Milwaukee Journal Sentinel

Last updated
Milwaukee Journal Sentinel
Milwaukee Journal Sentinel front page.png
The front page of the
Milwaukee Journal Sentinel
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Gannett Company
PublisherElizabeth Brenner
EditorGeorge Stanley
Founded1837 (Sentinel)
1882 (Journal)
1995 (Journal Sentinel)
Headquarters333 W. State
Milwaukee, WI 53203
Circulation 217,755 Daily
384,539 Sunday [1]
Sister newspapers CNI Newspapers
Weekend Extra
ISSN 1082-8850
OCLC number 55506548

The Milwaukee Journal Sentinel is a daily morning broadsheet printed in Milwaukee, Wisconsin, where it is the primary newspaper. It is also the largest newspaper in the state of Wisconsin, where it is distributed widely. It is currently owned by the Gannett Company. [2]

A broadsheet is the largest newspaper format and is characterized by long vertical pages.

Newspaper scheduled publication containing news of events, articles, features, editorials, and advertising

A newspaper is a periodical publication containing written information about current events and is often typed in black ink with a white or gray background.

Wisconsin A north-central state of the United States of America

Wisconsin is a U.S. state located in the north-central United States, in the Midwest and Great Lakes regions. It is bordered by Minnesota to the west, Iowa to the southwest, Illinois to the south, Lake Michigan to the east, Michigan to the northeast, and Lake Superior to the north. Wisconsin is the 23rd largest state by total area and the 20th most populous. The state capital is Madison, and its largest city is Milwaukee, which is located on the western shore of Lake Michigan. The state is divided into 72 counties.



Journal Communications building. Journal Communications Building Milwaukee Wisconsin.jpg
Journal Communications building.

The Journal Sentinel was first printed on Sunday, April 2, 1995, following the consolidation of operations between the afternoon The Milwaukee Journal and the morning Milwaukee Sentinel, which had been owned by the same company, Journal Communications, for more than 30 years. The new Journal Sentinel then became a seven-day morning paper.[ citation needed ]

In early 2003, the Milwaukee Journal Sentinel began printing operations at its new printing facility in West Milwaukee. In September 2006, the Journal Sentinel announced it had "signed a five-year agreement to print the national edition of USA Today for distribution in the northern and western suburbs of Chicago and the eastern half of Wisconsin". [3]

West Milwaukee, Wisconsin Village in Wisconsin, United States

West Milwaukee is a village in Milwaukee County, Wisconsin, United States, which is located in the center of the county approximately a mile south of Miller Park. The population was 4,206 at the 2010 census.

<i>USA Today</i> American national daily newspaper

USA Today is an internationally distributed American daily, middle-market newspaper that serves as the flagship publication of its owner, the Gannett Company. The newspaper has a generally centrist audience. Founded by Al Neuharth on September 15, 1982, it operates from Gannett's corporate headquarters on Jones Branch Drive, in McLean, Virginia. It is printed at 37 sites across the United States and at five additional sites internationally. Its dynamic design influenced the style of local, regional, and national newspapers worldwide, through its use of concise reports, colorized images, informational graphics, and inclusion of popular culture stories, among other distinct features.

The legacies of both papers are acknowledged on the editorial pages today, with the names of the Sentinel's Solomon Juneau and the Journal's Lucius Nieman and Harry J. Grant listed below their respective newspaper's flags. The merged paper's volume and edition numbers follow those of the Journal.[ citation needed ]

Solomon Juneau American mayor

Solomon Laurent Juneau, or Laurent-Salomon Juneau, was a French Canadian fur trader, land speculator, and politician who helped found the city of Milwaukee, Wisconsin. He was born in Repentigny, Quebec, Canada to François and (Marie-)Thérèse Galarneau Juneau. His cousin was Joseph Juneau, who founded the city of Juneau, Alaska.

Milwaukee Sentinel


The Milwaukee Sentinel was founded in response to disparaging statements made about the east side of town by Byron Kilbourn's westside partisan newspaper, the Milwaukee Advertiser, during the city's "bridge wars", a period when the two sides of town fought for dominance. The founder of Milwaukee, Solomon Juneau, provided the starting funds for editor John O'Rourke, a former office assistant at the Advertiser, to start the paper. It was first published as a four-page weekly on June 27, 1837. A deathly ill O'Rourke struggled to help the paper to find its feet before he died six months later of tuberculosis at the age of 24. [4]

Byron Kilbourn was an American surveyor, railroad executive, and politician who was an important figure in the founding of Milwaukee, Wisconsin.

Tuberculosis Infectious disease caused by the bacterium Mycobacterium tuberculosis

Tuberculosis (TB) is an infectious disease usually caused by Mycobacterium tuberculosis (MTB) bacteria. Tuberculosis generally affects the lungs, but can also affect other parts of the body. Most infections do not have symptoms, in which case it is known as latent tuberculosis. About 10% of latent infections progress to active disease which, if left untreated, kills about half of those affected. The classic symptoms of active TB are a chronic cough with blood-containing sputum, fever, night sweats, and weight loss. It was historically called "consumption" due to the weight loss. Infection of other organs can cause a wide range of symptoms.

Becoming a Whig newspaper

On Juneau's request, O'Rourke's associate, Harrison Reed, remained to take over the Sentinel's operations. He continued the struggle to keep the paper ahead of its debts, often printing pleas to his advertisers and subscribers to pay their bills any way they could. Meanwhile, the establishment of the Whig party in the territory thrust the Sentinel into partisan politics. In 1840 Reed was assaulted by individuals whom the Sentinel charged were hired by Democratic Governor Henry Dodge. Later that year the paper abandoned its independence and proclaimed itself a Whig paper with its endorsement of William Henry Harrison for president in 1840.[ citation needed ]

Harrison Reed (politician) 9th Governor of Florida

Harrison Reed was an American editor and politician who had most of his political career in Florida. He was elected in 1868 as the ninth Governor of Florida, serving until 1873 during the Reconstruction era. Born in Littleton, Massachusetts, he moved as a youth with his family to Milwaukee, Wisconsin, where he had a grocery store and started farming. He also owned and edited the Milwaukee Sentinel for several years.

Whig Party (United States) Political party in the USA in the 19th century

The Whig Party was a political party active in the middle of the 19th century in the United States. Four presidents belonged to the party while in office. It emerged in the 1830s as the leading opponent of Jacksonian democracy, pulling together former members of the National Republican and the Anti-Masonic Party. It had some links to the upscale traditions of the long-defunct Federalist Party. Along with the rival Democratic Party, it was central to the Second Party System from the early 1840s to the mid-1860s. It originally formed in opposition to the policies of President Andrew Jackson and his Democratic Party. It became a formal party within his second term, and slowly receded influence after 1854. In particular terms, the Whigs supported the supremacy of Congress over the presidency and favored a program of modernization, banking and economic protectionism to stimulate manufacturing. It appealed to entrepreneurs, planters, reformers and the emerging urban middle class, but had little appeal to farmers or unskilled workers. It included many active Protestants and voiced a moralistic opposition to the Jacksonian Indian removal. Party founders chose the "Whig" name to echo the American Whigs of the 18th century who fought for independence. The political philosophy of the American Whig Party was not related to the British Whig party. Historian Frank Towers has specified a deep ideological divide:

Henry Dodge American politician and general

Henry Dodge was a Democratic member of the U.S. House of Representatives and U.S. Senate, Territorial Governor of Wisconsin and a veteran of the Black Hawk War. His son was Augustus C. Dodge with whom he served in the U.S. Senate, the first, and so far only, father-son pair to serve concurrently. Henry Dodge was the half brother of Lewis F. Linn. James Clarke, the Governor of Iowa Territory, the son-in-law of Henry Dodge.

In financial straits, Reed lost control of the paper in 1841 when Democrats foreclosed on the Sentinel's mortgaged debt and took over its editorial page. Only after the Democrats' successful election of Dodge for Congress was Reed able to regain control of the paper. The next year he sold the Sentinel to Elisha Starr, an editor who had founded a new Whig paper in response to the Sentinel's Democratic lapse. Reed later became a "carpetbag" governor of Florida during Reconstruction.

Starr guarded the Sentinel's position as the sole Whig organ in Milwaukee. Heavily in debt, he secured the partnership of David M. Keeler, who paid off the paper's creditors. Keeler took on partner John S. Fillmore (nephew of U.S. president Millard Fillmore) and succeeded in ousting Starr, who kept publishing his own version of the Sentinel. Keeler and Fillmore trumped his efforts by turning their Sentinel into a daily on December 9, 1844, while still publishing a weekly edition. The paper finally began to prosper and establish itself as a major political force in the nascent state of Wisconsin. Having accomplished his goal of establishing the first daily paper in the territory, Keeler retired two months later, but not before opening a public reading room of the nation's newspapers, the origin of Milwaukee's public library system. Fillmore employed a succession of editors, including Jason Downer, later a Wisconsin Supreme Court justice, and Increase A. Lapham, a Midwestern naturalist who later helped establish the National Weather Service. [4]

The King years

After running through six editors in eight years, Fillmore sought a more stable editorial foundation and went east to confer with Thurlow Weed, editor of the Albany Evening Journal and powerful Whig political boss of New York. Weed recommended his associate editor and protégé, Rufus King. King was a native of New York City, a graduate of West Point, a brevet lieutenant, the son of the president of Columbia College and the grandson of U.S. Constitution signer Rufus King. In June 1845 King came to Milwaukee and became the Sentinel's editor three months later. [5] King was lionized by the community. It was his suggestion that made the Sentinel the first paper in the Midwest to employ newsboys to boost street sales.[ citation needed ]

Due largely to King's connections to the East, the quality of the Sentinel greatly improved. He declared the Sentinel an antislavery paper and also supported temperance legislation. King invested his own money in the paper, purchasing the first power press in the Midwest. Two years later the first telegraph message wired to Wisconsin was received in the Sentinel office.[ citation needed ]

The paper provided thorough coverage of Wisconsin's constitutional convention, held in Madison in 1846. When the adopted constitution fell short of Whig expectations, the Sentinel was instrumental in encouraging its rejection by territorial voters on April 6, 1847. The Sentinel launched a German paper, Der Volksfreund, to bring the city's large population of German immigrants to the Whig cause. Gen. King himself was a delegate to Wisconsin's second constitutional convention. He was also appointed head of the Milwaukee militia and sat on the University of Wisconsin's board of regents, as well as being the first superintendent of Milwaukee public schools. In the wake of the Panic of 1857 King sold the paper to T.D. Jermain and H.H. Brightman, but remained editor, covering the state legislative sessions of 1859–1861 himself. [4]

The Civil War years

After the enactment of the Fugitive Slave Act in 1850, King joined Wisconsin Freeman editor Sherman M. Booth in calling for its repeal, and in 1854 denounced the Kansas–Nebraska Act. The Sentinel provided extended coverage of runaway slave Joshua Glover's liberation from a Milwaukee jail on March 11, 1854. After the birth of the Republican party in Ripon, Wisconsin, King helped promote and organize the state party at the founding convention held at the Madison Capitol on July 13. King's Sentinel supported William H. Seward for the Republican presidential nomination in 1860, but rallied around Abraham Lincoln when he emerged as the nominee. Circulation rose with the looming Civil War and the paper expanded to a nine-column sheet with the start of 1861. In 1862 the Sentinel bought Booth's abolitionist newspaper, the Wisconsin Free Democrat, and published it for two months before folding and sending its subscribers the Weekly Sentinel.[ citation needed ]

Soon after his inauguration President Lincoln appointed Rufus King minister to the Papal States. As he prepared to sail to Europe the Civil War broke out. He took a leave of absence and was appointed a brigadier general. Later, he helped form and lead the Union Army's Iron Brigade.[ citation needed ]

The Sentinel prospered during the Civil War, sometimes printing five editions of the paper in a day. Much of the war news was copied from Chicago papers, but the Sentinel did dispatch a war correspondent for over half a year. The war also resulted in a shortage of skilled printers, so in 1863 the Sentinel began hiring and training "female compositors" to typeset the paper, albeit in another building away from the men. This resulted in members of the Milwaukee Typographical Union leaving their jobs, but the war had already depleted their ranks to such a degree that the union later temporarily disbanded. [6] Frustrated by the lack of skilled help, editor C. Latham Sholes tried building a typesetting machine, but failed. After becoming comptroller for the city a few years later, he invented the modern typewriter. After the war ended circulation fell off and the number of editions was kept to a minimum. [4]

Becoming a Republican organ

In 1870 sole proprietor Horace Brightman sold the Sentinel to Alexander M. Thomson and other former owners of the Janesville Gazette. Thomson had co-edited Booth's abolitionist Free Democrat before the war and while editing the Gazette during the war he had entered politics as a Republican, rising to the position of state assembly speaker. Thomson played a key role in securing the legislature's choice of Matthew H. Carpenter as U.S. Senator. Running the Sentinel, Thomson changed the size of the paper twice while diminishing the paper's local focus in favor of telegraphed national news. He also began publishing a Sunday edition.

A supporter of the Liberal Republicans, who opposed President Ulysses S. Grant, Thomson was ousted from the paper after Carpenter's former law partner Newton S. Murphey bought the Sentinel in 1874 with other pro-Grant Republicans, including Carpenter, who had failed to be re-elected. [7] After Murphey loaned Carpenter $20,000 to also become a stakeholder in the paper, Carpenter hired A. C. Botkin as editor, formerly of the Chicago Times , to replace Thomson. The Sentinel was soon perceived as Carpenter's "personal mouthpiece" and organ of the state Republican central committee. [8] After committee chairman Elisha W. Keyes blocked Carpenter from becoming a delegate to the national Republican convention in 1876, the paper began running fierce editorials denouncing Keyes. The Sentinel later endorsed Carpenter over Keyes as senator in the 1878 election. [9]

Disappointed in the paper's weak defense of unregulated corporations, a new group of stalwart Republicans purchased the old Democratic Milwaukee News in 1880 and resurrected it as the Republican and News. Horace Rublee, a former editor of the Wisconsin State Journal and who had been the chairman of the state Republican party, was hired as editor-in-chief. Failing to put the Sentinel out of business, the Republicans bought the paper outright and issued it as the Republican-Sentinel. The next year the word Republican was dropped, but the paper remained a major force in the state's Republican party. [4] This troubled managing editor Lucius W. Nieman, who had covered the state capitol for the Sentinel and had seen the control the powerful monied interests had over state government. When a Democrat was elected to Congress from a die-hard Republican county, the Sentinel's editor refused to print the fact. This led Nieman to resign and join the fledgling Milwaukee Journal. The Journal first received acclaim when Nieman's coverage of a deadly hotel fire revealed it to be a firetrap, but the Sentinel defended the hotel's management, which included a Sentinel stockholder. [10] The Milwaukee Journal became the paper's primary competition for the next eleven decades.

Historian Frederick Jackson Turner was the Sentinel's Madison correspondent for a year, beginning in April 1884, while he finished his senior year at the University of Wisconsin. He covered various aspects of life in Madison, from campus news to the state legislature. He delivered the scoop that university regent and state political boss Elisha W. Keyes wished to remove university president John Bascom for political reasons and it was Turner's reports that resulted in a backlash of support for the president. Bascom had earlier offered Turner a position teaching elocution at the university that he turned down in favor of working for the Sentinel for nine more months. He left the paper after Republicans appointed him as the transcribing clerk to Wisconsin's state senate before later going on to teach history. [11]

In 1892–1893 the Sentinel moved temporarily from its home on Mason Street so that the old building could be torn down and a new, state-of-the-art structure could be erected in its place. [4]

The Pfister years

With the dawning of the Progressive Era during the 1890s the Sentinel began to moderate its views, often echoing calls for political reform. After the Panic of 1893 a private utility monopoly run by stalwart Republican party bosses Charles F. Pfister and Henry C. Payne, The Milwaukee Electric Railway and Light Company (TMER&L), revoked commuter passes and raised utility rates during the depression. The Sentinel joined in the chorus of indignation that resounded from Milwaukee and beyond, particularly during 1899 when Pfister and Payne succeeded, by means of bribery, to push through a 35-year contract with the city. On December 29 Pfister and Payne sued the Sentinel for libel, to which the paper replied that it had fallen prey to "probably the most formidable and influential combination of selfish interests ever found in the city of Milwaukee." [12]

Charles F. Pfister was heir to a fortune built from his father's tannery company and he directed many valuable holdings, including banks, railroads, insurance companies, heavy industries, pinelands and mines, plus the lavish Pfister Hotel. He developed funds as well as strategy for the state's stalwart Republican machine, having made governors and senators.[ citation needed ]

Rather than going to trial and having his business practices revealed, Pfister bought the Sentinel outright on February 18, 1901, paying an immense sum to buy up a majority of its stock. After the death of his publisher, Lansing Warren, that summer Pfister assumed publishing duties, immersing himself in the paper's operations and directing political coverage. Owning the Sentinel expanded his conservative influence from the convention backrooms to the pages of the largest daily paper in Wisconsin. The Sentinel immediately opposed the newly elected Governor La Follette. During La Follete's successful re-election campaign in 1902 Pfister's political power was diminished after it had been revealed that he had secretly purchased the editorial pages of some 300 of the state's newspapers. [13] The Sentinel continued to denounce La Follette for over twenty years, whether it be for his reforms or his stand against U. S. participation in World War I. In 1905 Pfister was indicted in a rendering company bribery scandal by Milwaukee district attorney (and future Wisconsin governor) Francis McGovern, but was acquitted for lack of testimony.[ citation needed ]

Pfister sold the paper to the William Randolph Hearst's newspaper syndicate on June 1, 1924.[ citation needed ]

The Hearst years

A majority stake was purchased by the Hearst Corporation in 1924. Operations of the Sentinel were joined to Hearst's papers, the afternoon Wisconsin News and the morning Milwaukee Telegram; the latter being merged with the Sentinel as the Milwaukee Sentinel & Telegram. The Wisconsin News entered into a lease arrangement with the School of Engineering for radio station WSOE on November 15, 1927. The lease was for a minimum of three years. To reflect the new arrangement, the Wisconsin News changed the call letters of WSOE to WISN on January 23, 1928. The station was sold to the Wisconsin News in November 1930. [14] Hearst's associate Paul Block acquired Pfister's remaining stake of the Sentinel in 1929. The News closed in 1939, being consolidated with the Sentinel as a single morning paper. In 1955 Hearst purchased television station WTVW and changed the call letters to WISN-TV.[ citation needed ]

Hearst operated the Sentinel until 1962 when, following a long and costly strike, it abruptly announced the closing of the paper. Although Hearst claimed that the paper had lost money for years, television was directly affecting Hearst's evening papers in New York City and Chicago, forcing the company to drive income from the Sentinel to finance the other papers. The Journal Company, concerned about the loss of an important voice (and facing questions about its own dominance of the Milwaukee media market), agreed to buy the Sentinel name, subscription lists, and any "good will" associated with the name. The News-Sentinel building at Plankinton and Michigan was torn down; the presses were shipped to Hearst's San Francisco papers, and Sentinel operations moved to Journal Square, with Hearst retaining WISN radio and television (WISN-TV remains part of Hearst, while WISN Radio is owned by iHeartMedia). Following the paper's sale to The Journal Company, the Sunday edition of the Sentinel was absorbed by the Journal.[ citation needed ]

The Milwaukee Journal

The Journal was started in 1882, in competition with four other English-language, four German- and two Polish-language dailies. Its first editor was Lucius Nieman, who wanted to steer the paper away from the political biases and yellow journalism common at the time. Nieman was an innovative and crusading editor. The Pulitzer Prize for Public Service was awarded to The Milwaukee Journal in 1919 "for its strong campaign for Americanism in a constituency where foreign elements made such a policy hazardous from a business point of view".[ citation needed ]

The Journal followed the Sentinel into broadcasting. The Journal purchased radio station WKAF in 1927, changing its call letters to WTMJ. It later launched an FM station, W9XAO, in 1940; it was later called W55M, WMFM, WTMJ-FM, WKTI-FM, WLWK-FM, and, now, WKTI. WTMJ-TV, Milwaukee's first television station, went on the air in 1947.[ citation needed ]

Nieman's successor, Harry J. Grant, introduced an employee stock purchase plan in 1937 and, as a result, 98% of Journal stock was held by its employees. A small bloc of Journal stock was given to Harvard College, and funded the Nieman Fellowship program for promising journalists.[ citation needed ]

Competing with two raucous Hearst papers filled with gossip, features and comic strips, Harry Grant took a more sober approach to news presentation, emphasizing local news. During his years as editor and publisher, the Journal received several Pulitzers and other awards from its peers; it was under Grant that the Journal gained a reputation as a leading voice of moderate midwestern liberalism. During the 1950s, the Journal was outspoken in its opposition to Wisconsin Senator Joseph McCarthy and his search for communist influence in government, which perhaps inflated the Journal's reputation for liberalism.[ citation needed ]

At its circulation peak in the early 1960s, the Journal sold about 400,000 copies daily and 600,000 on Sunday. The Journal was a Monday-through-Saturday afternoon broadsheet, containing its distinctive Green Sheet, also publishing Sunday mornings. Though circulation had declined from its peak, it still held a rare position for an afternoon paper, dominating its market up until 1995, when the Journal and Sentinel were consolidated.[ citation needed ]

21st century

As of mid-2012, the Journal Sentinel had the 31st-largest circulation among all major U.S. newspapers, with circulation of 207,000 for the daily edition and just under 338,000 for the Sunday edition. [15]

On April 8, 2016, decades of local ownership for both papers ended when Journal Media Group was acquired by the Gannett Company. [16] Gannett owns most of the daily newspapers in the central and eastern parts of Wisconsin (eleven in all), [17] including the Green Bay Press-Gazette and Appleton's The Post-Crescent . The Journal Sentinel has been integrated into the company's "USA Today Network Wisconsin". [18] The Journal Sentinel also collaborates with the Press-Gazette for Packers coverage, and adapted to Gannett standards, including newspaper layout, website and apps, in August 2016. [19]

In the spring of 2018, the Journal Sentinel press facility began to print all of Gannett's state papers (it already printed The Sheboygan Press and USA Today) replacing the company's Appleton facility. [20]


The Milwaukee Journal and the Milwaukee Journal Sentinel have received eight Pulitzer Prizes:

In 1919, The Milwaukee Journal won the award for public service because of its stand against Germany in World War I.

In 1934, cartoonist Ross A. Lewis won for his cartoon on labor-industry violence.

In 1953, business desk reporter Austin C. Wehrwein won for international reporting with the series of stories "Canada's New Century."

In 1966, the series "Pollution: The Spreading Menace" garnered the award for public service. [21]

In 1977, Margo Huston became the first female staff member of The Milwaukee Journal to win a Pulitzer Prize. She won the award in the category of best general reporting for a series of articles on the elderly and the process of aging. [22]

In 2008, local government reporter David Umhoefer was awarded the 2008 Pulitzer Prize for Local Reporting for his investigation of the Milwaukee County pension system. [23]

In 2010, reporter Raquel Rutledge was awarded the 2010 Pulitzer Prize for local reporting for her investigations and stories on abuses in a state-run child care system. [24]

In 2011, Mark Johnson, Kathleen Gallagher, Gary Porter, Lou Saldivar, and Alison Sherwood were awarded the Pulitzer Prize for Explanatory Reporting for their "lucid examination of an epic effort to use genetic technology to save a 4-year-old boy imperiled by a mysterious disease, told with words, graphics, videos and other images." [25]

Other awards

In 1965 the paper's women's section won the Penney-Missouri Award for General Excellence. [26]

Related Research Articles

<i>The Tennessean</i> newspaper in Tennessee

The Tennessean is the principal daily newspaper in Nashville, Tennessee. Its circulation area covers 39 counties in Middle Tennessee and eight counties in southern Kentucky.

The Concord Monitor is the daily newspaper for Concord, the state capital of New Hampshire. It also covers surrounding towns in Merrimack, most of Belknap county, as well as portions of Grafton, Rockingham and Hillsborough counties. The Monitor has several times been named as one of the best small papers in America and in April 2008, the Monitor became a Pulitzer Prize winning paper, when photographer Preston Gannaway was honored for feature photography.

<i>The Courier-Journal</i> newspaper in Louisville, Kentucky

Courier Journal, locally called The Courier-Journal or The C-J or The Courier, is the largest news organization in Kentucky. According to the 1999 Editor & Publisher International Yearbook, the paper is the 48th-largest daily paper in the U.S. and the single-largest in Kentucky.

<i>The Cincinnati Enquirer</i> daily newspaper in Cincinnati, Ohio, United States

The Cincinnati Enquirer is a morning daily newspaper published by Gannett Company in Cincinnati, Ohio, United States. First published in 1841, the Enquirer is the last remaining daily newspaper in Greater Cincinnati and Northern Kentucky, although the daily Journal-News competes with the Enquirer in the northern suburbs. The Enquirer has the highest circulation of any print publication in the Cincinnati metropolitan area. A daily local edition for Northern Kentucky is published as The Kentucky Enquirer.

<i>The Daily Cardinal</i>

The Daily Cardinal is a student newspaper that serves the University of Wisconsin–Madison community. One of the oldest student newspapers in the country, it began publishing on Monday, April 4, 1892. The newspaper is financially and editorially independent of the university. Sammy Gibbons is the newspaper's current editor-in-chief.

WISN-TV ABC affiliate in Milwaukee

WISN-TV, virtual channel 12, is an ABC-affiliated television station licensed to Milwaukee, Wisconsin, United States. Owned by the Hearst Television subsidiary of Hearst Communications, it is the second-oldest television station to remain with the company in all of its various iterations behind WBAL-TV in Baltimore. WISN's studios are located on North 19th Street on the west end of the Marquette University campus, and its transmitter is located at Lincoln Park in the northeastern part of Milwaukee.

Mark Belling is an American conservative talk radio host for 1130 WISN in Milwaukee, Wisconsin. He is also a local newspaper columnist, former television host, and occasional guest host for Rush Limbaugh. A native of Wisconsin's Fox Valley, Belling is an alumnus of the University of Wisconsin–La Crosse. It is unknown whether he graduated with a degree.

The Badger Herald is a newspaper serving the University of Wisconsin–Madison community. Founded in 1969, it is one of America's first independent daily student newspapers. The paper is published Monday through Friday during the academic year and once during the summer. Available at newsstands across campus and Downtown Madison, Wisconsin and published on the Web, it has a print circulation of 15,000.

<i>Wisconsin State Journal</i> daily newspaper in Madison, Wisconsin

The Wisconsin State Journal is a daily newspaper published in Madison, Wisconsin by Lee Enterprises. The newspaper, the second largest in Wisconsin, is primarily distributed in a 19 county region in south-central Wisconsin. As of September 2018, the Wisconsin State Journal had an average weekday circulation of 51,303 and an average Sunday circulation of 64,820.

WISN (AM) news/talk radio station in Milwaukee

WISN is an AM talk radio station in Milwaukee, Wisconsin. It is owned by iHeartMedia, Inc., and is the home of local afternoon radio host Mark Belling, who occasionally substitutes for Rush Limbaugh on his national program. Its studios are located in the Milwaukee suburb of Greenfield and the transmitter site is in Dover. WISN operates at the maximum power for AM stations of 50,000 watts in the daytime and reduces power to 10,000 watts at night, when it must protect other stations on the 1130 kHz frequency. WISN can also be heard on the HD 2 channel of its FM sister station 97.3 WRNW.

The Wisconsin Rapids Daily Tribune traces its history to a Wisconsin Rapids, Wisconsin newspaper started in the early 1900s by William F. Huffman, Sr. The newspaper today is a daily broadsheet with a circulation of 7,888 serving mainly Wood County, Wisconsin.

Journal Media Group

Journal Media Group was a Milwaukee, Wisconsin-based newspaper publishing company. The company's roots were first established in 1882 as the owner of its namesake, the Milwaukee Journal, and expanded into broadcasting with the establishment of WTMJ radio and WTMJ-TV, and the acquisition of other television and radio stations.

Lucius William Nieman was an American businessman and founder of The Milwaukee Journal.

The Republican Party of Wisconsin is the Wisconsin affiliate of the United States Republican Party (GOP). The state party chair is Andrew Hitt. The state party is divided into 72 county parties for each of the state's counties, as well as organizations for the state's eight congressional districts.

<i>The Sheboygan Press</i> newspaper in Sheboygan, Wisconsin

The Sheboygan Press is a daily newspaper based in Sheboygan, Wisconsin, United States. It is one of a number of newspapers in the state of Wisconsin owned by the Gannett Company, including the Milwaukee Journal Sentinel, Green Bay Press-Gazette and Appleton's The Post-Crescent, along with the nearby Herald Times Reporter of Manitowoc. The Sheboygan Press is primarily distributed in Sheboygan County.

Peter V. Deuster American politician

Peter Victor Deuster was an American printer, newspaper editor and publisher, and politician from Milwaukee, Wisconsin.

Gary George is an American lawyer and politician from Milwaukee, Wisconsin who served as a Democratic legislator until he was recalled from office.

Raquel Rutledge American journalist

Raquel Rutledge is an American newspaper reporter. In April 2010 she won the Pulitzer Prize for Local Reporting; she exposed widespread fraud in the "Wisconsin Shares" child-care system in a yearlong series, "Cashing In on Kids", for the Milwaukee Journal Sentinel, which also won the 2010 Goldsmith Prize for Investigative Reporting. Her work also won the Worth Bingham Prize for Investigative Reporting and George Polk Awards in 2009.

Charles F. Pfister American businessman

Charles F. Pfister was a wealthy tannery magnate, bank financier, utility owner, newspaper publisher, hotelier and philanthropist in Milwaukee, Wisconsin. He was also a central figure in the stalwart "Old Guard" of the Republican Party of Wisconsin during the rise of the state's progressive Republicans. Although never a political candidate himself, Pfister advised on tactics and used his vast holdings to fund the party's operations, dictate favored legislation, and re-edit the opinion pages of Wisconsin newspapers. A lifelong bachelor, Pfister belonged to many clubs and organizations but shunned the spotlight. He donated much of his fortune to local arts groups and charities.

Horace Rublee American diplomat

Horace Rublee (1829–1896) was a Wisconsin journalist and newspaper editor, Republican party leader, and ambassador to Switzerland.


  1. "Audit Bureau of Circulations Report ending 3/31/2008" (website). ABCNewspaper Search. 2008-03-31. Retrieved 2008-03-31.[ permanent dead link ]
  2. "Gannett Completes Acquisition of Journal Media Group". USA Today, April 11, 2016.
  3. "Journal Sentinel Inc. Signs Five-Year Contract to Print USA TODAY". Business Wire. 2006. Archived from the original on 2012-07-13. Retrieved 2013-11-05.
  4. 1 2 3 4 5 6 "The Story of the Sentinel," Milwaukee Sentinel, December 3, 1893.
  5. Perry C. Hill. "Rufus King and the Wisconsin Constitution". Wisconsin Magazine of History, vol. 32, no. 4(June 1949):416-432.
  6. Richard M. Current. The History of Wisconsin, Volume II: The Civil War Era 1848–1873. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1976, p. 338.
  7. Robert C. Nesbit. The History of Wisconsin, Volume III: Urbanization and Industrialization 1873-1893. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1985.[ page needed ]
  8. E. Bruce Thompson. Matthew Hale Carpenter, Webster of the West. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1954, pp. 206-207.
  9. E. Bruce Thompson. Matthew Hale Carpenter, Webster of the West. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1954, pp. 259-261.
  10. Will C. Conrad, Kathleen F. Wilson and Dale Wilson. The Milwaukee Journal. Madison: University of Wisconsin Press, 1964, pp.7-8.
  11. Fulmer Mood. "Frederick Jackson Turner and the Milwaukee Sentinel 1884". Wisconsin Magazine of History, vol. 34, no. 1 (Autumn 1950):21-27.
  12. David P. Thelen. The New Citizenship. University of Missouri Press, 1972, pp. 278-280.
  13. Herbert F. Margulies. The Decline of the Progressive Movement in Wisconsin. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1968, p. 62.
  14. This is based upon the fact that the initial lease was for three years, as well as that according to Frost, S.E., Jr., PhD, Education's Own Stations: The History of Broadcast Licenses Issued to Educational Institutions. The University of Chicago Press, 1937, p. 213, in its license application of December 30, 1930 WISN stated that the newspaper was the owner.
  15. "Top Media Outlets, January 2013; U.S. Daily Newspapers" (PDF). BurrellesLuce. January 2013. Retrieved 2016-07-31.
  16. "Gannett Completes Acquisition of Journal Media Group". USA Today, April 11, 2016.
  17. Murphy, Bruce (13 October 2015). "How Gannett Will Shrink the Journal Sentinel". Retrieved 8 May 2016.
  18. Gores, Paul (7 April 2016). "Gannett purchase of Journal Media Group approved". Milwaukee Journal Sentinel. Retrieved 17 April 2016.
  19. Stanley, George (23 July 2016). "Editor's Note - Print and digital updates coming". Milwaukee Journal Sentinel. Retrieved 30 July 2016.
  20. "Gannett to move printing from Appleton facility". The Post Crescent . 2018-01-17. Retrieved 2018-01-18.
  21. Bednarek, David J. "Journal won esteemed Pulitzer Prize 5 times," The Milwaukee Journal, 31 March 1995: SS14.
  22. Sandin, Jo, "Last in the newsroom, women scored many firsts," The Milwaukee Journal, 31 March 1995: B1, Final Metro.
  23. "Milwaukee Journal Sentinel Wins 2008 Pulitzer Prize". Reuters. April 7, 2008. Archived from the original on August 19, 2009. Retrieved April 16, 2009.
  24. "The 2010 Pulitzer Prize Winners - Local Reporting" . Retrieved 2010-04-13.
  25. "The 2011 Pulitzer Prize Winners - Explanatory Reporting" . Retrieved 2011-04-19.
  26. "The T-D's It's A Woman's World Wins Top National Prize". Times Democrat. Retrieved 28 December 2018.