NRK1

Last updated
NRK1
NRK1-Logo.svg
CountryFlag of Norway.svg  Norway
Broadcast areaNational; also distributed in Denmark, Sweden, Finland and via satellite across Europe and in certain areas by cable and Scotland.
Headquarters Oslo
Programming
Picture format16:9 / HD 720p
Ownership
Owner NRK
Sister channels NRK2, NRK3, NRK Super
History
Launched12 January 1954 (experimental);
10 October 1958 (first programme);
20 August 1960 (official)
Former namesNRK(20 August 1960 to 31 December 1995)
Links
Website tv.nrk.no/direkte/nrk1 OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg
Availability
Streaming media
NRK TV tv.nrk.no/direkte/nrk1 (only in EEA)

NRK1 (pronounced as "NRK en" or "- ein") is the Norwegian Broadcasting Corporation's (NRK) main television channel.

Contents

History

Test broadcasts started on 12 January 1954, regular test broadcasts started on 13 April 1958 and regular broadcasts started on 20 August 1960. It is Norway's oldest and largest television channel and was the country's only free-to-air television channel until the launch of TV 2 in 1992.

The channel was formerly known as NRK Fjernsynet (NRK Television), but its name was colloquially abbreviated as just NRK or Fjernsynet ("the television"). On January 1, 1996, the channel was renamed NRK1, aiming at the launch of NRK2 later in the year (on September 1).

Programming

Besides its own productions, the channel also broadcasts co-productions with other Nordic countries through Nordvision, as well as a significant amount of programmes from English-speaking countries like the United States, United Kingdom, and Australia, all in the original language with Norwegian subtitles. Its news programme is called Dagsrevyen .

In 2010, NRK HD was launched, broadcasting at 720p. NRK HD was set to make its first official broadcasting from the 2010 Vancouver Olympics opening ceremony, but the first HD broadcast was Super Bowl XLIV, on 7 February 2010.

Logos and identities

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Channel 4</span> British free-to-air television channel

Channel 4 is a British free-to-air public broadcast television network, which is independently operated by the state-owned Channel Four Television Corporation. It began its transmission on 2 November 1982 and was established to provide a fourth television service in the United Kingdom. At the time, the only other channels were the licence-funded BBC One and BBC Two, and a single commercial broadcasting network ITV. The network's headquarters are based in London and Leeds, with creative hubs in Glasgow and Bristol.

<span class="mw-page-title-main">DVB</span> Open standard for digital television broadcasting

Digital Video Broadcasting (DVB) is a set of international open standards for digital television. DVB standards are maintained by the DVB Project, an international industry consortium, and are published by a Joint Technical Committee (JTC) of the European Telecommunications Standards Institute (ETSI), European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC) and European Broadcasting Union (EBU).

<span class="mw-page-title-main">BBC Two</span> Television channel operated by the BBC

BBC Two is a British free-to-air public broadcast television network owned and operated by the BBC. It covers a wide range of subject matter, with a remit "to broadcast programmes of depth and substance" in contrast to the more mainstream and popular BBC One.

<span class="mw-page-title-main">NRK</span> State-owned Norwegian public broadcaster

NRK, also known as the Norwegian Broadcasting Corporation, is the Norwegian government-owned radio and television public broadcasting company, and the largest media organisation in Norway. All other TV channels, broadcast from Norway, were banned between 1960 and 1981. NRK broadcasts three national TV channels and thirteen national radio channels on digital terrestrial television, digital terrestrial radio and subscription television. All NRK radio stations are streamed online at NRK.no, which also offers an extensive TV service. NRK is a founding member of the European Broadcasting Union.

<span class="mw-page-title-main">Sveriges Television</span> National telecaster of Sweden

Sveriges Television AB, shortened to SVT, is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag. Prior to 2019, SVT was funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modelled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

<span class="mw-page-title-main">BBC Television</span> Television service of the British Broacasting Corporation

BBC Television is a service of the BBC. The corporation has operated a public broadcast television service in the United Kingdom, under the terms of a royal charter, since 1927. It produced television programmes from its own studios from 1932, although the start of its regular service of television broadcasts is dated to 2 November 1936.

TV 2 is a Norwegian terrestrial television channel. Its headquarters are located in Bergen. TV 2 began test broadcasting on 13 November 1991, and a year later, it was officially launched on 5 September 1992, becoming Norway's first commercial free-to-air television channel. In 1992, TV 2 A/S was admitted as full active member of the European Broadcasting Union.

<span class="mw-page-title-main">Turkish Radio and Television Corporation</span> Turkish national public broadcaster

The Turkish Radio and Television Corporation is the national public broadcaster of Turkey, founded in 1964. TRT was for many years the only television and radio provider in Turkey. Before the introduction of commercial radio in 1990, and subsequently commercial television in 1992, it held a monopoly on broadcasting. More recent deregulation of the Turkish television broadcasting market produced analogue cable television. Today, TRT broadcasts around the world, especially in Europe, Middle East, Africa, Asia, and Australia.

<span class="mw-page-title-main">Digital on-screen graphic</span> Watermark-like TV station logo

A digital on-screen graphic, digitally originated graphic is a watermark-like station logo that most television broadcasters overlay over a portion of the screen area of their programs to identify the channel. They are thus a form of permanent visual station identification, increasing brand recognition and asserting ownership of the video signal.

<span class="mw-page-title-main">DR2</span> Danish national television channel

DR2 is the second television channel operated by the Danish Broadcasting Corporation (DR) in Denmark. It covers a wide range of subject matter, but tending towards more "highbrow" programmes than the more mainstream and popular DR1. Like DR's other TV and radio channels, it is funded by a media licence, and is therefore commercial-free.

<span class="mw-page-title-main">Pakistan Television Corporation</span> National television corporation of the Islamic Republic of Pakistan

Pakistan Television Corporation is the Pakistani state-owned broadcaster. Pakistan entered the television broadcasting age in 1964, with a pilot television station established at Lahore.

<span class="mw-page-title-main">NPO 1</span> First national television station in the Netherlands

NPO 1 is the first national television station in the Netherlands. It launched on 2 October 1951. It provides public broadcasting and currently exists next to sister channels NPO 2 and NPO 3. Several broadcasting organisations of the Publieke Omroep deliver a wide variety of programs for the channel, usually for larger audiences. In 2018, it was the most viewed channel in the Netherlands, reaching a market share of 22.0%.

Canal Digital was a Nordic pay TV and internet service provider in Norway, Sweden, Denmark and Finland that was founded in March 1997 as a joint venture between the French pay TV company Canal+ and the Norwegian telecommunications operator Telenor.

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was home to the first public television station in the world, named Fernsehsender Paul Nipkow.

<span class="mw-page-title-main">DR1</span> Danish national television channel

DR1 is the flagship television channel of the Danish Broadcasting Corporation (DR). It became Denmark's first television station when it began broadcasting in 1951 – at first only for an hour a day three times a week.

<span class="mw-page-title-main">NRK2</span> Norwegian television channel

NRK2 is one of the TV channels of the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK). It was launched on 1 September 1996.

NRK Super is a Norwegian TV & radio channel aimed at children, run by the Norwegian Broadcasting Corporation. The TV channel is broadcast on the digital terrestrial network, on the same frequency as NRK3 from 7am to 7pm, and was launched 1 December 2007. The NRK Super radio channel is broadcast on DAB radio and the internet, and was originally named NRK Barn. It was launched on 16 October 2007.

<span class="mw-page-title-main">NRK3</span> Norwegian television channel

NRK3 is a digital TV channel aimed at youth and young adults and produced by the Norwegian Broadcasting Corporation.

<span class="mw-page-title-main">MTV Live (International TV channel)</span> International 24-hour music channel

MTV Live is an international 24-hour high-definition live music pay television network that is operated by Paramount International Networks' subsidiary Paramount Networks EMEAA. The channel is currently available in Europe, Latin America, Oceania, Middle East and North Africa and Asia.

<span class="mw-page-title-main">Soviet Central Television</span> Television and radio tower in Moscow, Russia

The Central Television of the USSR was the state television broadcaster of the Soviet Union.

References