The Denver Post

Last updated
The Denver Post
The Denver Post front page.jpg
May 2, 2011 front page
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Digital First Media
Editor Lee Ann Colacioppo
Founded1892
Headquarters Denver, Colorado
CountryUnited States
Circulation 253,261 daily
134,537 Sunday (as of Q2 2016) [1]
ISSN 1930-2193
Website www.denverpost.com

The Denver Post is a daily newspaper and website that has been published in the Denver, Colorado, area since 1892. As of March 2016, it has an average weekday circulation of 134,537 and Sunday circulation of 253,261. [1] In 2016 its website received roughly six million monthly unique visitors generating more than 13 million page views, according to comScore. [2]

Contents

Ownership

The Post was the flagship newspaper of MediaNews Group Inc., founded in 1983 by William Dean Singleton and Richard Scudder. MediaNews is today one of the nation's largest newspaper chains, publisher of 61 daily newspapers and more than 120 non-daily publications in 13 states. MediaNews bought The Denver Post from the Times Mirror Co. on December 1, 1987. Times Mirror had bought the paper from the heirs of founder Frederick Gilmer Bonfils in 1980.

Since 2010, The Denver Post has been owned by hedge fund Alden Global Capital, which acquired its bankrupt parent company, MediaNews Group. [3] In April 2018, a group called "Together for Colorado Springs" said that it was raising money to buy the Post from Alden Global Capital, stating: “Denver deserves a newspaper owner who supports its newsroom.” [4]

History

The newspaper's former building & newsroom in downtown Denver DenverPostHQ 30Sep2017.jpg
The newspaper's former building & newsroom in downtown Denver

In August 1892, The Evening Post was founded by supporters of Grover Cleveland with $50,000. It was a Democratic paper used to publicize political ideals and stem the number of Colorado Democrats leaving the party. Cleveland had been nominated for president because of his reputation for honest government.

However, Cleveland and eastern Democrats opposed government purchase of silver, Colorado's most important product, which made Cleveland unpopular in the state. Following the bust of silver prices in 1893, the country and Colorado went into a depression and The Evening Post suspended publication in August 1893.

A new group of owners with similar political ambitions raised $100,000 and resurrected the paper in June 1894. On October 28, 1895, Harry Heye Tammen, former bartender [5] and owner of a curio and souvenir shop, and Frederick Gilmer Bonfils, a Kansas City real estate and lottery operator, purchased the Evening Post for $12,500. Neither had newspaper experience, but they were adept at the business of promotion and finding out what people wanted to read.

Through the use of sensationalism, editorialism, and "flamboyant circus journalism", a new era began for the Post. Circulation grew and eventually passed the other three daily papers combined. On November 3, 1895 the paper's was name changed to Denver Evening Post. On January 1, 1901 the word "Evening" was dropped from the name and the paper became The Denver Post.

20th and early 21st centuries

Among well-known Post reporters were Gene Fowler, Frances Belford Wayne, and "sob sister" Polly Pry. Damon Runyon worked briefly for the Post in 19051906 before gaining fame as a writer in New York. [6]

After the deaths of Tammen and Bonfils in 1924 and 1933, Helen and May Bonfils, Bonfils' daughters, became the principal owners of the Post. In 1946, the Post hired Palmer Hoyt away from the Portland Oregonian to become editor and publisher of the Post and to give the paper a new direction. [7] [8] With Hoyt in charge, news was reported fairly and accurately. He took editorial comment out of the stories and put it on an editorial page. He called the page The Open Forum and it continues today.

In 1960, there was a takeover attempt by publishing mogul Samuel I. Newhouse. Helen Bonfils brought in her friend and lawyer Donald Seawell to save the paper. The fight led to a series of lawsuits as Post management struggled to maintain local ownership. It lasted 13 years and drained the paper financially. When Helen Bonfils died in 1972, Seawell was named president and chairman of the board. He was also head of the Denver Center for the Performing Arts (DCPA). The Center was established and financed primarily by the Frederick G. and Helen G. Bonfils foundations, with aid from city funds. The majority of the assets of the foundations came from Post stock dividends.

By 1980, the paper was losing money. Critics accused Seawell of being preoccupied with building up the DCPA. Seawell sold the Post to the Times Mirror Co. of California for $95 million. Proceeds went to the Bonfils Foundation, securing the financial future of the DCPA. Times Mirror started morning publication and delivery. Circulation improved, but the paper did not perform as well as required. Times Mirror sold The Denver Post to Dean Singleton and MediaNews Group in 1987.

In January 2001, MediaNews and E.W. Scripps, parent company of the now defunct Rocky Mountain News , entered into a joint operating agreement (JOA), creating the Denver Newspaper Agency, which combined the business operations of the former rivals. Under the agreement, the newsrooms of the two newspapers agreed to publish separate morning editions Monday through Friday, with the Post retaining a broadsheet format and the News using a tabloid format.

They published a joint broadsheet newspaper on Saturday, produced by the News staff, and a broadsheet on Sunday, produced by the Post staff. Both newspapers' editorial pages appeared in both weekend papers. The JOA ended on February 27, 2009, when the Rocky Mountain News published its last issue. The following day, the Post published its first Saturday issue since 2001.

The Post launched a staff expansion program in 2001, but declining advertising revenue led to a reduction of the newsroom staff in 2006 and 2007 through layoffs, early-retirement packages, voluntary-separation buyouts and attrition. The most recent round of announced buyouts occurred in June 2016. [9] [10] [11]

In 2013, just before legalization in Colorado, The Denver Post initiated an online media brand The Cannabist to cover cannabis-related issues. [12] First led by Editor in Chief Ricardo Baca, the online publication has surged in popularity, beating the industry veteran High Times in September 2016. [13] Thirty layoffs were announced for The Post in March 2018, according to the Denver Business Journal . [14]

Management by Digital First Media

On September 7, 2011, John Paton – the CEO of Journal Register Company – was appointed CEO of MediaNews Group, [15] replacing Singleton, who stayed on as the Post's publisher and CEO of MediaNews until his retirement in 2013. [16] He remains non-executive chairman of the organization. With the move, the Post also entered into an agreement with the newly created Digital First Media, led by Paton, that would provide management services and lead the execution of the company's business strategy in conjunction with Journal Register. Paton stepped down as CEO of Digital First in June 2015, and was succeeded by longtime MediaNews executive Steve Rossi. [17]

In the same announcement, the company said that it would no longer be seeking a sale.

In 2017, The Denver Post announced that its headquarters were moving to its printing plant in North Washington, Adams County. [18]

Newsroom cuts & criticism

The operation of The Denver Post by Digital First Media, under the ownership of Alden Global Capital, has come under extensive criticism from workers at the newspaper and outside the organization. [19] The hedge fund has made "relentless cost cuts" since taking ownership in 2010, despite the reported profitability of the Post, principally by laying off the newspaper's staff. Margaret Sullivan of The Washington Post called Alden Global Capital "one of the most ruthless of the corporate strip-miners seemingly intent on destroying local journalism." [20] Under Digital Media First, the number of journalists in the newsroom was reduced by almost two-thirds by April 2018, to around 70 people. [21] This represents a drastic fall from the over 250 journalists which The Denver Post employed before 2010, when it was purchased by Alden Media Group. [22] At one point before 2009, the joint-operating agreement between The Denver Post and The Rocky Mountain News boasted a 600-strong staff of journalists, before the bankruptcy of the Rocky Mountain News that year. [20]

The announcement of 30 more layoffs in March 2018, which reduced the paper's newsroom from 100 to around 70 people, prompted a denunciation of its owners from the editorial board of The Denver Post. The editorial decried Alden Global Capital as "vulture capitalists" who were "strip-mining" the newspaper; it concluded that "Denver deserves a newspaper owner who supports its newsroom. If Alden isn't willing to do good journalism here, it should sell the Post to owners who will." [20] The editorial board pointed out that the cuts were hamstringing the ability of the Post to provide quality coverage of the fast-growing Denver region, and compared the size of its newsroom unfavorably to those of other newspapers in cities of comparable or smaller size to Denver. [22] Alden's "harvesting strategy" is what prompted Greg Moore, editor of The Denver Post from 2002 to 2016, to step down. [20]

The "open revolt" of the Denver Post against its owners garnered support and praise from other newspapers and journalists, including Mitchell Landsberg of the Los Angeles Times and Joe Nocera of Bloomberg View. [21]

Editors

Editors of the Post have included:

Notable columnists

Former columnists include Woody Paige in sports, Tom Noel on local history, Mike Rosen on the commentary page. Other columnists included David Harsanyi, Al Lewis, Mike Littwin, Penny Parker and Michael Kane.[ citation needed ]

Awards

Pulitzer Prizes

The Denver Post has won nine Pulitzer Prizes: [26]

References not listed below can be found on the linked pages.

National and international awards

Local/regional awards

Controversies

In February 2014, The Denver Post began publishing a section entitled "Energy and Environment", funded by Coloradans for Responsible Energy Development (CRED), a pro–natural gas group. The stories in the section are written by outsiders, not by DP reporters. A banner across the top of the section reads "This Section is Sponsored by CRED". Nevertheless, critics express concern that the section risks confusing readers about the distinction between advertising and reporting. [32]

Another controversy arose in later January 2020, when Jon Caldara of the Denver-based Independence Institute, who had long written a weekly column for the Denver Post, was fired over taking an objectionable view on a trans issue — an issue of transparency. In a column arguing for greater openness in public affairs, excoriating the Colorado legislature for avoiding the legally required referendum on a new state tax by repackaging it as a “fee” — and then prohibiting hospitals from listing the fee on patients’ bills. On the same theme, he criticized the state’s educational authorities for imposing a speech code forbidding speech considered “stigmatizing” by the self-appointed tribunes of the various sexual tribes. “In case you hadn’t noticed,” he wrote, “just about everything is stigmatizing to the easily triggered, perpetually offended.” Continuing on his theme of transparency, he also complained that the schools were not doing enough to make parents aware of the contents of their curricula. He was fired for affirming his belief that H. sap. is an animal that comes in two sexes.

See also

Related Research Articles

<i>The Boston Globe</i> American daily newspaper

The Boston Globe is an American daily newspaper founded and based in Boston, Massachusetts, since its creation by Charles H. Taylor in 1872. The newspaper has won a total of 26 Pulitzer Prizes as of 2016, and had a total paid circulation of about 136,000 in the year ending in August 2016. The Boston Globe is the oldest and largest daily newspaper in Boston.

<i>Los Angeles Times</i> Daily newspaper published in Los Angeles, California

The Los Angeles Times is a daily newspaper based in El Segundo, California, which has been published in Los Angeles, California, since 1881. It has the fifth-largest circulation among United States newspapers, and is the largest U.S. newspaper not headquartered on the East Coast. The paper is known for its coverage of issues particularly salient to the U.S. West Coast, such as immigration trends and natural disasters. It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. As of June 18, 2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong, and the executive editor is Norman Pearlstine.

<i>Hartford Courant</i> Connecticut newspaper

The Hartford Courant is the largest daily newspaper in the U.S. state of Connecticut, and is often recognized as the oldest continuously published newspaper in the United States. A morning newspaper serving most of the state north of New Haven and east of Waterbury, its headquarters on Broad Street in Hartford, Connecticut are a short walk from the state capitol. It reports regional news with a chain of bureaus in smaller cities and a series of local editions. It also operates CTNow, a free local weekly newspaper and website.

<i>Arkansas Democrat-Gazette</i> daily newspaper in Little Rock, Arkansas

The Arkansas Democrat-Gazette is the newspaper of record in the U.S. state of Arkansas, printed in Little Rock with a northwest edition published in Lowell. It is distributed for sale in all 75 of Arkansas' counties.

<i>The Oregonian</i> newspaper published in Portland, Oregon, United States

The Oregonian is a daily newspaper based in Portland, Oregon, United States, owned by Advance Publications. It is the oldest continuously published newspaper on the U.S. west coast, founded as a weekly by Thomas J. Dryer on December 4, 1850, and published daily since 1861. It is the largest newspaper in Oregon and the second largest in the Pacific Northwest by circulation. It is one of the few newspapers with a statewide focus in the United States. The Sunday edition is published under the title The Sunday Oregonian. The regular edition was published under the title The Morning Oregonian from 1861 until 1937.

<i>The Seattle Times</i> Newspaper in Seattle, Washington State, US

The Seattle Times is a daily newspaper serving Seattle, Washington, United States. It has the largest circulation of any newspaper in the state of Washington and in the Pacific Northwest region.

New York <i>Daily News</i> Daily tabloid newspaper based in New York City

The New York Daily News, officially titled Daily News, is an American newspaper based in New York City. As of May 2016, it was the ninth-most widely circulated daily newspaper in the United States. Founded in 1919 as an imitation of the British Daily Mirror, it was the first U.S. daily printed in tabloid format. It reached its peak circulation in 1947, at 2.4 million copies a day.

<i>St. Paul Pioneer Press</i> Newspaper based in St. Paul, Minnesota

The St. Paul Pioneer Press is a newspaper based in Saint Paul, Minnesota, primarily serving the Twin Cities metropolitan area. Circulation is heaviest in the eastern metro region, including Ramsey, Dakota, and Washington counties, along with western Wisconsin, eastern Minnesota and Anoka County, Minnesota. The paper's main rival is the Star Tribune, based in neighboring Minneapolis. The Pioneer Press has been owned by MediaNews Group since April 2006. It no longer includes "St. Paul" as part of its name in either its print or online edition, but its owner still lists the paper's name as the St. Paul Pioneer Press. The paper also calls itself the St. Paul Pioneer Press on its Facebook page and its Twitter page.

<i>Omaha World-Herald</i> newspaper in Omaha, Nebraska

The Omaha World-Herald is the primary newspaper serving the Omaha-Council Bluffs metropolitan area. It is based in Omaha, Nebraska. For decades it circulated daily throughout Nebraska and Iowa and in parts of Kansas, South Dakota, Missouri, Colorado, and Wyoming. In 2008, distribution was reduced to the eastern third of Nebraska and western Iowa. In 2001, Warren Buffett's Berkshire Hathaway purchased the newspaper to create BH Media Group. In March 2020, BH Media Group and The World-Herald were purchased by Lee Enterprises.

<i>Rocky Mountain News</i> Defunct daily newspaper in Denver, Colorado

The Rocky Mountain News was a daily newspaper published in Denver, Colorado, United States, from April 23, 1859, until February 27, 2009. It was owned by the E. W. Scripps Company from 1926 until its closing. As of March 2006, the Monday–Friday circulation was 255,427. From the 1940s until 2009, the newspaper was printed in a tabloid format.

Denver Center for the Performing Arts organization

The Denver Center for the Performing Arts(DCPA) is an organization in Denver, Colorado which provides a showcase for live theatre, a nurturing ground for new plays, a preferred stop on the Broadway touring circuit, acting classes for the community and rental facilities. It was founded in 1972.

<i>Pittsburgh Post-Gazette</i> newspaper in Pittsburgh, Pennsylvania, United States

The Pittsburgh Post-Gazette, also known simply as the PG, is the largest newspaper serving metropolitan Pittsburgh, Pennsylvania, United States.

The Daily Free Press is the independent student newspaper at Boston University. It is a digital-first publication with daily online content and a weekly print edition on Thursday during the academic year. The Daily Free Press is staffed by about 200 volunteer editors, writers, reporters and photographers. The editorial positions change on a semester-to-semester basis. The paper is governed by a board of former editors, who make up the Board of Directors of Back Bay Publishing Co., Inc., a Massachusetts non-profit.

Denver Performing Arts Complex

The Denver Performing Arts Complex located in Denver, Colorado, is one of the largest performing arts centers in the United States. The DCPA is a four-block, 12-acre (49,000 m2) site containing ten performance spaces with over 10,000 seats connected by an 80 ft (24 m) tall glass roof. It is home to a theatre company, Broadway touring productions, contemporary dance and ballet, chorales, a symphony orchestra, opera and more.

<i>Colorado Daily</i> daily newspaper in Boulder, Colorado

The Colorado Daily is a newspaper published in Boulder, Colorado, by Prairie Mountain Publishing Co. LLC, a unit of MediaNews Group. The Daily is operated out of the offices of Boulder's Daily Camera newspaper. Originally the student newspaper of the University of Colorado, the Daily became independent in 1970 and has undergone several ownership changes since 2001, coming under the control of the Camera, its former competitor, when it was purchased by the E.W. Scripps Co. in 2005. The newspaper and its website, coloradodaily.com, continue to focus much of their coverage on the university.

<i>Student Life</i> (newspaper) student-run newspaper of Washington University in St. Louis

Student Life (StudLife) is the independent student-run newspaper of Washington University in St. Louis. It was founded in 1878 and incorporated in 1999. It is published by the Washington University Student Media, Inc. and is not subject to the approval of the University administration, thus making it an independent student voice.

<i>The Berkshire Eagle</i> Newspaper in Pittsfield, Massachusetts, US

The Berkshire Eagle is an American daily newspaper published in Pittsfield, Massachusetts, and covering all of Berkshire County, as well as four New York communities near Pittsfield. It is considered a newspaper of record for Berkshire County, Massachusetts.

Donald Seawell American publisher

Donald Ray Seawell was an American cultural and civic leader, born in Jonesboro, North Carolina. He was the founder of the Denver Center for the Performing Arts.

MNG Enterprises, Inc., doing business as Digital First Media and MediaNews Group, is a Denver, Colorado-based newspaper publisher owned by Alden Global Capital.

Helen Bonfils

Helen Gilmer Bonfils was an American heiress, actress, theatrical producer, newspaper executive, and philanthropist. She acted in local theatre in Denver, Colorado, and on Broadway, and also co-produced plays in Denver, New York City, and London. She succeeded her father, Frederick Gilmer Bonfils, as manager of The Denver Post in 1933, and eventually became president of the company. Lacking heirs, she invested her fortune into providing for the city of Denver and the state of Colorado, supporting the Belle Bonfils Blood Bank, the Bonfils Memorial Theatre, the University of Denver, the Denver Zoo, the Dumb Friends League, churches, and synagogues. Her estate endowed the Denver Center for the Performing Arts. She was posthumously inducted into the Colorado Women's Hall of Fame in 1985 and the Colorado Performing Arts Hall of Fame in 1999.

References

  1. 1 2 Sanchez, Robert (October 2016). "How Massive Cuts Have Remade The Denver Post". 5280 . Retrieved August 22, 2017.
  2. Petty, Daniel (May 17, 2016). "Denver Post unique visitors jump to 6.01 million, up 65 percent year-over-year". The Denver Post. Archived from the original on May 14, 2019. Retrieved June 30, 2016.
  3. Ember, Sydney (April 7, 2018). "Denver Post Rebels Against Its Hedge-Fund Ownership". The New York Times. Archived from the original on April 8, 2018. Retrieved April 13, 2018.
  4. Ember, Sydney (April 12, 2018). "Colorado Group Pushes to Buy Embattled Denver Post From New York Hedge Fund". The New York Times. Archived from the original on April 14, 2018. Retrieved April 13, 2018.
  5. McCartney, Laton (2008). The Teapot Dome Scandal: How Big Oil Bought the Harding White House and Tried to Steal the Country. Random House. p.  124. ISBN   9781400063161.
  6. McClanahan, Michael D. (1999). "Part 1: Early Runyon". Denver Press Club Historical Archive. Archived from the original on October 6, 2007. Retrieved June 20, 2007.
  7. Riley, Marilyn Griggs (2006). High Altitude Attitudes: Six Savvy Colorado Women. Big Earth Publishing. p. 83. ISBN   978-1555663759.CS1 maint: ref=harv (link)
  8. Hosokawa, Bill (1976). Thunder in the Rockies: The Incredible Denver Post . New York: Morrow. ISBN   0688029736.
  9. Roberts, Michael (April 27, 2006). "Dealing: The Post offers staffers money to leave". Westword . Archived from the original on June 26, 2019.
  10. "Industry Bloodbath Continues: 'Denver Post' Loses 21 Posts in Newsroom". Editor & Publisher . Associated Press. June 19, 2007. Archived from the original on May 26, 2008. Retrieved June 28, 2008.
  11. "Denver Post Cutting Staff". 9 News . June 4, 2016. Archived from the original on June 26, 2019. Retrieved May 16, 2016.
  12. Opam, Kwame (December 31, 2013). "The Denver Post launches marijuana culture site The Cannabist". The Verge . Archived from the original on June 26, 2018.
  13. Petty, Daniel (October 12, 2016). "Humble brag: Cannabist surpasses High Times in unique visitors for first time". The Cannabist. Archived from the original on March 24, 2017.
  14. Hendee, Caitlin; Avery, Greg (March 14, 2018). "Massive job cuts coming to the Denver Post". Denver Business Journal . Retrieved September 11, 2018.
  15. Pankratz, Howard (September 7, 2011). "MediaNews Group names John Paton new CEO". The Denver Post. Archived from the original on December 13, 2018.
  16. Raabe, Steve (November 4, 2013). "Singleton to retire from Denver Post owner MediaNews Group". The Denver Post. Archived from the original on June 26, 2019.
  17. "Denver Post parent says now is not right time for sale of company". The Denver Post. May 14, 2015. Archived from the original on June 30, 2016.
  18. Roberts, Michael (May 9, 2017). "Denver Post Moving Newsroom Out of Denver". Westword. Archived from the original on May 12, 2017. Retrieved May 13, 2018.
  19. Sydney Ember (2018-04-12). "Colorado Group Pushes to Buy Embattled Denver Post from New York Hedge Fund". New York Times. Retrieved 2020-01-19.
  20. 1 2 3 4 Margaret Sullivan (2018-03-15). "Is this strip-mining or journalism? 'Sobs, gasps, expletives' over latest Denver Post layoffs". Washington Post. Retrieved 2020-01-19.
  21. 1 2 Dominique Mosbergen (2018-04-06). "In an Extraordinary Act of Defiance, Denver Post Urges its Owner to Sell the Paper". Huffington Post. Retrieved 2020-01-19.
  22. 1 2 Denver Post Editorial Board (2018-04-06). "Editorial: As vultures circle, The Denver Post must be saved". Denver Post. Retrieved 2020-01-19.
  23. 1 2 "Denver Post Picks New Editor". The New York Times. Associated Press. December 1, 1989. Archived from the original on December 20, 2017. Retrieved June 25, 2019.
  24. "Denver Post editor Greg Moore resigns". The Denver Post. March 15, 2016. Archived from the original on June 20, 2016. Retrieved May 16, 2016.
  25. "Lee Ann Colacioppo named editor of 'The Denver Post'". The Denver Post. May 31, 2016. Archived from the original on June 25, 2016. Retrieved June 2, 2016.
  26. "Prize Winners by Year". The Pulitzer Prizes . Columbia University.
  27. Cavna, Michael (April 18, 2011). "The Pulitzers: Denver's Mike Keefe wins for Editorial Cartooning". The Washington Post . Archived from the original on June 26, 2018.
  28. Peltz, Jennifer (April 16, 2013). "Shooting coverage wins Pulitzer". 3 News . Archived from the original on January 27, 2016.
  29. Ostrow, Joanne; Worthington, Danika (June 21, 2016). "Denver Post videographer Lindsay Pierce wins National Murrow Award for "Kailyn's Spirit"". The Denver Post. Archived from the original on June 26, 2019. Retrieved May 9, 2018.
  30. "Denver Post takes home 3 national Murrow Awards". The Denver Post. October 14, 2015. Retrieved May 9, 2018.
  31. "Denver Post receives Media All-Star award for responsible reporting on suicide". August 23, 2013. Retrieved May 9, 2018 via YouTube.
  32. Valentine, Katie (April 16, 2014). "The Denver Post's 'Energy And Environment' Section Is Produced By The Oil And Gas Industry". ThinkProgress . Archived from the original on June 11, 2019.