Private Eye

Last updated

Private Eye
Private Eye logo.png
Private Eye Cover.jpg
A July 2011 cover following the closure of the News of the World , making ironic use of a famous 1982 headline from The Sun
Editor Ian Hislop
Categories Satirical news magazine
Frequency Fortnightly
Circulation Increase2.svg 237,754
(Jul–Dec 2021) [1]
Founded1961;61 years ago (1961)
CompanyPressdram Ltd
Based in London, W1
United Kingdom
Language English
Website OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg
ISSN 0032-888X

Coordinates: 51°30′53″N0°08′01″W / 51.51485°N 0.13372°W / 51.51485; -0.13372


Private Eye is a British fortnightly satirical and current affairs news magazine, founded in 1961. [2] It is published in London and has been edited by Ian Hislop since 1986. The publication is widely recognised for its prominent criticism and lampooning of public figures. It is also known for its in-depth investigative journalism into under-reported scandals and cover-ups. [3]

Private Eye is Britain's best-selling current affairs magazine, [4] and such is its long-term popularity and impact that many of its recurring in-jokes have entered popular culture in the United Kingdom. The magazine bucks the trend of declining circulation for print media, having recorded its highest ever circulation in the second half of 2016. [5] It is privately owned and highly profitable. [6]

With a "deeply conservative resistance to change", [7] it has resisted moves to online content or glossy format: it has always been printed on cheap paper and resembles, in format and content, a comic as much as a serious magazine. [8] [6] Both its satire and investigative journalism have led to numerous libel suits. [3] It is well known for the use of pseudonyms by its contributors, many of whom have been prominent in public life – this even extends to a fictional proprietor, Lord Gnome. [9] [10]


The forerunner of Private Eye was The Salopian, a school magazine published at Shrewsbury School in the mid-1950s and edited by Richard Ingrams, Willie Rushton, Christopher Booker and Paul Foot. After National Service, Ingrams and Foot went as undergraduates to Oxford University, where they met future collaborators including Peter Usborne, Andrew Osmond [11] and John Wells. [12]

The magazine proper began when they learned of a new printing process, photo-litho offset, which meant that anybody with a typewriter and Letraset could produce a magazine. The publication was initially funded by Osmond and launched in 1961. [13] It is generally agreed that Osmond suggested the title, and sold many of the early copies in person, in London pubs. [14]

The magazine was initially edited by Booker and designed by Rushton, who drew cartoons for it. Its subsequent editor, Ingrams, who was then pursuing a career as an actor, shared the editorship with Booker, from around issue number 10, and took over from issue 40. At first, Private Eye was a vehicle for juvenile jokes: an extension of the original school magazine, and an alternative to Punch .[ citation needed ]

Peter Cook – who in October 1961 founded The Establishment, the first satirical nightclub in London – purchased Private Eye in 1962, together with Nicholas Luard, [15] and was a long-time contributor. [16]

Others essential to the development of the magazine were Auberon Waugh, Claud Cockburn (who had run a pre-war scandal sheet, The Week ), Barry Fantoni, Gerald Scarfe, Tony Rushton, Patrick Marnham and Candida Betjeman. Christopher Logue was another long-time contributor, providing the column "True Stories", featuring cuttings from the national press. The gossip columnist Nigel Dempster wrote extensively for the magazine before he fell out with Ian Hislop and other writers, while Foot wrote on politics, local government and corruption.[ citation needed ]

Ian Hislop at an Eye book launch in 2009 Ian Hislop - 2009.jpg
Ian Hislop at an Eye book launch in 2009

Ingrams continued as editor until 1986, when he was succeeded by Hislop. Ingrams remains chairman of the holding company. [17]

Style of the magazine

Private Eye often reports on the misdeeds of powerful and important individuals and, consequently, has received numerous libel writs throughout its history. These include three issued by James Goldsmith (known in the magazine as "(Sir) Jammy Fishpaste" and "Jonah Jammy fingers") and several by Robert Maxwell (known as "Captain Bob"), one of which resulted in the award of costs and reported damages of £225,000, and attacks on the magazine by Maxwell through a book, Malice in Wonderland, and a one-off magazine, Not Private Eye . Its defenders point out that it often carries news that the mainstream press will not print for fear of legal reprisals or because the material is of minority interest.

As well as covering a wide range of current affairs, Private Eye is also known for highlighting the errors and hypocritical behaviour of newspapers in the "Street of Shame" column, named after Fleet Street, the former home of many papers. It reports on parliamentary and national political issues, with regional and local politics covered in equal depth under the "Rotten Boroughs" column. Extensive investigative journalism is published under the "In the Back" section, often tackling cover-ups and unreported scandals. A financial column called "In the City", written by Michael Gillard under the pseudonym "Slicker", has generated a wide business readership as a number of significant financial scandals and unethical business practices and personalities have been exposed there.

Some contributors to Private Eye are media figures or specialists in their field who write anonymously, often under humorous pseudonyms, such as "Dr B Ching" who writes the "Signal Failures" column about the railways, in reference to the Beeching cuts. Stories sometimes originate from writers from more mainstream publications who cannot get their stories published by their main employers.

Private Eye has traditionally lagged behind other magazines in adopting new typesetting and printing technologies. At the start it was laid out with scissors and paste and typed on three IBM Electric typewritersitalics, pica and elite – lending an amateurish look to the pages. For some years after layout tools became available the magazine retained this technique to maintain its look, although the three older typewriters were replaced with an IBM composer. Today the magazine is still predominantly in black and white (though the cover and some cartoons inside appear in colour) and there is more text and less white space than is typical for a modern magazine. Much of the text is printed in the standard Times New Roman font. The former "Colour Section" was printed in black and white like the rest of the magazine: only the content was colourful.

Frequent targets for parody and satire

While the magazine in general reports corruption, self-interest and incompetence in a broad range of industries and lines of work, certain people and entities have received a greater amount of attention and coverage in its pages. As the most visible public figures, prime ministers and senior politicians make the most natural targets, but Private Eye also aims its criticism at journalists, newspapers and prominent or interesting businesspeople. It is the habit of the magazine to attach nicknames, usually offensive or crude, to these people, and often to create surreal and extensive alternate personifications of them, which usually take the form of parody newspaper articles in the second half of the magazine.

Frequent and notable investigations

Private Eye has regularly and extensively reported on and investigated a wide range of far-reaching issues, including:

Notable columns

A series of parody columns referring to the Prime Minister of the day has been a long-term feature of Private Eye. While generally satirical, during the 1980s, Ingrams and John Wells wrote an affectionate series of fictional letters from Denis Thatcher to Bill Deedes in the Dear Bill column, mocking Thatcher as an amiable, golf-playing drunk. The column was collected in a series of books and became a stage-play ("Anyone For Denis?") in which Wells played the fictional Denis, a character now inextricably "blurred [with] the real historical figure", according to Ingrams. [18]

In The Back is an investigative journalism section notably associated with journalist Paul Foot [19] (the Eye has always published its investigative journalism at the back of the magazine). [20] Private Eye was one of the journalistic organisations involved in sifting and analysing the Paradise Papers, and this commentary appears in In the Back. [21] [22]

Nooks and Corners (originally Nooks and Corners of the New Barbarism), an architectural column severely critical of architectural vandalism and "barbarism", [23] notably modernism and brutalism, [24] was originally founded by John Betjeman in 1971 (his first article attacked a building praised by his enemy Nikolaus Pevsner) [25] and carried on by his daughter Candida Lycett Green. [26] [27] For four decades beginning in 1978 it was edited by Gavin Stamp under the pseudonym Piloti. [27] The column notably features discussion of the state of public architecture and especially the preservation (or otherwise) of Britain's architectural heritage. [28]

Street of Shame is a column addressing journalistic misconduct and excesses, [29] [30] hypocrisy, and undue influence by proprietors and editors, mostly sourced from tipoffs [31] – it sometimes serves as a venue for the settling of scores within the trade, [32] and is a source of friction with editors. [31] This work formed the basis of much of Ian Hislop's testimony to the Leveson Inquiry, and Leveson was complimentary about the magazine and the column. [33] The term street of shame is a reference to Fleet Street, the former centre of British journalism, and has become synonymous with it. [9] [34] [35]

The Rotten Boroughs column focusses on actual or alleged wrong-doing in local or regional governments and elections, for example corruption, nepotism, hypocrisy and incompetence. The column's name derives from the 18th-century rotten boroughs.

There are also several recurring miniature sections.

Special editions

The magazine has occasionally published special editions dedicated to the reporting of particular events, such as government inadequacy over the 2001 foot and mouth outbreak, the conviction in 2001 of Abdelbaset al-Megrahi for the 1988 Lockerbie bombing (an incident regularly covered since by "In the Back"), and the purported MMR vaccine controversy (since shown to be medical fraud committed by Andrew Wakefield) in 2002.

A special issue was published in 2004 to mark the death of long-time contributor Paul Foot. In 2005, The Guardian and Private Eye established the Paul Foot Award (referred to colloquially as the "Footy"), with an annual £10,000 prize fund, for investigative/campaigning journalism in memory of Foot. [36]


The magazine has a number of recurring in-jokes and convoluted references, often comprehensible only to those who have read the magazine for many years. They include euphemisms designed to avoid the notoriously plaintiff-friendly English libel laws, such as replacing the word "drunk" with "tired and emotional", [37] [38] or using the phrase "Ugandan discussions" to denote illicit sexual exploits; [37] and more obvious parodies utilising easily recognisable stereotypes, such as the lampooning of Conservative MPs as "Sir Bufton Tufton". Some of the terms have fallen into disuse when their hidden meanings have become better-known.

The magazine often deliberately misspells the names of certain organisations, such as "Crapita" for the outsourcing company Capita, "Carter-Fuck" for the law firm Carter-Ruck, and "The Grauniad" for The Guardian (the latter a reference to the newspaper's frequent typos in its days as The Manchester Guardian). Certain individuals may be referred to by another name, for example Piers Morgan as "Piers Moron", Richard Branson as "Beardie", Rupert Murdoch as the "Dirty Digger", and Queen Elizabeth II and Prince Charles as "Brenda" and "Brian" respectively.

The first half of each issue, which consists chiefly of news reporting and investigative journalism, tends to include these in-jokes in a more subtle manner, so as to maintain journalistic integrity, while the second half, generally characterised by unrestrained parody and cutting humour, tends to present itself in a more confrontational way.


As well as many one-off cartoons, Private Eye features a number of regular comic strips:

Some of the magazine's former cartoon strips include:

At various times, Private Eye has also used the work of Ralph Steadman, Wally Fawkes, Timothy Birdsall, Martin Honeysett, Willie Rushton, Gerald Scarfe, Robert Thompson, Ken Pyne, Geoff Thompson, "Jorodo", Ed McLauchlan, Simon Pearsall, Kevin Woodcock, Brian Bagnall, Kathryn Lamb and George Adamson.

Other products

Private Eye has from time to time produced various spin-offs from the magazine, including:

Private Eye Extras

Criticism and controversy

Princess Diana

The front cover of the infamous "Diana issue", number 932, in September 1997 Private Eye Diana Controversy Issue 1997.jpg
The front cover of the infamous "Diana issue", number 932, in September 1997

Some have found the magazine's irreverence and sometimes controversial humour offensive. Following the death of Diana, Princess of Wales in 1997, Private Eye printed a cover headed "Media to blame". Under this headline was a picture of many hundreds of people outside Buckingham Palace, with one person commenting that the papers were "a disgrace", another agreeing, saying that it was impossible to get one anywhere, and another saying, "Borrow mine. It's got a picture of the car." [49]

Following the abrupt change in reporting from newspapers immediately following her death, the issue also featured a mock retraction from "all newspapers" of everything negative that they had ever said about Diana. This was enough to cause a flood of complaints and the temporary removal of the magazine from the shelves of some newsagents. These included WHSmith, which had previously refused to stock Private Eye until well into the 1970s, and was characterised in the magazine as "WH Smugg" or "WH Smut" on account of its policy of stocking pornographic magazines.

Other complaints

The issues that followed the Ladbroke Grove rail crash in 1999 (number 987), the September 11 attacks of 2001 (number 1037; the magazine even including a special "subscription cancellation coupon" for disgruntled readers to send in) and the Soham murders of 2002 all attracted similar complaints. Following the 7/7 London bombings the magazine's cover (issue number 1137) featured Prime Minister Tony Blair saying to London mayor Ken Livingstone: "We must track down the evil mastermind behind the bombers...", to which Livingstone replies: "...and invite him around for tea", in reference to his controversial invitation of the Islamic theologian Yusuf al-Qaradawi to London. [50]

MMR vaccine

During the early 2000s Private Eye published many stories on the MMR vaccine controversy, substantially supporting the interpretation by Andrew Wakefield of published research in The Lancet by the Royal Free Hospital's Inflammatory Bowel Disease Study Group, which described an apparent link between the vaccine and autism and bowel problems. Many of these stories accused medical researchers who supported the vaccine's safety of having conflicts of interest because of funding from the pharmaceutical industry.

Initially dismissive of Wakefield, the magazine rapidly moved to support him, in 2002 publishing a 32-page MMR Special Report that supported Wakefield's assertion that MMR vaccines "should be given individually at not less than one year intervals." The British Medical Journal issued a contemporary press release [51] that concluded: "The Eye report is dangerous in that it is likely to be read by people who are concerned about the safety of the vaccine. A doubting parent who reads this might be convinced there is a genuine problem and the absence of any proper references will prevent them from checking the many misleading statements." Subsequently, editor Ian Hislop told the author and columnist Ben Goldacre that Private Eye is "not anti-MMR". [52] [ failed verification ]

In a review article published in 2010, after Wakefield was disciplined by the General Medical Council, regular columnist Phil Hammond, who contributes to the "Medicine Balls" column under the pseudonym "MD", stated that: "Private Eye got it wrong in its coverage of MMR", in maintaining its support for Wakefield's position long after shortcomings in his work had emerged. [53]

Accusations of hostility

Senior figures in the trade union movement have accused the publication of having a classist anti-union bias, with Unite chief of staff Andrew Murray describing Private Eye as "a publication of assiduous [ sic ] public school boys" and adding that it has "never once written anything about trade unions that isn't informed by cynicism and hostility". [54] The Socialist Worker also wrote that "For the past 50 years, the satirical magazine Private Eye has upset and enraged the powerful. Its mix of humour and investigation has tirelessly challenged the hypocrisy of the elite. ... But it also has serious weaknesses. Among the witty — if sometimes tired — spoof articles and cartoons, there is a nasty streak of snobbery and prejudice. Its jokes about the poor, women and young people rely on lazy stereotypes you might expect from the columns of the Daily Mail. It is the anti-establishment journal of the establishment." [55]


The 2004 Christmas issue received a number of complaints after it featured Pieter Bruegel's painting of a nativity scene, in which one wise man said to another: "Apparently, it's David Blunkett's" (who at the time was involved in a scandal in which he was thought to have impregnated a married woman). Many readers sent letters accusing the magazine of blasphemy and anti-Christian attitudes. One stated that the "witless, gutless buggers wouldn't dare mock Islam". It has, however, regularly published Islam-related humour such as the cartoon which portrayed a "Taliban careers master asking a pupil: What would you like to be when you blow up?". [56]

Many letters in the first issue of 2005 disagreed with the former readers' complaints, and some were parodies of those letters, "complaining" about the following issue's cover [57] – a cartoon depicting Santa's sleigh shredded by a wind farm: one said: "To use a picture of Our Lord Father Christmas and his Holy Reindeer being torn limb from limb while flying over a windfarm is inappropriate and blasphemous."

"Fake news"

In November 2016, Private Eye's official website appeared on a controversial list of over 150 "fake news" websites compiled by Melissa Zimdars, a US lecturer. The site was listed as a source that is "purposefully fake with the intent of satire/comedy, which can offer important critical commentary on politics and society, but have the potential to be shared as actual/literal news." [58] The Eye rejected any such classification, saying its site "contains none of these things, as the small selection of stories online are drawn from the journalism pages of the magazine", adding that "even US college students might recognise that the Headmistress's letter is not really from a troubled high school". [59] Zimdars later removed the website from her list, after the Eye had contacted her for clarification. [59]


Private Eye has long been known for attracting libel lawsuits, which in English law can lead to the award of damages relatively easily. The publication maintains a large amount of money as a "fighting fund"[ citation needed ] (although the magazine frequently finds other ways to defuse legal tensions, for example by printing letters from aggrieved parties). As editor since 1986, Ian Hislop is reportedly one of the most sued people in Britain. [60] From 1969 to the mid-1980s, the magazine was represented by human rights lawyer Geoffrey Bindman. [61]

The first person to successfully sue Private Eye was the writer Colin Watson, who objected to the magazine's description of him as "the little-known author who ... was writing a novel, very Wodehouse but without the jokes". He was awarded £750. [62]

For the tenth anniversary issue in 1971 (number 257), the cover showed a cartoon headstone inscribed with a long list of well-known names, and the epitaph: "They did not sue in vain". [63]

In the case of Arkell v Pressdram (1971), the plaintiff was the subject of an article. [64] Arkell's lawyers wrote a letter which concluded: "His attitude to damages will be governed by the nature of your reply." Private Eye responded: "We acknowledge your letter of 29th April referring to Mr J. Arkell. We note that Mr Arkell's attitude to damages will be governed by the nature of our reply and would therefore be grateful if you would inform us what his attitude to damages would be, were he to learn that the nature of our reply is as follows: fuck off." [65] The plaintiff withdrew the threatened lawsuit. [66] In the years following, the magazine would refer to this exchange as a euphemism for a blunt and coarse dismissal, for example: "We refer you to the reply given in the case of Arkell v. Pressdram". [67] [68] As with "tired and emotional" this usage has spread beyond the magazine.

Another litigation case against the magazine was initiated in 1976 by James Goldsmith, who managed to arrange for criminal libel charges to be brought, meaning that, if found guilty, Richard Ingrams and the author of the article, Patrick Marnham could have been imprisoned. He sued over allegations that he had been one of the members of the Clermont Set who had conspired to assist Lord Lucan after Lucan had murdered his family nanny, Sandra Rivett. Goldsmith won a partial victory and eventually reached a settlement with the magazine. The case threatened to bankrupt Private Eye, which turned to its readers for financial support in the form of a "Goldenballs Fund". Goldsmith himself was referred to as "Jaws". The solicitor involved in many litigation cases against Private Eye, including the Goldsmith case, was Peter Carter-Ruck; [69] to this day the magazine refers to the firm of solicitors as "Carter-Fuck". [70]

Robert Maxwell sued the magazine for the suggestion he looked like a criminal, and won a significant sum. Editor Hislop summarised the case: "I've just given a fat cheque to a fat Czech", and later claimed this was the only known example of a joke being told on News at Ten .

Sonia Sutcliffe sued after allegations made in January 1981 that she used her connection to her husband, the "Yorkshire Ripper" Peter Sutcliffe, to make money. [71] She won £600,000 in damages in May 1989, a record at the time, which was reduced to £60,000 on appeal by Private Eye. [72] However, the initial award caused Hislop to quip outside the court: "If that's justice, then I'm a banana." [73] Readers raised a considerable sum in the "Bananaballs Fund", and Private Eye scored a public relations coup by donating the surplus to the families of Peter Sutcliffe's victims. Later, in Sonia Sutcliffe's libel case against the News of the World in 1990, details emerged which demonstrated that she had benefited financially from her husband's crimes, even though Private Eye's facts had been inaccurate. [71]

In 1994, Gordon Anglesea, a retired police inspector, successfully sued the Eye and three other media outlets for libel over published allegations that he had indecently assaulted under-aged boys in Wrexham in the 1980s. In October 2016, he was convicted of historic sex offences. [74] Hislop stated that the magazine would not attempt to recover the £80,000 in damages Anglesea received, stating: "I can’t help thinking of the witnesses who came forward to assist our case at the time, one of whom later committed suicide telling his wife that he never got over not being believed. Private Eye will not be looking to get our money back from the libel damages. Others have paid a far higher price." [75] Anglesea died in December 2016, six weeks into a 12-year prison sentence. [76]

In 1999, former Hackney London Borough Council executive Samuel Yeboah successfully sued the Eye after he was targeted in the Rotten Borough column "at least 13 times." [77] In this column, Yeboah was described as "corrupt", and using "the Race Card" to escape this criticism. The Eye paid damages and offered an apology.

A victory for the magazine came in late 2001, when a libel case brought against it by a Cornish chartered accountant, John Stuart Condliffe, finally came to trial after ten years and the case was dropped after six weeks when the parties reached an out-of-court settlement in which Condliffe agreed to pay £100,000 towards the Eye's defence costs. [78] Writing in The Guardian , Jessica Hodgson noted, "The victory against Condliffe – who was represented by top media firm Peter Carter-Ruck and partners – is a big psychological victory for the magazine". [78]

In 2009, Private Eye successfully challenged an injunction brought against it by Michael Napier, the former head of the Law Society, who had sought to claim "confidentiality" for a report that he had been disciplined by the Law Society in relation to a conflict of interest. [79] The ruling had wider significance in that it allowed other rulings by the Law Society to be publicised. [80]


The magazine is owned by an eclectic group of people and is published by a limited company, Pressdram Ltd, [81] which was bought as an "off the shelf" company by Peter Cook in November 1961.

Private Eye does not publish a list of its editors, writers, designers and staff. In 1981 the book The Private Eye Story stated that the owners were Cook, who owned most of the shares, with smaller shareholders including the actors Dirk Bogarde and Jane Asher, and several of those involved with the founding of the magazine. Most of those on the list have since died, however, and it is unclear what happened to their shareholdings. Those concerned are reputedly contractually only able to sell their shares at the price they originally paid for them.

Shareholders as of the annual company return dated 26 March 2021, including shareholders who have inherited shares, are:

Within its pages the magazine always refers to its owner as the mythical proprietor "Lord Gnome", a satirical dig at autocratic press barons.

The magazine's masthead features a cartoon logo of an armoured knight, Gnitty, with a bent sword, parodying the "Crusader" logo of the Daily Express . During the COVID-19 pandemic, Gnitty was pictured wearing a mask. [82] [ citation needed ]

The logo for the magazine's news page is a naked Mr Punch caressing his erect and oversized penis, while riding a donkey and hugging a female admirer. It is a detail from a frieze by "Dickie" Doyle that once formed the masthead of Punch magazine, which the editors of Private Eye had come to loathe for its perceived descent into complacency. The image, hidden away in the detail of the frieze, had appeared on the cover of Punch for nearly a century and was noticed by Malcolm Muggeridge during a guest-editing spot on Private Eye. The "Rabelaisian gnome", as the character was called, was enlarged by Gerald Scarfe, and put on the front cover of issue 69 in 1964 at full size. He was then formally adopted as a mascot on the inside pages, as a symbol of the old, radical incarnation of Punch magazine that the Eye admired.

The masthead text was designed by Matthew Carter, who would later design the popular web fonts Verdana and Georgia, and the Windows 95 interface font Tahoma. [83] He wrote that, "Nick Luard [then co-owner] wanted to change Private Eye into a glossy magazine and asked me to design it. I realised that this was a hopeless idea once I had met Christopher Booker, Richard Ingrams and Willie Rushton." [84]

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Cartoon</span> Type of two-dimensional visual art

A cartoon is a type of visual art that is typically drawn, frequently animated, in an unrealistic or semi-realistic style. The specific meaning has evolved over time, but the modern usage usually refers to either: an image or series of images intended for satire, caricature, or humor; or a motion picture that relies on a sequence of illustrations for its animation. Someone who creates cartoons in the first sense is called a cartoonist, and in the second sense they are usually called an animator.

<span class="mw-page-title-main">Willie Rushton</span> English cartoonist and comedian

William George Rushton was an English cartoonist, satirist, comedian, actor and performer who co-founded the satirical magazine Private Eye.

<span class="mw-page-title-main">Ian Hislop</span> Welsh journalist, satirist, writer, broadcaster, and editor

Ian David Hislop is a Welsh journalist, satirist, writer, broadcaster, and editor of the magazine Private Eye. He has appeared on many radio and television programmes and has been a team captain on the BBC quiz show Have I Got News for You since the programme's inception in 1990.

<span class="mw-page-title-main">Political cartoon</span> Illustration used to comment on current events and personalities

A political cartoon, a form of editorial cartoon, is a cartoon graphic with caricatures of public figures, expressing the artist's opinion. An artist who writes and draws such images is known as an editorial cartoonist. They typically combine artistic skill, hyperbole and satire in order to either question authority or draw attention to corruption, political violence and other social ills.

Richard Reid Ingrams is an English journalist, a co-founder and second editor of the British satirical magazine Private Eye, and founding editor of The Oldie magazine. He left the latter job at the end of May 2014.

Paul Mackintosh Foot was a British investigative journalist, political campaigner, author, and long-time member of the Socialist Workers Party (SWP).

<span class="mw-page-title-main">Andrew Gilligan</span> British journalist and radio presenter

Andrew Paul Gilligan is a British policy adviser and former transport adviser to Boris Johnson, the Prime Minister between 2019-22. Until July 2019, he was senior correspondent of The Sunday Times and had also served as head of the Capital City Foundation at Policy Exchange. Between 2013 and 2016 he also worked as the Mayor's cycling commissioner for London and in 2020 he was an appointee of Central Government to TfL's Board. He is best known for a 2003 report on BBC Radio 4's The Today Programme in which he described a British government briefing paper on Iraq and weapons of mass destruction as 'sexed up'.

<i>The Phoenix</i> (magazine) Political and current affairs magazine in Ireland

The Phoenix is an Irish political and current affairs magazine established in 1983. Inspired by the British magazine Private Eye it was edited for thirty years by Paddy Prendeville. The publication is generally fortnightly, with a larger annual issue each December.

<span class="mw-page-title-main">Political satire</span> Political commentary in a style of humor based on parody

Political satire is satire that specializes in gaining entertainment from politics; it has also been used with subversive intent where political speech and dissent are forbidden by a regime, as a method of advancing political arguments where such arguments are expressly forbidden.

Glenda Slagg is a fictional parodic columnist in the British satirical magazine Private Eye. She first appeared in the mid-1960s. Slagg's writing style is a pastiche of several female columnists in British newspapers, notably Jean Rook and Lynda Lee-Potter. Slagg is depicted as brash, vitriolic, and inconsistent. She has become an archetype of British journalism.

Charlie Hebdo is a French satirical weekly magazine, featuring cartoons, reports, polemics, and jokes. Stridently non-conformist in tone, the publication has been described as anti-racist, sceptical, secular, and within the tradition of left-wing radicalism, publishing articles about the far-right, religion, politics and culture.

Nigel Richard Patton Dempster was a British journalist, author, broadcaster and diarist. Best known for his celebrity gossip columns in newspapers, his work appeared in the Daily Express and Daily Mail and also in Private Eye magazine. At his death, the editor of the Daily Mail Paul Dacre was reported as saying: "His scoops were the stuff of legend and his zest for life inexhaustible".

Private Eye, the British fortnightly satirical magazine, has produced various comedic audio recordings since its founding in 1961.

Private Eye, the fortnightly British satirical magazine, has published various books and other material separately from the magazine since 1962.

<span class="mw-page-title-main">Nick Newman</span> British cartoonist

Nick Newman is a satirical British cartoonist and comedy scriptwriter.

Not Private Eye was a one-off parody of the British satirical magazine Private Eye.

The fortnightly British satirical magazine Private Eye has long had a reputation for using euphemistic and irreverent substitute names and titles for people, groups and organisations and has coined a number of expressions to describe sex, drugs, alcohol and other aspects of human activity. Over the years these names and expressions have become in-jokes, used frequently in the magazine without explanation. Some have passed into general usage and can be found in other media and everyday conversation.

Prime Minister parodies are a long-running feature of the British satirical magazine Private Eye, which have been included in the majority of issues since the magazine's inception. The parodies consist of one arch satirical personification of the Prime Minister of the United Kingdom of the day, and use that personification to send up continuously that Prime Minister's personality and style of leadership, and the personalities and general features of his or her cabinet. Such are their popularity that the parodies usually find their way into mainstream culture far beyond simply being viewed as a joke within the pages of Private Eye, and are subsequently mentioned often in other journalistic appraisals of the individual in question.

Sonia Szurma-Woodward, known as Sonia Sutcliffe, is the former wife of the British serial killer Peter Sutcliffe.

<span class="mw-page-title-main">Nora Beloff</span> English journalist and political writer

Leah Nora Beloff was an English journalist and political writer. She worked for The Observer for three decades, from 1948 to 1978, and became a political correspondent in 1964, making her the first woman in such a role for a British newspaper.


  1. "Private Eye – circulation". ABC. 8 June 2022. Retrieved 8 June 2022.
  2. "Covers Library: Issue 1". Private Eye. Archived from the original on 14 June 2017. Retrieved 16 June 2017.
  3. 1 2 Douglas, Torin (14 October 2011). "Private Eye and public scandals" . Retrieved 13 August 2019.
  4. Dowell, Ben (16 February 2012). "Private Eye hits highest circulation for more than 25 years". The Guardian. London. Archived from the original on 7 October 2014. Retrieved 28 March 2013.
  5. "Private Eye hits highest circulation in 55-year history 'which is quite something given that print is meant to be dead'". Press Gazette . Archived from the original on 14 June 2017. Retrieved 16 June 2017.
  6. 1 2 Erlanger, Steven (11 December 2015). "An Enduring and Erudite Court Jester in Britain". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved 13 August 2019.
  7. Anthony, Andrew (9 April 2000). "The laughing Gnome". The Observer. Retrieved 28 October 2019.
  8. "Ian Hislop: Provocateur in the public eye". 30 April 2011. Retrieved 13 August 2019.
  9. 1 2 "Alan Cowell: Letter from Britain". The New York Times. 30 June 2005. ISSN   0362-4331 . Retrieved 13 August 2019.
  10. Barendt, E. M. (2016). Anonymous speech: literature, law and politics. Oxford. p. 35. ISBN   9781849466134. OCLC   940796081.
  11. "Andrew Osmond – Obituary". The Guardian. 19 April 1999. Archived from the original on 28 November 2016. Retrieved 12 December 2016.
  12. Neal, Toby. "Private Eye founder and former Shrewsbury School pupil Christopher Booker dies at 81" . Retrieved 13 August 2019.
  13. "Private Eye at 60 shows winning formula of bad jokes and brilliant journalism". The National. Retrieved 1 February 2022.
  14. "Eye and mighty: 50 years on the satirical highway" . Retrieved 13 August 2019.
  15. "Peter Cook". National Portrait Gallery, London . Retrieved 1 February 2022.
  16. "Remembering Peter Cook: 'The Funniest Man Who Ever Drew Breath'". Retrieved 1 February 2022.
  17. "Press Conference With...(or without) RICHARD INGRAMS". Press Gazette. 15 December 2005.
  18. Ingrams, Richard (12 June 2005). "Diary: Dishonourable, dishonest". The Observer. Archived from the original on 19 September 2014. Retrieved 15 August 2013.
  19. McGreevy, Ronan (19 July 2004). "Paul Foot, crusading journalist, dies at 66". The Times. ISSN   0140-0460 . Retrieved 13 August 2019.
  20. "Publish and be damned". Retrieved 13 August 2019.
  21. Walker, James (6 November 2017). "Some 380 journalists including BBC, Guardian and Private Eye work with ICIJ on 'Paradise Papers' tax havens data leak" . Retrieved 13 August 2019.
  22. Peck, Tom (17 November 2017). "Philip May has 'questions to answer' over Paradise Papers". The Independent. Retrieved 13 August 2019.
  23. "Gavin Stamp: Passion, Polemic and Piloti". Retrieved 13 August 2019.
  24. Calder, Barnabas (21 April 2016). Raw concrete: the beauty of brutalism. London. p. 331. ISBN   9781448151295. OCLC   1012156615.
  25. "ANOTHER VISION OF BRITAIN » 13 Jan 1990 » The Spectator Archive" . Retrieved 13 August 2019.
  26. "British architecture historian Gavin Stamp passes away at 69". 31 December 2017. Retrieved 13 August 2019.
  27. 1 2 Jack, Ian (7 January 2018). "Gavin Stamp obituary". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 13 August 2019.
  28. Laughing at architecture : architectural histories of humour, satire and wit. London: Bloomsbury. 29 November 2018. pp. Introduction, note 6. ISBN   9781350022782. OCLC   1030446818.
  29. "I wish we had gone harder, earlier on hacking story, says Times Editor". The Times. 17 January 2012. ISSN   0140-0460 . Retrieved 13 August 2019.
  30. "UK satire's scourge of power: Private Eye hits 50". Reuters. 20 October 2011. Retrieved 13 August 2019.
  31. 1 2 Sabbagh, Dan (17 January 2012). "Leveson inquiry: Ian Hislop claims PCC would not give him a fair hearing". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 13 August 2019.
  32. McCormack, David (16 May 2006). "Private Eye: more than a gossip rag" . PR week. Retrieved 3 August 2022.
  33. Castella, Tom de (30 October 2013). "Press regulation: The 10 major questions" . Retrieved 13 August 2019.
  34. Cassidy, John (20 November 2012). "Second Shoe Drops in Fleet Street Phone-Hacking Scandal". The New Yorker. ISSN   0028-792X . Retrieved 13 August 2019.
  35. "The Street of Shame responds". The Economist. 21 January 2012. ISSN   0013-0613 . Retrieved 13 August 2019.
  36. "The Paul Foot Award for campaigning journalism". Private Eye. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 16 June 2017.
  37. 1 2 Kelly, Jon (15 May 2013). "The 10 most scandalous euphemisms" . Retrieved 13 August 2019.
  38. "Where does the term "tired and emotional", meaning drunk, originate?" . Retrieved 13 August 2019.
  39. "Celeb rocks on and on". BBC News. 6 September 2002. Retrieved 15 August 2013.
  40. Sawyer, Miranda (12 April 2015). "The week in radio: Codes that Changed the World; Page 94, The Private Eye podcast; The Casebook of Max and Ivan". The Guardian. Archived from the original on 24 January 2018. Retrieved 23 January 2018.
  41. "Eyeplayer Archive 2008". Private Eye. Archived from the original on 16 June 2017. Retrieved 16 June 2017.
  42. "Vodafone's Swiss Swizz". Private Eye. Archived from the original on 16 June 2017. Retrieved 16 June 2017.
  43. "Covers Library". Private Eye. Archived from the original on 26 June 2017. Retrieved 25 June 2017.
  44. "Pay up, pay up and play the game!". Private Eye. Archived from the original on 28 June 2017. Retrieved 25 June 2017.
  45. "Selling England (and Wales) by the pound". Private Eye. Archived from the original on 28 June 2017. Retrieved 25 June 2017.
  46. "The Eye At 50 Blog". Private Eye. Archived from the original on 25 June 2017. Retrieved 25 June 2017.
  47. "Cyril Smith Archive". Private Eye. Archived from the original on 28 June 2017. Retrieved 25 June 2017.
  48. Private Eye issue 1574
  49. "Private Eye Issue 932". Private Eye. Archived from the original on 26 September 2007. Retrieved 15 June 2007.
  50. "Private Eye Issue 1137". Private Eye. Archived from the original on 26 September 2007. Retrieved 15 June 2007.
  51. Elliman, David; Bedford, Helen (18 May 2002). "Private Eye Special Report on MMR". The BMJ : 1224. doi:10.1136/bmj.324.7347.1224. S2CID   70659012. Archived from the original on 7 March 2007. Retrieved 28 April 2010.
  52. Kirby, A.; Woodward, A.; Jackson, S.; Wang, Y.; Crawford, M. A. (30 August 2008). "The media's MMR hoax". Research in Developmental Disabilities. 31 (3): 718–30. doi:10.1016/j.ridd.2010.01.014. PMID   20171055. Archived from the original on 16 April 2010. Retrieved 28 April 2010.
  53. "Second Opinion: the Editor asks M.D. to peer review Private Eye's MMR coverage". Private Eye. Pressdram Ltd (1256): 17. February 2010. Archived from the original on 15 August 2011. Retrieved 24 May 2010.
  54. Blackleg (15 April 2016). "TUC News". Private Eye. No. 1416. p. 20. ...Unite chief of staff Andrew Murray made much of the Eye's coverage of [the expulsion of David Beaumont from Unite], telling the panel: "Private Eye is... a publication of assiduous [sic] public school boys which has never, never once written anything about trade unions that isn't informed by cynicism and hostility."
  55. Ward, Patrick (1 November 2011). "Private Eye: The First 50 Years". Socialist Worker. No. 2276. Socialist Workers Party. Archived from the original on 3 June 2016. Retrieved 2 May 2016.
  56. "Andy McSmith's Diary: Bad taste proves sketchy". The Independent. 14 January 2014. Archived from the original on 15 January 2014. Retrieved 14 January 2014.
  57. "Private Eye Issue 1122". Private Eye. Archived from the original on 26 September 2007. Retrieved 15 June 2007.
  58. Hughes, Owen (16 November 2016). "Breitbart and Private Eye among websites accused of false, misleading, clickbait or satirical 'news'". International Business Times UK. Archived from the original on 20 December 2016. Retrieved 13 December 2016.
  59. 1 2 "Red-Facebook". Private Eye. No. 1432. Pressdram Ltd. November–December 2016. p. 16.
  60. Byrne, Ciar (23 October 2006). "Ian Hislop: My 20 years at the "Eye"". The Independent . London. Archived from the original on 4 July 2012. Retrieved 13 July 2012.
  61. Robins, Jon (13 November 2001). "Forty years old and fighting fit". The Independent . London, UK. Archived from the original on 21 October 2010. Retrieved 22 July 2011.
  62. Bunce, Kim (7 October 2001). "The needle of the Eye". The Observer. Archived from the original on 10 May 2014. Retrieved 5 January 2014.
  63. "Covers No. 257". Private Eye. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 7 May 2014.
  64. "Correspondence in full". National Association of Science Writers. Retrieved 7 May 2014.
  65. "Without prejudice". Private Eye. No. 263–264, 266–283, 286–288. 1972. p. ccxxvii.
  66. Usher, Shaun, ed. (11 October 2016). Letters of Note: Volume 2: An Eclectic Collection of Correspondence Deserving of a Wider Audience. Chronicle Books. p. 110. ISBN   978-1-4521-5903-4.
  67. Macqueen 2011 , pp. 27, 28
  68. "Letters". Private Eye. London: Pressdram Ltd (1221): 13. October 2008. Mr Callaghan is referred to the Eye's reply in the famous case of Arkell v. Pressdram (1971).
  69. "A-list libel lawyer dies". BBC News. 21 December 2003. Archived from the original on 23 December 2003. Retrieved 15 March 2006.
  70. "Obituary: Peter Carter-Ruck". The Independent. 22 December 2003. Archived from the original on 10 January 2015. Retrieved 10 January 2015.
  71. 1 2 Greenslade, Roy (2004). Press Gang: How Newspapers Make Profits From Propaganda. London: Pan Macmillan. pp. 440–441. ISBN   9780330393768.
  72. "On This Day, 1989". BBC. 2008. Archived from the original on 7 March 2008. Retrieved 11 August 2016.
  73. "Private Eye – 40 not out ... yet". BBC News. 25 October 2001. Archived from the original on 12 May 2006. Retrieved 15 March 2006.
  74. "Gordon Anglesea: Former policeman sentenced to 12 years". BBC News. 4 November 2016. Archived from the original on 5 November 2016. Retrieved 5 November 2016.
  75. "Private Eye won't seek repayment of damages after Gordon Anglesea conviction as 'others have paid a far higher price'". Press Gazette. 24 October 2016. Archived from the original on 5 November 2016. Retrieved 5 November 2016.
  76. "Paedophile ex-police officer dies in hospital". Sky News. Archived from the original on 7 January 2017. Retrieved 16 June 2017.
  77. "Private Eye loses race slur case". BBC News. 19 February 1999.
  78. 1 2 Hodgson, Jessica (7 November 2001). "Private Eye hails libel victory". The Guardian . Retrieved 2 October 2020.
  79. "Private Eye Wins Court Case!". Private Eye. No. 1237. 29 May 2009. Archived from the original on 30 May 2009.
  80. Gibb, Frances (21 May 2009). "Failure to gag Private Eye clears the way to publication of rulings against lawyers". The Times. London. Archived from the original on 11 June 2011.
  81. "Pressdram". WebCHeck – Company Details. Companies House. Archived from the original on 29 December 2008. Retrieved 6 December 2007. PRESSDRAM LIMITED
    Company No. 00708923
    Date of Incorporation: 24 November 1961
  82. Lord Pooter of Wingham: Regular Contributor to PE
  83. Walters, John. "Matthew Carter's timeless typographic masthead for Private Eye magazine". Eye. Archived from the original on 11 September 2015. Retrieved 24 August 2015.
  84. Carter, Matthew. "Carter's Battered Stat". Eye. Archived from the original on 29 April 2016. Retrieved 5 February 2016.

Further reading