Channel 4

Last updated

Channel 4
Channel 4 logo 2015.svg
Launched2 November 1982;36 years ago (1982-11-02)
Owned by Channel Four Television Corporation
Picture format 1080i HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Audience share4.77%
0.71% (+1) (December 2018 (2018-12), BARB)
CountryUnited Kingdom
LanguageEnglish
Broadcast areaUnited Kingdom
Ireland
Headquarters London, England, UK
Sister channel(s) 4seven
Film4
E4
More4
4Music
Box Upfront
The Box
Box Hits
Kerrang!
Kiss
Magic
Timeshift serviceChannel 4 +1
Channel 4 +1 HD
Website www.channel4.com
Availability
Terrestrial
Freeview Channel 4 (SD)
Channel 7 (Wales)
Channel 15 (+1)
Channel 104 (HD)
Channel 109 (+1 HD)
Satellite
Freesat Channel 104 (SD)
Channel 120 (Wales)
Channel 121 (+1)
Channel 974 (SD, London)
Sky (England, Northern Ireland, Scotland)Channel 104 (HD)
Channel 138 (HD) (except London)
Channel 204 (+1)
Channel 804 (SD) (London)
Sky (Wales)Channel 117 (SD)
Channel 138 (HD)
Channel 217 (+1)
Sky (Ireland)Channel 135
Channel 235 (+1)
Astra 2E 10714 H 22000 5/6
10936 V 22000 5/6 (+1)
Astra 2G 11126 V 22000 5/6 (HD)
Cable
Virgin Media (UK)Channel 104 (HD)
Channel 142 (+1)
Virgin Media (Ireland)Channel 111 (SD)
Channel 142 (HD)
Channel 161 (+1)
Cablecom
(Switzerland)
Channel 163
WightFibre Channel 4
IPTV
Swisscom TV
(Switzerland)
Channel arbitrary
Eir Vision Channel 204 (SD)
Channel 205 (+1)
Streaming media
All 4 Watch live
TVPlayer Watch live (UK only)
Sky Go
Watch live  (UK and Ireland only)
Virgin TV Anywhere Watch live  (UK only)
Watch live  (+1, UK only)

Channel 4 is a British public-service free-to-air television network headquartered in London, United Kingdom began transmission on 2 November 1982. Although largely commercially self-funded, it is ultimately publicly owned; originally a subsidiary of the Independent Broadcasting Authority (IBA), [1] the station is now owned and operated by Channel Four Television Corporation, a public corporation of the Department for Digital, Culture, Media and Sport, [2] which was established in 1990 and came into operation in 1993. With the conversion of the Wenvoe transmitter group in Wales to digital terrestrial broadcasting on 31 March 2010, Channel 4 became a UK-wide TV channel for the first time.

United Kingdom Country in Europe

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, commonly known as the United Kingdom (UK) or Britain, is a sovereign country located off the north-western coast of the European mainland. The United Kingdom includes the island of Great Britain, the north-eastern part of the island of Ireland, and many smaller islands. Northern Ireland is the only part of the United Kingdom that shares a land border with another sovereign state, the Republic of Ireland. Apart from this land border, the United Kingdom is surrounded by the Atlantic Ocean, with the North Sea to the east, the English Channel to the south and the Celtic Sea to the south-west, giving it the 12th-longest coastline in the world. The Irish Sea lies between Great Britain and Ireland. The United Kingdom's 242,500 square kilometres (93,600 sq mi) were home to an estimated 66.0 million inhabitants in 2017.

In the United Kingdom, the term "public service broadcasting" refers to broadcasting intended for public benefit rather than to serve purely commercial interests. The communications regulator Ofcom requires that certain television and radio broadcasters fulfil certain requirements as part of their license to broadcast. All of the BBC's television and radio stations have a public service remit, including those that broadcast digitally.

Free-to-air (FTA) are television (TV) and radio services broadcast in clear (unencrypted) form, allowing any person with the appropriate receiving equipment to receive the signal and view or listen to the content without requiring a subscription, other ongoing cost or one-off fee. In the traditional sense, this is carried on terrestrial radio signals and received with an antenna.

Contents

The channel was established to provide a fourth television service to the United Kingdom in addition to the licence-funded BBC One and BBC Two, and the single commercial broadcasting network ITV.

Television licence official permission required in many countries for the reception of television broadcasts

A television licence or broadcast receiving licence is a payment required in many countries for the reception of television broadcasts, or the possession of a television set where some broadcasts are funded in full or in part by the licence fee paid. The fee is sometimes also required to own a radio or receive radio broadcasts. A TV licence is therefore effectively a hypothecated tax for the purpose of funding public broadcasting, thus allowing public broadcasters to transmit television programmes without, or with only supplemental, funding from radio and television advertisements. However, in some cases the balance between public funding and advertisements is the opposite – the Polish TVP broadcaster receives more funds from advertisements than from its TV tax.

BBC One is the first and principal television channel of the British Broadcasting Corporation in the United Kingdom, Isle of Man and Channel Islands. It was launched on 2 November 1936 as the BBC Television Service, and was the world's first regular television service with a high level of image resolution. It was renamed BBC TV in 1960, using this name until the launch of the second BBC channel BBC2 in 1964, whereupon the BBC TV channel became known as BBC1, with the current spelling adopted in 1997.

BBC Two second television channel operated by the BBC

BBC Two is the second flagship television channel of the British Broadcasting Corporation in the United Kingdom, Isle of Man and Channel Islands. It covers a wide range of subject matter, but tends to broadcast more "highbrow" programmes than the more mainstream and popular BBC One. Like the BBC's other domestic TV and radio channels, it is funded by the television licence, and is therefore free of commercial advertising. It is a comparatively well-funded public-service network, regularly attaining a much higher audience share than most public-service networks worldwide.

History

Conception

Before Channel 4 and S4C, Britain had three terrestrial television services: BBC1, BBC2, and ITV. The Broadcasting Act 1980 began the process of adding a fourth, and Channel 4, along with its Welsh counterpart, was formally created by an Act of Parliament in 1982. After some months of test broadcasts, it began scheduled transmissions on 2 November 1982.

ITV (TV network) TV network in the United Kingdom

ITV is a British free-to-air television network with its headquarters in London. It was launched in 1955 as Independent Television, under the auspices of the Independent Television Authority (ITA), to provide competition to BBC Television which had been established in 1932. ITV is the oldest commercial network in the UK. Since the passing of the Broadcasting Act 1990, its legal name has been Channel 3, to distinguish it from the other analogue channels at the time, namely BBC 1, BBC 2 and Channel 4. In part, the number 3 was assigned because television sets would usually be tuned so that the regional ITV station would be on the third button, with the other stations being allocated to the number within their name.

Broadcasting Act 1980


The Broadcasting Act 1980 was an Act of Parliament in the United Kingdom. It was repealed by the Broadcasting Act 1981, though the provisions of the Act remained in force.

S4C Welsh-language public-service television channel

S4C is a British Welsh-language free-to-air television channel. The first television channel to be aimed specifically at a Welsh-speaking audience, S4C is the fourth-oldest television channel in the United Kingdom, after BBC One, ITV and BBC Two. As of 2017-2018, S4C had an average of 131 employees.

The notion of a second commercial broadcaster in the United Kingdom had been around since the inception of ITV in 1954 and its subsequent launch in 1955; the idea of an "ITV2" (which came in 1998) was long expected and pushed for. Indeed, television sets sold throughout the 1970s and early 1980s had a spare tuning button labelled "ITV/IBA 2". Throughout ITV's history and until Channel 4 finally became a reality, a perennial dialogue existed between the GPO, the government, the ITV companies and other interested parties, concerning the form such an expansion of commercial broadcasting would take. It was most likely politics which had the biggest impact in leading to a delay of almost three decades before the second commercial channel became a reality. [3]

The history of ITV, the United Kingdom "Independent Television" commercial network, goes back to 1954. As of 29 February 2016, there are fifteen regional licences for the ITV Network, shared between two owners: ITV plc, and the STV Group.

General Post Office postal system in the United Kingdom

The General Post Office (GPO) was officially established in England in 1660 by Charles II and it eventually grew to combine the functions of state postal system and telecommunications carrier. Similar General Post Offices were established across the British Empire. In 1969 the GPO was abolished and the assets transferred to The Post Office, changing it from a Department of State to a statutory corporation. In 1980, the telecommunications and postal sides were split prior to British Telecommunications' conversion into a totally separate publicly owned corporation the following year as a result of the British Telecommunications Act 1981. For the more recent history of the postal system in the United Kingdom, see the articles Royal Mail and Post Office Ltd.

Government of the United Kingdom Central government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

The Government of the United Kingdom, formally referred to as Her Majesty's Government, is the central government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. It is also commonly referred to as simply the UK Government or the British Government.

One clear benefit of the "late arrival" of the channel was that its frequency allocations at each transmitter had already been arranged in the early 1960s, when the launch of an ITV2 was highly anticipated. [3] This led to very good coverage across most of the country and few problems of interference with other UK-based transmissions; a stark contrast to the problems associated with Channel 5's launch almost 15 years later.[ citation needed ]

Channel 5 is a British free-to-air television network. It was launched in 1997, and was the fifth national terrestrial analogue network in the United Kingdom after BBC One, BBC Two, ITV, and Channel 4. It is generally the fifth-placed network in the country in audience share, and has been since its inception.

Wales

At the time the fourth service was being considered, a movement in Wales lobbied for the creation of dedicated service that would air Welsh-language programmes, then only catered for at "off peak" times on BBC Wales and HTV. The campaign was taken so seriously by Gwynfor Evans, former president of Plaid Cymru, that he threatened the government with a hunger strike were it not to honour the plans. [4]

ITV Wales & West independent television franchise area

ITV Wales and West, previously known as Harlech Television (HTV), refers to the Independent Television franchise area until 31 December 2013, licensed to a broadcaster by the regulator Ofcom.

Gwynfor Evans Welsh politician

Gwynfor Richard Evans was a Welsh politician, lawyer and author. He was President of the Welsh political party Plaid Cymru for thirty six years and was the first Member of Parliament to represent it at Westminster, which he did twice, from 1966 to 1970, and again from 1974 to 1979.

Plaid Cymru is a social-democratic political party in Wales advocating Welsh independence from the United Kingdom within the European Union.

The result was that Channel 4 as seen by the rest of the United Kingdom would be replaced in Wales by Sianel Pedwar Cymru (S4C) (Channel Four Wales). Operated by a specially created authority, S4C would air programmes in Welsh made by HTV, the BBC and independent companies. Initially limited frequency space meant that Channel 4 could not be broadcast alongside S4C, though some Channel 4 programmes would be aired at less popular times on the Welsh variant, a practice that carried on up until the closure of S4C's analogue transmissions in 2010 when S4C became a fully Welsh channel.

Since then, carriage on digital cable, satellite and digital terrestrial has introduced Channel 4 to Welsh homes where it is now universally available.

Launch and IBA control

The first voice heard on Channel 4's opening day of Tuesday 2 November 1982 was that of continuity announcer Paul Coia who said:

Good afternoon. It's a pleasure to be able to say to you, welcome to Channel Four.

Following the announcement, the channel headed into a montage of clips from its programmes set to the station's signature tune, "Fourscore", written by David Dundas, which would form the basis of the station's jingles for its first decade. The first programme to air on the channel was the teatime game show Countdown , at 16:45 produced by Yorkshire Television. The first person to be seen on Channel 4 was Richard Whiteley with Ted Moult being the second. The first woman on the channel, contrary to popular belief, was not Whiteley's Countdown co-host Carol Vorderman but a lexicographer only ever identified as Mary. Whiteley opened the show with the words:

As the countdown to a brand new channel ends, a brand new countdown begins.

On its first day, Channel 4 also broadcast controversial soap opera Brookside , which ran until 2003.

On its launch, Channel 4 committed itself to providing an alternative to the existing channels, an agenda in part set out by its remit which required the provision of programming to minority groups.

In step with its remit, the channel became well received both by minority groups and the arts and cultural worlds during this period, especially under founding chief executive Jeremy Isaacs, where the channel gained a reputation for programmes on the contemporary arts. Channel 4 co-commissioned Robert Ashley's ground-breaking television opera Perfect Lives, [5] which it premiered over several episodes in 1984. The channel often did not receive mass audiences for much of this period, however, as might be expected for a station focusing on minority interest.

Channel 4 also began the funding of independent films, such as the Merchant-Ivory docudrama The Courtesans of Bombay , during this time.

In 1992, Channel 4 also faced its first libel case by Jani Allan, a South African journalist, who objected to her representation in Nick Broomfield's documentary The Leader, His Driver and the Driver's Wife . [6]

In September 1993, the channel broadcast the direct-to-TV documentary film Beyond Citizen Kane , in which it displayed the dominant position of the Rede Globo television network, and discussed its influence, power and political connections in Brazil.

Channel Four Television Corporation

Channel 4 headquarters,
124 Horseferry Road, London Multi coloured 4, 124 Horseferry Road, London.jpg
Channel 4 headquarters,
124 Horseferry Road, London

After control of the station passed from the Channel Four Television Company to the Channel Four Television Corporation in 1993, a shift in broadcasting style took place. Instead of aiming for the fringes of society, it began to focus on the edges of the mainstream, and the centre of the mass market itself.[ citation needed ] It began to show many US programmes in peak viewing time, far more than it had previously done. It gave such shows as Friends and ER their UK premières.

In the early 2000s, Channel 4 began broadcasting reality formats such as Big Brother and obtained the rights to broadcast mass appeal sporting events like cricket and horse racing. This new direction increased ratings and revenues.

In addition, the corporation launched a number of new television channels through its new 4Ventures offshoot, including Film4, At the Races, E4 and More4.

Partially in reaction to its new "populist" direction, the Communications Act 2003 directed the channel to demonstrate innovation, experimentation and creativity, appeal to the tastes and interests of a culturally diverse society and to include programmes of an educational nature which exhibit a distinctive character. [7]

On 31 December 2004, Channel 4 launched a new look and new idents in which the logo is disguised as different objects and the 4 can be seen in an angle.

Under the leadership of Freeview founder Andy Duncan, 2005 saw a change of direction for Channel 4's digital channels. Channel 4 made E4 free-to-air on digital terrestrial television, and launched a new free-to-air digital channel called More4. By October, Channel 4 had joined the Freeview consortium. [8] By July 2006, Film4 had also become a free-to-air and restarted broadcasting on digital terrestrial. [9]

Venturing into radio broadcasting, 2005 saw Channel 4 purchase 51% of shares in the now defunct Oneword radio station with UBC Media holding on to the remaining shares. New programmes such as the weekly, half-hour The Morning Report news programme were among some of the new content Channel 4 provided for the station, with the name 4Radio being used. As of early 2009, however, Channel 4's future involvement in radio remained uncertain.

On 2 November 2007, the station celebrated its 25th birthday. It showed the first episode of Countdown, an anniversary Countdown special, as well as a special edition of The Big Fat Quiz and using the original multicoloured 1982–1996 blocks logo on presentation and idents using the Fourscore jingle throughout the day.

In November 2009, Channel 4 launched a week of 3D television, broadcasting selected programmes each night using stereoscopic ColorCode 3D technology. The accompanying 3D glasses were distributed through Sainsbury's supermarkets. [10]

On 29 September 2015, Channel 4 revamped its presentation for a fifth time; the new branding downplayed the "4" logo from most on-air usage, in favour of using the shapes from the logo in various forms. Four new idents were filmed by Jonathan Glazer, which featured the shapes in various real-world scenes depicting the "discovery" and "origins" of the shapes. The full logo was still occasionally used, but primarily for off-air marketing. Channel 4 also commissioned two new corporate typefaces, "Chadwick", and "Horseferry" (a variation of Chadwick with the aforementioned shapes incorporated into its letter forms), for use across promotional material and on-air. [11] [12] On 31 October 2017, Channel 4 introduced a new series of idents continuing the theme, this time depicting the logo shapes as having formed an anthropomorphic "giant" character. [13]

Recent history

Before the digital switch-over, Channel 4 raised concerns over how it might finance its public service obligations afterward. It was announced in April 2006 that Channel 4's digital switch-over costs would be paid for by licence fee revenues. [14]

On 28 March 2007, Channel 4 announced plans to launch a music channel "4Music" as a joint venture with British media company EMAP, which would include carriage on the Freeview platform. On 15 August 2008, 4Music was launched across the UK. [15] Channel 4 announced interest in launching a high-definition version of Film4 on Freeview, to coincide with the launch of Channel 4 HD, [16] [17] However, the fourth HD slot was given to Channel 5 instead. [18] Channel 4 has since acquired a 50% stake in EMAP's TV business for a reported £28 million. [19]

Channel 4 was considered for privatisation by the governments of Margaret Thatcher, John Major and Tony Blair. [20] As of 2016 the future of the channel was again being looked into by the government, with analysts suggesting several options for the channel's future. [20]

In June 2017, it was announced that Alex Mahon would be the next chief executive, and would take over from David Abraham, who left in November 2017. [21] [22]

Public service remit

Channel 4 was established with, and continues to hold, a remit of public service obligations which it must fulfil. The remit changes periodically, as dictated by various broadcasting and communications acts, and is regulated by the various authorities Channel 4 has been answerable to; originally the IBA, then the ITC and now Ofcom.

The preamble of the remit as per the Communications Act 2003 states that:

"The public service remit for Channel 4 is the provision of a broad range of high quality and diverse programming which, in particular:

The remit also involves an obligation to provide programming for schools, [24] and a substantial amount of programming produced outside of Greater London. [25]

Carriage

Channel 4 was carried from its beginning on analogue terrestrial, which was practically the only means of television broadcast in the United Kingdom at the time. It continued to be broadcast through these means until the changeover to digital terrestrial television in the United Kingdom was complete. Since 1998, it has been universally available on digital terrestrial, and the Sky platform (initially encrypted, though encryption was dropped on 14 April 2008 and is now free of charge and available on the Freesat platform) as well as having been available from various times in various areas, on analogue and digital cable networks.

Due to its special status as a public service broadcaster with a specific remit, it is afforded free carriage on the terrestrial platforms, [26] in contrast with other broadcasters such as ITV. [27]

Channel 4 is also seen outside the United Kingdom where it is widely available in Ireland, Switzerland [28] and Belgium. Here viewers receive the channel either on basic cable subscription services or premium services.

Channel 4 has been available in large parts of Ireland, especially border counties which have been able to receive terrestrial transmissions from Northern Ireland. Channel 4 has been carried on Irish cable networks since the station went on the air in 1982. From 4 December 2006 Channel 4 was officially available to Sky viewers in Ireland; some programmes, mainly imports, are not aired on this channel variant, due to Channel 4 not owning the relevant broadcast rights within the country. As of 2015, Channel 4 has an opt-out for the Republic of Ireland featuring Irish advertising, but the schedule is the same as the UK channel.

The Channel 4 website allows Internet users in the United Kingdom to watch Channel 4 live on the Internet. In the past some programmes (mostly international imports) were not shown. Channel 4 is also provided by Virgin Mobile's DAB mobile TV service which has the same restrictions as the Internet live stream had. Channel 4 is also carried by the Internet TV service TVCatchup [29] and was previously carried by Zattoo until the operator removed the channel from its platform. [30]

Channel 4 also makes some of its programming available "on demand" via cable and the Internet through All 4.

Funding

During the station's formative years, funding came from the ITV companies in return for their right to sell advertisements in their region on the fourth channel.

Nowadays it pays for itself in much the same way as most privately run commercial stations, i.e. through the sale of on-air advertising, programme sponsorship, and the sale of any programme content and merchandising rights it owns, such as overseas sales and video sales. For example, as of 2012 its total revenues were £925 million with 91% derived from sale of advertising. [31] It also has the ability to subsidise the main network through any profits made on the corporation's other endeavours, which have in the past included subscription fees from stations such as E4 and Film4 (now no longer subscription services) and its "video-on-demand" sales. In practice, however, these other activities are loss-making, and are subsidised by the main network. According to Channel 4's last published accounts, for 2005, the extent of this cross-subsidy was some £30 million. [32]

The change in funding came about under the Broadcasting Act 1990 when the new corporation was afforded the ability to fund itself. Originally this arrangement left a "safety net" guaranteed minimum income should the revenue fall too low, funded by large insurance payments made to the ITV companies. Such a subsidy was never required, however, and these premiums were phased out by the government in 1998. After the link with ITV was cut, the cross-promotion which had existed between ITV and Channel 4 also ended.

In 2007 due to severe funding difficulties, the channel sought government help and was granted a payment of £14 million over a six-year period. The money would have come from the television licence fee and would have been the first time that money from the licence fee had been given to any broadcaster other than the BBC. [33] The plan was scrapped by the Secretary of State for Culture, Media and Sport, Andy Burnham, ahead of "broader decisions about the future framework of public service broadcasting". [34] The broadcasting regulator Ofcom released its review in January 2009 in which it suggested that Channel 4 would preferably be funded by "partnerships, joint ventures or mergers". [35]

Programming

Channel 4 is a "publisher-broadcaster", meaning that it commissions or "buys" all of its programming from companies independent of itself, and was the first broadcaster in the United Kingdom to do so on any significant scale; such commissioning is a stipulation which is included in its licence to broadcast. [24] This had the consequence of starting an industry of production companies that did not have to rely on owning an ITV licence to see their programmes air, though since Channel 4, external commissioning has become regular practice on the numerous stations that have launched since, as well as on the BBC and in ITV (where a quota of 25% minimum of total output has been imposed since the 1990 Broadcasting Act came into force). Although it was the first British broadcaster to commission all of its programmes from third parties, Channel 4 was the last terrestrial broadcaster to outsource its transmission and playout operations (to Red Bee Media), after 25 years in-house. [36]

The requirement to obtain all content externally is stipulated in its licence. [23] Additionally, Channel 4 also began a trend of owning the copyright and distribution rights of the programmes it aired, in a manner that is similar to the major Hollywood studios' ownership of television programmes that they did not directly produce.[ citation needed ] Thus, although Channel 4 does not produce programmes, many are seen as belonging to it.

It was established with a specific intention of providing programming to groups of minority interests, not catered for by its competitors, which at the time were only the BBC and ITV. [3]

Channel 4 also pioneered the concept of stranded programming, where seasons of programmes following a common theme would be aired and promoted together. Some would be very specific, and run for a fixed period of time; the 4 Mation season, for example, showed innovative animation. Other, less specific strands, were (and still are) run regularly, such as T4 , a strand of programming aimed at teenagers, on weekend mornings (and weekdays during school/college holidays); Friday Night Comedy, a slot where the channel would pioneer its style of comedy commissions, 4Music (now a separate channel) and 4Later , an eclectic collection of offbeat programmes transmitted in the early hours of the morning.

In its earlier years, Red Triangle was the name given to the airing of certain risqué art-house films due to the use of a red triangle DOG in the upper right of the screen, dubbed as being pornographic by many of Channel 4's critics, while general broadcasting of films on the station for many years came under the banner of Film on Four prior to the launch of the FilmFour brand and station in the late 1990s.

Most watched programmes

The following is a list of the 10 most watched shows on Channel 4 since launch, based on Live +7 data supplied by BARB, [37] and archival data published by Channel 4. [38]

RankProgramme or filmViewers (millions)Date
1 A Woman of Substance 13.854 January 1985
2 Big Brother 13.7427 July 2001
3 A Woman of Substance 13.203 January 1985
4 Four Weddings and a Funeral 12.4015 November 1995
5 A Woman of Substance 11.552 January 1985
6 Gregory's Girl 10.758 January 1985
7 The Great British Bake Off 10.3430 October 2018
8 The Great British Bake Off 10.0431 October 2017
9 Big Brother 10.0126 July 2002
10 Big Fat Gypsy Weddings 9.718 February 2011

Kids Segment

Comedy

During the station's early days, the screenings of innovative short one-off comedy films produced by a rotating line-up of alternative comedians went under the title of The Comic Strip Presents . The Tube and Saturday Live/Friday Night Live also launched the careers of a number of comedians and writers. Channel 4 broadcast a number of popular American imports including Roseanne , Friends , Sex and the City , South Park and Will & Grace . Other significant US acquisitions include The Simpsons , for which the station was reported to have paid £700,000 per episode for the terrestrial television rights.

In April 2010, Channel 4 became the first UK broadcaster to adapt the American comedy institution of roasting to British television, with A Comedy Roast . [39] [40]

In 2010, Channel 4 organised Channel 4's Comedy Gala , a comedy benefit show in aid of Great Ormond Street Children's Hospital. With over 25 comedians appearing, it billed it as "the biggest live stand up show in United Kingdom history". Filmed live on 30 March in front of 14,000 at The O2 Arena in London, it was broadcast on 5 April. [41] This has continued to 2016.

Factual and current affairs

Channel 4 has a strong reputation for history programmes and real-life documentaries. It has also courted controversy, for example by broadcasting live the first public autopsy in the UK for 170 years, carried out by Gunther von Hagens in 2002, or the 2003 one-off stunt Derren Brown Plays Russian Roulette Live.

Its news service, Channel 4 News , is supplied by ITN whilst its long-standing investigative documentary series, Dispatches , attracts perennial media attention.

FourDocs

FourDocs is an online documentary site provided by Channel 4. It allows viewers to upload their own documentaries to the site for others to view. It focuses on documentaries of between 3 and 5 minutes. The website also includes an archive of classic documentaries, interviews with documentary filmmakers and short educational guides to documentary-making. It won a Peabody Award in 2006. [42] The site also includes a strand for documentaries of under 59 seconds, called "Microdocs".

Schools programming

Channel 4 is obliged to carry schools programming as part of its remit and licence. [24]

ITV Schools on Channel 4

Since 1957 ITV had produced schools programming, which became an obligation. [43] In 1987, five years after the station was launched, the IBA afforded ITV free carriage of these programmes during Channel 4's then-unused weekday morning hours. This arrangement allowed the ITV companies to fulfil their obligation to provide schools programming, whilst allowing ITV itself to broadcast regular programmes complete with advertisements. During the times in which schools programmes were aired Central Television provided most of the continuity with play-out originating from Birmingham. [44]

Channel 4 Schools/4Learning

After the restructuring of the station in 1993, ITV's obligations to provide such programming on Channel 4's airtime passed to Channel 4 itself, and the new service became Channel 4 Schools, with the new corporation administering the service and commissioning its programmes, some still from ITV, others from independent producers. [45]

In March 2008, the 4Leaning interactive new media commission slabovia.tv was launched. The Slabplayer online media player showing TV shows for teenagers was launched on 26 May 2008.

The schools programming has always had elements different to its normal presentational package. In 1993, the Channel 4 Schools idents featured famous people in one category, with light shining on them in front of an industrial looking setting supplemented by instrumental calming music. This changed in 1996 with the circles look to numerous children touching the screen, forming circles of information then picked up by other children. The last child would produce the channel 4 logo in the form of three vertical circles, with another in the middle and to the left containing the Channel 4 logo.

A present feature of presentation was a countdown sequence featuring, in 1993 a slide with the programme name, and afterwards an extended sequence matching the channel branding. In 1996, this was an extended ident with timer in top left corner, and in 1999 following the adoption of the squares look, featured a square with timer slowly make its way across the right of the screen with people learning and having fun while doing so passing across the screen. It finished with the Channel 4 logo box on the right of the screen and the name 'Channel 4 Schools' being shown. This was adapted in 2000 when the service's name was changed to '4Learning'.[ citation needed ]

In 2001, this was altered to various scenes from classrooms around the world and different parts of school life. The countdown now flips over from the top, right, bottom and left with each second, and ends with four coloured squares, three of which are aligned vertically to the left of the Channel 4 logo, with is contained inside the fourth box. The tag 'Learning' is located directly beneath the logo. The final countdown sequence lasted between 2004 and 2005 and featured a background video of current controversial issues, overlaid with upcoming programming information. the video features people in the style of graffiti enacting the overuse of CCTV cameras, fox hunting, computer viruses and pirate videos, relationships, pollution of the seas and violent lifestyles. Following 2005, no branded section has been used for Schools programmes.[ citation needed ]

Religious programmes

From the outset, Channel 4 did not conform to the expectations of conventional religious broadcasting in the UK. John Ranelagh, first Commissioning Editor for Religion, made his priority 'broadening the spectrum of religious programming' and more 'intellectual' concerns. [46] He also ignored the religious programme advisory structure that had been put in place by the BBC, and subsequently adopted by ITV. Ranelagh's first major commission caused a furore, a three-part documentary series called Jesus: The Evidence . The programmes, transmitted during the Easter period of 1984, seemed to advocate the idea that the Gospels were unreliable, Jesus may have indulged in witchcraft, and that he may not have even existed. The series triggered a public outcry, and marked a significant moment in the deterioration in the relationship between the UK's broadcasting and religious institutions. [46]

Film

Numerous genres of film-making – such as comedy, drama, documentary, adventure/action, romance and horror/thriller – are represented in the channel's schedule. From the launch of Channel 4 until 1998, film presentations on C4 would often be broadcast under the "Film on Four" banner.[ citation needed ]

In March 2005, Channel 4 screened the uncut Lars von Trier film The Idiots , which includes unsimulated sexual intercourse, making it the first UK terrestrial channel to do so. The channel had previously screened other films with similar material but censored and with warnings.[ citation needed ]

Since 1 November 1998, Channel 4 has had a digital subsidiary channel dedicated to the screening of films. This channel launched as a paid subscription channel under the name "FilmFour", and was relaunched in July 2006 as a free-to-air channel under the current name of "Film4". The Film4 channel carries a wide range of film productions, including acquired and Film4-produced projects. Channel 4's general entertainment channels E4 and More4 also screen feature films at certain points in the schedule as part of their content mix.

Wank Week

A season of television programmes about masturbation, called Wank Week, was to be broadcast in the United Kingdom by Channel 4 in March 2007. The first show was about a Masturbate-a-thon, a public mass masturbation event, organised to raise money for the sexual health charity Marie Stopes International. Another film would have focused on compulsive male masturbators and a third was to feature the sex educator Dr Betty Dodson.

The series came under public attack from senior television figures, and was pulled amid claims of declining editorial standards and controversy over the channel's public service broadcasting credentials. [47]

Global warming

On 8 March 2007 Channel 4 screened the highly controversial documentary The Great Global Warming Swindle . The programme states that global warming is "a lie" and "the biggest scam of modern times". [48] The programme's accuracy has been disputed on multiple points and several commentators have criticised it for being one-sided, noting that the mainstream position on global warming is supported by the scientific academies of the major industrialised nations [49] There were 246 complaints to Ofcom as of 25 April 2007, [50] including the complaints that the programme falsified data. [51] The programme has been criticised by scientists and scientific organisations and various scientists which participated in the documentary claimed their views had been distorted.

Against Nature : An earlier controversial Channel 4 programme made by Martin Durkin which was also critical of the environmental movement and was charged by the Independent Television Commission of the UK for misrepresenting and distorting the views of interviewees by selective editing.[ citation needed ]

The Greenhouse Conspiracy : An earlier Channel 4 documentary broadcast on 12 August 1990, as part of the Equinox series, in which similar claims were made. Three of the people interviewed (Lindzen, Michaels and Spencer) were also interviewed in The Great Global Warming Swindle .

Ahmadinejad's Christmas speech

In the Christmas address of 2008, a Channel 4 tradition since 1993, Iranian President Mahmoud Ahmadinejad made a thinly veiled attack on the United States by claiming that Christ would have been against "bullying, ill-tempered and expansionist powers".

A spokeswoman for the FCO said: "President Ahmadinejad has, during his time in office, made a series of appalling anti-Semitic statements. The British media are rightly free to make their own editorial choices, but this invitation will cause offence and bemusement not just at home but among friendly countries abroad." [52]

Crazy About One Direction

On 15 August 2013, Channel 4 aired a 45-minute documentary on One Direction and their fans dubbed as "Directioners". [53] Following the airing, fans across the world complained on social media about the documentary, arguing that this was not a reflection of them. [54]

4Talent

4Talent is an editorial branch of Channel 4's commissioning wing, which co-ordinates Channel 4's various talent development schemes for film, television, radio, new media and other platforms and provides a showcasing platform for new talent.

There are bases in London, Birmingham, Glasgow and Belfast, serving editorial hubs known respectively as 4Talent National, 4Talent Central England, 4Talent Scotland and 4Talent Northern Ireland. These four sites include features, profiles and interviews in text, audio and video formats, divided into five zones: TV, Film, Radio, New Media and Extras, which covers other arts such as theatre, music and design. 4Talent also collates networking, showcasing and professional development opportunities, and runs workshops, masterclasses, seminars and showcasing events across the UK.

4Talent Magazine

4Talent magazine is the creative industries magazine from 4Talent, which launched in 2005 as TEN4 magazine under the editorship of Dan Jones. 4Talent Magazine is currently edited by Nick Carson. Other staff include deputy editor Catherine Bray and production editor Helen Byrne. The magazine covers rising and established figures of interest in the creative industries, a remit including film, radio, TV, comedy, music, new media and design.

Subjects are usually UK-based, with contributing editors based in Northern Ireland, Scotland, London and Birmingham, but the publication has been known to source international content from Australia, America, continental Europe and the Middle East. The magazine is frequently organised around a theme for the issue, for instance giving half of November 2007's pages over to profiling winners of the annual 4Talent Awards.

An unusual feature of the magazine's credits is the equal prominence given to the names of writers, photographers, designers and illustrators, contradicting standard industry practice of more prominent writer bylines. It is also recognisable for its 'wraparound' covers, which use the front and back as a continuous canvas – often produced by guest artists.

Although 4Talent Magazine is technically a newsstand title, a significant proportion of its readers are subscribers. It started life as a quarterly 100-page title, but has since doubled in size and is now published bi-annually.

Presentation

Since its launch in 1982, Channel 4 has used the same logo which consists of a stylised numeral "4" made up of nine differently shaped blocks. The logo was designed by Martin Lambie-Nairn and his brother Robinson and was the first channel in the UK to depict an ident made using advanced computer generation (the first electronically generated ident was on BBC Two in 1979, but this was two-dimensional). It was designed in conjunction with Bo Gehring Aviation of Los Angeles and originally depicted the "4" in red, yellow, green, blue and purple. The music accompanying the ident was called "Fourscore" and was composed by Lord David Dundas, later released as a single alongside a B-side, "Fourscore Two", although neither appeared in the UK charts. In November 1992, "Fourscore" was replaced by new music.

In 1996, Channel 4 commissioned Tomato Films to revamp the "4", which resulted in the "Circles" idents showing four white circles forming up transparently over various scenes, with the "4" logo depicted in white in one of the circles.

In 1999, Spin redesigned the logo to feature in a single square which sat on the right-hand side of the screen, whilst various stripes would move along from left to right, often lighting the squared "4" up. Like the "Circles" idents, the stripes would be interspersed with various scenes potentially related to the upcoming programme.

The logo was made three-dimensional again in 2004 when it was depicted in filmed scenes that show the blocks forming the "4" logo for less than a second before the action moves away again.

In 2015, the logo was disassembled completely to allow the blocks to appear as parts of a nature scene, sometimes featuring a strange dancing creature and sometimes being excavated for scientific study, one being studied under a microscope and showing a tardigrade. The second wave of these idents, launched in 2017, depict a giant creature made of the "4" blocks (made to look almost like a person) interacting with everyday life, sometimes shouting the "Fourscore" theme as a foghorn.

On-air identity

Regions/International

Channel 4 has, since its inception, broadcast identical programmes and continuity throughout the United Kingdom (excluding Wales where it did not operate on analogue transmitters). At launch this made it unique, as both the BBC and ITV had long established traditions of providing regional variations in their programming in different areas of the country. Since the launch of subsequent British television channels, Channel 4 has become typical in its lack of regional programming variations.

A few exceptions exist to this rule for programming and continuity:

Some of Channel 4's schools' programming (1980s/early '90s) was regionalised due to differences in curricula between different regions. [44]

Part of Channel 4's remit covers the commissioning of programmes from outside London. Channel 4 has a dedicated director of nations and regions, Stuart Cosgrove, who is based in a regional office in Glasgow. As his job title suggests, it is his responsibility to foster relations with independent producers based in areas of the United Kingdom (including Wales) outside London.

Advertising on Channel 4 does contain regular variation: prior to 1993, when ITV was responsible for selling Channel 4's advertising, each regional ITV company would provide the content of advertising breaks, covering the same transmitter area as themselves, and these breaks were often unique to that area. After Channel 4 became responsible for its own advertising, it continued to offer advertisers the ability to target particular audiences and divided its coverage area into six regions: London, South, Midlands, North, Northern Ireland and Scotland. [55]

At present, Wales does not have its own advertising region, instead its viewers receive the southern region on digital platforms intentionally broadcast to the area, or the neighbouring region where terrestrial transmissions spill over into Wales. The Republic of Ireland shares its advertising region with Northern Ireland (referred to by Channel 4 as the 'Ulster Macro') with many advertisers selling products for Ireland here. [56] E4 has an advertising variant for Ireland, although Northern Ireland receives the UK version of E4. [56] The six regions are also carried on satellite, cable and Digital Terrestrial.

Channel 5 and ITV Breakfast use a similar model to Channel 4 for providing their own advertising regions, despite also having a single national output of programming.

Despite the Republic of Ireland not being in the UK, Channel 4 has a dedicated variant broadcast on Sky Ireland which omits programmes for which broadcast rights are not held in Ireland. For example, the series Glee is not available on Channel 4 on Sky in Ireland. In recent years a Republic of Ireland advertising opt-out has been added to this version.

Future possibility of regional news

With ITV plc pushing for much looser requirements on the amount of regional news and other programming it is obliged to broadcast in its ITV regions, the idea of Channel 4 taking on a regional news commitment has been considered, with the corporation in talks with Ofcom and ITV over the matter. [57] Channel 4 believe that a scaling-back of such operations on ITV's part would be detrimental to Channel 4's national news operation, which shares much of its resources with ITV through their shared news contractor ITN. At the same time, Channel 4 also believe that such an additional public service commitment would bode well in on-going negotiations with Ofcom in securing additional funding for its other public service commitments. [57]

Channel 4 HD

The Channel 4 HD logo used from 2007 until 2015. Channel 4HD Logo.svg
The Channel 4 HD logo used from 2007 until 2015.

In mid-2006 Channel 4 ran a six-month closed trial of HDTV, as part of the wider Freeview HD experiment via the Crystal Palace transmitter to London and parts of the home counties, [58] including the use of Lost and Desperate Housewives as part of the experiment, as US broadcasters such as ABC already have an HDTV back catalogue.

On 10 December 2007, Channel 4 launched a high definition television simulcast of Channel 4 on Sky's digital satellite platform, after Sky agreed to contribute toward the channel's satellite distribution costs. It was the first full-time high definition channel from a terrestrial UK broadcaster. [59]

On 31 July 2009, Virgin Media added Channel 4 HD on channel 146 (later on channel 142, now on channel 141) as a part of the M pack. [60] On 25 March 2010 Channel 4 HD appeared on Freeview channel 52 with a placeholding caption, ahead of a commercial launch on 30 March 2010, coinciding with the commercial launch of Freeview HD. [61] [62] On 19 April 2011, Channel 4 HD was added to Freesat on channel 126. [63] As a consequence, the channel moved from being free-to-view to free-to-air on satellite during March 2011. With the closure of S4C Clirlun in Wales on 1 December 2012, on Freeview, Channel 4 HD launched in Wales on 2 December 2012. [64]

The channel carries the same schedule as Channel 4, broadcasting programmes in HD when available, acting as a simulcast. Therefore, SD programming is broadcast upscaled to HD. The first true HD programme to be shown was the 1996 Adam Sandler film Happy Gilmore. From launch until 2016 the presence of the 4HD logo on screen denoted true HD content.

On 1 July 2014, Channel 4 +1 HD, a timeshift of Channel 4 HD, launched on Freeview channel 110.

On 20 February 2018, Channel 4 announced that Channel 4 HD and All 4 will no longer be supplied on Freesat from Thursday 22 February 2018. [65]

All 4

All 4 is a video on demand service from Channel 4, launched in November 2006 as 4oD. The service offers a variety of programmes recently shown on Channel 4, E4, More4 or from their archives, though some programmes and movies are not available due to rights issues.

Teletext services

4-Tel/FourText

Channel 4 originally licensed an ancillary teletext service to provide schedules, programme information and features. The original service was called 4-Tel, and was produced by Intelfax, a company set up especially for the purpose. It was carried in the 400s on Oracle. [66] In 1993, with Oracle losing its franchise to Teletext Ltd, 4-Tel found a new home in the 300s, and had its name shown in the header row. Intelfax continued to produce the service [66] and in 2002 it was renamed FourText.

Teletext on 4

In 2003, Channel 4 awarded Teletext Ltd a ten-year contract to run the channel's ancillary teletext service, named Teletext on 4. [67] This has now ceased and Teletext is no longer available on Channel 4, ITV and Channel 5.

Awards and nominations

YearAssociationCategoryNominee(s)Result
2017Diversity in Media AwardsBroadcaster of the YearChannel 4Nominated

See also

Related Research Articles

Freeview (UK) Digital terrestrial television platform in the United Kingdom

Freeview is the United Kingdom's digital terrestrial television platform. It is operated by DTV Services Ltd, a joint venture between the BBC, ITV, Channel 4, Sky and transmitter operator Arqiva. It was launched in 2002, taking over the licence from ITV Digital which collapsed that year. The service provides consumer access via an aerial to the six DTT multiplexes covering the United Kingdom. In April 2014 it had some 60 DVB-T TV channels, 26 digital radio channels, 10 HD channels, six text services, 11 streamed channels, and one interactive channel. A number of new HD channels launched in 2014, from a new group of multiplexes awarded to Arqiva. The new HD channels were launched in selected areas on 10 December 2013 with a further roll-out during 2014.

ITV Channel Television British television station

ITV Channel Television, previously Channel Television, is a British television station which has served as the ITV contractor for the Channel Islands since 1962. It is based in Jersey and broadcasts regional programme for insertion into the network ITV schedule. Until November 2011, Channel Television was one of four ITV companies independent from ITV plc alongside the two STV regions in Scotland and UTV in Northern Ireland. The station has been owned by ITV plc since 2012 and the licence was transferred to ITV Broadcasting Limited in March 2017.

Television in the United Kingdom started in 1936 as a public service which was free of advertising. Currently, the United Kingdom has a collection of free-to-air, free-to-view and subscription services over a variety of distribution media, through which there are over 480 channels for consumers as well as on-demand content. There are six main channel owners who are responsible for most material viewed. There are 27,000 hours of domestic content produced a year at a cost of £2.6 billion. Since 24 October 2012, all television broadcasts in the United Kingdom have been in a digital format, following the end of analogue transmissions in Northern Ireland. Digital content is delivered via terrestrial, satellite and cable, as well as over IP.

ITV (TV channel) British free-to-air television channel

ITV is a British free-to-air television channel. Previously a network of separate regional television channels, ITV currently operates in England, Wales, Scotland, the Isle of Man and the Channel Islands.

ITV2 British free-to-air television channel

ITV2 is a British free-to-air television channel owned by ITV Digital Channels, a division of ITV plc. It was launched on 7 December 1998 and is available digitally via satellite, cable, IPTV and terrestrial (Freeview) platforms. For a number of years, it had the largest audience share after the five analogue terrestrial stations, a claim now held by its sister service ITV3 both of which are freely available to a majority of households.

UTV (TV channel) television broadcaster in Northern Ireland

UTV is a British free-to-air television channel owned and operated by ITV plc as part of the ITV Network. Formed in November 1958 and appointed as programme contractor for the Independent Television Authority soon after, UTV became the first indigenous broadcaster in Northern Ireland.

Film4 British free-to-air television channel

Film4 is a British free-to-air television channel owned by the Channel Four Television Corporation, that broadcasts films. It was launched in 1 November 1998. While its standard-definition channel is available as a FTA network, its high-definition variant is offered as a pay television service. On 13 May 2019 Film4 Moved to Channel 14on freeview as part of a reshuffle of the channel 4 channels

UKTV multi-channel broadcaster in the UK and Ireland

UKTV is a British multi-channel broadcaster, wholly owned by BBC Studios. It was formed on 26 March 1992 through a joint venture between the BBC and Thames Television. It is one of the United Kingdom's largest television companies.

Eden (TV channel) British digital television channel

Eden is a British digital television channel broadcasting factual content in the United Kingdom and Ireland as part of the UKTV network of channels. The channel originally launched on 8 March 2004 and relaunched in its current format on 27 January 2009. The channel is available on Sky, TalkTalk Plus TV, BT TV, and TVPlayer. It isn't available on the digital terrestrial supplier Freeview.

ITV3 British free-to-air television channel

ITV3 is a British free-to-air television channel owned by ITV Digital Channels, a division of ITV plc. The channel was launched on 1 November 2004, replacing Granada Plus. ITV3 is the sixth largest UK television channel by audience share and the largest after the five main terrestrial services, the position which was previously held by its sister station ITV2. The channel is known for UK dramas, including sequential re-runs of Agatha Christie's Poirot, Classic Coronation Street, Classic Emmerdale, Heartbeat and Inspector Morse, amongst others.

Digital terrestrial television in the United Kingdom encompasses over 100 television, radio and interactive services broadcast via the United Kingdom's terrestrial television network and receivable with a standard television set. The majority of digital terrestrial television (DTT) services, including the five former analogue channels, are broadcast free-to-air, and a further selection of encrypted pay TV services are also available.

More4 British free-to-air television channel

More4 is a British free-to-air television channel, owned by Channel Four Television Corporation. The channel launched on 10 October 2005.

ITV HD

ITV HD is a British free-to-air high-definition television channel operated by ITV plc, the company which is contracted to provide 11 ITV services across the UK. ITV HD is available to view in England, Wales and the Scottish Borders on Freesat via channel 111, Freeview channel 103, Sky channel 176, Virgin Media channel 113 and in Switzerland on SwisscomTV.

There are four major forms of digital television (DTV) broadcast in the United Kingdom: a direct-to-home satellite service from the Astra 28.2°E satellites provided by Sky UK, a cable television service provided by Virgin Media ; a free-to-air satellite service called Freesat; and a free-to-air digital terrestrial service called Freeview. In addition, an IPTV system known as BT Vision is provided by BT. Individual access methods vary throughout the country. 77% of the United Kingdom has access to HDTV via terrestrial digital television. Satellite is the only source of HDTV broadcast available for the remaining 23%.

High-definition television in the United Kingdom is available via cable, IPTV, satellite and terrestrial television. The first high-definition broadcasts began in 2006 and since then the number of channels available to view has grown to a maximum of 87 that can be viewed on pay-TV service, Sky.

CBBC (TV channel) British free-to-air childrens television channel operated by the BBC

CBBC is a British free-to-air children's television channel operated by the British Broadcasting Corporation. Launching on 11 February 2002 as a spin-off from the BBC's children's strand of the same name, CBBC broadcasts for fourteen hours per-day from 7:00 am to 9:00 pm. CBBC is primarily aimed at viewers 6 to 12 years old; a sister channel known as CBeebies serves a younger audience. CBBC was named Channel of the Year at the Children's BAFTA awards in November 2008 and 2015. The channel averages 300,000 viewers daily.

References

  1. Catterall, Peter (2013). The Making of Channel 4. Routledge. ISBN   978-1135018870.
  2. "Channel 4". Gov.uk. Retrieved 14 April 2019.
  3. 1 2 3 Russ J Graham (11 September 2005). "Yes it's no". transdiffusion.org. Archived from the original on 24 January 2007. Retrieved 23 March 2007.
  4. Dafydd Hancock (11 September 2005). "A Channel for Wales". transdiffusion.org. seefour by Electromusications. Retrieved 23 March 2007.
  5. Robert Ashley-Perfect Lives [ dead link ]
  6. "Victims of the 'silver fox'". BBC News. 29 August 2000. Retrieved 20 August 2007.
  7. 1 2 "Channel 4 Overview". Channel 4.
  8. "DTG News: ITV and Channel 4 confirm Freeview stakes". Archived from the original on 19 December 2013. Retrieved 3 April 2007.
  9. "CHANNEL4SALES : NEWS". Archived from the original on 8 July 2006. Retrieved 3 April 2007.
  10. "3D Week – Channel 4".
  11. Williams, Eliza (30 September 2015). "Channel 4 rebrands, with help from Jonathan Glazer and Neville Brody". Creative Review. Archived from the original on 24 April 2016. Retrieved 4 April 2016.
  12. Sherwin, Adam (1 October 2015). "Channel 4 ditches signature '4' logo in 'brave and bizarre' rebrand". The Independent. Retrieved 14 February 2017.
  13. "Channel 4 logo becomes "C4 giant" in quirky new idents". Creative Review. 31 October 2017. Retrieved 7 November 2017.
  14. Plunkett, John (26 April 2006). "Media registration promo". The Guardian. London. Retrieved 3 April 2007.
  15. Network, The Box Plus. "The Box Plus Network". www.4music.com.
  16. Clarke, Steve (28 March 2007). "Channel 4 maps music presence". Variety. Retrieved 7 May 2007.
  17. "Channel 4 to join YouTube and add music channel to – ukfree.tv" . Retrieved 7 May 2007.
  18. "Five awarded Freeview HD licence". Digital Spy. 11 June 2009. Retrieved 27 June 2009.
  19. Neil Wilkes (23 July 2007). "Channel 4 takes 50% stake in Emap TV". Digital Spy .
  20. 1 2 Mance, Henry (28 January 2016). "Five programmes to secure future of Channel 4". Financial Times. Retrieved 17 February 2016.
  21. Sweney, Mark (5 June 2017). "Channel 4 confirms Alex Mahon as chief executive". The Guardian.
  22. "Alex Mahon named as new Channel 4 chief executive". BBC News. 5 June 2017.
  23. 1 2 "Channel 4 Licence". Ofcom. Archived from the original on 1 March 2013.
  24. 1 2 3 "Channel 4 Broadcasting Licence" (PDF). Ofcom. 4 October 2006. pp.  Appendix 2, part 10 (Page 13). Archived from the original (PDF) on 27 March 2009.
  25. "Channel 4 Broadcasting Licence" (PDF). Ofcom. 4 October 2006. pp.  Appendix 2, part 8 (Page 12). Archived from the original (PDF) on 27 March 2009.
  26. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 9 October 2009. Retrieved 30 December 2006.CS1 maint: Archived copy as title (link) Digital PSB, Public Service Broadcasting post Digital Switchover, section 1.1
  27. "Ofcom determination of financial terms for Channel 3 licences ITV plc response". Archived from the original on 15 October 2006. Retrieved 3 April 2007.
  28. "Channels – Television | upc cablecom". Upc-cablecom.ch. Retrieved 7 November 2012.
  29. "TVCatchup - Channel 4". Archived from the original on 8 January 2014. Retrieved 8 January 2014.
  30. Andrews, Robert (15 June 2010). "ITV, C4, Five Also Get Yanked From Zattoo". paidContent. Retrieved 8 January 2014.
  31. "Financial report and statements" (PDF). Channel 4. 2013. pp. 112–114. Archived from the original (PDF) on 5 November 2013. Retrieved 12 August 2013.
  32. 11419_11419_C4 Archived 15 June 2007 at the Wayback Machine
  33. Burrell, Ian (21 June 2007). "Jowell challenges Channel 4 to justify £14m of public funding". The Independent. London. Retrieved 1 April 2010.
  34. "Channel 4 switchover cash shelved". BBC News. 26 November 2008. Retrieved 1 April 2010.
  35. "Ofcom's second Public Service Broadcasting Review - Phase Two: preparing for the digital future". Ofcom.
  36. Fitzsimmons, Caitlin (14 November 2007). "Channel 4 outsources to Red Bee". The Guardian. London. Retrieved 1 April 2010.
  37. "Weekly Top 30 Programmes". Barb.co.uk. 28 October 2012. Retrieved 7 November 2012.
  38. "Top 50 Programmes on Channel 4 1982 – 2007" (PDF). Retrieved 9 February 2016.
  39. Armstrong, Stephen (5 April 2010). "Channel 4 launches comedy roast shows". The Guardian. London. Retrieved 8 April 2010.
  40. "A Comedy Roast – Series & Episodes". www.channel4.com/programmes/a-comedy-roast/episode-guide. Channel 4. n.d. Retrieved 8 April 2010.
  41. "Comedy Royalty unite for Channel 4's Comedy Gala". www.channel4sales.com/news. Channel 4. 11 February 2010. Archived from the original on 26 September 2010. Retrieved 30 March 2010.
  42. 66th Annual Peabody Awards, May 2007.
  43. "schoolsTV.com – ITV for SCHOOLS & COLLEGES – HISTORY". Archived from the original on 6 July 2007. Retrieved 16 February 2008.
  44. 1 2 schoolsTV.com History of ITV Schools on Channel 4. Retrieved at the Internet Archive on 16 February 2008
  45. "schoolsTV.com – CHANNEL 4 SCHOOLS: 1993–1997 HISTORY". Archived from the original on 5 July 2007. Retrieved 16 February 2008.
  46. 1 2 Wallis, Richard (27 January 2016). "Channel 4 and the declining influence of organized religion on UK television. The case of Jesus: The Evidence" (PDF). Historical Journal of Film, Radio and Television. 36 (4): 668–688. doi:10.1080/01439685.2015.1132821. ISSN   0143-9685.
  47. "Channel 4 postpones 'wank week' programming". The Guardian.
  48. "Global warming labeled a 'scam'". The Washington Times. Retrieved 10 January 2017.
  49. Houghton, John. "The Great Global Warming Swindle". The John Ray Initiative. Retrieved 12 March 2007.
  50. Adam, David (25 April 2007). "'Move to block emissions 'swindle' DVD". The Guardian. London. Retrieved 25 April 2007.
  51. Connor, Steve (8 May 2007). "C4 accused of falsifying data in documentary on climate change". The Independent. London. Archived from the original on 10 May 2007. Retrieved 20 May 2007.
  52. Siddique, Haroon (25 December 2008). "Government slams C4 over Ahmadinejad Christmas message". The Guardian. London. Retrieved 14 February 2017.
  53. "Crazy About One Direction". Channel 4. Retrieved 20 December 2015.
  54. Stringer, Mary (15 August 2013). "Crazy About One Direction: How Twitter turns part-time passion into full-time obsession". Metro. Retrieved 20 December 2015.
  55. "Channel 4's 'Macro Regions' for advertising, including a map". Archived from the original on 20 December 2008.
  56. 1 2 "Channel 4's Dublin Sales Office". Archived from the original on 27 May 2008.
  57. 1 2 Leigh Holmwood (7 March 2008). "Channel 4 ponders move into regional news as ITV retreats". The Guardian. London. Retrieved 30 September 2008.
  58. Digital Dividend Review Annexes Archived 15 June 2007 at the Wayback Machine
  59. "BBC HD strategy comes into focus as Five opts for BSkyB, not Freeview" (PDF). New Media Markets. 18 March 2010. Archived from the original (PDF) on 22 July 2011. Retrieved 28 April 2010.
  60. "C4 HD coming to Virgin Media tomorrow". Digital Spy. 30 July 2009.
  61. "C4 HD begins Freeview test transmissions". Digital Spy. 26 March 2010.
  62. "Freeview HD launches, gets Channel 4". Register Hardware. 30 March 2010.
  63. "Channel 4 HD Finally Arrives on Freesat". Join Freesat. 19 April 2011.
  64. "Amendment to Determination" (PDF). Ofcom. 21 September 2012. Retrieved 2 October 2012.
  65. "C4 HD and All4 to leave Freesat". Freesat. 20 February 2018.
  66. 1 2 Brown, Mike. "ANCILLARY TELETEXT SERVICES". MB21. Retrieved 10 June 2007.
  67. "Teletext and C4 sign text services deal". Daily Mail and General Trust plc. 1 July 2003. Archived from the original on 10 May 2013. Retrieved 10 June 2007.