Daily Mirror

Last updated

Daily Mirror
DailyMirror.jpg
Front page on 9 March 2017
TypeDaily newspaper
Format Red top
Owner(s) Reach plc
Editor Alison Phillips
Founded2 November 1903;115 years ago (1903-11-02)
Political alignment Labour
Headquarters One Canada Square, London, United Kingdom
Circulation 587,803 Daily(as of November 2017) [1]
OCLC number 223228477
Website www.mirror.co.uk

The Daily Mirror is a British national daily tabloid newspaper founded in 1903. It is owned by parent company Reach plc. From 1985 to 1987, and from 1997 to 2002, the title on its masthead was simply The Mirror. It had an average daily print circulation of 716,923 in December 2016, dropping markedly to 587,803 the following year. [2] Its Sunday sister paper is the Sunday Mirror . Unlike other major British tabloids such as The Sun and the Daily Mail , the Mirror has no separate Scottish edition; this function is performed by the Daily Record and Sunday Mail , which incorporate certain stories from the Mirror that are of Scottish significance.

Tabloid (newspaper format) Type of newspaper format

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

Reach plc is a British newspaper, magazine and digital publisher. It is one of Britain's biggest newspaper groups, publishing 240 regional papers in addition to the national Daily Mirror, Sunday Mirror, The Sunday People, Daily Express, Sunday Express, Daily Star, Daily Star Sunday as well as the Scottish Daily Record and Sunday Mail and the magazine OK!. Since purchasing Local World, it has gained 83 print publications. Trinity Mirror's headquarters are at Canary Wharf in London. Listed on the London Stock Exchange, it is a constituent of the FTSE SmallCap Index.

In American usage, a publication's masthead is a printed list, published in a fixed position in each edition, of its owners, departments, officers, contributors and address details, which in British English usage is known as imprint.

Contents

Originally pitched to the middle-class reader, it was converted into a working-class newspaper after 1934, in order to reach a larger audience. The Mirror has had a number of owners. It was founded by Alfred Harmsworth, who sold it to his brother Harold Harmsworth (from 1914 Lord Rothermere) in 1913. In 1963 a restructuring of the media interests of the Harmsworth family led to the Mirror becoming a part of International Publishing Corporation. During the mid 1960s, daily sales exceeded 5 million copies, a feat never repeated by it or any other daily (non-Sunday) British newspaper since. [3] The Mirror was owned by Robert Maxwell between 1984 and 1991. The paper went through a protracted period of crisis after his death before merging with the regional newspaper group Trinity in 1999 to form Trinity Mirror.

Harold Harmsworth, 1st Viscount Rothermere British newspaper publisher and Viscount

Harold Sidney Harmsworth, 1st Viscount Rothermere, was a leading British newspaper proprietor, owner of Associated Newspapers Ltd. He is known in particular, with his brother Alfred Harmsworth, the later Viscount Northcliffe, for the development of the Daily Mail and Daily Mirror. He was a pioneer of popular journalism.

Robert Maxwell Czechoslovakian-born British media proprietor and Member of Parliament

Ian Robert Maxwell, born Ján Ludvík Hyman Binyamin Hoch, was a British media proprietor and Member of Parliament (MP). Originally from Czechoslovakia, Maxwell rose from poverty to build an extensive publishing empire. After his death, huge discrepancies in his companies' finances were revealed, including his fraudulent misappropriation of the Mirror Group pension fund.

During the 1930s the paper was editorially sympathetic to Oswald Mosley and the British Union of Fascists. [4] The paper has consistently supported the Labour Party since the 1945 general election. [5]

Oswald Mosley British politician; founder of the British Union of Fascists

Sir Oswald Ernald Mosley of Ancoats, 6th Baronet, was a British politician who rose to fame in the 1920s as a Member of Parliament and later in the 1930s became leader of the British Union of Fascists (BUF). Mosley inherited the title 'Sir' by virtue of his baronetcy; he was the sixth baronet of a title that had been in his family for centuries.

British Union of Fascists political party

The British Union of Fascists (BUF) was a fascist political party in the United Kingdom formed in 1932 by Oswald Mosley. It changed its name to the British Union of Fascists and National Socialists in 1936 and, in 1937, to British Union. It was finally disbanded in 1940, after it was proscribed by the British government following the start of the Second World War.

The Labour Party is a centre-left political party in the United Kingdom that has been described as an alliance of social democrats, democratic socialists and trade unionists. The party's platform emphasises greater state intervention, social justice and strengthening workers' rights.

History

1903–1995

Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe), founder of the Daily Mirror Alfred Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe - Project Gutenberg eText 15305.jpg
Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe), founder of the Daily Mirror

The Daily Mirror was launched on 2 November 1903 by Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe) as a newspaper for women, run by women. [6] Hence the name: he said, "I intend it to be really a mirror of feminine life as well on its grave as on its lighter sides ... to be entertaining without being frivolous, and serious without being dull". [7] It cost one penny (equivalent to 44p in 2018).

Penny (British pre-decimal coin) British pre-decimal coin worth 1/240th of a pound sterling

The pre-decimal penny (1d) was a coin worth 1/240 of a pound sterling. Its symbol was d, from the Roman denarius. It was a continuation of the earlier English penny, and in Scotland it had the same monetary value as one pre-1707 Scottish shilling. The penny was originally minted in silver, but from the late 18th century it was minted in copper, and then after 1860 in bronze.

It was not an immediate success and in 1904 Harmsworth decided to turn it into a pictorial newspaper with a broader focus. Harmsworth appointed Hamilton Fyfe as editor and all of the paper's female journalists were fired. The masthead was changed to The Daily Illustrated Mirror, which ran from 26 January to 27 April 1904 (issues 72 to 150), when it reverted to The Daily Mirror. [8] The first issue of the relaunched paper did not have advertisements on the front page as previously, but instead news text and engraved pictures (of a traitor and an actress), with the promise of photographs inside. [9] Two days later, the price was dropped to one halfpenny and to the masthead was added: "A paper for men and women". [10] This combination was more successful: by issue 92, the guaranteed circulation was 120,000 copies [11] and by issue 269, it had grown to 200,000: [12] by then the name had reverted and the front page was mainly photographs. Circulation grew to 466,000 making it the second-largest morning newspaper. [13]

Hamilton Fyfe British journalist

Henry Hamilton Fyfe was a British journalist and writer who was editor of both the newspapers the Daily Mirror and the Daily Herald.

Halfpenny (British pre-decimal coin) British pre-decimal coin

The British pre-decimal halfpenny coin, usually simply known as a ha'penny, historically occasionally also as the obol, was a unit of currency that equalled half of a penny or ​1480 of a pound sterling. Originally the halfpenny was minted in copper, but after 1860 it was minted in bronze. It ceased to be legal tender in 1969, in the run-up to decimalisation. The halfpenny featured two different designs on its reverse during its years in circulation. From 1672 until 1936 the image of Britannia appeared on the reverse, and from 1937 onwards the image of the Golden Hind appeared. Like all British coinage, it bore the portrait of the monarch on the obverse.

Alfred Harmsworth sold the newspaper to his brother Harold Harmsworth (from 1914 Lord Rothermere) in 1913. In 1917, the price was increased to one penny. [14] Circulation continued to grow: in 1919, some issues sold more than a million copies a day, making it the largest daily picture paper. [15] In 1924 the newspaper sponsored the 1924 Women's Olympiad held at Stamford Bridge in London.

1924 Womens Olympiad

The 1924 Women's Olympiad was the first international competition for women in track and field in the United Kingdom. The tournament was held on 4 August 1924 in London, United Kingdom.

Stamford Bridge (stadium) association football stadium in London

Stamford Bridge is a football stadium in Fulham, adjacent to the borough of Chelsea in South West London, commonly referred to as The Bridge. It is the home of Chelsea Football Club, which competes in the Premier League.

Harold Harmsworth, 1st Viscount Rothermere Lord Rothermere.jpg
Harold Harmsworth, 1st Viscount Rothermere

Lord Rothermere was a friend of Benito Mussolini and Adolf Hitler, and directed the Mirror's editorial stance towards them in the early 1930s. [16] [17] On Monday, 22 January 1934 the Daily Mirror ran the headline "Give the Blackshirts a helping hand" urging readers to join Sir Oswald Mosley's British Union of Fascists, and giving the address to which to send membership applications. [18] By the mid-1930s, the Mirror was struggling – it and the Mail were the main casualties of the early 1930s circulation war that saw the Daily Herald and the Daily Express establish circulations of more than two million, and Rothermere decided to sell his shares in it.

In 1935 Rothermere sold the paper to H. G. Bartholomew and Hugh Cudlipp. [19] With Cecil King (Rothermere's nephew) in charge of the paper's finances and Guy Bartholomew as editor, during the late 1930s the Mirror was transformed from a conservative, middle class newspaper into a left-wing paper for the working class. [20] Partly on the advice of the American advertising agency J. Walter Thompson, the Mirror became the first British paper to adopt the appearance of the New York tabloids. The headlines became bigger, the stories shorter and the illustrations more abundant. [21] By 1939, the publication was selling 1.4 million copies a day. In 1937, Hugh McClelland introduced his wild Western comic strip Beelzebub Jones in the Daily Mirror. After taking over as cartoon chief at the Mirror in 1945, [22] he dropped Beelzebub Jones and moved on to a variety of new strips.

During the Second World War the Mirror positioned itself as the paper of the ordinary soldier and civilian, and was critical of the political leadership and the established parties. At one stage, the paper was threatened with closure following the publication of a Philip Zec cartoon (captioned by William Connor), which was misinterpreted by Winston Churchill and Herbert Morrison. [23] In the 1945 general election the paper strongly supported the Labour Party in its eventual landslide victory. In doing so, the paper supported Herbert Morrison, who co-ordinated Labour's campaign, and recruited his former antagonist Philip Zec to reproduce, on the front page, a popular VE Day cartoon on the morning of the election, suggesting that Labour were the only party who could maintain peace in post-war Britain. [24] By the late 1940s, it was selling 4.5 million copies a day, outstripping the Express; for some 30 years afterwards, it dominated the British daily newspaper market, selling more than 5 million copies a day at its peak in the mid-1960s.

The Mirror was an influential model for German tabloid Bild , which was founded in 1952 and became Europe's biggest-selling newspaper. [25]

Daily Mirror Building (1957-1960) in Langham Place, London Daily Mirror 20130413 052.jpg
Daily Mirror Building (1957-1960) in Langham Place, London

In 1955, the Mirror and its stablemate the Sunday Pictorial (later to become the Sunday Mirror) began printing a northern edition in Manchester. In 1957 it introduced the Andy Capp cartoon, created by Reg Smythe from Hartlepool, in the northern editions.[ citation needed ]

The Mirror's mass working class readership had made it the United Kingdom's best-selling daily tabloid newspaper. In 1960, it acquired the Daily Herald (the popular daily of the labour movement) when it bought Odhams, in one of a series of takeovers which created the International Publishing Corporation (IPC). The Mirror management did not want the Herald competing with the Mirror for readers, and in 1964, relaunched it as a mid-market paper, now named The Sun . When it failed to win readers, the Sun was sold to Rupert Murdoch – who immediately relaunched it as a more populist and sensationalist tabloid and a direct competitor to the Mirror.

In an attempt to cater to a different kind of reader, the Mirror launched the "Mirrorscope" pull-out section on 30 January 1968. The Press Gazette commented: "The Daily Mirror launched its revolutionary four-page supplement "Mirrorscope". The ambitious brief for the supplement, which ran on Wednesdays and Fridays, was to deal with international affairs, politics, industry, science, the arts and business". [26] The British Journalism Review said in 2002 that "Mirrorscope" was "a game attempt to provide serious analysis in the rough and tumble of the tabloids". [27] It failed to attract significant numbers of new readers, and the pull-out section was abandoned, its final issue appearing on 27 August 1974.[ citation needed ]

In 1978, The Sun overtook the Mirror in circulation, and in 1984 the Mirror was sold to Robert Maxwell. After Maxwell's death in 1991, David Montgomery became Mirror Group's CEO, and a period of cost-cutting and production changes ensued. The Mirror went through a protracted period of crisis before merging with the regional newspaper group Trinity to form Trinity Mirror in 1999. Printing of the Daily and Sunday Mirror moved to Trinity Mirror's facilities in Watford and Oldham.[ citation needed ]

1995–2004

Front page of the Mirror 24 June 1996, with headline "ACHTUNG! SURRENDER For you Fritz, ze Euro 96 Championship is over", and accompanying contribution from the editor, "Mirror declares football war on Germany" Daily Mirror front page 24 June 1996.jpg
Front page of the Mirror 24 June 1996, with headline "ACHTUNG! SURRENDER For you Fritz, ze Euro 96 Championship is over", and accompanying contribution from the editor, "Mirror declares football war on Germany"

Under the editorship of Piers Morgan (from October 1995 to May 2004) the paper saw a number of controversies. [28] Morgan was widely criticised and forced to apologise for the headline "ACHTUNG! SURRENDER For you Fritz, ze Euro 96 Championship is over" a day before England met Germany in a semi-final of the Euro 96 football championships. [29]

In 2000, Morgan was the subject of an investigation after Suzy Jagger wrote a story in The Daily Telegraph revealing that he had bought £20,000 worth of shares in the computer company Viglen soon before the Mirror 's 'City Slickers' column tipped Viglen as a good buy. [30] Morgan was found by the Press Complaints Commission to have breached the Code of Conduct on financial journalism, but kept his job. The 'City Slickers' columnists, Anil Bhoyrul and James Hipwell, were both found to have committed further breaches of the Code, and were sacked before the inquiry. In 2004, further enquiry by the Department of Trade and Industry cleared Morgan from any charges. [31] On 7 December 2005 Bhoyrul and Hipwell were convicted of conspiracy to breach the Financial Services Act. During the trial it emerged that Morgan had bought £67,000 worth of Viglen shares, emptying his bank account and investing under his wife's name too. [32]

In 2002, the Mirror attempted to move mid-market, claiming to eschew the more trivial stories of show-business and gossip. The paper changed its masthead logo from red to black (and occasionally blue), in an attempt to dissociate itself from the term "red top", a term for a sensationalist mass-market tabloid. (On 6 April 2005, the red top came back.) Under then-editor Piers Morgan, the newspaper's editorial stance opposed the 2003 invasion of Iraq, and ran many front pages critical of the war. It also gave financial support to the 15 February 2003 anti-war protest, paying for a large screen and providing thousands of placards. Morgan re-hired John Pilger, who had been sacked during Robert Maxwell's ownership of the Mirror titles. Despite such changes, Morgan was unable to halt the paper's decline in circulation, a decline shared by its direct tabloid rivals The Sun and the Daily Star .[ citation needed ]

Morgan was fired from the Mirror on 14 May 2004 after authorising the newspaper's publication of photographs allegedly showing Iraqi prisoners being abused by British Army soldiers from the Queen's Lancashire Regiment. [33] Within days the photographs were shown to be fakes. Under the headline "SORRY.. WE WERE HOAXED", the Mirror responded that it had fallen victim to a "calculated and malicious hoax" and apologised for the publication of the photographs. [34]

2004–present

The Mirror's front page on 4 November 2004, after the re-election of George W. Bush as U.S. President, read "How can 59,054,087 people be so DUMB?". It provided a list of states and their alleged average IQ, showing the Bush states all below average intelligence (except for Virginia), and all John Kerry states at or above average intelligence. The source for this table was The Economist , [35] although it was a hoax. [36] Richard Wallace became editor in 2004.

On 30 May 2012, Trinity Mirror announced the merger of the Daily Mirror and Sunday Mirror into a single seven-day-a-week title. [37] Richard Wallace and Tina Weaver, the respective editors of the Daily Mirror and Sunday Mirror, were simultaneously dismissed and Lloyd Embley, editor of The People, appointed as editor of the combined title with immediate effect. [38] [39] In 2018, Reach plc acquired the Northern & Shell titles, including the Daily Express, which led to a number of editor moves across the stable. Lloyd Embley was then promoted to editor-in-chief across the entire group, and Alison Phillips (previously deputy editor-in-chief for the Trinity Mirror titles) was appointed editor of the Daily Mirror.

Political allegiance

The Daily Mirror has traditionally backed the Labour Party at general elections.

On 3 May 1979, the day of the general election, the Daily Mirror urged its readers to vote for the governing Labour Party led by James Callaghan. [40] As widely predicted by the opinion polls, Labour lost this election, which was won by the Conservative Party and saw Margaret Thatcher become Prime Minister. [40] The Mirror's continued support of the Labour government was in spite of its falling popularity over the previous few months which had been the result of the Winter of Discontent, where the country was crippled by numerous public sector strikes. [41]

By the time of the 1983 general election, Labour support was at a postwar low, partly due to the strong challenge by the recently formed SDP-Liberal Alliance. Despite this, the Daily Mirror remained loyal to Labour and urged its readers to vote for the party (now led by Michael Foot), condemning the Thatcher-led Tory government for its "waste of our nation", [40] condemning the rise in unemployment that Thatcher's Conservative government had seen in its first term in power largely due to monetarist economic policies to reduce inflation, although the government's previously low popularity had dramatically improved since the success of the Falklands conflict a year earlier. [42] However, the Tories were re-elected and Labour suffered its worst postwar general election result, only narrowly bettering the SDP-Liberal Alliance in terms of votes whilst winning considerably more seats. [40]

At the 1987 general election, the Daily Mirror remained loyal to Labour (now led by Neil Kinnock) and urged its readers "You know he's right, chuck her out". [40] By this stage, unemployment was falling and inflation had remained low for several years. [43] As a result, the Tories were re-elected for a third successive term, although Labour did cut the Tory majority slightly. [40]

For the 1992 general election, the Daily Mirror continued to support Labour, still led by Neil Kinnock. By this stage Margaret Thatcher had stepped down and the Tory government was now led by John Major. [40] The election was won by the Tories, although Labour managed to significantly cut the Tory majority to 21 seats compared to the triple-digit figure of the previous two elections, which led to a difficult term for Major. The outcome of this election had been far less predictable than any of the previous three elections, as opinion polls over the previous three years had shown both parties in the lead, although any Labour lead in the polls had been relatively narrow since the Conservative government's change of leader from Thatcher to Major in November 1990, in spite of the onset of a recession in 1990 which had pushed unemployment up again after several years of decline. Labour's credibility was helped by plans including extra NHS funding and moving away from firm commitments on re-nationalisation to reverse the Conservative policy of privatisation, but its decision to be up-front about tax increases was seen as a key factor in its failure to win. [44]

By the time of the 1997 general election, support for the Labour Party, now led by Tony Blair, in the opinion polls had exceeded that of support for the Tory government (still led by John Major) since late 1992, the government's reduced popularity largely blamed on the failings of Black Wednesday in September of that year and it had failed to recover popularity in spite of a strong economic recovery and fall in unemployment. A reinvented "New Labour" had further improved its credibility under Blair by promising traditional Labour essentials including more funding for healthcare and education, but also promising not to increase income tax and ending its commitment to the nationalisation of leading industries. [45] The Daily Mirror urged its readers that their country needed Tony Blair, and to vote Labour. [40] The election produced a Labour landslide and ended the party's 18-year exile from power.

On 4 May 2010, the newspaper printed a picture of Conservative leader David Cameron with a giant red cross through his face. The headline read "How to stop him" in reference to the general election two days later, thus confirming the Daily Mirror's Labour allegiance. The election ended in Britain's first hung parliament since 1974, but Cameron still became prime minister of the country within days as the Conservatives formed a coalition with the Liberal Democrats. The Daily Mirror was the only leading national newspaper to remain loyal to Labour and Gordon Brown at a time when opinion polls showed the party on course for their worst election result since 1983. [46]

The newspaper was critical of the Liberal Democrats for forming the coalition which enabled the Conservatives to form a new government in 2010, and branded leader Nick Clegg as Pinickio (alluding to the lying fictional character Pinocchio) [47] for going back on numerous pre-election pledges. It has frequently referred to the party as the "Fib Dems" [48] or "Lib Dumbs". [49] The Daily Mirror endorsed Democratic candidate Hillary Clinton in the run-up for the 2016 U.S. presidential election. [50] In 2016 the newspapers asked for Jeremy Corbyn's resignation "for the good of Labour and of the country".

Despite this critical position, the Daily Mirror endorsed again the Labour Party in the 2017 general election. [51]

Famous features

Blue issue

On 2 April 1996, the Daily Mirror was printed entirely on blue paper.[ citation needed ] This was done as a marketing exercise with Pepsi-Cola, who on the same day had decided to relaunch their cans with a blue design instead of the traditional red and white logo.[ citation needed ]

Libel, contempt of court, errors and criticism

Front page of the Daily Mirror after publishing faked photographs. The Daily Mirror - Sorry We Were Hoaxed.jpg
Front page of the Daily Mirror after publishing faked photographs.

Significant staff members

Editors

1903 to 1904: Mary Howarth
1904 to 1907: Hamilton Fyfe
1907 to 1915: Alexander Kenealy
1915 to 1916: Ed Flynn
1916 to 1929: Alexander Campbell
1929 to 1931: Cameron Hogg
1931 to 1934: Leigh Brownlee
1934 to 1948: Cecil Thomas
1948 to 1953: Silvester Bolam
1953 to 1961: Jack Nener
1961 to 1971: Lee Howard
1971 to 1974: Tony Miles
1974 to 1975: Michael Christiansen
1975 to 1985: Mike Molloy
1985 to 1990: Richard Stott
1990 to 1991: Roy Greenslade
1991 to 1992: Richard Stott
1992 to 1994: David Banks
1994 to 1996: Colin Myler
1996 to 2004: Piers Morgan
2004 to 2012: Richard Wallace
2012 to 2018: Lloyd Embley
2018 to date: Alison Phillips

Source: Tabloid Nation [24]

Notable columnists

Notable former and current columnists of the Daily Mirror include:

Awards

The Daily Mirror won "Newspaper of the Year" in 2002 at the British Press Awards. It won "Scoop of the Year" in 2003 ("3am", 'Sven and Ulrika'), 2004 (Ryan Parry, 'Intruder at the Palace'), 2006 and 2007 (both Stephen Moyes). [77] The Mirror won "Team of the Year" in 2001 ('Railtrack'), 2002 ('War on the World: World against Terrorism'), 2003 ('Soham'), and 2006 ('London bombings'); and "Front Page of the Year" in 2007. [77] The Mirror also won the "Cudlipp Award" in 2002, 2003, 2004 and 2010. [77]

See also

Notes

  1. "ABCs: Increased bulks help Telegraph become only UK newspaper to increase circulation in November". Press Gazette. Retrieved 5 February 2018.
  2. "Print ABCs: Seven UK national newspapers losing print sales at more than 10 per cent year on year". Press Gazette. Retrieved 28 January 2017.
  3. United Newspapers PLC and Fleet Holdings PLC , Monopolies and Mergers Commission (1985), pp.516
  4. "Revealed: the fascist past of the Daily Mirror". The Independent. 11 November 2003.
  5. "Newspaper support in UK general elections", The Guardian, 4 May 2010. Retrieved 15 September 2015.
  6. "The Mirror | British newspaper". Encyclopedia Britannica. Retrieved 26 December 2017.
  7. Daily Mirror No. 1 (2 November 1903) page 3
  8. Albion (1973) Vol 5, 2-page 150
  9. Daily Mirror issue 72, 26 January 1904
  10. Daily Illustrated Mirror issue 74, 28 January 1904
  11. Daily Illustrated Mirror issue 92, 18 February 1904
  12. Daily Mirror issue 269, 13 September 1904
  13. Daily Mirror issue 1335, 8 February 1908
  14. Daily Mirror issue 4163, 26 February 1917
  15. Daily Mirror issue 4856, 19 May 1919
  16. Griffiths, Richard (1980). Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-9. London: Constable. ISBN   0-09-463460-2"."
  17. Roy Greenslade, Don't damn the Daily Mail for its fascist flirtation 80 years ago, theguardian.com (7 December 2011)
  18. "Revealed: the fascist past of the Daily Mirror". The Independent. 11 November 2003.
  19. McKibbin, Ross. Classes and Cultures: England 1918-1951. Oxford: Oxford University Press, 1998, p. 406.
  20. Adrian Bingham, and Martin Conboy, "The Daily Mirror and the Creation of a Commercial Popular Language," Journalism Studies (2009) 19#5 pp 639-654.
  21. McKibbin, Ross. Classes and Cultures: England 1918-1951. Oxford: Oxford University Press, 1998, p. 506.
  22. Horn, Maurice (1983). The World encyclopedia of comics. Chelsea House. ISBN   9780877543237.
  23. Connor, Robert (1969). Cassandra: Reflections in a Mirror. London: Cassell. ISBN   978-0-304-93341-9.
  24. 1 2 Horrie, Chris (2003). Tabloid Nation: From the Birth of the Mirror to the Death of the Tabloid Newspaper. André Deutsch. p. 248. ISBN   978-0-233-00012-1.
  25. Sex, Smut and Shock: Bild Zeitung Rules Germany Spiegel Online 25 April 2006
  26. "Back Issues 23.01.03". Press Gazette . 23 March 2009. Archived from the original on 2 August 2009. Retrieved 19 July 2009.
  27. "Attacking the devil". British Journalism Review . 13 (4): 6–14. 2002. Archived from the original on 1 December 2008. Retrieved 26 July 2007.
  28. "Piers Morgan | British journalist and television personality". Encyclopedia Britannica. Retrieved 26 December 2017.
  29. Thomsen, Ian (26 June 1996). "Oh, Sorry: Tabloids Lose the Soccer War". The New York Times. Retrieved 3 June 2008.
  30. Jagger, Suzy (2 February 2000). "Mirror editor saw his shares soar after paper tipped company". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 22 November 2002.
  31. "Morgan cleared after shares probe". BBC News. 10 June 2004.
  32. Tryhorn, Chris (23 November 2005). "Mirror editor 'bought £67,000 of shares before they were tipped'". The Guardian. London. Retrieved 22 May 2010.
  33. "Daily Mirror statement in full". CNN. 13 May 2004. Archived from the original on 25 November 2004. Retrieved 22 May 2010.
  34. "Fake abuse photos: Editor quits". CNN London. 15 May 2004. Archived from the original on 12 October 2004.
  35. Sutherland, John (11 November 2004). "The Axis of Stupidity". The Guardian. London.
  36. "Fool Me Twice". Snopes. 12 November 2004. Retrieved 19 July 2009.
  37. Sweney, Mark (30 May 2012). "Richard Wallace and Tina Weaver depart as Mirror titles go seven-day". The Guardian. London. Retrieved 30 May 2012.
  38. Alleyne, Richard (30 May 2012). "Daily Mirror to merge with Sunday Mirror as both editors sacked". The Daily Telegraph. London. Retrieved 30 May 2012.
  39. "Daily Mirror and Sunday Mirror to merge: full statement". The Daily Telegraph. London. 30 May 2012. Retrieved 30 May 2012.
  40. 1 2 3 4 5 6 7 8 "A century of Daily Mirror front pages". Daily Mirror. London. 20 April 2010.
  41. "Politics 97". BBC News. 3 May 1979.
  42. "1983: Thatcher triumphs again". BBC News. 5 April 2005.
  43. "1987: Thatcher's third victory". BBC News. 5 April 2005.
  44. "1992: Tories win again against odds". BBC News. 5 April 2005.
  45. "1997: Labour landslide ends Tory rule". BBC News. 15 April 2005.
  46. "Which political parties do the newspapers support?". Supanet.
  47. "Clegg Nose Day – Join our campaign to shame 'Pinickio' Nick Clegg". Daily Mirror. London. 13 January 2011.
  48. Routledge, Paul (4 March 2011). "Security bill for Nick Clegg's Lib Dem conference is more than just coppers". Daily Mirror. London.
  49. "PMQs shows up the Lib Dumbs". Daily Mirror. London. 19 May 2010.
  50. "Americans must vote Hillary Clinton for their own sake". Daily Mirror. 7 November 2016. Retrieved 8 November 2016.
  51. "Help Corbyn kick the Tories into touch - Voice of the Mirror". Daily Mirror. London. 22 April 2017. Retrieved 19 September 2018.
  52. Bamber Gascoigne (1993) Encyclopedia of Britain (Macmillan)
  53. Greenslade, Roy (26 May 2009). "The meaning of 'fruit': how the Daily Mirror libelled Liberace". The Guardian. Retrieved 26 September 2018.
  54. "queenmania: This repulsive article, which..." random thoughts: queen, life, and everything.
  55. "Dark Side of Freddie". Queencuttings. 28 November 1991. Retrieved 3 June 2018.
  56. "Song of the Day, November 26: Lal Waterson's Reply to Joe Haines". Music and Meaning: The RBHS Jukebox. 26 November 2013. Retrieved 2 June 2018.
  57. "Scottish MP wins libel damages". The Herald. 22 December 1992. Retrieved 3 October 2018.
  58. "Fake abuse photos: Editor quits". CNN. 15 May 2004. Archived from the original on 12 October 2004.
  59. "Caprice wins libel case over acting claims". The Daily Telegraph. 16 June 2004. Retrieved 3 October 2018.
  60. "Sir Andrew Green - an apology". Daily Mirror. 26 November 2007.
  61. "GMTV Kate wins 'affair' libel award". Sunday Express . London. 10 April 2008. Retrieved 17 July 2009.
  62. Gripper, Ann (18 September 2008). "New-look Manchester City side begin their UEFA Cup campaign in earnest". Daily Mirror. London. Retrieved 17 July 2009.
  63. Yates, David (19 August 2008). "Omonia Nicosia 1–2 Manchester City: Goals start to flow for Jo". Daily Mirror. Retrieved 17 July 2009.
  64. "Cristiano Ronaldo wins libel damages against Daily Mirror". The Daily Telegraph. 9 November 2009. Retrieved 3 October 2018.
  65. "Sun and Mirror in contempt case over Jo Yeates stories". BBC News. 12 May 2011. Retrieved 12 May 2011.
  66. "Sun and Mirror accused of Jo Yeates contempt". BBC News. 5 July 2011. Retrieved 6 July 2011.
  67. Halliday, Josh (29 July 2011). "Sun and Mirror fined for contempt of court in Christopher Jefferies articles". The Guardian. Retrieved 29 July 2011.
  68. "Ryanair settles defamation action against Daily Mirror out of court". RTÉ. 25 October 2013. Retrieved 3 October 2018.
  69. "BBC News on Frankie Boyle lawsuit". BBC News. 22 October 2012. Retrieved 22 October 2012.
  70. Preece, Rob (22 October 2012). "Comedian Frankie Boyle wins £54,000 libel payout after being branded a racist by the Daily Mirror". Daily Mail. Retrieved 22 October 2012.
  71. "Brits scared about pancake battles Gazeta.ru" . Retrieved 4 April 2017.
  72. "Fake news del Mirror, il Carnevale russo diventa allenamento per uccidere" . Retrieved 21 March 2017.
  73. "UK tabloid distorts traditional Russian pancake festival into 'Ultra' football thug fights" . Retrieved 21 March 2017.
  74. "Daily Mirror misleads with wrong pictures for article on football 'Ultras' in Russia" . Retrieved 21 March 2017.
  75. "'We're looking to sue Daily Mirror' – Russian pancake festival fight organizers on hooligan claims" . Retrieved 24 March 2017.
  76. "Daily Mirror acknowledged incorrectly illustrated text about world Cup fans" . Retrieved 4 April 2017.
  77. 1 2 3 Press Gazette , Roll of Honour Archived 16 June 2011 at the Wayback Machine . Retrieved 24 July 2011

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily compact newspaper owned by News UK

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1967.

<i>The Spectator</i> British weekly conservative magazine on politics, culture, and current affairs

The Spectator is a weekly British magazine on politics, culture, and current affairs. It was first published in July 1828. It is owned by David and Frederick Barclay who also own The Daily Telegraph newspaper, via Press Holdings. Its principal subject areas are politics and culture. Its editorial outlook is generally supportive of the Conservative Party, although regular contributors include some outside that fold, such as Frank Field, Rod Liddle and Martin Bright. The magazine also contains arts pages on books, music, opera, and film and TV reviews.

<i>The Independent</i> British online daily newspaper

The Independent is a British online newspaper. Established in 1986 as a politically independent national morning newspaper published in London. It was controlled by Tony O'Reilly's Independent News & Media from 1997 until it was sold to Russian oligarch Alexander Lebedev in 2010. The last printed edition of The Independent was published on Saturday 26 March 2016, leaving only its digital editions.

<i>Daily Mail</i> British daily middle-market tabloid newspaper published in London

The Daily Mail is a British daily middle-market newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's third-biggest-selling daily newspaper after The Sun and Metro Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor.

<i>Daily Express</i> Daily middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom

The Daily Express is a daily national middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom. It is the flagship of Express Newspapers, a subsidiary of Northern & Shell. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In February 2019, it had an average daily circulation of 315,142.

<i>Daily Record</i> (Scotland) Scottish tabloid newspaper

The Daily Record is a Scottish tabloid newspaper based in Glasgow. It is published six days a week, and its sister paper is the Sunday Mail. As part of Reach plc, it has a close kinship with the British-based Daily Mirror, with major stories of British significance being reported in both titles.

Daily Mail and General Trust plc (DMGT) is a British media company, the owner of The Daily Mail and several other titles. The company manages a multinational portfolio of companies, with total revenues of almost £2 billion. The company operates in over forty countries through its subsidiaries RMS, DMG Information, DMG Events, Euromoney Institutional Investor and DMG Media. It is listed on the London Stock Exchange. Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, is the chairman and controlling shareholder of the company. The head office is located in Northcliffe House in Kensington, London.

Jonathan Harold Esmond Vere Harmsworth, 4th Viscount Rothermere is a British viscount and inheritor of a newspaper and media empire founded by his great-grandfather Harold Sidney Harmsworth. He is chairman of DMG Media, formerly Associated Newspapers, a media conglomerate which includes the Daily Mail.

Vere Harold Esmond Harmsworth, 3rd Viscount Rothermere, known as Vere Harmsworth until 1978, was a British newspaper magnate. He controlled large media interests in the United Kingdom and United States.

Derek Jameson English journalist

Derek Jameson was an English tabloid journalist and broadcaster.

Cecil Harmsworth King British businessman

Cecil Harmsworth King was chairman of Daily Mirror Newspapers, Sunday Pictorial Newspapers and the International Publishing Corporation (1963–68), and a director at the Bank of England (1965–68).

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It was launched in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

<i>Sunday Dispatch</i>

The Sunday Dispatch was a British newspaper, published between 27 September 1801 and 18 June 1961, when it was merged with the Sunday Express. Until 1928, it was called the Weekly Dispatch.

Bernard Shrimsley was a British journalist and newspaper editor.

Paul Michael Dacre is an English journalist and the former long-serving editor of the British newspaper the Daily Mail. He is editor-in-chief of DMG Media, which publishes the Daily Mail, The Mail on Sunday, the free daily tabloid Metro, the Mailonline website, and other titles. He is a Director of the Daily Mail and General Trust plc and was a member of the Press Complaints Commission (PCC) from 1999 to 2008. He left the PCC in order to become chairman of the PCC's editors' code of practice committee from April 2008. His departure from the post was announced in early December 2016.

<i>The Daily Telegraph</i> British daily broadsheet newspaper

The Daily Telegraph, known online as The Telegraph, is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was founded by Arthur B. Sleigh in 1855 as Daily Telegraph & Courier.

Sydney Robert Elliott was a British newspaper editor.

<i>The Sun</i> (United Kingdom) Tabloid newspaper from the United Kingdom and Ireland

The Sun is a tabloid newspaper published in the United Kingdom and Republic of Ireland. As a broadsheet, it was founded in 1964 as a successor to the Daily Herald; it became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owners. It is published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Rupert Murdoch's News Corp. Since The Sun on Sunday was launched in February 2012, the paper has been a seven-day operation. The Sun previously had the largest circulation of any daily newspaper in the United Kingdom, but it was overtaken by rival Metro in March 2018.

References