Los Angeles Herald Examiner

Last updated
Los Angeles Herald Examiner
Los-Angeles-Herald-Examiner-14-October-1966.jpg
Cover of Los Angeles Herald Examiner (14 October 1966)
TypeEvening Daily newspaper (Mondays to Fridays)
Mornings (Saturday and Sunday)
FormatPrint
Publisher Hearst Corporation
Founded1962-November 2, 1989
As a result of a merger of Los Angeles Herald-Express (1931-1962) and Los Angeles Examiner (1903-1962)
Language English
Los Angeles Herald Examiner Building
Postcard-ca-los-angeles-examiner-building.png
Location146 W. 11th Street, Downtown Los Angeles.
Designated18 August 1977 [1]
Reference no.178
Herald Examiner Building, September 2020 Herald Examiner Building, September 2020.jpg
Herald Examiner Building, September 2020

The Los Angeles Herald Examiner was a major Los Angeles daily newspaper, published in the afternoon from Monday to Friday and in the morning on Saturdays and Sundays. It was part of the Hearst syndicate. The afternoon Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner , both of which had been publishing in the city since the turn of the 20th century, merged in 1962.

Contents

For a few years after this merger, the Los Angeles Herald Examiner claimed the largest afternoon-newspaper circulation in the country. It published its last edition on November 2, 1989. [2]

Early years

William Randolph Hearst founded the Los Angeles Examiner in 1903, in order to assist his campaign for the presidential nomination on the Democratic ticket, complement his San Francisco Examiner , and provide a union-friendly answer to the Los Angeles Times . At its peak in 1960, the Examiner had a circulation of 381,037. It attracted the top newspapermen and women of the day. The Examiner flourished in the 1940s under the leadership of City Editor James H. Richardson, who led his reporters to emphasize crime and Hollywood scandal coverage.

The Los Angeles Herald Examiner was the result of a merger with the Los Angeles Herald-Express in 1962. In turn, the Herald-Express had been the result of a merger between the Los Angeles Evening Express and Evening Herald in 1931. The Herald-Express was also Hearst-owned and excelled in tabloid journalism under City Editor Agness Underwood, a veteran crime reporter for the Los Angeles Record before moving to the Herald-Express first as a reporter and later its city editor. With the merger in 1962, the newspaper became an afternoon-only newspaper.

The Examiner, while founded as a pro-labor newspaper, shifted to a hard-right stance by the 1930s, much like the rest of the Hearst chain. It was pro-law enforcement and was vehemently anti-Japanese during World War II. Its editorials openly praised the mass deportation of Mexicans, including U.S. citizens, in the early 1930s, and was hostile to liberal movements and labor strikes during the Depression. Its coverage of the Zoot Suit Riots in Los Angeles during World War II also was particularly harsh on the Mexican-American community. [3]

Much of its conservative rhetoric was minimized when Richardson retired in 1957. Underwood remained on staff following the merger in an upper management position, leaving the day-to-day operations to younger editors. [3]

The Hearst Corporation decided to make the new Herald Examiner an afternoon paper, leaving the morning field to the Los Angeles Times (which at the same time had ceased publication of the evening Mirror). However, readers' tastes and demographics were changing. Afternoon newspaper readership was declining as television news became more prominent, while expanding suburbs made it harder to distribute papers during the rush hour. The fact that sports leagues were playing more night games also meant that evening newspapers were no longer able to print full results. Indeed, by the 1950s Hearst's morning papers such as the Examiner had their income siphoned off merely to support the chain's faltering afternoon publications. Following the merger between the Herald-Express and Examiner, readership of the morning Los Angeles Times soared to 757,000 weekday readers and more than 1 million on Sunday. The Herald Examiner's circulation dropped from a high of 730,000 in the mid-1960s to 350,000 in 1977. By the time it folded in 1989 its circulation was 238,000.

Strike and closure

On December 15, 1967, Herald Examiner employees began a strike that lasted almost a decade and resulted in at least $15 million in losses. At the time of the labor strike, the paper's circulation was about 721,000 daily and it had 2,000 employees. The strike ended in March 1977, with circulation having dropped to about 350,000 and the number of employees to 700.

Owner William Randolph Hearst, Jr.'s confrontational response prolonged the unrest. Hearst hired a number of replacement employees to keep the paper going, as well as Pinkerton guards to maintain security, protect the strike-breakers and harass the strikers. Numerous violent incidents took place between pickets and strike-breakers, as well as confrontations between the guards and the Los Angeles Police Department. [4]

Final years

The paper enjoyed a journalistic and spiritual renaissance beginning in 1978, when Jim Bellows was hired as its editor. "On January 1, Jim Bellows came to Los Angeles as editor of the worst urban daily newspaper in America, the Los Angeles Herald Examiner," read a profile in Esquire magazine, in 1978. Bellows and his successor, Mary Ann Dolan, brought an infusion of new talent, youth and energy to the newsroom. The excitement of rejuvenating a newspaper in Los Angeles with a storied past attracted a stream of young journalists, many with Ivy League credentials. The paper's scrappy, no-holds-barred, often unconventional coverage repeatedly challenged the dominant Los Angeles Times on stories about City Hall, local politics, the Los Angeles Police Department, the arts and sports, and its coverage was recognized repeatedly for its excellence by the Los Angeles Press Club. The paper was also slightly schizophrenic: its entertainment section was hip, its sports section was blue-collar and its news hole straddled the tabloid and kick-ass journalism genres. However, as an after-effect of the 10-year long strike, advertising and circulation continued to decline.[ citation needed ]

The paper switched back to a morning publication in 1982, 20 years after the merger; this did little to improve sagging revenue and readership. [5] Furthermore, having two editions led to higher production costs. The afternoon edition was dropped during 1989.

In 1989, the Hearst Corporation attempted to sell the moribund newspaper, but found no suitable buyers (News Corporation intended to buy the paper and turn it into a tabloid, but backed out). This led to the company's shutting down the newspaper.

On November 2, 1989, the paper printed its last edition, with a banner head saying "SO LONG, L.A.!" One factor behind the shutdown was increased pressure from the competing Los Angeles Times , whose circulation was, at the time of the Herald Examiner's shutdown, about four times larger. [6] [7]

Editorial writer Joel Bellman recalled that by then the newspaper's [7]

once-splendid 1913 Julia Morgan-inspired Mission Revival building had gone to seed, the ground-floor arched windows long since covered over as a result of vandalism . . . . Its beautiful lobby and graceful staircase to the second-floor newsroom were virtually all that was left of the original interior; the rest looked like a cheap 1950s-era retrofit.

Notable cases

Black Dahlia coverage

This specific section relates to the period when the newspaper was known as the Los Angeles Examiner

The Examiner was the first newspaper to break the story of the 1947 dismemberment murder of 22-year-old Elizabeth Short, who was ultimately dubbed the Black Dahlia by Los Angeles Herald-Express crime reporter Bevo Means. [3]

Examiner news reporter Will Fowler was on another assignment with photographer Felix Paegel on January 15, 1947, when they heard a radio call of a mutilated female body found in a vacant lot on Norton Avenue in the Leimert Park area of Los Angeles. Fowler and Paegel arrived before police and observed the female body. Fowler claimed in his autobiography that he knelt down to close the victim's eyes before Paegel began shooting photographs. City editor Richardson in his own autobiography had another, more mundane version of the Examiner obtaining the story. He said that reporter Bill Zelinsky called the city desk from Los Angeles Police headquarters to report the discovery of the body and a reporter and photographer were dispatched to the lot where a crowd of newsmen was already assembled.

Whatever the facts were, the morning Examiner scooped the other Los Angeles newspapers by publishing an extra edition two hours before any of the afternoon newspapers hit the streets.

By the late afternoon of January 15, an autopsy on the female victim was completed by the Los Angeles County Coroner's Office. The victim's fingerprints were scheduled to be airmailed to the FBI fingerprint identification division in Washington, D.C. Examiner Assistant Managing Editor Warden Woolard suggested to Los Angeles police Capt. Jack Donahoe, who was chief of the department's homicide division, that the victim's fingerprints be transmitted to the FBI by using the Examiner's new soundphoto machine. During the early morning hours of January 16, the International News Photo wire service received the prints via photo transmission from the Examiner. Soon afterward, the FBI identified the victim as Elizabeth Short.

In the early afternoon of January 16 an Examiner extra hit the streets, again beating the competition. The Examiner identified Short and provided details of her life growing up in Massachusetts, and details of her adult life in Santa Barbara and later in Los Angeles. The Examiner noted that Short had lived in Los Angeles for a period of time before moving to various other cities in the pursuit of jobs and men. She returned to Los Angeles in 1946 and lived in hotels and rooming houses while visiting a man she had met while living in Florida.

Following Short's identification, reporters from the Los Angeles Examiner contacted her mother, Phoebe Short, and told her that her daughter had won a beauty contest. Only after prying as much personal information as they could from Phoebe did the reporters tell her that her daughter had been murdered. The newspaper offered to pay her air fare and accommodations if she would travel to Los Angeles to help with the police investigation. That was yet another ploy, since the newspaper kept her away from police and other reporters to protect its scoop. [8]

Each day the Examiner came up with more details of Short's murder, and painted her as a lovelorn woman searching for a husband. The Los Angeles Daily News was getting hammered daily by the Examiner. The newspaper's editors were so desperate for fresh stories that they sent rookie reporter Roy Ringer to the Examiner's offices on Broadway. Ringer was new and unknown to Examiner newsmen. He walked into the Examiner's composing room from off the street and lifted the Black Dahlia story proofs off the spikes and walked out. The Daily News city desk then rewrote the Examiner’s stories. After three days of stealing Examiner copy, Ringer walked into the composing room on the fourth day for a fresh batch of Black Dahlia stories. As he was about to grab a handful of proofs from the spike, someone from behind grabbed his shoulder. Behind Ringer was Examiner city editor James Richardson. "Nice try", said Richardson, as he sent Ringer back to the Daily News empty-handed.

At one point an anonymous tip led Examiner reporters to the Greyhound bus station in downtown Los Angeles, where a steamer trunk owned by Short was discovered. Inside were letters, photographs and clothing belonging to the victim. The Examiner obtained the contents and led coverage of Short's life leading up to her death based on her own personal records and in her own voice. In another instance, more photos, newspaper clippings and letters were anonymously mailed to the Examiner. Richardson often said in subsequent interviews about his years at the Examiner that he believed the letters were from Short's killer.

The Black Dahlia case was never solved, but for three months it led most of the Los Angeles newspaper's front pages until other sensational homicides replaced it. [3]

Jailing of William Farr

During the 1970 Los Angeles murder trial of Charles Manson and his followers, who were charged with the 1969 murders of actress Sharon Tate and six others, Herald Examiner reporter William Farr reported in an article that Manson had planned to murder Elizabeth Taylor and Frank Sinatra.

Farr was summoned by judge Charles Older to divulge his sources for the article. Farr refused. But at that time, Farr had already left the Herald Examiner to work for the Los Angeles County District Attorney's Office and later for the Los Angeles Times. Farr cited the California reporters shield law that protected him from revealing his sources, but Older ruled that since Farr was no longer a journalist he was required to hand over his notes.

Farr continued to refuse to reveal his sources and was jailed for 46 days in 1972-73 on a contempt of court citation. Although he was released from custody, his case dragged through the courts for several years. The courts, however, recognized that a journalist could spend the rest of his life in jail if he refuses to divulge his sources on moral principle. In 1974, a California State Court of Appeal determined in In re Farr (36 C.A. 3d 577, 1974) that a procedure had to be adopted that allowed the courts to hold a hearing to consider a contempt of court citation involving the shield law. The first issue was whether a reporter was refusing to reveal sources by invoking the shield on "moral principle". The second consideration by the court was whether incarcerating the reporter would likely induce him or her to reveal the sources. In 1976, the state appellate court finally set aside the contempt citation.

The Farr case in effect strengthened the California shield law and served as a precedent in future shield law cases involving journalists. [9]

Building

The Los Angeles Herald Examiner Building is located at the southwest corner of Broadway and 11th Streets in southern Downtown Los Angeles. [10] Hearst paid $1 million in 1913 for the parcel, which had been part of railroad magnate Henry Huntington's land holdings. [11] The building was designed in the Mission Revival and Spanish Colonial Revival styles, largely by San Francisco architect Julia Morgan, then associated with Los Angeles architects J. Martyn Haenke and William J. Dodd, whose contribution to the design is not yet determined by scholars. The building was completed in 1914, and is a Los Angeles Historic-Cultural Monument. [10]

Georgetown Co., a New York real estate developer, obtained control of the site in 2015. Renovation plans included restaurants and shops on the ground floor and offices in the remainder of the space. Walter and Margarita Manzke were planning to opening a restaurant there. [11] In 2019, Arizona State University announced plans to locate its Los Angeles campus in the building.

Earlier publication

The cover of the Los Angeles Express detailing the start of The Wartime Prohibition Act on July 1, 1919 LA Express Newspaper Clipping.jpg
The cover of the Los Angeles Express detailing the start of The Wartime Prohibition Act on July 1, 1919
Los Angeles Herald front page (May 30, 1916 Los Angeles Herald (May 30, 1916).pdf
Los Angeles Herald front page (May 30, 1916

Los Angeles Express

The Los Angeles Express was Los Angeles's oldest newspaper published under its original name until it combined with the Herald. It was established on March 27, 1871.

Los Angeles Herald

Established in 1873, the Los Angeles Herald or the Evening Herald represented the largely Democratic views of the city and focused primarily on issues local to Los Angeles and Southern California. The Los Angeles Daily Herald was first published on October 2, 1873, by Charles A. Storke. It was the first newspaper in Southern California to use the innovative steam press; the newspaper's offices at 125 South Broadway were popular with the public because large windows on the ground floor allowed passersby to see the presses in motion. In 1922, the Herald officially joined the Hearst News empire. [12]

Los Angeles Herald-Express

In 1931, Hearst merged the Los Angeles Daily Herald with the Los Angeles Evening Express to form the Los Angeles Evening Herald and Express, which was then the largest circulating evening newspaper west of the Mississippi. [12]

Notable staff members

Writers and editors

Photographers

Cartoonists

See also

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

Hearst Communications American multinational mass media conglomerate group

Hearst Communications, often referred to simply as Hearst, is an American multinational mass media and business information conglomerate based in the Hearst Tower in Midtown Manhattan, New York City.

The Chicago American was an afternoon newspaper published in Chicago, under various names until 1974.

<i>Los Angeles Times</i> Daily newspaper published in Los Angeles, California

The Los Angeles Times is a daily newspaper based in El Segundo, California, which has been published in Los Angeles, California, since 1881. It has the fifth-largest circulation in the U.S., and is the largest American newspaper not headquartered on the East Coast. The paper focuses its coverage of issues particularly salient to the West Coast, such as immigration trends and natural disasters. It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. As of June 18, 2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong, and the executive editor is Norman Pearlstine.

<i>San Francisco Chronicle</i> Newspaper serving the San Francisco Bay area

The San Francisco Chronicle is a newspaper serving primarily the San Francisco Bay Area of Northern California. It was founded in 1865 as The Daily Dramatic Chronicle by teenage brothers Charles de Young and Michael H. de Young. The paper is owned by the Hearst Corporation, which bought it from the de Young family in 2000. It is the only major daily paper covering the city and county of San Francisco.

<i>New York Herald Tribune</i> Defunct American newspaper published in New York City

The New York Herald Tribune was a newspaper published between 1924 and 1966. It was created in 1924 when Ogden Mills Reid of the New-York Tribune acquired the New York Herald. It was widely regarded as a "writer's newspaper" and competed with The New York Times in the daily morning market. The paper won twelve Pulitzer Prizes during its lifetime.

Black Dahlia American murder victim

Elizabeth Short, known posthumously as the "Black Dahlia", was an American woman who was found murdered in the Leimert Park neighborhood of Los Angeles, California. Her case became highly publicized due to the graphic nature of the crime, which included her corpse having been mutilated and bisected at the waist.

<i>New York World Journal Tribune</i>

The New York World Journal Tribune (WJT) was an evening daily newspaper published in New York City from September 1966 until May 1967. The World Journal Tribune represented an attempt to save the heritages of several historic New York City newspapers by merging the city's three mid-market papers together into a consolidated newspaper.

<i>New York Journal-American</i> Newspaper published in New York from 1937 to 1966

The New York Journal-American was a daily newspaper published in New York City from 1937 to 1966. The Journal-American was the product of a merger between two New York newspapers owned by William Randolph Hearst: The New York American, a morning paper, and the New York Evening Journal, an afternoon paper. Both were published by Hearst from 1895 to 1937. The American and Evening Journal merged in 1937.

<i>New York Daily Mirror</i>

The New York Daily Mirror was an American morning tabloid newspaper first published on June 24, 1924, in New York City by the William Randolph Hearst organization as a contrast to their mainstream broadsheets, the Evening Journal and New York American, later consolidated into the New York Journal American. It was created to compete with the New York Daily News which was then a sensationalist tabloid and the most widely circulated newspaper in the United States. Hearst preferred the broadsheet format and sold the Mirror to an associate in 1928, only to buy it back in 1932.

<i>San Antonio Express-News</i>

The San Antonio Express-News is a daily newspaper in San Antonio, Texas. It is owned by the Hearst Corporation and has offices in San Antonio and Austin. The Express-News is the fourth largest newspaper in the state of Texas, with a daily circulation of nearly 100,000 copies in 2016. The Express-News operates online both as Express-News and as MySA.

The Daily Breeze is a 57,000-circulation daily newspaper published in Hermosa Beach, California, United States. It serves the South Bay cities of Los Angeles County. Its slogan is "LAX to LA Harbor".

<i>Los Angeles Examiner</i> Defunct newspaper in Los Angeles, Calif., US

The Los Angeles Examiner was a newspaper founded in 1903 by William Randolph Hearst in Los Angeles, California. The afternoon Los Angeles Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner, both of which had been publishing in the city since the turn of the 20th century, merged in 1962. For a few years after this merger, the Los Angeles Herald Examiner claimed the largest afternoon-newspaper circulation in the country, publishing its last edition on November 2, 1989.

<i>Los Angeles Herald</i>

The Los Angeles Herald or the Evening Herald was a newspaper published in Los Angeles in the late 19th and early 20th centuries. Founded in 1873 by Charles A. Storke, the newspaper was acquired by William Randolph Hearst in 1931. It merged with the Los Angeles Express and became an evening newspaper known as the Los Angeles Herald-Express. A 1962 combination with Hearst's morning Los Angeles Examiner resulted in its final incarnation as the evening Los Angeles Herald-Examiner.

<i>Los Angeles Herald-Express</i>

The Los Angeles Herald-Express was one of Los Angeles' oldest newspapers, formed after a combination of the Los Angeles Herald and the Los Angeles Express. After a 1962 combination with Hearst Corporation's Los Angeles Examiner, the paper became the Los Angeles Herald-Examiner folding on November 2, 1989.

<i>Los Angeles Express</i> (newspaper)

The Los Angeles Express was a newspaper published in Los Angeles in the late 19th and early 20th centuries. Founded in 1871, the newspaper was acquired by William Randolph Hearst in 1931. It merged with the Los Angeles Herald and became an evening newspaper known as the Los Angeles Herald-Express. A 1962 combination with Hearst's morning Los Angeles Examiner resulted in its final incarnation as the evening Los Angeles Herald-Examiner.

The Syracuse Telegram was established in 1922 in Syracuse, New York, by William Randolph Hearst. Between the years 1922–1925, the newspaper was published as both Syracuse Telegram and Syracuse Evening Telegram and the Sunday edition was called the Syracuse American, and alternately the Syracuse Sunday American.

<i>Illustrated Daily News</i> 20th-century Los Angeles newspaper

The Daily News was a newspaper published in Los Angeles from 1923 to 1954. It was founded in 1923 by Cornelius Vanderbilt IV and bought by Manchester Boddy who operated it through most of its existence.

The Knickerbocker News of Albany, New York was a daily newspaper published from September 4, 1843, in the capital city of New York State until April 15, 1988, when it was merged into a co-owned publication.

<i>Winnipeg Telegram</i> Former newspaper in Manitoba

The Winnipeg Telegram was a daily newspaper in Winnipeg, Manitoba which was published from June 9, 1898 to October 16, 1920.

References

  1. Los Angeles Department of City Planning (September 7, 2007). "Historic-Cultural Monuments (HCM) Listing: City Declared Monuments" (PDF). City of Los Angeles. Retrieved 2008-05-29.Cite journal requires |journal= (help)
  2. Judy Pasternak and Thomas B. Rosenstiel, "Herald Examiner Will Halt Publishing Today," Los Angeles Times, November 2, 1989
  3. 1 2 3 4 Rob Leicester Wagner (June 2000). Red Ink, White Lies: The Rise and Fall of Los Angeles Newspapers, 1920-1962 by Rob Leicester Wagner, Dragonflyer Press, 2000. Openlibrary.org. Retrieved 2013-09-21.
  4. "The Last Los Angeles Herald-Examiner Strike | Oviatt Library".
  5. McNary, Dave (October 31, 1990). "Memories of L.A. Herald-Examiner fading". United Press International. Retrieved November 9, 2018.
  6. McNary, Dave (November 2, 1989). "Herald Examiner folds, bids farewell to Los Angeles". United Press International. Retrieved November 9, 2018.
  7. 1 2 Joel Bellman, "My Herald Examiner Days," LAObserved.com, November 2, 2019
  8. Haugen, Brenda (2010). The Black Dahlia: Shattered Dreams. Capstone Publishers. pp. 9–12. ISBN   978-0-7565-4358-7.
  9. Jailed & subpoenaed journalists — a historical timeline, Freedom Forum Institute , Gordon T. Belt, October 2016. Retrieved September 22, 2019.
  10. 1 2 USC Dana and David Dornsife College of Letters, Arts and Sciences: Los Angeles Hearld-Examiner Buildinghistory & images . accessed 2.6.2014.
  11. 1 2 Vincent, Roger (7 December 2017). "République owners opening restaurant in downtown L.A.'s historic Herald Examiner building". Los Angeles Times. Retrieved 7 December 2017.
  12. 1 2 "About Los Angeles herald. [volume] (Los Angeles [Calif.]) 1890-1893". Library of Congress. Retrieved 2 November 2020.PD-icon.svgThis article incorporates text from this source, which is in the public domain.

Sources