The Sunday Times

Last updated

The Sunday Times
The Sunday Times cover (13 July 2014)
TypeSunday newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) News UK
Founder(s)Henry White
EditorBen Taylor [1]
Founded18 February 1821;202 years ago (1821-02-18) (as The New Observer)
Political alignment
Headquarters The News Building, 1 London Bridge Place, London, SE1 9GF
Circulation 647,622(as of March 2020) [4]
Sister newspapers The Times
ISSN 0956-1382

The Sunday Times is a British Sunday newspaper whose circulation makes it the largest in Britain's quality press market category. It was founded in 1821 as The New Observer. It is published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News UK (formerly News International), which is owned by News Corp. Times Newspapers also publishes The Times . The two papers, founded separately and independently, have been under the same ownership since 1966. They were bought by News International in 1981.


In March 2020, The Sunday Times had a circulation of 647,622, exceeding that of its main rivals, The Sunday Telegraph and The Observer , combined. [5] [6] While some other national newspapers moved to a tabloid format in the early 2000s, The Sunday Times retained the larger broadsheet format and has said that it intends to continue to do so. As of December 2019, it sold 75% more copies than its sister paper, The Times, which is published from Monday to Saturday. [7]

The paper publishes The Sunday Times Rich List and The Sunday Times Fast Track 100.


Plaque at No. 4 Salisbury Court, London, commemorating the first edition of The Sunday Times Sunday Times plaque London 1822.jpg
Plaque at No. 4 Salisbury Court, London, commemorating the first edition of The Sunday Times

Founding and early history (1821–1915)

The paper began publication on 18 February 1821 as The New Observer, but from 21 April its title was changed to the Independent Observer. Its founder, Henry White, chose the name apparently in an attempt to take advantage of the success of The Observer , which had been founded in 1791, although there was no connection between the two papers. On 20 October 1822 it was reborn as The Sunday Times, although it had no relationship with The Times . [8] In January 1823, White sold the paper to Daniel Whittle Harvey, a radical politician.

Under its new owner, The Sunday Times notched up several firsts. A wood engraving it published of the coronation of Queen Victoria in 1838 was the largest illustration to have appeared in a British newspaper. [9] In 1841, it became one of the first papers to serialise a novel: William Harrison Ainsworth's Old St Paul's . [10]

The paper was bought in 1887 by Alice Anne Cornwell, who had made a fortune in mining in Australia and by floating the Midas Mine Company on the London Stock Exchange. She bought the paper to promote her new company, The British and Australasian Mining Investment Company, and as a gift to her lover Frederick Stannard ('Phil') Robinson. Robinson was installed as editor and the two were later married in 1894. [11]

In 1893 Cornwell sold the paper to Frederick Beer, who already owned The Observer. Beer appointed his wife, Rachel Sassoon Beer, as editor. She was already editor of The Observer – the first woman to run a national newspaper – and continued to edit both titles until 1901. [12]

The Kemsley years (1915–1959)

There was a further change of ownership in 1903, and then in 1915 the paper was bought by William Berry and his brother, Gomer Berry, later ennobled as Lord Camrose and Viscount Kemsley respectively. Under their ownership, The Sunday Times continued its reputation for innovation: on 23 November 1930, it became the first Sunday newspaper to publish a 40-page issue and on 21 January 1940, news replaced advertising on the front page. [13]

In 1943, the Kemsley Newspapers Group was established, with The Sunday Times becoming its flagship paper. At this time, Kemsley was the largest newspaper group in Britain.

On 12 November 1945, Ian Fleming, who later created James Bond, joined the paper as foreign manager (foreign editor) and special writer. The following month, circulation reached 500,000. [14] On 28 September 1958, the paper launched a separate Review section, becoming the first newspaper to publish two sections regularly. [15]

The Thomson years (1959–1981)

The Kemsley group was bought in 1959 by Lord Thomson, and in October 1960 circulation reached one million for the first time. [16] In another first, on 4 February 1962 the editor, Denis Hamilton, launched The Sunday Times Magazine . (At the insistence of newsagents, worried at the impact on sales of standalone magazines, it was initially called the "colour section" and did not take the name The Sunday Times Magazine until 9 August 1964.) The cover picture of the first issue was of Jean Shrimpton wearing a Mary Quant outfit and was taken by David Bailey. The magazine got off to a slow start, but the advertising soon began to pick up, and, over time, other newspapers launched magazines of their own.

In 1963, the Insight investigative team was established under Clive Irving. The "Business" section was launched on 27 September 1964, making The Sunday Times Britain's first regular three-section newspaper. In September 1966, Thomson bought The Times , to form Times Newspapers Ltd (TNL). It was the first time The Sunday Times and The Times had been brought under the same ownership.

Harold Evans, editor from 1967 until 1981, established The Sunday Times as a leading campaigning and investigative newspaper. On 19 May 1968, the paper published its first major campaigning report on the drug thalidomide, which had been reported by the Australian doctor William McBride in The Lancet in 1961 as being associated with birth defects, and been quickly withdrawn. The newspaper published a four-page Insight investigation, titled "The Thalidomide File", in the "Weekly Review" section. A compensation settlement for the UK victims was eventually reached with Distillers Company (now part of Diageo), which had distributed the drug in the UK.

TNL was plagued by a series of industrial disputes at its plant at Gray's Inn Road in London, with the print unions resisting attempts to replace the old-fashioned hot-metal and labour-intensive Linotype method with technology that would allow the papers to be composed digitally. Thomson offered to invest millions of pounds to buy out obstructive practices and overmanning, but the unions rejected every proposal. As a result, publication of The Sunday Times and other titles in the group was suspended in November 1978. It did not resume until November 1979.

Although journalists at The Times had been on full pay during the suspension, they went on strike demanding more money after production was resumed. Kenneth Thomson, the head of the company, felt betrayed and decided to sell. Evans tried to organise a management buyout of The Sunday Times, but Thomson decided instead to sell to Rupert Murdoch, who he thought had a better chance of dealing with the trade unions.

The Murdoch years (1981–present)

Rupert Murdoch's News International acquired the group in February 1981. Murdoch, an Australian who in 1985 became a naturalised American citizen, already owned The Sun and the News of the World , but the Conservative government decided not to refer the deal to the Monopolies and Mergers Commission, citing a clause in the Fair Trading Act that exempted uneconomic businesses from referral. The Thomson Corporation had threatened to close the papers down if they were not taken over by someone else within an allotted time, and it was feared that any legal delay to Murdoch's takeover might lead to the two titles' demise. In return, Murdoch provided legally binding guarantees to preserve the titles' editorial independence.

Evans was appointed editor of The Times in February 1981 and was replaced at The Sunday Times by Frank Giles. In 1983, the newspaper bought the serialisation rights to publish the faked Hitler Diaries , thinking them to be genuine after they were authenticated by the own newspaper's own independent director, Hugh Trevor-Roper, the historian and author of The Last Days of Hitler. [17]

Under Andrew Neil, editor from 1983 until 1994, The Sunday Times took a strongly Thatcherite slant that contrasted with the traditional paternalistic conservatism expounded by Peregrine Worsthorne at the rival Sunday Telegraph . It also built on its reputation for investigations. Its scoops included the revelation in 1986 that Israel had manufactured more than 100 nuclear warheads [18] and the publication in 1992 of extracts from Andrew Morton's book, Diana: Her True Story in Her Own Words. In the early 1990s, the paper courted controversy with a series of articles in which it rejected the role of HIV in causing AIDS.

In January 1986, after the announcement of a strike by print workers, production of The Sunday Times, along with other newspapers in the group, was shifted to a new plant in Wapping, and the strikers were dismissed. The plant, which allowed journalists to input copy directly, was activated with the help of the Electrical, Electronic, Telecommunications and Plumbing Union (EETPU). The print unions posted pickets and organised demonstrations outside the new plant to try to dissuade journalists and others from working there, in what became known as the Wapping dispute. The demonstrations sometimes turned violent. The protest ended in failure in February 1987.

During Neil's editorship, a number of new sections were added: the annual "The Sunday Times Rich List" and the "Funday Times", in 1989 (the latter stopped appearing in print and was relaunched as a standalone website in March 2006, but was later closed); "Style & Travel", "News Review" and "Arts" in 1990; and "Culture" in 1992. In September 1994, "Style" and "Travel" became two separate sections.

During Neil's time as editor, The Sunday Times backed a campaign to prove that HIV was not a cause of AIDS. [19] [20] [21] [22] In 1990, The Sunday Times serialized a book by an American conservative who rejected the scientific consensus on the causes of AIDS and argued that AIDS could not spread to heterosexuals. [21] Articles and editorials in The Sunday Times cast doubt on the scientific consensus, described HIV as a "politically correct virus" about which there was a "conspiracy of silence", disputed that AIDS was spreading in Africa, claimed that tests for HIV were invalid, described the HIV/AIDS treatment drug AZT as harmful, and characterized the WHO as an "Empire-building AIDS [organisation]". [21] The pseudoscientific coverage of HIV/AIDS in The Sunday Times led the scientific journal Nature to monitor the newspaper's coverage and to publish letters rebutting Sunday Times articles which The Sunday Times refused to publish. [21] In response to this, The Sunday Times published an article headlined "AIDS – why we won't be silenced", which claimed that Nature engaged in censorship and "sinister intent". [21] In his 1996 book, Full Disclosure, Neil wrote that the HIV/AIDS denialism "deserved publication to encourage debate". [21] That same year, he wrote that The Sunday Times had been vindicated in its coverage, "The Sunday Times was one of a handful of newspapers, perhaps the most prominent, which argued that heterosexual Aids was a myth. The figures are now in and this newspaper stands totally vindicated ... The history of Aids is one of the great scandals of our time. I do not blame doctors and the Aids lobby for warning that everybody might be at risk in the early days, when ignorance was rife and reliable evidence scant." He criticized the "AIDS establishment" and said "Aids had become an industry, a job-creation scheme for the caring classes." [23]

John Witherow, who became editor at the end of 1994 (after several months as acting editor), continued the newspaper's expansion. A website was launched in 1996 and new print sections added: "Home" in 2001, and "Driving" in 2002, which in 2006 was renamed "InGear". (It reverted to the name "Driving" from 7 October 2012, to coincide with the launch of a new standalone website, Sunday Times Driving.) Technology coverage was expanded in 2000 with the weekly colour magazine "Doors", and in 2003 "The Month", an editorial section presented as an interactive CD-ROM. Magazine partworks were regular additions, among them "1000 Makers of Music", published over six weeks in 1997.

John Witherow oversaw a rise in circulation to 1.3 million [24] and reconfirmed The Sunday Times's reputation for publishing hard-hitting news stories – such as the cash for questions scandal in 1994 and the cash for honours scandal in 2006, and revelations of corruption at FIFA in 2010. [25] The newspaper's foreign coverage has been especially strong, and its reporters, Marie Colvin, Jon Swain, Hala Jaber, Mark Franchetti and Christina Lamb have dominated the Foreign Reporter of the Year category at the British Press Awards since 2000.[ citation needed ] Colvin, who worked for the paper from 1985, was killed in February 2012 by Syrian forces while covering the siege of Homs during that country's civil war. [26]

In common with other newspapers, The Sunday Times has been hit by a fall in circulation, which has declined from a peak of 1.3 million to just over 710,000. It has a number of digital-only subscribers, which numbered 99,017 by January 2019. [27]

Edition number 9,813 of The Sunday Times, published on 7 October 2012 The Sunday Times 7Oct2012.jpg
Edition number 9,813 of The Sunday Times, published on 7 October 2012

During January 2013, Martin Ivens became 'acting' editor of The Sunday Times in succession to John Witherow, who became the 'acting' editor of The Times at the same time. The independent directors rejected a permanent position for Ivens as editor to avoid any possible merger of The Sunday Times and daily Times titles. [28]

Online presence

The Sunday Times has its own website. It previously shared an online presence with The Times, but in May 2010 they both launched their own sites to reflect their distinct brand identities. Since July 2010, the sites are charging for access.

An iPad edition was launched in December 2010, and an Android version in August 2011. Since July 2012, the digital version of the paper has been available on Apple's Newsstand platform, allowing automated downloading of the news section. With over 500 MB of content every week, it is the biggest newspaper app in the world.[ citation needed ]

The Sunday Times iPad app was named newspaper app of the year at the 2011 Newspaper Awards and has twice been ranked best newspaper or magazine app in the world by iMonitor. Various subscription packages exist, giving access to both the print and digital versions of the paper.

On 2 October 2012, The Sunday Times launched Sunday Times Driving, a separate classified advertising site for premium vehicles that also includes editorial content from the newspaper as well as specially commissioned articles. It can be accessed without cost.

The Sunday Times Travel Magazine

This 164-page monthly magazine was sold separately from the newspaper and was Britain's best-selling travel magazine. [29] The first issue of The Sunday Times Travel Magazine was in 2003, [30] [31] and it included news, features and insider guides.

Notable stories

Some of the more notable or controversial stories published in The Sunday Times include: [32]


Phone hacking scandal

In July 2011, The Sunday Times was implicated in the wider News International phone hacking scandal, which primarily involved the News of the World , a Murdoch tabloid newspaper published in the UK from 1843 to 2011. Former British prime minister Gordon Brown accused The Sunday Times of employing "known criminals" to impersonate him and obtain his private financial records. [58] [59] Brown's bank reported that an investigator employed by The Sunday Times repeatedly impersonated Brown to gain access to his bank account records. [60] The Sunday Times vigorously denied these accusations and said that the story was in the public interest and that it had followed the Press Complaints Commission code on using subterfuge.


Over two years in the early 1990s, The Sunday Times published a series of articles rejecting the role of HIV in causing AIDS, calling the African AIDS epidemic a myth. In response, the scientific journal Nature described the paper's coverage of HIV/AIDS as "seriously mistaken, and probably disastrous". [61] Nature argued that the newspaper had "so consistently misrepresented the role of HIV in the causation of AIDS that Nature plans to monitor its future treatment of the issue." [62]

In January 2010, The Sunday Times published an article by Jonathan Leake, alleging that a figure in the IPCC Fourth Assessment Report was based on an "unsubstantiated claim". The story attracted worldwide attention. However, a scientist quoted in the same article later stated that the newspaper story was wrong and that quotes of him had been used in a misleading way. [63] Following an official complaint to the Press Complaints Commission, [63] The Sunday Times retracted the story and apologised. [64] [65]

In September 2012, Jonathan Leake published an article in The Sunday Times under the headline "Only 100 adult cod in North Sea". [66] This figure was later shown by a BBC article to be wildly incorrect. [67] The newspaper published a correction, apologising for an over simplification in the headline, which had referred to a fall in the number of fully mature cod over the age of 13, thereby indicating this is the breeding age of cod. In fact, as the newspaper subsequently pointed out, cod can start breeding between the ages of four and six, in which case there are many more mature cod in the North Sea. [68]

Allegations of antisemitism

In 1992, the paper agreed to pay David Irving, an author widely criticised for Holocaust denial, the sum of £75,000 to authenticate the Goebbels diaries and edit them for serialisation. [69] The deal was quickly cancelled after drawing strong international criticism.

In January 2013, The Sunday Times published a Gerald Scarfe caricature depicting Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu cementing a wall with blood and Palestinians trapped between the bricks. The cartoon sparked an outcry, compounded by the fact that its publication coincided with International Holocaust Remembrance Day, and was condemned by the Anti-Defamation League. [70] After Rupert Murdoch tweeted that he considered it a "grotesque, offensive cartoon" and that Scarfe had "never reflected the opinions of The Sunday Times" [71] the newspaper issued an apology. [72] Journalist Ian Burrell, writing in The Independent, described the apology as an "indication of the power of the Israel lobby in challenging critical media coverage of its politicians" and one that questions Rupert Murdoch's assertion that he does not "interfere in the editorial content of his papers". [73]

In July 2017, Kevin Myers wrote a column in The Sunday Times saying "I note that two of the best-paid women presenters in the BBC – Claudia Winkleman and Vanessa Felt, with whose, no doubt, sterling work I am tragically unacquainted – are Jewish. Good for them". He continued "Jews are not generally noted for their insistence on selling their talent for the lowest possible price, which is the most useful measure there is of inveterate, lost-with-all-hands stupidity. I wonder, who are their agents? If they’re the same ones that negotiated the pay for the women on the lower scales, then maybe the latter have found their true value in the marketplace". [74] [75] After the column The Sunday Times fired Myers. [75] The Campaign Against Antisemitism criticized The Sunday Times for allowing Myers to write the column despite his past comments about Jews. [74]

Other editions

Irish edition

The Irish edition of The Sunday Times was launched on a small scale on 1993 with just two staff: Alan Ruddock and John Burns (who started as financial correspondent for the newspaper and is at present acting associate editor). It used the slogan "The English just don't get it". [76] It is now the third biggest-selling newspaper in Ireland measured in terms of full-price cover sales (Source: ABC January–June 2012).[ full citation needed ] Circulation had grown steadily to over 127,000 in the two decades before 2012, but has declined since and currently stands at 60,352 (January to June 2018). [77] [78]

The paper is heavily editionalised, with extensive Irish coverage of politics, general news, business, personal finance, sport, culture and lifestyle. The office employs 25 people. The paper also has a number of well-known freelance columnists including Brenda Power, Liam Fay, Matt Cooper, Damien Kiberd, Jill Kerby and Stephen Price. However, it ended collaboration with Kevin Myers after he had published a controversial column. [79] The Irish edition has had four editors since it was set up: Alan Ruddock from 1993 until 1996, Rory Godson from 1996 until 2000, [80] Fiona McHugh [81] from 2000 to 2005, and from 2005 until 2020 Frank Fitzgibbon. [82] John Burns has been acting editor of the Irish edition from 2020.

Scottish edition

For more than 20 years the paper has published a separate Scottish edition, which has been edited since January 2012 by Jason Allardyce. While most of the articles that run in the English edition appear in the Scottish edition, its staff also produces about a dozen Scottish news stories, including a front-page article, most weeks. [83] The edition also contains a weekly "Scottish Focus" feature and Scottish commentary, and covers Scottish sport in addition to providing Scottish television schedules. The Scottish issue is the biggest-selling quality newspaper in the market, outselling both Scotland on Sunday and the Sunday Herald .[ citation needed ]


  1. 1821: Henry White
  2. 1822: Daniel Whittle Harvey
  3. 1828: Thomas Gaspey
  4. 1854: William Carpenter
  5. 1856: E. T. Smith
  6. 1858: Henry M. Barnett
  7. 1864: Joseph Knight and Ashby Sterry (acting editors)
  8. 1874: Joseph Hatton
  9. 1881: H. W. Oliphant
  10. 1887: Phil Robinson
  11. 1890: Arthur William à Beckett
  12. 1893: Rachel Beer
  13. 1901: Leonard Rees
  14. 1932: William W. Hadley
  15. 1950: Harry Hodson
  16. 1961: Denis Hamilton
  17. 1967: Harold Evans
  18. 1981: Frank Giles
  19. 1983: Andrew Neil
  20. 1995: John Witherow
  21. 2013: Martin Ivens
  22. 2020: Emma Tucker
  23. 2023: Ben Taylor

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily national newspaper

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Media, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently and have had common ownership only since 1966. In general, the political position of The Times is considered to be centre-right.

<i>New York Post</i> Conservative daily tabloid newspaper

The New York Post is an American conservative daily tabloid newspaper published in New York City. The Post also operates, the celebrity gossip site, and the entertainment site

<i>The Independent</i> British online daily newspaper

The Independent is a British online newspaper. It was established in 1986 as a national morning printed paper. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

The Wall Street Journal is an American business and economic-focused international daily newspaper based in New York City. The Journal is published six days a week by Dow Jones & Company, a division of News Corp. The newspaper is published in broadsheet format and online. The Journal has been printed continuously since its inception on July 8, 1889, and is regarded as a newspaper of record, particularly in terms of business and financial news. The newspaper has won 39 Pulitzer Prizes, the most recent in 2023.

<i>News of the World</i> 1843–2011 British tabloid newspaper

The News of the World was a weekly national "red top" tabloid newspaper published every Sunday in the United Kingdom from 1843 to 2011. It was at one time the world's highest-selling English-language newspaper, and at closure still had one of the highest English-language circulations. It was originally established as a broadsheet by John Browne Bell, who identified crime, sensation and vice as the themes that would sell most copies. The Bells sold to Henry Lascelles Carr in 1891; in 1969, it was bought from the Carrs by Rupert Murdoch's media firm News Limited. Reorganised into News International, a subsidiary of News Corporation, the newspaper was transformed into a tabloid in 1984 and became the Sunday sister paper of The Sun.

<span class="mw-page-title-main">News UK</span> British newspaper publisher

News Corp UK & Ireland Limited is a British newspaper publisher, and a wholly owned subsidiary of the American mass media conglomerate News Corp. It is the current publisher of The Times, The Sunday Times, and The Sun newspapers; its former publications include the Today, News of the World, and The London Paper newspapers. It was established in February 1981 under the name News International plc. In June 2002, the company name was changed to News International Limited, and on 31 May 2011, to NI Group Limited, and on 26 June 2013 to News UK.

<i>Daily Record</i> (Scotland) Scottish tabloid newspaper

The Daily Record is a Scottish national tabloid newspaper based in Glasgow. The newspaper is published Monday–Saturday and its website is updated on an hourly basis, seven days a week. The Record's sister title is the Sunday Mail. Both titles are owned by Reach plc and have a close kinship with the UK-wide Daily Mirror as a result.

<i>The Australian</i> Daily newspaper in Australia

The Australian, with its Saturday edition The Weekend Australian, is a broadsheet newspaper published by News Corp Australia since 14 July 1964. As the only Australian daily newspaper distributed nationally, its readership as of September 2019 of both print and online editions was 2,394,000. Its editorial line has been self-described over time as centre-right.

<i>Newsday</i> American daily newspaper founded in 1940

Newsday is an American daily newspaper that primarily serves Nassau and Suffolk counties on Long Island, although it is also sold throughout the New York metropolitan area. The slogan of the newspaper is "Newsday, Your Eye on LI", and formerly it was "Newsday, the Long Island Newspaper". The newspaper's headquarters is in Melville, New York, in Suffolk County. Newsday has won 19 Pulitzer Prizes and has been a finalist for 20 more.

<span class="mw-page-title-main">Andrew Neil</span> Scottish journalist and broadcaster (born 1949)

Andrew Ferguson Neil is a Scottish journalist and broadcaster who is chairman of The Spectator and presenter of The Andrew Neil Show on Channel 4. He was editor of The Sunday Times from 1983 to 1994. He has presented BBC political programmes and was chairman of GB News.

<span class="mw-page-title-main">Harold Evans</span> British journalist and writer (1928–2020)

Sir Harold Matthew Evans was a British-American journalist and writer. In his career in his native Britain, he was editor of The Sunday Times from 1967 to 1981, and its sister title The Times for a year from 1981, before being forced out of the latter post by Rupert Murdoch. While at The Sunday Times, he led the newspaper's campaign to seek compensation for mothers who had taken the morning sickness drug thalidomide, which led to their children having severely deformed limbs.

The Sunday World is an Irish newspaper published by Independent News & Media. It is the second largest selling "popular" newspaper in the Republic of Ireland, and is also sold in Northern Ireland where a modified edition with more stories relevant to that region is produced. It was first published on 25 March 1973. Until 25 December 1988 all editions were printed in Dublin but since 1 January 1989 a Northern Ireland edition has been published and an English edition has been printed in London since March 1992.

<i>The Standard-Times</i> (New Bedford) Newspaper in New Bedford, Massachusetts

The Standard-Times, based in New Bedford, Massachusetts, is the largest of three daily newspapers covering the South Coast of Massachusetts, along with The Herald News of Fall River and Taunton Daily Gazette of Taunton, Massachusetts.

<span class="mw-page-title-main">John Witherow</span> British newspaper editor (born 1952)

John Witherow is a former editor of British newspaper The Times. A former journalist with Reuters, he joined News International in 1980 and was appointed editor of The Sunday Times in 1994 and editor of The Times in 2013.

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It is the biggest-selling Sunday newspaper in the UK and was founded in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

The Sunday Telegraph is an Australian tabloid newspaper, the separately published Sunday edition of The Daily Telegraph. It is available throughout Sydney, across most of regional and remote New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland. As of December 2018, The Sunday Telegraph was Australia's biggest selling weekend tabloid newspaper.

<span class="mw-page-title-main">James Harding (journalist)</span> British journalist

James Paul Harding is a British journalist, and a former Director of BBC News who was in the post from August 2013 until 1 January 2018. He is the co-founder of Tortoise Media.

<i>New York Native</i> Defunct gay newspaper published in New York City

The New York Native was a biweekly gay newspaper published by Charles Ortleb in New York City from December 1980 until January 13, 1997. It was the only gay paper in New York City during the early part of the AIDS epidemic, and pioneered reporting on AIDS when most others ignored it. The paper subsequently became known for attacking the scientific understanding of HIV as the cause of AIDS and endorsing HIV/AIDS denialism.

<i>The Sun</i> (United Kingdom) British tabloid newspaper

The Sun is a British Tabloid newspaper, published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Lachlan Murdoch's News Corp. It was founded as a broadsheet in 1964 as a successor to the Daily Herald, and became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owner. The Sun had the largest daily newspaper circulation in the United Kingdom, but was overtaken by freesheet rival Metro in March 2018.

Martin Paul Ivens is an English journalist and editor of The Times Literary Supplement. He is a former editor of The Sunday Times.


  1. Turvill, William (19 January 2023). "Ben Taylor named as new editor of The Sunday Times". Press Gazette . Retrieved 11 March 2023.
  2. "General Election 2015 explained: Newspapers". The Independent. 28 April 2015. Retrieved 9 December 2016.
  3. "General election 2019: Keep Mr Corbyn out at all costs. So vote Conservative". 17 May 2023.
  4. Tobitt, Charlotte; Majid, Aisha (25 January 2023). "National press ABCs: December distribution dive for freesheets Standard and City AM". Press Gazette. Retrieved 14 February 2023.
  5. "The Observer – Data – ABC".
  6. "The Sunday Telegraph – Data – ABC".
  7. "The Times – Data – ABC".
  8. Pritchard, Stephen (1 January 2006). "Unravelling the DNA inside Britain's oldest Sunday paper". The Observer . UK. Retrieved 17 August 2009.
  9. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 22. ISBN   0-241-02266-5.
  10. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 39. ISBN   0-241-02266-5.
  11. Griffiths, D. (24 September 2004). "Cornwell [other married names Whiteman, Robinson], Alice Ann (1852–1932), gold mining industrialist and newspaper proprietor". Oxford Dictionary of National Biography. Retrieved 10 December 2017.
  12. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 52. ISBN   0-241-02266-5.
  13. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 226. ISBN   0-241-02266-5.
  14. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 227. ISBN   0-241-02266-5.
  15. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 298. ISBN   0-241-02266-5.
  16. Hobson, Harold; Knightley, Phillip; Russell, Leonard (1972). The Pearl of Days. Hamish Hamilton. p. 339. ISBN   0-241-02266-5.
  17. 1 2 Harris, Robert (1986). Selling Hitler: The Extraordinary Story of the Con Job of the Century – The Faking of the Hitler 'Diaries' . New York: Pantheon. ISBN   9780394553368.
  18. "Vanunu: Israel's nuclear telltale". BBC News. 20 April 2004. Retrieved 16 October 2012.
  19. Summerskill, Ben (28 July 2002). "Paper tiger". The Observer. Archived from the original on 21 December 2016.
  20. Ball, Philip (2 October 2006). "When it's time to speak out". News@nature. doi:10.1038/news061002-12. ISSN   1744-7933. S2CID   177131624.
  21. 1 2 3 4 5 6 McKnight, David (2009). "The Sunday Times and Andrew Neil". Journalism Studies. 10 (6): 754–768. doi:10.1080/14616700903119891. S2CID   141612792.
  22. Franklin, Bob (ed.). Social Policy, the Media and Misrepresentation. Routledge. p. 72.
  23. Neil, Andrew (1996). "The great Aids myth is finally laid to rest". The Sunday Times.
  24. "42. John Witherow". The Guardian. London. 9 July 2007. Retrieved 16 October 2012.
  25. 1 2 The Sunday Times Insight team (17 October 2010). "World Cup votes for sale". The Sunday Times. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 16 October 2012.
  26. "A tribute to Marie Colvin". The Sunday Times. 22 February 2012. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 16 October 2012.
  27. "The Sunday Times tablet edition - Data". Audit Bureau of Circulations.
  28. Rushton, Katherine (18 January 2013). "John Witherow named acting editor of The Times as News International eyes merger". The Daily Telegraph.
  29. "Travel Magazine (Monthly) - The Sunday Times". News UK. Retrieved 19 June 2018.
  30. "Review: First issue of Sunday Times Travel magazine". Campaign. 17 April 2003. Retrieved 29 December 2019.
  31. "Knight to replace Schofield as editor of Sunday Times Travel". Press Gazette. 26 February 2004. Retrieved 29 December 2019.
  32. "Famous stories". Retrieved 16 October 2012.
  33. The Sunday Times v. The United Kingdom (No. 2) – 13166/87 [1991]] ECHR 50 (26 November 1991)
  34. "Queen dismayed by 'uncaring' Thatcher", The Sunday Times, 20 July 1986
  35. Wynn Davies, Patricia (11 July 1994). "MPs face 'cash for questions' inquiry" . The Independent. London. Archived from the original on 20 June 2022. Retrieved 16 October 2012.
  36. Williams, Rhys (8 July 1995). "'Sunday Times' pays Foot damages over KGB claim" . The Independent. London. Archived from the original on 20 June 2022. Retrieved 16 October 2012.
  37. Greenslade, Roy (22 February 2012). "Marie Colvin obituary". The Guardian. London. Retrieved 16 October 2012.
  38. The Sunday Times Insight Team. "Labour peer Baroness Uddin claims £100,000 expenses on empty flat". The Sunday Times. Archived from the original on 13 January 2015. Retrieved 16 October 2012.
  39. Times Insight (21 March 2010). "Stephen Byers: 'I'm like a cab for hire – at up to £5,000 a day'". The Sunday Times. Archived from the original on 24 November 2022. Retrieved 28 December 2022.
  40. "Two Euro MPs quit amid lobbying allegations". BBC. 21 March 2011. Retrieved 16 October 2012.
  41. Insight: Heidi Blake and Jonathan Calvert (25 March 2012). "Tory treasurer charges £250,000 to meet PM". The Sunday Times. Archived from the original on 24 February 2021. Retrieved 16 October 2012.
  42. "Lance Armstrong: Sunday Times sues cyclist for up to £1m". BBC Sport. 23 December 2012. Retrieved 26 June 2013.
  43. Calvert, Jonathan; Blake, Heidi (1 June 2014). "Plot to buy the World Cup". The Sunday Times. ISSN   0956-1382 . Retrieved 7 February 2019.
  44. "Plot to buy the World Cup: reaction from around the world to the Fifa files". The Sunday Times. 1 June 2014. ISSN   0956-1382 . Retrieved 7 February 2019.
  45. Jackson, Jasper (26 February 2015). "Fifa Files exposé by Sunday Times joint winner of Paul Foot Award 2014". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 7 February 2019.
  46. Blake, Heidi; Calvert, Jonathan (27 June 2017). The Ugly Game. ISBN   9781501132964.
  47. "The Sunday Times' Snowden Story is Journalism at its Worst – and Filled with Falsehoods". The Intercept. 14 June 2015.
  48. Martinson, Jane (15 June 2015). "Sunday Times drops claim that Miranda met Snowden before UK detention". The Guardian.
  49. "Sunday Times Reporter Tries To Defend Snowden Story". Huffington Post. 15 June 2015.
  50. "Two unsolved mysteries: Justice at last?". The Times. 16 October 2016. Retrieved 8 July 2023.
  51. "Case of boys' 1980 Whiston murder reopened". BBC News. 16 October 2016. Retrieved 9 July 2023.
  52. "Whiston boys' murders: 'Double jeopardy reform needed'". BBC News. 18 February 2020. Retrieved 9 July 2023.
  53. "Whiston boys' 1980 murder: Police investigation 'lacked thoroughness'". BBC News. 10 May 2019. Retrieved 9 July 2023.
  54. Rosamund Urwin; Caroline Wheeler (18 August 2019). "Operation Chaos: Whitehall's secret no‑deal Brexit preparations leaked The Sunday Times obtains the government's classified 'Yellowhammer' report in full". The Sunday Times. Retrieved 18 August 2019.
  55. Leake, Jonathan; Calvert, Jonathan; Arbuthnott, George. "Coronavirus: 38 days when Britain sleepwalked into disaster". The Times . ISSN   0140-0460 . Retrieved 29 September 2021.
  56. "Government 'asleep at wheel' in run-up to outbreak". The Week UK. Retrieved 29 September 2021.
  57. Freedland, Jonathan (11 March 2021). "Failures of State review – never forget the Johnson government's Covid disasters". The Guardian. Retrieved 29 September 2021.
  58. John Burns; Jo Becker; Alan Cowell (12 July 2011). "Gordon Brown Says Newspaper Hired 'Known Criminals'". The New York Times. Retrieved 12 July 2011.
  59. Holt, Gerry (12 July 2011). "Gordon Brown allegations: What is blagging?". BBC. Retrieved 12 July 2011.
  60. Nick Davies; David Leigh (11 July 2011). "News International papers targeted Gordon Brown". The Guardian. UK. Retrieved 12 July 2011.
  61. Quoted in Goldacre, Ben (3 January 2009). "Will stupid people and their pseudoscience cost more lives this year?". The Guardian . Retrieved 29 December 2022.
  62. "New-style abuse of press freedom". Nature. 366 (6455): 493–494. December 1993. Bibcode:1993Natur.366..493.. doi:10.1038/366493a0. PMID   8255275. S2CID   10552161.
  63. 1 2 Adam, David (24 March 2010). "Forests expert officially complains about 'distorted' Sunday Times article". The Guardian. London.
  64. Greenslade, Roy (21 June 2010). "Sunday Times apologises for false climate story in a 'correction'". The Guardian. London.
  65. Monbiot, George (24 June 2010). "Sunday Times admits 'Amazongate' story was rubbish. But who's to blame?". The Guardian. London.
  66. Leake, Jonathan (16 September 2012). "Only 100 adult cod in N Sea". The Sunday Times. Archived from the original on 5 December 2021.
  67. Hannah Barnes & Richard Knight (29 September 2012). "North Sea cod: Is it true there are only 100 left?". BBC News.
  68. "North Sea cod: Is it true there are only 100 left?". BBC News. 28 September 2012. Retrieved 10 January 2023.
  69. "Hitler apologist does deal for Goebbels war diaries: 'Sunday Times'" . The Independent. 3 July 1992. Archived from the original on 20 June 2022.
  70. "Anti-Semitic Cartoon in The Sunday Times". ADL. 28 January 2013. Retrieved 26 June 2013.
  71. Murdoch, Rupert [@rupertmurdoch] (28 January 2013). "Gerald Scarfe has never reflected the opinions of the Sunday Times. Nevertheless, we owe major apology for grotesque, offensive cartoon" (Tweet) via Twitter.
  72. Greenslade, Roy (4 February 2013). "Sunday Times apology for Netanyahu cartoon". The Guardian. London. Retrieved 26 June 2013.
  73. Burrell, Ian (29 January 2013). "Rupert Murdoch's Twitter slap-down has big implications – and not just for News Corp editors" . The Independent. London. Archived from the original on 20 June 2022.
  74. 1 2 "Sunday Times accused of antisemitism over column on BBC pay". the Guardian. 30 July 2017. Retrieved 10 January 2023.
  75. 1 2 O’Loughlin, Ed (30 July 2017). "Sunday Times of London Fires Writer Over Article Called Anti-Semitic". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved 10 January 2023.
  76. John Waters (1 October 1996). "Jesuit's press edict continued a grain of truth". The Irish Times . Retrieved 21 September 2016.
  77. "The Irish Times - Data". Audit Bureau of Circulations.
  78. Slattery, Laura. "'The Irish Times' had combined daily circulation of 77,988 in second half of 2017". The Irish Times.
  79. "Columnist fired over 'anti-Semitic' Sunday Times article". BBC News. 30 July 2017. Retrieved 30 July 2017.
  80. "PROFILE: Rory Godson, Powerscourt – A PR 'novice' with an international outlook". PR Week. 21 November 2003.
  81. "Irish daily to use IoS team". Press Gazette. 26 June 2013.
  82. Paul, Mark (22 October 2020). "Frank Fitzgibbon stepping down as Sunday Times editor". The Irish Times.
  83. Maher, Bron (3 February 2023). "News UK proposes merger of Scottish Times and Sunday Times into seven-day operation". Press Gazette. Retrieved 29 October 2023.