Jornal do Brasil

Last updated

Jornal do Brasil
Jornal do Brasil-logo.gif
Type Daily newspaper
Format Berliner (when printed)
Virtual
Owner(s)Omar Resende Peres Filho
Founder(s)Rodolfo Dantas
EditorTales Faria
Photo editorAugusto Nunes
Founded9 April 1891;130 years ago (1891-04-09)
HeadquartersAvenida Rio Branco, 53, Rio de Janeiro, RJ
Country Brazil
Website www.jb.com.br

Jornal do Brasil, widely known as JB, is a daily newspaper published by Editora JB in Rio de Janeiro, Brazil. [1] The paper was founded in 1891 [1] and is the third oldest extant Brazilian paper, after the Diário de Pernambuco and O Estado de S. Paulo . On 31 August 2010 it became a digital newspaper, folding its print edition until 25 February 2018, when it was printed again. [2] [3]

Contents

History

It is often believed[ by whom? ] that the newspaper was founded by former supporters of the deposed monarchy and sported conservative views in its early decades. However at the time, the monarchy was leading the fight for the end of slavery so can be considered liberal for the period. Many important Brazilian writers and journalists eventually worked for Jornal do Brasil, especially after the 1964 coup d'état. Jornal do Brasil was an important opponent for challenging censorship although it never was radically against the dictatorship and its editors did not follow a rebellious line against the government, rather they avoided such conflict. At times however, but to a lesser extent than the São Paulo paper 'Estadão' they replaced censored news with cake recipes, or news from articles on international news instead of polemic Brazilian stories

What some people do not realise that the newspaper made its great profits from the advertisement it sold, it had a times up to 5 supplements on different areas of the Rio market. To seel almost anything in Rio de Janeiro, the main city in Brazil at the time, you had to advertise in JB. News was of secondary consequence until its owner, the countess, decided to change the line of the paper to a more standard journal that its journalism was taken more seriously.

In 1992 the paper published an unflattering photo of Henry Kissinger on the front page. Kissinger's lawyer sent a cease and desist letter threatening to sue them if they sold the photo. The newspaper refused and one of the buyers was the advertising agency Woolward & Partners who used it in an advertisement for computer equipment. Woolward & Partners was also threatened with legal action. The photograph was also used in the 1996 book Washington Babylon by Alexander Cockburn and Ken Silverstein.

The paper suffered after the Brazilian boom years having too much credit in dollar. With the oil crisis their stocks fell and they suffered until they were sold JB was the first Brazilian newspaper to have an electronic edition which included partial PDF-publishing. In 2002, it was sold to businessman Nelson Tanure who restructured it again. It still holds slightly left positions, compared to its major rival, O Globo .[ citation needed ]

JB is pictured in the Academy Award-nominated film Cidade de Deus , as the newspaper where the main character, Buscapé, begins working as a photographer. The movie is set in Rio de Janeiro during the 1960s-1980s, the golden age of the paper, before it started its long decaying period.

On 31 August 2010, JB ceased its printed version, becoming online-only until 25 February 2018, when it was relaunched at Rio's newsstands. [4] [2]

Related Research Articles

Samba Brazilian musical genre

Samba, also known as samba urbano carioca or simply samba carioca is a Brazilian music genre that originated in the Afro-Brazilian communities of Rio de Janeiro in the early 20th century. Having its roots in Angola and in Brazilian folk traditions, especially those linked to the primitive rural samba of the colonial and imperial periods, is considered one of the most important cultural phenomena in Brazil and one of the country symbols. Present in the Portuguese language at least since the 19th century, the word "samba" was originally used to designate a "popular dance". Over time, its meaning has been extended to a "batuque-like circle dance", a dance style, and also to a "music genre". This process of establishing itself as a musical genre began in the 1910s and it had its inaugural landmark in the song "Pelo Telefone", launched in 1917. Despite being identified by its creators, the public, and the Brazilian music industry as "samba", this pioneering style was much more connected from the rhythmic and instrumental point of view to maxixe than to samba itself.

O Estado de S. Paulo, also known as Estadão, is a daily newspaper published in São Paulo, Brazil. It is the third largest newspaper in Brazil and its format is broadsheet.

Alberto Dines

Alberto Dines was a Brazilian journalist and writer. With a career spanning over five decades, Dines directed and launched several magazines and newspapers in Brazil and Portugal. He has taught journalism since 1963, and was a visiting professor at the Columbia University School of Journalism in 1974.

Rede Manchete Brazilian television network

Rede Manchete was a Brazilian television network that was founded in Rio de Janeiro on 5 June 1983 by the Ukrainian-Brazilian journalist and businessman Adolpho Bloch. The network remained on the air until 10 May 1999. It was part of Grupo Bloch, which published the magazine Manchete by Bloch Editores, its publishing division; the television network was named after the magazine.

RecordTV Brazilian television network

RecordTV is a Brazilian free-to-air commercial television network established on September 27, 1953 as TV Record by the businessman and media personality Paulo Machado de Carvalho.

Taís Araújo Brazilian actress, TV host and model (born 1978)

Taís Bianca Gama de Araújo is a Brazilian actress, TV host and model.

The Prêmio José Reis de Divulgação Científica is an annual honor awarded by the Brazilian Council of Scientific and Technological Development (CNPq) to the institution, media organization, publication, or individual who most contributed to the dissemination and public awareness of science and technology in Brazil. It is thus named in honor of Dr. José Reis, a Brazilian biologist and science writer who was one of the pioneers in the field.

Tereza Seiblitz

Ana Tereza Milanez de Lossio e Seiblitz or Tereza Seiblitz is a Brazilian actress.

The Brazil Open or Aberto do Brasil is an annual golf tournament held in Brazil. It was founded in 1945 and was an event on the Tour de las Américas on several occasions, most recently in 2005. It is now an event on PGA Tour Latinoamérica.

Jornal da Tarde, often abbreviated JT, was a daily newspaper in São Paulo, Brazil. The paper was published by Grupo Estado, the owner of other prominent Brazilian news media such as O Estado de S. Paulo and Rádio Eldorado. It was founded in 1966 by the journalist Mino Carta in an attempt to introduce new journalism to Brazil.

Ricardo Boechat

Ricardo Eugênio Boechat was an Argentine-born Brazilian news anchor. He worked for newspapers such as O Globo, O Dia, O Estado de São Paulo and Jornal do Brasil. Before his death, he was active as a news director and radio anchor at BandNews FM and held a position as television anchor at Jornal da Band. Boechat won three Esso Journalism Awards. He entertained a weekly column at news magazine IstoÉ, and in 2002 authored the book Copacabana Palace.

Olavo de Carvalho Brazilian essayist, journalist, self-taught philosopher

Olavo Luiz Pimentel de Carvalho is a Brazilian polemicist, self-promoted philosopher, political pundit, former astrologer, journalist and far-right conspiracy theorist living since 2005 in Richmond, Virginia.

1891 in Brazil

Events in the year 1891 in Brazil.

Criticism of TV Globo

Criticism of TV Globo refers to the extensive history of controversies involving the Brazilian television network, which has an unparalleled ability to influence Brazil's culture and shape the country's public opinion. The owners of Rede Globo had enriched themselves with government favors to become billionaires.

1966 in Brazil

Events in the year 1966 in Brazil.

Grupo Bloch, also known as Empresas Bloch, is a Brazilian media conglomerate, founded by Ukrainian businessman Adolpho Bloch's family after their arrival in Rio de Janeiro in 1922, when they created Joseph Bloch & Filhos company. The company, which published pamphlets and other printed material, also started to print magazines. Thus, in 1953, the company launched Manchete magazine. With its successful launch, the publishing division of Bloch Editores was established.

Angélica Freitas

Angélica Freitas is a Brazilian poet and translator.

Cora Rónai

Cora Tausz Rónai is a Brazilian writer, journalist and photographer.

CNN Brazil Brazilian news-based pay television

CNN Brazil is a Brazilian news-based pay television channel. Launched on 15 March 2020, CNN Brazil is owned by Novus Media, a joint-venture between Douglas Tavolaro, former header of RecordTV's news division, and Rubens Menin, owner of MRV Engenharia. Novus Media has a licensing agreement with original CNN channel owned by AT&T's WarnerMedia.

References

  1. 1 2 "Brazilian media". Embassy of Brazil in London. Archived from the original on 14 July 2015. Retrieved 8 August 2015.
  2. 1 2 "Após 8 anos, 'Jornal do Brasil' reestreia versão impressa". Folha de S.Paulo. 23 February 2018. Retrieved 30 June 2021.
  3. de Sá, Nelson (23 February 2018). "Após 8 anos, 'Jornal do Brasil' reestreia versa impressa". Folha de S. Paulo. Retrieved 25 February 2018.
  4. The ending of the printed version. (in Portuguese)

Further reading

Coordinates: 22°53′38″S43°12′55″W / 22.89393°S 43.21522°W / -22.89393; -43.21522