Daily Mail

Last updated

Daily Mail
Dailymail.jpg
Daily Mail front page on 4 August 2010
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Daily Mail and General Trust
Founder(s) Alfred Harmsworth and Harold Harmsworth
Publisher DMG Media
Editor Geordie Greig
Founded4 May 1896;124 years ago (1896-05-04)
Political alignment Right-wing
LanguageEnglish
HeadquartersNorthcliffe House

2 Derry Street

London W8 5TT
Circulation 1,134,184(as of February 2020) [1]
ISSN 0307-7578
OCLC number 16310567
Website www.dailymail.co.uk

The Daily Mail is a British daily middle-market [2] [3] newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's highest-circulated daily newspaper. [4] Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor. [5]

Contents

The paper is owned by the Daily Mail and General Trust. [6] Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, a great-grandson of one of the original co-founders, is the current chairman and controlling shareholder of the Daily Mail and General Trust, while day-to-day editorial decisions for the newspaper are usually made by a team led by the editor, Geordie Greig, who succeeded Paul Dacre in September 2018. [7]

A survey in 2014 found the average age of its readers was 58, and it had the lowest demographic for 15- to 44-year-olds among the major British dailies. [8] Uniquely for a British daily newspaper, it has a majority female readership, with women making up 52–55% of its readers. [9] It had an average daily circulation of 1,134,184 copies in February 2020. [10] Between April 2019 and March 2020 it had an average daily readership of approximately 2.180 million, of whom approximately 1.407 million were in the ABC1 demographic and .773 million in the C2DE demographic. [11] Its website has more than 218 million unique visitors per month. [12]

The Daily Mail has been noted for its unreliability and widely criticised for its printing of sensationalist and inaccurate scare stories of science and medical research, [13] [14] [15] [16] and for instances of plagiarism and copyright infringement. [17] [18] [19] [20] The Daily Mail has won a number of awards, including receiving the National Newspaper of the Year award from the The Press Awards eight times since 1995, winning again in 2019. [21]

Overview

The Mail was originally a broadsheet but switched to a compact format on 3 May 1971, the 75th anniversary of its founding. [22] On this date it also absorbed the Daily Sketch , which had been published as a Tabloid by the same company. The publisher of the Mail, the Daily Mail and General Trust (DMGT), is listed on the London Stock Exchange.

Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations in February 2020 show gross daily sales of 1,134,184 for the Daily Mail. [10] According to a December 2004 survey, 53% of Daily Mail readers voted for the Conservative Party, compared to 21% for Labour and 17% for the Liberal Democrats. [23] The main concern of Viscount Rothermere, the current chairman and main shareholder, is that the circulation be maintained. He testified before a House of Lords select committee that "we need to allow editors the freedom to edit", and therefore the newspaper's editor was free to decide editorial policy, including its political allegiance. [24] The Mail has been edited by Geordie Greig since September 2018, following the retirement of Paul Dacre who edited the paper since 1992. [25] [26] [27]

History

Early history

Advertisement by the Daily Mail for insurance against Zeppelin attacks during the First World War Daily Mail Zeppelin Fund WWI.jpg
Advertisement by the Daily Mail for insurance against Zeppelin attacks during the First World War

The Daily Mail, devised by Alfred Harmsworth (later Viscount Northcliffe) and his brother Harold (later Viscount Rothermere), was first published on 4 May 1896. It was an immediate success. [28] :28 It cost a halfpenny at a time when other London dailies cost one penny, and was more populist in tone and more concise in its coverage than its rivals. The planned issue was 100,000 copies but the print run on the first day was 397,215 and additional printing facilities had to be acquired to sustain a circulation which rose to 500,000 in 1899. Lord Salisbury, 19th-century Prime Minister of the United Kingdom, dismissed the Daily Mail as "a newspaper produced by office boys for office boys." [29] :590–591 By 1902, at the end of the Boer Wars, the circulation was over a million, making it the largest in the world. [30] [31]

With Harold running the business side of the operation and Alfred as editor, the Mail from the start adopted an imperialist political stance, taking a patriotic line in the Second Boer War, leading to claims that it was not reporting the issues of the day objectively. [32] The Mail also set out to entertain its readers with human interest stories, serials, features and competitions. [33] :5 It was the first newspaper to recognize the potential market of the female reader with a women's interest section [34] [33] :16 and hired one of the first female war correspondents Sarah Wilson who reported during the Second Boer War. [35] [33] :27

In 1900 the Daily Mail began printing simultaneously in both Manchester and London, the first national newspaper to do so (in 1899, the Daily Mail had organised special trains to bring the London-printed papers north). The same production method was adopted in 1909 by the Daily Sketch , in 1927 by the Daily Express and eventually by virtually all the other national newspapers. Printing of the Scottish Daily Mail was switched from Edinburgh to the Deansgate plant in Manchester in 1968 and, for a while, The People was also printed on the Mail presses in Deansgate. In 1987, printing at Deansgate ended and the northern editions were thereafter printed at other Associated Newspapers plants.

In 1906 the paper offered £10,000 for the first flight from London to Manchester, followed by a £1,000 prize for the first flight across the English Channel. [28] :29 Punch magazine thought the idea preposterous and offered £10,000 for the first flight to Mars, but by 1910 both the Mail's prizes had been won. The paper continued to award prizes for aviation sporadically until 1930. [36]

Before the outbreak of World War I, the paper was accused of warmongering when it reported that Germany was planning to crush the British Empire. [28] :29 When war began, Northcliffe's call for conscription was seen by some as controversial, although he was vindicated when conscription was introduced in 1916. [37] On 21 May 1915, Northcliffe criticised Lord Kitchener, the Secretary of State for War, regarding weapons and munitions. Kitchener was considered by some to be a national hero. The paper's circulation dropped from 1,386,000 to 238,000. Fifteen hundred members of the London Stock Exchange burned unsold copies and called for a boycott of the Harmsworth Press. Prime Minister H. H. Asquith accused the paper of being disloyal to the country.

When Kitchener died, the Mail reported it as a great stroke of luck for the British Empire. [28] :32 The paper was critical of Asquith's conduct of the war, and he resigned on 5 December 1916. [38] His successor David Lloyd George asked Northcliffe to be in his cabinet, hoping it would prevent him from criticising the government. Northcliffe declined. [39]

Inter-war period

Before 1930

Bundles of newspapers loaded into the back of a 'Daily Mail' van in the early hours for delivery to newsagents The Makings of a Modern Newspaper- the Production of 'The Daily Mail' in Wartime, London, UK, 1944 D20463.jpg
Bundles of newspapers loaded into the back of a 'Daily Mail' van in the early hours for delivery to newsagents

As Lord Northcliffe aged, his grip on the paper slackened and there were periods when he was not involved. But light-hearted stunts enlivened him, such as the 'Hat campaign' in the winter of 1920. This was a contest with a prize of £100 for a new design of hat – a subject in which Northcliffe took a particular interest. There were 40,000 entries and the winner was a cross between a top hat and a bowler christened the Daily Mail Sandringham Hat. The paper subsequently promoted the wearing of it but without much success. [40] In 1922, when Lord Northcliffe died, Lord Rothermere took full control of the paper. [28] :33

In 1919, Alcock and Brown made the first flight across the Atlantic, winning a prize of £10,000 from the Daily Mail. In 1930 the Mail made a great story of another aviation stunt, awarding another prize of £10,000 to Amy Johnson for making the first solo flight from England to Australia. [41]

The Daily Mail had begun the Ideal Home Exhibition in 1908. At first, Northcliffe had disdained this as a publicity stunt to sell advertising and he refused to attend. But his wife exerted pressure upon him and he changed his view, becoming more supportive. By 1922 the editorial side of the paper was fully engaged in promoting the benefits of modern appliances and technology to free its female readers from the drudgery of housework. [42] The Mail maintained the event until selling it to Media 10 in 2009. [43]

On 25 October 1924, the Daily Mail published the forged Zinoviev letter, which indicated that British Communists were planning violent revolution. This was thought by some a significant factor in the defeat of Ramsay MacDonald's Labour Party in the 1924 general election, held four days later. [44]

Unlike most newspapers, the Mail quickly took up an interest on the new medium of radio. In 1928, the newspaper established an early example of an offshore radio station aboard a yacht, both as a means of self-promotion and as a way to break the BBC's monopoly. However, the project failed as the equipment was not able to provide a decent signal from overboard, and the transmitter was replaced by a set of speakers. The yacht spent the summer entertaining beach-goers with gramophone records interspersed with publicity for the newspaper and its insurance fund. The Mail was also a frequent sponsor on continental commercial radio stations targeted towards Britain throughout the 1920s and 1930s and periodically voiced support for the legalisation of private radio, something that would not happen until 1973.

From 1923 Lord Rothermere and the Daily Mail formed an alliance with the other great press baron, Lord Beaverbrook. Their opponent was the Conservative Party politician and leader Stanley Baldwin. By 1929 George Ward Price was writing in the Mail that Baldwin should be deposed and Beaverbrook elected as leader. In early 1930 the two Lords launched the United Empire Party which the Daily Mail supported enthusiastically. [28] :35

The rise of the new party dominated the newspaper and, even though Beaverbrook soon withdrew, Rothermere continued to campaign. Vice Admiral Ernest Augustus Taylor fought the first by-election for the United Empire Party in October, defeating the official Conservative candidate by 941 votes. Baldwin's position was now in doubt, but in 1931 Duff Cooper won the key by-election at St George's, Westminster, beating the United Empire Party candidate, Sir Ernest Petter, supported by Rothermere, and this broke the political power of the press barons. [45]

In 1927, the celebrated picture of the year Morning by Dod Procter was bought by the Daily Mail for the Tate Gallery. [46]

Support of fascism

Rothermere's article from the issue dated 15 January 1934. Rothermere - Hurrah for the Blackshirts.jpg
Rothermere's article from the issue dated 15 January 1934.

Lord Rothermere was a friend of Benito Mussolini and Adolf Hitler, and directed the Mail's editorial stance towards them in the early 1930s. [47] [48] Rothermere's 1933 leader "Youth Triumphant" praised the new Nazi regime's accomplishments, and was subsequently used as propaganda by them. [49] In it, Rothermere predicted that "The minor misdeeds of individual Nazis would be submerged by the immense benefits the new regime is already bestowing upon Germany". Journalist John Simpson, in a book on journalism, suggested that Rothermere was referring to the violence against Jews and Communists rather than the detention of political prisoners. [50] [ page needed ]

Rothermere and the Mail were also editorially sympathetic to Oswald Mosley and the British Union of Fascists. [51] Rothermere wrote an article titled "Hurrah for the Blackshirts" published in the Daily Mail on 15 January 1934, praising Mosley for his "sound, commonsense, Conservative doctrine", [52] and pointing out that: "Young men may join the British Union of Fascists by writing to the Headquarters, King's Road, Chelsea, London, S.W." [53]

The Spectator condemned Rothermere's article commenting that, "... the Blackshirts, like the Daily Mail, appeal to people unaccustomed to thinking. The average Daily Mail reader is a potential Blackshirt ready made. When Lord Rothermere tells his clientele to go and join the Fascists some of them pretty certainly will." [54]

The paper's support ended after violence at a BUF rally in Kensington Olympia in June 1934. [55] Mosley and many others thought Rothermere had responded to pressure from Jewish businessmen who it was believed had threatened to stop advertising in the paper if it continued to back an anti-Semitic party. [56] The paper editorially continued to oppose the arrival of Jewish refugees escaping Germany, describing their arrival as "a problem to which the Daily Mail has repeatedly pointed." [57]

Post-war history

Sub-editor's room at the offices of the Daily Mail newspaper in 1944 The Makings of a Modern Newspaper- the Production of 'The Daily Mail' in Wartime, London, UK, 1944 D20471.jpg
Sub-editor's room at the offices of the Daily Mail newspaper in 1944

On 5 May 1946, the Daily Mail celebrated its Golden Jubilee. Winston Churchill was the chief guest at the banquet and toasted it with a speech. [58] Newsprint rationing in the Second World War had forced the Daily Mail to cut its size to four pages, but the size gradually increased through the 1950s. [58]

The Daily Mail was transformed by its editor during the 1970s and 1980s, David English. He had been editor of the Daily Sketch from 1969 to 1971, when it closed. Part of the same group from 1953, the Sketch was absorbed by its sister title, and English became editor of the Mail, a post in which he remained for more than 20 years. [59] English transformed it from a struggling newspaper selling half as many copies as its mid-market rival, the Daily Express , to a formidable publication, whose circulation rose to surpass that of the Express by the mid-1980s. [60] English was knighted in 1982. [61]

The paper enjoyed a period of journalistic success in the 1980s, employing Fleet Street writers such as gossip columnist Nigel Dempster, Lynda Lee-Potter and sportswriter Ian Wooldridge (who unlike some of his colleagues – the paper generally did not support sporting boycotts of white-minority-ruled South Africa – strongly opposed apartheid). In 1982 a Sunday title, the Mail on Sunday, was launched (the Scottish Sunday Mail , now owned by the Mirror Group, was founded in 1919 by the first Lord Rothermere, but later sold). [62]

Knighted in 1982, Sir David English became editor-in-chief and chairman of Associated Newspapers in 1992 after Rupert Murdoch had attempted to hire Evening Standard editor Paul Dacre as editor of The Times . The Evening Standard was then part of the Associated Newspapers group, and Dacre was appointed to succeed English at the Daily Mail as a means of dealing with Murdoch's offer. [63] Dacre retired as editor of the Daily Mail but remains editor-in-chief of the group.

In late 2013, the paper moved its London printing operation from the city's Docklands area to a new £50 million plant in Thurrock, Essex. [64] There are Scottish editions of both the Daily Mail and Mail on Sunday, with different articles and columnists.

In August 2016, the Daily Mail began a partnership with The People's Daily , the official newspaper of the Chinese Communist Party. [65] [66] This partnership included publishing articles in the MailOnline produced by The People's Daily. The agreement appeared to observers to give the paper an edge in publishing news stories sourced out of China, but it also led to questions of censorship regarding politically sensitive topics. [67] In November 2016, Lego ended a series of promotions in the paper which had run for years, following a campaign from the group 'Stop Funding Hate', who were unhappy with the Mail's coverage of migrant issues and the EU referendum. [68]

In September 2017, the Daily Mail partnered with Stage 29 Productions to launch DailyMailTV, an international news program produced by Stage 29 Productions in its studios based in New York City with satellite studios in London, Sydney, DC and Los Angeles. [69] [70] Dr. Phil McGraw (Stage 29 Productions) was named as executive producer. [71] The program was nominated for a Daytime Emmy Award for Outstanding Entertainment News Program in 2018. [72]

In May 2020 the Daily Mail ended The Sun's 42-year reign as the United Kingdom's highest-circulation newspaper. The Daily Mail recorded average daily sales of 980,000 copies, with the Mail on Sunday recording weekly sales of 878,000. [4]

Scottish, Irish, Continental and Indian editions

Scottish Daily Mail

The Scottish Daily Mail header Scottish Daily Mail masthead.jpg
The Scottish Daily Mail header

The Scottish Daily Mail was published as a separate title from Edinburgh [73] starting in December 1946. The circulation was poor though, falling to below 100,000 and the operation was rebased to Manchester in December 1968. [74] In 1995 the Scottish Daily Mail was relaunched, and is printed in Glasgow. It had an average circulation of 67,900 in the area of Scotland in December 2019. [75]

Irish Daily Mail

The Daily Mail officially entered the Irish market with the launch of a local version of the paper on 6 February 2006; free copies of the paper were distributed on that day in some locations to publicise the launch. Its masthead differed from that of UK versions by having a green rectangle with the word "IRISH", instead of the Royal Arms, but this was later changed, with "Irish Daily Mail" displayed instead. The Irish version includes stories of Irish interest alongside content from the UK version. According to the Audit Bureau of Circulations, the Irish edition had a circulation of 63,511 for July 2007, [76] falling to an average of 49,090 for the second half of 2009. [77] Since 24 September 2006 Ireland on Sunday , the Irish Sunday newspaper acquired by Associated in 2001, was replaced by an Irish edition of the Mail on Sunday (the Irish Mail on Sunday), to tie in with the weekday newspaper.

Continental and Overseas Daily Mail

Two foreign editions were begun in 1904 and 1905; the former titled the Overseas Daily Mail, covering the world, and the latter titled the Continental Daily Mail, covering Europe and North Africa. [78]

Mail Today

The newspaper entered India on 16 November 2007 with the launch of Mail Today, [79] a 48-page compact size newspaper printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based around a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom. [80]

Editorial stance

The Mail has traditionally been a supporter of the Conservatives and has endorsed this party in all recent general elections. While the paper retained its support for the Conservative Party at the 2015 general election, the paper urged conservatively inclined voters to support UKIP in the constituencies of Heywood and Middleton, Dudley North and Great Grimsby where UKIP was the main challenger to the Labour Party.[ citation needed ]

The paper is generally critical of the BBC, which it says is biased to the left. [81] The Mail has published pieces by Joanna Blythman opposing the growing of genetically modified crops in the United Kingdom. [82]

On international affairs, the Mail broke with the establishment media consensus over the 2008 South Ossetia war between Russia and Georgia. The Mail accused the British government of dragging Britain into an unnecessary confrontation with Russia and of hypocrisy regarding its protests over Russian recognition of Abkhazia and South Ossetia's independence, citing the British government's own recognition of Kosovo's independence from Russia's ally Serbia. [83]

Awards

Received

The Daily Mail has been awarded the National Newspaper of the Year in 1995, 1996, 1998, 2001, 2003, 2011, 2016 and 2019 [84] by the British Press Awards.

Daily Mail journalists have won a range of British Press Awards, including:

Other awards include:

Stories

Suffragette

The term "suffragette" was first used in 1906, as a term of derision by the journalist Charles E. Hands in the Mail to describe activists in the movement for women's suffrage, in particular members of the WSPU. [89] [90] [91] But the women he intended to ridicule embraced the term, saying "suffraGETtes" (hardening the 'g'), implying not only that they wanted the vote, but that they intended to 'get' it. [92]

Holes in the road

On 17 January 1967, the Mail published a story, "The holes in our roads", about potholes, giving the examples of Blackburn where it said there were 4,000 holes. This detail was then immortalised by John Lennon in The Beatles song "A Day in the Life", along with an account of the death of 21-year-old socialite Tara Browne in a car crash on 18 December 1966, which also appeared in the same issue. [93]

Unification Church

In 1981, the Daily Mail ran an investigation into the Unification Church, nicknamed the Moonies, accusing them of ending marriages and brainwashing converts. [60] The Unification Church, which always denied these claims, sued for libel but lost heavily. A jury awarded the Mail a then record-breaking £750,000 libel payout. In 1983 the paper won a special British Press Award for a "relentless campaign against the malignant practices of the Unification Church." [94]

Gay gene controversy

On 16 July 1993 the Mail ran the headline "Abortion hope after 'gay genes' finding". [95] [96] Of the tabloid headlines which commented on the Xq28 gene, the Mail's was criticised[ by whom? ] as "perhaps the most infamous and disturbing headline of all". [97]

Stephen Lawrence

The Mail campaigned vigorously for justice over the murder of Stephen Lawrence in 1993. On 14 February 1997, the Mail front page pictured the five men accused of Lawrence's murder with the headline "MURDERERS", stating "if we are wrong, let them sue us". [98] This attracted praise from Paul Foot and Peter Preston. [99] Some journalists contended the Mail had belatedly changed its stance on the Lawrence murder, with the newspaper's earlier focus being the alleged opportunistic behaviour of anti-racist groups ("How Race Militants Hijacked a Tragedy", 10 May 1993) and alleged insufficient coverage of the case (20 articles in three years). [100] [101]

Two men who the Mail had featured in their "Murderers" headline were found guilty in 2012 of murdering Lawrence. After the verdict, Lawrence's parents and numerous political figures thanked the newspaper for taking the potential financial risk involved with the 1997 headline. [102]

Stephen Gately

A 16 October 2009, a Jan Moir article criticised aspects of the life and death of Stephen Gately. It was published six days after his death and before his funeral. The Press Complaints Commission received over 25,000 complaints, a record number, regarding the timing and content of the article. It was criticised as insensitive, inaccurate and homophobic. [103] [104] The Press Complaints Commission did not uphold complaints about the article. [105] [106] Major advertisers, such as Marks & Spencer, had their adverts removed from the Mail Online webpage containing Moir's article. [107]

Cannabis use

On 13 June 2011, a study by Dr Matt Jones and Michal Kucewicz [108] on the effects of cannabinoid receptor activation in the brain was published in The Journal of Neuroscience [108] [109] [110] and the British medical journal The Lancet . [111] The study was used in articles by CBS News , [112] Le Figaro , [113] and Bild [114] among others.

In October 2011, the Daily Mail printed an article citing the research, titled "Just ONE cannabis joint can bring on schizophrenia as well as damaging memory." The group Cannabis Law Reform (CLEAR), which campaigns for ending drug prohibition, criticised the Daily Mail report. [115] Dr Matt Jones, co-author of the study, said he was "disappointed but not surprised" by the article, and stated: "This study does NOT say that one spliff will bring on schizophrenia". [115] Dorothy Bishop, professor of neuroscience at Oxford University, in her blog awarded the Daily Mail the "Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation", [116] [117] The Mail later changed the article's headline to: "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory." [118]

Ralph Miliband article

In September 2013, the Mail was criticised for an article on Ralph Miliband (father of then Labour-leader Ed Miliband and prominent Marxist sociologist), titled "The Man Who Hated Britain". [119] [120] Ed Miliband said that the article was "ludicrously untrue", that he was "appalled" and "not willing to see my father's good name be undermined in this way". Ralph Miliband had arrived in the UK from Belgium as a Jewish refugee from the Holocaust. The Jewish Chronicle described the article as "a revival of the 'Jews can't be trusted because of their divided loyalties' genre of antisemitism." [121] Conservative MP Zac Goldsmith linked the article to the Nazi sympathies of the 1st Viscount Rothermere, whose family remain the paper's owners. [120] [119] [122]

The paper defended the article's general content in an editorial, but described its use of a picture of Ralph Miliband's grave as an "error of judgement". [123] In the editorial, the paper further remarked that "We do not maintain, like the jealous God of Deuteronomy, that the iniquity of the fathers should be visited on the sons. But when a son with prime ministerial ambitions swallows his father's teachings, as the younger Miliband appears to have done, the case is different." [124] A spokesman for the paper also described claims that the article continued its history of anti-Semitism as "absolutely spurious." [125] However, the reference to "the jealous God of Deuteronomy" was criticised by Jonathan Freedland, who said that "In the context of a piece about a foreign-born Jew, [the remark] felt like a subtle, if not subterranean hint to the reader, a reminder of the ineradicable alienness of this biblically vengeful people" [126] and that "those ready to acquit the Mail because there was no bald, outright statement of antisemitism were probably using the wrong measure." [127]

Gawker Media lawsuit

In March 2015, James King, a former contract worker at the Mail's New York office, wrote an article for Gawker titled 'My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online'. In the article, King alleged that the Mail's approach was to rewrite stories from other news outlets with minimal credit in order to gain advertising clicks, and that staffers had published material they knew to be false. He also suggested that the paper preferred to delete stories from its website rather than publish corrections or admit mistakes. [128] In September 2015, the Mail's US company Mail Media filed a $1 million lawsuit against King and Gawker Media for libel. [129] Eric Wemple at the Washington Post questioned the value of the lawsuit, noting that "Whatever the merits of King's story, it didn't exactly upend conventional wisdom" about the website's strategy. [130] In November 2016, Lawyers for Gawker filed a motion to resolve the lawsuit. Under the terms of the motion, Gawker was not required to pay any financial compensation, but agreed to add an Editor's Note at the beginning of the King article, remove an illustration in the post which incorporated the Daily Mail's logo, and publish a statement by DailyMail.com in the same story. [131] [132]

Anti-refugee cartoon

"The Daily Mail's cartoon is precisely the sort of reckless xenophobia that fuels the self-same fear and hate loved by those responsible for atrocities in Paris, Beirut, Ankara and elsewhere.
Now more than ever is the time to stand together in defiance of the perpetrators of violence with all of their victims and reject this disturbing lack of compassion".

Kate Allen, the director of Amnesty International UK, The Independent [133]

Following the November 2015 Paris attacks, [134] a cartoon in the Daily Mail by Stanley McMurtry ("Mac") linked the European migrant crisis (with a focus on Syria in particular [135] ) to the terrorist attacks, and criticised the European Union immigration laws for allowing Islamist radicals to gain easy access into the United Kingdom. [136] Despite being compared to Nazi propaganda by The New York Times , [137] and criticised as "reckless xenophobia," and racist, the cartoon received praise on the Mail Online website. [138] A Daily Mail spokesperson told The Independent : "We are not going to dignify these absurd comments which wilfully misrepresent this cartoon apart from to say that we have not received a single complaint from any reader". [134]

Anthony Weiner scandal

In September 2016, the Mail Online published a lengthy interview and screenshots from a 15-year-old girl who claimed that the American politician Anthony Weiner had sent her sexually explicit images and messages. The revelation led to Weiner and his wife Huma Abedin – an aide of Hillary Clinton – separating. [139] Weiner pleaded guilty in May 2017 to sending obscene material to a minor, and in September he was jailed for 21 months. [140]

Campaigns against plastic pollution

The paper has campaigned against plastic pollution in various forms since 2008. The paper called for a levy on single use plastic bags. [14] The Daily Mail's work in highlighting the issue of plastic pollution was praised by the head of the United Nations Environment Program, Erik Solheim at a conference in Kenya in 2017. [141] Emily Maitlis, the newscaster, asked Green Party leader Caroline Lucas on Newsnight , 'Is the biggest friend to the Environment at the moment the Daily Mail?' in reference to the paper's call for a ban on plastic microbeads and other plastic pollution, and suggested it had done more for the environment than the Green Party. Environment group ClientEarth has also highlighted the paper's role in drawing attention to the plastic pollution problem along with the Blue Planet II documentary. [142] [143]

Gary McKinnon deportation

Attempts by the United States government to extradite Gary McKinnon, a British computer hacker, were campaigned against by the paper. In 2002, McKinnon was accused of perpetrating the "biggest military computer hack of all time" [144] although McKinnon himself states that he was merely looking for evidence of free energy suppression and a cover-up of UFO activity and other technologies potentially useful to the public. The Daily Mail began to support McKinnon's campaign in 2009 – with a series of front-page stories protesting against his deportation. [145]

On 16 October 2012, after a series of legal proceedings in Britain, Home Secretary Theresa May withdrew her extradition order to the United States. Gary McKinnon's mother Janis Sharp praised the paper's contribution to saving her son from deportation in her book in which she said: 'Thanks to Theresa May, David Cameron and the support of David Burrowes and so many others – notably the Daily Mail – my son was safe, he was going to live.' [146] [147]

Abd Ali Hameed al-Waheed

In December 2017 the Daily Mail published a front-page story entitled "Another human rights fiasco!", with the subheading "Iraqi 'caught red-handed with bomb' wins £33,000 – because our soldiers kept him in custody for too long". The story related to a judge's decision to award money to Abd Ali Hameed al-Waheed after he had been unlawfully imprisoned. The headline was printed despite the fact that during the trial itself the judge concluded that claims that al-Waheed had been caught with a bomb were "pure fiction".

In July 2018 the Independent Press Standards Organisation ordered the paper to publish a front-page correction after finding the newspaper had breached rules on accuracy in its reporting of the case. The Daily Mail reported that a major internal investigation was conducted following the decision to publish the story, and as a result, "strongly worded disciplinary notes were sent to seven senior members of staff", which made it clear "that if errors of the same nature were to happen again, their careers would be at risk". [148]

Libel lawsuits

Successful lawsuits against the Mail

Unsuccessful lawsuits

Criticism

Racism accusations

There have been accusations of racism against the Daily Mail. [176] In 2012, in an article for The New Yorker , former Mail reporter Brendan Montague criticised the Mail's content and culture, stating: "None of the front-line reporters I worked with were racist, but there's institutional racism [at the Daily Mail]". [14]

In August 2020 a group of Palm Islanders in Queensland, Australia, lodged a complaint with the Australian Human Rights Commission under Section 18C of the Racial Discrimination Act 1975 against the Daily Mail and 9News, alleging that they had broadcast and published reports that were inaccurate and racist about the Indigenous Australian recipients of compensation after the Palm Island Class Action. [177] [178] [179] [180]

Homophobia accusations

After High Court judges ruled in 2016 that parliamentary approval must be sought for activation of Article 50, the leading headline on the Mail's front page read "Enemies of the People". [181] The paper's front page and other coverage drew much criticism from the legal world, as well as from high-ranking politicians. [182] On its website, the Mail described one of the judges as "openly gay." Critics[ who? ] accused the Mail of unnecessarily highlighting the judge's sexual orientation due to anti-gay motives. The Mail later removed the description. [183] One law professor commented: "I have never seen this kind of invective against judges, either here or abroad, in the national media." [184]

Sexism accusations

In 2014, after Emma Watson spoke at the launch of the United Nations HeForShe campaign, the Mail was criticised for focusing its coverage on Watson's dress and appearance, rather than the content of her speech, in which Watson complained how media had sexualised her in their coverage from when she was 14. [185] The Mail was much criticised for running the front-page headline "Never mind Brexit, who won legs-it", accompanying a photograph of Theresa May meeting with Nicola Sturgeon in March 2017, running more than a page of coverage on the two leaders' appearance. [186] Jeremy Corbyn, the Leader of the Labour Party, tweeted "It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail." [187] [186] The International Business Times quoted an unnamed Daily Mail staff member describing the headline as "moronic", and out of touch with the Daily Mail's largely female readership. [188]

Paying for footage under investigation

In 2015, following the November 2015 Paris attacks, the French police viewed the footage of the attacks from the CCTV system of La Casa Nostra. After making a copy on a USB flash drive, the police ordered a technician from the CCTV company that installed the system to encrypt the footage, saying ‘this now falls under the confidentiality of the investigation, it must remain here’. Freelance journalist Djaffer Ait Aoudia told The Guardian that he secretly filmed a Daily Mail representative negotiating with the owner to sell the CCTV footage of the attacks. The café owner agreed to supply the footage for €50,000 and asked an IT technician to make the footage accessible again. The Daily Mail responded: "There is nothing controversial about the Mail's acquisition of this video, a copy of which the police already had in their possession." The Guardian also, briefly, embedded the footage on their own website before removing it. [189]

Byline removal

In 2017 evoke.ie, the Daily Mail's showbiz site, was reported to the internship program of Dublin City University after the bylines of hundreds of articles written by students were changed. [190]

Sensationalism

The Daily Mail is said to have an "ongoing project to divide all the inanimate objects in the world into ones that either cause or prevent cancer". [15] It has also been criticised for their extent of coverage of celebrities, [191] the children of celebrities, [192] property prices, [193] and the depiction of asylum seekers, [194] the latter of which was discussed in the Parliament's Joint Committee on Human Rights in 2007. [195] [196]

Reliability

The Daily Mail's medical and science journalism has been criticised by some doctors and scientists, accusing it of using minor studies to generate scare stories or being misleading. [16] [15] [197] In 2011, the Daily Mail published an article titled "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory". [198] Dr. Matt Jones, the lead author of the study that is cited in the article was quoted by Cannabis Law Reform as saying: "This study does NOT say that one spliff will bring on schizophrenia". [199]

Carbon Brief complained to the Press Complaints Commission about an article published in the Daily Mail titled "Hidden green tax in fuel bills: How a £200 stealth charge is slipped on to your gas and electricity bills" because the £200 figure was unexplained, unreferenced and, according to Ofgem, incorrect. The Daily Mail quietly removed the article from their website. [200] [201] [202]

In 2013, the Met Office criticised an article about climate change in the Daily Mail by James Delingpole for containing "a series of factual inaccuracies". [203] The Daily Mail in response published a letter from the Met Office chairman on its letters page, as well as offering to append the letter to Delingpole's article. [204]

In February 2017, the Daily Mail became the first source to be deprecated as an "unreliable source" to use as a reference on the English Wikipedia. [205] Its use as a reference is now "generally prohibited, especially when other more reliable sources exist". [13] [206] Support for the ban centred on "the Daily Mail's reputation for poor fact checking, sensationalism, and flat-out fabrication". [13] Though the Daily Mail strongly contested this decision by the community, Wikipedia's co-founder Jimmy Wales backed the community's choice, stating: "I think what [the Daily Mail has] done brilliantly in this ad funded world (is) they've mastered the art of click bait, they've mastered the art of hyped up headlines, they've also mastered the art of, I'm sad to say, of running stories that simply aren't true. And that's why Wikipedia decided not to accept them as a source anymore. It's very problematic, they get very upset when we say this, but it's just fact." [207] An editorial in The Times commenting on the ban stated that "Newspapers make errors and have the responsibility to correct them. Wikipedia editors' fastidiousness, however, appears to reflect less a concern for accuracy than dislike of the Daily Mail's opinions." [208]

In August 2018, the Mail Online deleted a lengthy news article titled "Powder Keg Paris" by journalist Andrew Malone which focused on "illegal migrants" living in the Paris suburb of Saint Denis, after a string of apparent inaccuracies were highlighted on social media by French activist Marwan Muhammad, including mistaking Saint-Denis, the city, for Seine-Saint-Denis, the department northeast of Paris. Local councillor Majid Messaoudene said that the article had set out to "stigmatise" and "harm" the area and its people. The journalist, Andrew Malone, subsequently deleted his Twitter account. [209] [210] In 2019, the IPSO ruled against the Daily Mail and confirmed in its ruling that the article was inaccurate. [211] [212]

In early 2019, the mobile version of the Microsoft Edge Internet browser started warning visitors to the MailOnline site, via its NewsGuard plugin, that "this website generally fails to maintain basic standards of accuracy and accountability" and "has been forced to pay damages in numerous high-profile cases". [213] In late January 2019, the status of the MailOnline was changed by the Newsguard Plugin from Red to Green, updating its verdict to "this website generally maintains basic standards of accuracy and accountability". An Editors Note from Newsguard stated that "This label now has the benefit of the dailymail.co.uk's input and our view is that in some important respects their objections are right and we were wrong". [214]

Supplements and features

Regular cartoon strips

Up and Running is a strip distributed by Knight Features and Fred Basset has followed the life of the dog of the same name in a two-part strip in the Daily Mail since 8 July 1963. [217]

The long-running Teddy Tail cartoon strip, was first published on 5 April 1915 and was the first cartoon strip in a British newspaper. [218] It ran for over 40 years to 1960, spawning the Teddy Tail League Children's Club and many annuals from 1934 to 1942 and again from 1949 to 1962. Teddy Tail was a mouse, with friends Kitty Puss (a cat), Douglas Duck and Dr. Beetle. Teddy Tail is always shown with a knot in his tail. [219] [220]

Year Book

The Daily Mail Year Book first appeared in 1901, summarizing the news of the past year in one volume of 200 to 400 pages. Among its editors were Percy L. Parker (1901–1905), David Williamson (1914–1951), G. B. Newman (1955–1977), Mary Jenkins (1978–1986), P.J. Failes (1987), and Michael and Caroline Fluskey (1991).

Online media

The majority of content appearing in the Daily Mail and Mail on Sunday printed newspapers also forms part of that included in the MailOnline website. MailOnline is free to read and funded by advertising. In 2011 MailOnline was the second most visited English-language newspaper website worldwide. [221] [222] It has since then become the most visited newspaper website in the world, [223] with over 189.5 million visitors per month, and 11.7 million visitors daily, as of January 2014. [224]

Thailand's military junta blocked the MailOnline in May 2014 after the site revealed a video of Thailand's Crown Prince and his wife, Princess Srirasmi, partying. The video appears to show the allegedly topless princess, a former waitress, in a tiny G-string as she feeds her pet dog cake to celebrate its birthday. [225]

The Daily Mail in literature

The Daily Mail has appeared in a number of novels. These include Evelyn Waugh's 1938 novel Scoop which was based on Waugh's experiences as a writer for the Daily Mail. In the book the newspaper is renamed The Daily Beast. [226] The newspaper was also the subject of a parody song by the Irish Volunteers during the Tan War, and popularized by the band "The Irish Brigade" in 2004. In the song, they were mocked as being sensationalist of nationalist activities (lyric: and the IRA just sent me a time bomb in the mail, and I'm shaking in my shoes as I'm typing out the news), as well as being portrayed as out-of-touch and delusional (lyric: every hen is laying hand grenades). The newspaper appeared in Nicci French's 2008 novel The Memory Game, a psychological thriller. [227] In 2015, it featured in Laurence Simpson's comic novel about the tabloid media, According to The Daily Mail. [228] And in 2017, a thinly-disguised version of the Daily Mail, called simply The Mail appears in Michael Paraskos's dark satire based on the Donald Trump presidency, Rabbitman, in which the newspaper's fictional editor is subjected to a lobotomy in a dystopian post-Brexit Britain to try and cure him of "nasty little paranoid thoughts about scroungers, traitors and foreigners." [229]

Editors

Source: [230]

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily (Monday to Saturday) national newspaper based in London

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1966.

<i>Evening Standard</i> Regional free daily tabloid-format newspaper in London

The Evening Standard is a local free daily newspaper, published Monday to Friday in tabloid format in London. Since 2009 it has been owned by Russian businessman Alexander Lebedev. It is the dominant local/regional evening paper for London and the surrounding area, with coverage of national and international news and City of London finance. Its current editor is Emily Sheffield. In October 2009, the paper ended a 180-year history of paid circulation and became a free newspaper, doubling its circulation as part of a change in its business plan.

<i>Daily Mirror</i> British daily tabloid newspaper owned by Reach plc.

The Daily Mirror is a British national daily tabloid newspaper founded in 1903. It is owned by parent company Reach plc. From 1985 to 1987, and from 1997 to 2002, the title on its masthead was simply The Mirror. It had an average daily print circulation of 716,923 in December 2016, dropping markedly to 587,803 the following year. Its Sunday sister paper is the Sunday Mirror. Unlike other major British tabloids such as The Sun and the Daily Mail, the Mirror has no separate Scottish edition; this function is performed by the Daily Record and Sunday Mail, which incorporate certain stories from the Mirror that are of Scottish significance.

<i>Sunday Sport</i>

Sunday Sport is a British tabloid newspaper, published by Sport Newspapers, which was originally established in 1986. Defenders of the publication have said the Sport was never intended to be taken seriously: it has featured such stories as a London Bus being discovered at the Antarctic, a World War II Bomber on the Moon, or a statue of Elvis Presley on Mars. Its content also includes a high quotient of softcore female nudity and advertising for sexual services.

<i>Metro</i> (British newspaper) Free tabloid newspaper published by DMG Media, based in London

The Metro is the United Kingdom's highest-circulation print newspaper. It is published in tabloid format by DMG Media. The free newspaper is distributed from Monday to Friday mornings on trains and buses, and at railway/Underground stations, airports and hospitals across selected urban areas of England, Wales and Scotland. Copies are also handed out to pedestrians.

Daily Mail and General Trust plc (DMGT) is a British media company, the owner of The Daily Mail and several other titles. The company manages a multinational portfolio of companies, with total revenues of almost £2 billion. The company operates in over forty countries through its subsidiaries RMS, DMG Information, DMG Events, Euromoney Institutional Investor, DMG Ventures and DMG Media. It is listed on the London Stock Exchange. The 4th Viscount Rothermere is the chairman and controlling shareholder of the company. The head office is located in Northcliffe House in Kensington, London.

Jonathan Harold Esmond Vere Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, is a British aristocrat and inheritor of a newspaper and media empire founded by his great-grandfather Harold Sidney Harmsworth. He is the chairman and controlling shareholder of Daily Mail and General Trust, formerly Associated Newspapers, a media conglomerate which includes the Daily Mail.

Harold Harmsworth, 1st Viscount Rothermere

Harold Sidney Harmsworth, 1st Viscount Rothermere, was a leading British newspaper proprietor who owned Associated Newspapers Ltd. He is best known, like his brother Alfred Harmsworth, later Viscount Northcliffe, for the development of the Daily Mail and the Daily Mirror. Rothermere was a pioneer of popular journalism.

<i>Leicester Mercury</i> English daily newspaper

The Leicester Mercury is a British regional newspaper for the city of Leicester and the neighbouring counties of Leicestershire and Rutland. The paper began in the 19th century as the Leicester Daily Mercury and later changed to its present title.

Ralph Miliband

Ralph Miliband was a British sociologist. He has been described as "one of the best known academic Marxists of his generation", in this manner being compared with E. P. Thompson, Eric Hobsbawm and Perry Anderson.

George Carron Greig, known as Geordie Greig, is an English journalist and editor of the Daily Mail. He was editor in 2020 when it eclipsed The Sun to become the best-selling newspaper in the UK.

<i>The Evening News</i> (London newspaper) London evening newspaper (1881-1980)

The Evening News, earlier styled as The Evening News, was an evening newspaper published in London from 1881 to 1980, reappearing briefly in 1987. It became highly popular under the control of the Harmsworth brothers. For a long time it maintained the largest daily sale of any evening newspaper in London. After financial struggles and falling sales, it was eventually merged with its long-time rival the Evening Standard in 1980. The newspaper was revived for an eight-month period in 1987.

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It is the biggest-selling Sunday newspaper in the UK and was launched in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

<i>Bristol Post</i>

The Bristol Post is a city/regional five-day-a-week newspaper covering news in the city of Bristol, including stories from the whole of Greater Bristol, North Somerset and South Gloucestershire. It was titled the Bristol Evening Post until April 2012. The website was relaunched as Bristol Live in April 2018. It is owned by Reach PLC, formerly known as Trinity Mirror.

Alfred Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe

Alfred Charles William Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe, was a British newspaper and publishing magnate. As owner of the Daily Mail and the Daily Mirror, he was an early developer of popular journalism, and he exercised vast influence over British popular opinion during the Edwardian era. Lord Beaverbrook said he was "the greatest figure who ever strode down Fleet Street." About the beginning of the 20th century there were increasing attempts to develop popular journalism intended for the working class and tending to emphasize sensational topics. Harmsworth was the main innovator.

Paul Michael Dacre is an English journalist and the former long-serving editor of the British right-wing tabloid the Daily Mail. He is editor-in-chief of DMG Media, which publishes the Daily Mail, The Mail on Sunday, the free daily tabloid Metro, the Mailonline website, and other titles.

MailOnline is the website of the Daily Mail, a newspaper in the United Kingdom, and of its sister paper The Mail on Sunday. MailOnline is a division of dmg media, which is owned by Daily Mail and General Trust plc.

<i>Grimsby Telegraph</i> Daily British regional newspaper

The Grimsby Telegraph is a daily British regional newspaper for the town of Grimsby and the surrounding area that makes up North East Lincolnshire including the rural towns of Market Rasen and Louth. The main area for the paper's distribution is in or around Grimsby and Cleethorpes. It is published six days a week with a free sister paper being published once per week.

<i>The Daily Telegraph</i> British daily broadsheet newspaper

The Daily Telegraph, known online as The Telegraph, is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally.

<i>i</i> (newspaper) British compact daily newspaper published in London

The i is a British national morning paper published in London by Daily Mail and General Trust and distributed across the United Kingdom. It is aimed at "readers and lapsed readers" of all ages and commuters with limited time, and was originally launched in 2010 as a sister paper to The Independent. It was later acquired by Johnston Press in 2016 after The Independent shifted to a digital-only model. The i came under the control of JPIMedia a day after Johnston Press filed for administration on 16 November 2018. The paper and its website were bought by the Daily Mail and General Trust (DMGT) on 29 November 2019, for £49.6 million. On 6 December 2019 the Competition and Markets Authority served an initial enforcement order on DMGT and DMG Media Limited requiring the paper to be run separately pending investigation.

References

  1. "Daily Mail - Data - ABC | Audit Bureau of Circulations". www.abc.org.uk.
  2. John Pilger Hidden Agendas Archived 30 April 2016 at the Wayback Machine , London: Vintage, 1998, p. 440
  3. Peter Wilby "Paul Dacre of the Daily Mail: The man who hates liberal Britain" Archived 2 April 2016 at the Wayback Machine , New Statesman, 19 December 2013 (online version: 2 January 2014)
  4. 1 2 Sweney, Mark (19 June 2020). "Daily Mail eclipses the Sun to become UK's top-selling paper". The Guardian. Retrieved 20 June 2020.
  5. Lowe, Josh. "Print vs. Online: Even Britain's Daily Mail Has Issues with Its Website". Newsweek. Retrieved 13 August 2018.
  6. "Daily Mail". Mediauk. Archived from the original on 8 March 2012. Retrieved 12 March 2012.
  7. Waterson, Jim (6 September 2018). "'A friend to Middle Britain': Geordie Greig begins reign as Daily Mail editor". The Guardian. Retrieved 2 December 2018.
  8. Taylor, Henry (14 August 2014). "How old are you again? UK newspaper age demographics in 4 charts". The Media Briefing. Archived from the original on 27 December 2016. Retrieved 5 March 2017.
  9. Hannah Fearn (28 March 2017). "The Daily Mail has a mainly female readership – so why do women enjoy those 'who won Legs-it' headlines?". The Independent. Retrieved 12 November 2017.
  10. 1 2 Mayhew, Freddy (19 March 2020). "National newspaper ABCs: Daily Mail closes circulation gap on Sun to 5,500 copies". Press Gazette. Retrieved 2 August 2020.
  11. PAMCo. "Data Archive – Newsbrand Reach Tables". pamco.co.uk. Retrieved 18 August 2020.
  12. Alpert, Lukas I. (5 December 2019). "Daily Mail's Online Reinvention Relieves Pressure Amid Newspaper-Industry Woes". Wall Street Journal. ISSN   0099-9660 . Retrieved 2 August 2020.
  13. 1 2 3 Jackson, Jasper (9 February 2017). "Wikipedia bans Daily Mail as 'unreliable' source". The Guardian . Retrieved 11 February 2017.
  14. 1 2 3 Collins, Lauren (April 2012). "Mail Supremacy". The New Yorker . Retrieved 12 January 2016.
  15. 1 2 3 Goldacre, Ben. "The Daily Mail cancer story that torpedoes itself in paragraph 19". The Guardian. Retrieved 1 August 2015.
  16. 1 2 Goldacre, Ben (2008). Bad science. London: Fourth Estate. ISBN   9780007240197.
  17. Fletcher, Martin (29 April 2016). "What it's like to fall victim to the Mail Online's aggregation machine". New Statesman. Retrieved 2 July 2017.
  18. Meade, Amanda (23 June 2017). "Daily Mail refuses to pay journalist for republishing parts of her work". The Guardian . Retrieved 17 October 2020.
  19. "Fury at the Mail". ABC Online. 5 November 2018. Retrieved 17 October 2020.
  20. Silvester, Benjamin (12 August 2020). "Exclusive! Scoop! First with the news! Journalism has a plagiarism problem". The Citizen. Centre for Advancing Journalism . Retrieved 17 October 2020.
  21. Brown, Mariella (3 April 2020). "Winners of the National Press Awards for 2019 revealed – Society of Editors" . Retrieved 20 June 2020.
  22. Nelson, Robert (5 May 1971). "London Daily Mail goes compact". Christian Science Monitor. Boston, Massachusetts. Retrieved 24 January 2011.
  23. "MORI survey of newspaper readers". Archived from the original on 13 December 2007. Retrieved 21 December 2007.
  24. Sabbagh, Dan (21 May 2008). "Paul Dacre can set Daily Mail agenda, says Viscount Rothermere". The Times. London. Retrieved 30 April 2010.(subscription required)
  25. Dan Sabbagh. "New Daily Mail editor: we want the least damaging Brexit". The Guardian. Retrieved 22 August 2018.
  26. Steve Boggan "Media: Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?", The Independent, 15 July 1992
  27. Bill Hagerty "Paul Dacre: the zeal thing", British Journalism Review, Vol. 13, No. 3, 2002, pp. 11–22. Retrieved 25 May 2007.
  28. 1 2 3 4 5 6 Mick, Temple (1 September 2008). The British Press. McGraw-Hill Education (UK). ISBN   978-0-335-22297-1.
  29. Wilson, A. N. (2003). The Victorians. New York: W. W. Norton. p.  590. ISBN   978-0-393-04974-9.
  30. Griffiths, Dennis (2006). Fleet Street: Five Hundred Years of the Press. The British Library. pp. 132–3. ISBN   0-7123-0697-8.
  31. Paul Manning (2001). News and News Sources. Sage Publications. p. 83. ISBN   978-0-7619-5796-6.
  32. Gardiner, The Times, The Atlantic Monthly, January 1917 page 113
  33. 1 2 3 Mackenzie, Frederick Arthur (1921). The mystery of the Daily mail, 1896-1921. University of California Libraries. London, Associated Newspapers, ltd.
  34. Bingham, Adrian (2013). "'The Woman's Realm': The Daily Mail and Female Readers" (PDF). Daily Mail Historical Archive, 1896–2016. Gale: Cengage Learning. Retrieved 9 September 2020.
  35. Ignota (1900). Ladies at the Front: The woman's side of the war. Harmsworth Magazine. Harmsworth Brothers. p. 68.CS1 maint: date and year (link)
  36. McFarland, Morag. "Chronology of Key Events in the History of the Daily Mail" (PDF). Daily Mail Historical Archive. Gale. Retrieved 13 August 2018.
  37. New York Times Current History 1917, New York Times Company, 1917 p. 211
  38. Jocelyn Hunt (2003). Britain, 1846–1919. Routledge. p. 368. ISBN   978-0-415-25707-7.
  39. Tom Clarke (1950). "Northcliffe in history": 112.Cite journal requires |journal= (help)
  40. Ferris, Paul (1972). The house of Northcliffe. Garland Science. p. 232. ISBN   978-0-529-04553-9.
  41. Mowat, Charles Loch (1968). Britain between the wars, 1918–1940. Methuen. p. 239. ISBN   978-0-416-29510-8.
  42. Adrian Bingham (2004). Gender, modernity, and the popular press in inter-war Britain. Oxford University Press. ISBN   978-0-19-927247-1.
  43. Johnson, Branwell (28 August 2009). "Media 10 buys Ideal Home Show". Marketing Week. Retrieved 1 June 2010.
  44. Nicholson Baker (2009). Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization. p.  12. ISBN   1-4165-6784-4.
  45. Dennis Griffiths (2006). "13. Prerogative of the harlot". Fleet Street. pp. 247–252. ISBN   0-7123-0697-8.
  46. The Houghton Mifflin dictionary of biography. Houghton Mifflin Harcourt. 2003. p. 1241. ISBN   978-0-618-25210-7.
  47. Griffiths, Richard (1980). Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-9. London: Constable. ISBN   0-09-463460-2.
  48. Taylor, S. J. (1996). The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail. London: Weidenfeld & Nicolson. ISBN   0-297-81653-5.
  49. Giles, Paul (2006). Atlantic republic: the American tradition in English literature. ISBN   978-0-19-920633-9.
  50. Simpson, John (2010). Unreliable sources: how the 20th century was reported. London, United Kingdom: Pam Macmillan. ISBN   978-0-230-75010-4.
  51. "Daily Mail". British Newspapers Online.Cite journal requires |journal= (help)
  52. Sassoon, Donald (2006). Culture of the Europeans: From 1800 to the Present. HarperCollins. p. 1062.
  53. Hoch, Paul (1974). The newspaper game: The political sociology of the press : an inquiry into behind-the-scenes organization, financing and brainwashing techniques of the news media. p. 52. ISBN   978-0-7145-0857-3.
  54. "A Spectator's Notebook". The Spectator. 19 January 1934. p. 6.
  55. Blamires, Cyprian (1 January 2006). Jackson, Paul; Blamires, Cyprian (eds.). World Fascism: A Historical Encyclopedia (Volume 1) (illustrated, reprint ed.). ABC-CLIO. pp. 228, 435. ISBN   9781576079409 . Retrieved 29 June 2015.
  56. Jones, Nigel (2004). Mosley. p. 92. ISBN   978-1-904341-09-3.
  57. Karpf, Anne. "We've been here before". The Guardian. Retrieved 31 July 2015.
  58. 1 2 Griffiths, Dennis. Fleet Street. British Library. p. 311. ISBN   0-7123-0697-8. Churchill's speech included:"I remember lunching at Londonderry House on the day when the Daily Mail first came out, and Alfred Harmsworth sat as the guest of honour at a very small party—a very remarkable man, a man of great influence and independence. In a free country where enterprise can make its way, he was able to create this enormous, lasting, persuasive and attractive newspaper which had its influence in our daily lives and with which we have walked along the road for 50 years."
  59. Griffiths, Dennis (1992). The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992. London & Basingstoke: Macmillan. pp. 182, 187.
  60. 1 2 Lancaster, Terence (12 June 1998). "Obituary: Sir David English". The Independent. London. Retrieved 1 August 2015.
  61. Ibrahim, Youssef M. (12 June 1998). "Sir David English, a Top Editor on Fleet Street, Is Dead at 67". The New York Times . Retrieved 1 August 2015.
  62. Griffiths Encyclopedia of the British Press, p. 545
  63. Bogan, Steve (15 July 1992). "Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?". The Independent. London. Retrieved 1 August 2015.
  64. Greenslade, Roy (27 June 2012). "Daily Mail print plant sold off". The Guardian. London.
  65. Allen, Kerry (15 August 2016). "Daily Mail deal with Communist mouthpiece raises few eyebrows in China". BBC News. Retrieved 16 August 2016.
  66. Graham-Harrison, Emma (12 August 2016). "Mail Online teams up with Chinese newspaper the People's Daily". The Guardian. London. Retrieved 16 August 2016.
  67. Greenslade, Roy (12 August 2016). "What is Mail Online doing in partnership with the People's Daily of China?". The Guardian. London. Retrieved 16 August 2016.
  68. "Lego promotions with Daily Mail end for 'foreseeable future' – BBC News". BBC Online . 12 November 2016. Retrieved 12 November 2016.
  69. Albiniak, Paige (14 August 2017). "ESPN's Jesse Palmer to Host 'DailyMailTV'". Broadcasting & Cable . Retrieved 2 January 2019.
  70. "About DailyMailTV". Mail Online. Retrieved 2 January 2019.
  71. Petroff, Alanna (4 April 2017). "Dr. Phil's newest TV show: DailyMailTV". CNN. CNNMoney (London). Retrieved 27 August 2019.
  72. "The 45th Annual Daytime Emmy Awards Nominations" (PDF). New York: emmyonline.org and National Academy of Television Arts and Sciences. 2018. Retrieved 27 August 2019.
  73. "Parliamentary papers". 1947: 94 Great Britain Parliament House of Commons.Cite journal requires |journal= (help)
  74. James G. Kellas (1989). The Scottish political system . p.  200. ISBN   0-521-08669-8.
  75. Associated Newspapers (2019). "Annual statement to the Independent Press Standards Organisation 2019" (PDF). Independent Press Standards Organization (IPSO).
  76. "Audit Bureau of Circulations". ABC. Retrieved 12 March 2012.
  77. "Fall in circulation for all of Republic's daily newspapers". The Irish Times. 19 February 2010. Retrieved 17 July 2010.
  78. MacKenzie, Frederick Arthur (1921). "The Mystery of the Daily Mail: 1896–1921". London: Associated Newspapers: 55–58.Cite journal requires |journal= (help)
  79. "Mail Today". Mailtoday. Retrieved 12 March 2012.
  80. "Associated Newspapers launches Mail Today in India". Thomas Crampton. 3 April 2008. Archived from the original on 21 February 2012. Retrieved 12 March 2012.
  81. Douglas, Torin (18 June 2007). Does the BBC have a bias problem? Archived 16 April 2016 at the Wayback Machine . BBC News.
  82. Blythman, Joanna (28 May 2012). "Vandals! No, not protesters trashing crops but the GM lobby still trying to force increasingly discredited Frankenstein Food down our throats". Daily Mail. London. Retrieved 1 August 2012.
  83. "Mail comment: Is Miliband talking us into another war?". Daily Mail. London. 28 August 2008. Retrieved 29 August 2008.
  84. Press Awards 2011 Archived 8 May 2017 at Archive.today ; Press Awards 2016 Archived 8 May 2017 at Archive.today . Society of Editors. Retrieved 9 February 2017 and 1 April 2017.
  85. "British Press Awards 2010: Full list of winners". Press Gazette. 24 March 2010. Retrieved 30 December 2018.
  86. "British Press Awards 2009: The full list of winners". Press Gazette. 31 March 2009. Retrieved 30 December 2018.
  87. "Gallery of Winners for 2019 – Society of Editors" . Retrieved 9 August 2020.
  88. O'Carroll, Lisa; Sabbagh, Dan (20 March 2012). "Press Awards 2012 as they happened". The Guardian. London.
  89. Crawford, Elizabeth (1999). The Women's Suffrage Movement: A Reference Guide, 1866–1928. pg. 452. London: UCL Press. ISBN   978-1-841-42031-8.
  90. Walsh, Ben. GCSE Modern World History second edition (Hodder Murray, 2008) p. 60.
  91. "Mr. Balfour and the 'Suffragettes.' Hecklers Disarmed by the Ex-Premier's Patience." Daily Mail, 10 January 1906, p. 5.
    MHolton, Sandra Stanley (2002). Suffrage Days: Stories From the Women's Suffrage Movement. London and New York: Routledge. p. 253.CS1 maint: ref=harv (link)
  92. Colmore, Gertrude. Suffragette Sally. Broadview Press, 2007, p. 14
  93. "The Origins of "A Day in the Life"". The Beatles: Selected Items from my Personal Memorabilia Collection. Apple Corps.
  94. "£750,000 in costs as Moonies lose marathon libel action", Glasgow Herald, 1 April 1981. p. 3
  95. Steve Connor (1 November 1995). "The 'gay gene' is back on the scene". The Independent. UK. Retrieved 30 April 2010.
  96. Shea, Matthew; Lewis, Jacob (7 October 2013). "We Spent Yesterday Talking to People Who Are Hated by the Daily Mail". VICE News . Retrieved 29 June 2015. It's the latest nasty accusation to be levelled at a 'paper that has a long history of this kind of thing – the Miliband controversy joining an outrage canon that includes Jan Moir's smear of the dead gay popstar Stephen Gately, and headlines like "Abortion hope after 'gay genes' finding" and "Muslim gang jailed for kidnapping and raping two girls as part of their Eid celebrations".
  97. George T. H. Ellison and Alan H. Goodman (2006). The nature of difference: science, society, and human biology. Wenner-Gren Foundation for Anthropological Research, Wellcome Trust. p. 106. ISBN   978-0-8493-2720-9.
  98. May, Margaret; Page, Robert M.; Brunsdon, Edward (2001). Understanding social problems: issues in social policy. Wiley-Blackwell. p. 272.
  99. Hugo de Burgh (2008). "ch. 16 Journalism with attitude". Investigative Journalism: Context and Practice. Routledge. ISBN   978-0-415-44144-5.
  100. Leader (15 February 1997). "Trial by the Daily Mail". The Guardian . UK. Retrieved 2 February 2012.
  101. Street of Shame (12 January 2012). "Second-Class Mail". Private Eye 1305. UK.
  102. O'Carroll, Lisa (4 January 2012). "Stephen Lawrence's parents thank Daily Mail for 'going out on a limb'". The Guardian. Retrieved 28 September 2017.
  103. Booth, Robert (16 October 2009). "Daily Mail column on Stephen Gately death provokes record complaints". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010.
  104. Brook, Stephen (20 October 2009). "Irish Daily Mail disowns Jan Moir". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010.
  105. "Press Complaints Commission >> Adjudicated Complaints >> Mr Andrew Cowles". www.pcc.org.uk. Retrieved 11 February 2019.
  106. Heawood, Jonathan (18 February 2010). "The PCC's brave ruling over Jan Moir and Stephen Gately | Jonathan Heawood". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 11 February 2019.
  107. Tryhorn, Chris (16 October 2009). "Marks & Spencer asks to pull ad from Mail article on Stephen Gately's death". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010.
  108. 1 2 "How cannabis causes 'cognitive chaos' in the brain". Science Daily. 25 October 2011. doi:10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011 . Retrieved 12 March 2012.
  109. "Dr Matt Jones – MRC Centre for Synaptic Plasticity publications". Bris. 14 April 2011. Retrieved 12 March 2012.
  110. "Dysfunctional Prefrontal Cortical Network Activity and Interactions following Cannabinoid Receptor Activation". Jneurosci. 26 October 2011. Retrieved 12 March 2012.
  111. "Cannabis use increases risk of psychotic illness – health – 27 July 2007". New Scientist. Retrieved 12 March 2012.
  112. Solved: Why pot smoking causes memory loss Archived 12 May 2013 at the Wayback Machine Wynne Parry 26 October 2011
  113. Comment le cannabis perturbe l'activité cérébrale Archived 24 April 2016 at the Wayback Machine Aude Rambaud, 31 October 2011
  114. "Psychose durch Cannabis: Schon ein Joint kann Schizophrenie auslösen!". BILD.de.
  115. 1 2 "The Daily Mail – Addicted To Lies And Misinformation About Cannabis". Clear-uk. Archived from the original on 23 March 2012. Retrieved 12 March 2012.
  116. Korte, Travis (22 February 2012). "Daily Mail Wins Worst Science Article Prize". Huffington Post. Retrieved 12 March 2012.
  117. Craig Silverman Special to the Star (3 February 2012). "Newsmangled: Daily Mail wins Orwellian Prize for 'cannabis' story". The Star. Toronto. Retrieved 12 March 2012.
  118. "Richard Shrubb: Cannabis Does Not Cause Schizophrenia ... It may Contribute Though!". Huffingtonpost. 2 September 2011. Archived from the original on 14 January 2012. Retrieved 12 March 2012.
  119. 1 2 Wright, Oliver. "'A man who hated Britain': Ed Miliband accuses Daily Mail of 'appalling lie' about his father Ralph". The Independent. Retrieved 31 July 2015.
  120. 1 2 "Ed Miliband accuses Daily Mail over 'lie' about father". BBC News. Archived from the original on 20 September 2015. Retrieved 26 February 2014.
  121. Grant, Linda. "Mrs Cohen, the Daily Mail is talking about you, too". The Jewish Chronicle . Retrieved 31 July 2015.
  122. "Labour demands Ralph Miliband apology from Mail". BBC News. 2 October 2013.
  123. "Mail admits Miliband father's grave photo was 'error' but says Labour leader's attack on paper is 'disingenuous'". Press Gazette. Retrieved 31 July 2015.
  124. "An evil legacy and why we won't apologise (Editorial)". Daily Mail.
  125. Rocker, Simon. "Daily Mail accused of antisemitic attack over Miliband story". Jewish Chronicle. Retrieved 31 July 2015.
  126. Freedland, Jonathan (3 October 2003). "Was the Daily Mail piece antisemitic?". The Jewish Chronicle . Retrieved 31 July 2015.
  127. Freedland, Jonathan (4 October 2013). "Antisemitism doesn't always come doing a Hitler salute". The Guardian . Retrieved 31 July 2015.
  128. King, James. "My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online". Gawker. Archived from the original on 5 September 2015. Retrieved 4 September 2015.
  129. Nesenoff & Miltenberg LLP. "Mail Media vs. Gawker Media, King". Document Cloud. Nesenoff & Miltenberg LLP. Retrieved 4 September 2015.
  130. Wemple, Erik. "Mail Online sues Gawker for defamation over first-person piece". The Washington Post . Retrieved 4 September 2015.
  131. "Gawker Agrees to Supplement Story About DailyMail.com in Settlement With Mail Online". The Hollywood Reporter. Retrieved 27 August 2018.
  132. Kludt, Tom. "Daily Mail's price for Gawker settlement: Words, not money". CNNMoney. Retrieved 27 August 2018.
  133. McKernan, Bathan (17 November 2015). "The Daily Mail has been accused of xenophobia after publishing a cartoon that depicts refugees as rats". i100.co.uk (The Independent). Independent Print Limited. Retrieved 18 November 2015.
  134. 1 2 Buchanan, Rose Troup (18 November 2015). "Daily Mail criticised by social media users for cartoon on refugees". The Independent. Retrieved 18 November 2015.
  135. Mark, Michelle (17 November 2015). "Amid Syrian Refugee Crisis, 'Racist' Daily Mail Cartoon Prompts Anger on Social Media". International Business Times. Retrieved 18 November 2015.
  136. Mac for the Daily Mail (17 November 2015). "MAC ON... Europe's open borders". Daily Mail. Retrieved 18 November 2015.
  137. Mackey, Robert (17 November 2015). "Anger Over Daily Mail Cartoon Equating Refugees to Rats". The New York Times. Retrieved 4 April 2016.
  138. Panton, Callum (18 November 2015). "UK public support for Syrian refugees collapses in wake of deadly Paris attacks". International Business Times . Retrieved 18 November 2015.
  139. Stuart, Tessa (28 October 2016). "How Anthony Weiner Got Mixed Up in Hillary Clinton's Emailgate". Rolling Stone. Retrieved 31 October 2016.
  140. "Anthony Weiner jailed for 21 months for sexting underage girl". BBC News. 25 September 2017. Retrieved 25 September 2017.
  141. Fernandez, Colin (5 December 2017). "UN gets behind Daily Mail's campaign on plastic waste". Daily Mail. Retrieved 22 August 2018.
  142. "BBC Newsnight on Twitter: ""Is the biggest friend to the environment at the moment the Daily Mail?"". Twitter.com. 10 January 2018. Retrieved 22 August 2018.
  143. "Plastics, nature and environmental governance top agenda for EU-China meeting". ClientEarth. 25 June 2018. Retrieved 22 August 2018.
  144. Boyd, Clark (30 July 2008). "Profile: Gary McKinnon". BBC News. Retrieved 15 November 2008.
  145. Tobitt, Charlotte (7 June 2018). "Some of Paul Dacre's most memorable Daily Mail front pages – Press Gazette". Pressgazette.co.uk. Retrieved 22 August 2018.
  146. Sharp, Janis. "Gary McKinnon's mother tells of 10-year battle to save her suicidal Asperger's son from US jail". Daily Mail. Retrieved 22 August 2018.
  147. Sharp, Janis (17 September 2013). Saving Gary McKinnon A Mother's Story. London: Biteback. ISBN   978-1849545747.
  148. Waterson, Jim (27 July 2018). "Daily Mail publishes front-page apology over Iraqi bomb claim". the Guardian. Retrieved 27 July 2018.
  149. Byline Investigates (13 March 2017). "Daily Mail's letter before action" . Retrieved 1 August 2020.
  150. CPBF (27 March 2017). "Mail editor Dacre threatens start-up with libel action" . Retrieved 1 August 2020.
  151. "WORLD EXCLUSIVE: Meghan 'Rides Royal Coach And Horses' Through Mail Newspaper 'Lies' - Court Doc". Byline Investigates.
  152. "Meghan accuses Mail newspapers of 'untrue' stories". 15 November 2019 via www.bbc.com.
  153. Bailey, Alyssa (15 November 2019). "Meghan Markle's Lawyers Debunk Multiple False Tabloid Stories in New Court Documents". ELLE.
  154. Barbour, Shannon (5 August 2020). "Meghan Markle Just Scored a Big Legal Win in Her Battle Against British Tabloids". Cosmopolitan.
  155. Taylor, Elise. "Meghan and Harry Versus the British Tabloids: What are They Fighting For?". Vogue.
  156. "Meghan Markle tries to prevent 'friends' from being named in suit". Associated Press. 9 July 2020.
  157. Puente, Maria. "Duchess Meghan loses opening legal battle against British tabloid; she vows to press case". USA TODAY.
  158. "Meghan Markle defends friends' identities in fight with British news outlet". Los Angeles Times. 9 July 2020.
  159. "Meghan bids to keep friends' identities secret". BBC News. 29 July 2020.
  160. Daniel Rogers Sugar wins libel battle Archived 28 April 2010 at the Wayback Machine , 16 February 2001, The Guardian
  161. Ciar Byrne Rigg wins case against Associated Archived 13 January 2011 at the Wayback Machine , 20 October 2003, The Guardian
  162. Jacqueline Maley, Elton John gets £100,000 for Daily Mail libel Archived 3 June 2012 at the Wayback Machine , 25 May 2006, The Guardian
  163. Oliver Luft and agencies, Daily Mail pays out after alleging former Catholic PR man was hypocrite Archived 1 February 2009 at the Wayback Machine , 29 January 2009, The Guardian
  164. Daily Mail and Sun pay out to Tamil hunger striker Archived 9 July 2013 at the Wayback Machine , 29 July 2010, The Guardian
  165. "Blair adviser Carole Caplin wins Daily Mail libel damages" Archived 3 March 2012 at the Wayback Machine , BBC News, 1 November 2011
  166. "Daily Mail pays damages to JK Rowling". BBC News. BBC. 7 May 2014. Retrieved 7 May 2014.
  167. "Melania Trump wins damages from Daily Mail over 'escort' allegation". BBC News. 12 April 2017. Retrieved 12 April 2017.
  168. "Melania Trump: A retraction". Daily Mail. 1 September 2016. Retrieved 9 November 2016.
  169. "Melania Trump sues Daily Mail and US blogger for $150m over sex worker claims". BBC News. 2 September 2016. Retrieved 9 November 2016.
  170. "Melania Trump re-files lawsuit against Daily Mail over report she worked as an escort". Fox News. 7 February 2017.
  171. Borders, William (1 November 1981). "Moon'a Sect Loses Libel Suit in London". The New York Times. Retrieved 27 December 2015.
  172. Peck, Tom (11 February 2012). "Rothschild loses libel case, and reveals secret world of money and politics". The Independent. London.
  173. Ward, Victoria (10 February 2012). "Nathaniel Rothschild loses High Court libel battle". The Daily Telegraph. London.
  174. Dowell, Ben (24 May 2012). "Carina Trimingham loses privacy case against Daily Mail". The Guardian. London.
  175. Chapman, James (3 February 2012). "Huhne pays for his infidelity: Minister's career in ruins as feud with ex-wife lands them both in court over speeding points". Daily Mail. London.
  176. "The best way to get angry with the Daily Mail? Don't buy it". The Guardian. 3 August 2012. ISSN   0261-3077 . Retrieved 4 April 2016.
  177. Meade, Amanda (22 May 2020). "Nine News Palm Island investigation reveals people awarded money went out and spent it". the Guardian. Retrieved 25 August 2020.
  178. Stackpool, Isabelle (19 May 2020). "Much of $30 million compensation given after Palm Island riots was frittered away on luxury goods". Daily Mail Online. Retrieved 25 August 2020.
  179. Wainwright, Sofie (20 August 2020). "Palm Islanders to launch action against Channel Nine, Daily Mail over 'racist' reports". ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Retrieved 25 August 2020.
  180. Meade, Amanda (21 August 2020). "Palm Island residents launch human rights complaint over 'racist' Channel Nine and Daily Mail reports". the Guardian. Retrieved 25 August 2020.
  181. "Brexit ruling: Lord Chancellor backs judiciary amid row". BBC News. 5 November 2016. Retrieved 5 November 2016.
  182. Hutcheon, Paul (6 November 2016). "May faces backlash on multiple fronts as critics round on treatment of Brexit judges". The Herald. Retrieved 6 November 2016.
  183. Editorial (6 November 2016). "The Observer view on the high court ruling on Brexit and parliament". The Observer . Retrieved 6 November 2016.
  184. Chaffin, Joshua; Parker, George; Croft, Jane (4 November 2016). "Judges rocked by populist backlash after Brexit ruling". Financial Times. Retrieved 5 November 2016.
  185. Lindsey, Walker. "Mail Online More Interested in Emma Watson's clothes than UN Speech". iMediaEthics. Archived from the original on 8 May 2017. Retrieved 28 March 2017.
  186. 1 2 "Daily Mail's "Who won Legs-it!" headline draws scorn". BBC. 28 March 2017. Retrieved 28 March 2017.
  187. Corbyn, Jeremy [@@jeremycorbyn] (27 March 2017). "It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail" (Tweet). Retrieved 27 March 2017 via Twitter.
  188. Lotto Persio, Sofia (28 March 2017). "Daily Mail editor Paul Dacre trolled on Wikipedia in backlash for 'Legs-it' front page". International Business Times . IBT Media . Retrieved 28 March 2017.
  189. Johnston, Chris; Henley, Jon; Willsher, Kim; Martinson, Jane (24 November 2015). "Daily Mail accused of paying €50,000 for CCTV video of Paris attack". The Guardian. Retrieved 12 January 2016.
  190. Michael Cogley (22 May 2017). "Daily Mail site reported to DCU over intern scheme" . Retrieved 1 August 2020.
  191. Greenslade, Roy. "Daily Mail is cruel and childish about the Duchess of Cambridge". The Guardian. Retrieved 12 January 2016.
  192. "Sex, children and Mail Online". New Statesman. 11 June 2012.
  193. "Why are papers like the Daily Mail obsessed with house prices?". The Guardian. 21 April 2011.
  194. Berry, Mike; Garcia-Blanco, Inaki; Moore, Kerry (December 2015). "Press Coverage of the Refugee and Migrant Crisis in the EU: A Content Analysis of Five European Countries" (PDF). United Nations High Commission for Refugees.
  195. "Archived copy". Archived from the original on 9 October 2016. Retrieved 17 June 2016.CS1 maint: archived copy as title (link)
  196. "The Treatment of Asylum Seekers Tenth Report of Session 2006–07" (PDF). Joint Committee on Human Rights. 30 March 2007.
  197. NHS (22 February 2012). "'Kids grow out of autism' claim unfounded" . Retrieved 1 August 2020. Can some children simply "grow out" of autism? The Daily Mail certainly thinks so, and today reported that new research by a "prestigious American university" claims that "not only is this possible, it's also common." The Mail's claim is misleading and may offer a false impression to the parents of children with autism.
  198. Cohen, Tamara (25 October 2011). "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory". Mail Online.
  199. Cannabis Law Reform (26 October 2011). "The Daily Mail – Addicted To Lies And Misinformation About Cannabis" . Retrieved 1 August 2020.
  200. "Daily Mail prints correction over GWPF green tax claims". 7 September 2011. Retrieved 1 August 2020.
  201. "Daily Mail confused over whether 'green tax' cost is £85 or £300 as Mail on Sunday uses GWPF £200 figure despite PCC ruling". 19 September 2011. Retrieved 1 August 2020.
  202. "Carbon Brief The Press Complaints Commission and the Daily Mail". 3 October 2011. Retrieved 1 August 2020.
  203. Met Office Press Office (10 January 2013). "Addressing the Daily Mail and James Delingpole's 'crazy climate change obsession' article" . Retrieved 1 August 2020.
  204. Met Office Press Office (8 March 2013). "Setting the record straight in the Daily Mail" . Retrieved 1 August 2020.
  205. Benjakob, Omer (9 January 2020). "Why Wikipedia is Much More Effective Than Facebook at Fighting Fake News". Haaretz.
  206. Bowden, George (9 February 2017). "Daily Mail Banned As 'Reliable Source' On Wikipedia in Unprecedented Move". The Huffington Post, UK. Huffington Post. Retrieved 9 February 2017. The decision was made by the site's community
  207. Kharpal, Arjun (19 May 2017). "The Daily Mail has 'mastered the art of running stories that aren't true', Wikipedia founder Jimmy Wales says". CNBC . Retrieved 16 June 2020.
  208. "Truth or Consequences: Fake news will not be countered by castigating legitimate journalism". The Times. 10 February 2017. p. 29. Retrieved 16 October 2020.
  209. Waterson, Jim (6 August 2018). "Daily Mail removes 'Powder Keg Paris' report after complaints". The Guardian. Retrieved 6 September 2018.
  210. Smith, Patrick (6 August 2018). "Mail Online Deleted An Article About "Illegal Migrants" Overwhelming A Paris Suburb". The Guardian. Retrieved 6 September 2018.
  211. Charlotte Tobitt (6 February 2019). "IPSO rules against Daily Mail over report claiming 300,000 illegal migrants lived in one French suburb" . Retrieved 1 August 2020.
  212. "05228-18 Versi v Daily Mail". 23 January 2019. Retrieved 1 August 2020. Decision: Breach - sanction: action as offered by publication
  213. editor, Jim Waterson Media (23 January 2019). "Don't trust Daily Mail website, Microsoft browser warns users". The Guardian.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  214. Twitter, James Walker (31 January 2019). "'We were wrong': US news rating tool boosts Mail Online trust ranking after talks with unnamed Daily Mail exec". Press Gazette. Retrieved 12 February 2019.
  215. "Money Box scoops top award". BBC News Online. 27 October 2006. Retrieved 25 September 2020.
  216. https://www.thisismoney.co.uk/money/article-1595535/How-This-Money-make-wealthier.html
  217. Maria Esposito. "Fred Basset is back". C21 Media.Cite journal requires |journal= (help)[ full citation needed ]
  218. Rickards, Maurice; Twyman, Michael (2000). The encyclopaedia of ephemera: a guide to the fragmentary documents of everyday life for the collector, curator, and historian. Routledge. p. 103.
  219. "Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century". bl.uk. The British Library. 2001. Archived from the original on 2 December 2001. Retrieved 29 June 2015.
  220. Cadogan, Mary. "Teddy Tail of the Daily Mail". Gateway Monthly. Hawk Books. Archived from the original on 26 April 2006. Retrieved 29 June 2015.
  221. Ponsford, Dominic (24 November 2011). "Mail Online hits new record with 79m unique browsers". PressGazette. London. Retrieved 30 December 2018.
  222. Durrani, Arif (19 April 2011). "MailOnline overtakes Huffington Post to become world's no 2". MediaWeek. London. Retrieved 18 May 2011.
  223. Wheeler, Brian (27 January 2012). "How the Daily Mail stormed the US". BBC News. Retrieved 23 August 2013.
  224. Newspaper ABCs: Digital statistics for January 2014 20 February 2014
  225. "Thailand blocks site for video of princess topless". AsiaOne. Retrieved 16 August 2018.
  226. Katharine Bail Hoskins, Today the Struggle: Literature and Politics in England during the Spanish Civil War (Austin: University of Texas Press, 2014) p. 32
  227. Nicci French, The Memory Game (London: Penguin Books, 2008)
  228. Laurence Simpson, According to The Daily Mail (London: Matador, 2015)
  229. Michael Paraskos, Rabbitman (London: Friction Fiction, 2017) p.62
  230. D. Butler and A. Sloman, British Political Facts, 1900–1975, p. 378.