TNT (Swedish TV channel)

Last updated
TNT
TNT Logo 2016.svg
Country Sweden
Broadcast area Nordic countries
Headquarters Stockholm
Ownership
Owner Turner Broadcasting System Europe
History
Launched9 October 2006
Closed1 February 2019
Former namesStorstads-tv (working title)
Aftonbladet TV7 (2006-2008)
TV7 (2008-2011)
TNT7 (2011-2012)
Links
Website http://www.tnt-tv.se
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial Channel 15
Cable
Com Hem Channel 40
Tele2Vision Channel 14
Canal Digital Channel 12
Satellite
Canal Digital Channel 83
Viasat Channel 44
IPTV
Canal Digital Channel 18

TNT was a commercial television channel in Sweden. The channel was launched by the tabloid newspaper Aftonbladet as Aftonbladet TV7 on 9 October 2006. Aftonbladet sold the channel in late 2007. In August 2008, it was sold once again and is since owned by NonStop Television. On 2 March 2011 the channel was relaunched as TNT7, following Turner Broadcasting System's purchase of Millennium Media Group, the owner of NonStop Television. The channel is now called TNT since the seven was dropped from the name on 21 March 2012. [1]

Contents

In October 2018 Turner announced that TNT Nordic would be shut down as a television channel and would be turned into a subscription video on demand (SVOD) platform. The channel was shut down on 1 February 2019.[ citation needed ]

History

The channel was based on the webcasting service that was launched on Aftonbladet.se a few years earlier.

Aftonbladet applied for a license to broadcast a channel with the working title "Storstads-tv" ("City TV") unencrypted in the Swedish digital terrestrial television network in the autumn of 2005. During the process of reviewing the licenses, Storstads-TV teamed up with Axess TV of the Ax:son Johnsson Foundation. In February 2006, Aftonbladet was granted a license to broadcast on Weekdays. Axess TV would broadcast in the Weekends.

Broadcasting trials started on 29 May 2006 with the name "Aftonbladet TV". During this period, the schedule consisted almost solely of content from the webcasts and reruns.

The full launch as TV7 occurred on 9 October 2006. Within a few weeks the channel launched on satellite from Canal Digital and Viasat and digital cable from Com Hem. The schedule now started at 5 p.m. with continuous live news, weather and entertainment news to 9 p.m. when other programming took over. With the launch of TV7, Aftonbladet adjusted their TV guide by introducing TV7 next to the five largest channels. The evening schedule featured both programmes produced in-house at Aftonbladet and acquired programming, including many British lifestyle programmes.

In January 2007, the channel introduced sports to its newscasts and added some new programmes.

The CEO Stephen Mowbray decided to leave the channel in April 2007. He was replaced by Helena Westin. In August 2007, it was announced that Schibsted intended to sell TV7. The ratings had remained very low and advertising sales never caught up, meaning that Aftonbladet suffered heavy losses from both TV7 and the free newspaper Punkt SE. Aftonbladet would now concentrate on the web television service on their website aftonbladet.se. [2]

On 24 October 2007, it was announced that Aftonbladet would give away the responsibility for TV7 to the venture capital firm C4 Partners. It was reported that until 30 September, the channel had an operating loss of 71 million Swedish kronor. [3] An immediate change was that the news department was shut down the same evening and would be replaced by short news updates without hosts the next day. [4] C4 Partners intends to give the channel a new profile and change it from a free-to-air channel into a pay channel. [5] The owner of C4 Partners, Hans Linder, also owned Xover TV that had previously produced Gameplay, a programme about video games, for TV7. The new owners had plans for turning the channel into a channel dedicated to video games, but did however keep much of the imported programmes.

When new licenses where handed out in March 2008, TV7 would see their broadcasting hours drastically reduced. From 1 April 2008, TV7 would broadcast between 6 a.m. and 7 p.m. every day of the week in the terrestrial network. Between 7 p.m. and 6 a.m. Canal 7 is broadcasting instead of TV7. On 1 January 2009, the channel would get to broadcast during the entire day again, but will be forced to use new compression technology H.264/MPEG-4 AVC. However, due to a dispute between Teracom and the Swedish Post and Telecom Authority, the network where TV7 would broadcast had not yet been built and TV7 hadn't been able to resume broadcasting by May 2009.

In August 2008, it was announced that the channel had been sold once again. The new buyer was NonStop Television, who already owned several other channels such as Star!, Showtime and Silver. They intend to transform it into a pay channel with broad entertainment and launch the channel in Denmark, Norway and Finland. [6] [7] [8] Nonstop soon started transforming the channel by adding two movies per day and some shows from their Star! channel.

The channel was relaunched as a women's channel on Valentine's Day, 14 February 2009. [9] New programmes include Head Case , Paradise Falls , Second Chance, Plastic Makes Perfect and the telenovela Lalola .

Related Research Articles

Channel 4 British free-to-air television channel

Channel 4 is a British free-to-air public-service television network with headquarters in London, a National HQ in Leeds and creative hubs in Glasgow and Bristol. The channel was established to provide a fourth television service to the United Kingdom in addition to the licence-funded BBC One and BBC Two, and the single commercial broadcasting network ITV. It began transmission on 2 November 1982, the day after Welsh language broadcaster S4C's launch. Although largely commercially self-funded, it is ultimately publicly owned; originally a subsidiary of the Independent Broadcasting Authority (IBA), which was established in 1990 and came into operation in 1993. In 2010, Channel 4 extended service into Wales and became a UK-wide television channel.

TNT (American TV network) American pay television channel

TNT is an American basic cable television channel owned by WarnerMedia Studios & Networks. When TNT launched in October 1988, the channel's original purpose was to air classic films and television series to which Turner Broadcasting maintained spillover rights through its sister channel SuperStation TBS ; however, since June 2001, its programming consists of television series and feature films with a focus on drama, along with some sports.

Yle Finnish national public broadcaster

Yleisradio Oy (Finnish), literally General Radio or General Broadcast; Swedish: Rundradion Ab; English: Finnish Broadcasting Company; abbr. Yle, is Finland's national public broadcasting company, founded in 1926. It is a joint-stock company which is 99.98% owned by the Finnish state, and employs around 3,200 people in Finland. Yle shares many of its organizational characteristics with its UK counterpart, the BBC, on which it was largely modelled.

Sveriges Television

Sveriges Television AB, meaning Sweden's Television, is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag. Prior to 2019, SVT was funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modelled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

SVT1

SVT1 is the primary television station of the Swedish public service broadcaster Sveriges Television in Sweden.

SVT2 Swedish public TV channel

SVT2, is one of the two main television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden.

ABC TV Plus is an Australian free-to-air television channel owned by the Australian Broadcasting Corporation. The channel broadcasts a range of general entertainment programming. Between the hours of 5am and 7.30pm daily the channel's bandwidth is used for the ABC Kids channel for young children.

Nickelodeon is a children's channel broadcasting in Denmark, Norway and Finland. It broadcasts programming from the similarly branded channels in the United Kingdom and the United States as well as a few locally produced programmes.

Disney Channel (Scandinavian TV channel) Childrens television channel in Scandinavia

Disney Channel is a Scandinavian children's channel owned by The Walt Disney Company.

TV6 (Sweden)

TV6 is a Swedish free-to-air television channel broadcasting owned by Nordic Entertainment Group. It has origins in the youth channel ZTV that started broadcasting in the early 1990s. In 2004, MTG started repositioning the channel by introducing sports broadcasts and other programming that mainly targeted men.

Axess TV

Axess TV is a Swedish television channel belonging to the Axel and Margaret Ax:son Johnson Foundation. It is mainly devoted to cultural and science programmes. The Ax:son Johnson Foundation applied for a license to broadcast in the Swedish digital terrestrial television network in the autumn of 2005. The channel was awarded a license to broadcast free-to-air in the Weekends in February 2006. Trial broadcasts started on 27 May 2006. The first weekend contained the opera Dialogues of the Carmelites, the British sitcom Yes Minister, a discussion programme and a documentary. The channel had a full launch on 23 September 2006. From 1 February 2010 Axess is no longer free-to-air but is available as part of a pay-channel package from Boxer. It has also changed compression to MPEG-4.

Digital terrestrial television was launched in Sweden in 1999. The shutdown of the analogue equivalent started on September 19, 2005, and was finalized on October 15, 2007.

Seven (Southern Cross Austereo) Regional affiliates of the Seven Network in Australia

Seven Regional is an Australian television network owned by Southern Cross Austereo that is available in Tasmania, Darwin, the South Australian Spencer Gulf, Broken Hill and Remote Central and Eastern Australia. The network is the primary affiliate of the Seven Network in the areas it serves.

Telia Digital TV is an IPTV distribution platform in Sweden owned by Telia Company. It was launched in January 2005 from a few locations.

Television in Sweden began in Sweden in 1954 with the first test transmissions, prior to the opening of the first station, Radiotjänst, two years later. A second channel was launched in 1969. Commercial television arrived in the 1980s through cable television and in 1992, the country's first terrestrial commercial channel was launched.

Comedy Central (Swedish TV channel)

Comedy Central in Sweden was a television channel owned by ViacomCBS Networks EMEAA, broadcasting to Sweden. Viacom International Media Networks have said that the channel will feature both original Swedish productions made for the channel and imported content.

Cartoon Network (Scandinavian TV channel) Scandinavian pay television channel

Cartoon Network is a Scandinavian pay television channel broadcasting cartoons in Denmark, Sweden, Norway, Finland, Faroe Islands, Greenland and Iceland. The channel was created in 2000 when it replaced the Pan-European version of Cartoon Network in the region.

Discovery Travel & Living was a European television channel broadcasting to several countries in Europe. Much of the schedule was taken up by programmes about real estate, most notably A Place in the Sun and its spinoffs, as well as House Doctor.

Investigation Discovery (European TV channel) European pay television channel

Investigation Discovery is a pay television channel available in several European nations. It competes in the same genre as Crime & Investigation Network which is also available in several European nations. The ID channel features crime programming, including "missing persons and murder inquiries, cold cases and historical crime," as well as documentaries on forensic investigations. One such program is Deadly Women, an investigative series in which former FBI agent and profiler Candice DeLong looks at female killers throughout history.

Siewert Öholm

Henrik Siewert Natanael Öholm was a Swedish journalist, television presenter and debater. He represented a socially conservative viewpoint and spent part of his career with Christian media.

References

  1. "Nu droppar de sjuan". Resumé. 5 March 2012. Archived from the original on 10 March 2012. Retrieved 9 April 2012.
  2. Magnus Helander (2007-08-17). "Säljer TV7 i panik". Resumé. Archived from the original on 2008-06-14.
  3. "Aftonbladet gives away TV7" (Press release). Schibsted. 24 October 2007.[ permanent dead link ]
  4. Magnus Helander (2007-10-24). "Nyhetsankaret sågar Aftonbladets ledning". Resumé. Archived from the original on 2008-02-02.
  5. Henrik Widell (2007-10-24). "Riskkapitalister tar över TV7". Dagens Media. Archived from the original on 2007-10-26.
  6. "TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar". Dagens Media. 4 August 2008.
  7. "TV7 ska slåss med TV6 och TV4 Plus". Resumé. 4 August 2008. Archived from the original on 23 July 2011.
  8. "Nonstop tar över TV7". Resumé. 4 August 2008. Archived from the original on 23 July 2011. Retrieved 5 August 2008.
  9. "Så blir nya TV7". Resumé. 27 January 2009. Archived from the original on 30 January 2009.