British Satellite Broadcasting

Last updated

British Satellite Broadcasting plc
IndustryMedia
Founded11 December 1986
Defunct2 November 1990
FateMerged with Sky Television plc to form BSkyB [1] [2] [3]
Successor British Sky Broadcasting
Headquarters Marco Polo House, London, England, United Kingdom
ProductsPay TV services and programming

British Satellite Broadcasting (BSB) was a television company, headquartered in London, that provided direct broadcast satellite television services to the United Kingdom. They started broadcasting on 25 March 1990. [4] The company was merged with Sky Television plc on 2 November 1990 to form British Sky Broadcasting. [1] [2] [3]

Contents

History

Development

In January 1977, the World Administrative Radio Conference assigned each country to create five high-powered direct broadcast by satellite channels for domestic use. [5] Between 25 February and 5 March 1982, after being awarded two of the channels as the BBC proposed its own satellite service, [6] [7] but the government imposed two conditions on it:

During Autumn 1983, the cost of Unisat was found to be greatly underestimated and the new Home Secretary announced the three remaining channels would be given to the Independent Broadcasting Authority to allow the private sector to compete against the BBC in satellite broadcasting. Within a few months, the BBC started talking with the IBA about a joint project to help cover the cost. Subsequently, the government allowed the IBA to bring in private companies to help cover the costs (dubbed as the "Club of 21"):

Within a year, the consortium made it clear that the original launch date of 1986 would be delayed to 1989, [9] while also asking the government to allow them to tender out the building of the new satellite system to help reduce cost. [10] On 15 June 1985, the project failed when consortium concluded that the cost of set-up was not justifiable as the BBC stated the costs were prohibitive, because the government insisted that the "Club of 21" should pay for the costs of constructing and launching a dedicated satellite. [11]

IBA satellite franchise

On 2 April 1986, the IBA convinced the Home Secretary to revive the DBS project but under different conditions broadly based on a report drawn up by John Jackson, invite the private-sector companies to apply for a new television franchise via satellite to provide a commercial service on the IBA's three DBS channels (of the five in total allocated to the United Kingdom). One of the conditions imposed on applicants by the IBA was that they use a new untried transmission standard, D-MAC. This was part of the European Communities' support for the HD-MAC high-definition television standard which was being developed by Philips and other European companies. The technology was still at the laboratory stage and was incompatible with previous standards: HD-MAC transmissions could not be received by existing television sets which used PAL or SECAM standards. The condition to use a high-power (230 watt) satellite was dropped, and no winner was precluded from buying a foreign satellite system.

The IBA received five major contenders with serious bids for the direct broadcast satellite franchises, it also received submissions from The Children's Channel and ITN to make sure their programmes were used on any successful bid: [12]

Franchise nameConsortium led byProposed channels
British Satellite Broadcasting
DBS UK LimitedA news/sport/business channel, an entertainment channel and Super Channel
Direct Broadcasting Limited
A channel for children and families, another for films and a third would have broadcast Sky Channel
National Broadcasting ServiceSchedules for children and sports fans, along with a news channel
SatUK Broadcasting
A free-to-air entertainment channel, a £5 per month movie channel and a £2 per month family channel

Winning bid

British Satellite Broadcasting won the 15-year franchise on 11 December 1986 to operate the DBS system, with a licence to operate three channels. BSB forecast 400,000 homes would be equipped during its first year, but some doubts were cast whether this was possible. The Cable Authority welcomed the service believing it would encourage more users, especially with its dedicated movie service. [13] [14] The original four satellite channels were:

ChannelDescription
Screen Subscription-based movie channel with a price of £2.50 per week.
ZigzagKids and lifestyle channel shared with Screen during the daytime hours.
Galaxy Entertainment channel with soap operas and quiz shows from 6.00pm.
Now Live 24-hour news, sport and current affairs service operated by ITN.

Preparations for launch

Around the time of the licence award, Amstrad withdrew its backing, as they believed it was not possible to sell a satellite dish and D-MAC standard receiver for £250. Australian businessman Alan Bond joined the consortium along with Reed Elsevier, Chargeurs, Next and London Merchant Securities, amongst others. BSB earmarked the bulk of the first round of financing for buying and launching two satellites (for redundancy and provision of further channels later), and planned a second round close to the commencement of broadcasting operations. It commissioned the Hughes Aircraft Company to provide two high-powered satellites using launch vehicles from McDonnell Douglas. Both companies were American and had established reputations for reliability. Hughes was the main contractor and offered a commercial space industry as the first "in-orbit delivery" on 6 August 1987, whereby BSB's risk was reduced because payments became due only after the satellites were launched and operational. [15]

On 8 June 1988, rival tycoon Rupert Murdoch having failed to gain regulatory approval for his own satellite service to become part of the BSB consortium, announced that his pan-European television station Sky Channel , would be relaunched as a four-channel, United Kingdom-based service called Sky Television , using the Astra system and broadcast in PAL with analogue sound. BSB had been aware of the impending launch of Astra when it submitted its proposal to the IBA in 1986, but had discounted it, partly on advice from the IBA that it would not have been possible for Sky to securely scramble an analogue PAL signal, and a prediction that satisfactory reception from a medium-powered satellite such as Astra would not be possible with a dish of under 1.2 metres, which would require individual planning permission for each customer. Lazard Brothers, the Pearson subsidiary responsible for BSB's first fundraising memorandum, reportedly regarded Astra as technology-led rather than programming-led and, therefore, an unlikely threat.

The stage was set for a dramatic confrontation: BSB, expecting to be the United Kingdom's only satellite service, was faced with an aggressive drive by Murdoch's Sky to be the first service to launch. As Britain's official satellite television provider, BSB had high hopes as the company planned to provide a mixture of highbrow programming and popular entertainment, from arts and opera to blockbuster movies and music videos. The service would also be technically superior, broadcasting in the D-MAC (Multiplexed Analogue Components type D) system dictated by the European Union regulations with potentially superior picture sharpness, digital stereo sound and the potential to show widescreen programming; rather than the existing PAL system. BSB claimed that Sky's PAL pictures would be too degraded by satellite transmission, and that in any case, BSB would broadcast superior programming. SES (later operators of the O3b data satellites and others with names including AMC, Ciel, NSS, QuetzSat, YahSat and SES, and formerly at that time, the Astra TV satellite operator), had no regulatory permission to broadcast, had plans (initially) for only one satellite with no backup, and the European satellite launch vehicle Ariane suffered repeated failures. However, SES used the resulting delay time to re-engineer the satellite to reduce the dish size needed, which would otherwise have been larger than 60 cm (24").

To distance itself from Sky and its dish antennas, BSB announced a new type of flat-plate satellite antenna called a "squarial" (i.e., "square aerial"). The illustrative model shown to the press was a dummy and BSB commissioned a working version which was under 45 cm (18") wide. A conventional dish of the same diameter was also available. The company had serious technical problems with the development of ITT's D-MAC silicon chips needed for its MAC receivers. BSB was still hoping to launch in September 1989, but eventually had to admit that the launch would be delayed.

By 22 July 1988 in a bid to gain more viewers, BSB and the BBC prepared a bid for a four-year deal for the rights to broadcast top league football, outbidding ITV's £44 million offer. [16] BSB had also committed about £400 million to tying up the film libraries of Paramount, Universal, Columbia and MGM/United Artists, with total up-front payments of about £85 million.

A photo of all three BSB dishes available, the squarial, a Sky dish for comparison, the round BSB dish, and the square BSB dish. BSBDishes.jpg
A photo of all three BSB dishes available, the squarial, a Sky dish for comparison, the round BSB dish, and the square BSB dish.

On 1 February 1989, BSB's costs had started to climb reaching £354 million, while chief executive Anthony Simonds-Gooding denied that BSB had gone over budget and would require more than the planned £625 million it required to operate up to 1993. [17] Virgin pulled out of the BSB consortium in December 1988, ostensibly because it was going private again and become increasingly concerned about BSB's mounting costs. The film-rights battle proved to be the final straw for Virgin, since it would necessitate a "supplementary first round" of financing of £131 million in January earlier that year in addition to the initial £222.5 million. After unsuccessfully offering its stake in BSB to the remaining founders, Virgin sold it to the Bond Corporation, already BSB's largest shareholder for a nominal profit.

A squarial installed on a house wall Squarial2.jpg
A squarial installed on a house wall

Despite the delayed launch, BSB continued to invest heavily for marketing in 1989 to minimize the effects of Sky's timing advantage. BSB also received a needed boost in June 1989 when it won the franchises for the two remaining British high-powered DBS channels, beating six other bidders when the BBC dropped all plans for use of its allocated channels. BSB revised its line-up to include separate channels for films, sports, pop music, general entertainment and current affairs. Unfortunately, this increased the size of the dishes which the public had to purchase from 25 to 35–40 centimetres; subsidies from BSB helped maintain retail prices at £250.

Launch of five-channel service

BSB's five satellite channels for the general public were:

With a sixth part-time channel (using downtime when The Sports Channel was not broadcasting) on subscription for business users in the general public, as BSB Datavision was a subsidiary of the company which offered encrypted television services and data reception through domestic receivers: [18] [19]

BSB launched its service on 25 March 1990, with the slogan It's Smart to be Square. The launch, six months late, came 13 months after Sky's launch. [20] BSB was due to start broadcasting in September 1989 but was delayed by problems with the supply of receiving equipment and because BSB wanted to avoid Sky's experience of launching when most shops had no equipment to sell.

BSB claimed to have around 750,000 subscriptions while Sky had extended its reach into more than 1.5 million homes. It was believed both companies could break even if subscriptions reached three million households, with most analysts expecting this to be reached in 1992.

Competition and merger

Sky's head start over BSB proved that the PAL system would give adequate picture quality, and that many viewers would be happy to watch Sky's more populist output as opposed to waiting for the promised quality programming pledged by BSB. Sky had launched its multichannel service from studios at an industrial estate in Isleworth, with a ten-year lease on SES transponders for an estimated £50 million without backup. BSB on the other hand, would operate from more expensive headquarters at Marco Polo House in Battersea, with construction and launch of its own satellites costing an estimated £200 million as the second of which was a backup.

When BSB finally went on air in March 1990 (13 months after Sky), the company's technical problems were resolved and its programming was critically acclaimed. However, its D-MAC receivers were more expensive than Sky's PAL equivalents and incompatible with them. Many potential customers compared the competition between the rival satellite companies to the format war between VHS and Betamax recorders, and chose to wait and see which company would win outright in order to avoid buying potentially obsolete equipment. Both BSB and Sky had begun to struggle with the burden of huge losses, rapidly increasing debts and ongoing startup costs. On 2 November 1990, a 50:50 merger was announced to form a single company called British Sky Broadcasting (marketed as "Sky"). [1] [2] [3]

Channels

Following the merger, BSkyB moved quickly to rationalise the combined channels it now owned:

  • The entertainment channel Galaxy was closed with its transponder handed over to Sky One on 2 December 1990.
  • The factual, lifestyle and arts channel Now was closed with its transponder handed over to Sky News on 1 December 1990, although as some arts programming was still to be shown, a short term opt-out service called Sky Arts was launched for broadcast on the Marcopolo transponder at weekends until 31 December 1992.
  • Music channel The Power Station remained on air until 8 April 1991, and it was replaced on its Marcopolo transponder by Sky Movies.
  • The Sports Channel retained its name for a while, then was rebranded to Sky Sports on 20 April 1991, and rebranded to Sky Sports 1 on 16 August 1996, when Sky Sports 3 was launched.
  • The Movie Channel remained on air with its Marcopolo transponder, shortly before the launch of the Astra 1B system on 15 April 1991 and kept its name until 1997, being briefly rebranded as Sky Movies Screen 2 (1 November 1997), followed by Sky Premier (10 September 1998), and then Sky Movies 2 (1 November 2003). The channel is now called Sky Cinema Showcase.

Outcomes

BSB's shareholders and Murdoch's News International made huge profits on their investments, the 50:50 merged venture having an effective quasi-monopoly on British satellite pay-television. From a United Kingdom perspective, British Satellite Broadcasting's existence prevented 100% of these profits being made by News International, reducing Murdoch's ability to influence government policy. At one stage of the saga, News International was facing dismemberment at the hands of its bankers. [21]

Following the takeover of Sky by Comcast in October 2018, Murdoch was no longer involved in British television but retained his newspaper assets through News Corp.

Regulatory context

A new television transmission system, Multiplexed Analogue Components, was originally developed for high-definition television but European manufacturers developed patented variants and successfully lobbied regulators such that it was adopted by the Commission of the European Communities as the standard for all direct broadcast satellites. This had the effect that the low-cost non-European manufacturers would not only have to pay royalties to the manufacturers, but would also not have direct access to the technology, and hence would always be behind with new developments.

In the United Kingdom, the Independent Broadcasting Authority developed a variant, D-MAC, which had marginal audio channel improvements, and insisted on its use by the satellite service to be licensed by itself. In the rest of Europe, satellite television manufacturers standardised on another variant, D2-MAC, which used less bandwidth and was compatible with the extensive existing European cable systems. With the launch of BSB, the IBA became a member of the secret "MAC Club" of European organisations which owned patents on MAC variants and had a royalty sharing agreement for all television and set top boxes sold.[ citation needed ]

The IBA was not directed to be an "economic regulator", so the free market in lower power satellite bandwidth satellites (such as SES Astra) leveraged the benefits of the existing lower cost PAL transmissions with pre-existing set-top box technology. The IBA was rendered helpless and Murdoch made a voluntary agreement to adhere to those Broadcasting Standards Commission rules relating to non-economic matters, such as the technology used. Ironically the past-deadline encryption system in the D-MAC silicon chip technology was one primary reason for BSB having to merge with Sky, and hence the Far Eastern television manufacturers had largely unfettered access to the market when MAC was wound down in favour of PAL.

Location and satellites

Marco Polo House Marco Polo House (brighter cropped version).jpg
Marco Polo House

The Marco Polo House headquarters were vacated, leading to redundancy for most BSB staff with only a few moving to work at Sky's headquarters in Isleworth. The building was retained by the new company and from 1 October 1993 became the home of shopping channel QVC when its British version launched. Broadcasting platform ITV Digital moved into part of the building as part of the settlement that saw Sky forced out of the original company. The building was demolished on 8 March 2014, it has been replaced by several blocks of luxury apartments in Chelsea Bridge.

As the company focused on the Astra system which was not subject to IBA regulation, the Marcopolo satellites were eventually withdrawn and later sold (Marcopolo 1 on 21 December 1993 to NSAB of Sweden and Marcopolo 2 on 1 July 1992 to Telenor of Norway). The former Marcopolo satellites were renamed Thor. NSAB operated Marcopolo 1 (as Sirius 1) until successfully sending it to a safe disposal orbit in 2003 as it reached the normal end of its operational life when fuel ran out. Marcopolo 2 was operated (as Thor 1) until January 2002 and disposed of successfully.

After the merger, BSB D-MAC receivers were sold off cheaply and some enthusiasts modified them to allow reception of D2-MAC services available on other satellites. BSB receivers, Ferguson in particular, could be modified by replacing a microprocessor. Upgrade kits from companies such as Trac Satellite allowed re-tuning whilst other kits allowed fully working menu systems and decoding of 'soft' encrypted channels, although this required the receiver to have one of the later MAC chipsets. Some kits even included smart card readers and full D2-MAC decoding capability.

Sources

Further reading

Related Research Articles

Sky Group Media and telecommunications conglomerate based in London, England

Sky Group Limited is a British media and telecommunications conglomerate, which is a subsidiary of Comcast, and headquartered in London, England. It has operations in the United Kingdom, Ireland, Australia, Germany, Austria, Switzerland and Italy. Sky is Europe's largest media company and pay-TV broadcaster by revenue, with 23 million subscribers and more than 31,000 employees as of 2019. The company is primarily involved in satellite television, producing and broadcasting. The current CEO is Dana Strong.

Television in the United Kingdom Overview of television in the United Kingdom

Regular television broadcasts in the United Kingdom started in 1936 as a public service which was free of advertising, while the introduction of television and the first tests commencing in 1922. Currently, the United Kingdom has a collection of free-to-air, free-to-view and subscription services over a variety of distribution media, through which there are over 480 channels for consumers as well as on-demand content. There are six main channel owners who are responsible for most material viewed.

Independent Broadcasting Authority Former British commercial television and radio regulator

The Independent Broadcasting Authority (IBA) was the regulatory body in the United Kingdom for commercial television – and commercial and independent radio broadcasts. The IBA came into being when the Sound Broadcasting Act 1972 gave the Independent Television Authority responsibility for organising the new Independent Local Radio (ILR) stations. The Independent Television Commission formally replaced the IBA on 1 January 1991 in regulatory terms; however, the authority itself was not officially dissolved until 2003.

Astra 1A was the first satellite launched and operated by SES, launched in December 1988. During its early days, it was often referred to as the Astra Satellite, as SES only operated one satellite originally. The satellite provided television coverage to Western Europe from 1989 through 2004. Astra 1A was retired and became derelict in December 2004.

Analogue television in the United Kingdom includes terrestrial, satellite and cable services that were broadcast using analogue television signals. Following the termination of Virgin Media's analogue cable television service in Milton Keynes in November 2013, all television in the United Kingdom is broadcast in digital only.

Sirius was a constellation of communications satellites operated at 5.0° East in geostationary orbit (GEO) by NSAB. They carried digital satellite television to the countries of Scandinavia, Baltic states, Eastern Europe and Africa, including the Viasat pay TV system, along with several pay TV packages for Eastern Europe, the TopTV package for Africa, a number of Ukrainian channels and the national Latvian and Lithuanian channel service free-to-air.

Sky Arts is a British free-to-air television channel offering 24 hours a day of programmes dedicated to highbrow arts, including theatrical performances, movies, documentaries and music. The channel is available in the United Kingdom via Freeview, Freesat, Sky, Virgin Media, and TalkTalk TV and in the Republic of Ireland via Sky Ireland, Virgin Media Ireland, Vodafone Ireland and eir, included in most basic subscription packs, but started life as a premium service requiring an additional payment on top of the monthly Sky subscription. The channel launched on Freeview and Freesat as a free-to-air service in September 2020.

Sky Television Plc was a public limited company which operated a nine-channel satellite television service, launched by Rupert Murdoch's News International on 5 February 1989. Sky Television and its rival British Satellite Broadcasting suffered large financial losses and merged on 2 November 1990 to form British Sky Broadcasting. Programming merger took effect on 1 December 1990.

Astra 1D is a geostationary communications satellite launched in 1994 by the Société Européenne des Satellites (SES). As of August 2012, the craft remains in service for occasional use.

Now (British TV channel)

Now was a British television channel transmitted as part of the British Satellite Broadcasting (BSB) service during 1990.

Satellite television is a service that delivers television programming to viewers by relaying it from a communications satellite orbiting the Earth directly to the viewer's location. The signals are received via an outdoor parabolic antenna commonly referred to as a satellite dish and a low-noise block downconverter.

Sky Multichannels Former analogue satellite television package offered by BSkyB from 1993 to 2001

Sky Multichannels was a package of analogue television channels offered by British Sky Broadcasting on the Astra satellites at 19.2° east from 1 September 1993 to 27 September 2001, which started off with 15 channels before expanding to over 40.

The Movie Channel (British TV channel) British television channel

The Movie Channel was a British television channel, which only aired movies. Launched on BSB, The Movie Channel was a predecessor of some of the Sky Movies channels, having survived the 1990 merger with Sky Television, another satellite service launched by Rupert Murdoch's News International.

Squarial

The Squarial is a satellite antenna used for reception of the now defunct British Satellite Broadcasting television service (BSB). The Squarial was a flat plate satellite antenna, built to be unobtrusive and unique. BSB were counting on the form factor of the antenna to clearly differentiate themselves from their competitors at the time. At the time of development, satellite installations usually required a 90 cm dish in order to receive a clear signal from the transmitting satellite. The smaller antenna was BSB's unique selling point and was heavily advertised in order to attract customers to their service.

Astra 19.2°E

Astra 19.2°E is the name for the group of Astra communications satellites co-located at the 19.2°East orbital position in the Clarke Belt that are owned and operated by SES based in Betzdorf, Luxembourg.

Thor is a family of satellites designed, launched and tested by Hughes Space and Communications for British Satellite Broadcasting (BSB), and were used for Britain's Direct Broadcast Service. Thor is owned by Telenor. Marcopolo 1 launched on 27 August 1989 on the 187th launch of a Delta rocket, and Marcopolo 2 launched on 17 August 1990, on a Delta II rocket. Marcopolo I had the Hughes designation HS376.

Satellite television varies in the different regions around the world.

Home Video Channel (HVC) was a British cable-only television channel devoted to broadcasting movies from 8.00pm to midnight, and the owners also operated The Adult Channel started on 31 January 1992.

This is a timeline of the history of Sky TV.

This is a timeline of the history of Sky Cinema.

References

  1. 1 2 3 CPBF. "News Corporation and BSkyB: What price remedies?". Archived from the original on 22 February 2014. Retrieved 17 August 2012.
  2. 1 2 3 "Archived copy". Archived from the original on 14 June 2012. Retrieved 2012-08-17.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. 1 2 3 "Maggie Brown on the early years of Sky Television". The Guardian. London.
  4. "Life Before Kallisto - The Birth of BSB". thevervoid.com. Archived from the original on 21 February 2014. Retrieved 17 August 2012.
  5. The European Union and National Industrial Policy By Hussein Kassim P208
  6. The Times, Friday, 5 March 1982; pg. 15; Joint UK satellite set up By Bill Johnstone, Electronics Correspondent.
  7. The Times, Thursday, 25 February 1982; pg. 1; Satellite television BBC may get both 'space' channels By Julian Haviland, Political Editor.
  8. 1 2 Broadcasting and New Media Policies in Western Europe, Kenneth H. F. Dyson, Peter Humphreys p.232 ISBN   0415005094, 9780415005098
  9. The Times, Monday, 25 June 1984; pg. 3;Completion date for TV satellite put back two years By Bill Johnstone, Technology Correspondent.
  10. The Times, Monday, 17 December 1984; pg. 3; Cost threat to TV satellite By Staff Reporters
  11. The Times, Saturday, 15 June 1985; pg. 3; British satellite TV project collapses By Bill Johnstone, Technology Correspondent.
  12. Rapid decision on Satellite TV, by Jonathan Miller: The Times, 1 September 1986
  13. Guardian Friday, 12 December 1986 Page: 2 "pioneer Contract is awarded for satellite tv"
  14. Transdiffusion Broadcasting System (2 June 2012). "BSB contract award – December 1986" via YouTube.
  15. Stevenson, Richard W. (6 August 1987). "Talking Deals; Satellite Risks Shifted by Pact". The New York Times .
  16. Guardian Friday, 22 July 1988 Page: 19 "BSB in the mood to counter"
  17. Wednesday, 1 February 1989 Page: 12 BSB: £354m down and still eight months to go.
  18. "Datavision promotional video" . Retrieved 27 February 2016.
  19. "New Scientist article" . Retrieved 27 February 2016.
  20. Guardian Monday, 22 May 1989 Page: 2 "Satellite TV hitch may delay launch"
  21. New York Times, 20 December 1990; Murdoch's Time of Reckoning