Top Gear controversies

Last updated

The British motoring-themed television programme Top Gear was often the focus of criticism. The criticism has ranged from minor viewer complaints to serious complaints where broadcasting watchdogs such as Ofcom have been involved.

Contents

Clarkson's criticism

One of the programme's presenters, Jeremy Clarkson, has been critical of the BBC regarding the handling of the programme. [1] In the February 2006 issue of Top Gear Magazine , Clarkson revealed that he thought that the BBC did not take Top Gear seriously, making the length of the series far too long, and often replacing the show with live snooker coverage, despite Top Gear having considerably higher viewing figures. [2]

In July 2006, the BBC rejected a variety of complaints regarding the criticism, claiming the producers and presenters choose the way they are covered, and that the BBC do not have any control over it. They argued that the presenters' provocative comments are "an integral part of the programme and are not intended to be taken seriously." Regarding offensive remarks traded between presenters and members of the audience, the BBC said "this is part of the appeal of the show, and we trust most viewers are familiar enough with the style and tone of the show not to take offence." The BBC pointed out that they would act if such statements and actions were carried out with any degree of seriousness or if the programme breached legal and safety requirements. [3]

Studio move

Top Gear was in negotiations with the BBC to move to Enstone in north Oxfordshire which was closer to Clarkson's home in Chipping Norton. However, the producers were unable to negotiate a deal, after their initial application was blocked due to opposition by local residents, who feared that Top Gear would create pollution and noise issues. [4]

Accusations of homophobia

In December 2006, the BBC upheld complaints from four viewers after comments made by Jeremy Clarkson were considered to be homophobic references, had the potential to offend and should not have been broadcast. The complaints regarded comments made by Clarkson in the seventh episode of series six, in which Clarkson agreed with an audience member who described the Daihatsu Copen as "a bit gay". He later described the vehicle as "ginger beer", taken to be rhyming slang for the term "queer". The BBC said there was "no editorial purpose" for the remarks and the "Top Gear team had been reminded of the importance of avoiding such comments about sexual orientation." [5]

In December 2009, it was reported that a gay couple had been allegedly denied tickets to see the show being filmed. The context of the situation is unclear. A BBC spokesperson said, "We do not – absolutely do not – discriminate against same sex couples... the whole implication that Top Gear is in any way homophobic is completely wrong." [6]

Cultural mockery

India

During the show's India special, there were multiple gags such as building a toilet in the back of a Jaguar as every visiting tourist gets diarrhoea. This led to a complaint by the Indian High Commission which criticised the show's "toilet humour". [7]

Germany

During the first episode of series seven, a news segment featuring BMW's Mini concept from the Tokyo Motor Show showcased a car that Hammond quoted as supposedly being "quintessentially British", the only added feature being an integrated tea set. Clarkson responded by mocking the car, claiming that they should build a car that is "quintessentially German". He suggested turn signals that displayed Hitler salutes, "a sat-nav that only goes to Poland", and "ein fanbelt that will last a thousand years", a reference to Adolf Hitler's propaganda slogan of "the thousand-year Reich". These statements gained negative attention from the German government, [8] and led to viewers' complaints reaching the BBC Board of Governors. [9]

In July 2006, the BBC Governors’ Programme Complaints Committee rejected the protests: "the Committee did not believe that, when looking at the audience as a whole, they would have felt that the comments were anything more than Jeremy Clarkson using outrageous behaviour to amuse his audience, and that the remarks would not have led to anyone entertaining new or different feelings or concerns about Germans or Germany". [10]

Romania

During the opening episode of series 14, the presenters were seen taking the Aston Martin DBS Volante, Ferrari California and Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder on a road trip to Romania. While driving through the Romanian countryside, Clarkson commented on Romania as being " Borat country, with gypsies and Russian playboys", referring to the 2006 mockumentary starring Sacha Baron Cohen about the fictional journalist from Kazakhstan, which had filmed a few scenes in Romania. The film had already stirred controversy in the country, with a number of local Roma who were involved in the film attempting to sue 20th Century Fox and Cohen. Romanian newspapers claimed that the comments were "offensive" and "bad publicity for their country". [11]

The Romanian Times also reported that Clarkson called Romania a "gypsy land". [12] Complaints were also rife regarding Clarkson's actions to don a pork pie hat which he called a "gypsy" hat, while commenting: "I'm wearing this hat so the gypsies think I am [another gypsy]." The Romanian ambassador later sent a letter to the producers of Top Gear, in which he showed his appreciation for the show, highlighted the press's freedom of expression, the non-discriminatory spirit, and the fact that 89.5% of the country's population is Romanian, 6.5% is ethnic Hungarians, 2.5% are ethnic Roma and 1.5% are other ethnic groups. He also asked for the show to be re-edited for future showings to exclude the offensive material. [13]

The Daily Telegraph was hacked by a group of Romanians, who stated, "We are sick of being mis-represented as Gypsies, and thanks to Top Gear, have been publicly insulted". The group took over two pages of the website, covering them in Romanian flags and playing "Lonely Shepherd" by Gheorghe Zamfir (featured on the soundtrack from the film Kill Bill ). [14] [15]

Mexico

During the second episode of series 16, the presenters mocked the Mexican Mastretta MXT sports car on account of it being designed in Mexico. James May introduced the car as "The Tortilla", then remarked that he did not remember what it was called. Hammond then stated: "Cars reflect national characteristics [...] a Mexican car's just going to be a lazy, feckless, flatulent oaf with a moustache, leaning against a fence asleep, looking at a cactus with a blanket with a hole in the middle on as a coat". This was followed up by James May suggesting that all Mexican food resembles "refried sick" and "sick with cheese on it", Richard Hammond remarking, "I'm sorry, but just imagine waking up and remembering you're Mexican" [16] and Jeremy Clarkson adding, "It'd be brilliant because you could just go straight back to sleep again!" Clarkson ended the segment by suggesting that the Mexican ambassador to Britain would be too lazy to make any kind of complaint. This prompted the Mexican ambassador, Eduardo Medina Mora, to write to the BBC: "The presenters of the program resorted to outrageous, vulgar and inexcusable insults to stir bigoted feelings against the Mexican people, their culture as well as their official representative in the United Kingdom. These offensive, xenophobic and humiliating remarks only serve to reinforce negative stereotypes and perpetuate prejudice against Mexico and its people". [17]

BBC issued a letter defending the jokes, stating that national stereotyping was a part of British humour, but apologizing to the Mexican ambassador for the remarks made about him personally. [18] The episode had the Mexican comments cut from its broadcast in the United States. [19]

Comedian Steve Coogan, who has appeared on the show three times, criticised the programme for its pitiful apology, suggesting that the usual defence of "a bit of a laugh", or "harmless fun" was no longer appropriate, that the insults had gone too far, and described the comments as "as funny as a cold sweat followed by shooting pains down the left arm". [20] He also criticised the show for what he described as lazy, adolescent humour and "casual racism" in reference specifically to this episode. [21] Yahoo editor, Richard Evans, described the programme's conduct as another "Sachsgate waiting to happen". [22]

However, Mastretta appeared to brush off the insults, with general director Carlos Mastretta clarifying that the car was simply used as a pretext for the jokes, and that the controversy has increased interest in the MXT. [23]

The presenters made repeated reference to the incident in the following episodes of the series: The set of the 41st series of Have I Got News for You , which depicts various recent news stories, includes a mocked-up image of Clarkson dressed like a Mexican in reference to the controversy. Further reference to the incident was made in the India special, where Hammond "accidentally" painted a Mexican flag on his car after he intended to paint an Indian one. The incident was made reference to yet again in the second episode of series 19, in which the presenters had to race three high-performance cars from Los Angeles to the Mexican border, where the last person to arrive would have to do a review of the MXT in an upcoming episode, which aired as part of the fourth episode of series 19.

However the UK broadcast regulator Ofcom cleared the programme due to its "comedic intent and the context": [24]

In this case, Ofcom took into account that Top Gear is well known for its irreverent style and sometimes outspoken humour, as well as the regular format of the studio banter between the three presenters. We considered that viewers of Top Gear were likely to be aware that the programme frequently uses national stereotypes as a comedic trope and that there were few, if any, nationalities that had not at some point been the subject of the presenters' mockery throughout the history of this long running programme. For example, this same episode featured a competition between the UK’s Top Gear presenters and their Australian counterparts, throughout which the Australians were ridiculed for various national traits. In this instance, therefore, Ofcom considered that the majority of the audience would be familiar with the presenters' approach to mocking, playground-style humour, and would have considered that applying that approach to national stereotypes was in keeping with the programme’s usual content, and the presenters' typical style. Ofcom was of the view that the majority of the audience would therefore be likely to have understood that the comments were being made for comic effect.

Argentina

In September and October 2014, the three presenters and a crew of 29 people were recording the Patagonia Special in Argentina, featuring three cars—a Porsche 928 GT, a Lotus Esprit and a Ford Mustang Mach I. They had started in Bariloche on 19 September [25] and travelled southward on the trans-Patagonian Route 40, about 1,000 miles (1,600 km). On 2 October they had arrived in Ushuaia, at the southern end of Tierra del Fuego. The plan was to film for three more days, and then to continue in Chile.

During filming, Twitter comments alleging the number plate "H982 FKL" on the Porsche was a reference to the 1982 Falklands War began to appear. [26] Andy Wilman, executive producer for the show, said on 2 October: "Top Gear production purchased three cars for a forthcoming programme; to suggest that this car was either chosen for its number plate, or that an alternative number plate was substituted for the original is completely untrue"; Clarkson tweeted: "For once, we did nothing wrong". [27] "H982 FKL" has been registered to the Porsche since its manufacture in May 1991. [28] [29] [30]

In the evening, veterans and other Argentinians entered the hotel lobby to confront the team. Clarkson later wrote he "had to hide under a bed for a mob howling for his blood". [31] Local police then told the team they could not and would not give them any assistance, and in the hostile atmosphere the team decided to leave Argentina. Believing that the presenters were the main targets of the controversy, the crew decided to send Clarkson, May, Hammond and the women from the crew to Buenos Aires, while the rest would drive the cars and their equipment to the border into Chile. May later stated that, prior to flying back to Britain, he and the other presenters had assisted in planning possible airlifts if the journey to the border became too dangerous. The main Route 3 by which they had arrived in Rio Grande a day earlier, was closed to them because the ringway was filled with people, with "the mayor in front". [32] [33] They drove to the border at Radman by tertiary roads, about 160 mi (250 km). In Tolhuin, after 62 mi (100 km), the convoy was stopped by an intimidating crowd, who threw eggs, rocks, and sticks. The team decided to abandon the three show cars, and reached the border with Chile later that night. At 2 a.m., they had to find a tractor to ford the camera cars through the river border. Pictures show that the abandoned cars had been attacked and damaged with stones. The Porsche had the number plate "HI VAE". [27] [31] [32]

On 31 October 2014, it was announced that the Argentine ambassador Alicia Castro met BBC Director of Television Danny Cohen to demand a formal apology, but the BBC refused to do so, making it clear that they intended to broadcast the special as a fair representation of the events that occurred. [34] The Christmas Special, split into two parts, aired on 27 and 28 December 2014.

Tesla Roadster review

During episode seven of series 12, Clarkson presented a segment featuring the Tesla Roadster, including a test drive. The segment showed the car's provided batteries running flat after 88.5 kilometres (55.0 mi), with Clarkson claiming that the recharge would take 16 hours. Following this, he claimed that the car then broke down. Tesla Motors spokesperson stated that the cars provided never reached less than 20% charge, none needed to be pushed off the track at any point, the recharge time was 3.5 hours, and the brake failure shown in the segment was actually a blown fuse. [35] [36] The BBC responded to these claims with a statement saying, "The tested Tesla was filmed being pushed into the shed in order to show what would happen if the Roadster had run out of charge. Top Gear stands by the findings in this film and is content that it offers a fair representation of the Tesla's performance on the day it was tested", without addressing the other concerns. [36] [37] [38]

The comments were made following Clarkson showing a limp windmill, and complaining that it would take countless hours to recharge the car, using such a source of electricity. A BBC spokeswoman said several times in an interview that Top Gear was "an entertainment programme, and should not be taken seriously." [39] After several weeks, Clarkson wrote a blog for The Times, acknowledging that "the film we had shot was a bit of a mess", but defending the film's claims. [40] Elon Musk, CEO of Tesla, wrote in a blog on 13 February 2013 that while delivering the vehicle the Tesla team found on a table a prepared script for the segment, demonstrating this was never a fair test. [41] In March 2011 Tesla Motors filed a suit accusing the BBC of libel. [42]

In court Tesla Motors lost a major part of its high court libel claim on 19 October 2011. Mr Justice Tugendhat said that no Top Gear viewer would have reasonably compared the car's performance on the show's airfield track to its likely performance on a public road. [43] On 28 October 2011 the carmaker looked set to lose the remaining malicious falsehood claim, Mr Justice Tugendhat saying "I shall strike out the claim in this action unless the plea of damage is amended by agreement between the parties, or with the permission of the court." [44] Tesla's court action was dismissed by the Court of Appeal in 2013. [45]

Specific criticism

Series 2

After a segment on the 1953 24 Hours of Le Mans, the programme received criticism for damaging a historic Jaguar C-Type valued at £1 million. Top Gear responded that they had permission to "drive the car hard" but Adrian Hamilton, the car's owner, and Top Gear's test driver had different ideas on what that meant. [46]

Series 3

During the fifth episode of series three, Clarkson crashed a Toyota Hilux into a tree, during a segment in which he attempted to prove the sturdiness and reliability of the truck. The tree belonged to the Churchill Parish in Somerset. The villagers presumed that the damage had been accidental, or that someone had vandalised the tree, until the Top Gear episode was broadcast. After the BBC was contacted, the director of Top Gear admitted guilt and the broadcaster paid compensation. [47]

Series 9

The BBC apologised to a number of Top Gear viewers following comments made during the first episode of series nine. Clarkson asked Hammond following his 370 km/h (230 mph) crash, "Are you now a mental?", which was followed by James May offering Richard Hammond a tissue "in case he dribbled". The BBC claimed the comments were meant as a joke, but also claimed they saw how the comments could cause offence to mentally disabled and brain-damaged viewers. [48]

During the show's American Special, the show received 91 complaints regarding a dead cow being tied to the roof of Jeremy Clarkson's Camaro. It was later revealed by the BBC that the cow had died several days previously and Clarkson had caused no harm or injury to it. [49]

Episode five of series nine was criticised for Jeremy Clarkson's reconstruction of a train crash that occurred in Hibaldstow, North Lincolnshire, near Scunthorpe. The incident was mainly criticised due to its insensitivity regarding the Cumbria train crash that occurred only two days earlier. The reconstruction, which was organised by Network Rail as part of its Don't Run The Risk campaign, was criticised by Anthony Smith, chief executive of the rail watchdog Passenger Focus, who said: "We need to raise awareness of the issue, but now is not the right time." [50]

It was reported that the item had already been delayed several times, due to an earlier fatal level crossing crash. The BBC defended their decision to broadcast the episode, claiming that "with only one programme remaining in the series, and the frequency of level crossing accidents, it may have been considered that there was no "appropriate" time to show the film without it "offending" somebody. [51] A repeat of the episode was due to be aired on 1 March 2007, but due to the earlier complaints, and another death on a level crossing earlier that morning, was replaced with a new edition of "The Best of Top Gear".

During the show's Polar special at the end of series nine, Jeremy Clarkson was shown drinking gin and tonic while driving through an ice field in the Arctic. Despite the producers' and Clarkson's claims that they were in international waters at the time, the BBC Trust found that the scene could 'glamorise the misuse of alcohol', and that the scene "was not editorially justified in the context of a family show pre-watershed". [52]

Series 10

During the show's Botswana special, a spokesperson for the Environmental Investigation Agency criticised the BBC for leaving tracks in Botswana's Makgadikgadi salt pan. The BBC denied that they had gone near any conservation areas, and asserted that they had followed the advice of environmental experts. [53]

Series 12

Following the first episode of series 12, Jeremy Clarkson was criticised for making a joke regarding lorry drivers killing prostitutes, thought to be alluding to the Ipswich 2006 serial murders, [54] although it is more likely that Clarkson was referring to the Yorkshire Ripper. Ofcom received over 500 complaints, but say that the remark was not in breach of the broadcasting code. Afterwards, Labour MP Chris Mole wrote a "strongly worded" letter to the BBC, saying that Clarkson should be sacked regarding the remarks. [55] In response to the complaints on the show, Clarkson announced he would apologise, but later revealed that he was, in fact, apologising for not posting the lap time of a car that was shown on the previous episode. The incident was referenced when Stephen Fry appeared as the Star in a Reasonably Priced Car in July 2009. Clarkson introduced the interview by stating that Fry had "begun his career with a Lorry (Laurie), so the one thing we can be certain he hasn't done is killed a prostitute".

Series 13

During the final episode of series 13, Clarkson and May were assigned to produce a spoof advert for the new Volkswagen Scirocco. However, one of their spoof ads saw crowds of people leaving Warsaw in terror on buses and trains, because of the imminent German invasion of Poland. At the end of the advert, Clarkson announced "Volkswagen Scirocco TDI: Berlin to Warsaw in one tank". The advert was uploaded to YouTube minutes after its broadcast, spurring angry comments from Polish viewers. A spokeswoman for the show said that the BBC had only received a handful of complaints, but complaints submitted to national broadcast watchdog Ofcom were expected to be higher. [56] Complaints were also received for three other incidents in the programme: a remake of a VW advertisement, in which a suicide is shown on-screen; Clarkson mocking people who have autism, and the use of the word "pikey", which Clarkson claims to be someone who sells "pegs and heather" to describe drivers of the Vauxhall VXR8. [57]

Series 15

In a conversation about women distracting the presenters while driving, Clarkson said he recently saw a woman wearing a burka who "tripped over the pavement" and revealed a "red g-string and stockings". Hammond said that this "did not happen", but Clarkson maintained that it was true. [58] A Mediawatch spokesperson said Clarkson "should learn to keep quiet". [59] However, one reporter defended Clarkson. [60]

Series 16

The BBC received 600 complaints [61] following the third episode of series 16, following an incident in which the presenters 'murdered' a fat Albanian and attempted to find out which of three car boots he would fit into the best. The episode was also criticised for its stereotypical views on Albania, claiming it is a nest for Albanian mafia car thieves. [62]

Series 17

This episode showed Clarkson and May parking their electric cars in disabled parking spaces. Later the BBC defended its stars, stating that they had permission from the owners to park in the disabled spaces. A later scene showed people pushing the electric Nissan Leaf up a street while Clarkson made jokes about it having run out of charge. Nissan later discovered from onboard data logging that before the "test drive" its charge had been run down to only 40% capacity. Since then Top Gear has received criticism from electric car enthusiasts, newspapers, celebrities, and Nissan in response to their view on electric cars. [63]

Series 18

Jeremy Clarkson was found to have breached BBC guidelines after comparing a modified Toyota Prius to the Elephant Man. [64]

Series 19

In an unaired version of Jeremy Clarkson reviewing the Toyota GT86 and the similar Subaru BRZ, he uses the eeny meeny miny moe rhyme to pick between the two cars, which has historically included the word "nigger". He mumbles through that part of the rhyme, and the Daily Mirror accused him of mumbling "nigger". In the aired version of the review, he says the word 'teacher' instead of the racial epithet.

After denying the incident, once video evidence surfaced, Clarkson issued the following apology, though maintaining that he did not use the word.

"Ordinarily I don't respond to newspaper allegations but on this occasion I feel I must make an exception. A couple of years ago I recorded an item for Top Gear in which I quote the rhyme "eeny, meeny, miny, moe". Of course, I was well aware that in the best-known version of this rhyme there is a racist expression that I was extremely keen to avoid. The full rushes show that I did three takes. In two, I mumbled where the offensive word would normally occur and in the third I replaced it altogether with the word teacher. Now when I viewed this footage several weeks later I realised that in one of the mumbled versions if you listen very carefully with the sound turned right up it did appear that I'd actually used the word I was trying to obscure. I was mortified by this, horrified. It is a word I loathe and I did everything in my power to make sure that that version did not appear in the programme that was transmitted."

"I have here the note that was sent at the time to the production office and it says: "I didn't use the N-word here but I've just listened through my headphones and it sounds like I did. Is there another take that we could use?"

"Please be assured I did everything in my power to not use that word, as I'm sitting here begging your forgiveness for the fact my efforts obviously weren't quite good enough, thank you." [65]

Though this incident happened before the 'slope' comment in the Burma special, it did not surface until afterwards and the combined complaints caused many public figures to call for Clarkson to be fired and ultimately resulted in a 'final warning' from the BBC regarding racist remarks. [66]

Series 21

The Top Gear presenters go across Burma and Thailand in lorries with the goal of building a bridge over the river Kwai. After building a bridge over the Kok River, Clarkson is quoted as saying "That is a proud moment, but there's a slope on it." as a native crosses the bridge, 'slope' being a pejorative for Asians.

Top Gear Executive Producer Andy Wilman responded:

When we used the word slope in the recent Top Gear Burma Special it was a light-hearted word play joke referencing both the build quality of the bridge and the local Asian man who was crossing it. We were not aware at the time, and it has subsequently been brought to our attention, that the word slope is considered by some to be offensive and although it might not be widely recognised in the UK, we appreciate that it can be considered offensive to some here and overseas, for example in Australia and the USA. If we had known that at the time we would not have broadcast the word in this context and regret any offence caused. [67]

Series 22

The show was criticised for staging a crash with two Peugeots near to where a woman died in a head-on collision in 2010, who was also driving a Peugeot. [68]

Series 23

During the first series after Clarkson, May and Hammond's departure, the BBC came under criticism for filming Ken Block speeding and performing doughnuts near the London Cenotaph but defended the decision to film there by saying "The filming took place a respectful distance away from the Cenotaph and it was all agreed with Westminster council in advance." [69]

Dismissal of Jeremy Clarkson from Top Gear

In March 2015, the BBC announced Jeremy Clarkson had been suspended for allegedly punching a producer over a confrontation regarding cold food and long filming hours, and that the remaining episodes of the series would not be broadcast. [70] In response to this, over 1,000,000 people signed an online petition to try to get the BBC to reinstate Clarkson. [71] Perry McCarthy, a former Stig, criticised the BBC's decision to pull the next episode from the schedule. [72] On 25 March, the BBC announced that they would not renew Clarkson's contract which finished at the end of March 2015. [73] Following the official decision, James May and Richard Hammond presented their resignation to the BBC in solidarity with their partner and in order to pursue further ventures together. This would lead to the formation of The Grand Tour.

The show received widespread criticism after Jeremy Clarkson's contract was not renewed, addressing the importance of the confrontation but remarking the severity of the decision. Subsequently, after the new Series 23 was released and hosted by Chris Evans, the presenter was widely deemed sub-standard. [74] [75] [76]

Related Research Articles

Jeremy Clarkson English broadcaster, journalist and writer

Jeremy Charles Robert Clarkson is an English broadcaster, journalist and writer who specialises in motoring. He is best known for the motoring programmes Top Gear and The Grand Tour alongside Richard Hammond and James May. He also currently writes weekly columns for The Sunday Times and The Sun. Since 2018, Clarkson has hosted the revived ITV game show Who Wants to Be a Millionaire?, replacing former host Chris Tarrant.

Richard Hammond British motoring journalist and broadcaster

Richard Mark Hammond is an English television presenter, writer, and journalist. He is best known for co-hosting the BBC Two car programme Top Gear from 2002 until 2015 with Jeremy Clarkson and James May. In 2016, Hammond began presenting The Grand Tour television series. The show is co-presented with his former Top Gear co-hosts, Jeremy Clarkson and James May.

Ben Collins (racing driver) British racing driver

Ben Lievesley Collins is a racing driver from Bristol, England. He has competed in motor racing since 1994 in many categories, from Formula Three and Indy Lights to sportscars, GT racing and stock cars.

<i>Top Gear of the Pops</i>

Top Gear of the Pops was a one-off special programme that aired for BBC Two on 16 March 2007, as part of Red Nose Day 2007. The episode combined the elements of Top Gear, with that of BBC music chart show Top of the Pops, the latter of which was cancelled by the BBC in 2006. In the episode, presenters Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May hosted their own version of the chart show in their studio at Dunsfold, including discussions about music-related news topics, and performed as a band for the final number alongside Justin Hawkins; although it was mentioned, the 'Cool Wall' did not feature in the episode's broadcast.

Series 1 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2002, consisting of ten episodes that were aired between 20 October and 29 December. This series was the first to feature Jeremy Clarkson and Richard Hammond as the main hosts of the programme, a role they would both maintain until the twenty-second series, and the only series to feature Jason Dawe as their co-presenter before he was replaced in the second series. The series introduced much of the new elements that the programme had brought in as part of its relaunch of original 1977 programme of the same name, including the anonymous driver known as "The Stig", and the celebrity timed laps that would begin with the Suzuki Liana.

Series 8 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2006, consisting of eight episodes that were aired between 7 May and 30 July; because of the 2006 FIFA World Cup, the series took a month-long hiatus between its fifth and sixth episodes. This series saw the programme receive a brand new opening title sequence, a brand new studio, and a brand new car for the "Star in a Reasonably Priced Car". Throughout the series, the show also saw Richard Hammond bringing along one of his dogs for episodes, which would have small appearances in films in the following series.

Series 9 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2007, consisting of six episodes that were aired between 28 January and 4 March. Production on the series was delayed after Richard Hammond was involved in an accident in September 2006 while producing a film regarding a dragster racer. The first episode was dedicated to welcoming him back, with much of its content never repeated again after its broadcast. This series was the first to introduce feature-length specials focused on road trips with motoring challenges, with other highlights including the presenters attempting to make a space shuttle with a Reliant Robin, creating home-made stretch limos, and attempting to achieve the Bugatti Veyron's top speed.

<i>Top Gear Winter Olympics</i>

Top Gear: Winter Olympics is a full-length, special edition episode for BBC motoring programme Top Gear, and is the first in a series of full-length specials for the show. The episode was aired on 12 February 2006, with a repeat of the episode being aired a week later on 19 February. The special saw hosts Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May travelling to Lillehammer, Norway and creating their own version of the Winter Olympics with cars. The episode was later released on DVD on 5 June later that year.

<i>Top Gear</i> (series 12)

Series 12 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2008, consisting of seven episodes that were aired between 2 November and 14 December. This series' highlights included the presenters tackling the task of driving lorries, investigating car-tuning, an fuel-economy race, the first power test by James May, and a review of cars made during the Cold War era. After the series concluded, a feature-length special for Christmas, titled Top Gear: Vietnam Special, was aired on 28 December 2008, focusing on the presenters travelling across Vietnam with motorcycles.

<i>Top Gear</i> (series 13)

Series 13 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2009, consisting of seven episodes that were aired between 21 June and 2 August. As a publicity stunt, the series also had Michael Schumacher disguise himself as "The Stig", primarily due to the fact that a car they reviewed could not be driven by anyone but Schumacher for a timed lap of the programme's test track. Alongside this, this series' highlights included a 1940s styled race, a motoring challenge involving rear-wheeled cars, and the presenters entering a classic car rally. The thirteenth series received criticism over two elements - one for an advert designed by Jeremy Clarkson as part of a film for an episode; the other for the use of a word deemed offensive.

<i>Top Gear: US Special</i>

Top Gear: US Special is a full-length, special edition episode for BBC motoring programme Top Gear, and was first broadcast on BBC Two on 11 February 2007, as part of the 3rd episode of Series 9, with the special repeated in an edited version for UKTV channel Dave. The special sees hosts, Jeremy Clarkson, Richard Hammond, and James May travelling on a journey from Miami to New Orleans in three used cars to find if it's more economical to buy a vehicle rather than rent one. The Production Notes section of the Top Gear website describes the creation and production of this episode as "...damn near finishing off several members of the crew through exhaustion."

<i>Top Gear</i> (series 14)

Series 14 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two, consisting of seven episodes that were aired between 15 November 2009 to 3 January 2010. It is the first series that was also aired in high-definition. This series' highlights included the presenters making their own electric car, hosting a car-themed art exhibition, and a tribute to the car manufacturer Lancia. The sixth episode of the series was dedicated to a feature-length special, titled Top Gear: Bolivia Special, focused on a road trip with off-road vehicles.

<i>Top Gear</i> (series 15)

Series 15 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two and BBC HD during 2010, consisting of six episodes that were aired between 27 June and 1 August; the new series was promoted with a special trailer that made use of a clip published on YouTube. This series saw the replacement of Chevrolet Lacetti with the Kia Cee'd, effectively leading to a brand new lap board for celebrities to log in their times.

<i>Top Gear</i> (series 16)

Series 16 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2011, consisting of six episodes that were aired between 23 January and 27 February. Following the previous series, the BBC discontinued their involvement with Ben Collins on the programme, after he breached an agreement in his contract that forbid him disclosing his role as "The Stig" with the publication of his autobiography, The Man in the White Suit, in August 2010. His departure led to him being replaced by a new driver by the beginning of the first episode.

<i>Top Gear</i> (series 21)

Series 21 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2014, consisting of five episodes between 2 February and 2 March; production on the series was confirmed via Twitter in 2013, with a teaser trailer released on the BBC's YouTube channel in January 2014. This series' highlights included the presenters looking back at hatchbacks that were available during their youth, a look at the British military vehicles used in Afghanistan, and a road trip across Ukraine that included a visit to Chernobyl.

<i>Top Gear</i> (series 22)

Series 22 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2015, consisting of eight episodes - seven of these were aired between 25 January and 8 March, while the eighth was aired on 27 June following a disruption in production; two additional episodes were planned but never produced. The series was preceded by a two-part special focused on the presenters conducting a road trip across Argentina, titled Top Gear: Patagonia Special, and aired during 2014 on 27–28 December. This series' highlights included the presenters conducting a race across St. Petersburg, creating home-made ambulances, a recreation of a famous Land Rover Defender advert, and a road trip across Australia in GT cars.

<i>Top Gear: Patagonia Special</i>

Top Gear: Patagonia Special is a full length special that was aired as a two-part episode for the BBC car show Top Gear; the first part was aired on 27 December 2014, while the second part was aired a day later on 28 December. The special sees hosts, Jeremy Clarkson, Richard Hammond, and James May, using a selection of cars with V8 engines to celebrate the 60th anniversary of the small-block V8 engine, on a journey across Chile and Argentina, starting from Bariloche and ending on the outskirts of Ushuaia, and includes the infamous scene involving the protesters that the presenters and their film crew encountered and the events that happened; it is the last Top Gear special to be filmed with the hosts, prior to Clarkson's exit from the show in March 2015 followed by Hammond, May, and Executive Producer Andy Wilman shortly afterwards. The incident with the protesters was widely documented and reported by the media, prior to the broadcast of the special.

Top Gear is a British motoring magazine and factual television programme, designed as a relaunched version of the original 1977 show of the same name by Jeremy Clarkson and Andy Wilman for the BBC, and premiered on 20 October 2002. The programme focuses on the examination and reviewing of motor vehicles, primarily cars, though this was expanded upon after the broadcast of its earlier series to incorporate films featuring motoring-based challenges, special races, timed laps of notable cars, and celebrity timed laps on a course specially-designed for the relaunched programme. The programme drew acclaim for its visual and presentation style since its launch, which focused on being entertaining to viewers, as well as criticism over the controversial nature of its content. The programme was aired on BBC Two until it was moved to BBC One for its twenty-ninth series in 2020.

The Grand Tour is a British motoring television series, created by Jeremy Clarkson, Richard Hammond, James May, and Andy Wilman, made for Amazon exclusively for its online streaming service Amazon Prime Video, and premiered on 18 November 2016. The programme was conceived in the wake of the departure of Clarkson, Hammond, May and Wilman from the BBC series Top Gear, and originally contracted with 36 episodes over three years.

<i>Top Gear</i> (series 23)

Series 23 of Top Gear, a British motoring magazine and factual television programme, was broadcast in the United Kingdom on BBC Two during 2016, consisting of six episodes between 29 May and 3 July; an additional four episodes were planned but not produced. Following the dismissal of Jeremy Clarkson, and the subsequent departures of Richard Hammond and James May in the previous series, the BBC hired Chris Evans and Matt LeBlanc as the new hosts, with Sabine Schmitz, Chris Harris, Rory Reid and Eddie Jordan as their co-presenters, but appearing only when required for an episode.

References

  1. Akwagyiram, Alexis (12 April 2005). "'Petrolheads' under attack". BBC. Retrieved 28 December 2008.
  2. Clarkson, Jeremy (1 February 2006). "Clarkson's right on cue". Top Gear Magazine. Archived from the original on 10 June 2008. Retrieved 12 July 2008.
  3. "Top Gear – General approach taken by the programme". BBC. Archived from the original on 21 February 2007. Retrieved 11 August 2006.
  4. Payne, Stewart (20 February 2006). "Villagers put the brake on Top Gear". The Telegraph. London. Retrieved 20 February 2006.
  5. "BBC condemns Clarkson 'gay' jibe". BBC News. BBC. 18 December 2006. Retrieved 18 December 2006.
  6. Autoblog (6 December 2009). "REPORT: BBC says Top Gear doesn't ban gay couples from show audience". Archived from the original on 12 December 2009. Retrieved 20 January 2009.
  7. "Top Gear India special criticised for 'toilet humour'". BBC News. 12 January 2012. Retrieved 28 October 2020.
  8. Hall, Alan (15 December 2005). "Germans up in arms over Clarkson's mocking Nazi salute". The Scotsman . Edinburgh: Johnston Press . Retrieved 2 August 2006. Clarkson raised his arm Nazi-style as he spoke about the German company BMW's Mini. Then, mocking the 1939 invasion of Poland that triggered World War II, he said it would have a satellite navigation system "that only goes to Poland". Finally, in a reference to Adolf Hitler's boast that his Third Reich would last ten centuries, Clarkson said the fan belt would last for 1,000 years. The German Government is said to be highly displeased: diplomats pointed out that, had Clarkson made the Nazi salute on German television, he could be facing six months behind bars as, joking or not, such behaviour is illegal under the country's post-war constitution.
  9. Hall, Allan (15 December 2005). "Germans up in arms over Clarkson's mocking Nazi salute". The Scotsman. Edinburgh. Retrieved 2 August 2006.
  10. "BBC Complaints: Appeals to the Governors April to June 2006". July 2006. Archived from the original on 30 June 2010. Retrieved 9 November 2007.
  11. HÎRŢAN, Elena. "Top Gear despre România: "ţara lui Borat", cu ţigani şi playboy ruşi – VIDEO". Archived from the original on 12 December 2009.
  12. "romaniantimes.at -". Archived from the original on 6 July 2011.
  13. "Romanian Ambassador in London Asks Top Gear to Re-edit Episode Shot in Romania", MediaFax
  14. Arthur, Charles (15 April 2010). "Daily Telegraph website hacked". The Guardian. London. Retrieved 30 April 2010.
  15. James, Martin (16 April 2010). "Hackers deface Telegraph sites over 'gypsies' slight". ITPro. Dennis Publishing . Retrieved 10 January 2021.
  16. Camarena, Rodrigo (4 February 2011). "Can Top Gear laugh off its Mexican insults? | Rodrigo Camarena". The Guardian.
  17. "Mexico wants apology after 'Top Gear' tirade". Reuters. 2 February 2011.
  18. "BBC offers apology for Top Gear comments on Mexico". BBC. 3 February 2011.
  19. "Top Gear to cut Mexico comments for US broadcast". BBC News. 11 February 2011.
  20. "Top Gear's offensive stereotyping has gone too far, says Steve Coogan". The Guardian. London. 5 February 2011. Retrieved 17 February 2011.
  21. "http://www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2011/feb/05/top-gear-offensive-steve-coogan
  22. "'Top Gear' is another 'Sachsgate' waiting to happen". Yahoo News. Archived from the original on 16 February 2011. Retrieved 17 February 2011.
  23. "Mexico's luxury sports car welcomes 'tortilla' jibe". Agence France-Presse. 17 February 2011. Retrieved 7 July 2019 via YouTube.
  24. "Broadcast Bulletin Issue number 179 04/04/11". Ofcom . 4 April 2011.
  25. "Primicia: Top Gear grabará un episodio en la Patagonia argentina". Autoblog (in Spanish). 16 September 2014. Retrieved 9 October 2014.
  26. "Top Gear crew 'chased by thousands and ordered out of country'". BBC News. 4 October 2014. Retrieved 10 January 2021.
  27. 1 2 "Protests cut short Top Gear shoot". BBC News. 3 October 2014.
  28. "Details of the vehicle being checked – Government of the United Kingdom".
  29. Top Gear did have details of Falklands Porsche number plate before buying it
  30. argie bargie foi act request discloses truth behind top gears h982 fkl car/
  31. 1 2 Clarkson, Jeremy (5 October 2014). "Make no mistake, lives were at risk" . The Sunday Times.
  32. 1 2 "Top Gear apedreados escapan a Chile por Radman y abandono los autos en la ruta 3" (in Spanish). 3 October 2014. Retrieved 9 October 2014.
  33. Plunkett, John (3 October 2014). "Top Gear driven from Argentina after Jeremy Clarkson number plate row". The Guardian. Retrieved 8 October 2014.
  34. "BBC refuses Top Gear apology over Argentina row". BBC News. 31 October 2014.
  35. "Tesla clears up some of Clarkson's claims during Tesla Roadster test drive". egmCarTech. 16 December 2008. Retrieved 5 May 2009.
  36. 1 2 Squatriglia, Chuck (16 December 2008). "Tesla Cries Foul on Top Gear's Test". Wired. Retrieved 5 May 2009.
  37. Taylor, Alun (22 December 2008). "BBC: Top Gear Tesla didn't run out of juice • Register Hardware". Reghardware.co.uk. Retrieved 5 May 2009.
  38. Doggett, Scott (22 December 2008). "Tesla Roadster Reviewed by Jeremy Clarkson Didn't Run Out of Juice as He Claimed". Auto Observer. Archived from the original on 26 March 2009. Retrieved 23 November 2011.
  39. Chang, Richard S (30 December 2008). "Was 'Top Gear' Test of the Tesla Misleading?". New York Times Wheels Blog. Retrieved 10 December 2009.
  40. Clarkson, Jeremy (11 January 2009). "Tesla Roadster". The Times. London. Retrieved 30 April 2010.
  41. Musk, Elon (13 February 2013). "A Most Peculiar Test Drive" . Retrieved 1 June 2014.
  42. Squatriglia, Chuck (30 March 2011). "Tesla Sues Top Gear for Libel". Wired. Retrieved 23 November 2011.
  43. Halliday, Josh (19 October 2011). "Top Gear did not libel carmaker Tesla, high court rules". The Guardian. London.
  44. Halliday, Josh (28 October 2011). "Top Gear case: Tesla to lose malicious falsehood claim if it can't show damage". The Guardian. London.
  45. Halliday, Josh (5 March 2013). "Top Gear row: Tesla loses appeal over Jeremy Clarkson review". The Guardian. ISSN   0261-3077 . Retrieved 29 January 2019.
  46. "Top Gear 'hooligans' damage classic car" Archived 1 December 2011 at the Wayback Machine London Evening Standard
  47. "BBC stumps up for tree stunt". BBC. 21 February 2004. Retrieved 9 January 2006.
  48. "BBC apologises after Clarkson calls Hammond 'mental'". Irish Examiner. 6 March 2007. Retrieved 28 July 2008.
  49. "Top Gear dead cow stunt garners 91 public complaints". Brand Republic. 12 February 2007. Retrieved 28 July 2008.
  50. "Top Gear to screen train stunt". BBC. 25 February 2007. Retrieved 25 February 2007.
  51. "One dead in level crossing crash". BBC News. 1 March 2007. Retrieved 15 April 2007.
  52. "Top Gear rapped for alcohol use". BBC News. 2 July 2008. Retrieved 3 July 2008.
  53. "Top Gear 'damaged African plains'". BBC News. 8 July 2007.
  54. "Clarkson joke sparks complaints". BBC News. 4 November 2008. Retrieved 4 November 2008.
  55. "Jeremy Clarkson – Labour Mp Calls For Clarkson Sacking Over Lorry Joke". Contactmusic.com. 15 November 2007. Retrieved 5 May 2009.
  56. "Jeremy Clarkson adds Polish to outraged ranks". News.com.au. 5 August 2009. Retrieved 5 August 2009.
  57. Matthews, Jodie (6 August 2009). "Top Gear goes backwards". The Guardian. London.
  58. "BBC receives Top Gear complaints after Jeremy Clarkson's G-string under burka joke". Metro . 27 July 2010. Retrieved 29 December 2014.
  59. Love, Ryan (27 July 2010). "Clarkson 'burka joke sparks complaints'". Digital Spy . Retrieved 29 December 2014.
  60. Bland, Antonio (30 July 2010). "Clarkson was right about burkas and red G-strings". The Week . Retrieved 29 December 2014.
  61. "Top Gear's top international gaffes". BBC Newsbeat. 10 March 2014. Retrieved 21 August 2019.
  62. Quinn, Ben (7 February 2011). "Top Gear on the offensive again – now it's Albania's turn". The Guardian. London.
  63. Loveday, Eric (2 August 2011). "Top Gear airs controversial Nissan Leaf segment, responds to critics". autobloggreen.Conlan, Tara (2 August 2011). "Top Gear sorry for disabled parking row". The Guardian. London.
  64. "Top Gear: Jeremy Clarkson's Elephant Man joke ruled offensive". The Guardian. 1 October 2012. Retrieved 28 October 2020.
  65. Halliday, Josh; Watt, Nicholas; Rawlinson, Kevin (1 May 2014). "Jeremy Clarkson 'begs forgiveness' over N-word footage". The Guardian.
  66. Collins, David (1 May 2014). "Video: Watch Jeremy Clarkson use n-word in unseen Top Gear footage".
  67. UK/PA, Huffington Post (23 April 2014). "Top Gear Very Sorry About Offensive 'Slope' Remark".
  68. "Top Gear in hot water after staging crash at scene of fatal accident". Autoblog. Retrieved 28 October 2020.
  69. Association, Press (13 March 2016). "Top Gear bosses defend filming near Cenotaph memorial". The Guardian.
  70. "Jeremy Clarkson 'punch': Top Gear episodes to be dropped". BBC News. 11 March 2015.
  71. "Petition backing Jeremy Clarkson hits one million signatures". 20 March 2015.
  72. "Jeremy Clarkson: BBC reaction 'ridiculous', says former Stig". BBC News. 11 March 2015.
  73. "Jeremy Clarkson 'could make Top Gear comeback in Australia'". The Daily Telegraph. London. 29 March 2015.
  74. "Top Gear branded 'Flop Gear' after losing a million viewers and being slammed by fans". 30 May 2016.
  75. Greenwood, Carl (29 May 2016). "More FlopGear than Top Gear say viewers".
  76. "Top Gear verdict: 'A feeble Jeremy Clarkson impression'". BBC. 30 May 2016.