Tulsa World

Last updated
Tulsa World
Winston the paper retriever.jpg
A June 29, 2004, issue of the Tulsa World, retrieved by a blue merle Australian Shepherd named Winston
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) BH Media
Publisher Gloria Fletcher
Editor Susan Ellerbach
Founded1905
Headquarters315 S. Boulder Ave.
Tulsa, OK 74103
United States
Circulation 93,558 Daily
102,757 Sunday [1]
ISSN 2330-7234
Website tulsaworld.com

The Tulsa World is the daily newspaper for the city of Tulsa, Oklahoma, and primary newspaper for the northeastern and eastern portions of Oklahoma. Tulsa World Media Company is part of BH Media Group, a Berkshire Hathaway company owned by Warren Buffett. [2] The printed edition is the second-most circulated newspaper in the state, after The Oklahoman . It was founded in 1905 and locally owned by the Lorton family for almost 100 years until February 2013, when it was sold to BH Media Group. In the early 1900s, the World fought an editorial battle in favor of building a reservoir on Spavinaw Creek, in addition to opposing the Ku Klux Klan in the 1920s. [3] The paper was jointly operated with the Tulsa Tribune from 1941 to 1992. [4]

Newspaper scheduled publication containing news of events, articles, features, editorials, and advertising

A newspaper is a periodical publication containing written information about current events and is often typed in black ink with a white or gray background.

Tulsa, Oklahoma City in Oklahoma, United States

Tulsa is the second-largest city in the state of Oklahoma and 45th-most populous city in the United States. As of July 2016, the population was 413,505, an increase of 12,591 over that reported in the 2010 Census. It is the principal municipality of the Tulsa Metropolitan Area, a region with 991,005 residents in the MSA and 1,251,172 in the CSA. The city serves as the county seat of Tulsa County, the most densely populated county in Oklahoma, with urban development extending into Osage, Rogers, and Wagoner counties.

Oklahoma State of the United States of America

Oklahoma is a state in the South Central region of the United States, bordered by Kansas on the north, Missouri on the northeast, Arkansas on the east, Texas on the south, New Mexico on the west, and Colorado on the northwest. It is the 20th-most extensive and the 28th-most populous of the fifty United States. The state's name is derived from the Choctaw words okla and humma, meaning "red people". It is also known informally by its nickname, "The Sooner State", in reference to the non-Native settlers who staked their claims on land before the official opening date of lands in the western Oklahoma Territory or before the Indian Appropriations Act of 1889, which dramatically increased European-American settlement in the eastern Indian Territory. Oklahoma Territory and Indian Territory were merged into the State of Oklahoma when it became the 46th state to enter the union on November 16, 1907. Its residents are known as Oklahomans, and its capital and largest city is Oklahoma City.

Contents

History

Republican activist James F. McCoy and Kansas journalist J.R. Brady published the first edition of the Tulsa World on September 14, 1905 [3] at the time Brady was starting Tulsa World, he was also publishing the Indian Republican a weekly newspaper, which was previously edited by a con artist named Myron Boyle. Brady had bought the Indian Republican in 1905 and fired Boyle in the following year. Boyle borrowed $500 from Dr. S. G. Kennedy, ostensibly to pay some personal debts. Instead, he left town without repaying Dr. Kennedy. [5]

Brady was sufficiently successful establishing the Tulsa World that it attracted a Missouri mine owner, George Bayne, and his brother-in-law, Charles Dent, who bought and ran the paper for the next five years. [5] In 1911, Eugene Lorton, who had just sold his stake in a Walla Walla, Washington newspaper, and moved to Tulsa, bought an interest in the Tulsa World, becoming its editor, [6] and then, with financial backing from Harry Ford Sinclair, the sole owner and publisher in 1917. [5]

Eugene Lorton (1869-1949) was the long-time editor and publisher of the Tulsa World newspaper. Born in Missouri, he moved to Tulsa in 1911, where he bought a minority interest in the Tulsa World. Within six years, he owned the newspaper outright. He spent the rest of his life in Tulsa.

Harry Ford Sinclair American businessman

Harry Ford Sinclair was an American industrialist, founder of Sinclair Oil. He was implicated in the 1920s Teapot Dome Scandal, and served six months in prison for jury tampering. Afterwards he returned to his former life and enjoyed its prosperity until his death.

Beginning in 1915, the Tulsa World fought an editorial battle advocating a proposal to build a reservoir on Spavinaw Creek and pipe the water 55 miles to Tulsa. [3] Charles Page was among those who opposed the Spavinaw plan; he advocated a plan in his own newspaper to sell water from the Shell Creek water system, which Page owned. [7] [8] Page's newspaper, the Morning News, closed in 1919 after Tulsans approved a bond issue to pipe the water from Spavinaw. [7] He sold a companion paper, Tulsa Democrat, to Richard Lloyd Jones, who renamed it the Tulsa Tribune. [7]

Charles Page was a businessman and important philanthropist in the early history of Tulsa, Oklahoma. After his father died when Page was an 11-year-old boy in Wisconsin, he left school early to try to help support his mother and siblings. He had years of struggle before succeeding in business and striking oil in 1905 in Oklahoma.

Richard Lloyd Jones was an American journalist who the long-time editor and publisher of the now defunct Tulsa Tribune. He was noted for his controversial ultra-racist positions on political issues. The son of a notable Unitarian missionary, Jenkin Lloyd Jones, he was a co-founder of All Souls Unitarian Universalist Church in Tulsa, Oklahoma.

In the 1920s, the Tulsa World was known for its opposition to the Ku Klux Klan, [3] which had risen to local prominence in the wake of the Tulsa Race Riot in the spring of 1921. Lorton was active in Republican Party politics until he was defeated by William B. Pine, in the 1924 primary election for the US Senate; Pine went on to win the general election. [6] Lorton then supported Democrats Alfred E. Smith in the 1928 Presidential election [6] and Franklin D. Roosevelt in 1932 and 1936. However, Lorton refused to support Roosevelt's third term bid in 1940; [3] he returned to the Republicans and remained a GOP supporter for the rest of his life. [6]

Ku Klux Klan American white supremacy group

The Ku Klux Klan, commonly called the KKK or the Klan, is an American white supremacist hate group. The Klan has existed in three distinct eras at different points in time during the history of the United States. Each has advocated extremist reactionary positions such as white nationalism, anti-immigration and—especially in later iterations—Nordicism and anti-Catholicism. Historically, the Klan used terrorism—both physical assault and murder—against groups or individuals whom they opposed. All three movements have called for the "purification" of American society and all are considered right-wing extremist organizations. In each era, membership was secret and estimates of the total were highly exaggerated by both friends and enemies.

Republican Party (United States) Major political party in the United States

The Republican Party, also referred to as the GOP, is one of the two major political parties in the United States; the other is its historic rival, the Democratic Party.

William B. Pine American politician

William Bliss Pine was a United States Senator from Oklahoma. Born in Illinois, he moved to Kansas and finally Oklahoma, where he became a prominent busineman and oil producer. As a senator, he was economically conservative, but considered progressive in his agricultural positions. With the onset of the Great Depression, he and many other Republican politicians were turned out of office.

The Tulsa Tribune and Tulsa World entered a joint operating agreement in June 1941. [4] Eugene Lorton died in 1949, [6] leaving majority interest in the newspaper to his wife Maude and smaller shares to four daughters and 20 employees. Eugene's presumed successor, Robert Lorton, had died at age 24 in 1939. [9] In the 1950s, Maude Lorton transferred one-fourth of the company to attorney Byron Boone, who became publisher in 1959. Upon her death, she left the rest of her shares to her grandson Robert. In 1964, Robert Lorton became director of the News Publishing Corporation, which oversaw the non-editorial operations of both the Tulsa Tribune and Tulsa World. In 1968, he became president of the Tulsa World and publisher upon Boone's death in 1988. The Tulsa Tribune ceased operations in 1992 and Tulsa World acquired its assets. [4] Robert Lorton reacquired the World's outstanding shares and made the newspaper entirely family-owned once again. In May 2005, he passed the title of publisher to his son Robert E. Lorton III. During the same year, World Publishing Company had 700 employees, and was ranked as one of Oklahoma's largest employers. [10]

In February 2013 the paper announced that it would be sold to Berkshire Hathaway's BH Media Group, controlled by Warren Buffett. [2] In 2015, BH Media bought six weekly papers and the daily Tulsa Business & Legal News from Community Publishers Inc. [11]

On April 20, 2015, four Tulsa World journalists — including two nominated for the Pulitzer Prize — suddenly resigned their jobs to accept positions at a new online-only publication launched by the former World publisher, Bobby Lorton. [12]

Recent developments

Tulsa World's headquarters are located in downtown Tulsa. Tulsa World Office.jpg
Tulsa World's headquarters are located in downtown Tulsa.

In February 2013 the paper announced that it would be sold to Berkshire Hathaway's BH Media Group, controlled by Warren Buffett. [2] As of September 2012, weekday circulation was 95,003; Saturday circulation was 104,602; and Sunday circulation was 133,066.[ citation needed ] In April 2011, the World introduced a metered model to its digital products that limits the amount of locally produced articles that a non-subscriber can view at no charge. Once viewers have opened 5 stories in 30 days, they will be asked to purchase a subscription. The home page, all section pages, classifieds and most syndicated content is unrestricted to all readers. "In reality, more people are engaged with our content than ever before. But it no longer seems fair to have a portion of our readers pay for our content while others do not. Therefore, like many publications, we have decided to charge a fee for our digital content. Print subscribers will continue to receive unlimited access to our digital products," wrote then Publisher and CEO Robert E. Lorton III in a letter to readers [13] In March 2008, the World closed its zoned suburban newspapers, called the "Community World," and laid off its 18 staff members. [14] Tulsa World laid off 28 employees in early 2009. Twenty-six newsroom employees were terminated immediately. [14] Editors said in a memo that staff members would be challenged to produce a quality product after the layoffs, and editors asked remaining newsroom employees to take on new duties.[ citation needed ] On March 29, 2009, the World published a column by its then publisher, Robert E. Lorton III, responding to what Lorton called "an unusual amount of concerned correspondence in regard to the future of this company and our industry." Lorton asserted that despite the difficult economy and general downward trends in the newspaper industry and the World's own staff cuts, that Tulsa World remains profitable and has a healthy capital structure. [15] The World further reduced staff on March 1, 2011 by terminating eighteen employees, "the result of a company-wide evaluation by management of operational efficiencies." The World says "the reduction represents approximately 3 percent of its staff." [16]

Also in January 2009, the Tulsa World and Oklahoma City's daily newspaper, The Oklahoman , announced a content-sharing agreement in which each paper would carry some content created by the other. The papers also said they would "focus on reducing some areas of duplication, such as sending reporters from both The Oklahoman and Tulsa World to cover routine news events." [17]

In mid-January 2009, Tulsa World filed a libel lawsuit against noted local blogger Michael Bates, Urban Tulsa Weekly, and the Weekly's editor and publisher, over a column Bates wrote for the weekly paper, in which Bates expressed doubts about the World's circulation numbers based on a 2006 report by the Audit Bureau of Circulation.[ citation needed ] On January 20, The Tulsa World said it would drop the case against Urban Tulsa Weekly and its editor and publisher, after the weekly paper agreed to issue a retraction, [18] but Bates remained a defendant. [19] Tulsa World's decision to sue a competitor paper was criticized in a column by Slate editor Jack Shafer. [20] On February 12, 2009, the World reported that Bates had issued an apology and retraction, and that the libel lawsuit had been settled on confidential terms. [21]

Notable staff

Competing newspapers

Related Research Articles

Owasso, Oklahoma City in Oklahoma, United States

Owasso is a city in Rogers and Tulsa Counties in the U.S. state of Oklahoma, and a northern suburb of Tulsa. The population was 28,915 at the 2010 census. Originally settled in 1881 in Indian Territory, the town incorporated in 1904 just prior to Oklahoma statehood and was chartered as a city in 1972.

<i>The Baltimore Sun</i> daily broadsheet newspaper in the city of Baltimore, Maryland, United States

The Baltimore Sun is the largest general-circulation daily newspaper based in the American state of Maryland and provides coverage of local and regional news, events, issues, people, and industries. Founded in 1837, the newspaper is owned by Tribune Publishing.

<i>Star Tribune</i> Minneapolis newspaper

The Star Tribune is the largest newspaper in Minnesota. It originated as the Minneapolis Tribune in 1867 and the competing Minneapolis Daily Star in 1920. During the 1930s and 1940s Minneapolis's competing newspapers were consolidated, with the Tribune published in the morning and the Star in the evening. They merged in 1982, creating the Star Tribune. After a tumultuous period in which the newspaper was sold and re-sold and filed for bankruptcy protection in 2009, it was purchased by local businessman Glen Taylor in 2014.

<i>Hartford Courant</i> Connecticut newspaper

The Hartford Courant is the largest daily newspaper in the U.S. state of Connecticut, and is often recognized as the oldest continuously published newspaper in the United States. A morning newspaper serving most of the state north of New Haven and east of Waterbury, its headquarters on Broad Street is a short walk from the state capitol. It reports regional news with a chain of bureaus in smaller cities and a series of local editions. It also operates CTNow, a free local weekly newspaper and website.

<i>Newsday</i> American daily newspaper

Newsday is an American daily newspaper that primarily serves Nassau and Suffolk counties and the New York City borough of Queens on Long Island, although it is also sold throughout the New York metropolitan area. As of 2009, its weekday circulation of 377,500 was the 11th-highest in the United States, and the highest among suburban newspapers. In 2012, Newsday expanded to include Rockland and Westchester county news on its website. As of January 2014, Newsday's total average circulation was 437,000 on weekdays, 434,000 on Saturdays and 495,000 on Sundays.

<i>Sun-Sentinel</i> newspaper in Fort Lauderdale, Florida

The Sun-Sentinel is the main daily newspaper of Fort Lauderdale, Florida, as well as surrounding Broward County and southern Palm Beach County. Owned by Tribune Publishing, it circulates all throughout the three counties that comprise South Florida. It is the largest-circulation newspaper in the area.

<i>The Press of Atlantic City</i> newspaper in Pleasantville, New Jersey

The Press of Atlantic City is the fourth-largest daily newspaper in New Jersey, United States. Originally based in Pleasantville, it is the primary newspaper for southeastern New Jersey and the Jersey Shore. The newspaper designated market runs from Waretown in southern Ocean County down to Cape May. It also reaches west to Cumberland County, New Jersey. The paper has a combined print and digital daily circulation of 72,846 and a Sunday circulation of 95,626. The Press closed its printing facility in Pleasantville in 2014, at which time it outsourced printing to a facility in Freehold. That printing plant closed in 2017, with most of the New Jersey printing and production operations consolidated in Gannett's Rockaway plant.

Times Publishing Company is a newspaper and magazine publisher. Its flagship publication is the Tampa Bay Times, a daily newspaper serving the Tampa Bay area. It also publishes the business magazine Florida Trend and the daily newspaper tbt*.

<i>Calgary Herald</i> newspaper

The Calgary Herald is a daily newspaper published in Calgary, Alberta, Canada. Publication began in 1883 as The Calgary Herald, Mining and Ranche Advocate and General Advertiser. It is owned by the Postmedia Network.

<i>Omaha World-Herald</i> newspaper in Omaha, Nebraska

The Omaha World-Herald is the primary newspaper serving the Omaha-Council Bluffs metropolitan area. It is based in Omaha, Nebraska. For decades it circulated daily throughout Nebraska and Iowa and in parts of Kansas, South Dakota, Missouri, Colorado, and Wyoming. In 2008, distribution was reduced to the eastern third of Nebraska and western Iowa. Since 2011, it has been owned by Warren Buffett's Berkshire Hathaway Media, also based in Omaha. Since June 2018, The World-Herald and the rest of the BH Media Group has been managed by Lee Enterprises, the Davenport, Iowa-based newspaper chain that Buffett chose to manage the 30 daily Berkshire papers.

The Oklahoman is the largest daily newspaper in Oklahoma and is the only regional daily that covers the Greater Oklahoma City area. The Alliance for Audited Media lists it as the 59th largest U.S. newspaper in circulation. The Oklahoman experienced a 42% circulation decline from 2007 to 2012. The Oklahoman has been published by GateHouse Media since October 1, 2018.

This is a summary of mass communications media in Tulsa, Oklahoma.

The Austin American-Statesman is the major daily newspaper for Austin, the capital city of Texas. It is owned by GateHouse Media.

The Norman Transcript is a daily newspaper published in Norman, Oklahoma, United States, covering Cleveland and McClain counties, in the southern suburbs of Oklahoma City. It is owned by Community Newspaper Holdings Inc.

<i>Tulsa Tribune</i> newspaper in Tulsa, Oklahoma

The Tulsa Tribune was an afternoon daily newspaper published in Tulsa, Oklahoma from 1919 to 1992. Owned and run by three generations of the Jones family, the Tribune closed in 1992 after the termination of its joint operating agreement with the morning Tulsa World.

The Spavinaw Water Project was a water project to provide water for Tulsa, Oklahoma.

Co-operative Publishing Company Building

The Co-operative Publishing Company Building is a historic building in Guthrie, Oklahoma, that is listed on the National Register of Historic Places. The building was the home of the State Capitol newspaper from 1902 to 1911, and it replaced another building on the same site, which the paper had been using since 1890.

The Frontier is an investigative news and multi-media platform website that practices watchdog journalism related to the U.S. state of Oklahoma. The Frontier is headquartered in Tulsa, Oklahoma. The publication has become a non-profit corporation operated by The Frontier Media Group Inc.

References

  1. "2006 Top 100 Daily Newspapers in the U.S. by Circulation" (PDF). BurrellesLuce. 2006-03-31. Archived (PDF) from the original on July 22, 2015. Retrieved 2007-03-02.
  2. 1 2 3 Greene, Wayne (March 18, 2013). "Tulsa World will be sold to BH Media Group". Tulsa: Tulsa World. Archived from the original on February 28, 2013. Retrieved July 17, 2015.
  3. 1 2 3 4 5 "Tulsa World - Encyclopedia of Oklahoma History and Culture". okhistory.org. Archived from the original on May 18, 2015.
  4. 1 2 3 "The Media Business; Yet Another Afternoon Daily Plans to Close". The New York Times . 3 August 1992. Retrieved 18 February 2010.
  5. 1 2 3 "Flim-Flammery and the Devil: An Early History of the Tulsa World". This Land Press. Archived from the original on July 14, 2014. Retrieved July 25, 2015.
  6. 1 2 3 4 5 "Lorton, Eugene - Encyclopedia of Oklahoma History and Culture". okhistory.org. Archived from the original on May 18, 2015. Retrieved July 25, 2015.
  7. 1 2 3 "Tulsa World". Tulsa World.
  8. "Tulsa World". Tulsa World.
  9. "Tulsa World". Tulsa World. Retrieved 4 March 2017.
  10. "Printing and Publishing Industry - Encyclopedia of Oklahoma History and Culture". okhistory.org.
  11. "BH Media Group buys local weeklies, Tulsa Business and Legal News". Tulsa World. 2015-04-21. Retrieved 2015-04-21.
  12. "Tulsa World loses four journalists to former World publisher's soon-to-launch news site". jimromenesko.com .
  13. "Open Letter from Publisher Robert E. Lorton III". Tulsa World. Retrieved 2012-10-21.
  14. 1 2 "Tulsa World". Tulsa World. Retrieved 4 March 2017.
  15. "Tulsa World". Tulsa World. Retrieved 4 March 2017.
  16. "announces workforce reduction". Tulsa World. 3 January 2011. Retrieved 21 October 2012.
  17. Joe Strupp (23 January 2009). "'Tulsa World', 'Oklahoman' to Share Content". Archived from the original on 6 June 2018.
  18. Keith Skrzypczak (19 January 2009). "Letter from the Editor". Archived from the original on 4 February 2009. Retrieved 22 January 2009.
  19. "Tulsa World". Tulsa World. Retrieved 4 March 2017.
  20. "Why Tulsa's daily paper will regret suing the city's alternative weekly for libel". Slate Magazine.
  21. "Tulsa World". Tulsa World. Retrieved 4 March 2017.
  22. Tim Stanley (7 July 2013). "Mildred Ladner Thompson 1918–2013: Former Tulsa World columnist witnessed history". Tulsa World. Archived from the original on 27 April 2012. Retrieved 16 July 2013.