The Christian Science Monitor

Last updated

The Christian Science Monitor
The Christian Science Monitor masthead.png
Christian Science Monitor.jpg
The cover of The Christian Science Monitor for April 26, 2009
TypeWeekly newspaper
Owner(s) Christian Science Publishing Society
EditorMark Sappenfield
Founded1908;114 years ago (1908)
Headquarters210 Massachusetts Avenue
Boston, Massachusetts, U.S. 02115
Circulation 75,052 (Print, 2011)
10,000 (Digital, 2018)
ISSN 0882-7729
Website www.csmonitor.com

The Christian Science Monitor (CSM), commonly known as The Monitor, is a nonprofit news organization that publishes daily articles in electronic format as well as a weekly print edition. [1] [2] It was founded in 1908 as a daily newspaper by Mary Baker Eddy, the founder of the Church of Christ, Scientist. [3] As of 2011, the print circulation was 75,052. [4]

Contents

According to the organization's website, "the Monitor's global approach is reflected in how Mary Baker Eddy described its object as 'To injure no man, but to bless all mankind.' The aim is to embrace the human family, shedding light with the conviction that understanding the world's problems and possibilities moves us towards solutions." The Christian Science Monitor has won seven Pulitzer Prizes and more than a dozen Overseas Press Club awards. [5]

Reporting

Despite its name, the Monitor is not a religious-themed paper, and does not promote the doctrine of its patron church. However, at its founder Eddy's request, a daily religious article has appeared near the end of every issue of the Monitor.

The paper has been known for avoiding sensationalism, producing a "distinctive brand of nonhysterical journalism". [6] [7] In 1997, the Washington Report on Middle East Affairs , a publication critical of United States policy in the Middle East, praised the Monitor for its objective and informative coverage of Islam and the Middle East. [8]

During the 27 years while Nelson Mandela was in prison in South Africa after having been convicted of sabotage, among other charges, The Christian Science Monitor was one of the newspapers he was allowed to read. [9] Five months after his release, Mandela visited Boston and stopped by the Monitor offices, telling the staff "The Monitor continues to give me hope and confidence for the world's future," [10] and thanking them for their "unwavering coverage of apartheid." [9] He called the Monitor "one of the more important voices covering events in South Africa." [11]

During the era of "McCarthyism", a term first coined by the Monitor, [12] the paper was one of the earliest and most consistent critics of US Senator Joseph McCarthy. [13]

In 2006, Jill Carroll, a freelance reporter for the Monitor, was kidnapped in Baghdad, and released safely after 82 days. Although Carroll was initially a freelancer, the paper worked tirelessly for her release, even hiring her as a staff writer shortly after her abduction to ensure that she had financial benefits. [14] Beginning in August 2006, the Monitor published an account [15] of Carroll's kidnapping and subsequent release, with first-person reporting from Carroll and others involved.

Circulation

The paper's circulation has ranged widely, from a peak of over 223,000 in 1970, to just under 56,000 shortly before the suspension of the daily print edition in 2009. [16] Partially in response to declining circulation and the struggle to earn a profit, the church's directors and the manager of the Christian Science Publishing Society were purportedly forced to plan cutbacks and closures (later denied), which led in 1989 to the mass protest resignations by its chief editor Kay Fanning (an ASNE president and former editor of the Anchorage Daily News ), managing editor David Anable, associate editor David Winder, and several other newsroom staff. Those developments also presaged administrative moves to scale back the print newspaper in favor of expansions into radio, a magazine, shortwave broadcasting, and television. Expenses, however, rapidly outpaced revenues, contradicting predictions by church directors. On the brink of bankruptcy, the board was forced to close the broadcast programs in 1992.

By late 2011, the Monitor was receiving an average of about 22 million hits per month on its website, slightly below the Los Angeles Times . [17] In 2017, the Monitor put up a paywall on its content, and in 2018, there were approximately 10,000 subscriptions to the Monitor Daily email service. [18]

History

Founding

The Monitor's inception was, in part, a response by its founder Mary Baker Eddy to the journalism of her day, which relentlessly covered the sensations and scandals surrounding her new religion with varying degrees of accuracy. In addition, Joseph Pulitzer's New York World was consistently critical of Eddy, and this, along with a derogatory article in McClure's , furthered Eddy's decision to found her own media outlet. [5] Eddy also required the inclusion of "Christian Science" in the paper's name, over initial opposition by some of her advisors who thought the religious reference might repel a secular audience. [5]

Eddy also saw a vital need to counteract the fear often spread by media reporting:

Looking over the newspapers of the day, one naturally reflects that it is dangerous to live, so loaded with disease seems the very air. These descriptions carry fears to many minds, to be depicted in some future time upon the body. A periodical of our own will counteract to some extent this public nuisance; for through our paper, at the price at which we shall issue it, we shall be able to reach many homes with healing, purifying thought. [19]

Eddy declared that the Monitor's mission should be "to injure no man, but to bless all mankind". [5]

Radio and television

MonitoRadio was a radio service produced by the Church of Christ, Scientist between 1984 and 1997. It featured several one-hour news broadcasts a day, as well as top of the hour news bulletins. The service was widely heard on public radio stations throughout the United States. The Monitor later launched an international broadcast over shortwave radio, called the World Service of the Christian Science Monitor. Weekdays were news-led, but weekend schedules were exclusively dedicated to religious programming. That service ceased operations on June 28, 1997. [20]

In 1986, the Monitor started producing a current affairs television series, The Christian Science Monitor Reports, which was distributed via syndication to television stations across the United States. In 1988, the Christian Science Monitor Reports won a Peabody Award [21] for a series of reports on Islamic fundamentalism. That same year, the program was canceled and the Monitor created a daily television program, World Monitor, anchored by former NBC correspondent John Hart, which was initially shown on the Discovery Channel. In 1991, World Monitor moved to the Monitor Channel, a 24-hour news and information channel. [20] The channel launched on May 1, 1991, with programming from its Boston TV station, WQTV. [22] The only religious programming on the channel was a five-minute Christian Science program early each morning. [23] In 1992, after eleven months on the air, the service was shut down amid huge financial losses. [24] Programming from the Monitor Channel was also carried nationally via the WWOR EMI Service (a nationally oriented feed of New Jersey TV station WWOR-TV, launched in 1990 due to the SyndEx laws put into place the year prior).

Modernization

The print edition continued to struggle for readership, and, in 2004, faced a renewed mandate from the church to earn a profit. Subsequently, the Monitor began relying more on the Internet as an integral part of its business model. The Monitor was one of the first newspapers to put its text online in 1996, and was also one of the first to launch a PDF edition in 2001. It was also an early pioneer of RSS feeds. [25]

In 2005, Richard Bergenheim, a Christian Science practitioner, was named the new editor. Shortly before his death in 2008, Bergenheim was replaced by a veteran Boston Globe editor and former Monitor reporter John Yemma. [26]

In October 2008, citing net losses of $US18.9 million per year versus $US12.5 million in annual revenue, the Monitor announced that it would cease printing daily and instead print weekly editions starting in April 2009. [27] [28] The last daily print edition was published on March 27, 2009.

The weekly magazine follows on from the Monitor's London edition, also a weekly, launched in 1960 and the weekly World Edition which replaced the London edition in 1974. [29] Mark Sappenfield became the editor in March 2017. [30]

Notable editors and staff (past and present)

Awards

Monitor staff have been the recipients of seven Pulitzer Prizes for their work on the Monitor:

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts, and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

<i>The Village Voice</i> American weekly newspaper

The Village Voice is an American news and culture paper, known for being the country's first alternative newsweekly. Founded in 1955 by Dan Wolf, Ed Fancher, John Wilcock, and Norman Mailer, the Voice began as a platform for the creative community of New York City. It ceased publication in 2017, although its online archives remained accessible. After an ownership change, the Voice reappeared in print as a quarterly in April 2021.

<i>Chicago Sun-Times</i> Chicago daily newspaper

The Chicago Sun-Times is a daily newspaper published in Chicago, Illinois, United States. It is the flagship paper of Chicago Public Media, and has the second largest circulation among Chicago newspapers, after the Chicago Tribune. The modern paper grew out of the 1948 merger of the Chicago Sun and the Chicago Daily Times. Journalists at the paper have received eight Pulitzer prizes, mostly in the 1970s; one recipient was film critic Roger Ebert (1975), who worked at the paper from 1967 until his death in 2013. Long owned by the Marshall Field family, since the 1980s ownership of the paper has changed hands numerous times, including twice in the late 2010s.

<i>Los Angeles Times</i> American daily newspaper based in El Segundo, California covering the Greater Los Angeles area

The Los Angeles Times is a daily newspaper that started publishing in Los Angeles in 1881 and is now based in the adjacent suburb of El Segundo. It has the fifth-largest circulation in the U.S. and is the largest American newspaper not headquartered on the East Coast. The paper focuses its coverage of issues particularly salient to the West Coast, such as immigration trends and natural disasters. It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. As of June 18, 2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong. It is considered a newspaper of record in the U.S.

<i>The Oregonian</i> Daily newspaper published in Portland, Oregon, U.S.

The Oregonian is a daily newspaper based in Portland, Oregon, United States, owned by Advance Publications. It is the oldest continuously published newspaper on the U.S. west coast, founded as a weekly by Thomas J. Dryer on December 4, 1850, and published daily since 1861. It is the largest newspaper in Oregon and the second largest in the Pacific Northwest by circulation. It is one of the few newspapers with a statewide focus in the United States. The Sunday edition is published under the title The Sunday Oregonian. The regular edition was published under the title The Morning Oregonian from 1861 until 1937.

<i>Miami Herald</i> American daily newspaper in Miami, Florida

The Miami Herald is an American daily newspaper owned by the McClatchy Company and headquartered in Doral, Florida, a city in western Miami-Dade County and the Miami metropolitan area, several miles west of Downtown Miami. Founded in 1903, it is the fifth largest newspaper in Florida, serving Miami-Dade, Broward, and Monroe Counties. It once circulated throughout all of Florida, Latin America and the Caribbean. The Miami Herald has been awarded 22 Pulitzer Prizes since its 1903 founding.

<i>The Daily of the University of Washington</i>

The Daily of the University of Washington, usually referred to in Seattle simply as The Daily, is the student newspaper of the University of Washington in Seattle, Washington, USA. It is staffed entirely by University of Washington students, excluding the publisher, advertising adviser, accounting staff, and delivery staff.

<i>Tampa Bay Times</i> American daily newspaper

The Tampa Bay Times, previously named the St. Petersburg Times until 2011, is an American newspaper published in St. Petersburg, Florida, United States. It has won fourteen Pulitzer Prizes since 1964, and in 2009, won two in a single year for the first time in its history, one of which was for its PolitiFact project. It is published by the Times Publishing Company, which is owned by The Poynter Institute for Media Studies, a nonprofit journalism school directly adjacent to the University of South Florida St. Petersburg campus.

<i>Rocky Mountain News</i> Defunct daily newspaper in Denver, Colorado

The Rocky Mountain News was a daily newspaper published in Denver, Colorado, United States, from April 23, 1859, until February 27, 2009. It was owned by the E. W. Scripps Company from 1926 until its closing. As of March 2006, the Monday–Friday circulation was 255,427. From the 1940s until 2009, the newspaper was printed in a tabloid format.

<i>The Providence Journal</i> Newspaper published in Providence, Rhode Island, United States

The Providence Journal, colloquially known as the ProJo, is a daily newspaper serving the metropolitan area of Providence, Rhode Island, and is the largest newspaper in Rhode Island. The newspaper was first published in 1829 and is the oldest continuously-published daily newspaper in the United States. The newspaper has won four Pulitzer Prizes.

<i>Pittsburgh Post-Gazette</i> Newspaper in Pittsburgh, Pennsylvania, United States

The Pittsburgh Post-Gazette, also known simply as the PG, is the largest newspaper serving metropolitan Pittsburgh, Pennsylvania. Descended from the Pittsburgh Gazette, established in 1786 as the first newspaper published west of the Allegheny Mountains, the paper has existed under its present title since 1927.

<i>The Patriot-News</i> Newspaper in the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area

The Patriot-News is the largest newspaper serving the Harrisburg, Pennsylvania, metropolitan area. In 2005, the newspaper was ranked in the top 100 in daily and Sunday circulation in the United States. It has been owned by Advance Publications since 1947.

Jill Carroll is an American former journalist who worked for news organizations such as The Wall Street Journal, MSNBC, and the Christian Science Monitor. On January 7, 2006 while working for the Monitor, she was kidnapped in Iraq, attracting worldwide support for her release. Carroll was freed on March 30, 2006. After her release, Carroll wrote a series of articles for the Monitor on her recollection of her experiences in Iraq. She participated in a fellowship at Harvard University's Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy and returned to work for the Monitor. She later retired from journalism and began working as a firefighter.

The Columbia Daily Spectator is the student newspaper of Columbia University. Founded in 1877, it is the oldest continuously operating college news daily in the nation after The Harvard Crimson, and has been legally independent of the university since 1962. It is published at 120th Street and Claremont Avenue in New York City. During the academic term, it is published online Sunday through Thursday and printed once monthly. In addition to serving as a campus newspaper, the Spectator also reports the latest news of the surrounding Morningside Heights community. The paper is delivered to over 150 locations throughout the Morningside Heights neighborhood.

<i>The Advocate</i> (Louisiana) Newspaper in Louisiana, USA

The Advocate is Louisiana's largest daily newspaper. Based in Baton Rouge, it serves the southern portion of the state. Separate editions for New Orleans, The Times-Picayune | The New Orleans Advocate, and for Acadiana, The Acadiana Advocate, are published. It also publishes gambit, about New Orleans food, culture, events, and news, and weekly entertainment magazines: Red in Baton Rouge and Lafayette, and Beaucoup in New Orleans.

<i>Chattanooga Times Free Press</i> Newspaper in Chattanooga, Tennessee, United States

The Chattanooga Times Free Press is a daily broadsheet newspaper published in Chattanooga, Tennessee, and is distributed in the metropolitan Chattanooga region of southeastern Tennessee and northwestern Georgia. It is one of Tennessee's major newspapers and is owned by WEHCO Media, Inc., a diversified communications company with ownership in 14 daily newspapers, 11 weekly newspapers and 13 cable television companies in six states.

Richard Lee Strout was an American journalist and commentator. He was national correspondent for the Christian Science Monitor from 1923 and he wrote the "TRB from Washington" column for The New Republic from 1943 to 1983; he collected the best of his columns in TRB: Views and Perspectives on the Presidency, a book notable for showing that Strout was one of the first observers of the American presidency to express worry about what later scholars and journalists came to call the imperial presidency.

John Hughes (editor)

Robert John Hughes is an American journalist, a former Nieman Fellow at Harvard University, and winner of the Pulitzer Prize for his coverage of Indonesia and the Overseas Press Club Award for an investigation into the international narcotics traffic. He served as editor of The Christian Science Monitor and The Deseret News and is a former president of the American Society of Newspaper Editors. Hughes has written two books and writes a nationally syndicated column for The Christian Science Monitor.

Richard Bergenheim, CSB, was the editor of The Christian Science Monitor and served The First Church of Christ, Scientist in numerous other capacities including on the church's Board of Directors and as President of The Mother Church.

Katherine "Kay" Fanning was an American journalist and newspaper editor and publisher. She was editor and publisher of the Anchorage Daily News. In 1983, she became editor of the Christian Science Monitor in Boston, Massachusetts, becoming the first woman to edit an American national newspaper. She was the president of the American Society of News Editors from April 1987 to April 1988.

References

  1. Barnett, Jim (April 27, 2010). "What advocacy nonprofits can learn from The Christian Science Monitor". Nieman Lab. Harvard College. Archived from the original on October 6, 2017. Retrieved November 19, 2017.
  2. Kasuya, Jacquelyn (April 30, 2010). "Nonprofit Christian Science Monitor Seeks New Financial Model". The Chronicle of Philanthropy . Archived from the original on December 1, 2017. Retrieved November 19, 2017.
  3. Koestler-Grack, Rachel (2013). Mary Baker Eddy. New York: Chelsea House. ISBN   978-1-4381-4707-9. Archived from the original on March 1, 2019. Retrieved November 19, 2017.
  4. Archived copy at WebCite (March 17, 2013). Audit Bureau of Circulations
  5. 1 2 3 4 "About the Monitor". The Christian Science Monitor. Archived from the original on February 14, 2020. Retrieved February 5, 2007.
  6. Alex Beam (June 9, 2005). "Appealing to a higher authority". The Boston Globe . Archived from the original on September 8, 2008. Retrieved May 14, 2009.
  7. Daniel Akst (Fall 2005). "Nonprofit Journalism: Removing the Pressure of the Bottom Line". Carnegie Reporter. Carnegie Corporation of New York. Archived from the original on March 11, 2015. Retrieved January 10, 2016.
  8. Richard Curtiss (December 1997). "As U.S. Media Ownership Shrinks, Who Covers Islam?". Washington Report on Middle East Affairs. Archived from the original on April 27, 2013. Retrieved January 30, 2013.
  9. 1 2 Malek, Alia. "If you were there, you remember Mandela's 1990 tour of the US". Al Jazeera. Archived from the original on August 9, 2020. Retrieved April 13, 2020.
  10. Yemma, John (December 6, 2013). "Nelson Mandela at the Monitor: A memorable visitor on a quiet Sunday". Christian Science Monitor. Archived from the original on February 12, 2020. Retrieved April 13, 2020.
  11. "From the Collections: Mandela visits the Monitor". Mary Baker Eddy Library. March 2, 2020. Archived from the original on August 9, 2020. Retrieved April 13, 2020.
  12. "McCarthyism, n." . Oxford English Dictionary (Online ed.). Oxford University Press. (Subscription or participating institution membership required.); citing Christian Science Monitor, March 28, 1950, p. 20.
  13. Strout, Lawrence N. (1999). Covering McCarthyism: how the 'Christian Science Monitor' handled Joseph R. McCarthy, 1950-1954 . Westport, CT: Greenwood Press. "Introduction".
  14. "Carroll Reunites with family". CNN World. April 2, 2006. Archived from the original on September 12, 2013. Retrieved January 30, 2013.
  15. Jill Carroll (August 14, 2006). "Hostage: The Jill Carroll Story". Christian Science Monitor. Archived from the original on March 14, 2009. Retrieved January 30, 2013.
  16. Archived September 10, 2013, at the Wayback Machine , Bloomberg Businessweek, October 28, 2008.
  17. Collins, Keith S. (2012). The Christian Science Monitor: Its History, Mission, and People. Nebbadoon Press. ISBN   978-1-891331-27-5.
  18. "The Christian Science Monitor's new paid, daily product is aiming for 10,000 subscribers in a year". Nieman Lab. Archived from the original on August 22, 2019. Retrieved August 23, 2019.
  19. Mary Baker Eddy, Miscellaneous Writings 7:17–24
  20. 1 2 Bridge, Susan (1998). Monitoring the News. M.E. Sharpe. ISBN   0-7656-0315-2. Archived from the original on April 7, 2022. Retrieved November 22, 2020.
  21. "Peabody Awards "Islam in Turmoil"". Archived from the original on June 11, 2010. Retrieved April 10, 2009.
  22. "Monitoring the 'Monitor'" (PDF). Broadcasting. 119 (27): 64. December 31, 1990. Retrieved April 6, 2017.
  23. Faison, Seth, Jr. (April 6, 1992). "New Deadline for Monitor Channel". The New York Times . p. D7. Archived from the original on April 2, 2017. Retrieved February 18, 2017.
  24. Franklin, James L. (April 24, 1994). "Monitor Channel is missed". The Boston Globe . p. 28. Archived from the original on October 25, 2012.
  25. Gill, K. E (2005). "Blogging, RSS and the information landscape: A look at online news" (PDF). WWW 2005 Workshop on the Weblogging Ecosystem. Archived (PDF) from the original on October 20, 2012. Retrieved January 30, 2013.
  26. Cook, David (June 9, 2008). "John Yemma named Monitor editor". The Christian Science Monitor. Archived from the original on May 3, 2009. Retrieved January 30, 2013.
  27. Fine, Jon (October 28, 2008). "The Christian Science Monitor to Become a Weekly". Bloomberg BusinessWeek . Archived from the original on March 10, 2016. Retrieved January 31, 2013.
  28. Clifford, Stephanie (October 28, 2008). "Christian Science Paper to End Daily Print Edition". The New York Times . p. B8. Archived from the original on April 17, 2009. Retrieved October 28, 2008.
  29. "Monitor Timeline". The Christian Science Monitor. November 25, 2008. Archived from the original on August 31, 2022. Retrieved April 10, 2009.
  30. Cook, David T. (December 16, 2013). "New editor named to lead The Christian Science Monitor". The Christian Science Monitor. Archived from the original on August 3, 2017. Retrieved August 2, 2017.
  31. "The Pulitzer Prizes; 1950 winners". Pulitzer. Archived from the original on August 29, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  32. "The Pulitzer Prizes; 1967 winners". Pulitzer. Archived from the original on September 1, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  33. "The Pulitzer Prizes; 1968 winners". Pulitzer. May 26, 1967. Archived from the original on September 1, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  34. "The Pulitzer Prizes; 1969 winners". Pulitzer. October 14, 1968. Archived from the original on September 1, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  35. "The Pulitzer Prizes; 1978 winners". Pulitzer. October 20, 1977. Archived from the original on September 1, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  36. "The Pulitzer Prizes; 1996 winners". Pulitzer. Archived from the original on September 5, 2012. Retrieved April 19, 2010.
  37. "The Pulitzer Prizes; Editorial cartooning – Citation". Pulitzer.org. Archived from the original on July 28, 2012. Retrieved April 19, 2010.

Further reading