CNN International

Last updated

CNN International
Cnn logo red background.png
LaunchedSeptember 1, 1985;34 years ago (1985-09-01)
Owned by CNN
(WarnerMedia)
Picture format 1080i HDTV [1]
(in Europe, downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed. In the Americas, downscaled to 4:3 480i)
SloganGo there
Country United States
Language English
Broadcast areaWorldwide
(available as well as hotels and cruise ships)
Headquarters CNN Center Atlanta, Georgia, London, Hong Kong, Mumbai and Abu Dhabi
Formerly calledCNN Europe
Sister channel(s)
Website www.cnni.com
TV schedule (Asia)
TV schedule (Europe)
TV schedule (Americas)
Availability
Terrestrial
La7
(Italy)
Limited retransmission overnight only
DTT
(Andorra)
Channel 36
Boxer
(Sweden)
Channel 26
Oqaab
(Afghanistan)
Channel 66
Digitenne
(Netherlands)
Channel 30 (HD)
Satellite
Orby TV (United States)Channel 307
Austar
(Australia)
Channel 605
Astra 1M (19.2° East)11627 V DVB-S QPSK 22000 5/6 (SD)
Astra 2G (28.2° East)11671 H DVB-S2 8PSK 23000 2/3 (HD)
[11082 H DVB-S QPSK 22000 5/6 (SD)]
EastLink
(Canada)
Channel 511
Sky Italia
(Italy)
Channel 526
Movistar+
(Spain)
Channel 114
Canal
(France)
Channel 110
Freesat
(UK)
Channel 207 (SD)
Sky UK
(UK & Ireland)
Channel 506 (SD/HD)
Channel 878 (SD)
DirecTV Channel 358 (SD)
(U.S.)
Channel 706
(Latin America)
Movistar TV
(Latin America)
Channel 403
Claro TV
(Brazil)
Channel 202
SKY Brasil
(Brazil)
Channel 110
Sky México
(Mexico)
Channel 628
Cogeco
(Canada)
Channel 31
beIN (Middle East
& North Africa)
Channel 145 (HD)
DStv
(Africa)
Channel 401 (HD/SD)
SKY Network Television
(New Zealand)
Channel 087
Olleh TV
(South Korea)
Channel 191
MNC Vision
(Indonesia)
Channel 333
Aora TV
(Indonesia)
Channel 701
TelkomVision
(Indonesia)
Channel 172
Sky TV
(Indonesia)
Channel 172
Astro
(Malaysia)
Channel 511
Channel 531 (HD)
Dialog TV
(Sri Lanka)
Channel 2
Tata Sky
(India)
Channel 530
Airtel Digital TV
(India)
Channel 320
Videocon d2h (India)Channel 359
Sky Direct (Philippines)Channel 27
Cable
First Media
(Indonesia)
Channel 236
MediaNet
(Maldives)
Channel 110
StarHub TV
(Singapore)
Channel 711
Cable TV Hong Kong Channel 124
Virgin Media
(UK)
Channel 607
Virgin Media Ireland
(Ireland)
Channel 205
TelstraClear InHomeTV
(New Zealand)
Channel 91
UPC Romania Channel 422
Available on some American providersChannel slots vary on each cable operator
TrueVisions
(Thailand)
Channel 52
SkyCable
(Philippines)
Channel 28 (SD)
Channel 181 (HD)
Destiny Cable
(Philippines)
Channel 20 (Analog)
Channel 28 (Digital)
Channel 181 (HD)
Cablelink
(Philippines)
Channel 19
Ask Cable Vision
(Sri Lanka)
Channel 32
Aora TV
(Indonesia)
Channel 711
Transvision
(Indonesia)
Channel 600
Sky TV Palembang
(Indonesia)
Channel 172
Verizon FiOS
(U.S.)
Channel 105
Tigo Star (Paraguay)Channel 600
Rogers Cable (Canada)Channel 178
IPTV
Airtel Sky Channel 581
CHT MOD
(Taiwan)
Channel 550
now TV
(Hong Kong)
Channel 316
AT&T U-verse / CenturyLink
(U.S.)
Channel 205
Bell Fibe TV
(Canada)
Channel 511
Telekom Entertain (Germany)Channel 128 (SD/HD)
MEO
(Portugal)
Channel 203
SFR Neufbox
(France)
Channel 260
Peers.TV
(Russia)
Channel 36
Google Fiber
(U.S.)
Channel 111
Dil Hai DTH (India)Channel 167 (HD)
Macau Cable TV (Macau)Channel 808
Fetch TV
(Australia)
Channel 179
Telia Lietuva
(Lithuania)
Channel 39 (Full HD)
BT TV
(UK)
Channel 339
PEO TV(Sri Lanka)Channel 23
Streaming media
CNN.com/live Watch live
(U.S. pay-TV subscribers only; requires login from participating television providers to access stream)
TVPlayer Watch live (UK only)
DittoTV Watch live (India only)
FreeInterTV.COM Watch live (Worldwide)
CNNgo Application Apple TV
CNNgo Application Roku
Internet Protocol television Sling TV
Internet Protocol television PlayStation Vue
iOS CNNgo on iPad
Ziggo GO (Netherlands) ZiggoGO.tv (Europe only)

CNN International (CNNI, on-air branding simply as CNN) is an international pay television channel that is operated by CNN. CNN International carries news-related programming worldwide; it cooperates with parent network CNN's national and international news bureaus. Unlike its sister channel, CNN, a US-only subscription service which is mostly broadcast from CNN studios in New York City and Atlanta, CNN International is carried on a variety of TV platforms across the world, and mostly broadcast from studios outside the US, in London, Mumbai, Hong Kong and Abu Dhabi. In some countries, it is available as a free-to-air network. The service is aimed at the overseas market, similar to BBC World News, France 24, DW, RT, CGTN, NHK World or Al Jazeera English.

Pay television, also known as subscription television or premium television, are subscription-based television services, usually provided by multichannel television providers, but also increasingly via digital terrestrial, and streaming television. Subscription television began in the multi-channel transition and transitioned into the post-network era. Some parts of the world, notably in France, Latin America and the United States, have also offered encrypted analog terrestrial signals available for subscription.

CNN American news channel

CNN is an American news-based pay television channel owned by AT&T's WarnerMedia. CNN was founded in 1980 by American media proprietor Ted Turner as a 24-hour cable news channel. Upon its launch, CNN was the first television channel to provide 24-hour news coverage and was the first all-news television channel in the United States.

New York City Largest city in the United States

The City of New York, usually referred to as either New York City (NYC) or simply New York (NY), is the most populous city in the United States. With an estimated 2018 population of 8,398,748 distributed over a land area of about 302.6 square miles (784 km2), New York is also the most densely populated major city in the United States. Located at the southern tip of the state of New York, the city is the center of the New York metropolitan area, the largest metropolitan area in the world by urban landmass and one of the world's most populous megacities, with an estimated 19,979,477 people in its 2018 Metropolitan Statistical Area and 22,679,948 residents in its Combined Statistical Area. A global power city, New York City has been described as the cultural, financial, and media capital of the world, and exerts a significant impact upon commerce, entertainment, research, technology, education, politics, tourism, art, fashion, and sports. The city's fast pace has inspired the term New York minute. Home to the headquarters of the United Nations, New York is an important center for international diplomacy.

Contents

History

Early years

CNN International logo from 1985 to 1995 CNN-International-Logo.svg
CNN International logo from 1985 to 1995

CNN International, in large part a result of Ted Turner's globalization ideals, began broadcasting on September 1, 1985, at first primarily broadcasting to American business travelers in hotels. The first studio for CNNI was at CNN's original studio building known as Techwood, home at that time to all of Turner Broadcasting System's channels. Today, it is home to the Turner Studios complex that houses the entertainment channels. Other early studios in Atlanta were tucked away in various corners of the CNN Center, and the newsroom lacked even a digital clock. The vast majority of the network's programming originally consisted of simulcasts of the two domestic CNN channels (CNN/US and Headline News). In 1990, however, the amount of news programming produced by CNNI especially for international viewers increased significantly. A new newsroom and studio complex was built in 1994, as CNN decided to compete against BBC World Service Television's news programming. CNNI emerged as an internationally oriented news channel, with staff members of various national backgrounds, even though some accusations of a pro-U.S. editorial bias persist. CNN International was awarded the Liberty Medal on July 4, 1997. Ted Turner, in accepting the medal on behalf of the network, said: "My idea was, we're just going to give people the facts... We didn't have to show liberty and democracy as good, and show socialism or totalitarianism as bad. If we just showed them both the way they were ... clearly everybody's going to choose liberty and democracy." [3]

Ted Turner American media mogul, entrepreneur, and philanthropist

Robert Edward Turner III is an American media proprietor, producer, and philanthropist. As a businessman, he is known as founder of the Cable News Network (CNN), the first 24-hour cable news channel. In addition, he founded WTBS, which pioneered the superstation concept in cable television, which later became TBS.

CNN Center world headquarters of CNN in Atlanta, Georgia, United States

The CNN Center is the world headquarters of CNN. The main newsrooms and studios for several of CNN's news channels are located in the building. The facility's commercial office space is occupied by various units of the former Turner Broadcasting System, now part of the AT&T subsidiary WarnerMedia. The CNN Center is located in downtown Atlanta, Georgia, adjacent to Centennial Olympic Park.

Digital clock a type of clock that displays the time digitally; often associated with electronic drives, but the "digital" description refers to the display, not to the drive mechanism; analog and digital clocks can be driven either mechanically or electronically

A digital clock is a type of clock that displays the time digitally, as opposed to an analog clock, where the time is indicated by the positions of rotating hands.

New international era (1995–2006)

CNN International logo from February 1, 1995, to December 31, 2005. CNN International.png
CNN International logo from February 1, 1995, to December 31, 2005.

In 1995, creative director Morgan Almeida defined a progressive rebranding strategy, to target CNNI's diverse global market, making the on-air look less overtly American and with a cleaner, simpler "international" aesthetic going forward. The word "International" in the channel's logo was replaced with a globe, and the new branding featured numerous international locations filmed in time-lapse, channel idents created in CGI with Velvet Design in Munich, and a news brand designed with The Attik in New York. [4]

2006–2009 revamp

CNN International logo from January 1, 2006, to September 21, 2009. CNN-globe-logo.png
CNN International logo from January 1, 2006, to September 21, 2009.

The network undertook another major rebranding effort in 2006 overseen by Mark Wright and London agency Kemistry. The ticker was replaced by a flipper, on-screen graphics were more unified and from October 2007 until August 2008, new studios were progressively rolled out. However, on January 1, 2009, CNN International adopted the "lower-thirds" that CNN/US had introduced a month earlier which were inspired by the clean modern design of the CNNI rebrand efforts.

In the U.S., CNNI North America was distributed overnight and on weekends over the CNNfn financial channel, until that channel's demise in December 2004. It is now available as a standalone, full-time channel, usually as part of high-tier packages of subscription providers including Time Warner Cable, AT&T U-Verse, Verizon FiOS and Cox Communications.

CNNfn

CNNfn was an American cable television news network operated by the CNN subsidiary of the media conglomerate Time Warner from November 29, 1995, and of AOL Time Warner until December 15, 2004. The network was dedicated to covering financial markets and business news, similar to CNBC.

Time Warner Cable Former American cable telecommunications company

Time Warner Cable (TWC) was an American cable television company. Before it was purchased by Charter Communications on May 18, 2016, it was ranked the second largest cable company in the United States by revenue behind only Comcast, operating in 29 states. Its corporate headquarters were located in the Time Warner Center in Midtown Manhattan, New York City, with other corporate offices in Stamford, Connecticut; Charlotte, North Carolina; and Herndon, Virginia. From 1971 to 1981, Time Warner Cable, as Warner Cable, owned Dimension Pictures.

Cox Communications is an American privately owned subsidiary of Cox Enterprises providing digital cable television, telecommunications and Home Automation services in the United States. It is the third-largest cable television provider in the United States, serving more than 6.2 million customers, including 2.9 million digital cable subscribers, 3.5 million Internet subscribers, and almost 3.2 million digital telephone subscribers, making it the seventh-largest telephone carrier in the country. Cox is headquartered at 6205 Peachtree Dunwoody Rd in Sandy Springs, Georgia, U.S., in the Atlanta metropolitan area.

Going beyond borders (2009–2013)

Throughout January until September 2009, CNN International adapted more programs that became geared towards a primetime European audience with a few titled after CNN International personalities, most notably the interview program Amanpour. On September 21, 2009, the channel launched a new tagline "Go Beyond Borders", along with a new logo, and consolidated its general newscasts (World News, CNN Today, World News Asia, World News Europe and Your World Today) into a single newscast entitled World Report.

The slogan "Go Beyond Borders" emphasizes the international perspective that gives the information in this string and the plurality of the audiences. With this tagline, CNN also refers to the various platforms to disseminate their contents. The new image was created by the creativity and marketing department, and agency CNN Tooth & Nail. An important element of the rebrand was a new evening program that adds the broadcast of programs Amanpour and World One. The makeover of CNN International has subject to a lot of criticism on both the new prime time lineup and the redesigned graphics.

On January 11, 2009, in a bid to compete directly with Al Jazeera English, the network launched a new production center: CNN Abu Dhabi, based in the United Arab Emirates. Then, CNN International adapted half-hour shows in its schedule with a new evening prime program for Middle East viewers, Prism.

Al Jazeera English Qatari international news channel

Al Jazeera English (AJE) is a Qatari pay television news channel owned by the Al Jazeera Media Network, headquartered in Doha, Qatar. It is the first English-language news channel to be headquartered in the Middle East. Instead of being run centrally, news management rotates between broadcasting centres in Doha and London.

Abu Dhabi Capital of the United Arab Emirates

Abu Dhabi is the capital and the second most populous city of the United Arab Emirates. It is the largest of the UAE's seven emirates and also capital of the Emirate of Abu Dhabi. Abu Dhabi city is situated on an island in the Persian Gulf off the central western coast, while the majority of the city and Emirate reside on the mainland connected to the rest of the country. As of 2019, Abu Dhabi's urban area has an estimated population of 1.45 million people, out of 2.9 million people in the emirate of Abu Dhabi, as of 2016.

United Arab Emirates Country in Western Asia

The United Arab Emirates, sometimes simply called the Emirates, is a country in Western Asia at the southeast end of the Arabian Peninsula on the Persian Gulf, bordering Oman to the east and Saudi Arabia to the south and west, as well as sharing maritime borders with Qatar to the west and Iran to the north. The sovereign constitutional monarchy is a federation of seven emirates consisting of Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras Al Khaimah, Sharjah and Umm Al Quwain. Their boundaries are complex, with numerous enclaves within the various emirates. Each emirate is governed by a ruler; together, they jointly form the Federal Supreme Council. One of the rulers serves as the President of the United Arab Emirates. In 2013, the UAE's population was 9.2 million, of which 1.4 million are Emirati citizens and 7.8 million are expatriates.

In 2010, CNN International launched new programs for its evening lineup in order to improve its schedule. In 2011, programs from CNN U.S. were added to the CNN International schedule, including the talk program Piers Morgan Live which was later cancelled and replaced with CNN Tonight hosted by Don Lemon.

<i>Piers Morgan Live</i> television series

Piers Morgan Live is an American television talk show that was hosted by Piers Morgan and broadcast on CNN. The show premiered on January 17, 2011, and filled in the former Larry King Live timeslot. It was announced as cancelled on February 23, 2014, after a continuous drop in ratings, and broadcast its last episode on March 28, 2014.

<i>CNN Tonight</i> Weeknight television show on CNN

CNN Tonight, currently branded on-air as CNN Tonight with Don Lemon, is a late evening news/opinion program airing on CNN and CNN International, presented by CNN journalist and news anchor, Don Lemon.

CNN International logo from 2009 to 2014. CNN International 2009.svg
CNN International logo from 2009 to 2014.

This is CNN (2013–present)

"This is CNN" represents CNN International's rebrand with new sets and output in full 16:9 high definition. The "This is CNN" slogan is also used on its sister network CNN in USA. The managing director of CNN International from 2003 to May 2019 was Tony Maddox. [5]

In 2019, CNN International announced it was reducing its programming and staff based in London to reduce costs, with CNNI losing $10 million per year. [6]

Regional and online versions

There are six variants of CNN International:

The schedules of the different regional versions no longer differ significantly from each other, but there are still minor variations such as weather updates and show airtimes - notably Amanpour, which also airs at 22.00 HK time in Asia in lieu of the first half-hour of International Desk, and 23.00 CET in Europe in addition to its original airtime.

CNN has reported that its broadcast agreement in mainland China includes an arrangement that its signal must pass through a Chinese-controlled satellite. With this method of transmission, Chinese authorities have been able to black out CNNI segments at will. CNN has also said that its broadcasts are not widely available in mainland China, but rather only in certain diplomatic compounds, hotels, and apartment blocks. [7]

In June 2015, CNN International was made available online in the United States for CNN/U.S subscribers on participating television providers through the CNNgo service. [8]

Simulcasts between CNNI and CNN/US

Although dramatically scaled down since its early days, CNNI currently draws from the feed of the main CNN channel for all editions of The Lead with Jake Tapper , Anderson Cooper 360° , Cuomo Primetime , the first hour of CNN Tonight and Early Start , the first two hours of the weekday edition of New Day , the Sunday edition of Inside Politics , State of the Union , Fareed Zakaria GPS , Reliable Sources , Smerconish and some CNN Special Investigations Unit documentaries. The ticker and timepiece of CNN/US are replaced by those of CNNI, although CNN/US's red logo on a white field is retained in the on-screen graphic (rather than replaced by CNNI's white logo on a red field), signifying CNN/US as the originating source.

CNNI also simulcasts CNN/U.S. newscasts whenever major events happen in the United States or around the world. Examples include the death and funeral of Ronald Reagan, the crash of Continental Airlines Flight 3407 in the Buffalo suburb of Clarence Center, the Hudson River plane landing, the attempted Christmas Day bombing of flight 253 and the death and memorial service of Michael Jackson as well as scheduled broadcasts such as New Year's Eve Live and Election Night in America.

Likewise, CNN/U.S. occasionally turns to CNNI newscasts, primarily when major international news breaks during overnight hours in the U.S. A notable case was during the death of Pope John Paul II and the aftermath of the London Underground bombings of July 7, 2005. CNN/U.S. simulcast CNNI coverage of the death of Pakistan's former Prime Minister Benazir Bhutto on the night after her assassination took place. Simulcasts also happened from November 27 to 29, 2008, due to the terror attacks in Mumbai, India, on January 4, 2009, when Israel launched strikes into Gaza, and during the early hours of January 14, 2010, due to the earthquake in Haiti.

From 2005 until early 2008, CNNI's Your World Today aired on CNN/U.S. [9] during the 12–1 p.m. ET timeslot. That program was initially pre-empted by Issue #1, a program dealing in the American economic, financial, and housing sectors as part of the lead-up to the 2008 U.S. presidential election, and permanently replaced by another hour of CNN Newsroom in September 2008.

During the Atlanta tornado outbreak in March 2008, CNN/U.S. and CNNI simulcasted coverage after Anderson Cooper 360° ended. That coverage ended around 12:36 a.m. EDT [10] and the channels resumed their normal programming. Furthermore, the next day, with storms impending, CNN/U.S. had to move onto CNNI's U.S. news set and weather center to avoid water from possible flooding during the storms.

On January 17, 2011, CNN/U.S. dropped its early morning rebroadcasts of ParkerSpitzer and Anderson Cooper 360° during the 4–6 a.m. ET time period, and began to simulcast World Business Today and World One from CNNI in those slots. Both newscasts are the only programs broadcast entirely in 4:3 fullscreen frames on CNN/U.S.' standard-definition and high-definition feeds (the SD feed of CNN/US switched to a widescreen letterbox screen format on January 11, 2011). World One was dropped from CNN/U.S. just a few months later to allow the addition of an extra hour of American Morning which has been replaced with Early Start .

As of August 2014, following the unrest in Ferguson, Missouri, a permanent simulcast of CNNI's block of Newsroom with Rosemary Church and Errol Barnett was added to the late-night lineup of CNN/U.S., serving as a lead-in to Early Start. In late 2015, John Vause and anchor Isha Sesay began to anchor a two-hour block of the simulcast from CNN studios in Los Angeles. [11]

In 2017, CNN International began simulcasting the first hour of the weekday edition of New Day and on September 10, 2018, The Lead with Jake Tapper started to be simulcast on CNNI. [12]

In 2019, CNN International announced it was reducing its programming and staff based in London to reduce costs. [13] Consequently, an additional two hours of simulcasts with CNN/U.S. on weekdays was added - the first hour of Early Start and the second hour of New Day. Consequently, CNNI now broadcasts CNN/U.S. for seven hours each weekday. Weekend simulcasts of CNN USA were not increased.

Programming

All news programming is replaced by features, except for the following:

Former programming

High definition

CNN International HD is the high definition simulcast feed of the channel broadcasting at 1920x1080i, which was launched in September 2012. Prior to June 3, 2013, only programming from CNN US were available natively in HD, while shows made for CNN International were produced in 4:3 576i. In February 2013, the European SD feed of CNN International began broadcasting in widescreen by downscaling the HD feed, which resulted in all 4:3-native programming being broadcast in pillarbox until the June 3 switchover, finalising on June 17 of the same year, when the switchover was completed.

In late 2010, the American CNN channel became available in HD to viewers in Japan under the name CNN HD. The CNN U.S. domestic version (both SD and HD) is also available on Greater China-based satellite service DishHD (subsidiary of Dish Network in U.S.).

On June 28, 2016, CNN International HD was launched for Sky customers in the UK, on channel 506 or 579, making the next news channel launch in the 600s, as it is next to the GOD Channel.

Online

CNN debuted its news website CNN.com (initially an experiment known as CNN Interactive) on August 30, 1995. The site attracted growing interest over its first decade and is now one of the most popular news websites in the world. The widespread growth of blogs, social media and user-generated content have influenced the site, and blogs in particular have focused CNN's previously scattershot online offerings, most noticeably in the development and launch of CNN Pipeline in late 2005. In April 2009, CNN.com ranked third place among online global news sites in unique users in the U.S. according to Nielsen/NetRatings; with an increase of 11% over the previous year.

CNN Pipeline was the name of a paid subscription service, its corresponding website, and a content delivery client that provided streams of live video from up to four sources (or "pipes"), on-demand access to CNN stories and reports, and optional pop-up "news alerts" to computer users. The installable client was available to users of PCs running Microsoft Windows. There was also a browser-based "web client" that did not require installation. In July 2007, the service was discontinued and replaced with a free streaming service.

The now-defunct topical news program Judy Woodruff's Inside Politics was the first CNN program to feature a round-up of blogs in 2005. [14] Blog coverage was expanded when Inside Politics was folded into The Situation Room . In 2006, CNN launched CNN Exchange and CNN iReport, initiatives designed to further introduce and centralize the impact of everything from blogging to citizen journalism within the CNN brand. CNN iReport which features user-submitted photos and video, has achieved considerable traction, with increasingly professional-looking reports filed by amateur journalists, many still in high school or college. The iReport gained more prominence when observers of the Virginia Tech shootings sent-in first hand photos of what was going during the shootings. [15]

In early 2008, CNN began maintaining a live streaming broadcast available to those who receive CNN at home. [16] CNN International is broadcast live, as part of the RealNetworks SuperPass subscription outside the U.S. CNN also offers several RSS feeds and podcasts.

On April 18, 2008, CNN.com was targeted by Chinese hackers in retaliation for the channel's coverage on the 2008 Tibetan unrest. CNN reported that they took preventative measures after news broke of the impending attack. [17] [18] The company was honored at the 2008 Technology & Engineering Emmy Awards for development and implementation of an integrated and portable IP-based live, edit and store-and-forward digital newsgathering system.

On October 24, 2009 CNN launched a new version of the CNN.com website, revamping it adding a new "sign up" option where users may create their own user name, a new "CNN Pulse" (beta) feature along with a new red color theme. [19] However, most of the news archived on the website has been deleted. CNN also has a channel in the popular video-sharing site YouTube, but its videos can only be viewed in the United States, a source of criticism among YouTube users worldwide.[ citation needed ]

In April 2010, CNN announced via Twitter its upcoming food blog called "Eatocracy," in which it will "cover all news related to food – from recalls to health issues to culture." [20] CNN had an internet relay chat (IRC) network at chat.cnn.com. CNN placed a live chat with Benjamin Netanyahu on the network in 1998. [21]

CNN also maintains a wire service known as CNN Wire. [22]

Bureaus

CNN bureau locations CNN News bureaus world.png
CNN bureau locations
The CNN Center in Atlanta. Cnncenter.jpg
The CNN Center in Atlanta.
CNN Center studios. CNN Center studios.jpg
CNN Center studios.
Note: Boldface indicates that they are CNN's original bureaus, meaning they have been in operation since CNN's founding.

United States

Worldwide

In parts of the world without a CNN bureau, reports from local affiliate station the network will be used to file a story.

Present personalities

Anchors and hosts

Meteorologists and correspondents

Past personalities

Criticism

The CNN International logo on a table viewed inside the CNN Center in Atlanta. These tables have since been removed. CNN International.jpg
The CNN International logo on a table viewed inside the CNN Center in Atlanta. These tables have since been removed.

Accusations of US-centric viewpoint

Former CNN Beijing and Tokyo bureau chief Rebecca MacKinnon described how the news-gathering priorities of CNN International were skewed to "produce stories and reports that would be of interest to CNN USA." Nevertheless, Jane Arraf, a former correspondent who was with the Council on Foreign Relations and later served as a Middle East-based correspondent for Al Jazeera English, noted that when she spoke on international affairs, CNN International would usually give her more airtime than CNN/US. For its own part, former CNN executive Eason Jordan has defended CNN International's "international" perspective, saying "No matter what CNN International does, as long as CNN's headquarters is in the United States people are going to say, well, it's an American service. But the reality is that it's an international service based in the United States, and we don't make any apologies about that." [26]

Accusations of anti-Israel bias

In 2002, Honest Reporting spearheaded a campaign to expose CNN for pro-Palestinian bias, citing public remarks in which Ted Turner equated Palestinian suicide bombing with Israeli military strikes. [27] On November 18, 2014, a misleading headline was posted by CNN. Two Palestinian terrorists had entered a synagogue with knives and a gun, killing four Jewish worshippers and wounding seven. The headline stated instead that two Palestinian were killed by Israeli police, thus equating the perpetrators of the massacre of Jews with the killing of the armed terrorists. The headline failed to mention the four Jews who were murdered in this 2014 Jerusalem synagogue attack. CNN stated that the attack occurred at a mosque, when in fact the synagogue was attacked, compounding the bias. [28] [29] [30]

Accusations of pro-American bias

CNN is one of the world's largest news organizations, and its international channel, CNN International is the leading international news channel in terms of viewer reach. [31] [32] Unlike the BBC and its network of reporters and bureaus, CNN International makes extensive use of affiliated reporters that are local to, and often directly affected by, the events they are reporting. The effect is a more immediate, less detached style of on-the-ground coverage. This has done little to stem criticism, largely from Middle Eastern nations, that CNN International reports news from a pro-American perspective. This is a marked contrast to domestic criticisms that often portray CNN as having a "liberal" or "anti-American" bias.

Accusations of anti-China bias

A Chinese website, anti-cnn.com, [33] has accused CNN and western media in general of biased reporting against China, with the catchphrase "Don't be so CNN" catching on in the Chinese mainstream as jokingly meaning "Don't be so biased". Pictures used by CNN are allegedly edited to have completely different meanings from the original ones. In addition, the channel was accused of largely ignoring pro-China voices during the Olympic Torch Relay debacle in San Francisco.

On July 7, 2010, Octavia Nasr, senior Middle East editor and a CNN journalist for 20 years, was fired after she expressed admiration on her Twitter account for a militant Muslim cleric and former Hezbollah leader who had recently died. [34]

Accusations of propaganda and censorship

In October 2011, Amber Lyon claimed to the Syrian government news agency SANA that she had been directed by CNN to report selectively, repetitively, and falsely in order to sway public opinion in favor of direct American aggression against Iran and Syria, [35] and that this was common practice under CNN. She subsequently repeated this claim, addressing the degraded state of journalistic ethics in an interview [36] [ citation needed ] during which she also discussed the Bahraini episode, suggesting paid-for content was also taken from Georgia, Kazakhstan, and other states, that the War on Terrorism had also been employed as a pretext to pre-empt substantive investigative journalism within the U.S., and that following the Bahrain reporting, her investigative department had been terminated and "reorganized", and her severance and employee benefits used as a threat to intimidate and attempt to purchase her subsequent silence.

Lyon claimed to have met with Tony Maddox, president of CNN International, twice about this issue in 2011 and had claimed that during the second meeting she was threatened and intimated to stop speaking on the matter. [37] CNN issued a detailed response to Lyon's claims about its coverage of Bahrain. [38]

Lyon also claimed on the Russian news channel RT that CNN reporters, headed by Maddox, have been instructed to over-cover Iran as a form of propaganda, and that CNN International has been paid by the Bahraini government to produce and air news segments intentionally painting them in a positive light.[ citation needed ]

See also

Related Research Articles

BBC World News International news and current affairs television channel

BBC World News is an international pay television channel that is operated by BBC. The BBC is a public corporation of the UK government's Department for Digital, Culture, Media and Sport. It has the largest audience of any channel, with an estimated 121 million viewers weekly in 2016/2017, part of the estimated 372 million weekly audience of the BBC's four main international news services. Launched on 11 March 1991 as BBC World Service Television outside Europe, its name was changed to BBC World on 16 January 1995 and to BBC World News on 21 April 2008. It broadcasts news bulletins, documentaries, lifestyle programmes and interview shows. Unlike the BBC's domestic channels, BBC World News is owned and operated by BBC Global News Ltd., part of the BBC's commercial group of companies, and is funded by subscription and advertising revenues, and not by the United Kingdom television licence. It is not owned by BBC Studios. The service is aimed at the overseas market, similar to CNN International, Al Jazeera English, CGTN, NHK World, DD India, DW, France 24 and RT.

China Central Television Chinese television broadcaster

China Central Television is the predominant state television broadcaster in Mainland China. CCTV has a network of 50 channels broadcasting different programmes and is accessible to more than one billion viewers. As of present, there are 50 television channels, and the broadcaster provides programming in six different languages. Most of its programmes are a mixture of news, documentary, social education, comedy, entertainment, and drama, the majority of which consists of Chinese soap operas and entertainment. It was established on May 1, 1958, and it is a news and public opinion organization, and an ideological and cultural front in China. CCTV has a variety of functions, such as news communication, social education, culture, and entertainment information services. As a state television station it is responsible to both the Central Committee of the Communist Party of China and the State Council.

HLN (TV network) cable television network

HLN is an American basic cable news channel owned by CNN. Originally branded as CNN2, and later CNN Headline News, the channel was originally meant to broadcast standardized, regularly updated segments at 30-minute intervals 24 hours a day, briefly covering various areas of interest. In 2014, the network's programming was reorganized with an emphasis on social media. This practice was dropped by 2016 in favor of traditional news broadcasts, with part of its lineup dedicated to true crime shows drawn mainly from the library of defunct sister network Court TV, as well as new original programs within the genre.

CBC News Network

CBC News Network is a Canadian English-language specialty news channel owned by the Canadian Broadcasting Corporation (CBC). It broadcasts into over 10 million homes in Canada. It is the world's third-oldest television service of this nature, after CNN in the United States and Sky News in the United Kingdom.

Current TV American television channel

Current TV was an American television channel from August 1, 2005 to August 20, 2013. Prior INdTV founders Al Gore and Joel Hyatt, with Ronald Burkle, each held a sizable stake in Current TV. Comcast and DirecTV each held a smaller stake.

NBA TV

NBA TV is an American sports-oriented pay television network that is owned by the National Basketball Association (NBA) and operated by Turner Sports. Dedicated to basketball, the network features exhibition, regular season and playoff game broadcasts from the NBA and related professional basketball leagues, as well as NBA-related content including analysis programs, specials and documentaries. The network also serves as the national broadcaster of the NBA G League and WNBA games. NBA TV is the oldest subscription network in North America to be owned or controlled by a professional sports league, having launched on March 17, 1999.

News broadcasting is the medium of broadcasting of various news events and other information via television, radio, or internet in the field of broadcast journalism. The content is usually either produced locally in a radio studio or television studio newsroom, or by a broadcast network. It may also include additional material such as sports coverage weather forecasts, traffic reports, commentary, and other material that the broadcaster feels is relevant to their audience.

Bloomberg Television Financial and business cable news channel

Bloomberg Television is an American-based pay television network centred towards business and capital market programming, owned by Bloomberg L.P. It is distributed globally, reaching over 310 million homes worldwide. It is headquartered in New York City, with European headquarters in London and Asian headquarters in Hong Kong.

WJLA 24/7 News is an American regional cable news television channel that is owned by the Sinclair Broadcast Group, and managed by the company's ABC-affiliated station WJLA-TV in Washington D.C. The channel provides 24-hour news coverage primarily focused on Washington, D.C., northern Virginia and suburban areas of Maryland within the Washington, D.C. metropolitan area. The channel shares studio facilities and offices with WJLA-TV and the Rosslyn-based Circa News in Arlington, Virginia. WJLA 24/7 News reaches more than 1.2 million cable television households within the D.C metropolitan area.

CGTN, formerly known as CCTV-9 and CCTV News, is a Chinese international English-language news channel of the state-owned China Global Television Network group, which is part of Beijing-based China Central Television (CCTV) and under the control of the Publicity Department of the Communist Party of China. The service is aimed at the overseas market, similar to CNN International, BBC World News, NHK World-Japan, DW, Voice of America, Al Jazeera English, France 24 and RT. The channel was launched on 25 September 2000. Coverage includes newscasts, in-depth reports, and commentary programs, as well as feature presentations. Its free-to-air satellite signal can be received by more than 85 million viewers, in over 100 countries and regions. It is focused towards the Chinese diaspora and English-speaking audience on the international ground.

<i>CNN Newsroom</i> (International TV program)

CNN Newsroom is the main newscast program airing on CNN International, from Atlanta, London, Hong Kong and Los Angeles. The show maintains two different roles: a daily morning show for EMEA and a weekend early breakfast show for the Americas. It airs Mondays to Fridays in 3 parts, 4am to 7:30am, 8am to 9am and 12pm to 1pm GMT, alongside various timeslots during weekends, which also includes a block from 7am to 10am GMT. It is also simulcast on CNN/U.S. every Monday from 6am to 8am and on weekends from 8am to 10am GMT. The weekday edition's first hour is simulcast Mondays to Fridays from 1pm to 2pm PST on CNN Philippines. In Hong Kong, it will be a 30-minute simulcast Mondays to Fridays from 1pm to 1:30pm HKT and Saturdays and Sundays from 12pm to 12:30pm and 5pm to 5:30pm HKT on ViuTVsix.

CNN World News, a program that airs on CNN International and CNN International Asia Pacific. It is supplemented by CNN World News Asia and CNN World News Europe The show's traditional time run is 24-hours if it is followed by CNN World News Middle East The show's regular presenters include Errol Barnett. Its main role is to update viewers of the latest news in the world. It contains a weather update from the CNN World Weather Forecast News. CNN World News can usually air up to three times on weekends, and is known to be bringing the latest on a story.

Cable news channels are television channels devoted to television news broadcasts, with the name deriving from the proliferation of such networks during the 1980s with the advent of cable television. In the United States, early networks included CNN in 1980, Financial News Network (FNN) in 1981 and CNN2 in 1982. CNBC was created in 1989, taking control of FNN in 1991. Through the 1990s and beyond, the cable news industry continued to grow, with the establishment of several other networks, including, Fox News Channel (FNC), MSNBC, and specialty channels such as Bloomberg Television, Fox Business Network, and ESPN News. More recent additions to the cable news business have been CBSN, Newsmax TV, TheBlaze, Fusion, One America News Network, part-time news network RFD-TV, and—for a time—Al Jazeera America.

Al Jazeera Media Network Qatari multimedia company

Al Jazeera Media Network(AJMN) is a Qatari state-funded global media conglomerate headquartered in Doha, Qatar. It is the parent company of Al Jazeera and its related networks. The chairman is Sheikh Hamad bin Thamer Al Thani. The acting director general is Dr. Mostefa Souag. The network's news operation currently has a total of 70 bureaux around the world that are shared between the network's channels and operations, the second largest amount of bureaux of any media company in the world after the BBC.

Jewish News One

Jewish News One, or JN1, was an international news network covering world news with a focus on Judaism-related events. The channel was of Ukrainian - Belgian origin. Its primary mission was to report Jewish and Israeli current affairs without bias, and according to its co-founding producer, Alexander Zanzer, JN1 could accomplish this because it is an independent, non-profit organisation which does not depend on any nation, government, or political party. Their slogan was Informing Opinion, Expanding horizons. JN1 began broadcasting on 21 September 2011, and organisers called it the first global 24/7 Jewish news channel. However, JN1 was more commonly referred to as the "Jewish al Jazeera". It was closed in April 2014, being replaced by Ukraine News One. As of April 2015 JN1.tv has become part of JewishNews.com

Al Jazeera America former United States version of the Qatar-based TV channel

Al Jazeera America (AJAM) was an American pay television news channel owned by the Al Jazeera Media Network. The channel was launched on August 20, 2013 to compete with CNN, HLN, MSNBC, Fox News, and in certain markets, RT America. It was Al Jazeera's second entry into the U.S. television market, after the launch of beIN Sports in 2012. The channel, which had persistently low ratings, announced in January 2016 that it would close on April 12, 2016, citing the "economic landscape".

i24 News Television news channel

i24NEWS is an Israeli international 24-hour news and current affairs television channel located in Jaffa Port, Tel Aviv, Israel. It broadcasts in French, English and Arabic. The channel's owner is Patrick Drahi, and the CEO is Frank Melloul.

References

  1. "NSS 7 (20.0°W) Transponder 24 – KingOfSat". kingodsat.net. Retrieved June 3, 2013.
  2. https://a2news.com/2018/12/06/a2-news-partner-ekskluziv-i-cnn-ne-shqiperi-nis-transmetimin/
  3. "CNN International - National Constitution Center". National Constitution Center – constitutioncenter.org.
  4. "CNN International | Idents". TVARK. Archived from the original on March 4, 2016. Retrieved August 7, 2016.
  5. Why didn't CNN's international arm air its own documentary on Bahrain's Arab Spring repression? CNNi's president, Tony Maddox
  6. Waterson, Jim (May 29, 2019). "CNN preparing to make cuts at London-based news operation". The Guardian.
  7. Vause, John (April 9, 2008). "San Francisco Torch Relay Broadcast". CNN.
  8. "CNN International Now Available on CNNgo". TVNewser. Retrieved July 2, 2015.
  9. Home+ (September 1, 2015). "Breaking News, Latest News and Videos - CNN.com". Edition.cnn.com. Retrieved August 7, 2016.
  10. "CNN.com - Transcripts". transcripts.cnn.com. Retrieved August 27, 2019.
  11. "John Vause, Isha Sesay To Anchor CNN International Show From Los Angeles". TVNewser. Retrieved December 9, 2015.
  12. CNN refreshes European schedule
  13. Waterson, Jim (May 29, 2019). "CNN preparing to make cuts at London-based news operation". The Guardian.
  14. Johnson, Peter (March 20, 2005). "It's prime time for blogs on CNN's 'Inside Politics'". USA Today. Retrieved January 24, 2009.
  15. Cobb, Chris (April 12, 2008). "'Citizen journalist' often there first to snap photos". Regina Leader-Post. Archived from the original on June 21, 2008. Retrieved January 24, 2009.
  16. "CNN.com Live". Edition.cnn.com. Retrieved August 7, 2016.
  17. "CNN Web site targeted - CNN.com". Edition.cnn.com. April 18, 2008. Retrieved August 7, 2016.
  18. Claburn, Thomas: "CNN Faces Cyberattack Over Tibet Coverage" InformationWeek, 2008
  19. "Welcome to the New CNN.com – Interactive tour". CNN. Retrieved February 20, 2010.
  20. Brion, Raphael (April 13, 2010). "Eatocracy: CNN Gets in the Food Blog Business". Eater.com.
  21. "CNN Community". Edition.cnn.com. Retrieved August 7, 2016.
  22. "CNN Syndication Services". www.cnn.com.
  23. "Jerrold Kessel, former CNN correspondent, dies at 66". Variety . February 24, 2011. Retrieved February 26, 2011.
  24. Wall Street Journal, requires subscription
  25. Brian (May 29, 2007). "Jeff Koinange No Longer Employed By CNN | TVNewser". Mediabistro.com. Retrieved August 7, 2016.
  26. "Archived copy". Archived from the original on December 30, 2006. Retrieved January 28, 2007.CS1 maint: archived copy as title (link)
  27. Oliver Burkeman; Peter Beaumont. "CNN chief accuses Israel of terror | Media". The Guardian . Retrieved August 7, 2016.
  28. Johnson, Alan (November 20, 2014). "Blaming Israel for Palestinian violence is racist: it denies that Arabs are moral agents". The Telegraph. Retrieved November 21, 2014.
  29. CNN apologizes for bias, Hollywoodreporter.com; accessed November 21, 2014.
  30. "CNN Describes Muslim Terror Attack on Synagogue as Israel Killing Palestinians". Frontpage Mag. November 18, 2014. Retrieved August 7, 2016.
  31. "About Us". CNN. Retrieved February 20, 2010.
  32. "CNN tops European news channels according to EMS – Brand Republic News". Brand Republic. Retrieved February 20, 2010.
  33. "四月网_M4.CN_全球视野,中国情怀". M4.cn. June 1, 2015. Retrieved August 7, 2016.
  34. Gold, Matea (July 7, 2010). "CNN Mideast Affairs editor loses post after tweeting her respect for militant cleric". Los Angeles Times.
  35. "Ex-CNN Reporter: I Received Orders to Manipulate News to Demonize Syria and Iran". Archived from the original on April 2, 2013. Retrieved March 4, 2012.
  36. "An Interview With Alex Jones, America's Leading (and Proudest) Conspiracy Theorist". Nymag.com. November 17, 2013. Retrieved August 7, 2016.
  37. Glenn Greenwald. "Why didn't CNN's international arm air its own documentary on Bahrain's Arab Spring repression? | Glenn Greenwald | US news". The Guardian . Retrieved August 7, 2016.
  38. "CNN International's Response to the Guardian – Update". CNN. September 5, 2012.