Seattle Post-Intelligencer

Last updated

Seattle Post-Intelligencer
Seattle Post-Intelligencer logo.svg
Seattle - P-I Building 01.jpg
Former P-I headquarters from Myrtle Edwards Park
Type online newspaper
Formatformer broadsheet
Owner(s) Hearst Corporation
FoundedDecember 10, 1863
Headquarters2901 3rd Ave, Ste 120
Seattle, Washington 98121
US
ISSN 0745-970X
OCLC number 3734418
Website seattlepi.com

The Seattle Post-Intelligencer (popularly known as the Seattle P-I, the Post-Intelligencer, or simply the P-I) is an online newspaper and former print newspaper based in Seattle, Washington, United States.

An online newspaper is the online version of a newspaper, either as a stand-alone publication or as the online version of a printed periodical.

Seattle City in Washington, United States

Seattle is a seaport city on the West Coast of the United States. It is the seat of King County, Washington. With an estimated 744,955 residents as of 2018, Seattle is the largest city in both the state of Washington and the Pacific Northwest region of North America. According to U.S. Census data released in 2018, the Seattle metropolitan area's population stands at 3.94 million, and ranks as the 15th largest in the United States. In July 2013, it was the fastest-growing major city in the United States and remained in the top 5 in May 2015 with an annual growth rate of 2.1%. In July 2016, Seattle was again the fastest-growing major U.S. city, with a 3.1% annual growth rate. Seattle is the northernmost large city in the United States.

Washington (state) State of the United States of America

Washington, officially the State of Washington, is a state in the Pacific Northwest region of the United States. Named for George Washington, the first president of the United States, the state was made out of the western part of the Washington Territory, which was ceded by Britain in 1846 in accordance with the Oregon Treaty in the settlement of the Oregon boundary dispute. It was admitted to the Union as the 42nd state in 1889. Olympia is the state capital; the state's largest city is Seattle. Washington is sometimes referred to as Washington State to distinguish it from Washington, D.C., the capital of the United States.

Contents

The newspaper was founded in 1863 as the weekly Seattle Gazette, and was later published daily in broadsheet format. It was long one of the city's two daily newspapers, along with The Seattle Times , until it became an online-only publication on March 18, 2009.

A broadsheet is the largest newspaper format and is characterized by long vertical pages.

<i>The Seattle Times</i> newspaper

The Seattle Times is a daily newspaper serving Seattle, Washington, United States. It has the largest circulation of any newspaper in the state of Washington and in the Pacific Northwest region.

History

The front page
of the last printed edition
of the Seattle Post-Intelligencer,
published on March 17, 2009. Seattle P-I final cover20090317.jpg
The front page
of the last printed edition
of the Seattle Post-Intelligencer,
published on March 17, 2009.

J.R. Watson founded the P-I, Seattle's first newspaper, on December 10, 1863, as the Seattle Gazette. [1] [2] The paper failed after a few years and was renamed the Weekly Intelligencer in 1867 by the new owner, Sam Maxwell. [3]

In 1878, after publishing the Intelligencer as a morning daily, Thaddeus Hanford bought the Daily Intelligencer for $8,000. Hanford also acquired the daily Puget Sound Dispatch and the weekly Pacific Tribune and folded both papers into the Intelligencer. In 1881, the Intelligencer merged with the Seattle Post. The names were combined to form the present-day name. [2]

Thaddeus Hanford, Jr. (1847–1892) was an American newspaper editor.

In 1886, Indiana businessman Leigh S. J. Hunt came to Seattle and purchased the Seattle Post-Intelligencer, which he owned and published until he was forced to sell in the Panic of 1893. [4] At this point the newspaper was acquired by attorney and real estate developer James D. Hoge under whom it was representative of an establishment viewpoint. It was the state's predominant newspaper. Circulation was greatly increased by coverage of the Klondike Gold Rush in 1897. Hoge who was involved in other business sought to find a buyer and sold in 1899. The newspaper was acquired with assistance from James J. Hill by John L. Wilson who had first started the Seattle Klondike Information Bureau. The newspaper was acquired by Hearst in 1921.

Leigh S. J. Hunt was an American businessman. He is best known as the third president of Iowa State University (1885-1886), and as publisher of the Seattle Post-Intelligencer from 1886 to 1893. The community of Hunts Point, Washington bears his name.

Panic of 1893 Financial crisis in the US

The Panic of 1893 was a serious economic depression in the United States that began in 1893 and ended in 1897. It deeply affected every sector of the economy, and produced political upheaval that led to the realigning election of 1896 and the presidency of William McKinley.

Klondike Gold Rush 1890s migration

The Klondike Gold Rush was a migration by an estimated 100,000 prospectors to the Klondike region of the Yukon in north-western Canada between 1896 and 1899. Gold was discovered there by local miners on August 16, 1896, and, when news reached Seattle and San Francisco the following year, it triggered a stampede of prospectors. Some became wealthy, but the majority went in vain. It has been immortalized in photographs, books, films, and artifacts.

Circulation stood at 31,000 in 1911. [1] In 1912, editor Eric W. Allen left the paper to found the University of Oregon School of Journalism, which he ran until his death in 1944. [5]

University of Oregon Public research university in Eugene, Oregon

The University of Oregon is a public flagship research university in Eugene, Oregon. Founded in 1876, the institution's 295-acre campus is along the Willamette River. Since July 2014, UO has been governed by the Board of Trustees of the University of Oregon. The university has a Carnegie Classification of "highest research activity" and has 19 research centers and institutes. UO was admitted to the Association of American Universities in 1969.

William Randolph Hearst took over the paper in 1921, and the Hearst Corporation owns the P-I to this day. [2]

In 1936, 35 P-I writers and members of The Newspaper Guild went on three-month strike against "arbitrary dismissals and assignment changes and other 'efficiency' moves by the newspaper." The International Brotherhood of Teamsters joined the strike in solidarity. [6] Roger Simpson and William Ames co-wrote their book Unionism or Hearst: the Seattle Post-Intelligencer Strike of 1936 on the topic. [7]


Franklin and Eleanor Roosevelt had a special relationship with the P-I.[ clarification needed ] Also in 1936, their son-in-law Clarence John Boettiger took over as publisher. He brought his wife Anna, the Roosevelts' daughter, to also work at the paper. Anna became editor of the women's page. Boettiger left Seattle to enter the U.S. Army in April 1943, while Anna stayed at the paper to help keep a liberal voice in the running of the paper. After Boettiger's absence, the paper increasingly turned conservative with Hearst's new acting publisher. Anna left Seattle in December 1943 to live in the White House with her youngest child, Johnny. This effectively ended the Roosevelt-Boettiger ties with the P-I. [8]

On December 15, 2006, no copies were printed as a result of a power outage caused by the December 2006 Pacific Northwest storms. It was the first time in 70 years that publication had been suspended. [9]

On January 9, 2009, the Hearst Corporation announced that after losing money on it every year since 2000, Hearst was putting the P-I up for sale. [10] [11] The paper would be put on the market for 60 days, and if a buyer could not be found within that time, the paper would either be turned into an Internet-only publication with a drastically reduced staff, or closed outright. [10] [11] The news of the paper's impending sale was initially broken by local station KING-TV the night prior to the official announcement, and came as a surprise to the P-I's staff and the owners of rival newspaper the Seattle Times. Analysts did not expect a buyer to be found, in view of declining circulation in the U.S. newspaper industry and other newspapers on the market going unsold. [10] Five days before the 60-day deadline, the P-I reported that the Hearst Corporation had given several P-I reporters provisional job offers for an online edition of the P-I. [12]

On March 16, 2009, the newspaper posted a headline on its front page, followed shortly after by a short news story, that explained that the following day's edition would be its final one in print. [13] The newspaper's publisher, Roger Oglesby, was quoted saying that the P-I would continue as an online-only operation. Print subscribers had their subscriptions automatically transferred to the Seattle Times on March 18.

As of 2018, the P-I continues as an online-only newspaper. In September 2010, the site had an estimated 2.8 million unique visitors and 208,000 visitors per day. [14]

Joint operating agreement

From 1983 to 2009, the P-I and The Seattle Times had a joint operating agreement (JOA) whereby advertising, production, marketing, and circulation were run for both papers by the Seattle Times Company. They maintained separate news and editorial departments. The papers published a combined Sunday edition, although the Times handled the majority of the editorial content while the P-I only provided a small editorial/opinions section.

In 2003 Times tried to cancel the JOA, citing a clause in it that three consecutive years of losses were cause for cancelling the agreement. [15] Hearst disagreed and immediately filed suit to prevent the Times from cancelling the agreement. Hearst argued that a force majeure clause prevented the Times from claiming losses in 2000 and 2001 as reason to end the JOA, because they resulted from extraordinary events (in this case, a seven-week newspaper strike).

Each side publicly accused the other of attempting to put its rival out of business. The trial judge granted a summary judgment in Hearst's favor on the force majeure issue. But after two appeals, the Washington State Supreme Court ruled in favor of the Times on June 30, 2005, on the force majeure clause, reversing the trial-court judge. The two papers settled the issue on April 16, 2007.

The JOA ended in 2009 with the cessation of the P-I print edition. [13]

Awards

The P-I was notable for its two-time Pulitzer Prize-winning editorial cartoonist, David Horsey. [16]

Report on Judge Gary Little

Investigative reporting on King County Superior Court Judge Gary Little's out-of-court contact with juvenile defendants revealed accusations that Little molested young boys while he was a teacher at Seattle's exclusive Lakeside School between 1968 and 1971. It also revealed inappropriate contact between Little and juveniles appearing before him after he became a judge. On August 19, 1988, after reporter Duff Wilson called the judge to advise him the newspaper was publishing the story, Little shot himself in the King County Courthouse. The ethical debates surrounding the publication of the story and the network of connections that protected Little are taught in journalism classes, and led to reforms in the way judges are disciplined in Washington state.

Conduct Unbecoming series

In 2006 the P-I became the subject of a complaint to the Washington News Council for its reporting on the King County Sheriff's Office. The media watch-dog group ruled against the P-I, agreeing with Sheriff Sue Rahr's complaint that the newspaper had unfairly disparaged the Sheriff's Office. [17] The P-I declined to participate in the proceedings, and opted instead to give a detailed reply on its website. [18]

The P-I Globe

The P-I Globe is an official Seattle Landmark. Seattle P-I Globe 2 (2014).jpg
The P-I Globe is an official Seattle Landmark.

The P-I is known for the 13.5-ton, 30-foot (9.1 m) neon globe atop its headquarters on the Elliott Bay waterfront, which features the words "It's in the P-I" rotating around the globe and an 18-foot (5.5 m) eagle perched atop with wings stretched upwards. [19] The globe originated from a 1947 readers' contest to determine a new symbol for the paper. Out of 350 entrants, the winner was by Jack (known as Jakk) C. Corsaw, a University of Washington art student. [20] The globe was manufactured in 1948 [20] and was placed atop the paper's then-new headquarters building at 6th Avenue and Wall Street. When the newspaper moved its headquarters again in 1986, to its current location on the waterfront, the globe was relocated to the new building. [19] Over the decades since its first installation, the globe has become a city landmark that, to locals, is as iconic as the Space Needle.[ citation needed ] A stylized rendering of the globe appeared on the masthead of the newspaper in its latter years and continues to feature on its website. [21]

In April 2012, it was designated a Seattle Landmark by the city's Landmarks Preservation Board. [20] [22] Mayor Ed Murray signed a city ordinance that had been passed by the Seattle City Council on December 17, 2015 that designated the globe as an official city landmark. [23] [24] [25] [26]

In March 2012, the globe was donated to the Museum of History and Industry, which planned to refurbish and relocate it, [27] but as of fall 2018 this had not occurred.

Notable employees

Notable employees of the P-I have included the novelists E. B. White, Frank Herbert, Tom Robbins, and Emmett Watson, as well as Andrew Schneider, who won two Pulitzer Prizes for specialized reporting and public service while working at the Pittsburgh Press. [28]

See also

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

Hearst Communications American multinational mass media conglomerate group

Hearst Communications, often referred to simply as Hearst, is an American mass media and business information conglomerate based in New York City.

<i>New York World-Telegram</i>

The New York World-Telegram, later known as the New York World-Telegram and Sun, was a New York City newspaper from 1867 to 1966.

<i>San Francisco Chronicle</i> newspaper serving the San Francisco Bay area

The San Francisco Chronicle is a newspaper serving primarily the San Francisco Bay Area of northern California in the United States. It was founded in 1865 as The Daily Dramatic Chronicle by teenage brothers Charles de Young and Michael H. de Young. The paper is owned by the Hearst Corporation, which bought it from the de Young family in 2000. It is the only major daily paper covering the city and county of San Francisco.

Anna Roosevelt Halsted writer and socialite

Anna Eleanor Roosevelt Dall Boettiger Halsted was an American writer who worked as a newspaper editor, and in public relations. She was the eldest child and only daughter of the U.S. President Franklin D. Roosevelt and Eleanor Roosevelt and assisted him in social and administrative duties at the White House. She wrote two children's books published in the 1930s.

<i>Seattle Weekly</i> American newspaper

The Seattle Weekly is a freely distributed newspaper in Seattle, Washington, United States. It was founded by Darrell Oldham and David Brewster as The Weekly. Its first issue was published on March 31, 1976, and is currently owned by Sound Publishing. The newspaper will publish its final print edition on February 27, 2019, and transition to web-only content beginning March 1, 2019.

<i>Real Change</i> Newspaper in Seattle, Washington

Real Change is a weekly progressive street newspaper based in Seattle, Washington, USA written by professional staff and sold by self-employed vendors, many of whom are homeless. The paper provides them with an alternative to panhandling and covers a variety of social justice issues, including homelessness and poverty. It became weekly in 2005, making it the second American street newspaper ever to be published weekly. Real Change is a 501(c)(3) non-profit organization with an annual budget of 950,000 dollars.

The New York World Journal Tribune (WJT) was an evening daily newspaper published in New York City from September 1966 until May 1967. The World Journal Tribune represented an attempt to save the heritages of several historic New York City newspapers by merging the city's three mid-market papers together into a consolidated newspaper.

<i>The Cincinnati Enquirer</i> daily newspaper in Cincinnati, Ohio, United States

The Cincinnati Enquirer is a morning daily newspaper published by Gannett Company in Cincinnati, Ohio, United States. First published in 1841, the Enquirer is the last remaining daily newspaper in Greater Cincinnati and Northern Kentucky, although the daily Journal-News competes with the Enquirer in the northern suburbs. The Enquirer has the highest circulation of any print publication in the Cincinnati metropolitan area. A daily local edition for Northern Kentucky is published as The Kentucky Enquirer.

<i>The Cincinnati Post</i> defunct afternoon daily newspaper in Cincinnati, Ohio, United States

The Cincinnati Post was an afternoon daily newspaper published in Cincinnati, Ohio, United States. In Northern Kentucky, it was bundled inside a local edition called The Kentucky Post. The Post was a founding publication and onetime flagship of Scripps-Howard Newspapers, a division of the E. W. Scripps Company. For much of its history, the Post was the most widely read paper in the Cincinnati market. Its readership was concentrated on the West Side of Cincinnati, as well as in Northern Kentucky, where it was considered the newspaper of record.

The Newspaper Preservation Act of 1970 was an Act of the United States Congress, signed by President Richard Nixon, authorizing the formation of joint operating agreements among competing newspaper operations within the same market area. It exempted newspapers from certain provisions of antitrust laws. Its drafters argued that this would allow the survival of multiple daily newspapers in a given urban market where circulation was declining. This exemption stemmed from the observation that the alternative is usually for at least one of the newspapers, generally the one published in the evening, to cease operations altogether.

The Pittsburgh Press, published from 1884 to 1992, was a major afternoon daily newspaper in Pittsburgh, Pennsylvania, US. It was one of many competing city newspapers published prior to the First World War including The Hearst Corporation-owned Pittsburgh Sun-Telegraph, the Pittsburgh Dispatch, and the Block Communications-owned Pittsburgh Post-Gazette. At one time, the Press was the second largest newspaper in Pennsylvania, behind only the Philadelphia Inquirer. For four years starting in 2011, the brand was revived and applied to an afternoon online edition of the Post-Gazette.

The King County Journal was a newspaper published in Kent, Washington. It was formed in 2002 as a combination of the old Valley Daily News of Kent and the Journal-American of Bellevue, which merged when they were bought by Peter Horvitz. The newspaper had an initial combined circulation of 60,000. The Journal-American was formed in 1976 from Bellevue and Kirkland weeklies, while the Valley Daily News was created from non-daily newspapers in Renton, Kent and Auburn.

The Denver Newspaper Agency was a publishing company in Denver, Colorado, which published the Denver Post, a daily newspaper owned by the MediaNews Group. From its inception in 2001 until Friday, February 27, 2009, the DNA was responsible for the non-editorial operations of both major newspapers in Denver, the Rocky Mountain News and The Denver Post. When the Rocky Mountain News ceased publication, the Denver Newspaper Agency became the publisher of the Post only.

Anne Bremner American lawyer and television personality

Anne Melani Bremner is an American attorney and television personality. She has been visible as a television commentator on a number of high-profile cases, including in the murder of Meredith Kercher in Italy as legal counsel and as a spokesperson for the Friends of Amanda Knox.

Clarence John Boettiger was an American newspaperman and military officer. He was the second husband of Anna Roosevelt, the daughter and first child of President Franklin D. Roosevelt and First Lady Eleanor Roosevelt.

The 1936 Seattle Post-Intelligencer Strike was a labor strike that took place between August 19 and November 29, 1936. It started as the result of two senior staff members being fired after forming an alliance and joining The Newspaper Guild. The strike halted production of the newspaper for the duration of the strike. The strike ended with a formal recognition of The Newspaper Guild.

Seattle Times Building

The Seattle Times Building is the former headquarters of The Seattle Times, located in Seattle, Washington, United States. The three-story building was occupied by the newspaper from 1931 to 2011, replacing the Times Square Building. It was originally built in 1931 and later expanded to accommodate more office space and larger presses.

References

  1. 1 2 "Character of P-I's content changed as Seattle grew up". Seattle Post-Intelligencer. Retrieved May 21, 2007.[ dead link ]
  2. "The Seattle Post-Intelligencer". Washington State Library . Retrieved November 21, 2017.
  3. "Seattle Post-Intelligencer (1863-2009)", HistoryLink.org
  4. Floyd J. McKay. "Eric W. Allen". The Oregon Encyclopedia .
  5. http://www.historylink.org/index.cfm?DisplayPage=output.cfm&file_id=2495
  6. Roger A. Simpson Papers. 1933-1994. 2.42 cubic feet (3 boxes), 15 sound tape reels.
  7. Boettiger, John (1978). A Love in Shadow . New York City: W. W. Norton & Company. p. 279. ISBN   0-393-07530-3.
  8. Lynn, Adam (December 16, 2006). "With power out, Seattle papers use News Tribune's presses". The News Tribune . Archived from the original on March 27, 2007. Retrieved May 21, 2007.
  9. 1 2 3 Perez-Pena, Richard (January 9, 2009). "Hearst Looks to Sell, or Close, Seattle Paper". The New York Times . Retrieved January 9, 2009.
  10. 1 2 Richman, Dan; James, Andrea (January 9, 2009). "For sale: The P-I". Seattle Post-Intelligencer. Retrieved January 24, 2017.
  11. Richman, Dan (March 5, 2009). "Hearst makes offers to staff online-only P-I". Seattle Post-Intelligencer. Retrieved March 6, 2009.
  12. 1 2 Richman, Dan; James, Andrea (March 16, 2009). "Seattle P-I to publish last edition Tuesday". Seattle Post-Intelligencer.
  13. seattlepi.com "Quantcast Audience Profile", quantcast, September 2010
  14. Richman, Dan; Wong, Brad (April 17, 2007). "Seattle P-I and Times settle legal dispute". Seattle Post-Intelligencer. Retrieved May 21, 2007.
  15. "David Horsey Bio". Seattle Post-Intelligencer. Archived from the original on November 20, 2008. Retrieved May 27, 2008.
  16. Ouchi, Monica Soto (October 22, 2006). "Council rules against P-I over sheriff's complaint". The Seattle Times . Retrieved May 21, 2007.
  17. "Panel: P-I unfair to Sheriff's Office". Seattle Post-Intelligencer. October 23, 2006. Retrieved May 21, 2007.
  18. 1 2 Thompson, Lynn (March 22, 2011). "Push to keep P-I globe spinning". The Seattle Times . Retrieved August 6, 2011.
  19. 1 2 3 "Report on Designation: Seattle Post-Intelligencer P-I Globe" (PDF). The City of Seattle Landmarks Preservation Board. 2012. Retrieved January 24, 2017.[ dead link ]
  20. Barry, Dan (March 16, 2009). "In Seattle, the World Still Turns, a Beacon in Memory of a Lost Newspaper". The New York Times .
  21. Harthorne, Michael (April 19, 2012). "It's official: P-I Globe is a Seattle landmark". KOMO-TV. Archived from the original on September 7, 2014. Retrieved January 24, 2017.
  22. Seattle City Council (December 17, 2015). "City of Seattle Ordinance 118584". Office of the City Clerk. Retrieved January 10, 2016.
  23. Burton, Lynsi (December 17, 2015). "P-I globe now a city landmark". Seattle Post-Intelligencer. Retrieved January 10, 2016.
  24. "P-I Globe designated a City landmark". Office of the Mayor of Seattle. December 17, 2015. Retrieved January 10, 2016.
  25. Goldsmith, Steven (December 17, 2015). "19 tons of 'Daily Planet' — P-I Globe becomes official Seattle landmark". Puget Sound Business Journal . Retrieved January 10, 2016.
  26. Harthorne, Michael (March 7, 2012). "MOHAI plans to relocate newly acquired PI Globe". KOMO-TV. Archived from the original on January 16, 2013.
  27. david.mccumber@mtstandard.com, David McCumber. "Two-time Pulitzer winner Schneider dies at 74". Montana Standard. Retrieved March 16, 2017.