The Dominion (Wellington)

Last updated
The Dominion Building on the junction of Wakefield, Victoria and Mercer Streets, Wellington, circa 1930 Dominion Building, Wellington, 1930s.jpg
The Dominion Building on the junction of Wakefield, Victoria and Mercer Streets, Wellington, circa 1930

The Dominion was a broadsheet metropolitan morning daily newspaper published in Wellington, New Zealand, from 1907 to 2002. It was first published on 26 September 1907, [1] the day New Zealand achieved Dominion status. It merged with The Evening Post , Wellington's afternoon daily newspaper, to form The Dominion Post in 2002.

The Dominion was founded by Wellington Publishing Company Limited, a public listed company formed for the purpose twelve months earlier by a group of businessmen, rather than newspapermen, "in the Opposition and freehold interests". The existing Wellington morning newspaper The New Zealand Times had a Liberal Party heritage [1] and the big pastoral landowners lacked a voice in the new dominion's capital and its hinterland provinces. Accordingly, The Dominion's circulation was always soundest outside Greater Wellington, where the long-established and politically neutral Evening Post always dominated. Early printing and special services delivered The Dominion the same day throughout the lower North Island. Wellington businessman John Duthie was one of the founding directors and was chairman of the board from 1912 until his death in 1915. [2]

The Dominion promoted the conservative Reform Party and its policies. After twenty years it took over and closed its morning rival The New Zealand Times in 1927. The Dominion's ambitious new headquarters building in Mercer Street was completed in 1928. [1]

Wellington Publishing Company's operations did not provide a good financial return on investment for its backers. In 1964 negotiations were under way with the Canadian–British Thomson Newspapers organization when a holidaying visitor casually picked up a copy and read of the proposal. Rupert Murdoch decided to make a bid, and Wellington Publishing Company became the first international investment by his growing newspaper empire.

In 1972 ownership was merged [3] with that of its afternoon rival, The Evening Post, to achieve economies such as running the otherwise part-time new printing house of the Post in two shifts. The new holding company, initially intended to be Amalgamated Publishers, was named Independent Newspapers Limited (INL). The Dominion's headquarters building was soon dispensed with. The two newspapers kept their separate identities and rivalries until 2002, when they were replaced by a morning publication named The Dominion Post. In 2003, INL divested itself of its publishing concerns to Fairfax Media, an Australian company.

As of 2012, The Dominion Post is run from the old Post printing house site in Boulcott Street and printing is in Petone.

Related Research Articles

Hearst Communications American multinational mass media conglomerate group

Hearst Communications, often referred to simply as Hearst, is an American multinational mass media and business information conglomerate based in the Hearst Tower in Midtown Manhattan, New York City.

<i>Star Tribune</i> Minneapolis, Minnesota, US newspaper

The Star Tribune is the largest newspaper in Minnesota. It originated as the Minneapolis Tribune in 1867 and the competing Minneapolis Daily Star in 1920. During the 1930s and 1940s Minneapolis's competing newspapers were consolidated, with the Tribune published in the morning and the Star in the evening. They merged in 1982, creating the Star and Tribune, and it was renamed to Star Tribune in 1987. After a tumultuous period in which the newspaper was sold and re-sold and filed for bankruptcy protection in 2009, it was purchased by local businessman Glen Taylor in 2014.

<i>The Dominion Post</i> (Wellington)

The Dominion Post is a metropolitan daily newspaper published in Wellington, New Zealand. It is owned by media business Stuff Ltd, formerly the New Zealand branch of Australian media company Fairfax Media. Weekday issues are now in tabloid format, and its Saturday edition is in broadsheet format.

Independent Newspapers Limited (INL) was a newspaper publisher in New Zealand. Started as the Wellington Publishing Company in 1906 to publish The Dominion, it began taking over other newspapers in the 1970s and was renamed Independent Newspapers in 1972. It accumulated over 80 publications before selling them all to Fairfax in 2003. INL then merged into Sky Network Television in 2005. INL was part owned by News Limited since early in 1964 when Rupert Murdoch made his first overseas newspaper investment – a 29.57 percent stake in the Wellington Publishing Company. The News Limited holding in INL fluctuated over the years and was just over 49 percent in 1997.

<i>Otago Daily Times</i>

The Otago Daily Times (ODT) is a newspaper published by Allied Press Ltd in Dunedin, New Zealand. The ODT is one of the country's four main daily newspapers, serving the southern South Island with a circulation of around 43,000 and an estimated readership of 110,000. Founded in 1861 it is New Zealand's oldest surviving daily newspaper – Christchurch's The Press, six months older, was a weekly paper until March 1863.

<i>Baltimore News-American</i>

The Baltimore News-American was a broadsheet newspaper published in downtown Baltimore, Maryland until May 27, 1986. It had a continuous lineage of more than 200 years. For much of the mid-20th Century, it had the largest circulation in the city.

<i>The Press</i> New Zealand newspaper

The Press is a daily newspaper published in Christchurch, New Zealand owned by media business Stuff Ltd. First published in 1861, the newspaper is the largest circulating daily in the South Island and publishes Monday to Saturday. Four community newspapers—Mid Canterbury Herald, The Christchurch Mail, Northern Outlook and Central Canterbury News—are also published by The Press and are free.

<i>Austin American-Statesman</i> Daily broadsheet newspaper published in Austin, Texas

The Austin American-Statesman is the major daily newspaper for Austin, the capital city of Texas. It is owned by Gannett.

LNP Media Group Media group in Lancaster, Pennsylvania, United States

LNP Media Group owns and publishes LNP, a daily newspaper based in Lancaster County, Pennsylvania, and LancasterOnline, its online affiliate with monthly readership of over one million. LNP traces its roots to The Lancaster Journal, first published in 1794.

The Marlborough Express is a newspaper serving the Marlborough area of New Zealand. Its headquarters are in Blenheim and has been published there since 1866.

<i>The Evening Post</i> (New Zealand) Former newspaper based in Wellington, New Zealand

The Evening Post was an afternoon metropolitan daily newspaper based in Wellington, New Zealand. It was founded in 1865 by Dublin-born printer, newspaper manager and leader-writer Henry Blundell, who brought his large family to New Zealand in 1863.

Fairfax Media Australian media company

Fairfax Media was a media company in Australia and New Zealand, with investments in newspaper, magazines, radio and digital properties. The company was founded by John Fairfax as John Fairfax and Sons, who purchased The Sydney Morning Herald in 1841. The Fairfax family retained control of the business until late in the 20th century.

Charles Norwood

Sir Charles John Boyd Norwood was a prominent Wellington New Zealand-based businessman with interests throughout New Zealand and Australia. He was a civic leader, his knighthood was awarded for public services. Founder chairman (1927–1966) of the Wellington Free Ambulance he served on the Wellington City Council from 1917 to 1923 and he was for one term, 1925 to 1927, twenty-second Mayor of Wellington. He was a member of the Wellington Harbour Board for more than 30 years from 1918 to 1935 and from 1938 to 1953 and its chairman from 1931 to 1933.

Stuff (website) A New Zealand news website

Stuff is a New Zealand news media website owned by Stuff Ltd, and the most popular news website in New Zealand, with a monthly unique audience of more than 2 million.

John Duthie (politician) New Zealand politician

John Duthie was a politician and businessman in New Zealand. Originally from Scotland, he came to Auckland in 1863. He set up his own ironmongery in New Plymouth, then Wanganui, and he finally settled in Wellington. In the latter city, he was mayor for one term. He then represented Wellington in Parliament for a total of eleven years. For the last two years of his life, he was appointed to the New Zealand Legislative Council.

The Taranaki Herald was an afternoon daily newspaper, published in New Plymouth, New Zealand. It began publishing as a four-page tabloid on 4 August 1852. Until it ceased publication in 1989, it was the oldest daily newspaper in the country.

The Progress-Index is a daily newspaper published in Petersburg, Virginia. Its print edition is published Monday through Sunday morning, and its website is updated regularly throughout the day with breaking news, feature stories, photographs and videos.

The Southwest Times Record is a daily newspaper in Fort Smith, Arkansas and covers 10 counties in western Arkansas and eastern Oklahoma. It is owned and published by Gannett.

The Cleveland News was a daily and Sunday American newspaper in Cleveland, Ohio. It was published from 1905 until 1960 when it was absorbed by the rival paper The Cleveland Press.

The New Zealand Times was a New Zealand daily newspaper published in Wellington from 1874 to 1927.

References

  1. 1 2 3 "The Dominion". Papers Past. National Library of New Zealand. Retrieved 22 July 2018.
  2. "Balgownie". Register of Historic Places. Heritage New Zealand . Retrieved 29 August 2011.
  3. Letter from the Dominion's chairman, Morvyn Williams. The merger was accomplished by one company buying the other's shares [ failed verification ]