The Independent

Last updated

The Independent
The Independent news logo.svg
The Independent cover.jpg
Front page on 10 August 2016
TypeNewspaper: originally Broadsheet now online only (as of 27 March 2016)
FormatWebsite
Owner(s) Sultan Muhammad Abuljadayel
Alexander Lebedev
Evgeny Lebedev
PublisherIndependent Print Limited
Editor Christian Broughton
Founded7 October 1986;32 years ago (1986-10-07)
Political alignment Liberalism
Headquarters Northcliffe House
CityLondon
CountryUnited Kingdom
Sister newspapersThe Independent on Sunday (1990–2016)
i (2010 – February 2013)
Online only indy100 (since February 2013)
ISSN 0951-9467
OCLC number 185201487
Website Independent.co.uk

The Independent is a British online newspaper. [1] Established in 1986 as a politically independent national morning newspaper published in London. It was controlled by Tony O'Reilly's Independent News & Media from 1997 until it was sold to Russian oligarch Alexander Lebedev in 2010. [2] The last printed edition of The Independent was published on Saturday 26 March 2016, leaving only its digital editions. [1]

An online newspaper is the online version of a newspaper, either as a stand-alone publication or as the online version of a printed periodical.

Tony OReilly Irish businessman and rugby union player

Sir Anthony Joseph Francis O'Reilly, AO, is an Irish former businessman and international rugby union player. He is known for his involvement in the Independent News & Media Group, which he led from 1973 to 2009, and as former CEO and Chairman of the H.J. Heinz Company. He was the leading shareholder of Waterford Wedgwood. Perhaps Ireland's first billionaire, as of 26 May 2014 O'Reilly is being pursued in the Irish courts for debts amounting to €22 million by AIB, following losses amounting to hundreds of millions of euros in his unsuccessful attempt to stop Denis O'Brien from assuming control of Independent News & Media.

Independent News & Media Irish media organisation, owner of multiple newspapers

Independent News & Media plc (INM) is a media organisation based in Dublin, Ireland and publishing national daily newspapers, Sunday newspapers, 13 regional newspapers and operating multiple websites including Independent.ie. INM operates in the Ireland and Northern Ireland. Its titles include the highest circulation daily and Sunday papers in Ireland. Independent News & Media is a subsidiary of Mediahuis.

Contents

Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet, but changed to tabloid format in 2003. [3] Until September 2011, the paper described itself on the banner at the top of every newspaper as "free from party political bias, free from proprietorial influence". [4] It tends to take a pro-market stance on economic issues. [5]

A broadsheet is the largest newspaper format and is characterized by long vertical pages.

Tabloid (newspaper format) type of newspaper format

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

The daily edition was named National Newspaper of the Year at the 2004 British Press Awards.

In June 2015, it had an average daily circulation of just below 58,000, 85 per cent down from its 1990 peak, while the Sunday edition had a circulation of just over 97,000. [6] [1]

History

1986 to 1990

Launched in 1986, the first issue of The Independent was published on 7 October in broadsheet format. [7] It was produced by Newspaper Publishing plc and created by Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Matthew Symonds. All three partners were former journalists at The Daily Telegraph who had left the paper towards the end of Lord Hartwell's ownership. Marcus Sieff was the first chairman of Newspaper Publishing, and Whittam Smith took control of the paper. [8]

Sir Andreas Whittam Smith, is an English financial journalist, who was one of the founders of The Independent newspaper which began publication in October 1986 with Whittam Smith as editor. He is a former president of the British Board of Film Classification.

Stephen Glover is a British journalist and columnist for the Daily Mail.

Matthew John Symonds is a British journalist, since 2018 Executive Director of the Larry Ellison Foundation. He was a co-founder of The Independent in 1986.

The paper was created at a time of a fundamental change in British newspaper publishing. Rupert Murdoch was challenging long-accepted practices of the print unions and ultimately defeated them in the Wapping dispute. Consequently, production costs could be reduced which, it was said at the time,[ by whom? ] created openings for more competition. As a result of controversy around Murdoch's move to Wapping, the plant was effectively having to function under siege from sacked print workers picketing outside. The Independent attracted some of the staff from the two Murdoch broadsheets who had chosen not to move to his company's new headquarters. Launched with the advertising slogan "It is. Are you?", and challenging both The Guardian for centre-left readers and The Times as the newspaper of record, The Independent reached a circulation of over 400,000 by 1989.

Rupert Murdoch Australian-born American media mogul

Keith Rupert Murdoch, is an Australian-born American media mogul who founded News Corp.

Wapping dispute

The Wapping dispute was a lengthy failed strike by print workers in London in 1986.

<i>The Guardian</i> British national daily newspaper

The Guardian is a British daily newspaper. It was founded in 1821 as The Manchester Guardian, and changed its name in 1959. Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, the Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust. The trust was created in 1936 to "secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of the Guardian free from commercial or political interference". The trust was converted into a limited company in 2008, with a constitution written so as to maintain for The Guardian the same protections as were built into the structure of the Scott Trust by its creators. Profits are reinvested in journalism rather than distributed to owners or shareholders.

Competing in a moribund market, The Independent sparked a general freshening of newspaper design as well as, within a few years, a price war in the market sector.[ citation needed ] When The Independent launched The Independent on Sunday in 1990, sales were less than anticipated, partly due to the launch of the Sunday Correspondent four months prior, although this direct rival closed at the end of November 1990. Some aspects of production merged with the main paper, although the Sunday paper retained a largely distinct editorial staff.

1990–1999

In the 1990s, The Independent was faced with price cutting by the Murdoch titles, and started an advertising campaign accusing The Times and The Daily Telegraph of reflecting the views of their proprietors, Rupert Murdoch and Conrad Black. It featured spoofs of the other papers' mastheads with the words The Rupert Murdoch or The Conrad Black, with The Independent below the main title.

Newspaper Publishing had financial problems. A number of other media companies were interested in the paper. Tony O'Reilly's media group and Mirror Group Newspapers (MGN) had bought a stake of about a third each by mid-1994. In March 1995, Newspaper Publishing was restructured with a rights issue, splitting the shareholding into O'Reilly's Independent News & Media (43%), MGN (43%), and Prisa (publisher of El País ) (12%). [9]

In April 1996, there was another refinancing, and in March 1998, O'Reilly bought the other shares of the company for £30 million, and assumed the company's debt. Brendan Hopkins headed Independent News, Andrew Marr was appointed editor of The Independent, and Rosie Boycott became editor of The Independent on Sunday. Marr introduced a dramatic if short-lived redesign which won critical favour but was a commercial failure, partly as a result of a limited promotional budget. Marr admitted his changes had been a mistake in his book, My Trade. [10]

Boycott left in April 1998 to join the Daily Express , and Marr left in May 1998, later becoming the BBC's political editor. Simon Kelner was appointed as the editor. By this time the circulation had fallen below 200,000. Independent News spent heavily to increase circulation, and the paper went through several redesigns. While circulation increased, it did not approach the level which had been achieved in 1989, or restore profitability. Job cuts and financial controls reduced the morale of journalists and the quality of the product. [11]

2000–2009

Ivan Fallon, on the board since 1995 and formerly a key figure at The Sunday Times, replaced Hopkins as head of Independent News & Media in July 2002. By mid-2004, the newspaper was losing £5 million per year. A gradual improvement meant that by 2006, circulation was at a nine-year high. [11]

In November 2008, following further staff cuts, production was moved to Northcliffe House, in Kensington High Street, the headquarters of Associated Newspapers. [12] The two newspaper groups' editorial, management and commercial operations remained separate, but they shared services including security, information technology, switchboard and payroll.[ citation needed ]

2010–2016

On 25 March 2010, Independent News & Media sold the newspaper to Russian oligarch Alexander Lebedev for a nominal £1 fee and £9.25m over the next 10 months, choosing this option over closing The Independent and The Independent on Sunday, which would have cost £28m and £40m respectively, due to long-term contracts. [2] [13] In 2009, Lebedev had bought a controlling stake in the London Evening Standard . Two weeks later, editor Roger Alton resigned. [14]

In July 2011, The Independent's columnist Johann Hari was stripped of the Orwell Prize he had won in 2008 after claims, to which Hari later admitted, [15] of plagiarism and inaccuracy. [16] In January 2012, Chris Blackhurst, editor of The Independent, told the Leveson inquiry that the scandal had "severely damaged" the newspaper's reputation. He nevertheless told the inquiry that Hari would return as a columnist in "four to five weeks". [17] Hari later announced that he would not return to The Independent. [18] Jonathan Foreman contrasted The Independent's reaction to the scandal unfavourably with the reaction of American newspapers to similar incidents such as the Jayson Blair case, which led to resignations of editors, "deep soul-searching", and "new standards of exactitude being imposed". [19] The historian Guy Walters suggested that Hari's fabrications had been an open secret amongst the newspaper's staff and that their internal inquiry was a "facesaving exercise". [20] A proportion of articles are now behind a pay wall, that section is titled, 'Independent Minds'.

The Independent and The Independent on Sunday endorsed the "Remain" in the Brexit referendum of 2016. [21]

From 2016

In March 2016 The Independent decided to close its print edition and become an online newspaper; the last printed edition was published on Saturday 26 March 2016. The Independent on Sunday published its last print edition on 20 March 2016 and was closed following that. [22]

Content

Format and design

The Independent began publishing as a broadsheet, in a series of celebrated designs. The final version was designed by Carroll, Dempsey and Thirkell following a commission by Nicholas Garland who, along with Alexander Chancellor, was unhappy with designs produced by Raymond Hawkey and Michael McGuiness – on seeing the proposed designs, Chancellor had said "I thought we were joining a serious paper". The first edition was designed and implemented by Michael Crozier, who was Executive Editor, Design and Picture, from pre-launch in 1986 to 1994. [23]

From September 2003, the paper was produced in both broadsheet and tabloid-sized versions, with the same content in each. The tabloid edition was termed "compact" to distance itself from the more sensationalist reporting style usually associated with "tabloid" newspapers in the UK. [24] After launching in the London area and then in North West England, [25] the smaller format appeared gradually throughout the UK. Soon afterwards, Rupert Murdoch's Times followed suit, introducing its own tabloid-sized version. [26] Prior to these changes, The Independent had a daily circulation of around 217,500, the lowest of any major national British daily, a figure that climbed by 15% as of March 2004 (to 250,000). Throughout much of 2006, circulation stagnated at a quarter of a million. On 14 May 2004, The Independent produced its last weekday broadsheet, having stopped producing a Saturday broadsheet edition in January. The Independent on Sunday published its last simultaneous broadsheet on 9 October 2005, and has since followed a compact design.

On 12 April 2005, The Independent redesigned its layout to a more European feel, similar to France's Libération . The redesign was carried out by a Barcelona-based design studio. The weekday second section was subsumed within the main paper, double-page feature articles became common in the main news sections, and there were revisions to the front and back covers. [27] A new second section, "Extra", was introduced on 25 April 2006. It is similar to The Guardian's "G2" and The Times's "Times2", containing features, reportage and games, including sudoku. In June 2007, The Independent on Sunday consolidated its content into a news section which included sports and business, and a magazine focusing on life and culture. [28] On 23 September 2008, the main newspaper became full-colour, and "Extra" was replaced by an "Independent Life Supplement" focusing on different themes each day. [29]

Three weeks after the acquisition of the paper by Alexander Lebedev and Evgeny Lebedev in 2010, the paper was relaunched with another redesign on 20 April. The new format featured smaller headlines and a new pullout "Viewspaper" section, which contained the paper's comment and feature articles. [30] From 26 October 2010, the same day as its sister paper, i, was launched, The Independent was printed on slightly thicker paper than before and ceased to be full-colour throughout, with many photographs and pictures (though none of those used in adverts) being printed in black and white only. On 11 October 2011, The Independent unveiled yet another new look, featuring a red, sans-serif masthead. In November 2013, the whole newspaper was overhauled again, including new custom fonts and a vertical masthead in black.[ citation needed ]

Front pages

Following the 2003 switch in format, The Independent became known for its unorthodox and campaigning front pages, which frequently relied on images, graphics or lists rather than traditional headlines and written news content. For example, following the Kashmir earthquake in 2005, it used its front page to urge its readers to donate to its appeal fund, and following the publication of the Hutton Report into the death of British government scientist David Kelly, its front page simply carried the word "Whitewash?" [31] In 2003, the paper's editor, Simon Kelner, was named "Editor of the Year" at the What the Papers Say awards, partly in recognition of, according to the judges, his "often arresting and imaginative front-page designs". [32] In 2008, however, as he was stepping down as editor, he stated that it was possible to "overdo the formula" and that the style of the paper's front pages perhaps needed "reinvention". [33]

Under the subsequent editorship of Chris Blackhurst, the campaigning, poster-style front pages were scaled back in favour of more conventional news stories. [34]

Sections

The weekday, Saturday and Sunday editions of The Independent all included supplements and pull-out subsections:

Daily (Monday to Friday) The Independent:

  • "Monday Sport": A weekly pull-out containing reports of the previous weekend's sporting events.

Saturday's The Independent:

  • "Saturday Sport": A weekly pull-out containing reports looking ahead to the weekend's sporting events.
  • "Radar": A compact, primarily listings magazine, including television schedules, film and DVD reviews and events listings for the coming week. It also includes a round-up of the "50 best" items in a particular category. For example, over the Christmas period there are weekly supplements of "Gifts for him" and "Gifts for her".
  • "Traveller": Contains travel articles and advertisements.
  • "The Independent Magazine": A features magazine including sections on food, interiors and fashion.

The Independent on Sunday:

  • "Sport": A weekly pull-out containing reports of Saturday's sporting events.
  • "The New Review": A features magazine.
  • "Arts & Books": A culture supplement.
  • "Rainbow List" An annually-updated list, first published in 2000, then as the "Pink List", of the most famous and influential people who have declared themselves lesbian, gay, bisexual or transgender. [35] [36]

Online presence

On 23 January 2008, The Independent relaunched its online edition, www.independent.co.uk. [37] [38] The relaunched site introduced a new look, better access to the blog service, priority on image and video content, and additional areas of the site including art, architecture, fashion, gadgets and health. The paper launched podcast programmes such as "The Independent Music Radio Show", "The Independent Travel Guides", "The Independent Sailing Podcasts", and "The Independent Video Travel Guides". Since 2009, the website has carried short video news bulletins provided by the Al Jazeera English news channel. [39]

In 2014, The Independent launched a sister website, i100, a "shareable" journalism site with similarities to Reddit and Upworthy. [40]

Political views

When the paper was established in 1986, the founders intended its political stance to reflect the centre of the British political spectrum and thought that it would attract readers primarily from The Times and The Daily Telegraph. It has been seen as leaning to the left wing of the political spectrum, making it more a competitor to The Guardian . However, The Independent tends to take a classical liberal, pro-market stance on economic issues. [5] The Independent on Sunday referred to itself as a "proudly liberal newspaper". [41]

The paper took a strong editorial position against the 2003 Invasion of Iraq and aspects of US and UK foreign policy related to the War on Terrorism following the 11 September attacks .[ citation needed ] In addition, The Independent has highlighted what it refers to as war crimes being committed by pro-government forces in the Darfur region of Sudan. [42]

The paper has been a strong supporter of electoral reform. [43] The paper has also taken strong positions on environmental issues, campaigned against the introduction of ID cards, and campaigned against the restriction of mass immigration to the UK.[ citation needed ] In 1997, The Independent on Sunday launched a campaign for the decriminalisation of cannabis. Ten years later, it reversed itself, arguing that skunk, the cannabis strain "smoked by the majority of young Britons" in 2007, had become "25 times stronger than resin sold a decade ago". [44]

Originally, it avoided royal stories, Whittam Smith later saying he thought the British press was "unduly besotted" with the Royal Family and that a newspaper could "manage without" stories about the monarchy. [45]

In 2007, Alan Rusbridger, editor of The Guardian, said of The Independent: "The emphasis on views, not news, means that the reporting is rather thin, and it loses impact on the front page the more you do that". [46] In a 12 June 2007 speech, British Prime Minister Tony Blair called The Independent a "viewspaper", saying it "was started as an antidote to the idea of journalism as views not news. That was why it was called the Independent. Today it is avowedly a viewspaper not merely a newspaper". [47] The Independent criticised Blair's comments the following day [48] [49] but later changed format to include a "Viewspaper" insert in the centre of the regular newspaper, designed to feature most of the opinion columns and arts reviews.

A leader published on the day of the 2008 London Mayoral election compared the candidates and said that, if the newspaper had a vote, it would vote first for the Green Party candidate, Sian Berry, noting the similarity between her priorities and those of The Independent, and secondly, with "rather heavy heart", for the incumbent, Ken Livingstone. [50]

An Ipsos MORI poll estimated that in the 2010 general election, 44% of regular readers voted Liberal Democrat, 32% voted Labour, [51] and 14% voted Conservative, compared to 23%, 29%, and 36%, respectively, of the overall electorate. [52] On the eve of the 2010 general election, The Independent supported the Liberal Democrats, arguing that "they are longstanding and convincing champions of civil liberties, sound economics, international co-operation on the great global challenges and, of course, fundamental electoral reform. These are all principles that this newspaper has long held dear. That is why we argue that there is a strong case for progressively minded voters to lend their support to the Liberal Democrats wherever there is a clear opportunity for that party to win". [43] However, before the 2015 general election The Independent on Sunday desisted from advising its readers how to vote, writing that "this does not mean that we are a bloodless, value-free news-sheet. We have always been committed to social justice", but the paper recognised that it was up the readers to "make up [their] own mind about whether you agree with us or not". Rather than support a particular party, the paper urged all its reader to vote as "a responsibility of common citizenship". [53] On 4 May 2015, the weekday version of The Independent said that a continuation of the Conservative–Liberal Democrat coalition after the general election would be a positive outcome. [54]

At the end of July 2018 The Independent led a campaign they called the "Final Say" - a change.org petition by editor Christian Broughton, for a binding referendum on the Brexit deal between the UK and the European Union. [55]

As of 2019, Independent in Arabic is owned and managed by Saudi Research and Marketing Group (SRMG), a major publishing organisation with close ties to the Saudi royal family. [56]

Personnel

Editors

The Independent:

1986: Andreas Whittam Smith
1994: Ian Hargreaves
1995: Charles Wilson
1996: Andrew Marr
1998: Rosie Boycott
1998: Andrew Marr and Rosie Boycott
1998: Simon Kelner
2008: Roger Alton
2010: Simon Kelner
2011: Chris Blackhurst [57]
2013: Amol Rajan [58]
2016: Christian Broughton [59]

The Independent on Sunday:

1990: Stephen Glover
1991: Ian Jack
1995: Peter Wilby
1996: Rosie Boycott
1998: Kim Fletcher
1999: Janet Street-Porter
2002: Tristan Davies
2008: John Mullin
2013: Lisa Markwell

There have also been various guest editors over the years, such as Elton John on 1 December 2010, the Body Shop's Anita Roddick on 19 June 2003 and U2's Bono in 2006.

Writers and columnists

Predominantly in The Independent:

Predominantly The Independent on Sunday:

Photographers

Longford Prize

The Independent sponsors the Longford Prize, in memory of Lord Longford. [61]

Independent on Sunday
TypeSunday newspaper
Format Broadsheet
PublisherIndependent Print Limited
Editor Lisa Markwell [62]
Founded1990
Ceased publication20 March 2016
Circulation 155,661 [63]
Sister newspapers The Independent
i (2010–2013)
indy100
ISSN 0958-1723
OCLC number 500339994

Independent on Sunday

The Independent on Sunday was the Sunday sister newspaper of The Independent. It ceased to exist in 2016, the last edition being published on 20 March; the daily paper ceasing print publication six days later.

The i

In October 2010, the i, a compact sister newspaper, was launched. The i is a separate newspaper but uses some of the same material. It was later sold to regional newspaper company Johnston Press, becoming that publisher's flagship national newspaper. The i's online presence, i100, was restyled as indy100 and retained by Independent News & Media.

The (RED) Independent

The Independent supported U2 lead singer Bono's Product RED brand by creating The (RED) Independent, an occasional edition that gave half the day's proceeds to the charity. [64] The first edition was in May 2006. Edited by Bono, it drew high sales. [65]

A September 2006 edition of The (RED) Independent, designed by fashion designer Giorgio Armani, drew controversy due to its cover shot, showing model Kate Moss in blackface for an article about AIDS in Africa. [66]

Awards and nominations

The Independent was awarded "National Newspaper of the Year" for 2003 [67] [68] and the Independent on Sunday was awarded "Front Page of the Year" for 2014's "Here is the news, not the propaganda", printed on 5 October 2014. [67]

Independent journalists have won a range of British Press Awards, including: [67]

In January 2013, The Independent was nominated for the Responsible Media of the Year award at the British Muslim Awards. [69]

Owners

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily compact newspaper owned by News UK

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1967.

History of British newspapers

The history of British newspapers dates to the 17th century with the emergence of regular publications covering news and gossip. The relaxation of government censorship in the late 17th century led to a rise in publications, which in turn led to an increase in regulation throughout the 18th century. The Times began publication in 1785 and became the leading newspaper of the early 19th century, before the lifting of taxes on newspapers and technological innovations led to a boom in newspaper publishing in the late 19th century. Mass education and increasing affluence led to new papers such as the Daily Mail emerging at the end of the 19th century, aimed at lower middle-class readers.

<i>Evening Standard</i> Regional free daily tabloid-format newspaper in London

The Evening Standard is a local, free daily newspaper, published Monday to Friday in tabloid format in London. Since 2009 it has been owned by Russian businessman Alexander Lebedev. It is the dominant local/regional evening paper for London and the surrounding area, with coverage of national and international news and City of London finance. Its current editor is former UK Conservative Member of Parliament and Chancellor of the Exchequer, George Osborne. In October 2009, the paper ended a 180-year history of paid circulation and became a free newspaper, doubling its circulation as part of a change in its business plan.

<i>New York Post</i> Daily tabloid newspaper based in New York City

The New York Post is a daily newspaper in New York City. The Post also operates the celebrity gossip site PageSix.com, the entertainment site Decider.com, and co-produces the television show Page Six TV.

<i>News of the World</i> British tabloid newspaper

The News of the World was a national red top newspaper published in the United Kingdom from 1843 to 2011. It was at one time the highest-selling English-language newspapers in the world, and at closure still had one of the highest English-language circulations. It was originally established as a broadsheet by John Browne Bell, who identified crime, sensation and vice as the themes that would sell copies. The Bells sold to Henry Lascelles Carr in 1891; in 1969 it was bought from the Carrs by Rupert Murdoch's media firm News Limited. Reorganised into News International, itself a subsidiary of News Corporation, it was transformed into a tabloid in 1984 and became the Sunday sister paper of The Sun. The newspaper concentrated on celebrity scoops and populist news. Its fondness for sex scandals gained it the nickname News of the Screws. It had a reputation for exposing national or local celebrities' drug use, sexual peccadilloes, or criminal acts, setting up insiders and journalists in disguise to provide either video or photographic evidence, and phone hacking in ongoing police investigations. Sales averaged 2,812,005 copies per week in October 2010.

News UK British newspaper publisher and wholly owned subsidiary of the American mass media conglomerate News Corp

News Corp UK & Ireland Limited, is a British newspaper publisher, and a wholly owned subsidiary of the American mass media conglomerate News Corp. It is the current publisher of The Times, The Sunday Times and The Sun newspapers and its former publications include the Today, News of the World and The London Paper newspapers. Until June 2002, it was called News International plc. On 31 May 2011 the company name was changed from News International Limited to NI Group Limited, and on 26 June 2013 to News UK.

<i>Daily Express</i> Daily middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom

The Daily Express is a daily national middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom. It is the flagship of Express Newspapers, a subsidiary of Northern & Shell. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In February 2019, it had an average daily circulation of 315,142.

<i>Metro</i> (British newspaper) Free tabloid newspaper published by DMG Media, based in London

Metro is the United Kingdom's highest-circulation newspaper, published in tabloid format by DMG Media. The free newspaper is distributed from Monday to Friday mornings on trains and buses, and at railway/Underground stations, airports and hospitals across selected urban areas of England, Wales and Scotland. Copies are also handed out to pedestrians.

<i>Daily Record</i> (Scotland) Scottish tabloid newspaper

The Daily Record is a Scottish tabloid newspaper based in Glasgow. It is published six days a week, and its sister paper is the Sunday Mail. As part of Reach plc, it has a close kinship with the British-based Daily Mirror, with major stories of British significance being reported in both titles.

The Sunday Tribune was an Irish Sunday broadsheet newspaper published by Tribune Newspapers plc. It was edited in its final years by Nóirín Hegarty, who changed both the tone and the physical format of the newspaper from broadsheet to tabloid. Previous editors were Conor Brady, Vincent Browne, Peter Murtagh, Matt Cooper and Paddy Murray. The Sunday Tribune was founded in 1980, closed in 1982, relaunched in 1983 and entered receivership in February 2011 after which it ceased to trade.

Media of the United Kingdom

There are several different types of media in the United Kingdom: television, radio, newspapers, magazines and websites. The country also has a strong music industry. The United Kingdom has a diverse range of providers, the most prominent being the publicly owned public service broadcaster, the British Broadcasting Corporation (BBC). The BBC's largest competitors are ITV plc, which operates 13 of the 15 regional television broadcasters that make up the ITV Network, and American global media conglomerate Comcast, which owns the broadcaster Sky Ltd. Regional media is covered by local radio, television and print newspapers. Trinity Mirror operates 240 local and regional newspapers, as well as national newspapers such as the Daily Mirror and the Sunday Mirror.

<i>The Sunday Times</i> Largest-selling British national newspaper in the "quality press" market category

The Sunday Times is the largest-selling British national newspaper in the "quality press" market category. It is published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News UK, which is in turn owned by News Corp. Times Newspapers also publishes The Times. The two papers were founded independently and have been under common ownership only since 1966. They were bought by News International in 1981.

<i>Palatinate</i> (newspaper)

Palatinate is the official student newspaper of Durham University and one of Britain's oldest student publications, having published its first edition on 17 March 1948 and celebrated its 70th anniversary in 2018. The newspaper was named Best Publication in the Student Publication Association's 2018 national awards. In the same year Palatinate was Highly Commended in the Best Publication category of the BBC Radio 4 Today Programme's Student Journalism Awards. It was NUS/Independent Student Newspaper of the Year in 2001, and Best Publication (North) in the Student Publication Association's 2017 and 2018 Regional Awards.

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It was launched in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

Bernard Shrimsley was a British journalist and newspaper editor.

<i>The Daily Telegraph</i> British daily broadsheet newspaper

The Daily Telegraph, known online as The Telegraph, is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally. It was founded by Arthur B. Sleigh in 1855 as Daily Telegraph & Courier.

<i>The Sun</i> (United Kingdom) Tabloid newspaper from the United Kingdom and Ireland

The Sun is a tabloid newspaper published in the United Kingdom and Republic of Ireland. As a broadsheet, it was founded in 1964 as a successor to the Daily Herald; it became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owners. It is published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Rupert Murdoch's News Corp. Since The Sun on Sunday was launched in February 2012, the paper has been a seven-day operation. The Sun previously had the largest circulation of any daily newspaper in the United Kingdom, but it was overtaken by rival Metro in March 2018.

Evgeny Lebedev Russian businessman

Evgeny Alexandrovich Lebedev is the Russian British owner of Lebedev Holdings Ltd, which owns the London Evening Standard, The Independent and the TV channel, London Live. He is also a journalist, supporter of the arts and charity campaigner.

<i>i</i> (newspaper) British compact daily newspaper published in London

The i is a British newspaper based in London. It is aimed at 'readers and lapsed readers' of all ages and commuters with limited time, and was launched in 2010 as a sister paper to The Independent, but was acquired by Johnston Press in 2016 after The Independent shifted to a digital-only model. The i came under the control of JPIMedia a day after Johnston Press filed for administration on 16 November 2018.

References

  1. 1 2 3 "Independent to cease as print edition". BBC News. 12 February 2016. Retrieved 12 February 2016.
  2. 1 2 "Independent titles sold to Lebedev family company". The Independent. London. 25 March 2010. Retrieved 25 March 2010.
  3. "'The Independent' launches tabloid version to give readers a choice". The Independent. London. 27 September 2003.
  4. "Indy's Independence Whacked - Guy Fawkes' blog". Order-order.com. 30 September 2011. Retrieved 2 September 2012.
  5. 1 2 Wilby, Peter (14 April 2008). "It is. Is he?". The Guardian. London. Retrieved 27 March 2010.
  6. ABC circulation figures Press Gazette
  7. Dennis Griffiths (ed.) The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, London & Basingstoke: Macmillan, 1992, p. 330
  8. Glover, Stephen (6 October 2006). "The Independent: Reflections on the last 20 years". The Independent. Retrieved 3 December 2012.
  9. Lewis, Justin; Williams, Andrew; Franklin, Bob; Thomas, James; Mosdell, Nick. "The Quality and Independence of British Journalism: Tracking the Changes Over 20 Years" (PDF). Cardiff: Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies, Cardiff University. p. 61.
  10. "My Trade: A short history of British journalism by Andrew Marr". The Independent. London. 12 September 2004.
  11. 1 2 Lelic, Sarah (19 September 2006). "INM eyes Independent profit" . mad.co.uk. Archived from the original on 18 May 2007. Retrieved 28 November 2017.
  12. Sweney, Mark (28 November 2008). "Independent titles to relocate to Associated Newspapers HQ". The Guardian. London. Retrieved 28 November 2008.
  13. Bintliff, Esther; Fenton, Ben (25 March 2010). "Lebedev scoops up The Independent for £1". Financial Times. London. Retrieved 20 September 2011.
  14. Ponsford, Dominic (9 April 2010) "Roger Alton steps down as Independent editor", Press Gazette (London).
  15. Hari, Johann (15 September 2011). "A personal apology". The Independent.
  16. "Johann Hari: George Orwell prize 'stripping' announcement delays amid plagiarism row". Telegraph.co.uk.
  17. O'Carroll, Lisa (10 January 2012). "Independent editor: Johann Hari scandal 'severely damaged' paper". The Guardian.
  18. "Journalist Johann Hari rejects Independent return". BBC News. 21 January 2012.
  19. Foreman, Jonathan. "Dirty Hari - Commentary Magazine". Commentary Magazine.
  20. Walters, Guy. "An Open Letter to Andreas Whittam Smith". www.newstatesman.com.
  21. "The right choice is to remain". The Independent. 19 June 2016. Retrieved 22 February 2019.
  22. "Independent to cease as print edition". 12 February 2016. Retrieved 22 February 2019.
  23. "The Making of the "Independent" : Michael Crozier : 9780340500613". www.bookdepository.com. Retrieved 12 May 2019.
  24. Carney, Beth (1 December 2004). "British papers shrink to conquer". Business Week. Retrieved 2 May 2009.
  25. "The Independent announces launch of compact version in North-west". The Independent. UK. 3 November 2003. Retrieved 2 May 2009.
  26. Billings, Claire (5 December 2003). "Times tabloid pushes up sales". Brand Republic. Retrieved 2 May 2009.
  27. Brook, Stephen (12 April 2005). "Independent redesign takes it forward". The Guardian. UK. Retrieved 2 May 2009.
  28. Dominic Ponsford. "News magazine look for relaunched Independent on Sunday". Press Gazette. Archived from the original on 29 December 2008.
  29. Luft, Oliver (23 September 2008). "Independent goes full colour". The Guardian. London. Retrieved 27 March 2010.
  30. Ponsford, Dominic (20 April 2010). "Independent relaunch". Press Gazette. Archived from the original on 22 April 2010. Retrieved 20 April 2010.
  31. Whitehead, Jennifer (12 October 2005). "Independent breaks front page mould again". PRWeek . Archived from the original on 14 February 2012. Retrieved 1 May 2009.
  32. Burrell, Ian (18 December 2003). "Independent editor wins top award". The Independent. London. Retrieved 1 May 2009.
  33. Brook, Stephen (5 June 2008). "Kelner says it's time to rethink "viewspaper" front pages". The Guardian. UK. Retrieved 1 May 2009.
  34. "Chris Blackhurst: The Independent's new editor lays it on the line" . Retrieved 27 December 2017.
  35. "The Independent on Sunday's Pink List 2013". 13 October 2013. Retrieved 24 November 2014.
  36. Guest, Katy (5 October 2014). "The Rainbow List 2014: Why we changed the name from the Pink List". The Independent on Sunday. Retrieved 25 November 2014.
  37. "Welcome to The Independent's new website". The Independent (web only). 23 January 2008.
  38. "Independent unveils revamped website". Journalism.co.uk. 23 January 2008. Archived from the original on 25 October 2008.
  39. Fitzsimmons, Caitlin (15 January 2009). "Independent in al-Jazeera video tie-up". guardian.co.uk (web only). London. Retrieved 1 May 2009.
  40. "Why The Independent launched the new user-focused i100". journalism.co.uk.
  41. "Editorial: a liberal gamble too far". The Independent. London. 27 January 2013.
  42. Grice, Andrew (2 August 2007). "Darfur: The evidence of war crimes". The Independent. London. Retrieved 1 May 2009.
  43. 1 2 "This historic opportunity must not be missed". The Independent. London. 5 May 2010.
  44. Owen, Jonathan (18 March 2007). "Were we out of our minds? No, but then came skunk". The Independent on Sunday. London. Retrieved 2 May 2009.
  45. Whittam Smith, Andreas (11 December 2000). "Debate the monarchy's future, but it will change nothing". The Independent. London. Retrieved 1 May 2009.
  46. Morgan, Piers (2 April 2007). "What happened when the Guardian editor met Piers Morgan". The Independent. London.
  47. "Blair on the media". BBC News. 12 June 2007.
  48. Grice, Andrew (13 June 2007). "Blair's attack provokes anger among newspaper editors and broadcasters". The Independent (London). Retrieved 9 December 2009.
  49. Kelner, Simon (13 June 2007). "Would you be saying this, Mr Blair, if we supported your war in Iraq?". The Independent. London. Retrieved 9 December 2009.
  50. "If newspapers had a vote, this one would put its cross beside... (leader)". The Independent. London. 1 May 2008. p. 28. So consonant are her priorities with those of this paper that, if we could vote for mayor today, we would place our first-preference cross against her name. This would underscore the importance of the environment to both London and to the rest of the nation. Then, and with rather heavy heart, it would be illogical to do anything other than make Ken Livingstone our second choice.
  51. "Ipsos MORI".
  52. Ipsos MORI (24 May 2010). "Voting by Newspaper Readership 1992-2010". Ipsos MORI General Election aggregates. Ipsos MORI. Retrieved 21 September 2011.
  53. "General Election 2015: Every vote matters - as a responsibility of". The Independent. 2 May 2015.
  54. "Editorial: In defence of liberal democracy". The Independent. 4 May 2015.
  55. The Independent Voices (24 July 2018). "The referendum gave sovereignty to the British people, so now they deserve a final say on the Brexit deal". The Independent. Editorial. Retrieved 30 July 2018.
  56. "Independent's deal with Saudi publisher back under spotlight". The Guardian. The Guardian. 19 October 2018.
  57. "A new editor for The Independent". The Independent. London. 2 July 2011.
  58. William Turvill "Amol Rajan is made editor of The Independent as Chris Blackhurst becomes group content director", Press Gazette, 17 June 2013
  59. Contact Us - The Independent. Retrieved 26 January 2017.
  60. "Laura Lyons". The Independent.
  61. Morris, Nigel (23 November 2007). "Prisoners Abroad charity wins Longford prize". The Independent. London. Retrieved 1 May 2009.
  62. Angela Haggerty "Appointment of Lisa Markwell as editor of Independent on Sunday announced by owner via Twitter", The Drum, 26 April 2013
  63. Brook, Stephen (25 March 2010). "Lebedev buys Independent newspapers". The Guardian. London. Retrieved 27 March 2010.
  64. Vallely, Paul (15 May 2006). "A red revolution on the high street". The Independent. London. Archived from the original on 11 September 2006.
  65. "They found what they were looking for". NewsDesigner.com. 23 May 2006. Archived from the original on 27 May 2006.
  66. Pool, Hannah (22 September 2006). "Return to the dark ages". The Guardian. London.
  67. 1 2 3 "Press Awards: Winners for 2014". Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 2 April 2016.
  68. "Press Awards Winners 2000-08". 16 March 2004. Archived from the original on 2 April 2016. Retrieved 2 April 2016.
  69. "Winners honoured at British Muslim Awards". Asian Image. 31 January 2013. Retrieved 1 November 2015.
  70. 1 2 3 Ruddick, Graham (4 August 2017). "Saudi ties raise doubts about Independent's editorial freedom". The Guardian.
  71. Rajan, Amol (29 July 2017). "Is the Independent still independent?". BBC News.