Milliyet

Last updated

Milliyet
Milliyet logo.svg
Milliyet Front Page.jpg
Typical Milliyet front page.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Demirören Holding
Founded1950;70 years ago (1950)
Political alignmentHistorically:
Kemalism,
Secularism,
Center-left
Currently:
Center-right,
Turkish nationalism
Language Turkish
Headquarters Bağcılar
City İstanbul
CountryTurkey
Circulation 182,955 (26 January-1 February 2015) [1]
Website Official website OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg

Milliyet (Turkish for "nationality") is a Turkish daily newspaper published in Istanbul, Turkey.

Contents

History and profile

Milliyet came to publishing life at the Nuri Akça press in Babıali, Istanbul as a daily private newspaper on 3 May 1950. Its owner was Ali Naci Karacan. After his death in 1955 the paper was published by his son, Encüment Karacan.

For a number of years the person who made his mark on the paper as the editor in chief was Abdi İpekçi. İpekçi managed to raise the standards of the Turkish press by introducing his journalistic criteria. On 1 February 1979, İpekçi was murdered by Mehmet Ali Ağca, who would later attempt to assassinate the Pope John Paul II.

Milliyet is published in broadsheet format. [2]

In 2001 Milliyet had a circulation of 337,000 copies. [2] According to comScore, Milliyet's website is the fifth most visited news website in Europe. [3]

Ownership

In 1979 the founding Karacan family sold the paper to Aydın Doğan. Erdoğan Demirören, who owned 25% of the paper, later also sold his stake to Doğan. [4] In October 1998 the paper was briefly sold to Korkmaz Yiğit, being bought back within weeks when Yiğit's business empire collapsed in the face of unrelated fraud allegations. [5]

The paper was purchased by a joint venture of the Demirören Group and Karacan Group in May 2011, [6] but after legal and financial issues Karacan sold its stake to Demirören in February 2012. [7]

Editorial line

Since 1994, Milliyet has abandoned its stable, "upmarket" journalism established by Abdi İpekçi for a middle-market editorial line akin to that of Hürriyet. Internet edition of Milliyet often incorporates sensational material from The Sun and Daily Mail and there is tremendous amount of overlap among the daily coverage, such as identical articles and photographs.

Milliyet has been criticised for having self-censored a column that was critical of the Prime Minister's reaction to a press leak. [8] The column was frozen out for two weeks and then blanket-refused for publication. [9]

In early 2012 Milliyet fired Ece Temelkuran after she had written articles critical of the government's handling of the December 2011 Uludere massacre, [10] and Nuray Mert after Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan publicly criticized her. [11] [12] [13]

In 2013, Milliyet fired two columnists Hasan Cemal and Can Dündar, who had taken critical stances against the AKP government. [14]

Digital archives

On September 2009, Milliyet opened its digital archive becoming the first Turkish newspaper to do so. [15]

Notable people

See also

Related Research Articles

Abdullah Çatlı Turkish drug trafficker

Abdullah Çatlı was a convicted Turkish heroin smuggler and secret government agent, as well as a contract killer for the National Intelligence Organization (MİT). He led the Grey Wolves, the youth branch of the Nationalist Movement Party (MHP), during the 1970s. His death in the Susurluk car crash, while travelling in a car with state officials, revealed the depth of the state's complicity in organized crime in what became known as the Susurluk scandal. He was a hitman for the state, and was involved in the killings of suspected members of the Kurdistan Workers' Party (PKK) and the Armenian Secret Army for the Liberation of Armenia (ASALA).

The media of Turkey includes a wide variety of domestic and foreign periodicals expressing disparate views, and domestic newspapers are extremely competitive. However, media ownership is concentrated in the hands of a few large private media groups which are typically part of wider conglomerates controlled by wealthy individuals, which limits the views that are presented. In addition, the companies are willing to use their influence to support their owners' wider business interests, including by trying to maintain friendly relations with the government. The media exert a strong influence on public opinion. Censorship in Turkey is also an issue, and in the 2000s Turkey has seen many journalists arrested and writers prosecuted. On Reporters Without Borders' Press Freedom Index it has fallen from being ranked around 100 in 2005 to around 150 in 2013.

<i>Hürriyet</i> Turkish newspaper

Hürriyet is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000. Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook. Hürriyet's editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

Can Dündar Turkish journalist

Can Dündar is a Turkish journalist, columnist and documentarian. Editor-in-chief of center-left Cumhuriyet newspaper until August 2016, he was arrested in November 2015 after his newspaper published footage showing the State Intelligence MİT sending weapons to Syrian Islamist fighters.

Abdi İpekçi Turkish journalist

Abdi İpekçi was a Turkish journalist, intellectual and an activist for human rights. He was murdered while editor-in-chief of one of the main Turkish daily newspapers Milliyet which then had a centre-left political stance.

Radikal ("Radical") was a daily liberal Turkish language newspaper, published in Istanbul. It has been published since 1996 by Aydın Doğan's Doğan Media Group. Despite only having a circulation of around 25,000, it was considered one of the most influential Turkish newspapers.

<i>Hürriyet Daily News</i> An English-language newspaper headquartered in Istanbul, Turkey

The Hürriyet Daily News, formerly Hürriyet Daily News and Economic Review and Turkish Daily News, is the oldest current English-language daily in Turkey, founded in 1961. The paper was bought by the Doğan Media Group in 2001 and has been under the media group's flagship Hürriyet from 2006; both papers were sold to Demirören Holdings in 2018.

Vatan is a Turkish daily newspaper founded in 2002 by the Doğan Media Group. The paper was purchased by DK Corporation in April 2011 and was totally acquired by Demirören Holding a few months later.

The 2007–08 Süper Lig season,, was the 50th anniversary of top-flight professional football in Turkey. It was won by Galatasaray, who won their 17th championship.

Tuna Kiremitçi Turkish writer

Tuna Kiremitçi is a contemporary Turkish singer-songwriter.

Doğan Media Group was a Turkish media conglomerate, part of the Doğan Holding conglomerate. The company was established in 1997 to bring together Doğan's media properties. These include the Posta, Hürriyet, and Radikal newspapers, the television channels Kanal D and CNN Türk, and the Doğan News Agency. It also operated Doğan Kitap, a major book publisher, and Doğan Music Company, a major music label. Doğan also operated print facilities and media distribution, for other newspapers and magazines as well as its own.

Nuray Mert, born in Trabzon, Turkey (1960), is a Turkish columnist and political scientist. She is a columnist for Hurriyet Daily News. Mert is also a Bilderberg participant.

Nedim Şener Turkish journalist

Nedim Şener is a Turkish writer and journalist who has written for the Milliyet and Posta newspapers. He has received a number of journalism awards, including the Turkish Journalists' Association Press Freedom Award, the International Press Institute's World Press Freedom Heroes award, and PEN Freedom of Expression Award. He is particularly known for his 2009 book on the assassination of Hrant Dink, which showed the role of Turkish security. He is under indictment in the Odatv case of the Ergenekon trials because, he believes, his 2009 book alleged that police officers responsible for the Ergenekon investigation were responsible for the Dink murder.

Hikmet Bilâ was a Turkish journalist and columnist. He was the author of three books about Turkish political history.

Demirören Group is a Turkish conglomerate company. Its properties include Milangaz, the Demirören İstiklal shopping mall in Beyoğlu, as well as several newspapers, television and radio stations.

Korkmaz Yiğit is a Turkish businessman. He made his fortune in construction, and expanded into finance and media, but fell rapidly from grace in 1998 when apparent connections with mob figure Alaattin Çakıcı were revealed.

Yiğit Bulut is a Turkish journalist and a senior advisor to President Recep Tayyip Erdoğan. He was editor-in-chief at news channels Habertürk TV (2009–2012) and Kanal 24 (2012–2013). He was also a contributor to the daily newspapers Radikal (2001–2007), Vatan and Referans, Habertürk (2009–2012) and Star (2012–2013). He was appointed a senior advisor to current President Recep Tayyip Erdoğan while he was serving as Prime Minister in July 2013. His appointment drew criticism for remarks he had made about the 2013 protests in Turkey that had alleged various conspiracies aimed at toppling Erdoğan, including a claim that foreign forces were trying to murder Erdoğan using "telekinesis and other methods".

TGC Press Media Museum Media museum, technology museum in Istanbul, Turkey

The TGC Press Media Museum, aka Istanbul Press Media Museum, is a history and technology museum dedicated to mass communication in Turkey featuring exhibitions about journalism. It is located in the Çemberlitaş neighborhood of Fatih district in İstanbul, Turkey. Established in 1988, it is owned and operated by the Journalists Association of Turkey.

Leyla İpekçi is a Turkish journalist, screenwriter, and columnist.

References

  1. "Tiraj - MedyaTava - Yazmadıysa Doğru Değildir". medyatava.com. 4 December 2014.
  2. 1 2 Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 7 February 2015.
  3. Nearly 50 Percent of Internet Users in Europe Visit Newspaper Sites, 19 January 2012
  4. Today's Zaman , 29 April 2011, Competition body approves sale of Milliyet, Vatan dailies for $74 mln Archived 13 December 2013 at the Wayback Machine
  5. Hurriyet Daily News , 4 November 1998, October: Crisis with Damascus defused after Ocalan leaves Syria; the rise and fall of Korkmaz Yigit
  6. Dogan News Agency, 4 May 2011, Milliyet and Vatan papers sold to DK
  7. Hurriyet Daily News, 9 February 2012, Karacan Group execs arrested in media probe
  8. "A Special Kind Of Awful – The State Of The Turkish Media". Central Asia-Caucasus Institute and Silk Road Studies Program. Archived from the original on 21 November 2013. Retrieved 2 June 2013.
  9. Peter Preston (24 March 2013). "Turkey's voting for censors". The Observer. London. Retrieved 2 June 2013.
  10. Al Akhbar, 6 January 2012, Firing Turkey’s Ece Temelkuran: The Price of Speaking Out Archived 11 October 2017 at the Wayback Machine
  11. "Turks sense dawn of new era of power and confidence". BBC news . 21 November 2011. Retrieved 21 November 2011.
  12. "Turkish PM targets Economist magazine, journalist Nuray Mert". Hurriyet Daily News. 3 June 2011. Retrieved 21 November 2011.
  13. Dexter Filkins (9 March 2012). "Turkey's Jailed Journalists". The New Yorker . Retrieved 18 March 2012.
  14. "Can Dündar dismissed from daily Milliyet for critical Gezi stance". Hürriyet Daily News. 1 August 2013. Retrieved 2 August 2013.
  15. "Milliyet Archive". Milliyet.