Radio Times

Last updated

Radio Times
RadioTimes-cvr.jpg
The 2005 Christmas double issue (dated 17–30 December) with cover illustration by Mark Thomas of Doctor Who 's TARDIS in a snowy scene
Categories TV and radio listings magazine
FrequencyWeekly
Circulation 577,087 (January – June 2018) [1]
First issue28 September 1923;97 years ago (1923-09-28)
CompanyBBC Magazines (1937–2011)
Immediate Media Company (since 2011)
CountryUnited Kingdom
Based inLondon, England
Language
Website www.radiotimes.com OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg
ISSN 0033-8060

Radio Times is a British weekly magazine which provides radio and television listings, and other features such as interviews, film reviews and lifestyle items. Founded in 1923 by John Reith, then general manager of the British Broadcasting Company (from 1 January 1927, the British Broadcasting Corporation), it was the world's first broadcast listings magazine. [2]

Contents

It was published entirely in-house by BBC Magazines from 8 January 1937 [3] until 2011, when the division was merged into Immediate Media Company. [4] [5] [6] On 12 January 2017, Immediate Media was bought by the German media group Hubert Burda. [7]

The magazine is published on Tuesdays and carries listings for the week from Saturday to Friday. Originally, listings ran from Sunday to Saturday: the changeover meant 8 October 1960 was listed twice, in successive issues. Since Christmas 1969, a 14-day double-sized issue has been published each December containing schedules for two weeks of programmes. Originally this covered Christmas and New Year (also included bank holidays). On some occasions those each appeared in separate editions, with the two-week period ending just before the new year.

Publication history

The first issue
28 September 1923 Radio Times - front cover - 28 September 1923.jpg
The first issue
28 September 1923

The Radio Times was first issued on 28 September 1923 [8] for the price of 2d, carrying details of programmes for six BBC wireless stations (2LO, 5IT, 2ZY, 5NO, 5WA and 5SC), newspapers at the time boycotted radio listings fearing that increased listenership might decrease their sales. [9] It included a 'message to "listeners"' by the BBC's chairman, Lord Pease. [10] Initially, The Radio Times was a combined enterprise between the British Broadcasting Company and publishers George Newnes Ltd. within the latter typeset, printed and distributed the magazine. In 1925, the BBC assumed full editorial control, but printing and distribution could not begin in-house until 1937, [11] The Radio Times established a reputation for using leading writers and illustrators, and the covers from the special editions are now collectable design classics. By 26 September 1926, the narrow columns of BBC's wireless programme schedules were broken up by the insertion of a photograph or two – relevant to or depicting subjects of the broadcasts. On 1 May 1927, The Radio Times produced an experimental Braille edition under the auspices of the National Institute for the Blind. Its success led to a regular weekly Braille version publication costing one penny.

From 5 January 1934, to facilitate these changes, the three-column programme pages were expanded to include a fourth column with the television programmes given a new section layout (from 8 January of that year), and The Radio Times announced a regular series of "experimental television transmissions by the Baird process" for half an hour every night at 11.00pm. The launch of the first regular 405-line television service by the BBC was reflected with television listings in The Radio Times' London edition of 23 October 1936. [11] [12] Thus Radio Times became the first ever television listings magazine in the world. Initially only two pages in each edition were devoted to television, which ran from Monday to Saturday and remained off air on Sundays.

Masthead from the 25 December 1931 edition, including the BBC's coat of arms with the motto: "Nation shall speak peace unto nation" Radio Times 1931 (masthead).jpg
Masthead from the 25 December 1931 edition, including the BBC's coat of arms with the motto: "Nation shall speak peace unto nation"
Masthead from the 8 January 1937 edition, the first using the title 'Radio Times' Radio Times - 1937-01-08 - p1 (masthead).png
Masthead from the 8 January 1937 edition, the first using the title 'Radio Times'

After 14 years, from issue 693 (cover date 8 January 1937), the definitive article word "The" was no longer used on the masthead/ The magazine became simply called Radio Times, and also published a lavish photogravure supplement on the same date of that year. [13] Prior to the German invasion of Poland on 1 September 1939, the BBC radio listings provided a National Programme for the whole in the United Kingdom, and the Regional Programme appeared in seven different versions (London, Midlands, North, West, Wales, Northern Ireland and Scotland), plus the Aberdeen and Stagshaw programmes each with a combination of national and regional were transmitted to the north east of Scotland and England respectively before the two stations merged into a single service, and included three pages of television listings.

When Britain declared war with Germany on 3 September 1939 and the television broadcasting ceased, but radio listings continued throughout the war with a reduced service. As from 23 June 1944 (just 18 days after D-Day), the Allied Expeditionary Forces edition carried details of all the programmes for the Home Service and General Forces Programme. By the same year paper rationing meant editions were only 20 pages of tiny print on thin paper. Radio Times expanded with regional editions introduced from 29 July 1945 and television resumed once again on 7 June 1946.

From 18 January 1953, television listing schedules, which had been in the back of the magazine, were placed alongside daily radio schedules. On 17 February 1957 (after the abolition of "Toddlers' Truce", in which transmissions terminated between 6 and 7pm), television listings were moved to a separate section at the front with radio listings relegated to the back, a day's listings were sometimes spread over up to three double-page spreads mixed with advertisements, but this format was phased out when independent publishers were allowed to publish television schedules:

SectionChannels and stations
Television BBC Television Service (with the regional areas of London, Midlands, North, Scotland, West/Wales and Northern Ireland)
Sound

From 8 October 1960, BBC television and radio schedules were re-integrated as the programmes included a new 'pick of the week' with a single third page for previews before each day's listings coming before the two pages of television and then four pages of radio, while the new bold masthead was designed by Abram Games (who created graphical designs such as the 'Festival Star' on the cover of the 1951 Festival of Britain and the 1953 'Bat's Wings' ident) containing the words 'BBC tv and Sound' on the left side, which became one of the shortest-used designs in the magazine's history. On 4 August 1962, when Radio Times was again revamped, the masthead was replaced with one incorporating the words in the Clarendon typeface on the left, and the 'BBC / tv / Sound' (later became 'BBC1 / tv / BBC2' from April 1964) reversed out to the right; while the main change was the reduction of BBC radio schedules for three stations to a double-page spread brought down into size, it had been running at between 60 and 68 pages but the relaunched issue two years earlier contained only 52 pages.

From 30 September 1967, Radio Times introduces the all-new colour pages of magazine feature sections which include 'star stories', Percy Thrower's gardening, Zena Skinner's cookery, Bill Hartley's motoring, as well as 'round and about' with up-to-the-minute stories in both television and radio from around the world, and also the four new BBC radio stations (that replaces the Home Service, the Light Programme and the Third Programme) were launched within the schedule listing pages:

SectionChannels and stations
Television
Radio

On 6 September 1969, Radio Times was given a radical makeover. The front cover was surrounded by a black border and italicised its masthead (in the Caslon typeface with swash capitals that remained until April 2001) in an attempt to emphasise the 'R' for radio and 'T' for television. The new format saw the introduction of a weekly column previewing 'this week's films' by the critic Philip Jenkinson. The look of the magazine initially became far more restrained, with less white space between columns on headings. Most significantly, the lifestyle section (which covers motoring, gardening and cookery) and the crossword was completely dropped, while the highlights section on the right page was scrapped. But despite the new look, they switched the date format from 'month-day-year' to 'day-month-year' and ceases carrying cigarette advertisements after 46 years since its first published. From 5 July 1975, the magazine was given a refreshed layout which consisted of horizontal black bars from top to bottom with the familiar darker-shaded look, and eventually the BBC's television schedules included a 'colour' annotation which was dropped after eight years, but programmes in black and white were never indicated (except feature films originally made for the cinema).

The major change was on 23 November 1978 within the presentation of radio programme listings, in response to wavelength changes that enabled Scotland, Wales and Northern Ireland to receive their own separate domestic services in addition to Radio 4 (also known as the national 'Radio 4 UK' service remained until 29 September 1984), with the arrival of these services on the pages were forced into a six-column grid. On 30 August 1980, Radio Times developed a new double-page spread of Robert Ottaway's highlights from the week ahead, often used for both BBC radio and television programmes. Also, the regular inside-back-page section for younger listeners and viewers featured the Newsround presenter John Craven and a selection of new puzzles were created by the television producer Clive Doig – such as the first-ever Trackword, consisting of nine squares in one word, as well as backstage stories, and a strip cartoon of Peter Lord's Morph ) at the bottom of the page.

Between March and December 1983, Radio Times had severe industrial disputes when the British Printing & Communications Corporation and the union SOGAT 82 joined forces, and production was affected due to printing problems:

On 23 June 1984, the radio listings have been redesigned for these pages that improve their legibility to paving the way for a new printing technology, but some copies are already printed by this process will be other changes that enhance our service to our readers, and from 1 September of that year, web-offset printing was used for the first time when the magazine became brighter and more colourful, with newsprint and sheets of gravure is replaced by black ink and white paper, also installing a Helvetica typeface that replaces Franklin Gothic which has a larger character style, and the television listings has also been redesigned including the new film icon and 'today at a glance' (is occupied on the far right page) were added. Starting from 25 October 1986, Radio Times introduces the new family viewing policy warns BBC Television does not broadcast programmes before 9:00pm which it believes to be unsuitable for children after that time parents can be expected to share responsibility but some programmes may be appropriate for adult audiences.

On 19 November 1988, Radio Times launches our new weekly back page section called 'My Kind of Day', which devoted to latest star interviews with various special guests. Also on the same year (17 December), its popularity climaxed when the Christmas edition sold an astounding 11,220,666 copies, and the Guinness Book of Records as the biggest-selling edition of any British magazine in history.

On 25 March 1989 (during Easter), a general overhaul of page layout and design had taken place with a major makeover for the programme schedules and the channel headings reversed out in greater clarity, BBC1 and BBC2 were once again separated as well as the return of a old layout during the late 1950s and early 1960s, with television at the front and radio at the back, along the week's Radio 1 schedules is occupied a single page followed by Radio 2 had a facing pair, then several pages of Radio 3 had five within Radio 4 had six, and finally the local radio listings, but regional features had absent from the English editions since the late 1960s were resumed in a localised page. Later on 25 November of that year, the radio schedules were restored to two pages for each day, some of the English editions for daily editorial features on radio as well.

From 2 June 1990, the entire magazine was published in colour for the first time which ended monochrome for over 67 years, the day's listings beginning with a single page of highlights that includes 'at a glance', followed by the double-page spreads of BBC television channels and radio stations, also the day showing inside the coloured block halfway down the pages vertically in which adds to a different colour, while the layout only lasted for six months when the new refreshed format debuted in the Christmas edition (22 December) where the programme listing pages retained their largely the same, and also the colour-coded days of the week is now at the top of the page headings. On 16 February 1991 as the same date for the new BBC1 and BBC2 idents, the introduction of television logos started to cover all channels and also include the programme pages for ITV and Channel 4 illustrations where the billings of white space until the next 13 days, when the full complete listings on the four main channels and satellite television from 1 March. Also added to the local radio page was an alphabetical list of the commercial radio stations available in the with frequency and a two-three word summary of that station's output.

Before the deregulation of television listings in 1991, the four weekly listings magazines were as follows:

Today both publications carry listings for all major terrestrial, cable and satellite television channels in the United Kingdom and following deregulation, new listings magazines such as Mirror Group's TV First, IPC Media's What's on TV , Bauer Media Group's TV Quick and Hamfield Publications' TV Plus began to be published, but several newspapers would be allowed to print television schedules for the entire forthcoming week on a Saturday (or a Sunday), where previously they had only been able to list each day's programmes in that edition.

While the major refresh on 31 August 1991, the four extra pages of satellite television listings and one page of highlights section were scrapped and replaced by the number of ten satellite channels (from top to bottom) is to be occupied by the daytime schedules for BBC1 and BBC2 on the left, followed by ITV and Channel 4 with 'at a glance' on the right, and then the main evening schedules for terrestrial television channels that remained the same layout. On 5 September 1992, the daytime listings were slightly tweaked which includes ITV's programme schedules sandwiched between BBC2 and Channel 4 within the centre pages, and also giving two pages of satellite and cable channels for each category sections to making up the six pages of television listings every day:

Category sectionChannels
Movies
Sport
News
Entertainment
(unused until 11 September 1993)
Cable

During 1993, Radio Times had several layouts where the programme listing pages for television (including satellite) and radio schedules have been recently altered throughout the year:

Radio Times' design was refreshed on 3 September 1994 as the television listings had the day's name written vertically beginning with the daytime section including 'today's choices' which replaces 'at a glance' on the left page, followed by the main evening's schedules in an original four-column grid, as well as the highlights section is occupied on the far left page within the satellite listings and the movie planner is now at the right page. The major revamp took place on 25 September 1999 where all the pages in particular order starting with the letters section, followed by film reviews, then the seven-day programme guide with six pages for television (including satellite) and two pages for radio, as well as the single-page crossword and local radio listings with frequencies, and finally the 'My Kind of Day' for the back page which was preceded by classified advertisements, as the programme page headings were returned whether inside a coloured block vertically is similar to the short-lived 1990 layout, which also changed the primetime television listings from two narrow columns to one wide column and offer issued a warning phrase "contains strong language" (until 2009) used for BBC television programmes from 9.00pm during the hours of watershed broadcasting restrictions.

The layout lasted shortly before Easter on 13 April 2001, which saw the new masthead title with the BBC's corporated typeface Gill Sans (until the end of 2004 and replaced by Interstate in the start of 2005) whether the programme pages with eight pages of television listings reverted to having the day running across the top of the page horizontally from the following week, and the satellite listings expanded into four pages and the double-page movie planner section were also included. On 26 November 2002, NTL and BBC Worldwide announced a major new agreement that will offer an exclusive and tailored edition of Radio Times to every customer across the United Kingdom for every week it will be delivered directly to subscribers' homes. The special NTL edition of Radio Times replaces the monthly Cable Guide magazine (which ran from September 1986 to December 2002) will contain programme information for NTL channels including all terrestrial services with Front Row's pay-per-view movies and events will also be included. Subscribers will be offered the first four weekly issues of the new title for the same price as the existing monthly magazine, will be delivered free to homes in time for the first programme week of 4 January 2003, both companies will actively and jointly market the new edition.

From 30 October 2004, the programme schedule pages have been revamped with the regional variations is now at the bottom of daytime section as well as the same spread on the five main channels that include BBC3, BBC4, ITV2, ITV3 (launches on 1 November) and More4 (from 10 October 2005) now appear on digital/cable section on the right page with a 'Kids' TV' section in a single page on the left, and the category sections for digital, satellite and cable listings have now returned after a four-year absence:

Category sectionDigital, satellite and cable channels
Entertainment
Lifestyle
Factual
Sport
Films
Kids' TV

On 22 May 2007, two extra pages of television listings per day were added as part of a slight tweak in the publication's format, bringing it up to ten pages of listings per day in total, or five double-page spreads: one page of highlights with daytime listings and regional variations, followed by two pages of evening's terrestrial television listings (with 'at a glance' for nine digital channels until 2010), then six pages of listings for digital, satellite and cable channels, within the digital radio listings were integrated into the main radio pages, and also the three new pages of sport, lifestyle and music.

The major sweeping changes came into effect on 10 April 2010 as Radio Times went through a overhaul with the two pages for latest reviews of highlights ('choices') that similar somewhat to TV Times , while the daytime listings moved onto the evening section having the full day's output for the five main channels on one double-page spread to complete the set:

Other changes saw the evening listings start at 5.00pm rather than 6.30pm (sometimes earlier than 5.00pm for weekends, bank holidays, Easter, Christmas and New Year), the addition of electronic program guide numbers into the channel headers, and the inclusion of director and year of production details for Film4 throughout the day. For that time during the London 2012 Olympics (also in Rio 2016) and the Glasgow 2014 Commonwealth Games, whether the listings for three terrestrial channels (BBC2, ITV and Channel 4) are now occupied on the right page and Channel 5 was moved to the next page on the left, which means BBC1 and BBC3/BBC4 as the Olympic broadcasters that also remind viewers in the possibility of both using the red button and online for BBC channels with additional broadcasts.

Following the closure of the BBC3 channel on 20 February 2016, Radio Times stated to include BBC4 in the main channels section with Channel 5 being relegated to the Freeview section, reverting back to its original four-channel format which had been used for that pages between 1 March 1991 and 29 March 1997. As from 25 March 2020, Radio Times introduces the two new sections of podcasts and the six pages of streaming and various catch-up services such as BBC iPlayer, Now TV, Disney+, BritBox, Netflix, Amazon Prime and UKTV Play. That same year (8 September), the three pages of Freeview schedules were redesigned as well as the films section (together with Film4, Talking Pictures TV, Horror Channel and three Sony Movies services), which means the children's television listings along with PBS America, Smithsonian Channel, Quest, HGTV, Pick and Challenge will move to the left side in the third page next to satellite and cable section, while Sky Arts will be available free-to-air from 17 September and moves to the second page on the right side.

Circulation and advertising

In 1934, Radio Times achieved a circulation of two million and its net profit in that year was more than one quarter of the total BBC licence income. By the 1950s, Radio Times had grown to be the magazine with the largest circulation in Europe, with an average sale of 8.8 million in 1955. [15] Following the 1969 relaunch, circulation indeed dropped by about a quarter of a million, it would take several years to recover but the magazine remained ahead of glossier, lifestyle-led competitor, TV Times . In the mid-1970s, it was just over four million; but in 2013 it was just over one million.

Between April and November 1990, Radio Times launches the four-page preview of British Satellite Broadcasting programmes for five channels (that includes Sports Channel, Movie Channel, Now, Galaxy and Power Station) as seen used for advertisement feature.

After the deregulation of television listings, there was strong criticism from other listings magazines that Radio Times was advertised on the BBC (as well as on commercial broadcasting channels), saying that it gave unfair advantage to a publication and includes the tagline: "If it's on, it's in". The case went to court, but the outcome was that as the Radio Times had close connections with the BBC it would be allowed to be advertised by the BBC; however from 1992 until 2004, it must be a static picture of the cover and show clear disclaimer "Other television listings magazines are available" leading to the phrase entering common public usage for a time.[ citation needed ]

On 9 September 2000, Rover Group sponsored Team GB for the Sydney Olympics, the two special edition cars (25 and 45) painted gold and silver were produced, in order to promote Rover's association with the team and we brokered one of the first cross-platform deals and used the Radio Times portfolio for six weeks between 15 September and 1 October, with the package of activity included a 'win a car' competition on a detachable front cover flap, a marketing double-page spread to promote advertorial strips on television listing pages and a web reprise that included competition fulfilment.

By the early 2000s, advertisements for the publication had become sparse on the BBC.[ citation needed ] The Radio Times has not been promoted on BBC television and radio channels since 2005, following complaints by rival publications that the promotions were unfair competition. [16]

During a major revamp in April 2010, Radio Times was the third-biggest-selling magazine in the United Kingdom. However, according to the Audit Bureau of Circulations, the magazine experienced about 2.2% year-on-year decrease to an average weekly sale of 1,648,000 in the second half of 2009. The January 2018–January 2019 circulation figure for Radio Times is 622,000 (Decrease2.svg 11.3%), making it third in the television listings magazine market, behind TV Choice (998,561) Increase2.svg 2.1%) and What's on TV (887,049) Decrease2.svg 11.7%).

Most Powerful People

The lists charted who the magazine believed were the most powerful people from three different areas of British media: comedy, drama and radio. The listing for comedy was published three times every January between 2003 and 2005; also the drama and radio lists were produced just only once each, in July 2004 and June 2005 respectively.

The first 'Most Powerful People' listing was published by Radio Times on 6 January 2003, and recognised the most influential people in television comedy in the United Kingdom. It was topped by the British comedian Ricky Gervais, as a result of the success of the award-winning second series of his television show The Office . The second poll, published a year later on 13 January 2004, was won by the Irish comedian and television presenter Graham Norton following his signing of two new contracts during 2003, each worth a reported £5 million. Six months later on 5 July of the same year, Radio Times published their 'Most Powerful People in TV Drama' list. Following a series of votes from industry experts, the magazine named the actress Julie Walters as their choice for the most powerful person in drama.

On 11 January 2005, Radio Times published the third 'Most Powerful People in TV Comedy' list, which was topped by the comedy duo Matt Lucas and David Walliams for their sketch show Little Britain , which the magazine called "inspired". Finally on 6 June of that year, Radio Times published their final 'Most Powerful People' list, which named the most influential people in radio in the United Kingdom. Restricted only to current broadcasters, the poll was won by Radio 2 disc jockey and television host Jonathan Ross, who was praised as "one of the wittiest people on radio". On 8 May 2010, Ross kept a copy of the issue of Radio Times naming him the most powerful person in radio in his office, next to a caricature of himself falling down a sewer from The Beano 's Dennis the Menace and Gnasher comic strip.

Industrial disputes

Missing issues

For various reasons, some issues were not printed. These include: [17]

Issue No.Issue dateReason
13814 May 1926 General strike
122121 February 1947 Fuel crisis
28 February 1947
14048 September 1950Printing dispute
140813 October 1950
20 October 1950
27 October 1950
30121 August 1981
30992 April 1983
31009 April 1983
31343 December 1983

Diminished form

Printing disputes and other operational difficulties have also led to the magazine appearing in a different formats to the standard:

Issue No.Issue dateReason
13421 July 1949 London edition printed by The Daily Graphic
140415 September 1950Nine-day issue, northern edition printed as a tabloid
14083 November 1950
168524 February 1956Printed as a broadsheet in Paris, France
16862 March 1956
16879 March 1956
168816 March 1956
168923 March 1956
169030 March 1956
287011 November 1978Cover printed in monochrome
287118 November 1978
287225 November 1978
295131 May 1980

Covers

When the magazine was a BBC publication, the covers had a BBC bias (in 2005, 31 of the 51 issues had BBC-related covers) and consisting of a single side of glossy paper, however the magazine often uses double or triple-width covers that open out for several large group photographs.

While the major events (such as Remembrance Day, Crufts, BAFTAs, Wimbledon Championships, Glastonbury Festival and the Proms) or new series of popular programmes are marked by producing different covers were actually used for other collectors:

Each year, the Radio Times celebrates those individuals and programmes that are featured on the cover at the Radio Times Covers Party, where framed oversized versions of the covers are presented. [18] Radio Times had several sporting events with more than one of the Home Nations (such as the Five/Six Nations, UEFA European Championship, Commonwealth Games and the Rugby World Cup) taking part are often marked with different covers for each nation, showing their own team.

The cover of the 'Christmas Number' (as this issue came to be called) dating from the time when it contained just a single week's listings, usually features a generic festive artwork, atypical for the magazine, which since the 1970s has almost exclusively used as a TV Times -style photographic covers for all other issues. In recent years, Radio Times has published and sold packs of reproductions of some of the Christmas covers of the magazine as Christmas cards.[ when? ]

Doctor Who

Doctor Who is the most represented programme on the cover, appearing on 29 issues (with 35 separate covers due to multiples) in the 49 years since the programme began on 23 November 1963. [19]

The Radio Times for 30 April - 6 May 2005 covered both the return of the Daleks to Doctor Who and the forthcoming general election. Radio Times Vote Dalek cover.jpg
The Radio Times for 30 April – 6 May 2005 covered both the return of the Daleks to Doctor Who and the forthcoming general election.

On 30 April 2005, a double-width cover was used to commemorate the return of the Daleks to Doctor Who and the forthcoming general election. [20] This cover recreated a scene from the 1964 Doctor Who serial The Dalek Invasion of Earth in which the Daleks were seen crossing Westminster Bridge, with the Houses of Parliament in the background, and also the cover text read "VOTE DALEK!". In a 2008 contest sponsored by the Periodical Publishers Association, this cover was voted the best British magazine cover of all time. [21]

Other publications

The Listener

The Listener was first published on 16 January 1929 (until ceased publication in January 1991) under the editorship of Richard S. Lambert and was developed as a medium of record for the reproduction of broadcast talks. It also previewed major literary and musical broadcasts, reviewed new books, and printed a selected list of the more intellectual broadcasts for the coming week.

Its published aim was to be "a medium for intelligent reception of broadcast programmes by way of amplification and explanation of those features which cannot now be dealt with in the editorial columns of the Radio Times", and the title reflected the fact that at the time that BBC broadcasts via radio only.

On 31 March 2011, the entire digitised archive was made available for purchase online to libraries, educational and other research institutions.

Annuals and guides

An annual was published three times: in 1954, [22] 1955 [22] and 1956. [23]

The Radio Times Guide to Films was first published by BBC Worldwide on 26 October 2000, featuring more than 21,000 film titles in alphabetical order containing with a 1,707-page book in the paperback format. The 2006 edition was edited by Kilmeny Fane-Saunders and also featured an introduction by Barry Norman, former presenter of the BBC's Film programme (until his death on 30 June 2017 at the age of 83), and the 2007 edition is introduced by Andrew Collins. The final-ever edition of Radio Times Guide to Films was published on 28 September 2018 for the last time after 18 years.

There are also similar publications, the Radio Times Guide to TV Comedy by Mark Lewisohn and the Radio Times Guide to Science-Fiction.

Editors

There have been 20 editors of Radio Times to date (including one uncredited and one returning) since the magazine began publication: [24] [25] [26]

  • Leonard Crocombe (1923–1926)
  • Walter Fuller (1926–1927)
  • Eric Maschwitz (1927–1933)
  • Maurice Gorham (1933–1941)
  • Gordon Stowell (1941–1944)
  • Tom Henn (1944–1954)
  • Douglas G Williams (1954–1968)
  • C J Campbell Nairne (1968–1969)
  • Geoffrey Cannon (1969–1979)
  • Brian Gearing (1979–1988)
  • Nicholas Brett (1988–1996)
  • Sue Robinson (1996–2000)
  • Nicholas Brett (returned) (2000–2001)
  • Nigel Horne (2001–April 2002)
  • Liz Vercoe (uncredited) (April 2002–July 2002)
  • Gill Hudson (August 2002–August 2009)
  • Ben Preston (September 2009 – 2017)
  • Mark Frith (2017–2020)
  • Tom Loxley and Shem Law (2020–present)

Regional editions

There are several regional editions that which contain different schedules for regional programming, all editions of Radio Times carry variations of adjoining regions for television and various local radio listings.

History

Since its began on 28 September 1923 during the interwar period, there was just a single national edition to cover all the BBC wireless services (including relay stations between 16 November 1923 and 12 December 1924), but from 10 October 1926, there were three separate editions:

EditionStation ID City Frequency
Southern 2LO London 822 kHz
5IT Birmingham 626 kHz
6BM Bournemouth 777 kHz
5PY (relay) Plymouth 887 kHz
5WA Cardiff 850 kHz
5SX (relay) Swansea 622 kHz
6ST (relay) Stoke-on-Trent 996 kHz
Northern 2ZY Manchester 794 kHz
6LV (relay) Liverpool 906 kHz
5NG (relay) Nottingham 920 kHz
2FL (relay) Sheffield 980 kHz
6KH (relay) Kingston upon Hull 896 kHz
2LS (relay) Leeds and Bradford 935 kHz
5NO Newcastle upon Tyne 743 kHz
Scottish/Ulster 5SC Glasgow 711 kHz
2EH (relay) Edinburgh 914 kHz
2DE (relay) Dundee 952 kHz
2BD Aberdeen 606 kHz
2BE Belfast 689 kHz

They were published until 7 January 1934, when Radio Times reverted back to one edition and covering all the local stations once again. After the war, regional editions were introduced on 29 July 1945 and the television service is finally resumed on 7 June 1946 – after closed down on 1 September 1939 in the duration of war for over six years.

The spread of television editions for Radio Times when the full listings (with six pages) were not included in all issues until 1952:

Regional areaMain transmitter (VHF 405-lines)Service date
London Alexandra Palace 2 November 1936
Midlands Sutton Coldfield 17 December 1949
North of England Holme Moss 12 October 1951
Scotland Kirk o' Shotts 14 March 1952
West of England
(including Wales until 1964)
Wenvoe 15 August 1952
Northern Ireland Divis 21 July 1955
Wales Wenvoe9 February 1964

When BBC2 began in 1964, there were a number of areas where only certain parts of a region could get receive this service until 1966:

Regional areaMain transmitter (UHF 625-lines)Service date
London and South East Crystal Palace 20 April 1964
Midlands and East Anglia Sutton Coldfield6 December 1964
(became full service on 4 October 1965)
Wales Wenvoe12 September 1965
North of England Winter Hill 31 October 1965
South and West Rowridge 16 January 1966
Northern Ireland Divis11 June 1966
Scotland Black Hill 9 July 1966

Since November 1967, these regions were further subdivided with individual editions for each BBC Local Radio station in your English county (except the Isle of Man), as well as the national regions and several opt-out services were also used. This continued between February 1981 and January 1983 until each regional edition began to cover three local stations which was previously used by regional news and opt-out programming on Radio 4, apart from the South West (including the Channel Islands) as this is now the only part of England still without any BBC local station. During the mid-1980s and early 1990s, a number of 13 new BBC local stations were added to covering the whole areas throughout the United Kingdom:

EditionBBC Local Radio station
London and South East
  • London (6 October 1970)
  • Oxford (29 October 1970)
  • Medway (18 December 1970, renamed Radio Kent on 2 July 1983)
  • Surrey (14 November 1991, became Southern Counties Radio from 1 August 1994 and reverted back to its original name on 30 March 2009)
  • Berkshire (21 February 1992, became Thames Valley Radio on 9 April 1996 before the two stations were relaunched on 14 February 2000)
East Anglia
Midlands
North
  • Sheffield (15 November 1967)
  • Leeds (24 June 1968)
  • Humberside (25 February 1971)
  • Lincolnshire (11 November 1980)
  • York (30 May 1982 as a temporary service, but later became full-time on 4 July 1983 for permanent basis)
North East
  • Durham (3 July 1968, but ceased transmissions on 25 August 1972)
  • Teesside (31 December 1970, renamed Radio Cleveland on 1 April 1974 following the formation of the new county)
  • Newcastle (2 January 1971)
North West
Cumbria Carlisle (24 November 1973, renamed Radio Cumbria on 25 May 1982 and also Radio Furness as an opt-out service)
South
  • Brighton (14 February 1968, renamed Radio Sussex on 22 October 1983)
  • Solent (31 December 1970)
West
South West
  • Jersey (15 March 1982)
  • Guernsey (16 March 1982)
  • Devon/Cornwall (17 January 1983)
  • Dorset (26 April 1993 as an opt-out service, but ceased transmissions in March 1996 and replaced by a rebroadcast of Radio Solent with localised news bulletins)
Scotland
Wales
Northern Ireland

From 1 March 1991, Radio Times started carrying ITV and Channel 4 listings to begin they cover the 14 regional editions (which later reduced to ten areas) across the country:

Edition BBC regionITV region
London BBC South East
East Anglia BBC East Anglia TV
Midlands Central TV
South
South West BBC South West
West/Wales HTV (Harlech Television)
North West BBC North Granada TV
Yorkshire/North East
Scotland BBC Scotland
Northern Ireland BBC Northern Ireland UTV (Ulster Television)

Alterations

The number of regional editions has been altered over the years with the number of regional editions gradually being reduced over time due to there being fewer variations in the programme schedules:

  • The North of England region was separated from Northern Ireland on 4 January 1948 who had their own edition.
  • On 8 October 1960, the Midlands region was renamed 'Midlands and East Anglia', and the West of England region was also renamed 'South and West'.
  • On 9 February 1964, the launch of BBC Cymru Wales television service in the Welsh edition of Radio Times with its own programme schedule pages from the prominent heading (remained until 1982), without detracting from the service they provided to English viewers on the other side of the Severn Estuary.
  • As from 21 March 1964, the previously unmarked London region was successfully renamed 'London and South East'. It was later dropped on 25 March 1989 when the 'London' name is no longer used, became known as 'South East', and later reverted back to its original name on 23 February 1991.
  • On 29 August 1970, the four English regional editions (along the constituent nations) were separated into ten areas, such as the administrative counties of Cumberland and Westmorland (which included the Furness exclave in Lancashire and the district of Sedburgh in the West Riding of Yorkshire) before the creation of a new non-metropolitan county of Cumbria from 1 April 1974 under the Local Government Act 1972 in England and Wales.
  • Between 1 November 1982 and 22 February 1991, S4C listings were included in the Wales edition, known as 'Rhaglenni Cymraeg' (Welsh programmes), while English programmes on S4C were simply billed as 'Rhaglenni Saesneg' with no further detail being given. TV Times included a pull-out supplement Sbec which gave full details on all S4C programming in both languages. From the following week, it also took the billing space by cutting down on the detail in the Channel 4's listings in that edition, and allowing S4C to share some of its space.
  • After the deregulation of television listings on 1 March 1991, they rebranded the Northern Ireland edition as 'Ulster' (named after the historic Irish province), and started including listings for the Irish state broadcaster's two channels – RTÉ1 and Network 2 – were occupied the lower half of the three columns devoted to UTV's schedules.
  • Radio Times used to have three separate editions for STV, Grampian and Border (also appearing in the North East edition) while just then after a while they merged back into one Scotland edition from 27 July 1991.
  • There is no edition of Radio Times in the Channel Islands as their listing schedules were contained within the South West region, but Channel TV published its own listings magazine, the CTV Times (formerly Channel Viewer) until 25 October 1991.
  • The Yorkshire region was absorbed by the North East region on 25 September 1993 became known as 'Yorkshire/Tyne Tees', and also later added the North West region on 7 April 2007.
  • From 2 September 1996, Tyne Tees is rebranded as 'Channel 3 North East' when the relaunch become unsuccessful, and the original name was finally returned on 9 March 1998.
  • The exception to this process of merging is Wales on 31 August 1991, which used to be part of a larger 'Wales/West' (of England), mirroring the HTV area. The region was separated on 16 April 2005 leaving the West of England to join South and South West edition, and also the two regional editions of London and East Anglia will begin to merge on the same date as well.
  • On 5 November 2001, BBC 2W launches as the digital-only service in Wales used for weekday evenings from 8.30pm to 10.00pm, within BBC2's listings in the normal column is mainly split vertically in two to covering the both analogue and digital services. The digital-only service was ceased on 2 January 2009 as part of the digital switchover, and reverts to the normal service with less frequent regional programmes as the arrangement on analogue broadcasts.
  • On 25 August 2007, the Midlands and London/Anglia regions were actually merged.
  • On 24 February 2019, Radio Times introduces the BBC Scotland television channel, a new autonomous service that broadcasts an nightly line-up of entirely Scottish-related programming from 7.00pm to midnight, replacing the Scotland's version of BBC2 after 53 years, and the listings were occupied by BBC4 at the bottom on the right page.

Variations

As of early 2021, Radio Times has six regional editions.

Television

Edition BBC TV region ITV regionOther channels
London/Anglia/Midlands
South/West/South West
  • BBC1 Wales
  • BBC2 Wales
  • ITV Wales
  • S4C
Yorkshire/North East/North West
  • BBC1 Scotland
  • BBC Scotland
  • BBC1 Wales
  • BBC2 Wales
  • ITV Anglia
  • ITV Border
  • ITV Central
  • ITV Wales
  • S4C
Scotland/Border
Wales ITV Wales
  • BBC1 England
  • BBC2 England
  • ITV Central
  • ITV Granada
  • ITV West Country
  • S4C
Northern Ireland UTV

Radio

Edition BBC Local Radio station
London/Anglia/Midlands
South/West/South West
Yorkshire/North East/North West
Scotland/Border
Wales
Northern Ireland

Online and media content

Radio Times Extra

Radio Times Extra is a means of extending advertising into the medium of digital programme guides provided by Inview Technology, it offers full schedule listings and synopses forward 14 days, as well as editorialised selections such as 'pick of the day'.

Radio Times Extra has been installed on certain Freeview box models through an 'over-air download', but some box makers are installing the service on new boxes that can be bought in various stores. As of January 2011, it has been installed on 3.8 million Freeview set-top boxes in the United Kingdom from 21 different manufacturers spanning 37 different receivers.

The service was originally built by Teletext Ltd. in collaboration with Inview Technology. In a deal between BBC Worldwide and Inview Technology, Teletext Extra was relaunched as Radio Times Extra on 31 January 2011, with the editorial content from Radio Times.

Website

The Radio Times website was launched in 1997, primarily as a listings service. In 2011, it relaunched offering a diverse editorial product to accompany its listing schedules for television, radio and film recommendations.

Digitisation

In December 2012, the BBC completed a digitisation exercise, scanning the listings of all BBC programmes from an entire run of about 4,500 copies of the magazine from 1923 (the first issue) to 2009, the BBC Genome Project, with a view to creating an online database of its programme output. [27] They identified around five million programmes, involving 8.5 million actors, presenters, writers and technical staff. [27] BBC Genome was released for public use on 15 October 2014. [28] [29] Corrections to OCR errors and changes to advertised schedules are being crowdsourced. [28]

Radio Times Puzzles

On 28 September 2020, Radio Times launches its online puzzle site filled with hundreds of brainteasers from your extensive archive, the puzzle pages have been popular with readers ever since the first-ever crossword appeared in the magazine on 15 January 1933 and later expanded three pages every week, with some traditional favourites from television and radio such as Eggheads , Only Connect , Pointless , Channel 4's Countdown and BBC Radio 2's PopMaster .

This new puzzle site containing a huge back catalogue of crosswords (which includes easy, general knowledge and cryptic), trackwords, sudoku and enigma codes with handy tips and tricks to test brainpower. The seven-day free subscription trial with three options available to this online puzzle site for £2.99 per month, £7.99 per quarter and £29.99 per year, each option gives unlimited access to the entire website for the duration of your subscriber.

Sources

Bibliography

Notes

  1. ^ It replaces the national and regional programmes on 1 September 1939 during the outbreak of World War II, and remained on air until 30 September 1967 as the station became Radio 4.
  2. ^ Television becomes available in Wales following the switching on from the Wenvoe transmitting station.
  3. ^ Television becomes available in Northern Ireland on 1 May 1953 although initially from a temporary transmitter at Glencairn, brought into service in time for the Coronation of Elizabeth II.
  4. ^ Renamed BBC TV on 8 October 1960 and later became BBC1 on 20 April 1964.
  5. ^ All these strands including the Third Programme, kept their separate identities (such as music, sports coverage and education) within Radio 3 until 4 April 1970, when there was a further reorganisation following the introduction of the structural changes which had been outlined in the BBC document Broadcasting in the Seventies on 10 July 1969.
  6. ^ From 1956 to 1964, the Midlands originally had their own edition of TV Times carrying ATV and ABC programme listings, but in a separate weekly magazine called TV World on 27 September 1964, for the innovative idea of splitting the magazine itself 50:50, with a second cover in the middle allowing for the magazine to be folded over to creating both weekend and weekday from one publication, before TV Times went national on 21 September 1968.
  7. ^ Also known as TV Times Magazine from 3 October 1981; rebranded back to its original TV Times name on 6 October 1984.
  8. ^ In earlier years, the BBC television listing schedules has giving phrases such as 'a film series' used for imported programmes and 'the feature film' were remained until 1 September 1984.
  9. ^ Named after the American magazine of the same name, which devoted to celebrities, television reviews, video and cinema releases. It became a monthly magazine from 1991, and it was later absorbed by Satellite TV Europe magazine in 1992.
  10. ^ The colours for days of the week were adopted on 22 December 1990, they are: Saturday in red, Sunday in azure blue, Monday in light orange, Tuesday in indigo, Wednesday in medium green, Thursday in deep pink, and Friday in dark turquoise.
  11. ^ During the early 1990s, Radio Times had several satellite and cable television channels have ceased broadcasting that includes Power Station on 8 April 1991, Comedy Channel on 30 September 1992, and Lifestyle on 24 January 1993.
  12. ^ Replaced by Sky Sports on 20 April 1991.
  13. ^ As from 19 December 1992, the two consecutive adults-only services (HVC and Adult Channel) were unsuitabled.
  14. ^ Absorbed by Eurosport from 1 March 1993.
  15. ^ The station is rebranded as Radio 5 Live on 28 March 1994, that replaces educational and children's programmes with a new rolling news format, whilst retaining the sports programmes from the old service.

Related Research Articles

Channel 4 British free-to-air television channel

Channel 4 is a British free-to-air public-service television network with headquarters in London, a National HQ in Leeds and creative hubs in Glasgow and Bristol. The channel was established to provide a fourth television service to the United Kingdom in addition to the licence-funded BBC One and BBC Two, and the single commercial broadcasting network ITV. It began transmission on 2 November 1982, the day after Welsh language broadcaster S4C's launch. Although largely commercially self-funded, it is ultimately publicly owned; originally a subsidiary of the Independent Broadcasting Authority (IBA), which was established in 1990 and came into operation in 1993. In 2010, Channel 4 extended service into Wales and became a UK-wide television channel.

BBC Radio 4 British domestic radio station

BBC Radio 4 is a British national radio station owned and operated by the BBC. It broadcasts from 05:20 to 00:48 daily, a wide variety of spoken-word programmes including news, drama, comedy, science and history from the BBC's headquarters at Broadcasting House, London. It replaced the BBC Home Service in 1967. The station controller is Mohit Bakaya.

BBC Two Television channel operated by the BBC

BBC Two is a British free-to-air television network owned and operated by the BBC. It covers a wide range of subject matter, but tends to broadcast more "highbrow" programmes than the more mainstream and popular BBC One. Like the BBC's other domestic TV and radio channels, it is funded by the television licence, and is therefore free of commercial advertising. It is a comparatively well-funded public-service network, regularly attaining a much higher audience share than most public-service networks worldwide.

Regular television broadcasts in the United Kingdom started in 1936 as a public service which was free of advertising, while the introduction of television and the first tests commencing in 1922. Currently, the United Kingdom has a collection of free-to-air, free-to-view and subscription services over a variety of distribution media, through which there are over 480 channels for consumers as well as on-demand content. There are six main channel owners who are responsible for most material viewed. There are 27,000 hours of domestic content produced a year at a cost of £2.6 billion. Since 24 October 2012, all television broadcasts in the United Kingdom have been in a digital format, following the end of analogue transmissions in Northern Ireland. Digital content is delivered via terrestrial, satellite and cable, as well as over IP. As of 2003, 53.2% of households watch through terrestrial, 31.3% through satellite, and 15.6% through cable.

<i>TV Guide</i> Digital media company

TV Guide is a digital media company that provides television program listings information as well as entertainment and television-related news.

British Forces Broadcasting Service Broadcasts radio and television programmes for the British military

The British Forces Broadcasting Service (BFBS) provides radio and television programmes for Her Majesty's Armed Forces, and their dependents worldwide. Editorial control is independent of the Ministry of Defence and the armed forces themselves.

Doordarshan Indias public service broadcaster

Doordarshan is an autonomous public service broadcaster founded by the Government of India, owned by the Ministry of Information and Broadcasting and one of Prasar Bharati's two divisions. One of India's largest broadcasting organisations in studio and transmitter infrastructure, it was established on 15 September 1959. Doordarshan, which also broadcasts on digital terrestrial transmitters, provides television, radio, online and mobile service throughout metropolitan and regional India and overseas through the Indian Network and Radio India's

BBC London

BBC London is the BBC English Region producing local radio, television, teletext and online services in London and parts of the surrounding area. Its output includes the daily BBC London News and weekly Sunday Politics on television, the BBC Radio London radio station and local coverage of the London area on BBC Online and BBC Red Button. The region's headquarters are situated in the new eastern extension of the BBC's Broadcasting House.

This is a timeline of the history of the British Broadcasting Corporation.

<i>BBC Look East</i>

Look East is the name of two separate BBC regional television news programmes for the East of England made by BBC East.

BBC World Service Television, often abbreviated to WSTV, was the name of two BBC international satellite television channels between 1991 and 1995. It was the BBC's first foray into worldwide television broadcasting. In Europe, it was the successor to BBC TV Europe, which it replaced on 11 March 1991. The service was also launched in Asia as a 24-hour news and information service with minor differences, a precursor to BBC World News, launched on 14 October 1991.

<i>TVTimes</i> British television listings magazine

TV Times is a British television listings magazine published by Future plc. First published in 1955, it is known for its access to television stars and their programmes. Until 1991, in the regions where it was published, it was the only publication permitted to publish weekly listings for ITV, Channel 4 and S4C.

<i>Whats on TV</i> British magazine

What's on TV is a weekly television listings magazine published by Future PLC.

TV listings

TV listings are a printed or electronic timetable of television programs. Often intended for consumer use, these provide information concerning programming on various television channels available to the reader – either via terrestrial, free-to-air, cable, satellite or over-the-top MVPD – indicating at what time and on what channel they are due to be broadcast over a period usually encompassing about seven- to 14-days in advance.

A regional variation generally refers to times when a radio station or television station simultaneously broadcasts different programmes, continuity or advertisements to different parts of its coverage area. This may be so as to provide programming specific to a particular region, such as local news or may be so as to allow advertisements to be targeted to a particular area.

<i>TV Guide Magazine</i> American bi-weekly TV listing magazine

TV Guide Magazine is a bi-weekly American magazine that provides television program listings information as well as television-related news, celebrity interviews and gossip, film reviews, crossword puzzles, and, in some issues, horoscopes. The print magazine's operating company, TV Guide Magazine LLC, is owned by NTVB Media since 2015. The magazine was spun off from TV Guide in 2008 by then-owner Macrovision to OpenGate Capital for $1 and a $9.5 million loan.

Television in Sweden began in Sweden in 1954 with the first test transmissions, prior to the opening of the first station, Radiotjänst, two years later. A second channel was launched in 1969. Commercial television arrived in the 1980s through cable television and in 1992, the country's first terrestrial commercial channel was launched.

Engineering Announcements for the Radio and Television Trade, sometimes abbreviated to Engineering Announcements, was a weekly magazine of news and information intended for technicians and salespeople in the United Kingdom, produced and transmitted by the Independent Television Authority from 23 November 1970 until 31 July 1990, coming off air five months before the IBA was disbanded. The broadcast covered technical advances in the industry such as the launch of satellite television and NICAM stereo, along with details of new transmitters and the scheduling of transmitter downtime.

This is a timeline of the history of Scottish Television.

This is a timeline of the history of BBC Television News.

References

  1. "ABC Certificates and Reports: Radio Times". Audit Bureau of Circulations . Retrieved 19 August 2018.
  2. Currie, Tony (2001). The Radio Times Story . Kelly Publishing. ISBN   978-1903053096.
  3. "The history of Radio Times". Radio Times.
  4. Sweney, Mark (16 August 2011). "BBC Worldwide agrees £121m magazine sell-off". The Guardian.
  5. Preston, Peter (11 March 2012). "What price the Radio Times? Only private equity can tell us". The Guardian.
  6. Chapman, Matthew (11 April 2012). "Radio Times hires Hello! ad director". Media Week.
  7. "German media group buys Radio Times". 12 January 2017. Retrieved 28 September 2019.
  8. "Issue 1 - 28 September 1923 - BBC Genome" . Retrieved 10 July 2019.
  9. The BBC Story, 1920s
  10. Lord Pease (28 September 1923). "My message to "Listeners"". Radio Times. No. 1. p. 18.
  11. 1 2 "The history of Radio Times". Radio Times. Retrieved 28 September 2019.
  12. "Issue 682". genome.ch.bbc.co.uk. Retrieved 28 September 2019.
  13. "Issue 693". genome.ch.bbc.co.uk. Retrieved 28 September 2019.
  14. Carmody, Robin (July 2000). "THE GOOD NEW TIMES ... THE BRADSHAW OF BROADCASTING: 1980s – 2000". Off the Telly. Archived from the original on 14 May 2008.
  15. "Happy birthday Radio Times: Ten of the best covers from the last 90 years". Press Gazette.
  16. Conlan, Tara (8 August 2005). "For viewers of quality ..." The Guardian. Retrieved 31 July 2016.
  17. "FAQs". BBC Genome. 15 October 2014. Retrieved 19 October 2014.
  18. Radio Times coverage of the 2012 event, 18 January 2012. Retrieved 1 December 2012
  19. Radio Times – Doctor Who covers
  20. "Doctor Who – The greatest magazine cover of all time". Radio Times. BBC Magazines. Archived from the original on 24 May 2011. Retrieved 1 October 2008.
  21. Martin, Nicole (29 September 2008). "Vote Dalek image voted best magazine cover of all time". The Daily Telegraph . London. Retrieved 1 October 2008.
  22. 1 2 Briggs, Asa (1995). The History of Broadcasting in the United Kingdom: Volume IV: Sound and Vision. OUP. ISBN   978-0-19-212967-3.
  23. "Radio Times ANNUAL 1956" . Retrieved 26 December 2018.
  24. "Radio Times Facts and Figures". radiotimesarchive.co.uk. Retrieved 15 April 2018.
  25. "Former Time Inc editor-in-chief Mark Frith named as the new editor of Radio Times". Press Gazette. Retrieved 15 April 2018.
  26. "Tom Loxley and Shem Law named joint editors of Radio Times". Immediate Media Co. 10 March 2020. Retrieved 10 March 2020.
  27. 1 2 Kelion, Leo. "BBC finishes Radio Times archive digitisation effort". BBC . Retrieved 20 January 2013.
  28. 1 2 Bishop, Hilary. "Genome – Radio Times archive now live". BBC . Retrieved 15 October 2014.
  29. Sweney, Mark (16 October 2014). "BBC digitises Radio Times back issues". The Guardian.