Daily Express

Last updated

Daily Express
Daily Express 2009-01-10.jpg
Front page, 19 November 2011
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Reach plc
Editor Gary Jones
Founded24 April 1900;123 years ago (1900-04-24)
Political alignment Conservative
Right-wing politics [1] [2]
Headquarters Lower Thames Street
London, EC3
United Kingdom
Circulation 147,919(as of March 2024) [3]
ISSN 0307-0174
OCLC number 173337077
Website express.co.uk

The Daily Express is a national daily United Kingdom middle-market newspaper [4] printed in tabloid format. Published in London, it is the flagship of Express Newspapers, owned by publisher Reach plc. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In June 2022, it had an average daily circulation of 201,608. [5]

Contents

Under the ownership of Lord Beaverbrook, the Express rose to become the newspaper with the largest circulation in the world, going from 2 million in the 1930s to 4 million in the 1940s. [6] It was acquired by Richard Desmond's company Northern & Shell in 2000. Hugh Whittow was the editor from February 2011 until he retired in March 2018. In February 2018 Trinity Mirror acquired the Daily Express, and other publishing assets of Northern & Shell, in a deal worth £126.7 million. To coincide with the purchase the Trinity Mirror group changed the name of the company to Reach. [7] [8] Hugh Whittow resigned as editor and Gary Jones took over as editor-in-chief soon after the purchase. [9]

The paper's editorial stances have often been seen as aligned to Euroscepticism and supportive of the UK Independence Party (UKIP), and other right-wing factions including the European Research Group (ERG) of the Conservative Party. [10] [11]

History

Exterior of Owen Williams's Daily Express Building in Manchester Express Building Manchester.jpg
Exterior of Owen Williams's Daily Express Building in Manchester
Exterior of Daily Express Building in London, designed by Ellis and Clark Express Building.jpg
Exterior of Daily Express Building in London, designed by Ellis and Clark

The Daily Express was founded in 1900 by Sir Arthur Pearson, with the first issue appearing on 24 April 1900. [12] Pearson lost his sight to glaucoma in 1913, [13] and sold the title to the future Lord Beaverbrook in 1916. [14]

The Express was one of the first papers to place news instead of advertisements on its front page, [14] and carried gossip, sport, and women's features. It was also the first in Britain to have a crossword puzzle.

It began printing in Manchester in 1927. In 1931 it moved its London headquarters to 120 Fleet Street, a specially commissioned Art Deco building. Under Beaverbrook, the paper set newspaper sales records several times throughout the 1930s. [15] Its success was partly due to aggressive marketing campaign and a circulation war with other populist newspapers. [16] Arthur Christiansen became editor in October 1933. Under his direction sales climbed from two million in 1936 to four million in 1949. He retired in 1957. [17] The paper also featured Alfred Bestall's Rupert Bear cartoon [18] and satirical cartoons by Carl Giles which it began publishing in the 1940s. [19] On 24 March 1933, a front-page headline, "Judea Declares War on Germany" (because of the Anti-Nazi boycott of 1933), was published. [20] [21]

During the late 1930s, the paper advocated the appeasement policies of Neville Chamberlain's National Government, due to the influence of Lord Beaverbrook. [22] On 7 August 1939, the front-page headline was "NO WAR THIS YEAR". Less than a month later, Britain and France were at war with Nazi Germany following its invasion of Poland. The front page, floating in dirty water, later featured in In Which We Serve .

The ruralist and fascist author Henry Williamson wrote for the paper on many occasions over a span of half a century. [23] He also wrote for the Sunday Express at the beginning of his career. [24]

In 1938, the publication moved to the Daily Express Building, Manchester (nicknamed the "Black Lubyianka"), designed by Owen Williams on the same site in Great Ancoats Street. [25] It opened a similar building in Glasgow in 1936 in Albion Street. Glasgow printing ended in 1974 [26] and Manchester in 1989 on the company's own presses. [27] Johnston Press has a five-year deal, begun in March 2015, to print the northern editions of the Daily Express, Daily Star, Sunday Express and the Daily Star Sunday at its Dinnington site in Sheffield. [28] The Scottish edition is printed by facsimile in Glasgow by contract printers, the London editions at Westferry Printers. [29]

In March 1962, Beaverbrook was attacked in the House of Commons for running "a sustained vendetta" against the British Royal Family in the Express titles. [30] In the same month, the Duke of Edinburgh described the Express as "a bloody awful newspaper. It is full of lies, scandal and imagination. It is a vicious paper." [31] At the height of Beaverbrook's control, in 1948, he told a Royal Commission on the press that he ran his papers "purely for the purpose of making propaganda". [32] [33] The arrival of television, and the public's changing interests, took their toll on circulation, and following Beaverbrook's death in 1964, the paper's circulation declined for several years. During this period, the Express, practically alone among mainstream newspapers, was vehemently opposed to entry into what became the European Economic Community. [15]

"[I run the paper] purely for the purpose of making propaganda and with no other motive".

Lord Beaverbrook, former owner (1948). [32]

Partially as a result of the rejuvenation of the Daily Mail under David English and the emergence of The Sun under Rupert Murdoch and editorship of Larry Lamb, average daily sales of the Express dropped below four million in 1967, below three million in 1975, and below two million in 1984. [34] The Daily Express switched from broadsheet to tabloid in 1977 [35] (the Mail having done so six years earlier), and was bought by the construction company Trafalgar House in the same year. [36] Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers. [37] In 1982, Trafalgar House spun off its publishing interests to a new company, Fleet Holdings, under Lord Matthews, but this succumbed to a hostile takeover by United Newspapers in 1985. [38] Under United, the Express titles moved from Fleet Street to Blackfriars Road in 1989. [39]

Express Newspapers was sold to publisher Richard Desmond in 2000, and the names of the newspapers reverted to Daily Express and Sunday Express.[ citation needed ] In 2004, the newspaper moved to its present location on Lower Thames Street in the City of London. [15]

On 31 October 2005, UK Media Group Entertainment Rights secured majority interest from the Daily Express for Rupert Bear. They paid £6 million for a 66.6% control of the character. The Express retains minority interest of one-third plus the right to publish Rupert Bear stories in certain Express publications. [40]

Richard Desmond era

In 2000, Express Newspapers was bought by Richard Desmond (left) Chancellor George Osborne and Richard Desmond.jpg
In 2000, Express Newspapers was bought by Richard Desmond (left)

In 2000, Express Newspapers was bought by Richard Desmond, publisher of celebrity magazine OK! , for £125 million. Controversy surrounded the deal since Desmond also owned softcore pornography magazines. [41] As a result, many staff left, including editor Rosie Boycott and columnist Peter Hitchens. [42] Hitchens moved to The Mail on Sunday , saying working for the new owner was a moral conflict of interest since he had always attacked the pornographic magazines that Desmond published. [43] Despite their divergent politics, Desmond respected Hitchens. [44]

In 2007, Express Newspapers left the National Publishers Association due to unpaid fees. [45] Since payments to the NPA fund the Press Complaints Commission, it is possible that the Express and its sister papers could cease being regulated by the PCC. The chairman of the Press Standards Board of Finance, which manages PCC funds, described Express Newspapers as a "rogue publisher". [46]

The Express group lost prominent libel cases in 2008–2009; it paid damages to people involved in the Madeleine McCann case (see below), a member of the Muslim Council of Britain, footballer Marco Materazzi, and sports agent Willie McKay. The losses led the media commentator Roy Greenslade to conclude that Express Newspapers (which also publishes the Star titles) paid more in libel damages over that period than any other newspaper group. Although most of the individual amounts paid were not disclosed, the total damages were recorded at £1,570,000. [47] Greenslade characterised Desmond as a "rogue proprietor". [47]

In late 2008, Express Newspapers began cutting 80 jobs to reduce costs by £2.5 million; however, too few staff were willing to take voluntary redundancy. [48] [49] In early 2008, a previous cost-cutting exercise triggered the first 24-hour national press strike in the UK for 18 years. [50] In late August 2009 came plans for a further 70 redundancies, affecting journalists across Express Newspapers (including the Daily and Sunday Express, the Daily Star, and the Daily Star Sunday). [51]

In August 2009, the Advertising Standards Authority criticised the company for advertorials as features alongside adverts for the same products. The ASA noted that the pieces were "always and uniquely favourable to the product featured in the ads and contained claims that have been or were likely to be prohibited in advertisements". [52] [53] [54] [55]

In January 2010, the Daily Express was censured by the Advertising Standards Authority over a front-page promotion for "free" fireworks. This led to comment that the Express has become "the Ryanair of Fleet Street", in that it is a "frequent offender" which pays little heed to the ASA's criticisms. [56]

In May 2010, Desmond announced a commitment of £100 million over five years to buy new equipment for the printing plants, beginning with the immediate purchase of four new presses, amid industry rumours that he was going to establish a printing plant at Luton.

On 31 December 2010, the Express, with all the media titles in Desmond's Northern & Shell group, were excluded from the Press Complaints Commission after withholding payment. [57] Lord Black, chairman of PressBof, the PCC's parent organisation, called this "a deeply regrettable decision". [57] According to Press Gazette, in December 2016 circulation figures showed gross sales of the Daily Mail were 1,491,264 compared to 391,626 for the Daily Express. [5]

The full run of the Daily Express has been digitised and is available at UK Press Online. [58]

In September 2017, Daily Mirror publisher Trinity Mirror announced its interest in buying all of Express Newspapers from Desmond. The Financial Times called it potentially the biggest change in the British newspaper industry for a decade. [59]

Reach era

In February 2018, Trinity Mirror acquired the Daily Express, and other publishing assets of Northern & Shell, in a deal worth £126.7 million. To coincide with the purchase the Trinity Mirror group changed its name to Reach. [7] [8] Hugh Whittow resigned as editor and Gary Jones took over as editor-in-chief soon after the purchase. [9]

The Daily Express endorsed Liz Truss in the July–September 2022 Conservative Party leadership election. [60]

Sunday Express

Front page of the Sunday Express, 7 May 2011 SundayEx.jpg
Front page of the Sunday Express, 7 May 2011

The printing press of the Sunday Express was first started by Lady Diana Manners on 29 December 1918. [61] It was edited by Michael Booker from 2018 to 2021 when he left for GB News. Its circulation in December 2022 was 153,377. [62]

Controversies

John Bodkin Adams

Suspected serial killer John Bodkin Adams was arrested in 1956, accused of murdering up to 400 wealthy patients in Eastbourne. [63] The press, "egged on by police leaks, unanimously declared Adams guilty," except for Percy Hoskins, chief crime reporter for the Express. [64] Hoskins was adamant that Adams was a naive doctor prosecuted by an overzealous detective, Herbert Hannam, whom Hoskins disliked from previous cases. [64] The Express, under Hoskins's direction, was the only major paper to defend Adams, causing Lord Beaverbrook to question Hoskins's stance. [64]

Adams was cleared in 1957 of the murder of Edith Alice Morrell (a second count was withdrawn controversially). After the case, Beaverbrook phoned Hoskins and said: "Two people were acquitted today", meaning Hoskins as well. [64] The Express carried an exclusive interview with Adams, whom Hoskins interviewed in a safe house away from other newspapers. According to archives released in 2003, Adams was thought by police to have killed 163 patients. [63]

Dunblane

On 8 March 2009, the Scottish edition of the Sunday Express published a front-page article critical of survivors of the 1996 Dunblane massacre, entitled "Anniversary Shame of Dunblane Survivors". The article criticised the 18-year-old survivors for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the internet", revealing that they drank alcohol, made rude gestures and talked about their sex lives. [65] The article provoked complaints, leading to a front-page apology a fortnight later. [66] The Press Complaints Commission described the article as a "serious error of judgement" and said, "Although the editor had taken steps to resolve the complaint, and rightly published an apology, the breach of the Code was so serious that no apology could remedy it".

Diana, Princess of Wales

The Daily Express gained a reputation for printing conspiracy theories about the death of Diana, Princess of Wales as front-page news. The Independent and The Guardian in 2006 both published a selection of then recent Express headlines on the topic. [67] [68] This practice was satirised in Private Eye as the Diana Express or the Di'ly Express, and has been attributed to Desmond's friendship with regular Eye target Mohamed Fayed. [note 1] The articles regularly quoted Fayed with the newspaper describing its campaign as "Our relentless crusade for the truth". [69] In 2006 and 2007, these front-page stories consistently appeared on Mondays, and ended only when the paper focused instead on the Madeleine McCann story (see below).

Even on 7 July 2006, the anniversary of the London bombings (used by most other newspapers to publish commemorations) the front page was given over to Diana. This tendency was also mocked on Have I Got News for You when on 6 November 2006, the day other papers reported the death sentence given to Saddam Hussein on their front pages, the Express led with "SPIES COVER UP DIANA 'MURDER'".[ citation needed ]

According to The Independent "The Diana stories appear on Mondays because Sunday is often a quiet day." [70] In February and March 2010, the paper returned to featuring Diana stories on the front page on Mondays.

In September 2013, following an allegation raised by the estranged wife of an SAS operative, the Daily Express returned to running daily Princess Diana cover stories. [71] [72] [73] [74] [75]

Madeleine McCann

In the second half of 2007 the Daily Express gave a large coverage to the disappearance of Madeleine McCann. From 3 August 2007 to 10 November 2007, the Express dedicated at least part of the next 100 front pages to her. Of those, 82 used the headline to feature the details of the disappearance (often stylised by "MADELEINE" in red block capitals, plus a picture of the child).

Though the family initially said some journalists may have "overstepped their mark" they acknowledged the benefits in keeping the case in the public eye, [76] but said coverage needed to be toned down since daily headlines were not necessarily helpful. [77] In March 2008, the McCanns launched a libel suit against the Daily Express and the Daily Star , as well as their Sunday equivalents, following their coverage. The action concerned more than 100 stories across the four newspapers, which accused the McCanns of causing and covering up their daughter's death. [78] Express Newspapers pulled all references to Madeleine from its websites. [79]

In a settlement at the High Court of Justice, the newspapers ran a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, another apology on the front of the Sunday editions of 23 March and a statement of apology at the High Court. The newspapers also agreed to pay costs and damages, which the McCanns said they would use to fund the search for their daughter. [78] Guardian media commentator Roy Greenslade said it was "unprecedented" for four major newspapers to offer front-page apologies but also said it was more than warranted given that the papers had committed "a substantial libel" that shamed the British press. [80] Craig Silverman of Regret the Error, a blog that reports media errors, argued that given how many of the stories appeared on the front page, anything less than a front-page apology would have been "unacceptable." [81]

In its apology, the Express said "a number of articles in the newspaper have suggested that the couple caused the death of their missing daughter Madeleine and then covered it up. We acknowledge that there is no evidence whatsoever to support this theory and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance." [82] This was followed in October by an apology and payout (forwarded to the fund again) to a group who had become known as the "Tapas Seven" in relation to the case. [83]

Accusations of xenophobia and hate speech

In 2013, the paper launched a "crusade" against new European Union rules on migrants from Bulgaria and Romania, inviting readers to sign a petition against lifting restrictions on immigration. [84] [85] The front page on Thursday 31 October declared: "Britain is full and fed up. Today join your Daily Express Crusade to stop new flood of Romanian and Bulgarian migrants". [86] The Aberystwyth University Student Union announced a ban on the sale of the paper. [87] This ban was overturned in March 2016, following a student vote. [88] UKIP Leader Nigel Farage declared that he had signed the "Crusade" petition, and urged others to do the same. [89] Romanian politician Cătălin Ivan expressed "outrage" at the campaign. [90]

In a statement released by The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR) on 24 April 2015, the tabloid's name was mentioned in an accusation of producing hate speech, initially referring to an article in The Sun: "...To give just one glimpse of the scale of the problem, back in 2003 the Daily Express ran 22 negative front pages stories about asylum seekers and refugees in a single 31-day period" ... "..the High Commissioner noted that Article 20 of the ICCPR, as well as elements relating to hate speech in the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination* (both of which have been ratified by the UK, as well as by all other EU countries), were rooted in the desire to outlaw the type of anti-Semitic and other racially based hate speech used by the Nazi media during the 1930s". [91]

Appearing in April 2018 before Parliament's Home Affairs Select Committee, which was investigating the treatment of minority groups in print media, Daily Express editor Gary Jones said that he would be looking to change the tone of the paper. Jones said that he had found past pages of the newspaper "downright offensive," adding that they made him feel "very uncomfortable" and contributed to an "Islamophobic sentiment" in the media. [92]

Editors

Daily Express

Sunday Express

Notable columnists and staff

Current

Past

Political allegiance

With the exception of the 2001 general election when it backed the Labour Party, [103] and the 2015 general election when it backed the UK Independence Party, [104] [105] the newspaper has declared its support for the Conservative Party at every general election since World War II. [106] In 2011, when the newspaper first endorsed UKIP, it became one of the first media outlets in the United Kingdom to demand a withdrawal from the European Union. [107]

ElectionEndorsement
1945 Conservative
1951 Conservative
1955 Conservative
1959 Conservative
1964 Conservative
1966 Conservative
1970 Conservative
February 1974 Conservative
October 1974 Conservative
1979 Conservative
1983 Conservative
1987 Conservative
1992 Conservative
1997 Conservative
2001 Labour
2005 Conservative
2010 Conservative
2015 UKIP
2017 Conservative
2019 Conservative

"Crusade for Freedom"

"Crusae for Freedom" was the newspaper's own campaign to give the people of the United Kingdom the opportunity to add their names to a petition addressed to the Prime Minister of the United Kingdom in favour of Britain's withdrawal from the European Union. Each edition of the 8 January 2011 issue had four cut-out vouchers where readers could sign the pledge and send them to the paper's HQ where the petition was being compiled; there were also further editions with the same voucher included. [108] The campaign attracted the support of many celebrities including sportsman/TV personality Ian Botham. [109] as well as J D Wetherspoon chairman Tim Martin, [110] who both gave interviews for 8 January's special edition of the paper. The first week of the campaign saw a response of around 370,000 signatures being received (just over 50% of daily readership or around 0.6% of the UK population).

See also

Notes

  1. For instance in the "Hackwatch" column of Private Eye #1174, 19 December 2006.

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily national newspaper

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its modern name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Media, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently and have had common ownership only since 1966. In general, the political position of The Times is considered to be centre-right.

<span class="mw-page-title-main">History of British newspapers</span> Dates to the 17th century

The history of British newspapers begins in the 17th century with the emergence of regular publications covering news and gossip. The relaxation of government censorship in the late 17th century led to a rise in publications, which in turn led to an increase in regulation throughout the 18th century. The Times began publication in 1785 and became the leading newspaper of the early 19th century, before the lifting of taxes on newspapers and technological innovations led to a boom in newspaper publishing in the late 19th century. Mass education and increasing affluence led to new papers such as the Daily Mail emerging at the end of the 19th century, aimed at lower middle-class readers.

<i>Evening Standard</i> British newspaper

The Evening Standard, formerly The Standard (1827–1904), is a local free daily newspaper in London, England, published Monday to Friday in tabloid format.

<span class="mw-page-title-main">Max Aitken, 1st Baron Beaverbrook</span> Anglo-Canadian business tycoon, politician, and writer

William Maxwell Aitken, 1st Baron Beaverbrook, generally known as Lord Beaverbrook, was a Canadian-British newspaper publisher and backstage politician who was an influential figure in British media and politics of the first half of the 20th century. His base of power was the largest circulation newspaper in the world, the Daily Express, which appealed to the conservative working class with intensely patriotic news and editorials. During the Second World War, he played a major role in mobilising industrial resources as Winston Churchill's Minister of Aircraft Production.

<i>The Independent</i> British online daily newspaper

The Independent is a British online newspaper. It was established in 1986 as a national morning printed paper. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

<i>Daily Mail</i> British tabloid newspaper

The Daily Mail is a British daily middle-market tabloid newspaper published in London. It was founded in 1896. As of 2020, it was the highest paid circulation newspaper in the UK. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, a Scottish edition was launched in 1947, and an Irish edition in 2006. Content from the paper appears on the MailOnline news website, although the website is managed separately and has its own editor.

<i>Daily Mirror</i> British daily tabloid newspaper

The Daily Mirror is a British national daily tabloid newspaper. Founded in 1903, it is owned by parent company Reach plc. From 1985 to 1987, and from 1997 to 2002, the title on its masthead was simply The Mirror. It had an average daily print circulation of 716,923 in December 2016, dropping to 587,803 the following year. Its Sunday sister paper is the Sunday Mirror. Unlike other major British tabloids such as The Sun and the Daily Mail, the Mirror has no separate Scottish edition; this function is performed by the Daily Record and the Sunday Mail, which incorporate certain stories from the Mirror that are of Scottish significance.

<i>Daily Star</i> (United Kingdom) British daily tabloid newspaper published by Reach plc.

The Daily Star is a tabloid newspaper published from Monday to Saturday in the United Kingdom since 1978. In 2002, a sister Sunday edition, Daily Star Sunday was launched with a separate staff. In 2009, the Daily Star published its 10,000th issue. Jon Clark is the editor-in-chief of the paper.

<i>Metro</i> (British newspaper) British tabloid newspaper

Metro is the United Kingdom's highest-circulation freesheet tabloid newspaper. It is published in tabloid format by DMG Media. The newspaper is distributed from Monday to Friday mornings on public places in areas of England, Wales and Scotland. Copies are also handed out to pedestrians.

<i>The Sunday Times</i> British newspaper, founded 1821

The Sunday Times is a British Sunday newspaper whose circulation makes it the largest in Britain's quality press market category. It was founded in 1821 as The New Observer. It is published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News UK, which is owned by News Corp. Times Newspapers also publishes The Times. The two papers, founded separately and independently, have been under the same ownership since 1966. They were bought by News International in 1981.

The Scottish Daily News (SDN) was a left-of-centre daily newspaper published in Glasgow between 5 May and 8 November 1975. It was hailed as Britain's first worker-controlled, mass-circulation daily, formed as a workers' cooperative by 500 of the 1,846 journalists, photographers, engineers, and print workers who were made redundant in April 1974 by Beaverbrook Newspapers when the Scottish Daily Express closed its printing operations in Scotland and moved to Manchester.

<span class="mw-page-title-main">Richard Desmond</span> English publisher and businessman (born 1951)

Richard Clive Desmond is a British publisher, businessman, and former pornographer. According to the 2021 Sunday Times Rich List, Desmond was the 107th richest person in the United Kingdom. He is the founder of Northern & Shell, a publisher known for running The Health Lottery and for having owned a variety of pornographic titles and of celebrity magazines, Britain's Channel 5, pornographic television network Portland, and Express Newspapers.

The Daily Star Sunday is a weekly tabloid newspaper published in the United Kingdom. It was launched as a sister title to the Daily Star on 15 September 2002.

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It is the biggest-selling Sunday newspaper in the UK and was founded in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

<span class="mw-page-title-main">Disappearance of Madeleine McCann</span> Unsolved 2007 missing-person case

Madeleine Beth McCann is a British missing person who, at the age of 3, disappeared from her bed in a holiday apartment in Praia da Luz, Lagos, Portugal, on the evening of 3 May 2007. The Daily Telegraph described her disappearance as "the most heavily reported missing-person case in modern history". Madeleine's whereabouts remain unknown, although German prosecutors believe she is dead.

Paul Michael Dacre is an English journalist and the former long-serving editor of the British tabloid the Daily Mail. He is also editor-in-chief of DMG Media, which publishes the Daily Mail, The Mail on Sunday, the free daily tabloid Metro, the MailOnline website, and other titles.

Peter Hill is a British journalist and a former editor of the Daily Express.

The Scottish edition of the Sunday Express newspaper published a front page article by Paula Murray on 8 March 2009, "Anniversary Shame of Dunblane Survivors", which was critical of survivors of the Dunblane massacre, by then aged 18 and 19, for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the Internet". The “shocking” content, read from the survivors’ social networking pages, with Bebo being mentioned in the article, included colloquial language and some swearing, mentions of sex and alcohol and joking references to a confrontation and to being a “Scottish terrorist” in London. The article received a great deal of negative attention given the tenuous grounds for making the attacks. Survivors and members of the public complained to the UK Press Complaints Commission.

<i>The Daily Telegraph</i> British daily broadsheet newspaper

The Daily Telegraph, known online and elsewhere as The Telegraph, is a British daily conservative broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed in the United Kingdom and internationally. It was founded by Arthur B. Sleigh in 1855 as The Daily Telegraph & Courier. The Telegraph is considered a newspaper of record. The paper's motto, "Was, is, and will be", was included in its emblem which was used for over a century starting in 1858.

<i>The Sun</i> (United Kingdom) British tabloid newspaper

The Sun is a British tabloid newspaper, published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Lachlan Murdoch's News Corp. It was founded as a broadsheet in 1964 as a successor to the Daily Herald, and became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owner. The Sun had the largest daily newspaper circulation in the United Kingdom, but was overtaken by freesheet rival Metro in March 2018.

References

  1. Mayhew, Freddy (6 November 2018). "Ex-Daily Mail editor Paul Dacre's Society of Editors' Conference 2018 speech in full". Press Gazette. Retrieved 29 December 2023.
  2. "Foreign firms are taking over Britain's railways". The Economist. 24 May 2018. Retrieved 29 December 2023.
  3. "Daily Express". Audit Bureau of Circulations. 12 December 2023. Retrieved 25 December 2023.
  4. "Middle Market Newspapers".
  5. 1 2 Tobitt, Charlotte; Majid, Aisha (2 August 2022). "National press ABCs: Financial Times and Metro only newspapers with YoY growth in June". Press Gazette. London.
  6. Mcdowall, Duncan (10 April 2017). "Max Aitken, Lord Beaverbrook". The Canadian Encyclopedia (online ed.). Historica Canada.
  7. 1 2 "Daily Mirror owner to buy Express titles". BBC News. 9 February 2018. Retrieved 9 February 2018.
  8. 1 2 "Daily Mirror owner changes name to Reach". BBC News. 5 March 2018. Retrieved 6 September 2020.
  9. 1 2 Sweney, Mark (28 February 2018). "Editors of Daily Express and Daily Star quit in wake of £200m takeover". The Guardian. London.
  10. Hall, Macer (17 April 2015). "Express Newspapers Chairman Richard Desmond gives £1.3m to Ukip". Daily Express. London. Archived from the original on 20 March 2016. Retrieved 18 May 2015.
  11. "Express owner Richard Desmond gives UKIP £1m". BBC News. 16 April 2015. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 18 May 2015.
  12. Daily Express, no.1, 24 April 1900.
  13. "The late Sir Arthur Pearson, Bt, CBE". Blind Veterans UK. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.
  14. 1 2 "Father of the Blind – A Portrait of Sir Arthur Pearson". andrew-norman.com. Archived from the original on 30 September 2017. Retrieved 30 September 2017.
  15. 1 2 3 "Daily Express: A chequered history". BBC News. 25 January 2001. Archived from the original on 4 February 2016.
  16. "Daily Express British newspaper". Encyclopædia Britannica, Inc. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.
  17. "Journalism by Arthur Christiansen: The Express Way". Perspective uk North / media. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.
  18. "Happy 90th birthday Rupert Bear". Northern and Shell Media Publications. Archived from the original on 15 October 2013. Retrieved 2 February 2016.
  19. "Giles – Express Newspapers". JISC Arts and Humanities Council. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 2 February 2016.
  20. "Judea declares war on Germany". socioecohistory.files.wordpress.com. 2011. Archived from the original (JPG) on 22 August 2014. Retrieved 14 January 2014.
  21. Lang, Berel (2009). Philosophical Witnessing: The Holocaust as Presence. UPNE. pp. 132–133. ISBN   978-1-58465-741-5.
  22. Geoffrey Cox 'Countdown to War'
  23. UK Press Online reveals articles dating from "Sport among the rubbish heaps" (3 May 1921) to "After the storm, the dance of the phantoms" (27 March 1971)
  24. "A House of No Morals", Sunday Express, 18 December 1921, and "Scarecrow Cottage", Sunday Express, 25 December 1921
  25. "The Daily Express - The Press In Great Britain". May 2015. Archived from the original on 4 February 2016.
  26. Beattie, Frank (15 February 2013). The Kilmarnock Fact Book. ISBN   978-1-4456-1170-9 . Retrieved 3 February 2016.
  27. "Daily Express, Manchester". Engineering Timelines. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.
  28. "Preston printing firm to close with loss of 91 jobs". Yorkshire Post. Leeds. 25 March 2015. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.
  29. "History of British Newspapers". cashfloat.co.uk. Retrieved 23 October 2017.
  30. "'Vendetta against Royal Family': M.P. criticizes Lord Beaverbrook", The Times, London, 21 March 1962, p.5.
  31. "Royalty's Recourse", Time, New York, 30 March 1962.
  32. 1 2 Beers, Laura (2010). Your Britain: Media and the Making of the Labour Party. Harvard University Press. p. 21. ISBN   978-0-674-05002-0. In 1948, Beaverbrook told the Royal Commission on the Press that he "ran the [Express] purely for the purpose of making propaganda and with no other object....[Empire free trade] and an Empire Customs Union, Empire unity for the purpose of securing peace, and if necessary for making war. I look at it as a purely propagandist project."
  33. "Popular Newspapers during World War II". Adam Matthew Publications. Archived from the original on 28 August 2006. Retrieved 25 January 2011. If Winston Churchill was Britain's bulldog, then Lord Beaverbrook's Daily Express and Sunday Express were surely his bark. His papers were always bright, lively, and fiercely patriotic, and Beaverbrook had no qualms in telling a Royal Commission on the Press that he used them "purely for the purpose of making propaganda".
  34. 'This Express rush into oblivion can be halted', Peter Preston, The Observer , 6 February 2000
  35. "Tabloid 'Express' will aim for the young", Peter Godfrey, The Times page 2, 21 January 1977
  36. 'Beaverbrook accepts £14m bid from Trafalgar House', Richard Allen, The Times page 1, 1 July 1977
  37. 'Express group ponders two new papers', Gareth Parry, The Guardian , 25 February 1978 - "The name of Beaverbrook Newspapers will revert to its former designation, Express Newspapers"
  38. 'United wins Fleet Holdings fight', William Kay, The Times page 1, 15 October 1985
  39. 'Signs of recovery at the Express', Charles Wintour, The Times page 38, 24 May 1989 - "Express Newspapers has now moved from the famous black glass building to a brand new, rubber-planted spacious construction just over Blackfriars Bridge"
  40. "Rupert the Bear moves to new home". BBC News. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.
  41. Leonard, Tom; Trefgarne, George (23 November 2000). "Soft-porn baron buys the Express". The Daily Telegraph. London. Retrieved 3 February 2016.
  42. "Boycott and her deputy quit porn mogul's Daily Express Editor says parting is amicable despite rift with new owner". The Herald. Glasgow. 26 January 2001. Retrieved 3 February 2016.
  43. "Veteran columnist quits Express". BBC News. 9 December 2000. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.
  44. Hitchens, Peter (18 December 2000). "Rosie Boycott hugs me: "Everything you write is complete ****," she says, "but I like you"". New Statesman. London. Retrieved 1 June 2015.
  45. "Express Newspapers could be kicked out of PCC". The Guardian. London. 24 March 2009. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 3 February 2016.
  46. "'Rogue publisher' Richard Desmond in fallout with PCC". Press Gazette. London. 24 March 2009. Archived from the original on 29 April 2009. Retrieved 28 March 2009.
  47. 1 2 Greenslade, Roy (11 February 2009). "Libel pay-outs show why Desmond is a rogue proprietor". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.
  48. Brook, Stephen (10 October 2008). "More than 80 jobs to go in Express cull". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.
  49. Luft, Oliver (6 March 2009). "Express Newspapers looks for fresh savings as it misses redundancy target". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.
  50. Brook, Stephen (4 April 2009). "Desmond braves Express picket line". The Guardian. London. Retrieved 28 March 2009.
  51. Laura Oliver. "Northern & Shell to axe 70 journalists from Express and Star titles". Journalism. Archived from the original on 6 February 2010. Retrieved 2 May 2010.
  52. Sweney, Mark (12 August 2009). "ASA raps Richard Desmond's Express Newspapers over advertorials". The Guardian. London. Retrieved 15 August 2009.
  53. "ASA Adjudications: Express Newspapers and Goldshield Ltd". ASA. 12 August 2009. Archived from the original on 15 August 2009. Retrieved 15 August 2009.
  54. "ASA Adjudications: Express Newspapers and LadyCare Lifetime Ltd". ASA. 12 August 2009. Archived from the original on 15 August 2009. Retrieved 15 August 2009.
  55. Stephen Brook and agencies (19 August 2009). "Express censured for fourth time in two weeks over undeclared advertorials". The Guardian. London. Retrieved 2 May 2010.
  56. Brook, Stephen (27 January 2010). "Daily Express is the Rynair of Fleet Street". The Guardian. London. Retrieved 2 May 2010.
  57. 1 2 Greenslade, Roy (11 January 2011). "Desmond's papers excluded from system of press self-regulation". The Guardian. London. Retrieved 16 January 2011.
  58. "Home". ukpressonline. Retrieved 13 November 2016.
  59. Bond, David (8 September 2017). "Trinity Mirror in talks to acquire Express". Financial Times. London. Archived from the original on 10 December 2022. Retrieved 20 September 2017.
  60. McKinstry, Leo (10 August 2022). "Liz Truss 'right choice' to lead Britain as next Prime Minister as Express rejects Sunak". Daily Express. Retrieved 11 October 2022.
  61. "Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century". The British Library Board. Retrieved 3 February 2016.
  62. "Sunday Express". Audit Bureau of Circulations. 17 January 2023. Retrieved 12 February 2023.
  63. 1 2 Cullen, Pamela V. Halliday (2006). A Stranger in Blood: The Case Files on Dr John Bodkin Adams. London: Elliott & Thompson. ISBN   1-904027-19-9.
  64. 1 2 3 4 Two Men Were Acquitted: The trial and acquittal of Doctor John Bodkin Adams, Secker & Warburg, 1984
  65. Luft, Oliver; Carrell, Severin (23 March 2009). "Scottish Sunday Express apologises for Dunblane survivors story". The Guardian . Retrieved 3 February 2016.
  66. "Dunblane: We're Sorry". Sunday Express. 22 March 2009. Archived from the original on 25 March 2009. Retrieved 16 March 2010.
  67. Jack, Louise (18 December 2006). "The Express and Diana: Cover-ups, spies and conspiracies". The Independent. Retrieved 1 April 2020.
  68. "Any old Diana headline here". The Guardian. 9 May 2006. Retrieved 1 April 2020.
  69. Gregory, Martyn (2007). Diana: The Last Days. London: Virgin Books. p. 141. ISBN   978-0-7535-4431-0.
  70. Snoddy, Raymond (20 February 2006). "Peter Hill: An appetite for battle". The Independent . Archived from the original on 16 April 2008. Retrieved 11 June 2014.
  71. Twomey, John (10 September 2013). "SAS quizzed over Diana death". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.
  72. Twomey, John (13 September 2013). "Army slated for not taking allegations of SAS aided death seriously". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.
  73. Twomey, John (14 September 2013). "How David Cameron knew of Princess Diana murder plot". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.
  74. MacIntyre, Donal (15 September 2013). "SAS's lamping unit used laser to dazzle Diana's driver". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.
  75. Sheldrick, Giles (16 September 2013). "Soldier's claim SAS ordered to kill Princess Diana ups pressure for murder investigation". Daily Express. Retrieved 11 June 2014.
  76. "From Victims to Villains". ABC News. 12 September 2007.
  77. "I don't think necessarily having newspaper headlines with the image of Madeleine being thrust on to people every single day helps. Clearly we have seen irresponsible reporting". Sunday Herald. 26 August 2007.[ dead link ]
  78. 1 2 "Damages due over McCann stories". BBC News. 18 March 2008.
  79. Holmwood, Leigh (13 March 2008). "Express titles cut back McCann coverage". The Guardian. UK. Retrieved 17 March 2008.
  80. Roy Greenslade. "Express and Star apologies to McCanns bring all journalism into disrepute". The Guardian. Retrieved 1 June 2015.
  81. "Poynter". Regret the Error. Retrieved 18 May 2015.
  82. "Kate and Gerry McCann: Sorry". Daily Express. UK. 19 March 2008.
  83. "Libel payout for McCann friends". BBC News. 16 October 2008. Retrieved 18 May 2015.
  84. 'Join our Crusade today ...', Daily Express, page 4, 31 October 2013
  85. 'This time let us keep the floodgates closed', Daily Express, page 14, 31 October 2013
  86. 'Britain is full up and fed up', Daily Express, page 1, 31 October 2013
  87. "Aberystwyth University Student Union Bans The Daily Express". Huffington Post UK. 7 November 2013. Retrieved 18 May 2015.
  88. Betteley, Chris (15 March 2016). "Students vote overwhemlingly to revoke ban on newspapers". Cambrian News. Aberystwyth.
  89. Farage, Nigel (1 November 2013). "I've signed the Express petition – you should too! Remember, it'll be Albanians next..." Daily Express. London. Retrieved 18 May 2015.
  90. Evans, Max (4 November 2013). "Romanian MEP orders Daily Express to 'stop' our campaign to halt EU migration". Daily Express. London. Retrieved 18 May 2015.
  91. UNOHCHR (24 April 2015). "UN Human Rights Chief urges U.K. to tackle tabloid hate speech, after migrants were called "cockroaches"" (Press release). Geneva: United Nations. Retrieved 25 June 2017.
  92. Waterson, Jim (24 April 2018). "Daily Express editor calls its front pages 'downright offensive'". The Guardian. London.
  93. "British Newspapers in the Nineteenth Century: Daily Express". Bridgeman Images.
  94. "Street of Ink: An Intimate History of Journalism by H. Simonis (New York : Funk & Wagnalls, 1917)". Internet Archive.
  95. "Jasmine Birtles | Financal Expert". Speakers Corner.
  96. "Articles by Vanessa Feltz | BBC, Daily Express Journalist". Muck Rack.
  97. "Frederick Forsyth | Columnists | Comment". Daily Express.
  98. "Articles by Lucy Johnston | Sunday Express Journalist". Muck Rack.
  99. "Richard and Judy | Columnists | Comment". Daily Express.
  100. "Ann Widdecombe | Columnists | Comment". Daily Express.
  101. "Fell off donkey ... caught by Taleban". The New Zealand Herald . 17 December 2001.
  102. "Dame Barbara Cartland – British Author". Encyclopædia Britannica.
  103. Claire Cozens (7 June 2001). "Express Labour". The Guardian. London. Retrieved 18 May 2015.
  104. "Daily Express urges British public to vote Ukip for a patriotic future". Daily Express. London. 6 May 2015. Archived from the original on 7 May 2015. Retrieved 18 May 2015.
  105. "Sunday Express backs Nigel Farage's Ukip for 2015 election for real change in Britain". Daily Express. London. 3 May 2015. Retrieved 18 May 2015.
  106. "Newspaper support in UK general elections". The Guardian. 4 May 2010. Retrieved 22 November 2021.
  107. Tooze, Adam (2018). Crashed : how a decade of financial crises changed the world. New York, New York: Viking Press. p. 544. ISBN   978-0-670-02493-3. OCLC   1039188461.
  108. "A crusade for freedom", Daily Express, page 55, 8 January 2011.
  109. "Botham backs our drive for public vote on Europe", Daily Express, page 59, 8 January 2011.
  110. "Euro red tape is strangling UK enterprise", Daily Express, page 69, 8 January 2011.