The Observer

Last updated

The Observer
TheObserver2018.png
The Observer front page on 21 January 2018
TypeSunday newspaper
FormatOriginally broadsheet, Berliner (2006–2018),
tabloid (since 2018) [1]
Owner(s) Guardian Media Group
Editor Paul Webster
Founded4 December 1791;228 years ago (1791-12-04)
Political alignment Centre-left [2]
LanguageEnglish
Headquarters Kings Place, 90 York Way, London
Circulation 140,100(as of July 2020) [3]
Sister newspapers The Guardian ,
The Guardian Weekly
ISSN 0029-7712
OCLC number 50230244
Website theguardian.com/observer
The Observer (International Edition)
ISSN 9976-1971
OCLC number 436604553

The Observer is a British newspaper published on Sundays. In the same place on the political spectrum as its sister papers The Guardian and The Guardian Weekly , whose parent company Guardian Media Group Limited acquired it in 1993, it takes a social liberal or social democratic line on most issues. First published in 1791, it is the world's oldest Sunday newspaper. [4]

Contents

History

Origins

The first issue, published on 4 December 1791 by W.S. Bourne, was the world's first Sunday newspaper. [5] Believing that the paper would be a means of wealth, Bourne instead soon found himself facing debts of nearly £1,600. Though early editions purported editorial independence, Bourne attempted to cut his losses and sell the title to the government. When this failed, Bourne's brother (a wealthy businessman) made an offer to the government, which also refused to buy the paper but agreed to subsidise it in return for influence over its editorial content. As a result, the paper soon took a strong line against radicals such as Thomas Paine, Francis Burdett and Joseph Priestley.

Nineteenth century

In 1807, the brothers decided to relinquish editorial control, naming Lewis Doxat as the new editor. Seven years later, the brothers sold The Observer to William Innell Clement, a newspaper proprietor who owned a number of publications. The paper continued to receive government subsidies during this period; in 1819, of the approximately 23,000 copies of the paper distributed weekly, approximately 10,000 were given away as "specimen copies", distributed by postmen who were paid to deliver them to "lawyers, doctors, and gentlemen of the town." [6] Yet the paper began to demonstrate a more independent editorial stance, criticising the authorities' handling of the events surrounding the Peterloo Massacre and defying an 1820 court order against publishing details of the trial of the Cato Street Conspirators, who were alleged to have plotted to murder members of the Cabinet. The woodcut pictures published of the stable and hayloft where the conspirators were arrested reflected a new stage of illustrated journalism that the newspaper pioneered during this time.

Clement maintained ownership of The Observer until his death in 1852. During that time, the paper supported parliamentary reform, but opposed a broader franchise and the Chartist leadership. After Doxat retired in 1857, Clement's heirs sold the paper to Joseph Snowe, who also took over the editor's chair. Under Snowe, the paper adopted a more liberal political stance, supporting the North during the American Civil War, [7] and endorsing universal manhood suffrage in 1866.[ citation needed ] These positions contributed to a decline in circulation during this time.[ citation needed ]

In 1870, wealthy businessman Julius Beer bought the paper and appointed Edward Dicey as editor, whose efforts succeeded in reviving circulation. Though Beer's son Frederick became the owner upon Julius's death in 1880, he had little interest in the newspaper and was content to leave Dicey as editor until 1889. Henry Duff Traill took over the editorship after Dicey's departure, only to be replaced in 1891 by Frederick's wife, Rachel Beer, [5] of the Sassoon family. Though circulation declined during her tenure, she remained as editor for thirteen years, combining it in 1893 with the editorship of The Sunday Times , a newspaper that she had also bought. [8]

Twentieth century

Upon Frederick's death in 1903, the paper was purchased by the newspaper magnate Lord Northcliffe. After maintaining the existing editorial leadership for a couple of years, in 1908 Northcliffe named James Louis Garvin as editor. Garvin quickly turned the paper into an organ of political influence, boosting circulation from 5,000 to 40,000 within a year of his arrival as a result. Yet the revival in the paper's fortunes masked growing political disagreements between Garvin and Northcliffe. These disagreements ultimately led Northcliffe to sell the paper to William Waldorf Astor in 1911, who transferred ownership to his son Waldorf Astor, 2nd Viscount Astor four years later.

During this period, the Astors were content to leave the control of the paper in Garvin's hands. Under his editorship circulation reached 200,000 during the interwar years, a figure which Garvin fought to maintain even during the depths of the Great Depression. Politically the paper pursued an independent Conservative stance, which eventually brought Garvin into conflict with Waldorf's more liberal son David Astor. Their conflict contributed to Garvin's departure as editor in 1942, after which the paper took the unusual step of declaring itself non-partisan.

Ownership passed to Waldorf's sons in 1948, with David taking over as editor. He remained in the position for 27 years, during which time he turned it into a trust-owned newspaper employing, among others, George Orwell, Paul Jennings and C. A. Lejeune. Under Astor's editorship The Observer became the first national newspaper to oppose the government's 1956 invasion of Suez, a move which cost it many readers. In 1977, the Astors sold the ailing newspaper to US oil giant Atlantic Richfield (now called ARCO) who sold it to Lonrho plc in 1981.

It became part of the Guardian Media Group in June 1993, after a rival bid to acquire it by The Independent was rejected. [9]

Farzad Bazoft, a journalist for The Observer, was executed in Iraq in 1990 on charges of spying. In 2003, The Observer interviewed the Iraqi colonel who had arrested and interrogated Bazoft and who was convinced that Bazoft was not a spy. [10]

Twenty-first century

In 2003 the editorial supported the Iraq war, stating "Military intervention in the Middle East holds many dangers. But if we want a lasting peace it may be the only option." [11]

On 27 February 2005, The Observer Blog [12] was launched, making The Observer the first newspaper to purposely document its own internal decisions, as well as the first newspaper to release podcasts. The paper's regular columnists include Andrew Rawnsley and Nick Cohen.

In addition to the weekly Observer Magazine colour supplement which is still present every Sunday, for several years each issue of The Observer came with a different free monthly magazine. These magazines had the titles Observer Sport Monthly, Observer Music Monthly, Observer Woman and Observer Food Monthly.

Content from The Observer is included in The Guardian Weekly for an international readership.

The Observer followed its daily partner The Guardian and converted to Berliner format on Sunday 8 January 2006. [13] [14]

The Observer was awarded the National Newspaper of the Year at the British Press Awards 2007. [15] Editor Roger Alton stepped down at the end of 2007, and was replaced by his deputy, John Mulholland. [16]

In early 2010, the paper was restyled. An article on the paper's website previewing the new version stated that "The News section, which will incorporate Business and personal finance, will be home to a new section, Seven Days, offering a complete round-up of the previous week's main news from Britain and around the world, and will also focus on more analysis and comment." [17]

Supplements and features

After the paper was rejuvenated in early 2010, the main paper came with only a small number of supplements – Sport, The Observer Magazine, The New Review and The New York Times International Weekly, an 8-page supplement of articles selected from The New York Times that has been distributed with the paper since 2007. Every four weeks the paper includes The Observer Food Monthly magazine, and in September 2013 it launched Observer Tech Monthly, [18] a science and technology section which won the Grand Prix at the 2014 Newspaper Awards. [19]

Previously, the main paper had come with a larger range of supplements including Sport, Business & Media, Review, Escape (a travel supplement), The Observer Magazine and various special interest monthlies, such as Observer Food Monthly, Observer Women monthly which was launched in 2006, [20] Observer Sport Monthly and The Observer Film Magazine.

The Newsroom

The Observer and its sister newspaper The Guardian operate a visitor centre in London called The Newsroom. It contains their archives, including bound copies of old editions, a photographic library and other items such as diaries, letters and notebooks. This material may be consulted by members of the public. The Newsroom also mounts temporary exhibitions and runs an educational programme for schools.

In November 2007, The Observer and The Guardian made their archives available over the Internet. [21] The current extent of the archives available are 1791 to 2000 for The Observer and 1821 to 2000 for The Guardian. These archives will eventually go up to 2003.

Bans

The paper was banned in Egypt in February 2008 after reprinting cartoons allegedly insulting Muhammed. [22]

Editors

Photographers

Awards

The Observer was named the British Press Awards National Newspaper of the Year for 2006. [25] Its supplements have three times won "Regular Supplement of the Year" (Sport Monthly, 2001; Food Monthly, 2006, 2012). [25]

Observer journalists have won a range of British Press Awards, including [25]

Bibliography

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily (Monday to Saturday) national newspaper based in London

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1966.

The Independent is a British newspaper that was established in 1986 as a national morning printed paper and is now an online newspaper only. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

Waldorf Astor, 2nd Viscount Astor

Waldorf Astor, 2nd Viscount Astor, DL was an American-born English politician and newspaper proprietor. He was also a member of the Astor family.

Francis David Langhorne Astor, CH was an English newspaper publisher and member of the Astor family.

<i>The Pall Mall Gazette</i>

The Pall Mall Gazette was an evening newspaper founded in London on 7 February 1865 by George Murray Smith; its first editor was Frederick Greenwood. In 1921, The Globe merged into The Pall Mall Gazette, which itself was absorbed into The Evening Standard in 1923.

James Louis Garvin

James Louis Garvin was a British journalist, editor, and author. In 1908, Garvin agreed to take over the editorship of the Sunday newspaper The Observer, revolutionising Sunday journalism and restoring the paper, which was facing financial troubles at the time, to profitability in the process.

The South Wales Evening Post is a tabloid daily newspaper distributed in the South West region of Wales The paper has three daily editions - Swansea, Neath and Port Talbot and Carmarthenshire and is published by Media Wales, part of the Reach plc group. The current editor is Jonathan Roberts. As the name suggests, it had previously been an evening paper, but later moved to a morning daily.

<i>Leicester Mercury</i> English daily newspaper

The Leicester Mercury is a British regional newspaper for the city of Leicester and the neighbouring counties of Leicestershire and Rutland. The paper began in the 19th century as the Leicester Daily Mercury and later changed to its present title.

<i>The Sunday Times</i> largest-selling British national newspaper in the ’quality press’ market category

The Sunday Times is a British newspaper whose circulation makes it the largest in the quality press market category. It is published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News UK, which is in turn owned by News Corp. Times Newspapers also publishes The Times. The two papers were founded independently and have been under common ownership only since 1966. They were bought by News International in 1981.

Roger Alton is an English journalist. He was formerly editor of The Independent and The Observer, and executive editor of The Times.

<i>The Guardian Weekly</i>

The Guardian Weekly is an international English-language news magazine based in London, UK. It is one of the world's oldest international news publications and has readers in more than 170 countries. Editorial content is drawn from its sister publications, the British daily newspaper The Guardian and Sunday newspaper The Observer, and all three are published and owned by the Guardian Media Group.

Austin Harrison

Austin Frederic Harrison (1873–1928) was a British journalist and editor, best known for his editorship of The English Review from 1909 until 1923.

<i>Times of Malta</i> English-language newspaper in Malta

The Times of Malta is an English-language daily newspaper in Malta. Founded in 1935, by Lord and Lady Strickland and Lord Strickland's daughter Mabel, it is the oldest daily newspaper still in circulation in Malta. It has the widest circulation and is seen as the daily newspaper of "reference" of the Maltese press. The newspaper is published by Allied Newspapers Limited which is owned by the Strickland Foundation, a charitable trust established by Mabel Strickland in 1979 to control the majority of the company.

<i>Sunday Business</i>

Sunday Business was a national Sunday broadsheet financial newspaper published in the United Kingdom, which ran from 1996 to 2006, when it was turned into a magazine called The Business.

The Mail on Sunday is a British conservative newspaper, published in a tabloid format. It is the biggest-selling Sunday newspaper in the UK and was launched in 1982 by Lord Rothermere. Its sister paper, the Daily Mail, was first published in 1896.

<i>Bristol Post</i>

The Bristol Post is a city/regional five-day-a-week newspaper covering news in the city of Bristol, including stories from the whole of Greater Bristol, North Somerset and South Gloucestershire. It was titled the Bristol Evening Post until April 2012. The website was relaunched as Bristol Live in April 2018. It is owned by Reach PLC, formerly known as Trinity Mirror.

Lewis Doxat was an English newspaper editor.

John Mulholland is an Irish journalist who was the editor of the British Sunday newspaper The Observer for 10 years and assistant editor of The Guardian. He has worked for most of his career with the Guardian Media Group. In April 2018, he became the editor of Guardian US.

Sunday Observer is a weekly English-language newspaper in Sri Lanka, published on Sundays. The Sunday Observer and its sister newspapers the Daily News, Dinamina, Silumina and Thinakaran are published by Associated Newspapers of Ceylon Limited, a government-owned corporation. The paper, which was established in the present-day format in 1928, has roots that date back to 1834 when Sri Lanka was under the British rule. It is the oldest Sri Lankan newspaper in circulation apart from the Government Gazette. The current Editor is Dharisha Bastians.

Dennis Hackett was a British magazine and newspaper editor whom many would say played significant roles on game-changing publications that reshaped the language of British journalism.

References

  1. Graham Snowdon, "Inside the 19 January edition", The Guardian Weekly , 16 January 2018 (page visited on 19 January 2018).
  2. Matt Wells (15 October 2004). "World writes to undecided voters". The Guardian. UK. Retrieved 13 July 2008.
  3. "The Observer – Data – ABC | Audit Bureau of Circulations". www.abc.org.uk.
  4. "The Observer under review". BBC News. 4 August 2009. Retrieved 27 March 2010.
  5. 1 2 3 https://www.theguardian.com/gnm-archive/2002/jun/06/2
  6. Dennis Griffiths (ed.), The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, London and Basingstoke: Macmillan, 1992, p. 159.
  7. "Key moments in the Observer's history – a timeline". The Guardian. 7 November 2017.
  8. "Ad Info – Observer History". 17 September 2009. Archived from the original on 17 September 2009.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  9. Michael Leapman, "New editor chosen for 'Observer': 'Guardian' deputy to succeed Trelford", The Independent, 14 May 1993, accessed 22 January 2018.
  10. Ed Vulliamy, "Writer hanged by Iraq 'no spy'", The Guardian, 18 May 2003, accessed 4 April 2007.
  11. "Iraq war: the march of time", The Guardian, 15 February 2013.
  12. Observer blog, accessed 27 February 2007.
  13. Claire Cozens, "Observer announces relaunch date", The Observer, 19 December 2005; accessed 27 February 2007.
  14. The archive – summary of holdings, accessed 27 February 2007.
  15. Ltd, Magstar. "Press Awards". www.pressawards.org.uk. Archived from the original on 2 April 2016.
  16. Stephen Brook (3 January 2008). "Mulholland reshapes Observer team". The Guardian. UK. Retrieved 17 February 2008.
  17. John Mulholland, "Welcome to the new Observer", Guardian.co.uk, 21 February 2010.
  18. Gavriel Hollander (27 August 2003). "Observer to launch new monthly technology supplement". Press Gazette. Retrieved 21 May 2015.
  19. "Observer wins top prize at 2014 Newspaper Awards". The Guardian. 2 April 2014. Retrieved 21 May 2015.
  20. "New editor at the FINANCIAL TIMES" (PDF). Press Business (1). February 2006. Archived from the original (PDF) on 14 October 2013. Retrieved 7 October 2013.
  21. "How to access past articles from the Guardian and Observer archive". The Guardian. 15 November 2017.
  22. "Der Spiegel issue on Islam banned in Egypt". France24. 2 April 2008. Retrieved 29 September 2013.
  23. "Paul Webster appointed new editor of The Observer". The Guardian (Press release). 18 January 2018. Retrieved 24 April 2020.
  24. Greg Whitmore (3 November 2019). "Stuart Heydinger obituary". The Guardian . ISSN   0261-3077 . Retrieved 3 November 2019 via www.theguardian.com.
  25. 1 2 3 Press Gazette , Roll of Honour, accessed 24 July 2011 Archived 16 June 2011 at the Wayback Machine