The Diplomat

Last updated

The Diplomat
The Diplomat logo.svg
TypeOnline
FormatMagazine
Owner(s)Trans-Asia Inc. [1]
PublisherJames Pach
EditorShannon Tiezzi
(Editor-in-Chief)
Catherine Putz
(Managing Editor)
Abhijnan Rej
(Security & Defense Editor)
Sebastian Strangio
(Southeast Asia Editor)
Ankit Panda (Editor-at-Large)
Founded2001
Ceased publication2009 (print)
HeadquartersTokyo, Japan (former), Washington D.C., USA
ISSN 1446-697X
Website thediplomat.com

The Diplomat is an international online news magazine covering politics, society, and culture in the Indo-Pacific region. It is based in Washington, D.C.

Contents

It was originally an Australian bi-monthly print magazine, founded by Minh Bui Jones, David Llewellyn-Smith and Sung Lee in 2001, but due to financial reasons it was converted into an online magazine in 2009 and moved to Japan and later Washington, D.C..

The magazine is currently owned by Trans-Asia Inc.

History

The Diplomat was originally an Australian bi-monthly print magazine, founded by Minh Bui Jones, David Llewellyn-Smith and Sung Lee in 2001. The first edition was published in April 2002, with Bui Jones as the founding editor and Llewellyn-Smith the founding publisher.

The magazine was acquired by James Pach through his company Trans-Asia Inc. in December 2007. Pach assumed the role of executive publisher and hired former Penthouse editor Ian Gerrard to update its presentation. Nonetheless, the print edition suffered continued losses, and The Diplomat eventually went completely online in August 2009. Its Sydney office was closed and its headquarters were moved to Tokyo; Jason Miks was appointed editor in September 2009 and Ulara Nakagawa was appointed associate editor. [2] Miks was succeeded as editor by Harry Kazianis before publisher James Pach took over. [3] Shannon Tiezzi currently serves as editor-in-chief, with Catherine Putz as managing editor. Abhijnan Rej is security & defense editor and Sebastian Strangio is Southeast Asia editor. Ankit Panda is editor-at-large and podcast host.

The Diplomat has published interviews with many public figures, including Ali Allawi, Anwar Ibrahim, Ian Macfarlane, Brent Scowcroft, Mike Moore, [4] Jason Yuan, [5] Kim Beazley, [6] Wegger Christian Strømmen, [7] Shankar Prasad Sharma, [8] and Jaliya Wickramasuriya. [9]

Prior to 2004, The Diplomat used to run advertisements emphasizing the magazine's Australian perspective by presenting the national flags of the United States, the UK, and Australia and logos of Time and The Economist with a headline "To which view do you subscribe?" Time magazine forced the cancellation of such advertisements. [10]

Partnerships

The Diplomat has entered into formal partnerships with influential public policy and news organizations. One of the most prominent is the Center for Strategic and International Studies (CSIS). Through a partnership with CSIS's Pacific Forum Young Leaders Programme, The Diplomat provides insights and analysis from its staff and collaborators. [ citation needed ]The Diplomat also maintains partnerships with RealClearWorld, ENN Environmental News Network, the Foreign Policy Centre, The Interpreter, Danwei, ChinaHush, Institute for Defence Studies and Analyses, Global Radio News, International Affairs Forum, the Atlantic Sentinel, China Talking Points, War Is Boring, East–West Center, Foreword, and the Vivekananda International Foundation.[ citation needed ]

Awards and recognition

In December 2010, the online news aggregator RealClearWorld (R.C.W.) cited The Diplomat as one of the top-five world news sites of 2010. [11] In 2011, RCW again listed The Diplomat as one of its top-five world news sites. [12]

Related Research Articles

News Corporation Media corporation

The original incarnation of News Corporation was an American multinational mass media corporation operated and owned by media mogul Rupert Murdoch and headquartered in New York City. Prior to its split in 2013, it was the world's fourth-largest media group in terms of revenue, and News Corporation had become a media powerhouse since its inception, almost dominating the news, television, film and print industries.

The Wall Street Journal, also known as The Journal, is an American business-focused, English-language international daily newspaper based in New York City, with international editions also available in Chinese and Japanese. The Journal, along with its Asian editions, is published six days a week by Dow Jones & Company, a division of News Corp. The newspaper is published in the broadsheet format and online. The Journal has been printed continuously since its inception on July 8, 1889, by Charles Dow, Edward Jones, and Charles Bergstresser.

<i>Far Eastern Economic Review</i>

The Far Eastern Economic Review was an English language Asian news magazine started in 1946. It printed its final issue in December 2009. The Hong Kong–based business magazine was originally published weekly. Due to financial difficulties, the magazine converted to a monthly publication in December 2004, and simultaneously switched to an arrangement whereby most articles were contributed by nonstaff writers who had expertise in a given field, such as economists, business-community figures, government policymakers, social scientists, and others.

<i>Foreign Policy</i> American news magazine and website based in Washington, D.C.

Foreign Policy is an American news publication, founded in 1970 and focused on global affairs, current events, and domestic and international policy. It produces content daily on its website, and in six print issues annually.

<i>Datamation</i>

Datamation is a computer magazine that was published in print form in the United States between 1957 and 1998, and has since continued publication on the web. Today, Datamation was previously owned by QuinStreet and acquired by TechnologyAdvice in 2020. Datamation is published as an online magazine at Datamation.com.

<i>Christianity Today</i>

Christianity Today magazine is an evangelical Christian periodical founded in 1956 by Billy Graham. It is published by Christianity Today International based in Carol Stream, Illinois. The Washington Post calls Christianity Today, "evangelicalism's flagship magazine". The New York Times describes it as a "mainstream evangelical magazine".

The Wall Street Journal Asia, a version of The Wall Street Journal, provided news and analysis of global business developments for an Asian audience. Formerly known as The Asian Wall Street Journal, it was founded in 1976 and was printed in nine Asian cities: Bangkok, Hong Kong, Jakarta, Kuala Lumpur, Manila, Seoul, Singapore, Taipei, and Tokyo. Average circulation for 2011 was 83,421. Its largest markets in order of importance are: Hong Kong, Singapore, the Philippines, Japan, Thailand, South Korea, Indonesia, Taiwan, Malaysia, China, India, and Vietnam. The final print edition of the newspaper was published on 9 October 2017.

Trinh T. Minh-ha

Trinh T. Minh-ha is a Vietnamese filmmaker, writer, literary theorist, composer, and professor. She has been making films for over thirty years and may be best known for her films Reassemblage, made in 1982, and Surname Viet Given Name Nam, made in 1985. She has received several awards and grants, including the American Film Institute's National Independent Filmmaker Maya Deren Award, and Fellowships from the John Simon Guggenheim Foundation, the National Endowment for the Arts and the California Arts Council. Her films have been the subject of twenty retrospectives.

Nguyễn Phú Trọng General Secretary of the Communist Party and President of Vietnam

Nguyễn Phú Trọng is a Vietnamese politician who has been the General Secretary of the Communist Party of Vietnam, the highest position in Vietnam since 2011. In addition, Trọng served as president of Vietnam from 2018 to 2021. As general secretary, Trọng heads the party's secretariat and is the Secretary of the Central Military Commission in addition to being the de facto head of the politburo, the highest decision-making body in Vietnam, which currently makes him the most powerful person in Vietnam.

District 1, Ho Chi Minh City Urban district in Ho Chi Minh City, Vietnam

District 1 is the central urban district of Ho Chi Minh City, the largest city in Vietnam. With a total area of 7.7211 km2 (2.9811 sq mi) the district has a population of 204,899 people as of 2010. The district is divided into 10 small subsets which are called wards (phường). District 1 contains most of the city's administrative offices, consulates, and large buildings. District 1 is the busiest district in the city with the highest living standards. Đồng Khởi street and Nguyễn Huệ boulevard in District 1 are the city's two main commercial centers. Đồng Khởi street is an area in high demand for real estate, hitting a record price of $50,000 per square meter in 2007.

<i>The Philippine Star</i> Philippine newspaper

The Philippine Star is an English-language print and digital newspaper in the Philippines and the flagship brand of the PhilStar Media Group. First published on 28 July 1986 by veteran journalists Betty Go-Belmonte, Max Soliven and Art Borjal, it is one of several Philippine newspapers founded after the 1986 People Power Revolution.

<i>Pacific Magazine</i>

Pacific Magazine was a regional news and current affairs magazine and online news agency specializing in the coverage of the Pacific Islands region, including Melanesia, Micronesia and Polynesia. The magazine was headquartered and published in Honolulu, Hawaii.

<i>Elle</i> (magazine) Worldwide lifestyle magazine

Elle is a worldwide lifestyle magazine of French origin that focuses on fashion, beauty, health and entertainment. It was founded in 1945 by Hélène Gordon-Lazareff and her husband, the writer Pierre Lazareff. The title means "she" or "her" in French.

Kosuke Takahashi Japanese journalist

Kosuke Takahashi is a Japanese journalist. He contributes to IHS Jane's Defence, NK News and Toyo Keizai Online among other media by writing in both English and Japanese. He is also currently a regular TV commentator of Tokyo MX's Morning Cross program. He worked as the senior online news editor at Thomson Reuters in Tokyo from April 2016 to January 2017, where he focuses on expanding its online news coverage across multiple digital channels. He was appointed editor-in-chief of The Huffington Post Japan in September 2014 where he was in charge of overseeing all of the day-to-day editorial content and operations of the Huffington Post Japan. Previously, he has worked as Tokyo correspondent for IHS Jane's Defence Weekly from January 2009 to early September 2014, specializing in Japan's defense and politics as well as East Asian affairs such as on Sino-Japanese relations and Korean Peninsula issues. He also has worked for the Asahi Shimbun, Bloomberg News, Dow Jones Japan and The Wall Street Journal Japan as staff writer/editor, and Nikkei CNBC Japan as regular TV commentator. He used the pen name Kosuke Goto at Bloomberg.

Sport in Vietnam

This article presents an overview of the Sports in Vietnam.

<i>Japan Echo</i> English language Japanese periodical

Japan Echo was an English-language periodical on Japanese issues which was initially published in print form by Japan Echo Inc. between 1974 and 2010. Consisting mainly of translations into English of magazine and news articles originally published in Japanese, Japan Echo was launched with the support of Japan's Foreign Affairs Ministry "to enable people abroad to learn what the Japanese themselves are thinking and writing about the issues of the day." Though independently published, the Japanese government provided most of Japan Echo's funding for the duration of its existence.

David Llewellyn-Smith is an Australian writer and independent publisher in the field of macroeconomics.

Nautilus Quarterly is a New York-based online and print science magazine. It publishes one issue on a selected topic each month on its website, releasing one chapter each Thursday. Issue topics have included human uniqueness, time, uncertainty, genius, mergers & acquisitions, and feedback. Nautilus also publishes a print edition six times a year, and a daily blog called Facts So Romantic.

Mekong Review is a quarterly English-language literary magazine on Southeast Asian literature, especially Cambodian literature, Burmese literature, Vietnamese literature, Laotian literature, and Thai literature. It was founded by Minh Bui Jones, a Vietnamese-born Australian-based journalist, in Phnom Penh, Cambodia, and is based in Sydney, Australia.

References

  1. "Partners". The Diplomat. Retrieved December 2, 2013. Trans-Asia Inc. is an innovative translation company, based in Tokyo. It offers technical and business translation, an online translation service, and website localization. It is the owner of The Diplomat.
  2. Ari Sharp (September 5, 2009). "Diplomat magazine folds, 7 years in". The Age . Retrieved February 16, 2011.
  3. "About us" Archived August 13, 2012, at the Wayback Machine , The Diplomat
  4. "New Zealand in Asia". The Diplomat. Retrieved September 30, 2011.
  5. "Taiwan Presses Forward". The Diplomat. Retrieved December 7, 2011.
  6. "How Australia Sees America". The Diplomat. Retrieved May 10, 2012.
  7. "How Norway Sees the Arctic". The Diplomat. Retrieved May 10, 2012.
  8. "Nepal Balances Interests". The Diplomat. Retrieved April 22, 2012.
  9. "Sri Lanka Looks Forward". The Diplomat. Retrieved November 24, 2011.
  10. Paul McIntyre (September 9, 2004). "'Non-American' Time heavies small local rival". The Sydney Morning Herald . Retrieved February 25, 2011.
  11. "Top News Sites 2010". RealClearWorld. RealClearPolitics. December 22, 2010. Retrieved February 26, 2011.
  12. "Real Clear World's 2011 Top World News Sites", RealClearWorld. Retrieved 4 December 2019.