BBC controversies

Last updated

This article outlines, in chronological order, the various controversies surrounding or involving the BBC.

Contents

Early years

1926 General Strike

In 1926, the General Council of the Trades Union Congress (TUC) called a General Strike to prevent wage reductions and worsening conditions for 1.2 million locked-out coal miners. Labour Party politicians such as party leader Ramsay MacDonald and Philip Snowden criticised the BBC for being "biased" and "misleading the public" during the strike. [1]

Prime Minister Stanley Baldwin was coached by Reith during a national broadcast about the strike which he made from Reith’s house. When Ramsay MacDonald asked to make a broadcast in reply, Reith supported the request. However, Baldwin was "quite against MacDonald broadcasting" and Reith refused the request. [2]

Baldwin's government blocked the BBC from broadcasting statements about the strike by the Labour Party and TUC leaders. When Philip Snowden, the former Labour Chancellor of the Exchequer, wrote to the Radio Times to complain about the BBC's treatment of the unions, Reith wrote that the BBC was not totally independent from the government, which had imposed some constraints on what the BBC could do. [1] Randall Davidson, Archbishop of Canterbury, wished to broadcast a "peace appeal" to call for an immediate end to the strike, renewal of government subsidies to the coal industry and no cuts in miners’ wages. Reith denied his request because he believed such a speech would be used by Winston Churchill to take over the BBC. Churchill wanted to use the BBC as a government tool during the strike. [1] Reith wrote in his diary that the government "know they can trust us not to be really impartial". [3]

A post-strike analysis carried out by the BBC's Programme Correspondence Department reported that of those polled, 3,696 commended the BBC's coverage, whilst 176 were critical. [1]

Between the wars

Since 1927, there have been arguments over impartiality at the BBC. In 1927, under a Royal Charter, the BBC became a public entity for the first time – with requirements including the need for impartiality and for staff not to express opinions on controversial subject matters.[ citation needed ]

Prior to World War II, Sir John Reith excluded Winston Churchill from the BBC airwaves. [4] At the time of the Munich Agreement of 1938, Churchill "complained that he had been very badly treated...and that he was always muzzled by the BBC". [4]

1930s to Cold War: MI5 vetting

From the late 1930s until the end of the Cold War, MI5 had an officer at the BBC vetting editorial applicants. During World War II 'subversives', particularly suspected communists such as the folk singer Ewan MacColl, were banned from the BBC. The personnel records of anyone suspicious were stamped with a distinctively shaped green tag, or "Christmas tree;" only a handful of BBC personnel staff knew what the 'Christmas trees' meant. [5] See also Wikipedia entries for Ronnie Stonham and Michael Rosen.

1930s: Commercial radio controversy

Because the BBC had become both a monopoly and a non-commercial entity, it soon faced controversial competition from British subjects who were operating leased transmitters on the continent of Europe before World War II, to broadcast commercial radio programmes into the United Kingdom. John Reith, who had been given powers to dictate the cultural output of the BBC, retaliated by leading the opposition to these commercial stations. Controversy spilled over into the press when the British government attempted to censor the printing of their programme information. The pressure was created by the success of these stations.[ citation needed ]

1930s onwards: Antipathy to Jazz

In her biography of her father, My Father—Reith of the BBC, Reith's daughter Marista Leishman said that he banned the playing of jazz music on the BBC, and that he wrote in his diary that "Germany has banned hot jazz and I’m sorry that we should be behind in dealing with this filthy product of modernity." [6] [7] It is arguable that this legacy still has influence today. A 2015 study reported that Jazz as a percentage of total music output was only 1.74% on Radio 2 and 3.62% on Radio 3. [8] Little has changed since then, even though a demographically representative survey of 16-64 year olds in 2019 found that Jazz was more popular in the UK than Classical music. [9] [10]

Post-war

1950s: Claimed involvement in Iranian coup d'état

A BBC Radio 4 documentary in 2005 claimed that it had evidence that a radio newsreader inserted the word "exactly" into a midnight timecheck one summer night in 1953, as "It is now exactly midnight", a code word to the Shah of Iran that Britain supported his plans for a coup. The shah had selected the word, the documentary said, and the BBC broadcast the word at the request of the government. Officially, the BBC has never acknowledged the code word plot. The BBC spokesman declined to comment on a possible connection. [11] [12]

1950s: Independent television controversy

Winston Churchill's government passed the Television Act 1954 that permitted the creation of the first commercial television network in Britain, ITV. This was criticised in the House of Lords by, among others, Lord Reith. [13] Churchill explained to his doctor, Lord Moran: "I am against the monopoly enjoyed by the BBC. For eleven years they kept me off the air. They prevented me from expressing views which have proved to be right. Their behaviour has been tyrannical. They are honeycombed with Socialistsprobably with Communists". [14] [15]

1965: The War Game

The War Game , directed by Peter Watkins, is a pseudo-documentary recounting the aftermath of a fictional attack on London with a one-megaton nuclear bomb. Intended for the twentieth anniversary on 6 August 1965 of the dropping of the bomb on Hiroshima, The War Game was banned by the BBC, which said it was "too horrifying for the medium of broadcasting". The chairman of the BBC board of governors, Lord Normanbrook, wrote in a secret letter to the cabinet secretary, Burke Trend, that "The showing of the film on television might have a significant effect on public attitudes towards the policy of the nuclear deterrent". [16] Although given a limited cinema release by the British Film Institute (BFI), and awarded an Oscar as Best Documentary, the film was not screened by the BBC until 1985. [16]

In 2012, John Pilger wrote that, in banning Watkins' film, the BBC was performing "the function of the state broadcaster as a cornerstone of Britain’s ruling elite". [16]

1960s

Mary Whitehouse launched her 'Clean Up TV campaign' in April 1964. In her view Hugh Greene as BBC Director General was "more than anybody else ... responsible for the moral collapse in this country." [17] The campaign of Whitehouse and her supporters soon became the National Viewers' and Listeners' Association; Mrs Whitehouse was opposed to the policies of liberalisation pursued by Greene and largely sustained by his successors at the Corporation. Whitehouse's campaign focused much more on the BBC than on ITV, and she had a high public profile for several decades. The tabloid press also criticised the BBC for what it perceived as lapses in programming quality.

In 1969 Reuters agreed to open a reporting service in the Middle East as part of a British Foreign Office plan to influence the international media. In order to protect the reputation of Reuters, which may have been damaged if the funding from the British government became known, the BBC paid Reuters “enhanced subscriptions” for access to its news service, and was in turn compensated by the British government for the extra expense. The BBC paid Reuters £350,000 over four years under the plan. [18]

1971: Yesterday's Men

Yesterday's Men is a BBC documentary first broadcast in June 1971 [19] about the former ministers of Harold Wilson's Labour government who were now experiencing opposition. [20] The approach of the programme makers, who included reporter David Dimbleby, angered Wilson and the Labour Party who saw it as displaying explicit Conservative bias. According to the official History of the BBC web page on the incident, the Labour politicians were "effectively tricked into taking part in a programme that would ridicule them". [21] During his own interview Wilson was asked by Dimbleby, in an untransmitted section of their encounter, about the money he had made from his memoirs, a question which led to a furious exchange between them. [22] Wilson wanted the programme shelved, but it was broadcast with minor changes. [20]

1979: Panorama

In November 1979 Panorama showed masked IRA men manning a roadblock in Carrickmore. [23] The Army and the Royal Ulster Constabulary withdrew their cooperation immediately and the Unionist leader James Molyneaux claimed that the filming was "at least a treasonable activity". [24] The BBC governors issued a statement which blamed the Panorama team and admitted that the filming of the IRA roadblock "would appear to be a clear breach of standing instructions in relation to filming in Ireland". [25] In the House of Commons the Conservative MP Tim Eggar requested that the Prime Minister, Margaret Thatcher, "contact the governors of the BBC to express extreme concern about the way in which the "Panorama" team seems to have encouraged the IRA to break the law in Northern Ireland". [26] Thatcher replied that the government contacted the BBC about the programme: "My hon. Friend will know that this is not the first time that we have had occasion to raise similar matters with the BBC. My right hon. Friend the Home Secretary and I think that it is time that the BBC put its house in order". [26]

1980–1990

1982: Falklands War

During the Falklands War, the Prime Minister Margaret Thatcher and some Conservative MPs believed that the BBC was excessively even-handed between Britain and Argentina, referring to "the British" and "the Argentines" instead of "our forces" and "the enemy". [27] [28]

On 2 May during a report for Newsnight , Peter Snow remarked: "Until the British are demonstrated either to be deceiving us or to be concealing losses, we can only tend to give a lot more credence to the British version of events". [29] The Conservative MP John Page complained that the programme was "totally offensive and almost treasonable". [30] Answering a question from Page on 6 May, Thatcher said that "many people are very concerned indeed that the case for our British forces is not being put over fully and effectively. I understand that there are times when it seems that we and the Argentines are being treated almost as equals and almost on a neutral basis. I understand that there are occasions when some commentators will say that the Argentines did something and then "the British" did something. I can only say that if this is so it gives offence and causes great emotion among many people". [28] The Sun newspaper published an editorial on 7 May titled "Dare Call it Treason: There are Traitors in Our Midst" which criticised Snow. [31] The Daily Mirror came to Snow's defence in an editorial titled 'The Harlot of Fleet Street', calling The Sun "coarse and demented" and that it had "fallen from the gutter to the sewer...The Sun today is to journalism what Dr Joseph Goebbels was to truth". [32]

The 10 May edition of Panorama (titled "Can We Avoid War?") also provoked outrage. [33] [34] The day after it was broadcast, the Conservative MP Sally Oppenheim asked Thatcher in the Commons: "Is she aware that for the most part, but not all, it was an odious, subversive, travesty in which Michael Cockerell and other BBC reporters dishonoured the right to freedom of speech in this country?" [35] Thatcher responded: "I share the deep concern that has been expressed on many sides, particularly about the content of yesterday evening's "Panorama" programme. I know how strongly many people feel that the case for our country is not being put with sufficient vigour on certain—I do not say all—BBC programmes. The chairman of the BBC has assured us, and has said in vigorous terms, that the BBC is not neutral on this point, and I hope that his words will be heeded by the many who have responsibilities for standing up for our task force, our boys, our people and the cause of democracy". [35] [36]

According to the commander of the British Naval Task Force, Sandy Woodward, while the British were preparing to land on San Carlos the BBC World Service broadcast that the Battle Group and Amphibious Group of the Task Force had joined up. Woodward later wrote: "I had hoped that this particular rendezvous at least could have remained a military secret until after the actual landing, but as ever the British media were more interested in the truth than in the consequences for our own people. We were infuriated". [37] Some on the Task Force said that "if we got hit on the way and lost a lot of men, the Director General of the BBC should be charged with treason". [38] Shortly before the attack on Goose Green, the BBC broadcast that an attack was imminent and that the 2 Para regiment were within five miles of Darwin. According to Woodward, there "are still some who believe that BBC report was directly responsible for the Argentinian 'ambush' in which Colonel Jones and many others died. Standing in the Ops Room of Hermes on the day the BBC effectively informed the Args of our position and bearing, I am sure we all felt the same". [38] Thatcher later wrote: "Many of the public (including us) did not like the attitude [of the media] particularly the BBC...My concern was always the safety of our forces. Theirs was news". [39] She was also angry about the BBC's disclosure of 2 Para's position: "Can there ever have been an army which had to fight its battles against media reporting like that?" [40]

1984: "Maggie's Militant Tendency" controversy

In January 1984 the BBC programme Panorama broadcast "Maggie's Militant Tendency" which claimed that a number of Conservative MPs including (Neil Hamilton, Harvey Proctor and Gerald Howarth) had links to far-right organisations both in Britain and on the Continent. [41]

The programme was based on an internal Conservative Party report compiled by Phil Pedley, Chairman of the Young Conservatives. Panorama confirmed its status with a senior Conservative Party vice chairman. The report was formally presented to the Party in the week before the programme was aired. During the making of the programme, attempts to contact some of the named MPs for comment were unsuccessful. (Hamilton's wife Christine later described how 'Neil and I had 'devised a method for making sure that Panorama personnel would not be in a position to say that Neil had refused to speak'.) [42] The programme was vetted prior to transmission by the BBC's lawyers, by the Head of Currents Affairs Television, and by the Chief Assistant to the Director General, Margaret Douglas

Two of the MPs named in the programme (Hamilton and Howarth) sued the BBC and the programme-makers. The Director-General, Alasdair Milne, reviewed the BBC's own legal advice, and that of his Chief Assistant, and declared the programme to be 'rock solid'. The Board of Governors (Chairman Stuart Young) also gave its backing for the programme to be defended in court. Stuart Young died in August 1986, two months before the libel case against Panorama came to trial. A new Chairman, Marmaduke Hussey, had been appointed, but had not formally arrived at the BBC when the trial opened on 13 October 1986. Hussey nevertheless spoke with the BBC's barrister, Charles Grey. Hussey says in his memoirs that 'Grey thought it unlikely the BBC would win.' Sir Charles Grey disputes this statement, saying that 'my junior and I both thought the case was winnable'. [43]

The first four days of the trial were given over to opening statements from Hamilton and Howarth and their lawyers, which received wide press coverage. On the evening of the fourth day the BBC's Assistant DG Alan Protheroe informed the BBC's legal team and the named defendants that the Governors now wished to settle the case immediately. This prevented the BBC's defence from being put to the court, or known to the public. [44]

Hamilton and Howarth were each awarded £25,000 in damages. Costs amounted to £240,000. They dropped their case against Phil Pedley.[ citation needed ]

There was controversy over the editing of one part of the programme which juxtaposed shots of Howarth wearing a train driver's uniform at a steam railway enthusiasts' rally with the claim that he had attended a fascist meeting in Italy, implying that the uniform he was wearing was a fascist one. [45] This issue was also not dealt with in court.

1984: Falsified coverage of miners' strike

Footage of the so-called "Battle of Orgreave" on 18 June 1984 had been filmed by a crew from the BBC. When this appeared on that evening's BBC news bulletins, it was edited and broadcast out of chronological sequence, falsely showing pickets throwing stones at the police and the police subsequently carrying out a mounted charge. [46] [47] [48] [49]

1986: Libyan raid controversy

The BBC News at Six reporting of the American bombing raid on Libya outraged Thatcher and Conservative Party Chairman Norman Tebbit because they believed it accepted the Libyan government's propaganda about civilian casualties and because it gave no airtime to American or British spokesmen to explain their governments' stances. [45] Tebbit ordered Conservative Central Office to compile a dossier on the BBC's reporting and then to hand it to the lawyer Lord Goodman for a critique. Goodman's critique largely agreed with the dossier's findings and on 30 October Tebbit submitted it to Lord Barnett, saying that the BBC's coverage was "a mixture of news, views, speculations, error and uncritical carriage of Libyan propaganda which does serious damage to the reputation of the BBC". [50] The BBC rejected its findings. [51]

1986: Secret Society controversy

In 1986 BBC journalists went on strike to protest against police raids in search of evidence that a BBC television series in production, Secret Society, had endangered national security. The police searched the BBC studios in Glasgow, Scotland, the London home of investigative journalist Duncan Campbell, and the New Statesman offices. [52]

On 12 June 1985, the controller of BBC2, Graeme MacDonald, was offered a series of documentaries by the BBC studios in Scotland in conjunction with an offer to them by Duncan Campbell whose work had previously appeared in the New Statesman magazine. The programmes were six half-hour films by Duncan Campbell (researched and presented by Campbell and produced according to BBC standards), which illuminated "hidden truths of major public concern". The six programmes were:

Work began on the series. In April 1986 Alan Protheroe, acting on behalf of BBC Director General Alasdair Milne was asked for permission to bug a private detective who said he could access a Criminal Records Office computer. Permission was granted and filming took place. The police were informed and the man was subsequently charged under Section 2 of the Official Secrets Act 1911.[ citation needed ]

The sixth programme would have revealed details of a top secret spy satellite and Alisdair Milne had already decided to cut it from the line-up when The Observer newspaper broke the story on 18 January 1987 with the headline: "BBC gag on £500M defence secret". Combined with this story was a report that the Home Office intended to restrict the broadcast receiver licence fee, the implication being that the government had decided to censor BBC investigative journalism.[ citation needed ]

Soon afterwards, a series of programmes on BBC Radio Four called My Country Right or Wrong was banned by the government because it might have revealed sensitive secrets. The series was censored only a few hours before it was due to start because it dealt with similar issues to the television series concerning the British "secret state". However, it was eventually broadcast uncut, after the government decided that it did not breach any laws or interfere with national security. [53]

1987: Sacked director general controversy

On 29 January 1987 Alasdair Milne was sacked by the newly appointed chairman of the BBC Board of Governors, Marmaduke Hussey. He was replaced by a senior BBC accountant, Michael Checkland. Milne later wrote his account of this affair in The Memoirs of a British Broadcaster. [54]

1990–2000

1988–1994: Sinn Féin broadcast ban

On 19 October 1988, Conservative Home Secretary Douglas Hurd under Prime Minister Margaret Thatcher issued a notice under clause 13(4) of the BBC Licence and Agreement to the BBC and under section 29(3) of the Broadcasting Act 1981 to the Independent Broadcasting Authority prohibiting the broadcast of direct statements by representatives or supporters of eleven Irish political and military organisations. [55] [56] The ban lasted until 1994, and denied the UK news media the right to broadcast the voices, though not the words, of all Irish republican and loyalist paramilitaries, while the ban was targeted primarily at Sinn Féin. [57]

Government intimidation and laws before the ban had already resulted in forms of self-censorship. [55] An INLA interview in July 1979 on BBC's Tonight caused a controversy involving Prime Minister Thatcher and was the last time such an interview was heard on British television. [58] The 1980 Panorama film of the IRA on patrol in Carrickmore was seized by police under the Prevention of Terrorism Acts following an outcry in parliament and the press. [59] In 1985 an edition of BBC's Real Lives series ("At the Edge of the Union") was temporarily withdrawn under government pressure. BBC governors found themselves in conflict with management and the corporation's journalists went on strike for a day. The programme was later transmitted with minor changes. [60]

Coverage of Sinn Féin by the BBC before the ban was minimal. In 1988 Sinn Féin was only heard or seen on television 93 times, had only 17 of the 633 formal BBC interviews as compared to 121 interviews with the Conservative Party and 172 with the Royal Ulster Constabulary and the civil service, and were never interviewed in the studio like many other participants. [61] However, after the ban there was a steep decline in coverage of Sinn Féin and republican viewpoints, with television appearances being reduced to 34 times in the following year, and the delays and uncertainties caused by ambiguities, voice-overs and subtitles often lead to coverage and films being dropped entirely. [62]

The BBC's Head of Editorial Policy, Richard Ayre, looked for ways to allow the continuation of news reporting on the subject, during a time when 'The Troubles' in Northern Ireland were a matter of great importance and interest. He established that the ban could not prevent the BBC's use of actors to speak Adams' and other Republicans' words. The net effect of the ban was to increase publicity. [63]

October 1998: Richard Bacon cocaine controversy

On 18 October 1998, a presenter of the children's television programme Blue Peter , Richard Bacon, was in the headlines when it emerged he had taken cocaine. He was released from his BBC contract immediately. [64] [65]

2000–2010

2003–2004: Death of Dr David Kelly, Hutton Report, and Butler Report

In May 2003, the defence correspondent of the BBC Radio 4 Today programme, Andrew Gilligan, quoted a government official who stated that the British government had "sexed up" a dossier concerning weapons of mass destruction in Iraq, against the wishes of the intelligence services. A newspaper report claimed that Alastair Campbell (the Prime Minister's Director of Communications and Strategy), was responsible. The government strongly denied the claims and this prompted an investigation by parliament.[ citation needed ]

A Ministry of Defence scientist, Dr David Kelly, was named as the alleged source of the news item, which led to official sources suggesting that Dr Kelly was not a credible source. The subsequent suicide of Dr Kelly resulted in an escalation of the conflict between the government and the BBC, during which both sides received severe criticism for their roles in the matter.

The publication in January 2004 of the Hutton Report into Dr Kelly's death was extremely critical of Andrew Gilligan, and of the corporation's management processes and standards of journalism. In the aftermath, both the chairman of the BBC Gavyn Davies and the Director-General Greg Dyke resigned, followed by Gilligan himself. Lord Hutton was accused of failing to take account of the imperfections inherent in journalism, while giving the government the benefit of the doubt over its own conduct. Large parts of the media branded the report a whitewash. [66]

A second inquiry by Lord Butler of Brockwell did review the intelligence on weapons of mass destruction and the production of the dossier. Amongst other things, the Butler Report concluded that:

"... the fact that the reference [to the 45 minute claim] in the classified assessment was repeated in the dossier later led to suspicions that it had been included because of its eye-catching character."

Andrew Gilligan claims that the Butler Report vindicated his original story that the dossier had been "sexed up". [67]

2004–2007: Balen Report

The BBC fought to overturn a ruling by the Information Tribunal that the BBC was wrong to refuse to release to a member of the public under the Freedom of Information Act of 2000 (FOI) the Balen report on its Middle East coverage. The report examines the BBC's coverage of the Arab–Israeli conflict. [68] [69]

On Friday 27 April 2007 the High Court rejected Steven Sugar's challenge to the Information Commissioner's decision. However, on 11 February 2009 the House of Lords (the UK's highest court) reinstated the Information Tribunal's decision to allow Mr Sugar's appeal against the Information Commissioner's decision. The matter goes back to the High Court for determination of the BBC's further appeal on a point of law against the Tribunal's decision.

The BBC's press release following the High Court judgement included the following statement:

"The BBC's action in this case had nothing to do with the fact that the Balen report was about the Middle East – the same approach would have been taken whatever area of news output was covered." [70]

Mr Sugar was reported after his success in the House of Lords as saying:

"It is sad that the BBC felt it necessary to spend hundreds of thousands of pounds of public money fighting for three years to try to load the system against those requesting information from it. I am very pleased that the House of Lords has ruled that such obvious unfairness is not the result of the Act." [71]

Steven Sugar died of cancer in January 2011, [72] and it remains unclear what will happen with the legal battle. There is the possibility of someone picking up the case on Mr. Sugar's behalf. The Supreme Court says it has listed the case provisionally for another hearing in Autumn 2011. [73]

2004–2011: Siemens outsourcing

In 2004 the BBC Governors approved a deal to outsource the BBC's IT, telephony and broadcast technology (which had previously been run by the corporation's internal BBC technology division) to the German engineering and electronics company Siemens IT Solutions and Services (SIS). It was claimed that the sale of BBC Technology would deliver over £30 million of savings to the BBC. [74] In June 2007 a report published by the House of Commons Public Accounts Committee was critical of the deal, claiming that BBC management had omitted £60 million' worth of hidden costs in its application to the Board of Governors and that the profits to Siemens had not been taken into account. Recorded savings to the BBC had amounted to £22m, 38% lower than the BBC's original forecast. [75] [76]

The BBC's partnership with Siemens underwent some high-profile difficulties, including issues with the corporation-wide switchover to an IP telephony system in 2009; [77] a major outage of the BBC website in 2011; [78] and Siemens was the original technology partner in the Digital Media Initiative until its contract was terminated in 2009 (see below). [79] In December 2010, SIS was acquired from Siemens by the French company Atos and BBC IT, broadcast and website systems are now managed by Atos. [80] [81]

March 2007: Blue Peter phone-in

A phone-in competition supporting Unicef, held by the children's programme Blue Peter in November 2006, was revealed to have been rigged. The winning caller in the competition was actually a visitor to the set who pretended to be calling from an outside line to select a prize. The competition was rigged because of a technical problem with receiving the calls. [82] The controversy was the beginning of a wider controversy in which a number of other broadcasters were fined for faking telephone competitions. [83]

March 2007: BBC Jam

In 2006 the BBC launched a free educational website for children, BBC Jam, which cost £150 million. Following complaints by a number of commercial suppliers of educational software that the BBC was engaging in anti-competitive practices by providing this service for free, the BBC Trust announced that the website would be suspended pending a review. [84] The following year it was decided that the service would not be relaunched and it was closed permanently. [85]

July 2007: A Year with the Queen

In early 2007 the BBC commissioned RDF Media to make a behind-the-scenes film about the monarchy, titled Monarchy: The Royal Family at Work , for BBC One. A 60-second trailer was shown at the BBC1 autumn launch in London on 11 July. The trailer showed two clips of Queen Elizabeth II; one in which she tells photographer Annie Leibovitz that she will not remove her crown to make the scene look "less dressy", and another in which the Queen says "I'm not changing anything. I've done enough dressing like this". [86]

The shots in the trailer were edited out of sequence, making it appear as if the Queen had abruptly left the photo shoot, when in fact, the second shot showed her entering the shoot. BBC 1 Controller Peter Fincham told journalists at the launch that it showed the monarch "losing it a bit and walking out in a huff". [87]

The next day, newspapers and other media sources ran headlines stating that the Queen had stormed out during the session. On 12 July, the BBC released a formal apology [88] to both the Queen and Leibovitz. On 16 July, RDF Media admitted it was "guilty of a serious error of judgement"; Fincham and RDF Media chief creative officer Stephen Lambert both resigned. [89]

In October 2007, the BBC released the report of its investigation into the incident. The investigation concluded that nobody at the BBC "consciously set out to defame or misrepresent the Queen" and that there was never a possibility "that the misleading sequence could have been included in the finished documentary to be broadcast by the BBC" but that nonetheless "the incident reveal[ed] misjudgements, poor practice and ineffective systems as well, of course, as the usual helping of bad luck that often accompanies such sorry affairs." [90]

September 2007: The Blue Peter cat

When the children's programme Blue Peter acquired a pet cat in January 2007, it held an internet vote to choose a name for the animal. In September of that year, it was revealed that viewers had selected the name Cookie, but producers changed the result to Socks instead, leading to accusations of breach of audience trust. An apology to viewers was subsequently made on the programme. [91]

2008: The Russell Brand Show prank telephone calls row

In a show recorded on 16 October 2008 and broadcast two days later, Brand made several phone calls, along with guest Jonathan Ross, to the home of actor Andrew Sachs, claiming that Brand had sexual relations with his granddaughter Georgina Baillie, along with further apparently lewd suggestions. Later coverage in the Daily Mail newspaper led to number of complaints, and ultimately Ross left the corporation.

2009: Refusal to broadcast Gaza DEC Appeal

On 22 January 2009, the BBC declined a request from the Disasters Emergency Committee [92] (DEC) to screen an aid appeal intended to raise money to aid the relief effort following then recent hostilities in the Gaza Strip. Explanations cited by Mark Thompson, the BBC's then Director General raised doubts about the possibility of delivering aid in a volatile situation and highlighted the need to avoid any risk of compromising public confidence in the BBC's impartiality in the context of an ongoing news story. [93]

Because of a lack of consensus among UK broadcasters, with British Sky Broadcasting announcing it would follow the BBC's view, TV channels in the UK initially decided not to broadcast the appeal. [94] A public demonstration occurred outside Broadcasting House on 24 January with former cabinet minister Tony Benn attacking the decision in an interview on BBC News 24 during which he read out the appeal address, and alleging that the Israeli government was preventing the appeal from being broadcast. [95]

The Guardian reported that the BBC faced a revolt from its journalists over the issue, and that they had been threatened with dismissal if they spoke out. [96] In an editorial, the paper described the refusal to broadcast the appeal as 'taking a partisan stance' and an error of judgement.

Four days after the BBC refusal, ITV, Channel 4 and Five broadcast the appeal intact on 26 January. The BBC also broadcast substantial extracts from the appeal in its TV news programmes.

The BBC's decision came in for criticism across the political spectrum including from senior politicians such as Nick Clegg, Douglas Alexander and Hazel Blears and public figures like the Archbishops of York [97] and Canterbury, [98] although it was supported by a few commentators such as Dominic Lawson. [99]

On 25 January 2009, then Secretary of State for International Development Douglas Alexander supported the appeal telling Sky News: "My appeal is a much more straight forward one. People are suffering right now, many hundreds of thousands of people are without the basic necessities of life. That for me is a very straight forward case and I sincerely hope that the British people respond with characteristic generosity." [100]

MP Richard Burden put forward an early day motion calling on the BBC to screen the appeal which received the support of 112 MPs. [101] [102] Meanwhile, another Labour MP, Gerald Kaufman, complained about "nasty pressure" on the BBC from Israeli lobbyists. However, Mark Thompson, the Director-General of the BBC, denied that the decision was due to Israeli pressure. [103] Complaints to the BBC about the decision were directed to Mark Thompson's blog. [104] BBC's Newsnight programme reported that the BBC had received over 15,000 complaints as well as 200 letters of support. [105]

After the appeal was broadcast on Channel 4 on 26 January 2009, Niaz Alam resigned as an external member of the BBC's Appeals Advisory Committee in protest [106] at the BBC's explanation of its refusal to broadcast the appeal, after news coverage gave the impression the whole of this committee had been party to the decision.

A version of his resignation letter, [107] was published in Private Eye, [108] defending the impartiality of the Disasters Emergency Committee's recommendation and criticising the BBC's refusal to broadcast the appeal. The letter also disputed the logic of the justification to block the appeal on grounds of impartiality by pointing out that 'the ultimate logic of a policy of avoiding appeals arising out of politically controversial conflicts would be for the BBC to ignore major humanitarian crises.'

Journalist and broadcaster Peter Oborne wrote and presented an edition of Channel 4's Dispatches titled "Inside Britain's Israel Lobby, " in which this controversy was featured as one small part towards the end, when he discussed the BBC's refusal to broadcast the 2009 DEC Gaza appeal with Niaz Alam.

The BBC Trust reported in its 'Decision of the BBC Trust' document on the appeal that, 'the BBC Executive had received about 40,000 complaints about the Director General's decision'. [109] The BBC's chief operating officer, Caroline Thomson, affirmed the need to broadcast "without affecting and impinging on the audience's perception of our impartiality" and that in this case, it was a "real issue." [110]

The 2009 Gaza appeal is the only occasion on which the BBC is known to have refused an appeal broadcast request from the DEC.

It is reported the 2009 DEC Gaza appeal screened only by Channel 4 and ITV raised £8.3m. [111] In August 2014 the BBC broadcast a new DEC aid appeal for people in Gaza, [112] without similar controversy, which raised £16m over two years. [113]

2009: BNP Question Time appearance

Following the improved performance of the British National Party in the 2009 European elections, the BBC controversially changed its stance on the appearance of the BNP on the flagship current affairs talk show, Question Time , and invited party leader Nick Griffin to appear on its edition of 22 October 2009. The BBC was also obliged to transmit party political broadcasts by the BNP.

2008–2013: Digital Media Initiative

In 2008 the BBC launched the Digital Media Initiative (DMI), a technology programme intended to streamline broadcast operations by moving to a fully digital, tapeless production workflow at a cost of £81.7 million. It was forecast to deliver cost savings to the BBC of around £18 million. DMI was contracted out to the technology services provider Siemens with consulting by Deloitte.

Costs of the project rose after a number of technical problems and delays, and in 2009 the BBC terminated the contract with Siemens. [114] BBC losses were estimated to be £38.2m, [79] partially offset by a £27.5m settlement paid by Siemens, leaving a loss of £10.7m to the BBC. The BBC was criticised by the UK National Audit Office in 2011 for its handling of the project. [115]

In 2009 the BBC brought the DMI project in-house and started work on a digital system to be known as Fabric. [116] Lord Hall, the BBC's Director General, announced in late May 2013 that the project was to be abandoned after costs reached £98 million. [117] [118]

2009–2012: Denis Avey Claims

On 29 November 2009 BBC News Channel broadcast claims by Denis Avey that he smuggled himself into Monowitz concentration camp in 1944. These claims were presented as fact on the BBC website [119] and became the subject of the best-selling book The Man who Broke into Auschwitz co-authored by Avey and BBC journalist Rob Broomby. Avey's claims generated considerable controversy, and were questioned in a number of newspapers. [120] The BBC came under criticism for having broadcast these and for promoting the book. [121] [122] The BBC subsequently acknowledged the controversy in a subsequent programme. [123]

2009–2014: Women in panel shows

In 2009, the actress and comedian Victoria Wood stated that BBC panel shows were too male-dominated, and involved "a lot of men topping each other". [124]

In February 2014 the television executive Danny Cohen said that there would no longer be any all male comedy panel shows on the BBC and all shows must contain a woman. The journalist Caitlin Moran referred to tokenism already existing on such shows. [125] Dara Ó Briain, host of BBC 2 panel show Mock the Week , also referred to tokenism and "token woman" speaking against this idea. [126] Comedian Milton Jones called it "counterproductive". [127]

Journalist Deborah Orr, although she also considered it "tokenistic", wrote in favour of the plan: "The issue of gender representation on panel games is comparatively trivial. But the fact is this: if comparatively trivial contemporary manifestations of long-standing disadvantage cannot be seen for what they are, and dealt with, but instead become bemired in trenchant opposition, what hope is there in tackling the vast, brutal and comprehensive ones." [128]

2010–2019

2010: Weapons claims offend Bob Geldof, Ethiopia and Africa

In March 2010 Bob Geldof confronted Andrew Marr on a BBC report claiming the Ethiopian government used money raised for the famine to pay for weapons. Geldof and the Band Aid Trust reported the BBC to Ofcom over the incident. [129] Development agency Christian Aid announced it too would make a complaint to the BBC Trust. [130] The Ethiopian ambassador to the UK Berhanu Kebede called it a "disgrace" and a "ridiculous report" and said the BBC had "destroyed its credibility in Africa" by making such claims. [131] Geldof said it would be a "tragedy" if British people refused to donate money due to the BBC claims. [132]

The BBC initially announced that it was standing by its report and claimed to have evidence to back up its stance. [133] The BBC was forced to broadcast a series of apologies in November 2010 after realising that it did not have enough evidence that any money was spent on weapons, basing much of the unfounded claims on a CIA report it had failed to question. It also apologised to Geldof for claiming that he had refused to respond to its fabricated story, with Geldof saying that much damage had been caused by the BBC to charity campaigns.[ citation needed ] Mr. Geldof also said "appalling damage" had been caused to the Band Aid Trust by the BBC. [134]

2007–2011: Accusations of ageism and sexism

The BBC was accused of ageism and sexism when news presenter Moira Stuart (55) – the first black female television newsreader – was sacked in April 2007 after more than two decades of presenting, despite many male presenters in similar situations being allowed to continue in their jobs. [135] In November 2008, four female Countryfile presenters (Michaela Strachan, Charlotte Smith, Miriam O'Reilly and Juliet Morris), all in their 40s and 50s, were dismissed from the show. [136]

The issue returned in July 2009, when former theatre choreographer Arlene Phillips (66) was replaced on the Strictly Come Dancing panel by Alesha Dixon, a pop-star half her age. [137] The males on the show were Len Goodman (65), Bruno Tonioli (53), Craig Revel Horwood (44), and Bruce Forsyth (81). [137]

Former Countryfile presenter Miriam O'Reilly claimed she was "warned about wrinkles", [138] and won an employment tribunal against the corporation on the grounds of ageism and victimisation – but not sexism. [139] With other older women also dropped by the BBC, Joan Bakewell claimed the BBC's policy was "damaging the position of older women in society", whilst former Liberal Democrat leader Menzies Campbell said that the BBC was obsessed with youth culture and was shallow thinking. [140]

2010–2011: QI and Tsutomu Yamaguchi

In December 2010, the BBC broadcast an episode of its TV quiz show QI in which panellists made jokes during a discussion about Tsutomu Yamaguchi, who survived both atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki in August 1945. [141] Yamaguchi had died only earlier that year. [141] The Japanese embassy in London wrote a letter of complaint to the BBC about the content of its quiz show after being alerted to the offensive content when viewers in Japan contacted diplomatic staff. [141] Yamaguchi's daughter also made known how upset she was as a result of the comments broadcast on the BBC. [142] She said that Britain, as a nuclear power, had no right to "look down" on her father. [143]

In January 2011, the BBC issued an apology for "any offence caused" to Japan by the incident, recognising "the sensitivity of the subject matter for Japanese viewers". [141] In February 2011, the BBC blamed a "strength of feeling" in Japan following its atomic bomb joke broadcast for the cancellation of the filming of part of its Planet Word documentary in Japan. [144] The documentary was due to be presented by Stephen Fry, the host of QI. [145]

2011: Top Gear comments on Mexico

On 30 January 2011, the BBC broadcast an episode of its motoring TV show Top Gear during which presenters referred to Mexicans as both "lazy" and "feckless" and Mexican food as "refried sick". [146] The broadcast caused many complaints in Mexico, including in newspapers and websites, while a motion of censure was considered in the Mexican senate and the BBC Spanish-language website BBC Mundo received protests. [146] Richard Hammond, one of the presenters, expressed doubt that there would be any complaints against them as, he alleged, the Mexican ambassador would be asleep. [146]

British MPs described the comments as "ignorant, derogatory and racist" and called on the BBC to say it was sorry. [146] Mexico's ambassador in London also requested that the BBC say it was sorry for the "offensive, xenophobic and humiliating" comments. [146] [147] The legal firm who previously pursued the media in the Shilpa Shetty case involving comments in Big Brother have engaged clients for the case. [148]

The BBC then offered an apology, though it claimed there was no "vindictiveness" in the remarks and that they were just part of the stereotype-based comedy the organisation espoused, such as when it "make[s] jokes about the Italians being disorganised and over dramatic, the French being arrogant and the Germans being over-organised". [146] [149] Trevor Phillips, head of the Equality and Human Rights Commission, told The Sunday Times that he was "not going to get hot under the collar about schoolboy provocation which frankly is organised so that we can get into a ruck and sell more DVDs for Jeremy Clarkson – Jeremy is rich enough". [150]

Fake child labour footage in Bangalore

The BBC's 50-year-old flagship weekly current affairs programme Panorama had aired a documentary claiming that Bangalore-based suppliers of Primark, a hugely successful retailer with 220 stores across Europe, were using child labour in their production in 2008. The claim has been found to be untrue and the BBC apologised to Primark admitting its mistake. Responding to Primark's protest, the BBC conceded in a 49-page report that footage of three boys engaged in completing garments for Primark was "more likely than not" to have been "not genuine" after a three-year internal inquiry. [151]

UEFA Euro 2012 in Poland and Ukraine

During the UEFA Euro 2012 football tournament in Poland and Ukraine, the BBC current affairs programme Panorama aired Euro 2012: Stadiums of Hate, which discussed racism in the sport. It included recent footage of supporters chanting various xenophobic slogans and displays of white power symbols and banners in Poland, as well as Nazi salutes and the beating of a few South Asians in Ukraine. [152] The documentary was widely commented in the British press, but later criticised for being one-sided, sensationalist and unethical. The critics included other British media outlets, Polish anti-racism campaigners and black and Jewish community leaders in Poland. Polish and Ukrainian politicians and journalists, British fans visiting Poland and Ukraine and Gary Lineker also voiced similar concerns about the broadcast. [153] [154] [155] [156]

The executive director of the Jewish Community Centre of Kraków, Jonathan Ornstein, a Jewish source used in the film said: "I am furious at the way the BBC has exploited me as a source. The organization used me and others to manipulate the serious subject of anti-Semitism for its own sensationalist agenda... the BBC knowingly cheated its own audience – the British people – by concocting a false horror story about Poland. In doing so, the BBC has spread fear, ignorance, prejudice and hatred. I am profoundly disturbed by this unethical form of journalism." [153]

The Guardian reported: "Other sources have come forward to say that an interview with a Jewish Israeli player was also cut from the programme because he failed to confirm Panorama's "anti-semitism" thesis. The BBC interviewed midfielder Aviram Baruchian, who plays for the Polish team Polonia Warsaw. One source who was present said the Panorama journalists had complained afterwards that the interview was "useless". Panorama strongly denies this. [157]

Despite the BBC warning, Poland and Ukraine fans were not exhibiting racist attitudes. By the end of the tournament however, four other nations were fined by UEFA for the racist activities of their fans: Germany, Spain, Croatia and Russia. [158]

June 2012: Diamond Jubilee coverage

The BBC's live television coverage of the Queen's Diamond Jubilee River Thames Pageant on 3 June 2012 attracted some criticism in the media, and the corporation reportedly received over 4500 complaints from members of the public about the broadcast. [159] Criticism centred on the "informal" style of presentation which was perceived by some commentators to be too lowbrow for a royal occasion. Some reviewers thought that the BBC presenters had concentrated too much on interviewing celebrities and that they were insufficiently prepared to add depth to the TV commentary. [160]

The actor and writer Stephen Fry was of the opinion that the coverage was "mind-numbingly tedious", [161] and BBC radio presenter Sue MacGregor expressed disappointment that the coverage had failed to provide sufficient historical context to viewers. [162] Poet Laureate Carol Ann Duffy [163] and composer Gavin Greenaway [164] publicly criticised the lack of television coverage given to the music which had been specially commissioned for the event. BBC creative director Alan Yentob defended the BBC's coverage, citing high audience approval ratings, and Director-General of the BBC Mark Thompson congratulated BBC staff for their work on the broadcast. [165]

October 2012: Jimmy Savile abuse scandal

In early October 2012, it was found that a Newsnight investigation to allegations of sexual abuse by the late Jimmy Savile had been shelved shortly before it was due to be broadcast. [166] On 11 October George Entwistle, the Director-General of the BBC, directed the head of BBC Scotland, Ken MacQuarrie, to commence an investigation into why this program was cancelled, [167] He also announced an investigation into the BBC's child protection policy, and another into the prevalent culture within the department, particularly at the time of Savile's employment. [168] [169]

On 23 October 2012, Entwistle appeared before the Culture, Media and Sport Committee to answer questions following revelations that Savile had abused children on BBC property while working for the BBC. When asked by committee chairman John Whittingdale if the BBC's reputation for trust and integrity was in jeopardy, Entwistle stated that allegations of child abuse at the BBC were a "very, very grave matter". [170] A Panorama investigation reported on what they considered to have been a paedophile ring that might have operated for at least 20 years, and possibly as long as 40 years, and BBC World Affairs editor John Simpson described it as the BBC's "biggest crisis for over 50 years". [171]

On 12 November the BBC announced that its director of news Helen Boaden was "stepping aside", together with her deputy Steve Mitchell, prior to the outcome of an investigation into the Savile child abuse claims. [172] Nick Pollard's report into the shelving of a Newsnight report on Savile in 2011 was published on 19 December 2012. It concluded that the decision to drop the original report was "flawed", but that it had not been done to protect programmes prepared as tributes to Savile. Pollard's report criticised George Entwistle for apparently failing to read emails warning him of Savile's "dark side", [173] and stated that, after the allegations against Savile eventually became public, the BBC fell into a "level of chaos and confusion [that] was even greater than was apparent at the time". [174] The BBC announced that Newsnight editor Peter Rippon and deputy editor Liz Gibbons would be replaced, and that deputy director of news Steve Mitchell had resigned, but that Helen Boaden would return to her role. [174]

On 21 January 2013, the BBC News website ran a story that revealed that the BBC had received 216 complaints for their children's channel CBeebies having shown a repeat of a cancelled children's programme called Tweenies the previous day, that showed a character impersonating Jimmy Savile by wearing a blonde wig, mimicking Savile's accent and using Savile's catchphrase "Now then, guys and gals". Government communications industry regulatory body Ofcom said it had received "tens" of complaints as well. The episode had been made in 2001, over a decade before the scandal came to light, and the programme had ended production entirely in 2003. The BBC responded with the following:

"This morning CBeebies broadcast a repeat of an episode of the Tweenies [ sic ], originally made in 2001, featuring a character dressed as a DJ impersonating Jimmy Savile. This programme will not be repeated and we are very sorry for any offence caused." [175]

November 2012: Lord McAlpine falsely implicated in child abuse scandal

In the aftermath of the Jimmy Savile scandal, Newsnight investigated the North Wales child abuse scandal. On 2 November 2012, a former resident of the Bryn Estyn children's home was reported on Newsnight claiming that a prominent, but unnamed, former Conservative politician had sexually abused him during the 1970s. [176] The rumour was spread by users of Twitter and other social media which identified the politician. After The Guardian reported a possible case of mistaken identity, [177] Lord McAlpine issued a strong denial that he was in any way involved, asserting that the allegations were wholly false and seriously defamatory. The accuser unreservedly apologised, admitting that, as soon as he saw a photograph of the individual, he realised he had been mistaken. The BBC also apologised.

However McAlpine about whom the claims were made, began legal proceedings against the broadcasters who made allegations about him, [178] eventually settling for £185,000 from the BBC and £125,000 from ITV. [179] In a subsequent libel case, Sally Bercow, wife of John Bercow, Speaker of the House of Commons, was prosecuted for libel regarding her Twitter posting which named McAlpine. Following a High Court verdict in favour of the plaintiff, where Bercow's comment was found to have been defamatory, she paid undisclosed damages to McAlpine. [180]

The decision to broadcast the Newsnight report without contacting its subject led to further criticism of the BBC, and the resignation of its Director-General, George Entwistle on 10 November. [181] It was later announced that Entwistle's severance package was in excess of £1.3 million. Harriet Harman, Labour's Shadow Secretary of State for Culture, Media and Sport, declared that Entwistle had been rewarded for 'failure'. [182]

July 2013: Executive payoffs

The large severance payments given to departing BBC executives came to widespread media attention in 2013 when the National Audit Office conducted an investigation into BBC senior management pay. The practice had been going on for a number of years. Senior executives whose payments were criticised included: chief operating officer Caroline Thomson, who received a total of £680,400 on her departure in 2011; Deputy Director-General Mark Byford who also left the BBC in 2011, taking £949,000; CEO of BBC Worldwide John Smith who was paid a total of £1,031,000 in 2011 (he later returned £205,000); George Entwistle who left the Director-General job after only 54 days following the Savile crisis, and received a payment of £511,500; and Roly Keating, the head of BBC Archives, who received a £375,000 severance payment in 2012 (which he later repaid in full). Margaret Hodge, chair of the Public Accounts Committee, criticised the practice, calling it an "outrageous waste of licence fee payers' money." Following his appointment as Director General, Lord Hall introduced a £150,000 cap on severance payments. [183] Mark Thompson stated to the PAC that the payments had been fully approved by the BBC Trust. [184]

November 2013: Generation War

BBC plans to broadcast the German ZDF film Generation War [185] upset certain British residents of Polish origin, as the film had already been accused of slandering the Polish anti-Nazi underground Armia Krajowa as anti-Semites, and of portraying false stereotypes of Poles and Germans during the period of occupation. [186] In Germany, after ambassador Jerzy Marganski sent a letter of complaint to ZDF, the broadcaster provided corrective actions producing and broadcasting film 'Kampf ums Überleben'. [187]

On 14 August 2014, Sir Cliff Richard's apartment in Berkshire was searched by South Yorkshire Police in relation to an alleged historical sexual assault on a boy aged under 16. [188] BBC reporters were on the scene as police arrived, and a BBC helicopter covered the raid as it happened. [189] Richard, who was in Portugal at the time, released a statement asserting that the allegation was "completely false" and complained that the press appeared to have been given advance notice of the search – whereas he had not been. [190] The BBC's home affairs correspondent Danny Shaw stated that the media presence at Richard's home "was highly unusual – it appears to be a deliberate attempt by police to ensure maximum coverage", but added: "That's not illegal - but there are strict guidelines." [188] South Yorkshire Police initially denied leaking details of the property search, but later confirmed that they had been "working with a media outlet" about the investigation. [191]

By 19 August, the BBC claimed to have received up to 594 complaints regarding the coverage. [192] Barrister and broadcaster Geoffrey Robertson questioned the legality of the search and called for an independent inquiry into the police operation and the prior leaking to media of the property search. [191] Former Attorney General Dominic Grieve accused the police of having a "collusive relationship" with the BBC, claiming that the decision to tip off the BBC "seems quite extraordinary." [193] Officials from the BBC and South Yorkshire Police were called before the Home Affairs Select Committee on 2 September. There, the chief constable of South Yorkshire Police accused the BBC of "extortion"; however, MPs dismissed this, with chairman Keith Vaz stating that the BBC had "acted perfectly properly" in its coverage of the raid. [194]

After being told he would not be charged in June 2016, Richard said that he was considering suing the BBC. The BBC apologised for "distress" caused by its coverage but stood by the story as it believed it was in the public interest. [195] Richard sued the BBC and was awarded £210,000 in damages in July 2018 after London's High Court ruled that the broadcaster had infringed his right to privacy. [196]

September 2014: Coverage of Scottish independence campaign

Throughout the campaign preceding the Scottish independence referendum held on 18 September 2014, there were accusations claiming that the BBC was neither neutral nor impartial.

On 14 September 2014 thousands of protesters demonstrated outside BBC Scotland's headquarters in Glasgow accusing the corporation and its political editor Nick Robinson of broadcasting “lies” and of being “biased” against the Yes Scotland campaign. [197] The demonstrators demanded that Robinson be dismissed. [198] The 'Yes' campaign was not itself involved in the demonstration. The protestors also later complained that coverage about the demonstration was not broadcast by the BBC. [199]

Alex Salmond, Scotland's First Minister and leader of the Scottish National Party, agreed with the view that the BBC was biased in favour of retaining the union. However, in an interview given after his clash with Robinson, he said he believed it was the fault of the BBC's London-based staff rather than BBC Scotland itself. [200]

Professor John Robertson and a team at the University of the West of Scotland monitored news broadcasts of the BBC and ITV until September 2013 for their study Fairness in the First Year. The report found that the BBC was biased against the 'Yes' campaign in matters of airtime, sequencing of news items, prevalence of "bad news" items, and misleading presentation of sources as impartial. [201] [202] John Boothman, BBC Scotland's head of news and current affairs, rejected Robertson's accusation that the BBC had suppressed coverage of the report, while Ken MacQuarrie, director of BBC Scotland, rejected the report's allegations. [203] [204]

March 2015: Jeremy Clarkson's contract

On 11 March 2015, the BBC suspended Jeremy Clarkson after a reported altercation with a producer. [205] It was later established that Clarkson, in a "fracas", had punched producer Oisín Tymon during an argument over catering arrangements at the Top Gear production crew's hotel. [206] A petition on change.org to reinstate Clarkson gained over one million signatories before it was delivered to the BBC. [207]

On 25 March 2015, the BBC announced that Jeremy Clarkson's Top Gear contract would not be renewed and that he would be dropped from the programme. [208] After an internal investigation, the final decision had been taken by Tony Hall, director general of the BBC. [209] This development led the other Top Gear presenters, Richard Hammond and James May, to support Clarkson by quitting Top Gear themselves (by allowing their BBC contracts to expire at the end of March without renewal). [210]

January 2016: co-ordinated on-air resignation of Stephen Doughty

In January 2016, the team behind the BBC's Daily Politics show co-ordinated the on-air resignation of Labour politician Stephen Doughty shortly before the start of Prime Minister's Questions. The show's output editor Andrew Alexander wrote a (later deleted) blog post for the BBC website explaining how this had come about. Alexander wrote: "We knew his resignation just before PMQs would be a dramatic moment with big political impact". The timing of the announcement ensured Labour leader Jeremy Corbyn was caught off guard. BBC News political editor Laura Kuenssberg "sealed the deal" with Doughty before filming, even though it appeared to viewers that the resignation had been unplanned. A camera crew even filmed Doughty and Kuenssberg arriving at the studio together in advance of the announcement, this to televise later on news bulletins. [211]

2017 and 2018: Gender pay gap controversy

In July 2017, in response to a demand from the UK government as a condition of its new royal charter, the BBC published a list of all employees who earned more than £150,000. [212] [213] [lower-alpha 1] Of the 96 BBC employees making over this threshold, 62 were men and 34 were women, and of the seven highest earners, all were men. [212] [214] The disclosure prompted criticism of the BBC over the gender pay gap; other critics also criticised a lack of ethnic diversity among the highest-earning BBC personalities. [213] [214] [215]

Early in January 2018, it was announced that Carrie Gracie, the BBC's China editor, had resigned from the role because of the salary gender disparity. [216] A pre-broadcast conversation between Today presenter John Humphrys and Jon Sopel, the BBC's North America editor, was leaked a few days later. Humphrys was recorded joking about the disparity. BBC management itself was said to be "deeply unimpressed" with Humphrys' comments. [217]

It became known on 26 January that some of the BBC's leading male presenters would take a pay cut. According to the BBC's media editor Amol Rajan, Huw Edwards, Jeremy Vine, and John Humphrys were among those to have agreed to a salary reduction. [218]

2019: Naga Munchetty accused of breaching BBC rules

In September 2019 the BBC upheld a complaint against Naga Munchetty for having breached BBC rules by giving an opinion on comments made by Donald Trump. [219] [220] Munchetty was reprimanded by the BBC for breaching its charter. [221] After representations in her favour from many sources, Munchetty was cleared by Lord Hall, who commented: "racism is racism and the BBC is not impartial on the topic". [222] [223]

2019: Removal of audience laughter from Question Time footage in a news report

In a special Question Time leaders' debate held on 22 November 2019 ahead of that year's UK general election, the leader of the Conservative Party and the Prime Minister of the UK Boris Johnson was met with a question from an audience member about being honest in Johnson's position. The question was subsequently followed by laughter and applause from other audiences, while Johnson was struggling to answer. [224]

The footage from the moment was largely untouched (complete with sound) in a report broadcast during that night's BBC News at Ten , but in another report about the same debate aired during the shorter Saturday lunchtime bulletin the next day, the laughter had been removed from the footage. A viewer, who had quickly noticed the difference between the footage from the debate and the report from the lunchtime bulletin, posted a comparison video on Twitter. The BBC was soon accused of censoring the footage in favour of the Conservatives and the UK Government. [224] Journalist Peter Oborne compared the incident to the censorship in Soviet television, while BBC News presenter Huw Edwards defended that it was an error rather than a conspiracy. [224] [225]

The BBC had initially defended the decision, claiming it was for timing reasons. However, the corporation later admitted that it was a "mistake". [224]

2020–present

2020: Emily Maitlis remarks on the Dominic Cummings coronavirus controversy

During the COVID-19 lockdown it emerged that Dominic Cummings, chief adviser to Prime Minister Boris Johnson, had travelled from London to his parents house in County Durham. Cummings defended his actions and received the backing of Johnson, sparking accusations of double standards in the enforcement of the lockdown. [226] [227] [228] On 26 May Emily Maitlis, host of BBC's Newsnight , delivered a highly critical direct-to-camera piece about the affair, stating that "Dominic Cummings broke the rules, the country can see that, and it’s shocked the government cannot... He made those who struggled to keep to the rules feel like fools, and has allowed many more to assume they can now flout them. The prime minister knows all this, but despite the resignation of one minister, growing unease from his backbenchers, a dramatic early warning from the polls, and a deep national disquiet, Boris Johnson has chosen to ignore it. Tonight, we consider what this blind loyalty tells us about the workings of Number 10." The piece was criticised as being unduly biased and unsuitable for an impartial broadcaster. The BBC later stated that the piece "did not meet our standards of due impartiality". [229]

2021: Coverage of the death of Prince Philip

In the days following the death of Prince Philip, the BBC received over 100,000 complaints, a record number for British television, [230] accusing BBC of excessive coverage and its perceived attempt to manufacture a largely absent national grief. [231]

2021: Princess of Wales interview

In 2021, accusations were made that former BBC interviewer Martin Bashir had lied to get an interview with Diana, Princess of Wales. [232] Both of Diana's sons, Prince William and Prince Harry, released statements condemning Bashir and saying his practices were unethical. [233] [234] Scotland Yard said that they would assess what had happened to see if a criminal investigation was needed. [235] As a result of the controversy, Lord Hall, former BBC director general resigned as the Chairman of the National Gallery. [236]

2021: Tala Halawa controversy

In May 2021, the media reported that Tala Halawa, who joined the BBC in 2017 and was reporting on the Israeli-Palestinian conflict, had posted anti-Israel and anti-Semitic tweets in 2014. Among her postings, Halawa had tweeted "#Hitler was right" and "Zionists can’t get enough of our blood". [237] [238] [239] As Halawa was reporting on the 2021 Israeli-Palestinian Crisis, doubts about her credibility as a neutral and objective reporter were raised. [239] [238] In June 2021, the BBC announced that Halawa no longer worked for the BBC without providing further details. [240] [241]

2021: Churchill Bengal Famine impartiality admission

In 2020, a BBC News At Ten report featured Indian Historian Rudrangshu Mukherjee claiming that British Prime Minister Winston Churchill was "seen as the precipitator of mass killing" due to allegations of his failure in the 1943 Bengal Famine. [242] The ECU received multiple complaints that it had failed to offer an opposing opinion or at least potential doubt to Mukherjee's claims, failing to uphold the BBC's impartiality commitment. On the 3rd of September 2021, the BBC admitted that it had been impartial. [243]

See also

Other channels:

Notes

  1. The list included only compensation paid directly from BBC's license fees; payments from BBC Worldwide and payments made through independent production firms were not included. [212] [213]

Related Research Articles

<i>Newsnight</i> Weekday BBC Television current affairs program

Newsnight is the BBC's news and current affairs programme, that provides "in-depth investigation and analysis of the stories behind the day's headlines." It broadcasts on weekdays at 10:30pm on BBC Two, and is also available on BBC iPlayer.

Jimmy Savile English DJ and media personality

Sir James Wilson Vincent Savile was an English DJ, television and radio personality who hosted BBC shows including Top of the Pops and Jim'll Fix It. He raised an estimated £40 million for charities and, during his lifetime, was widely praised for his personal qualities and as a fund-raiser. After his death, hundreds of allegations of sexual abuse were made against him, leading the police to conclude that Savile had been a predatory sex offender—possibly one of Britain's most prolific. There had been allegations during his lifetime, but they were dismissed and accusers ignored or disbelieved; Savile took legal action against some accusers.

Huw Edwards Welsh journalist (born 1961)

Huw Edwards is a Welsh journalist, presenter, and newsreader. As the BBC News lead presenter for major breaking news in the United Kingdom, Edwards presents BBC News at Ten, the corporation's flagship news broadcast.

Stuart Hall (presenter) English former media personality

James Stuart Hall Jr. is an English former media personality. He presented regional news programmes for the BBC in North West England in the 1960s and 1970s, while becoming known nationally for presenting the game show It's a Knockout. Hall's later career mainly involved football reporting on BBC radio. In 2014, he was convicted of multiple sexual offences against children.

Mark Thompson (media executive)

Mark John Thompson is a British media executive who is Chairman of the Board of Directors of Ancestry, the largest for-profit genealogy company in the world. He is the former president and chief executive officer of The New York Times Company. From 2004 to 2012, he served as Director-General of the BBC, and before that was the Chief Executive of Channel 4. In 2009 Thompson was ranked as the 65th most powerful person in the world by Forbes magazine. He was elected to the American Philosophical Society in 2017.

<i>Panorama</i> (British TV programme) BBC Television current affairs documentary programme

Panorama is a British current affairs documentary programme aired on BBC Television. First broadcast in 1953, it is the world's longest-running news television programme. Panorama has been presented by many well known BBC presenters, including Richard Dimbleby, Robin Day, David Dimbleby and Jeremy Vine. As of 2018, it still retains a peak time transmission slot on BBC One, but without a regular presenter. The programme also airs worldwide through BBC World News in many countries.

BBC News News division of the publicly funded British Broadcasting Corporation

BBC News is an operational business division of the British Broadcasting Corporation (BBC) responsible for the gathering and broadcasting of news and current affairs. The department is the world's largest broadcast news organisation and generates about 120 hours of radio and television output each day, as well as online news coverage. The service maintains 50 foreign news bureaus with more than 250 correspondents around the world. Fran Unsworth has been director of news and current affairs since January 2018.

The British Broadcasting Corporation (BBC) took its present form on 1 January 1927 when John Reith became its first Director-General. Reith stated that impartiality and objectivity were the essence of professionalism in broadcasting.

John Ware is a British journalist, author, and investigative reporter. He has covered Northern Ireland since 1974.

The British Broadcasting Corporation (BBC) is the national broadcaster of the United Kingdom. Headquartered at Broadcasting House in London, it is the world's oldest national broadcaster, and the largest broadcaster in the world by number of employees, employing over 22,000 staff in total, of whom approximately 19,000 are in public-sector broadcasting. The total number of BBC staff amounts to 35,402 including part-time, flexible, and fixed-contract staff.

"FIFA's Dirty Secrets" is an episode of the BBC documentary series Panorama which was broadcast on 29 November 2010. The half-hour programme saw investigative journalist Andrew Jennings look into allegations of corruption with FIFA, the world's governing body of association football. Within the programme, he alleged that three members of FIFA's executive committee had been given bribes by International Sports and Leisure, a marketing partner of FIFA. The three men – Nicolas Leoz, Issa Hayatou, and Ricardo Teixeira – were reportedly involved with a sports marketing firm responsible for broadcasting rights and took money from them. Jennings further alleged that a fourth current official has been involved in ticket touting. Both of these matters had not been properly investigated by Sepp Blatter, the President of FIFA. It also made a series of claims about the bidding process for hosting the FIFA World Cup.

Meirion Jones

Meirion Jones is a Welsh journalist. He worked for the BBC until 2015. In July 2016 he became Investigations Editor at the Bureau of Investigative Journalism.

Jimmy Savile sexual abuse scandal Sexual assault allegations against English media personality

Jimmy Savile (1926–2011) was an English media personality who, during his lifetime, was well known in the United Kingdom for his eccentricities and was generally respected for his charitable work. He was knighted in 1990. In late 2012, almost a year after his death, reports surfaced that Savile had sexually abused hundreds of individuals throughout his life, with alleged male and female victims, ranging from prepubescent to adult.

George Nicholas Pollard is a British journalist and the former head of Sky News.

Fran Unsworth British radio executive

Francesca Mary Unsworth is a British journalist and media executive. Since January 2018 she has been Director, News & Current Affairs for BBC News. She was appointed in succession to James Harding. Before then she served in various senior positions in the BBC, including director of the BBC World Service Group. Previously she was Acting Director of News at the BBC from November 2012 until August 2013 and a member of the BBC's executive board. In 2013 she was appointed Deputy Director of News and Current Affairs.

In 2012 and 2013, the British Broadcasting Corporation was involved in a series of investigations, accusations and scandals related to sexual abuse committed by employees, and the reporting of allegations of abuse by others. The issue of child sexual abuse by BBC employees was publicised nationally in October 2012 as part of the Jimmy Savile sexual abuse scandal. Savile was a radio DJ and TV personality who presented the programmes Top of the Pops, Jim'll Fix It and Clunk Click, and was a well known charity fundraiser. Allegations of sexual abuse by Savile and other BBC employees were reported to have taken place in a number of locations across the country, including BBC Television Centre.

Liz MacKean

Elizabeth Mary MacKean was a British television reporter and presenter. She worked on the BBC's Newsnight programme and was the reporter on an exposé of Sir Jimmy Savile as a paedophile which was controversially cancelled by the BBC in December 2011. The decision to axe the Newsnight investigation became the subject of the Pollard Inquiry. She and colleague Meirion Jones later won a London Press Club Scoop of the Year award for their work on the story. She also won the 2010 Daniel Pearl Award for her investigation of the Trafigura toxic dumping scandal.

RT UK

RT UK is a British free-to-air television news channel, part of the RT network, a Russian state-controlled international television network funded by the federal tax budget of the Russian government. It ran live broadcasts for seven years and stopped news bulletins in July 2021 focusing on the production of programmes for RT International and online content. The channel's head is Nikolay Bogachikhin.

<i>Dame Janet Smith Review</i>

In October 2012, Dame Janet Smith was appointed by the BBC to lead an inquiry into the corporation's connection to the sexual abuse committed by Jimmy Savile, a popular television and radio host. The final report, titled The Dame Janet Smith Review Report, was published on 25 February 2016.

Niaz Alam is a responsible investment consultant and journalist. He served as a director on the Board of the London Pensions Fund Authority from 2001 to 2010 having been appointed as an adviser on Responsible Investment and Human Rights issues.

References

  1. 1 2 3 4 "The General Strike" (PDF). BBC. BBC. Archived from the original (PDF) on 20 February 2012. Retrieved 26 March 2021.
  2. Higgins, Charlotte (18 August 2014). "BBC's long struggle to present the facts without fear or favour". The Guardian. Retrieved 19 May 2020.
  3. Sinclair, Ian (23 March 2021). "Uncovering the ignorance of the BBC's big beasts". Morning Star. Retrieved 26 March 2021.
  4. 1 2 Nick Robinson, 'Winston Churchill's bitter battle with the BBC', The Daily Telegraph (14 October 2012). Retrieved on 24 February 2018.
  5. Smith, David (5 March 2006). "BBC banned communists in purge". The Observer. London. Retrieved 28 December 2008.
  6. Hodgkins, Chris. "BBC Charter Review Consultation Response" (PDF). CHRIS HODGKINS. Retrieved 28 September 2020.
  7. Leishman, Marista (2008). My Father : Reith of the BBC. Edinburgh: Saint Andrew. ISBN   978-0715208571.
  8. Hodgkins, Chris. "The BBC – Public Sector Radio, Jazz Policy and Structure in the Digital Age" (PDF). CHRIS HODGKINS. Retrieved 28 September 2020.
  9. "Britons' love of music is being fed by streaming & physical formats". British Phonographic Industry. BPI. Retrieved 28 September 2020.
  10. "Resources". IFPI. Retrieved 28 September 2020.
  11. "A Very British Coup". Document. 22 August 2005. BBC. Radio 4. Archived from the original on 22 February 2009. Retrieved 25 March 2009.
  12. "Iran declares BBC Persian TV illegal". CNN. 21 January 2009. Archived from the original on 18 March 2009. Retrieved 25 March 2009.
  13. HL Deb 01 July 1954 vol 188 cc316-415
  14. Moran, Charles Wilson, Lord Winston Churchill: The Struggle for Survival, 1940-1965 (London: Sphere, 1968), p. 416.
  15. H. Hubert Wilson (1961). Pressure group: the campaign for commercial television in England . Rutgers University Press.
  16. 1 2 3 Pilger, John (22 November 2012). "As Gaza is savaged again, understanding the BBC's role requires more than sentiment". New Statesman . Retrieved 24 January 2014.
  17. Dennis Barker (24 November 2001). "Mary Whitehouse: Self-appointed campaigner against the permissive society on television". The Guardian.
  18. Rosenbaum, Martin (13 January 2020). "How the UK secretly funded a Middle East news agency". BBC. Retrieved 16 January 2020.
  19. Sources vary as to whether the programme was transmitted on 16 or 17 June 1971.
  20. 1 2 David Wilby (2006). "Yesterday's Men 1971" (PDF). BBC. Archived from the original (PDF) on 22 February 2014.
  21. Yesterday's Men (1971), History of the BBC
  22. Simpson, John (2010). Unreliable Sources: How the 20th Century was Reported. Macmillan. p. 441. ISBN   978-1-4050-5005-0.
  23. Tim Pat Coogan, The Troubles: Ireland's Ordeal 1966-1995 and the Search for Peace (London: Arrow, 1996), p. 369.
  24. Coogan, p. 370.
  25. Coogan, pp. 369-370.
  26. 1 2 HC Deb 08 November 1979 vol 973 cc606-13
  27. John Campbell, Margaret Thatcher, Volume Two: The Iron Lady (London: Jonathan Cape, 2003), p. 156, p. 402.
  28. 1 2 HC Deb 06 May 1982 vol 23 cc278-82
  29. Cynthia Carter and C. Kay Weaver, Violence And The Media (Buckingham: Open University Press, 2003), p. 25.
  30. Valerie Adams, The Media and the Falklands Campaign (London: Palgrave Macmillan, 1986), p. 9.
  31. Carter and Weaver, p. 25.
  32. Roy Greenslade, 'A new Britain, a new kind of newspaper', The Guardian (25 February 2002), retrieved 3 August 2018.
  33. Greg Philo (ed.), The Glasgow Media Group Reader, Vol. II: Industry, Economy, War and Politics (London: Routledge, 1995), p. 131.
  34. BBC.co.uk, 'The Falklands Conflict 1982'. Retrieved on 24 February 2018.
  35. 1 2 HC Deb 11 May 1982 vol 23 cc596-602
  36. Campbell, p. 402.
  37. Admiral Sandy Woodward, One Hundred Days (London: HarperPress, 2012), pp. 341-342.
  38. 1 2 Woodward, p. 342.
  39. Charles Moore, Margaret Thatcher, Volume One: Not For Turning (London: Allen Lane, 2013), pp. 739-740.
  40. Moore, Volume One, p. 740.
  41. Charles Moore, Margaret Thatcher, Volume Two: Everything She Wants (London: Allen Lane, 2015), p. 532.
  42. Richard Lindley 'Panorama' (Politico's 2002) p.254
  43. Richard Lindley 'Panorama' (Politico's 2002), p.254
  44. Richard Lindley 'Panorama' (Politico's 2002), p.255
  45. 1 2 Moore, Volume Two, p. 533.
  46. Conn, David (22 July 2015). "We were fed lies about the violence at Orgreave. Now we need the truth". The Guardian . London. Retrieved 5 May 2016.
  47. Davies, Liz (June 2009). "Better to have fought...". Socialist Lawyer (52): 3. ISSN   0954-3635. JSTOR   42950327.
  48. Milne, Seumas (20 June 1991). "Battle for Orgreave revealed crude riot tactics that caused hundreds of injuries while 48-day trial exposed lies about arrests of pickets" . The Guardian . London. Retrieved 12 October 2016 via InfoTrac.
  49. "Inside Out: Yorkshire and Lincolnshire". BBC One . 22 October 2012. Retrieved 12 May 2016.
  50. Moore, Volume Two, pp. 533-534.
  51. Moore, Volume Two, p. 535.
  52. "The BBC under pressure – The Zircon Affair 1986-7". BBC.[ dead link ]
  53. Wilkinson, Nicholas John (2009). Secrecy and the Media: The Official History of the United Kingdom's D Notice System. Abingdon: Routledge. p. 422.
  54. Milne, Alasdair (1989). DG: The Memoirs of a British Broadcaster. Coronet. ISBN   978-0-340-49750-0. – History of the Zircon spy satellite affair, written by a former Director General of the BBC. A series of BBC TV programmes called The Secret Society led to a raid by police in both England and Scotland to seize documents as part of a government censorship campaign.
  55. 1 2 Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. p. 48. ISBN   9780415130363.
  56. Political Debate and the Role of the Media: The Fragility of Free Speech. European Audiovisual Observatory. 2004. p 91 footnote 14. ISBN   978-92-871-5675-4.
  57. Welch, Francis (5 April 2005). "The 'broadcast ban' on Sinn Féin". BBC News.
  58. Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. p. 47. ISBN   9780415130363.
  59. Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. pp. 47–48. ISBN   9780415130363.
  60. "Real Lives 1985: At the Edge of the Union". BBC.
  61. Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. p. 56. ISBN   9780415130363.
  62. Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. pp. 56–57. ISBN   9780415130363.
  63. "BBC - Northern Ireland Chronicle - Learning Lessons, Richard Ayre". www.bbc.co.uk. Retrieved 25 June 2020.
  64. James, Silver (19 November 2007). "I should be out of work". The Guardian. Clerkenwell, London. p. 5 (Media Guardian). Retrieved 3 July 2008.
  65. "Blue Peter Presenter Sacked". BBC. 18 October 1998. Retrieved 3 July 2008.
  66. "UK press mauls Hutton 'whitewash'". CNN. 29 January 2004. Retrieved 11 November 2012.
  67. "BBC report on 'sexed up' dossier is vindicated, says Dyke". The Independent. 15 July 2004. Retrieved 25 June 2020.
  68. BBC asks court to block Israel report by Michael Herman (Times) 27 March 2007
  69. Andy McSmith (28 March 2007). "BBC fights to suppress internal report into allegations of bias against Israel". The Independent. Archived from the original on 13 October 2008.
  70. "Balen report: BBC successful in High Court challenge". BBC Press Office. 27 April 2007.
  71. Lawyer hails Lords BBC Middle East report ruling as a victory The Guardian (London), 11 February 2009
  72. The Wonderful Story of Mr Sugar Archived 16 July 2011 at the Wayback Machine ; Sky 15 February 2011
  73. Balen Report: The Case Continues; BBC 9 February 2011
  74. "BBC closes deal with Siemens". BBC Press Office. 1 October 2004. Retrieved 27 May 2013.
  75. Johnson, Bobbie (28 June 2007). "MPs slam BBC Siemens sell-off". The Guardian. London. Retrieved 27 May 2013.
  76. "BBC outsourcing: the contract between the BBC and Siemens Business Service" (PDF). House of Commons Committee of Public Accounts. 18 June 2007.
  77. Plunkett, John (25 November 2009). "BBC braced for return to 'pre-digital' age as technology fails". The Guardian. London. Retrieved 27 May 2013.
  78. Halliday, Josh (30 March 2011). "BBC and Siemens row over website failure". The Guardian. London. Retrieved 27 May 2013.
  79. 1 2 "BBC Loses £38 Million in Failed Digital Media Initiative". ITProPortal. Retrieved 15 February 2012.
  80. "BBC announces Siemens Business Services as Single Preferred Bidder". BBC Press Office. Retrieved 4 June 2012.
  81. "New firm to support BBC IT". Ariel (BBC). 4 July 2011. Retrieved 27 May 2013.
  82. Gibson, Owen (15 March 2007). "Blue Peter admits rigging phone-in competition after technical hitch". The Guardian. London. Retrieved 26 April 2010.
  83. "Broadcasting deception row". The Guardian. London. 2007–2008. Archived from the original on 8 April 2010. Retrieved 26 April 2010.
  84. "BBC Trust suspends BBC Jam". BBC Trust. 14 March 2007.
  85. Gibson, Owen (28 February 2008). "No relaunch for £150m BBC Jam". The Guardian. London.
  86. "YouTube video of the trailer". YouTube. 29 July 2007. Retrieved 11 November 2012.
  87. How the Queen clip drama unfolded (BBC News) 5 October 2007
  88. "BBC statement: Trailer for A Year With The Queen". BBC. Retrieved 11 November 2012.
  89. BBC One boss quits over Queen row (BBC News) 5 October 2007
  90. "Investigation into "A Year with the Queen"" (PDF). BBC News. October 2007.
  91. "BBC admits new breaches of trust". BBC News. 24 September 2007. Retrieved 1 January 2010.
  92. "DEC".
  93. "BBC defends Gaza appeal decision". 2009. Retrieved 9 October 2017.
  94. "BBC Gaza appeal row: timeline". The Guardian. London. 26 January 2009. Retrieved 26 April 2010.
  95. "Tony Benn to BBC 'If you won't broadcast the Gaza appeal then I will myself'".
  96. Holmwood, Leigh (26 January 2009). "BBC staff protest over decision not to show Gaza aid appeal". The Guardian. London. Retrieved 26 April 2010.
  97. "Reaction in BBC Gaza appeal row". BBC News. 26 January 2009. Retrieved 1 January 2010.
  98. Davies, Caroline; Thorpe, Vanessa; Hinsliff, Gaby (25 January 2009). "Archbishop of Canterbury joins criticism of BBC refusal to air Gaza plea". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 9 October 2017.
  99. "Dominic Lawson: When charities turn political, the BBC is right to". The Independent. 27 January 2009. Retrieved 10 October 2017.
  100. Prince, Rosa (26 January 2009). "BBC criticised over Gaza appeal by Douglas Alexander, the Development Secretary". The Telegraph. Retrieved 4 April 2020.
  101. "MPs call on BBC to air Gaza film". BBC News. 26 January 2009. Retrieved 1 January 2010.
  102. "DEC Gaza Crisis Appeal | Richard Burden". richardburden.com. Retrieved 10 October 2017.
  103. "BBC chief stands firm over Gaza". BBC News. 26 January 2009. Retrieved 1 January 2010.
  104. Mark Thompson (24 January 2009). "BBC and the Gaza appeal".
  105. "26/10/09". Newsnight . 26 January 2009. BBC. BBC2.
  106. "BBC Advisory Panel member resigns protest gaza appeal". Third Sector.
  107. "RESIGNATION FROM BBC APPEALS ADVISORY COMMITTEE OVER GAZA APPEAL | Murad Qureshi". muradqureshi.com. Retrieved 9 October 2017.
  108. "Eye eye". tradingaswdr.blogspot.co.uk. Retrieved 9 October 2017.
  109. "Decision of the BBC Trust: Determination of an appeal against the decision of the Director General of the BBC not to broadcast the DEC Gaza Crisis Appeal". February 2009. Retrieved 13 April 2010.
  110. "Protest over BBC Gaza appeal veto". BBC News. 24 January 2009. Archived from the original on 29 January 2009. Retrieved 24 January 2009.
  111. "Appeals Archive". Disasters Emergency Committee. 26 November 2014. Retrieved 9 October 2017.
  112. "BBC to broadcast DEC Gaza appeal". BBC News. 7 August 2014. Retrieved 9 October 2017.
  113. "Gaza Crisis Appeal". Disasters Emergency Committee. 8 August 2014. Retrieved 9 October 2017.
  114. Rushton, Katherine (10 December 2009). "BBC ditches Siemens from £80m DMI scheme". Broadcast. Retrieved 15 February 2012.
  115. Plunkett, John (1 February 2011). "BBC IT project criticised by audit office". The Guardian. London. Retrieved 15 February 2012.
  116. "Digital Media Initiative". BBC. Retrieved 15 February 2012.
  117. "BBC abandons £100m digital project", BBC News, 24 May 2013
  118. Tara Conlan "BBC axes £98m technology project to avoid 'throwing good money after bad'", guardian.co.uk, 24 May 2013
  119. "The man who smuggled himself into Auschwitz". BBC News. 29 November 2009.
  120. "Hero of Holocaust changed key elements of his story - The Sunday Times". thesundaytimes.co.uk.
  121. "The curious case of the "break into Auschwitz"". newstatesman.com.
  122. Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH (19 May 2011). "Umstrittenes Buch: Schoa zum Anfassen". FAZ.NET.
  123. "BBC One - Witness to Auschwitz, Witness to Auschwitz". BBC.
  124. Khan, Urmee (9 June 2009). "TV panel shows are too 'male dominated', claims Victoria Wood". Telegraph. Retrieved 15 January 2018.
  125. "BBC TV boss: No all-male panel shows". Bbc.co.uk. 9 February 2014. Retrieved 15 January 2018.
  126. Account (25 February 2014). "Dara O'Briain Blasts BBC Over Ban Of All-Male Comedy Panels". Contactmusic.com. Retrieved 15 January 2018.
  127. Dowell, Ben (13 June 2014). "BBC's female quota for comedy panel shows is "counterproductive" says Mock the Week's Milton Jones". Radio Times. Retrieved 15 January 2018.
  128. Deborah Orr "A lack of women on TV panel shows may not be the worst injustice, but it matters", The Guardian, 28 February 2014
  129. Reid, Julia. Geldof Slams BBC Over Ethiopia Weapons Claims Archived 8 March 2010 at the Wayback Machine . Sky News. 6 March 2010.
  130. Geldof attacks BBC report on Ethiopia aid. France24. 7 March 2010.
  131. McVeigh, Tracy.Ethiopian envoy joins battle between Bob Geldof and BBC World Service. The Observer. 14 March 2010.
  132. Philp, Catherine. Bob Geldof rages at BBC over claim Live Aid millions were used to buy arms. The Times. 4 March 2010.
  133. Bob Geldof demands proof of BBC Ethiopia aid report. BBC News. 7 March 2010.
  134. BBC apologises to Bob Geldof over Band Aid claims Archived 14 November 2010 at the Wayback Machine . Ethiopian News. 4 November 2010.
  135. Alleyne, Richard (11 January 2011). "BBC accused of ageism and sexism after Stuart is axed". The Telegraph. London. Retrieved 11 January 2011.
  136. Holmwood, Leigh (28 November 2008). "Countryfile peak-time move sparks ageism row". The Guardian. London. Retrieved 11 January 2011.
  137. 1 2 Holmwood, Leigh (9 July 2009). "BBC denies ageism as Arlene Phillips shifted off Strictly Come Dancing". The Guardian. London. Retrieved 11 January 2011.
  138. "Countryfile presenter suing BBC 'warned about wrinkles'". BBC News. 4 November 2010. Archived from the original on 13 January 2011. Retrieved 11 January 2011.
  139. "Miriam O'Reilly wins Countryfile ageism claim". BBC News. 11 January 2011. Archived from the original on 13 January 2011. Retrieved 11 January 2011.
  140. Moore, Matthew (19 July 2009). "BBC's hostility to older women is damaging society, says Joan Bakewell". The Telegraph. London. Retrieved 11 January 2011.
  141. 1 2 3 4 "BBC apologises for Japanese atomic bomb jokes on QI". BBC News. 22 January 2011.
  142. "Stephen Fry's Japan visit cancelled over QI row". Sydney Morning Herald. 4 February 2011.
  143. McCurry, Justin. "Stephen Fry shelves filming in Japan after atomic bomb jokes outcry". The Guardian. 3 February 2011.
  144. "Stephen Fry Japan trip scrapped after A-bomb joke". BBC News. 3 February 2011.
  145. "BBC QI show host cancels Japan trip over A-bomb survivor joke" Archived 6 February 2011 at the Wayback Machine . Mainichi Shimbun. 4 February 2011.
  146. 1 2 3 4 5 6 "BBC offers apology for Top Gear comments on Mexico". BBC News. 4 February 2011.
  147. Robinson, James. "Top Gear angers Mexican ambassador". The Guardian. 1 February 2011.
  148. Hirsch, Afua. legal affairs correspondent. "Top Gear presenters in legal firing line over anti-Mexican comments". The Guardian. 2 February 2011.
  149. "BBC sorry for Mexican car jokes". Toronto Sun. 4 February 2011.
  150. "'Trevor Phillips 'sickened' by Commons 'mockery' of MP". BBC News. London. 6 February 2011. Archived from the original on 7 February 2011. Retrieved 6 February 2011.
  151. BBC sorry to Bangalore-based supplier for fake child labour footage, Ashis Ray, TNN, 18 June 2011, 03.56 am IST, LONDON
  152. "Sol Campbell warns fans to stay away from Euro 2012". BBC News. 28 May 2012. Retrieved 29 May 2012.
  153. 1 2 "Euro 2012 is overshadowed by accusations of racism and anti-Semitism". The Economist. 6 June 2012.
  154. "Stitch up unstitched—updated (again)". The Economist. 13 June 2012.
  155. "'Unfair' say organisers". Hindustan Times. 29 May 2012. Archived from the original on 1 December 2012. Retrieved 14 June 2012.
  156. Matt Law. "Matt Law's Euro 2012 diary: My highs and lows of the tournament in Poland and Ukraine". mirror.
  157. Harding, Luke; Tchorek, Kamil (13 June 2012). "Ukraine attacks BBC Panorama documentary as 'provocation'". The Guardian. London.
  158. Gorchinskaya, Katya (12 June 1997). "Small business bearing the brunt of corruption". Kyiv Post.
  159. Dowell, Ben (8 June 2012). "BBC's diamond jubilee coverage draws 4,500 complaints". The Guardian. London. Retrieved 11 June 2012.
  160. Marsh, Kevin. "Pageant Lament". "Story Curve" blog. Retrieved 11 June 2012.
  161. "Stephen Fry: BBC Jubilee Coverage Mind-Numbingly Tedious". Huffington Post. 3 June 2012. Retrieved 11 June 2012.
  162. Walker, Tim (14 June 2012). "Sue MacGregor attacks 'disgraceful' BBC over Diamond Jubilee coverage". The Daily Telegraph. London. Retrieved 14 June 2012.
  163. Dowell, Ben (6 June 2012). "Jubilee pageant composers condemn BBC coverage". The Guardian. London. Retrieved 11 June 2012.
  164. Greenaway, Gavin. "Cock-up or conspiracy?". Not a Destination (blog). Retrieved 11 June 2012.
  165. "Jubilee coverage: BBC receives more than 2,000 complaints". BBC News. 6 June 2012. Retrieved 11 June 2012.
  166. Mason, Rowena (16 October 2012). "BBC's Jimmy Savile probe to be led by Harold Shipman inquiry judge". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 17 October 2012. Retrieved 11 November 2012.
  167. "Sir Jimmy Savile inquiry: BBC responds to staff concerns". BBC. 12 October 2012. Retrieved 11 November 2012.
  168. Sabbagh, Dan; Halliday, Josh; O'Carroll, Lisa (12 October 2012). "Jimmy Savile: BBC issues 'heartfelt apology' as two inquiries launched | Media". The Guardian. London. Retrieved 11 November 2012.
  169. "Jimmy Savile sex abuse claims: George Entwistle statement". BBC. 12 October 2012. Retrieved 11 November 2012.
  170. Saunders, Peter (23 October 2012). "BBC Chief: Savile Scandal Has Hurt Reputation". BSkyB. Retrieved 11 November 2012.
  171. Torin Douglas (22 October 2012). "Jimmy Savile: BBC Newsnight editor steps aside over claims". BBC. Retrieved 11 November 2012.
  172. "BBC news executives 'step aside'". Bbc.co.uk. 12 November 2012. Retrieved 15 January 2018.
  173. Halliday, Josh (19 December 2012). "Pollard report: George Entwistle 'did not read emails' about Jimmy Savile". The Guardian. London. Retrieved 19 December 2012.
  174. 1 2 Sabbagh, Dan; Plunkett, John (19 December 2012). "Pollard inquiry: BBC 'incapable' of dealing with Jimmy Savile affair". The Guardian. London. Retrieved 19 December 2012.
  175. "BBC gets 216 Savile spoof complaints". BBC News. 2013. Retrieved 21 August 2018.
  176. Sawyer, Patrick (3 November 2012). "Call for new investigation into north Wales abuse scandal". The Daily Telegraph . London. Archived from the original on 6 November 2012. Retrieved 6 November 2012.
  177. Leigh, David; Morris, Steven; Van der Zee, Bibi (8 November 2012). ""Mistaken identity" led to top Tory abuse claim". The Guardian. London. Retrieved 9 November 2012.
  178. ""Mistaken identity" led to top Tory abuse claim". BBC News. 9 November 2012. Retrieved 9 November 2012.
  179. Swinford, Steven (22 November 2012). "Lord McAlpine settles with ITV for £125,000". The Telegraph. London.
  180. Adam Sherwin (24 May 2013). "Twitter libel: Sally Bercow says she has 'learned the hard way' as she settles with Tory peer Lord McAlpine over libellous tweet". The Independent. Retrieved 15 January 2018.
  181. "BBC needs 'radical overhaul', says Lord Patten". BBC. 1 January 1970. Retrieved 11 November 2012.
  182. "Threat to Lord Patten as BBC chief George Entwistle gets £1.3m pay-off", The Daily Telegraph, 12 November 2012
  183. Sherwin, Adam (10 July 2013). "BBC accused of 'corporate fraud and cronyism' over payouts for rule-breaking executives". The Independent. London. Retrieved 29 July 2013.
  184. "Mark Thompson insists BBC Trust was informed about head of news Mark Byford's £1m pay-off". Press Gazette. 12 July 2013. Retrieved 29 July 2013.
  185. "BBC Two to show ground-breaking German drama, Generation War" . Retrieved 16 November 2013.
  186. "TV Drama reopens debate over Germans' war guilt" . Retrieved 16 November 2013.
  187. "Kampf ums Überleben. Polen unter deutscher Besatzung" . Retrieved 16 November 2013.
  188. 1 2 "Sir Cliff Richard's Berkshire property searched by police". BBC News Online. 14 August 2014. Archived from the original on 14 August 2014. Retrieved 14 August 2014.
  189. "BBC under fire over role in Cliff Richard raid". Sydney Morning Herald. 19 August 2014. Retrieved 21 August 2014.
  190. Vikram Dodd & Haroon Siddique (14 August 2014). "Cliff Richard denies allegations of sexual assault as police raid UK home". The Guardian . London. Retrieved 14 August 2014.
  191. 1 2 Robertson, Geoffrey (21 August 2014). "The way the police have treated Cliff Richard is completely unacceptable". The Independent. London. Retrieved 16 August 2014.
  192. "MP questions police-media links after Sir Cliff Richard search". BBC News. 21 August 2014. Retrieved 19 August 2014.
  193. "Police complain over Sir Cliff Richard search 'leak'". BBC News. 17 August 2014. Archived from the original on 17 August 2014. Retrieved 17 August 2014.
  194. Hewlett, Steve (7 September 2014). "Cliff Richard raid: The BBC's breaking news dilemma". The Guardian. Retrieved 8 September 2014.
  195. Foster, Patrick (23 June 2016). "BBC sorry for 'distress' caused by coverage of Sir Cliff Richard sex abuse claims". The Daily Telegraph. Retrieved 23 June 2016.
  196. Cowell, Alan (20 July 2018). "Cliff Richard, British Pop Star, Wins Privacy Suit Against BBC". The New York Times. Retrieved 18 July 2018.
  197. Green, Chris (14 September 2014). "BBC Scotland protests: Scottish independence referendum coverage 'institutionally biased', Salmond claims". The Independent. Retrieved 14 September 2014.
  198. Ben Riley-Smith "Scottish independence: Nationalists demand Nick Robinson sacking in vocal anti-BBC protest", Daily Telegraph, 14 September 2014
  199. Frankie Boyle, "Who doesn't want to see Jeremy Corbyn elected? It would be a glorious six-day reign". The Guardian, 19 January 2016.
  200. "'Is the BBC's coverage biased? Yes, absolutely ... Don't get me wrong, I like these folk, but they don't realise they're biased. It's the unconscious bias which is extraordinary'", Sunday Herald, 14 September 2014
  201. John Robertson (19 January 2014). "Fairness in the First Year? BBC and ITV Coverage of the Scottish Referendum Campaign from September 2012 to September 2013" (PDF). worldofstuart.excellentcontent.com. Retrieved 15 January 2018.
  202. John Robertson "BBC bias and the Scots referendum - new report", Our Kingdom (Open Democracy), 21 February 2014
  203. Scott Macnab "BBC portrayed Alex Salmond as 'figure of fun'", The Scotsman, 11 March 2014
  204. "Academic blasts coverage of research into referendum 'media bias'", STV, 11 March 2014
  205. "Jeremy Clarkson, Top Gear host, suspended by BBC after 'fracas'". BBC News. 10 March 2015. Retrieved 10 March 2015.
  206. Jenn Selby "", The Independent, 27 March 2015
  207. "Top Gear 'fracas': Jeremy Clarkson reinstatement petition passes 1 million signatures online", Sydney Morning Herald (AFP), 21 March 2015
  208. John Plunkett and Tara Conlan "Jeremy Clarkson dropped by BBC after damning report into attack on producer", The Guardian, 25 March 2015
  209. "BBC Director-General's statement regarding Jeremy Clarkson - Media centre". BBC News. 25 April 2015. Retrieved 25 March 2015.
  210. Singh, Anita (31 March 2015). "Top Gear: Richard Hammond and James May no longer work for the BBC". The Daily Telegraph. Retrieved 19 April 2015.
  211. Sweney, Mark (8 January 2016). "BBC defends Stephen Doughty's resignation live on Daily Politics". The Guardian. Retrieved 4 April 2020.
  212. 1 2 3 Graham Ruddick, BBC pay: key questions behind the disclosures, The Guardian (19 July 2017).
  213. 1 2 3 BBC pay: Male stars earn more than female talent, BBC News (19 July 2017).
  214. 1 2 Amanda Proença Santos, BBC's List of Top-Paid Stars Sparks Controversy Over Pay Gap, Lack of Diversity, NBC News (19 July 2017).
  215. Stewart Clarke, BBC Reveals Stars' Salaries Amid Controversy Over Pay for Women, Variety.
  216. "BBC China editor Carrie Gracie quits post in equal pay row". BBC News. 8 January 2018. Retrieved 26 January 2018.
  217. Batchelor, Tom (12 January 2018). "John Humphrys joked about gender pay gap after BBC China editor Carrie Gracie resigned, leaked tape reveals". The Independent. Retrieved 26 January 2018.
  218. "Some BBC male presenters agree pay cut". BBC News. 26 January 2018. Retrieved 26 January 2018.
  219. "BBC gives more detail on Naga Munchetty ruling". BBC News. 26 September 2019. Retrieved 29 May 2020.
  220. "Naga Munchetty 'breached BBC rules' with Trump comments". BBC News. 25 September 2019. Retrieved 29 May 2020.
  221. Jim Waterson (30 September 2019). "BBC racism row: Naga Munchetty complaint was also about co-host Dan Walker". The Guardian. Retrieved 29 May 2020.
  222. "BBC urged to reconsider Naga Munchetty complaint decision". BBC News. 27 September 2019. Retrieved 29 May 2020.
  223. "BBC reverses decision on Naga Munchetty complaint". BBC News. 30 September 2019. Retrieved 29 May 2020.
  224. 1 2 3 4 Waterson, Jim (25 November 2019). "BBC admits 'mistake' in editing out laughter at Johnson in TV debate". The Guardian . Retrieved 3 December 2019.
  225. Oborne, Peter [@OborneTweets] (23 November 2019). "It seems they did. This kind of thing was normal on state TV in Soviet Russia. Should not happen in a democracy like Britain. The BBC urgently needs to explain itself" (Tweet) via Twitter.
  226. "Pressure on Dominic Cummings to quit over lockdown breach". The Guardian. 22 May 2020. Retrieved 23 May 2020.
  227. "What did Dominic Cummings do during lockdown?". 25 May 2020 via www.bbc.co.uk.
  228. "Dominic Cummings - lessons for the agency industry". Estate Agent Today. 30 May 2020.
  229. "Newsnight 'breached BBC impartiality guidelines'". BBC News. 27 May 2020.
  230. Waterson, Jim (12 April 2021). "BBC's Prince Philip coverage breaks UK TV complaints record". The Guardian. Retrieved 2 May 2021.
  231. Merrick, John (17 April 2021). "Stop Trying to Make Us Worship the Royals". Jacobin Magazine. Retrieved 17 April 2021.
  232. "Exposed: The BBC's failure to properly investigate Martin Bashir's Diana interview". The Daily Telegraph. 20 May 2021. Retrieved 21 May 2021.
  233. "Duke of Cambridge: The BBC fuelled my mother's paranoia". The Daily Telegraph. 20 May 2021. Retrieved 21 May 2021.
  234. "Princes Harry and William Respond to Bombshell Investigation Into BBC Diana Interview: 'Unethical Practices Took Her Life'". Variety. 20 May 2021. Retrieved 21 May 2021.
  235. "Martin Bashir Diana BBC interview: Scotland Yard to 'assess contents' to see if criminal investigation is needed". The Daily Telegraph. 21 May 2021. Retrieved 21 May 2021.
  236. "Diana interview: Lord Hall resigns from National Gallery". BBC News. 22 May 2021. Retrieved 22 May 2021.
  237. "BBC investigating journalist who tweeted 'Hitler was right'". The Independent. 24 May 2021. Retrieved 5 July 2021.
  238. 1 2 Zitser, Joshua. "Palestinian BBC journalist who tweeted that 'Hitler was right' is being investigated by the broadcaster". Business Insider. Retrieved 5 July 2021.
  239. 1 2 Erb, Aleen O. "BBC reporter slammed for online article saying #HitlerWasRight – fr | FR24 News English" . Retrieved 5 July 2021.
  240. "BBC writer who tweeted 'Hitler was right' is no longer with broadcaster". The Jerusalem Post | JPost.com. Retrieved 5 July 2021.
  241. Liphshiz, Cnaan. "BBC writer who tweeted 'Hitler was right' no longer works at broadcaster". www.timesofisrael.com. Retrieved 5 July 2021.
  242. Correspondent, Matthew Moore, Media. "Historians accuse BBC News at Ten of tarnishing Winston Churchill". ISSN   0140-0460 . Retrieved 7 September 2021.
  243. Brown, Steven (3 September 2021). "BBC admits impartiality breach after failing to offer alternative view on Churchill report". Express.co.uk. Retrieved 7 September 2021.