Daily Star (United Kingdom)

Last updated

Daily Star (United Kingdom)
Daily Star logo.png
TypeDaily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Reach plc
Publisher Reach plc
EditorJon Clark
Founded2 November 1978;42 years ago (1978-11-02)
Headquarters Canary Wharf
London, E14
United Kingdom
Circulation 292,395(as of October 2019) [1]
Website www.dailystar.co.uk

The Daily Star is a daily tabloid newspaper published from Monday to Saturday in the United Kingdom since 2 November 1978. On 15 September 2002 a sister Sunday edition, Daily Star Sunday was launched with a separate staff. On 31 October 2009, the Daily Star published its 10,000th issue. Jon Clark is the editor-in-chief of the paper. [2]

Contents

When the paper was launched from Manchester, it was circulated only in the North and Midlands. It was conceived by the then-owners of Express Newspapers, Trafalgar House, to take on the strength of the Daily Mirror and The Sun in the north. It was also intended to use the under-capacity of the Great Ancoats Street presses in Manchester as the Daily Express was losing circulation. The Daily Star sold out its first night print of 1,400,000. Its cover price has decreased over the years to compete with its rival The Sun. [3]

The Daily Star is published by Reach plc. The paper predominantly focuses on stories revolving around celebrities, sport, and news and gossip about popular television programmes, such as soap operas and reality TV shows.

History

The Daily Star was originally created in 1978 as part of Express Newspapers to utilise printing presses that had been running under capacity due to falling Daily Express circulation. It was acquired in 2000 by Richard Desmond, and sold to Reach plc in 2018. [4]

Regular features

Until April 2019, [5] the newspaper featured a photograph of a topless model on weekdays (in a similar vein to The Sun's former Page 3 feature) and has discovered some well known models, most notably Rachel Ter Horst in 1993, and Lucy Pinder on a Bournemouth beach in summer 2003. Such models as Cherry Dee and Michelle Marsh have also appeared on their page 3. These women were known in the paper as "Star Babes". The paper's glamour photographer is Jeany Savage.

Other regular features in the Daily Star include Wired, a daily gossip column edited by James Cabooter, "Hot TV", a television news column edited by Ed Gleave and Peter Dyke, Mike Ward's weekly television review page and "Forum", a daily page devoted to readers' text messages, which are apparently printed verbatim. Opinion columns by Dominik Diamond and Vanessa Feltz were discontinued in 2008. Until he died in 2012, the chief football writer was Brian Woolnough, lured from The Sun in 2001 for a £200,000 pay packet. [6]

The paper's leader column, entitled "The Daily Star Says", appears most days on Page 6.

Controversies

Jeffrey Archer

In 1987, the newspaper lost a high-profile libel action brought by Jeffrey Archer, leading to an award of £500,000 in damages, over allegations of Archer's involvement with a prostitute, Monica Coghlan. The editor of the Daily Star, Lloyd Turner, was sacked six weeks after the trial. However, the newspaper always stood by its story, and on 19 July 2001 Archer was found guilty of perjury and perverting the course of justice at the 1987 trial and was sentenced to a total of four years' imprisonment. The paper later launched a bid to reclaim £2.2 million – the original payout plus interest and damages. [7]

Hillsborough disaster

On 18 April 1989, three days after the Hillsborough disaster in which 96 Liverpool F.C. fans were fatally injured at an FA Cup semi-final game, the Daily Star ran the front-page headline "Dead Fans Robbed by Drunk Thugs", alleging that Liverpool fans had stolen from fans injured or killed in the tragedy. These allegations, along with claims that fans had also attacked police officers aiding the injured, were published in several other newspapers, though it was the content of a front-page article by The Sun on 19 April which caused the most controversy. A later inquiry showed all of the claims made were false. [8]

Madeleine McCann

Both the Daily Star and its Sunday equivalent, as well as its stablemates the Daily Express and Sunday Express , featured heavy coverage of the disappearance of Madeleine McCann in May 2007. In 2008, the McCann family sued the Star and Express for libel. The action concerned more than 100 stories across the Daily Express, Daily Star and their Sunday equivalents, which accused the McCanns of involvement in their daughter's disappearance. The newspapers' coverage was regarded by the McCanns as grossly defamatory. In a settlement at the High Court of Justice, the newspapers agreed to run a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, publish another apology on the front pages of the Sunday editions on 23 March and make a statement of apology at the High Court. They also agreed to pay costs and substantial damages, which the McCanns plan to use to aid their search for their daughter. [9] The Daily Star apologised for printing "stories suggesting the couple were responsible for, or may be responsible for, the death of their daughter Madeleine and for covering it up" and stated that "We now recognise that such a suggestion is absolutely untrue and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance." [10]

Volcanic ash front page

On 21 April 2010, in the aftermath of the 2010 Eyjafjallajökull eruption, the Star splashed a computer-generated image on its front page of British Airways Flight 9, which in 1982 encountered volcanic ash and suffered the temporary loss of all engines. The image, taken from a documentary, was accompanied by a headline "Terror as plane hits ash cloud", without any indication on the front page that the image was computer-generated. [11] The splash, on the first day that flights restarted after a six-day closure of UK airspace due to volcanic ash, led to the removal of the paper from newsagents at some UK airports. [12]

Grand Theft Auto Rothbury

On 21 July 2010, the paper ran a story [13] by Jerry Lawton claiming that Rockstar Games was planning an instalment of its Grand Theft Auto series of video games based around the then-recent shootings carried out by Raoul Moat. Amid outcry at the inaccuracy of the story, an apology was published by the paper on 24 July [14] for making no attempt to verify the truth of any of the claims, publishing what was claimed to be the cover, criticising Rockstar for its alleged plans without questioning the likelihood, making no attempt to contact Rockstar before publishing, and obtaining statements from a grieving relative of one of Moat's victims. The paper claimed to have paid "substantial" damages to Rockstar as a result, which Rockstar donated to charity.

Prior to the paper's apology, Lawton defended his story on his Facebook page, claiming to be "baffled by the fury of adult gamers", describing them as "grown (?!?) men who sit around all day playing computer games with one another". He then added "Think I'll challenge them to a virtual reality duel....stab....I win!" [15]

Dwayne "The Rock" Johnson interview fabrication

On 11 January 2019, the paper published [16] a front-page article in which it is claimed that Dwayne "The Rock" Johnson had stated “generation snowflake or, whatever you want to call them, are actually putting us backwards”, referring to the millennial generation, and “if you are not agreeing with them then they are offended – and that is not what so many great men and women fought for”. In response, Dwayne Johnson stated that the article was "completely untrue, 100% fabricated", and "never took place" through his Instagram and Twitter pages, later causing the Daily Star to take the article offline. [17] [18]

Editors

*He was brought in to take the paper downmarket, which he did, briefly including content from the Sunday Sport under the name Daily Star Sport (this was before the Daily Sport launched). He had a very short tenure as circulation dropped dramatically. He was the journalist who had exposed the Sheffield Wednesday trio of Peter Swan, David Layne and Tony Kay for match fixing in the 1960s.

Political allegiance

The paper was originally created with a pro-Labour stance. [4]

In 2014 ahead of the Scottish independence referendum the Scottish edition named the "Daily Star of Scotland" printed articles in support of the Better Together campaign. [20]

In a retrospective of the newspaper in 2018, journalist and former features editor at the Daily Star Roy Greenslade described the publication under the ownership of Richard Desmond as being "a newspaper without either news or views. If it can be said to have any political outlook at all, then it is rightwing. There is no passion, no commitment, no soul." [4]

Since being taken over by Reach in 2018 and under the editorship of Jon Clark, the publication has taken a more humor focused direction, with Ian Burrell of the I newspaper describing the publication in 2020 as a "unlikely source of satire" contrasting it with the paper under the prior ownership of Richard Desmond, which he described as a "mostly a sordid product that objectified women and obsessed over reality TV." Jon Clark described the publications political position: [21]

We have no interest in whether you are a Tory or a Labour supporter but I want our elected leaders to do right by the electorate and they are not, they are lying to us. The best way to hold them to account is by taking the piss out of them. It’s hard to come back from being a figure of fun.

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily (Monday to Saturday) national newspaper based in London

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1966.

<i>The Daily Telegraph</i> (Sydney) Australian daily tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales

The Daily Telegraph, also nicknamed The Tele, is an Australian daily conservative tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales by News Corp Australia. The Telegraph is published Monday through Saturday and is available throughout Sydney, across most of regional and remote New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland.

<i>Daily Mail</i> British daily middle-market tabloid newspaper published in London

The Daily Mail is a British daily middle-market newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's highest-circulated daily newspaper. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor.

<i>News of the World</i> British tabloid newspaper

The News of the World was a weekly national red top tabloid newspaper published every Sunday in the United Kingdom from 1843 to 2011. It was at one time the world's highest-selling English-language newspaper, and at closure still had one of the highest English-language circulations. It was originally established as a broadsheet by John Browne Bell, who identified crime, sensation and vice as the themes that would sell most copies. The Bells sold to Henry Lascelles Carr in 1891; in 1969 it was bought from the Carrs by Rupert Murdoch's media firm News Limited. Reorganised into News International, a subsidiary of News Corporation, the newspaper was transformed into a tabloid in 1984 and became the Sunday sister paper of The Sun.

<i>Daily Mirror</i> British daily tabloid newspaper owned by Reach plc.

The Daily Mirror, founded in 1903, is a British national daily tabloid-sized newspaper, that is also considered to be engaged in tabloid-style journalism. It is owned by parent company Reach plc. From 1985 to 1987, and from 1997 to 2002, the title on its masthead was simply The Mirror. It had an average daily print circulation of 716,923 in December 2016, dropping markedly to 587,803 the following year. Its Sunday sister paper is the Sunday Mirror. Unlike other major British tabloids such as The Sun and the Daily Mail, the Mirror has no separate Scottish edition; this function is performed by the Daily Record and Sunday Mail, which incorporate certain stories from the Mirror that are of Scottish significance.

<i>Daily Express</i> Daily middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom

The Daily Express is a daily national middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom. Published in London, it is the flagship of Express Newspapers, owned by publisher Reach plc. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In February 2019, it had an average daily circulation of 315,142.

Reach plc is a British newspaper, magazine and digital publisher. It is one of Britain's biggest newspaper groups, publishing 240 regional papers in addition to the national Daily Mirror, Sunday Mirror, The Sunday People, Daily Express, Sunday Express, Daily Star, Daily Star Sunday as well as the Scottish Daily Record and Sunday Mail and the magazine OK!. Since purchasing Local World, it has gained 83 print publications. Reach plc's headquarters are at Canary Wharf in London. Listed on the London Stock Exchange, it is a constituent of the FTSE SmallCap Index.

Kelvin Calder MacKenzie is an English media executive and a former newspaper editor. He became editor of The Sun in 1981, by when the publication was established as the Britain's largest circulation newspaper. After leaving The Sun in 1994, he was appointed to executive roles in satellite television and other broadcasting outlets, as well as being involved in a number of publishing enterprises.

<i>Sunday Mirror</i>

The Sunday Mirror is the Sunday sister paper of the Daily Mirror. It began life in 1915 as the Sunday Pictorial and was renamed the Sunday Mirror in 1963. In 2016 it had an average weekly circulation of 620,861, dropping markedly to 505,508 the following year. Competing closely with other papers, in July 2011, on the second weekend after the closure of the News of the World, more than 2,000,000 copies sold, the highest level since January 2000.

<i>Irish Daily Star</i>

The Irish Daily Star is a tabloid newspaper published in Ireland by Reach plc, which owns the British Daily Star.

<i>The Sunday Times</i> largest-selling British national newspaper in the ’quality press’ market category

The Sunday Times is a British newspaper whose circulation makes it the largest in the quality press market category. It is published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News UK, which is in turn owned by News Corp. Times Newspapers also publishes The Times. The two papers were founded independently and have been under common ownership only since 1966. They were bought by News International in 1981.

Stephen Pollard is a British author and journalist. Since 2008 he has been the editor of The Jewish Chronicle.

The Sunday Star-Times is a New Zealand newspaper published each weekend in Auckland. It covers both national and international news, and is a member of the New Zealand Press Association and Newspaper Publishers Association of New Zealand. It is owned by media business Stuff Ltd, formerly the New Zealand branch of Australian media company Fairfax Media.

The Daily Star Sunday is a weekly tabloid newspaper published in the United Kingdom. It was launched as a sister title to the Daily Star on 15 September 2002.

Disappearance of Madeleine McCann Unsolved 2007 disappearance of English 3 year-old girl on holiday in Portugal

Madeleine Beth McCann disappeared on the evening of 3 May 2007 from her bed in a holiday apartment at a resort in Praia da Luz, in the Algarve region of Portugal. The Daily Telegraph described the disappearance as "the most heavily reported missing-person case in modern history". Her whereabouts remain unknown, and German prosecutors in 2020 have stated that they assume that she is dead.

Peter Hill is a British journalist and a former editor of the Daily Express.

Carter-Ruck is a British law firm founded by Peter Carter-Ruck. The firm specialises in libel, privacy, international law and commercial disputes.

The Scottish edition of the Sunday Express newspaper published a front page article by Paula Murray on 8 March 2009, "Anniversary Shame of Dunblane Survivors", which was critical of survivors of the Dunblane massacre, by then aged 18 and 19, for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the Internet". The “shocking” content, read from the survivors’ social networking pages, with Bebo being mentioned in the article, included colloquial language and some swearing, mentions of sex and alcohol and joking references to a confrontation and to being a “Scottish terrorist” in London. The article received a great deal of negative attention given the tenuous grounds for making the attacks. Survivors and members of the public complained to the UK Press Complaints Commission.

<i>The Daily Telegraph</i> British daily broadsheet newspaper

The Daily Telegraph, known online as The Telegraph, is a national British daily broadsheet newspaper published in London by Telegraph Media Group and distributed across the United Kingdom and internationally.

<i>The Sun</i> (United Kingdom) Tabloid newspaper from the United Kingdom and Ireland

The Sun is a tabloid newspaper. As a broadsheet, it was founded in 1964 as a successor to the Daily Herald, and became a tabloid in 1969 after it was purchased by its current owner. It is published by the News Group Newspapers division of News UK, itself a wholly owned subsidiary of Rupert Murdoch's News Corp. Since The Sun on Sunday was launched in February 2012, the paper has been a seven-day operation. The Sun previously had the largest circulation of any daily newspaper in the United Kingdom but it was overtaken by rival Metro in March 2018.

References

  1. "Daily Star - Data - ABC | Audit Bureau of Circulations". www.abc.org.uk.
  2. "All change as Daily Express and Daily Star editors leave following Trinity Mirror buyout" . Retrieved 16 August 2018.
  3. "Red-top papers prepare for marketing war". London Evening Standard. Archived from the original on 9 June 2010. Retrieved 7 June 2010.
  4. 1 2 3 Greenslade, Roy (28 October 2018). "Fallen Star: how the tabloid with dreams of being a leftwing Sun fell from grace". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 29 August 2020.
  5. Daily Star covers up its Page 3 girls signalling end of tabloid tradition
  6. David Lister (16 January 2001). "Desmond gets his chequebook out for the lads". The Independent. UK. Retrieved 14 July 2010.
  7. Raphael, Adam (1989). My Learned Friends: an Insider's View of the Jeffrey Archer Case and Other Notorious Actions. ISBN   978-1-85227-094-0.
  8. "The Immediate Aftermath – The Media Reaction – Hillsborough Football Disaster". Contrast.org. Retrieved 3 December 2011.
  9. "Damages due over McCann stories". BBC News. 18 March 2008.
  10. "Kate & Gerry McCann: Sorry". Daily Star (United Kingdom). 19 March 2008.
  11. The lead stated: "Exclusive: This is the moment a British Airways jumbo jet hit a cloud of volcanic ash at 37,000ft. Yet last night all UK airports finally reopened, in spite of the ash cloud." The full story was published on page six. See: "Wall, Emma (21 April 2010). "Drama as airlines fly again". Daily Star (United Kingdom). p. 6. Archived from the original on 12 September 2012. Retrieved 13 May 2010.
  12. Plunkett, John (21 April 2010). "Daily Star pulled from airports over volcano ash splash". The Guardian. London. Retrieved 13 May 2010.
  13. https://am22.akamaized.net/tms/cnt/uploads/2010/07/gta-rothbury.jpg
  14. "Rockstar Games – Grand Theft Auto – An apology". Daily Star (United Kingdom). 26 July 2010. Retrieved 22 October 2010.
  15. "Journalist defends GTA: Raoul Moat story | MCV". Mcvuk.com. Retrieved 22 October 2010.
  16. "The Rock hits out at snowflakes: Movie star Dwayne Johnson rages | Daily Star". 11 January 2019. Archived from the original on 11 January 2019. Retrieved 12 January 2019.
  17. "'Completely untrue, 100% fabricated': The Rock says interview where he reportedly said 'snowflake generation' was too easily offended never took place". Business Insider. 11 January 2019. Retrieved 12 January 2019.
  18. editor, Jim Waterson Media (12 January 2019). "The Rock says Daily Star fabricated 'snowflake' criticism". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 12 January 2019.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  19. Dennis Griffiths (ed.) The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, London & Basingstoke: Macmillan, 1992, p.334
  20. "Which political parties do the newspapers support? – Business & Money". Supanet.com. Retrieved 22 October 2010.
  21. Burrell, Ian (4 October 2020). "Daily Star's resurgence is down to a new satirical edge". inews.co.uk. Retrieved 13 November 2020.