky Mountain News was a daily newspaper published in Denver, Colorado, United States, from April 23, 1859, until February 27, 2009. It was owned by the E. W. Scripps Company from 1926 until its closing. As of March 2006, the Monday–Friday circulation was 255,427. From the 1940s until 2009, the newspaper was printed in a tabloid format.

The Newspaper Preservation Act of 1970 was an Act of the United States Congress, signed by President Richard Nixon, authorizing the formation of joint operating agreements among competing newspaper operations within the same market area. It exempted newspapers from certain provisions of antitrust laws. Its drafters argued that this would allow the survival of multiple daily newspapers in a given urban market where circulation was declining. This exemption stemmed from the observation that the alternative is usually for at least one of the newspapers, generally the one published in the evening, to cease operations altogether.

<i>Pittsburgh Post-Gazette</i> newspaper in Pittsburgh, Pennsylvania, United States

The Pittsburgh Post-Gazette, also known simply as the PG, is the largest newspaper serving metropolitan Pittsburgh, Pennsylvania. Descended from the Pittsburgh Gazette, established in 1786 as the first newspaper published west of the Allegheny Mountains, the paper has existed under its present title since 1927. It ended daily print publication in 2018 and currently puts out print editions only three days a week, going online-only the rest of the week. It has a politically conservative editorial tone, having shifted in recent years from a more liberal-leaning orientation.

The Seattle Times Company is a privately owned publisher of daily and weekly newspapers in the U.S. state of Washington. Founded in Seattle, Washington in 1896, the company is now in its fourth and fifth generations of ownership by the Blethen family.

The Kennebec Journal is a six-day morning daily newspaper published in Augusta, Maine. It is owned by MaineToday Media, which also publishes the state's largest newspaper, the Portland Press Herald.

Guy Gannett Communications was a family-owned business consisting of newspapers in Maine and a handful of television stations in the eastern United States. The company was founded by its namesake, Guy P. Gannett, in 1921, and managed by a family trust from 1954 to 1998, when it sold most of its properties to The Seattle Times Company and Sinclair Broadcast Group.

MaineToday Media is a privately owned publisher of daily and weekly newspapers in the U.S. state of Maine, based in the state's largest city, Portland. It includes the Portland Press Herald and Maine Sunday Telegram, the state's largest newspaper.

Frank A. Blethen is the publisher of The Seattle Times and CEO of The Seattle Times Company, based in Seattle, Washington, United States. He is a fourth-generation member of the Blethen family, which has owned the newspaper since 1896, and took over as publisher in 1985. He also served as publisher of the Walla Walla Union-Bulletin, a newspaper owned by the company, in the 1970s. During his tenure as publisher, the family's control of the newspaper declined, along with the profitability of the newspaper industry in general. The newspaper entered into a joint operating agreement with its rival Seattle Post-Intelligencer that last until the newspaper ceased printing in 2009.

References

  1. "Top Media Outlets, June 2013; U.S. Daily Newspapers" (PDF). BurrellesLuce. June 2013. Archived from the original (PDF) on June 29, 2016. Retrieved July 31, 2016.
  2. 1 2 3 "Overview of the Seattle Times". The Seattle Times. Archived from the original on January 31, 2014.
  3. Crowley, Walt (August 10, 2006). "The Seattle Times publishes its first edition edited by new co-owner Alden J. Blethen on August 10, 1896". HistoryLink.org – The Online Encyclopedia of Washington State History.
  4. American Journalism Review: 40 Years Of Death In The Afternoon Archived March 30, 2006, at the Wayback Machine
  5. "Seattle Times Shifts to Mornings". The New York Times. March 5, 2000. Retrieved January 28, 2016.
  6. 1 2 Pérez-Peña, Richard (March 11, 2009). "As Cities Go From Two Papers to One, Talk of Zero". The New York Times. Retrieved January 28, 2016.
  7. Richards, Bill (June 2009). "Blethen's Choice". Seattle Business Magazine. Retrieved June 28, 2016.
  8. Mapes, Lynda V. (June 16, 2009). "Times Co. completes long-stalled sale of Maine newspapers". The Seattle Times. Retrieved June 28, 2016.
  9. "McClatchy Now Gets 49% of 'Seattle Times'–And Gains 2 Other Washington Papers". Editor & Publisher . March 14, 2006. Retrieved June 28, 2016.
  10. Baruchman, Michelle (May 4, 2020). "Seattle Times wins Pulitzer Prize for Boeing 737 MAX coverage". The Seattle Times. Retrieved May 4, 2020.
  11. Outing, Steve (November 16, 2005). "Investigative Journalism: Will It Survive?". NetNovinar.org. Archived from the original on October 4, 2007.
  12. "The 2012 Pulitzer Prize Winners".
  13. "The 2010 Pulitzer Prize Winners".
  14. "Seattle Times awarded Pulitzer Prize for Oso landslide coverage". The Seattle Times. April 20, 2015. Retrieved May 4, 2020.
  15. Paul Henderson, Pulitzer Prize-winning Seattle Times reporter who championed the underdog, dies at 79 | The Seattle Times
  16. Chang, Iris (2003). The Chinese in America: A Narrative History. Penguin Books. ISBN   978-1-101-12687-5 . Retrieved February 20, 2018.
  17. Tewari, Nita; Alvarez, Alvin N., eds. (2009). Asian American Psychology: Current Perspectives. Taylor & Francis Group. p. 421. Retrieved February 20, 2018.
  18. 1 2 3 4 Fancher, Mike (March 3, 2002). "Times won't forget readers' reminder on Kwan headline". The Seattle Times. Retrieved February 20, 2018.
  19. Sorensen, Eric (March 3, 1998). "Asian Groups Attack Msnbc Headline Referring To Kwan – News Web Site Apologizes For Controversial Wording". The Seattle Times. Retrieved February 20, 2018.
  20. Brunner, Jim (October 17, 2012). "Seattle Times Co. launches ad campaigns for McKenna and gay marriage, draws criticism". The Seattle Times.
  21. Gill, Kathy (October 22, 2012). "Seattle Times Ad Buy Leads To Newsroom, Reader Protests". The Seattle Times.
  22. Brunner, Jim (October 18, 2012). "Seattle Times news staffers protest company's political-ad campaign". The Seattle Times.
  23. Richman, Dan; Phuong Lee (January 26, 2006). "JOA fight between P-I, Times may heat up". Seattle Post-Intelligencer.
  24. "The Seattle Post-Intelligencer, Court sides with Seattle Times in JOA dispute"
  25. Pryne, Eric (April 17, 2007). "Seattle Times, P–I reach agreement to keep both newspapers publishing". The Seattle Times. Retrieved November 16, 2007.
  26. "Seattle Times making move to 46-inch web". News and Tech.com, February 2008