RiksTV

Last updated

RiksTV AS
Type Aksjeselskap
Industry Telecommunication
Founded2005
Headquarters Oslo, Norway
Area served
Norway
Products Digital terrestrial television
Number of employees
47 (2013)
Parent NRK (50%)
TV 2 Group (50%)
Website www.rikstv.no

RiksTV (formerly NTV Pluss) is the distributor of pay television in the Norwegian digital terrestrial television network.

Contents

Except for NRK1, NRK2, NRK3/NRK Super and the NRK radio channels, all broadcasts in the Norwegian DTT network are encrypted. The channels that are broadcast in the RiksTV packages are selected by RiksTV themselves.

History

Pre-launch

Some of the initial discussions concerned the availability of free-to-air channels other than the ones from NRK. TV 2 and TVNorge had stated that their channels would be encrypted, although they were free-to-air in the analogue network. This caused Modern Times Group, owners of TV3, to announce the launch of "TV4" that they wanted to be free-to-air. RiksTV were however unwilling to broadcast it free-to-air.

The first channels were announced on 12 June 2007, and were TV 2, TVNorge, TV3, TV 2 Zebra, Discovery Channel, Disney Channel, The Voice TV, SportN, TV 2 Filmkanalen, TV 2 Nyhetskanalen, Viasat 4, TVNorge2 (was named FEM the next day), Canal+ Sport 1 and Canal+ Film 1. [1] The radio channels P4, Kanal 24 and Radio 1 were also included.

On 12 June, it was announced that Animal Planet, Canal+ Film 2, the National Geographic Channel, TV 2 Sport and local television would launch later on. It was however announced in July that BBC World would become a part of the RiksTV package and that Animal Planet, Canal+ Film 2 and National Geographic would be a part of the package from the start, thanks to new compression technology. [2]

Among the rejected channels were MTV, [3] Eurosport, [4] SVT1 and SVT2 (these two due to rights issues). [5] The fact that MTV was rejected, meant that The Voice TV would be the only music channel on RiksTV. International news channels such as CNN, BBC World and Sky News were also rejected initially, as TV2 Nyhetskanalen first was seen as good enough. [6]

Launch

RiksTV started its launch on 1 September 2007, in Rogaland County. The lineup from the launch was:

RiksTV was then launched in the remaining counties in this order:

Post-launch

On 25 June 2009, TV 2 upgraded their signal and started broadcasting the entire channel in high-definition.

SportN closed down on 15 September 2009. Its channel space was left empty for two months until 15 November, when it was replaced by Eurosport. [7]

On 10 September 2010, RiksTV announced the first major expansion of its channel lineup with six new channels. [8] The new channels were the Swedish public service channels SVT1 and SVT2, the Children's channels Playhouse Disney and Disney XD, the lifestyle channel TLC and the new men's channel MAX. TVNorge will also started broadcasting in high-definition. The new channels launched on 14 September, with the exception MAX which starts on 1 November. [9] On 1 November 2012, SVT2 was replaced by BBC Entertainment. [10]

Today

RiksTV has a monopoly in Norwegian terrestrial pay-TV and its services include the following packages and channels:

Television channels

  • V Sport 3
  • V Sport +
  • V Sport Golf
  • V Sport Premier League
    (1-4)

Radio channels

On-demand

  • C More Play
  • HBO Max
  • Nordic Family
  • Nordisk Film+
  • NRK TV

See also

Related Research Articles

Television was introduced in Finland in 1955. Color television started in 1969 and was introduced gradually, with most programs in color by the late 1970s. All terrestrial analogue stations stopped broadcasting on 1 September 2007 after the introduction of digital television; cable providers were allowed to continue analog broadcasting in their networks until 1 March 2008.

Viasat was a satellite and pay television brand, co-owned by the Swedish media group Nordic Entertainment Group (NENT) in the Nordic countries, Antenna Group in Hungary, and by Viasat World internationally. Founded in Sweden in 1991, Viasat has previously been owned by Modern Times Group. The channels of both companies were broadcast from London.

TVNorge is a Norwegian television channel owned by Warner Bros. Discovery EMEA.

Canal Digital was a Nordic pay TV and internet service provider in Norway, Sweden, Denmark and Finland that was founded in March 1997 as a joint venture between the French pay TV company Canal+ and the Norwegian telecommunications operator Telenor.

The Faroese mass media consists of several newspapers, radio stations, magazines, as well as a local TV station, Kringvarp Føroya.

Com Hem was a Swedish brand owned by Tele2 AB which supplied Triple Play services that included cable television, broadband internet and fixed-line telephone.

Norges Televisjon AS, or NTV, operates the digital terrestrial television (DTT) network in Norway. The infrastructure is owned by the Telenor-subsidiary Norkring, while the content is provided by the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) and RiksTV. The company is owned in equal parts by NRK, TV 2 and Telenor. The same companies also own RiksTV. RiksTV offers a range of pay television channels.

<span class="mw-page-title-main">TV3 (Norway)</span> Television channel

TV3 Norway is a commercial television channel targeting Norway owned by Viaplay Group. It was separated from the earlier Pan-Scandinavian version in 1990.

Digital terrestrial television was launched in Sweden in 1999. The shutdown of the analogue equivalent started on September 19, 2005, and was finalized on October 15, 2007.

Television in Norway was introduced in 1954, but the first television program was only shown in 1958, and regular broadcasts did not start until 1960. Like Denmark, Norway had only one television channel until the 1980s. Some 40% of the population have cable TV, and 30% have satellite TV. Another 30% have terrestrial television only.

TV3+ is a television channel broadcasting to Norway owned by the Viaplay Group. The channel was launched test on 28 September 2007, a week 14 June 2014 after the launch of the digital terrestrial television network in Norway, replacing ZTV which ceased broadcasting shortly before.

Telia Digital TV is an IPTV distribution platform in Sweden owned by Telia Company. It was launched in January 2005 from a few locations.

Tele2Vision was a Swedish cable television distributor owned by Tele2 that was started in 1986.

Digital terrestrial television in Finland was launched on August 21, 2001. The analogue networks continued its broadcasts alongside the digital ones until September 1, 2007, when they were shut down nationwide.

Television began in Sweden in 1954 with test transmissions, prior to the opening of the first station, Radiotjänst, two years later. A second channel was launched in 1969. Commercial television arrived in the 1980s through cable television and in 1992, the country's first terrestrial commercial channel was launched.

TV 2 Sport, currently stylized as TV 2 Sport 1 and TV 2 Sport 2, is a Norwegian channel, formerly Pay-TV, that shows sports. The channel is spread out over 2 different channels, named TV 2 Sport 1 and TV 2 Sport 2, earlier TV2 Sport 1-5. It heavily features football, including broadcasting of the Norwegian top division for several years. This channel also broadcasts international matches, such as the Premier League. It also broadcast four 2010 World Cup matches.

Boxer TV A/S is a company that is broadcasting pay television channels on the digital terrestrial television network in Denmark since February 1, 2009. It is a subsidiary of Boxer TV Access, a Swedish company which is owned by Com Hem.

<span class="mw-page-title-main">Canal 9 (Danish TV channel)</span> Danish TV channel

Canal 9 is a Danish pay television channel owned by Warner Bros. Discovery EMEA previously owned by C More Entertainment from 2009 to 2015.

References

  1. Hans Hjellemo. "Her er digital-tv-kanalene". Kampanje. Archived from the original on 14 June 2007. Retrieved 2007-06-13.
  2. Hans Hjellemo (4 July 2007). "RiksTV avviser kanal-press". Kampanje. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 4 July 2007.
  3. Knut Kristian Hauger. "Stenger MTV ute". Kampanje. Archived from the original on 2 July 2007. Retrieved 2007-06-13.
  4. Hans Hjellemo. "Eurosport ute av bakkenettet". Kampanje. Archived from the original on 27 September 2007. Retrieved 2007-06-13.
  5. Knut Kristian Hauger. "Får ikke plass hos RiksTV". Kampanje. Archived from the original on 14 June 2007. Retrieved 2007-06-13.
  6. Oddvin Aune. "Ny kanalrunde i 2010". Kampanje. Archived from the original on 27 September 2007. Retrieved 2007-06-13.
  7. "Eurosport to debut on Norway's RiksTV". Broadband TV News. 16 October 2009.
  8. "RiksTV satser på Sverige". Kampanje. 10 September 2010.
  9. "Er du RiksTV-kunde?". Hegnar Online. 10 September 2010.
  10. BBC Entertainment – endelig til RiksTV