Le Matin (France)

Last updated
Le Matin 31 July 1908 Le Matin - 31-08-1908 Greve Draveil.jpeg
Le Matin 31 July 1908

Le Matin was a French daily newspaper first published in 1884 and discontinued in 1944.



Le Matin was launched on the initiative of Chamberlain & Co., a group of American financiers and the American newspaper editor Samuel Selwyn Chamberlain, [1] in 1883, on the model of the British daily The Morning News . The direction of the project was entrusted to the French journalist Alfred Edwards, [2] who launched the first issue on 26 February 1884. His home was then situated in the 10th arrondissement of Paris, at 6 boulevard Poissonnière, and his offices at numbers 3 to 9 on the same street.

A few months later, Edwards left Le Matin to found his own journal, Le Matin Français, which soon surpassed the circulation of Le Matin. Later Edwards bought Le Matin and merged the two papers. He modernized the resulting hybrid with the most modern techniques and technologies such as the telegraph, and signed great writers such as Jules Vallès and the député Arthur Ranc. Le Matin was thus favourable to moderate republicans and opposed to Boulangisme and socialist ideas.

Implicated in the Panama scandals, Edwards re-sold the newspaper in 1895 to the banker and advertiser Henri Poidatz, who invested considerably in advertising in it. The journal was particularly notable during the Dreyfus affair, as early as 1896 questioning the withheld evidence against the officer accused of treason and publishing in July, 1899 the confessions of commandant Esterhazy.

In May 1899, the newspaper followed a proven publicity and readership recruitment model by organising the Tour de France Automobile in conjunction with the Automobile Club de France. The newspaper's price rose to 5 centimes, like the majority of papers in this era, and its number of pages rose from 4 to 6. The same year the businessman Maurice Bunau-Varilla, at first one of the paper's shareholders, joined its board of directors, becoming its president in 1901. Borne along by effective advertising, by the catchy tone of its articles and its brave reporting, Le Matin continued to increase its circulation, from 100,000 copies in 1900 to around 700,000 in 1910 and more than a million around 1914. [3] Le Matin was thus one of the four biggest daily French newspapers in the period before World War I, employing 150 journalists such as Gaston Leroux, Michel Zevaco and Albert Londres, along with 500 technicians and other workers. Félix Fénéon's Nouvelles en trois lignes appeared anonymously throughout the paper in 1906. In 1918, it made the first recorded use of jazband (French for a jazz band), and was subsequently cited in both Über englisches Sprachgut im Französischen and Grand Larousse Dictionnaire de la Langue Française although they mis-typed the date as 1908. Also in the inter-war period the paper had the Russian-exile cartoonist Alex Gard on its staff.

Their headquarters in 1890 LematinParis.jpg
Their headquarters in 1890

Le Matin's political leanings moved progressively towards nationalism and, after World War I, were openly anti-parliamentary and anti-Communist. It approved of collaborationist policies in June 1940 and adopted a pro-Nazi line before disappearing on 17 August 1944, a few days after the death of Maurice Bunau-Varilla. [4]

See also


  1. Rines, George Edwin, ed. (1920). "Chamberlain, Samuel Selwyn"  . Encyclopedia Americana .
  2. (in French) René Le Cholleux, Revue biographique des notabilités françaises contemporaines, tome 3, Paris, 1892, pp.332-333.
  3. (in French) Pierre Albert, La presse française, Paris, 1998, p.169.
  4. (in French)Les sources d’archives relatives aux journaux et aux journalistes dans les fonds d’Archives privées (séries AB XIX, AP, AQ, AR, AS) XVIIIe-XXe siècles ; Magali Lacousse Conservateur du patrimoine under the direction of Christine Nougaret, Conservateur général, responsable de la Section AP ; p. 24 ; IV. Les Journalistes, in série AR (Press archives) online Archived 2008-05-30 at the Wayback Machine

Related Research Articles

<i>Winnipeg Free Press</i> Canadian newspaper

The Winnipeg Free Press is a daily broadsheet newspaper in Winnipeg, Manitoba, Canada. It provides coverage of local, provincial, national, and international news, as well as current events in sports, business, and entertainment and various consumer-oriented features, such as homes and automobiles appear on a weekly basis.

<i>Le Temps</i> Swiss French-language daily newspaper

Le Temps is a Swiss French-language daily newspaper published in Berliner format in Geneva by Le Temps SA. It is the sole nationwide French-language non-specialised daily newspaper of Switzerland. Since 2021, it has been owned by Fondation Aventinus, a not-for-profit organisation. Le Temps is considered a newspaper of record in Switzerland. According to the Research Department on Public Opinion and Society (FÖG) of the University of Zurich, it is of "high quality".

<span class="mw-page-title-main">Jules-Albert de Dion</span> French automotive pioneer (1856–1946)

Marquis Jules Félix Philippe Albert de Dion de Wandonne was a French pioneer of the automobile industry. He invented a steam-powered car and used it to win the world's first auto race, but his vehicle was adjudged to be against the rules. He was a co-founder of De Dion-Bouton, the world's largest automobile manufacturer for a time, as well as the French sports newspaper L'Équipe.

<i>Le Temps</i> (Paris)

Le Temps was one of Paris's most important daily newspapers from 25 April 1861 to 30 November 1942. It was a serious paper of record.

<span class="mw-page-title-main">Philippe Bunau-Varilla</span> French engineer

Philippe-Jean Bunau-Varilla was a French engineer and soldier. With the assistance of American lobbyist and lawyer William Nelson Cromwell, Bunau-Varilla greatly influenced Washington's decision concerning the construction site for the Panama Canal. He also worked closely with President Theodore Roosevelt in the latter's orchestration of the Panamanian Revolution.

<i>Le Petit Journal</i> (newspaper) Conservative Parisian daily newspaper published from 1863 to 1944

Le Petit Journal was a conservative daily Parisian newspaper founded by Moïse Polydore Millaud; published from 1863 to 1944. Together with Le Petit Parisien, Le Matin, and Le Journal, it was one of the four major French dailies. In 1890, during the Boulangiste crisis, its circulation first reached one million copies. Five years later, it had a circulation of two million copies, making it the world's largest newspaper.

Pierre-Antoine Cousteau was a French polemicist and journalist. He was the brother of the explorer Jacques-Yves Cousteau.

Maurice Bunau-Varilla was a French press magnate, and proprietor of the newspaper Le Matin. During the Second World War, he made the newspaper's editorial line pro-German and pro-collaborationist, and it ceased publication 16 days after his death. Bunau-Varilla admired Adolf Hitler more out of his anti-Communist leanings than out of Nazi conviction.

<span class="mw-page-title-main">Alfred Edwards (journalist)</span> French journalist (1856–1914)

Alfred Charles Edwards was a journalist and magnate of the French press.

<i>Le Petit Parisien</i>

Le Petit Parisien was a prominent French newspaper during the Third Republic. It was published between 1876 and 1944, and its circulation was over two million after the First World War.

<span class="mw-page-title-main">Joseph Chaumié</span> French politician

Joseph Chaumié was a French politician, Senator for Lot-et-Garonne from 1897 until his death.

Le Quotidien de Paris was a French newspaper founded in 1974 by Philippe Tesson. Along with Le Quotidien du médecin and Le Quotidien du Pharmacien, Le Quotidien de Paris made up the Groupe Quotidien which employed over 550 individuals, with nearly all press organs now defunct. Philippe Tesson intended for it to be the successor to the daily newspaper Combat, of which he had been the editor-in-chief between 1960 and 1964. Combat included articles and editorials from a variety of opinions, as well as an in-depth coverage of cultural events in Paris. The survival of Le Quotidien de Paris during the 1980s and '90s was largely due to the success of another paper from the same publishing group, Le Quotidien du Médecin, which was run by Tesson's wife, Marie-Claude Tesson-Millet. In 1991 it distributed 35,000 newspapers across France. Its last issue appeared in 1996.

L'Aurore was a French newspaper first sold on 11 September 1944, soon after the Liberation of Paris. Its name refers to the previous, unrelated publication, L'Aurore (1897–1914). Publication ended in 1985.

Varilla may refer to:

Le Vélo was the leading French sports newspaper from its inception on 1 December 1892 until it ceased publication in 1904. Mixing sports reporting with news and political comment, it achieved a circulation of 80,000 copies a day. Its use of sporting events as promotional tools led to the creation of the Paris–Roubaix cycle race in 1896, and the popularisation of the Bordeaux–Paris cycle race during the 1890s.

<span class="mw-page-title-main">Émilien Amaury</span> French publishing magnate

Émilien Amaury was a French publishing magnate whose company now organises the Tour de France. He worked with Philippe Pétain, head of the French government in the southern half of France during the second world war but used his position to find paper and other materials for the French Resistance. His links with Jacques Goddet, the organiser of the Tour de France, led to a publishing empire that included the daily sports paper, L'Équipe. Amaury died after falling from his horse; his will led to six years of legal debate.

<span class="mw-page-title-main">History of French journalism</span>

Newspapers have played a major role in French politics, economy and society since the 17th century.

<i>Le Clairon</i>

Le Clairon was a short-lived French newspaper, published daily, that was pro-royalist and pro-Catholic. It was founded in March 1881 with support from the Duchesse d'Uzès, from Alfred Edwards and from France's Catholic bank Union Générale, which owned one hundred shares. Paul Eugène Bontoux (1820–1904), chief executive of the Union Générale, controlled the financial articles of Le Clairon, by means of a "Société de Publicité Universelle", which he had created and which funded the financial advertising pages.

Jean Marin, real name Yves Morvan was a French journalist and resistant. He was the president of Agence France-Presse from 1957 to 1975.