Austin American-Statesman

Last updated

Austin American-Statesman
Austin American-Statesman (2019-10-31).svg
Austin August 2019 25 (Austin American-Statesman).jpg
Austin American-Statesman building
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Gannett
PublisherPatrick Dorsey
EditorJohn Bridges
Founded1871
(as the Democratic Statesman)
Headquarters305 South Congress Avenue
Austin, Texas 78704
Circulation 129,519 daily
183,685 Sunday [1]
ISSN 1553-8451
Website statesman.com

The Austin American-Statesman is the major daily newspaper for Austin, the capital city of Texas. It is owned by Gannett.

Contents

The paper prints Associated Press , New York Times , The Washington Post and Los Angeles Times international and national news, but has strong Central Texas coverage, especially in political reporting. The Statesman benefits from the culture and writing heritage of Austin. It extensively covers the music scene, especially the annual South by Southwest Music Festival. The newspaper co-sponsors Austin events such as the Capital 10K, one of the largest 10K runs in the U.S., and the Season for Caring charity campaign. In the Austin market, the Statesman competes with the Austin Chronicle , an alternative weekly.

The Statesman also publishes a weekly Spanish-language newspaper, ¡ahora sí!. Additionally, the Statesman partners with the St. Petersburg Times for PolitiFact Texas, which covers issues that are relevant to Texas and the Austin area.

Circulation

In 2009, the Austin American-Statesman ranked 60th in circulation among daily newspapers, according to the Audit Bureau of Circulations. [2] Figures from Scarborough Research show the Statesman — in print and online – reaches 68% of Central Texans in an average week. [3]

Following a national trend among daily newspapers, the Statesman has seen circulation declines in recent years. Austin is one of America's most Internet-connected cities, though not ranked in the 25 largest "connected" cities, and, in a related trend, the Statesman's daily circulation ranks among those cities seeing drops of 5% or more in recent reports. [4] As compared to a U.S. national decline of 2.1%, the Statesman's daily circulation in the most recent six-month reporting period fell 5.6% to 173,527. Its Sunday circulation fell 5.5% to 215,984. Austin is the 11th largest city (and the 35th largest metropolitan area) in the U.S.

Politics

The Statesman endorsed George W. Bush in the 2000 and 2004 presidential elections, [5] and Republican governor Rick Perry along with every other Republican incumbent in 2006.[ citation needed ] In the 2008 presidential election, however, the paper endorsed Barack Obama. [5] The Statesman also provides coverage of the Libertarian Party and Green Party matters.

History

Founded as the tri-weekly [6] Democratic Statesman in 1871, the newspaper was originally allied with the state Democratic party during Reconstruction. It began daily publication as a morning paper in 1873. After absorbing the Austin Tribune in 1914, it published as the afternoon Austin Statesman and Tribune, then became an evening paper and changed its name to the Austin Evening Statesman in 1916. [7]

A rival paper, the morning Austin American, began in 1914. Waco-based newspapermen Charles E. Marsh and E.S. Fentress bought the American in 1919 and the Evening Statesman in 1924. Merged under one company, the morning and evening papers published separately during the week and combined for a Sunday Austin American Statesman edition. The company continued separate titles until 1973, when all products became the American-Statesman, with four editions daily. [7]

Cox Enterprises acquired the Statesman when it bought the Waco newspaper company in 1976. In 1987, the Statesman moved to morning-only publication. [7] In 2008, Cox put the Statesman up for sale with most of its other newspaper holdings in order to pay down debt. [8] A year later, the company pulled the paper off the market, citing a lack of suitable offers. [9]

The newspaper was part of the subsidiary Cox Media Group, which joined the corporation's television, radio and newspaper assets under one umbrella in 2008. [10]

The Statesman was named Texas Associated Press Managing Editors Newspaper of the Year in 2013, 2014 and 2016, [11] besting Houston, San Antonio and Dallas. [12] [13] [14]

In 2015, ¡Ahora Sí! was named the best Spanish-language newspaper in the country for its circulation size by the National Association of Hispanic Publishers. [15]

On March 6, 2018, the sale of the Statesman to GateHouse Media from Cox Media Group was announced. [16] Upon taking over in April, GateHouse said the Statesman would be the "flagship" of the expanding chain, noting its existing 240-employee design and editing hub in Austin. [17]

Newsroom management and staff

The newspaper had a full-time arts writer, Jeanne Claire van Ryzin, who was hired in 1999. Her post was eliminated in 2016. [18]

See also

Notes

  1. "Total Circ for US Newspapers". Alliance for Audited Media. Archived from the original on October 27, 2012. Retrieved June 9, 2013.
  2. "Post Beats News". New York Post. Archived from the original on May 11, 2008.
  3. Archived April 7, 2008, at the Wayback Machine
  4. Archived February 5, 2010, at the Wayback Machine
  5. 1 2 Weiner, Rachel (October 17, 2008). "Newspapers That Backed Bush Shift To Obama". The Huffington Post. Retrieved August 4, 2009.
  6. Once every three weeks.
  7. 1 2 3 Bishop, Curtis; Schroeter, R. L. "Austin American-Statesman". Handbook of Texas Online. Texas State Historical Association. Retrieved July 5, 2012.
  8. "Cox to sell off several newspapers, Valpak operations". Atlanta Business Chronicle. Retrieved November 18, 2014.
  9. "Cox won't sell Austin American-Statesman newspaper". Reuters. Retrieved November 18, 2014.
  10. "Cox Enterprises Announces New Business Organization: Cox Media Group". Coxenterprises.mediaroom.com. Archived from the original on November 29, 2014. Retrieved November 18, 2014.
  11. "American-Statesman named Texas' top newspaper".
  12. "2014 Texas APME Awards List" . Retrieved December 2, 2015.
  13. "2015 Texas APME Awards List" . Retrieved December 2, 2015.
  14. "2016 Texas APME Awards List" . Retrieved March 27, 2017.
  15. http://www.statesman.com/news/news/local/statesmans-ahora-si-publication-wins-multiple-jose/nn8dQ/
  16. "American-Statesman being sold to GateHouse in $47.5M deal".
  17. Shonda Novak; Brian Davis (April 3, 2018). "Statesman's new owner says Austin will be 'a flagship' for media group". Austin American-Statesman. Retrieved May 6, 2018.
  18. Fares, Robert (November 30, 2016). "Statesman Cuts Arts Staff". Austin Chronicle . Retrieved December 15, 2017.

Related Research Articles

<i>New York Post</i> Daily tabloid newspaper based in New York City

The New York Post is a daily newspaper in New York City. The Post also operates the celebrity gossip site PageSix.com and the entertainment site Decider.com, and co-produces the television show Page Six TV.

<i>Houston Chronicle</i> Newspaper in Houston, Texas, USA

The Houston Chronicle is the largest daily newspaper in Houston, Texas, United States. As of April 2016, it is the third-largest newspaper by Sunday circulation in the United States, behind only The New York Times and the Los Angeles Times. With its 1995 buy-out of long-time rival the Houston Post, the Chronicle became Houston's newspaper of record.

The Sun Sentinel is the main daily newspaper of Fort Lauderdale, Florida, as well as surrounding Broward County and southern Palm Beach County. Owned by Tribune Publishing, it circulates all throughout the three counties that comprise South Florida. It is the largest-circulation newspaper in the area.

<i>Dayton Daily News</i> newspaper in Dayton, Ohio

The Dayton Daily News (DDN) is a daily newspaper published in Dayton, Ohio, United States. It is owned by Cox Enterprises, Inc., a privately held global conglomerate headquartered in Atlanta, Georgia, United States, with approximately 55,000 employees and $21 billion in total revenue. Its major operating subsidiaries are Cox Communications, Cox Automotive, and Ohio Newspapers(including the Dayton Daily News).

The Oklahoman is the largest daily newspaper in Oklahoma and is the only regional daily that covers the Greater Oklahoma City area. The Alliance for Audited Media lists it as the 59th largest U.S. newspaper in circulation. The Oklahoman experienced a drastic 42% circulation decline from 2007 to 2012. The Oklahoman has been published by Gannett owned by Fortress Investment Group and its investor Softbank since October 1, 2018. On November 11, 2019, GateHouse Media and Gannett announced GateHouse Media would be acquiring Ganett and taking the Gannett name. The acquisition of Gannett was finalized on November 19, 2019. Copies are sold for $1.5 daily or $3 Sundays/Thanksgiving Day; prices are higher outside Oklahoma and adjacent counties.

<i>San Antonio Express-News</i>

The San Antonio Express-News is a daily newspaper in San Antonio, Texas. It is owned by the Hearst Corporation and has offices in San Antonio and Austin. The Express-News is the fourth largest newspaper in the state of Texas, with a daily circulation of nearly 100,000 copies in 2016.. The Express-News operates online both as Express-News and as MySA.

<i>The Post and Courier</i> Newspaper in Charleston, SC

The Post and Courier is the main daily newspaper in Charleston, South Carolina. It traces its ancestry to three newspapers, the Charleston Courier, founded in 1803, the Charleston Daily News, founded 1865, and The Evening Post, founded 1894. Through the Courier, it brands itself as the oldest daily newspaper in the South and one of the oldest continuously operating newspapers in the United States. It is the flagship newspaper of Evening Post Industries, which in turn is owned by the Manigault family of Charleston, descendants of Peter Manigault.

<i>Connecticut Post</i> Newspaper in Bridgeport, Connecticut

The Connecticut Post is a daily newspaper located in Bridgeport, Connecticut. It serves Fairfield County and the Lower Naugatuck Valley. Municipalities in the Post's circulation area include Ansonia, Bridgeport, Darien, Derby, Easton, Fairfield, Milford, Monroe, New Canaan, Orange, Oxford, Redding, Ridgefield, Seymour, Shelton, Stratford, Trumbull, Weston, Westport and Wilton. The newspaper is owned and operated by the Hearst Corporation, a multinational corporate media conglomerate with $4 billion in revenues. The Connecticut Post also gains revenue by offering classified advertising for job hunters with minimal regulations and separate listings for products and services.

<i>The Patriot-News</i> Newspaper in the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area

The Patriot-News is the largest newspaper serving the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area. In 2005, the newspaper was ranked in the top 100 in daily/Sunday circulation in the United States. It has been owned by Advance Publications since 1947.

<i>The Palm Beach Post</i> Daily newspaper in West Palm Beach, Florida

The Palm Beach Post is an American daily newspaper serving Palm Beach County in South Florida, and parts of the Treasure Coast. On March 18, 2018, in a landmark deal worth 42.35 million US Dollars, The Palm Beach Post and Palm Beach Daily News were purchased by New York-based New Media Investment Group Inc. who own and operate the Palm Beach Post, all circulations and associated digital media sources to this day.

<i>The Daily News</i> (Texas) newspaper in Galveston, Texas

The Daily News, formerly the Galveston County Daily News and Galveston Daily News, is a newspaper published in Galveston, Texas, United States. It was first published April 11, 1842, making it the oldest newspaper in the U.S. state of Texas. The newspaper founded The Dallas Morning News on October 1, 1885, as a sister publication. It currently serves as the newspaper of record for the City of Galveston as well as Galveston County.

<i>The Lufkin Daily News</i> newspaper in Lufkin, Texas

The Lufkin Daily News is a newspaper in the city of Lufkin, Texas, United States.

<i>The Miami News</i> daily newspaper in Miami, Florida

The Miami News was an evening newspaper in Miami, Florida. It was the media market competitor to the morning edition of the Miami Herald for most of the 20th century. The paper started publishing in May 1896 as a weekly called The Miami Metropolis. The Metropolis had become a daily paper of eight pages by 1903. On June 4, 1923, former Ohio governor James M. Cox bought the Metropolis and renamed it the Miami Daily News-Metropolis. On January 4, 1925 the newspaper became the Miami Daily News, and published its first Sunday edition.

The Burlington Free Press is a digital and print community news organization based in Burlington, Vermont, and owned by Gannett.

<i>Bristol Herald Courier</i>

The Bristol Herald Courier is a 39,000 circulation daily newspaper owned by Berkshire Hathaway. The newspaper is located in Bristol, Virginia, a small city located in Southwest Virginia on the Tennessee border.

The Orange Leader is a morning newspaper published Wednesdays and Saturdays in Orange, Texas, covering Orange County. It is owned by Boone Newspapers.

<i>The Bryan-College Station Eagle</i> Daily newspaper

The Eagle, officially known as The Bryan-College Station Eagle, is a daily newspaper based out of Bryan, Texas. Centered in Brazos County, the paper covers an eight-county area around Bryan-College Station that includes Texas A&M University. First published as the Weekly Eagle in 1889, it transitioned to a daily in 1913.

Cox Media Group American media company

Cox Media Group, Inc. (CMG) is an American media conglomerate principally owned by Apollo Global Management in conjunction with Cox Enterprises, which maintains a 19.9% minority stake in the company. The company primarily owns radio and television stations—many of which are located in the South, Pacific Northwest, Eastern Midwest, and Northeast, and the regional cable news network Pittsburgh Cable News Channel (PCNC).

The 1901 Baylor football team was an American football team that represented Baylor University as an independent during the 1901 college football season. In its first season under head coach W. R. Ritchie the team compiled a 5–3 record and played its home games in Waco, Texas. During the 1901 season, Baylor played its first games in what became rivalries with the Texas Longhorns and TCU Horned Frogs. TCU, known as Add–Ran University until 1902, was located in Waco from 1895 to 1910 and was one of Baylor's greatest football rivals until the dissolution of the Southwest Conference in 1995.

The Gainesville Times is a daily newspaper based in Gainesville, Georgia that covers Hall County and Northeast Georgia. The current general manager is Norman Baggs. The current editor in chief is Shannon Casas. The Headquarters are located at 345 Green Street, NW Gainesville, GA 30501. Circulation delivery deadlines are 6:30 am Monday through Friday inside Hall County and 7:30 am in other areas. On weekends the deadline is 7am in all areas. They print daily except for Saturday.