Kyiv Post

Last updated
Kyiv Post
Kyiv Post Logo.jpg
Type of site
News
Available in English
OwnerAdnan Kivan, operating as Businessgroup LLC
EditorBrian Bonner
URL www.kyivpost.com
CommercialYes
RegistrationNot required
LaunchedOctober 18, 1995;25 years ago (1995-10-18) [1] [2]
Current statusNews media
ISSN 1563-6429

The Kyiv Post is Ukraine's oldest English language newspaper. [3]

Contents

History

American Jed Sunden founded the Kyiv Post weekly newspaper on Oct. 18, 1995 and later created KP Media for his holdings. [2] The newspaper, which went online in 1997, serves Ukrainian and expatriate readers with a general interest mix of political, business and entertainment coverage. The 50-member staff is a team of mainly Ukrainian journalists, numbering 35 editorial team members and 15 in the commercial division as of Jan. 10, 2020, including 40 Ukrainians.

Historically, the editorial policy has supported democracy, Western integration and free markets for Ukraine. It has published numerous investigative stories, including coverage of the 2000 murder of journalist Georgiy Gongadze, in which ex-Ukrainian President Leonid Kuchma is a prime suspect; the 2004 Orange Revolution, in which a massive public uprising blocked Viktor Yanukovych from taking power as president after the rigged presidential election of November 26, 2004; the 2013-14 EuroMaidan Revolution that overthrew Yanukovych as president; the Russian invasion of Crimea; the War in the Donbass; and Oligarch Watch, [4] a series of articles from September to December 2016 about Ukraine's top eight oligarchs.

History of ownership

The Kyiv Post has had only three owners in its existence, Sunden, Mohammad Zahoor, a native of Pakistan, and Adnan Kivan, a native of Syria. [5] Sunden's KP Media sold the newspaper to British citizen Zahoor on July 28, 2009. [6] Zahoor owns the ISTIL Group and is a former steel mill owner in Donetsk. [7] Zahoor published the newspaper through his Public Media company. In an interview with the Kyiv Post published on August 6, 2009, Zahoor pledged to revive the newspaper and adhere to its tradition of editorial independence. [8]

On 21 March 2018, Odesa-based businessman Adnan Kivan [5] a Syrian native and Ukrainian citizen, purchased the Kyiv Post from Zahoor for a selling price both said was more than $3.5 million. Kivan pledged editorial independence of journalists in an interview [9] [10] with Kyiv Post chief editor Brian Bonner. [11] The newspaper is operated by his Businessgroup LLC. Kivan owns the KADORR Group of companies that specializes in construction and agriculture. His wife, Olga, and three children participate in his business. He used to be active in metals trading in the Black Sea port city from 1991-2007.

Sunden created the newspaper in the early years following the collapse of the Soviet Union, starting with $8,000 in capital, three computers and a staff of seven people working from a small flat in Kyiv. The first 16-page issue was put out by an editorial staff of two people. Sunden built the newspaper into a profitable enterprise, one that served the needs of the expatriate community that then regarded Ukraine as a potential hotspot for investment. During Sunden's tenure, he held to libertarian and anti-Communist views on the editorial and opinion pages, but established the business model of editorial independence on the news pages. He said the policy is good for business and news. Sunden was controversial for allowing paid "massage" advertisements from women engaging in prostitution.

After Zahoor bought the newspaper, he retained the entire editorial team. One of his first acts as publisher, however, was to eliminate the paid "massage" advertisements, saying he didn't want to own a newspaper that promoted prostitution. Zahoor sustained the policy of editorial independence, with limited exceptions. After the newspaper's editors endorsed Yulia Tymoshenko over Viktor Yanukovych for president in the 2010 Ukrainian presidential election, the publisher issued a policy to forbid editorial endorsements of any political candidate or political party, saying the newspaper should remain non-partisan even on its opinion pages. Zahoor relaxed the policy during the May 25, 2014 presidential election, when he and his wife, singer-actress Kamaliya, came out publicly in strong support of billionaire Ukrainian businessman Petro Poroshenko's election as president. While the newspaper was free to endorse any candidate for the election, its editorial board made no endorsement in the contest that Poroshenko easily won.

Zahoor's purchase and significant investment improved a newspaper that had been badly battered by the global recession of 2008-2009, a sharp downturn that struck the Kyiv Post particularly hard in October–November 2008. The Kyiv Post lost advertising and cut costs, but still ended the year in the black, the last profitable year of its existence. In the last months under Sunden in 2009, the newspaper's editorial staff shrunk to 12 members, its page count to 16 and its print distribution to 6,000 copies.

Zahoor invested in journalists, increased distribution and improved newsprint. He boosted the page count—to 32 pages through much of 2010-2011, dropping back to 24 pages again through much of 2012-2013 and then to 16 or 24 pages since then. However, despite the investments, the Kyiv Post never regained consistent profitability, despite further staff and cost cuts, as print advertising continued to shrink, especially in the once all-important sector of employment advertising. However, combined with Zahoor's subsidies, the newspaper has been able to minimize financial losses through special publications, such as the Legal Quarterly, Real Estate and Doing Business supplements, as well as special events, including the annual Tiger Conference [12] and others. The start of an affiliated nongovernmental organization, the Media Development Foundation, [13] also raises money for independent journalism.

Kivan's first six months as owner have also seen renewed investment as the Kyiv Post hired three new foreign correspondents - Iryna Somer in Brussels, [14] Askold Krushelnycky, a former chief editor of the Kyiv Post, in Washington, D.C.; and Olena Goncharova in Edmonton, Canada. Somer left her Brussels position at the end of 2018.

Chief editors and CEOs

The Kyiv Post has had 15 chief editors since its first edition on October 18, 1995. They include Andrea Faiad, Igor Greenwald, Askold Krushelnycky, Tom Warner, Greg Bloom, Diana Elliott, Scott Lewis, Paul Miazga, Andrey Slivka, Roman Olearchyk, John Marone, Stephan Ladanaj, Zenon Zawada and Jakub Parusinski.

The longest-serving chief editor is Brian Bonner, an American citizen who became the editor in the summer of 1999 and returned on June 9, 2008. He continues to serve today.

Bonner's tenure was interrupted briefly twice. The first came on April 15, 2011, when publisher Mohammad Zahoor fired him for publishing an interview with then-Agriculture Minister Mykola Prysazhnyuk, who is currently on Ukraine's wanted list on suspicion of massive corruption. The 2011 interview with Prysazhnyuk included the agricultural minister's contradictory explanations about who is behind KlibInvestBud, a mystery company which sought to monopolize Ukrainian grain exports. The front-page story was published on April 15, 2011. [15] Bonner's firing lasted only five days, after almost the entire staff went on strike in support of his decision to publish the article. On April 18 in Kyiv, a group of visiting U.S. senators met with Bonner and some Kyiv Post staff members in the InterContinental Hotel in Kyiv and issued a statement of support [16] Zahoor reinstated Bonner as senior editor on April 20, 2011, elevating him to chief editor again later in the year. The incident garnered international attention as a barometer of the state of freedom of the press in Ukraine. One example of the news coverage included a story from The New York Times on April 24, 2011. [17]

Zahoor also fired Bonner as chief editor a second time on April 30, 2013, as the newspaper underwent deep budget cuts, but reinstated him on September 1, 2013. [18]

After Zahoor's purchase on July 28, 2009, he has had six chief executive officers, including American James Phillipoff (July 2009-July 2011), Michael Willard (July 2011-August 2013), Jakub Parusinski (September 2013-August 2014), Nataliya Bugayova (August 2014-December 2015) and Luc Chenier (August 2016 – March 1, 2018). Bugayova was the former chief of staff to Economy Minister Pavel Sheremeta before becoming the first Ukrainian and first woman to be CEO of the Kyiv Post. Bugayova resigned to relocate and take a new job as the director of development for the Institute for the Study of War in Washington, D.C. Bugayova wrote her farewell column "Kyiv Post's values are made for new Ukraine" [19] in the Dec. 18, 2015, edition of the Kyiv Post. Commercial director Alyona Nevmerzhytska became acting chief executive officer in March 2016 until Chenier took over in August 2016. After Chenier's departure on March 1, 2018, Brian Bonner took over the duties of the CEO but retained his title as chief editor amid the transfer to Kivan's ownership.

EuroMaidan Revolution and war in the Donbas

In 2013, the Kyiv Post covered what became known as the Euromaidan, and began on November 21, 2013, triggered by then-President Viktor Yanukovych's broken promise to sign a political and economic association agreement with the European Union. The Kyiv Post published hundreds of stories in print and online about the revolution, which ended in Yanukovych fleeing to Russia on February 21–22, 2014. The first Kyiv Post story about the revolution was published on November 22, 2013. [20]

After Yanukovych and many members of his government took up exile in Russia, the Kyiv Post covered the formation of an interim Ukrainian government, the Russian annexation of Crimea on February 27, 2014, the start of the conflict in the Donbass in April 2014 and the May 25, 2014, election of Petro Poroshenko as independent Ukraine's fifth president after Yanukovych (2010-2014), Viktor Yushchenko (2005-2010), Leonid Kuchma (1994-2005) and Leonid Kravchuk (1991-1994).

Awards and recognition

The Kyiv Post's longtime motto on its masthead was "Independence. Community. Trust." meant to underscore its commitment to high journalistic standards and ethical practices, in contrast to many Ukrainian news outlets where publishers and owners dictate editorial policy and advertising is disguised as news stories through the purchase of space known as "jeansa" or advertorials.

The newspaper changed its official motto to "Ukraine's Global Voice" in February 2018, when the slogan appeared in the first print edition and on the website home page under the masthead.

In 2014, the Kyiv Post staff won the University of Missouri Journalism School's prestigious Medal of Honor for Distinguished Service in Journalism. The award was given to chief editor Brian Bonner and then-deputy chief editor Katya Gorchinskaya, who held the position from 2008-2015, at a ceremony at the journalism school in Columbia, Missouri, on October 28, 2014. [21] [22]

Also in 2014, Moscow-based AGT Communications Company released the findings of its survey from November 21, 2013 to May 21, 2014, that found the Kyiv Post is the most-quoted Ukrainian source of news by American and European news organizations and the second-most quoted in Ukraine and Russia, after Russia's Kommersant. The findings were based on citations in Factiva, the Dow Jones research database. [23]

Five Kyiv Post journalists have also won six-month fellowships through the Alfred Friendly Press Partners program, administrated by the University of Missouri's School of Journalism. They were Anastasia Forina, who worked at the Chicago Tribune in 2014; Oksana Grytsenko, who worked at the Pittsburgh Post-Gazette in 2015; Olena Goncharova, who worked at the Pittsburgh Post-Gazette in 2016; Yulianna Romanyshyn, who worked at the Chicago Tribune in 2017; and Anna Yakutenko, who started her fellowship in March 2018. She was assigned to KCUR, the National Public Radio affiliate in Kansas City, Missouri.

Website, paywall and social media

The Kyiv Post launched its website in 1997 under Sunden. Currently, the website is updated seven days a week, approximately 10 hours a day, and includes Kyiv Post exclusive content, news and photos from wire services and aggregated articles from other news sources about Ukraine.

The Kyiv Post launched an online paywall in March 2013. The erection of the paywall became financially necessary because of the decline in print advertising in the newspaper industry generally, including at the Kyiv Post. [24] During times of intense national crisis, such as the EuroMaidan Revolution and Russia's current war against Ukraine, the Kyiv Post has relaxed its paywall and made its coverage available freely for a limited amount of time. The website currently provides many categories of stories for free, including its aggregated content, its opinions and editorials and its multimedia offerings, including video, cartoons and photo galleries.

In August 2014, the Kyiv Post launched Kyiv Post+, a special public project covering Russia's war against Ukraine and the aftermath of the EuroMaidan Revolution; the coverage continues today, although the marketing campaign Kyiv Post+ was discontinued in February 2016.

In October 2014, the Kyiv Post started a Reform Watch project to track the progress under President Petro Poroshenko and Prime Minister Arseniy Yatsenyuk in eliminating corruption and bureaucratic obstacles to democratic progress and economic growth.

The Kyiv Post's print circulation is currently 10,000 copies. The Kyiv Post began selling corporate print subscriptions for delivery in 2011 as it seeks to replace its free delivery policy with paid subscriptions. Nonetheless, free copies of the printed newspaper - published on Fridays—are available in more than 160 locations, mainly in Kyiv, including hotels, restaurants, cafes, nightclubs and business centers. The newspaper is also distributed in Odesa, Lviv, Kharkiv and Dnipro, among other Ukrainian cities.

Ukrainian–Russian language website

The Kyiv Post launched a Ukrainian-Russian-language version of the paper on July 16, 2010 to reach a mass audience, but discontinued the project in May 2012. During this period, the editorial staff reached a record high of 30 members.

Threats to existence

The Kyiv Post has withstood numerous threats to its existence since 1995. According to the audiotapes released by Mykola Melnychenko, bodyguard to ex-President Leonid Kuchma, then-tax inspector Mykola Azarov talked about conducting tax audits of the newspaper and other news outlets that criticized the administration. Azarov went on to become prime minister under President Viktor Yanukovych. He has since fled abroad and is now on Ukraine's wanted list on suspicion of massive corruption.

During the Yanukovych administration, the Kyiv Post faced and overcame three distinct political threats to its survival during the administration of President Viktor Yanukovcyh (February 27, 2010 - February 22, 2014).

However, the biggest threat may be economic, not political. Many Central and Eastern European English-language newspapers, including the Moscow Times, Prague Post and Sofia Echo, have ceased their print publications in light of falling advertising demand and changing readership patterns online. America media analyst Ken Doctor chronicled the Kyiv Post's challenges in an April 17, 2014, article. [31]

The Kyiv Post also was featured in the September/October 2014 edition of the Columbia Journalism Review. Under the headline, the "Kyiv Post's unlikely success" author Oliver Bullough writes that: "The more you learn about the Kyiv Post, the more you realize how remarkable it is that it holds its own against these (other media) behemoths. Its newsroom budget is less than $25,000 a month. It has but 19 editorial staff; it has faced repeated attacks from regime-allied oligarchs. The fact its reporting survives at all, let alone flourishes, comes down to the unlikeliest of pairings: a journalist from Minnesota and an Anglo-Pakistani billionaire. Each has his own reasons for loving Ukraine, and the Post brought them together." [32]

Investigative journalism and non-profit Media Development Foundation

The Kyiv Post is also a center for investigative journalism. Bonner, besides serving as chief editor, was also the regional coordinator of the Objective Investigative Journalism Project, funded by the Danish Ministry of Foreign Affairs, from 2013-2017 along with Olga Rudenko, the Kyiv Post's deputy chief editor since Oct. 6, 2017. Stories were published at mymedia.org.ua and other news outlets. Ex-Kyiv Post staff writer Vlad Lavrov, meanwhile, is the regional coordinator for the Organized Crime and Corruption Reporting Project, whose donors include the U.S. Agency for International Development.

A group of Kyiv Post journalists in 2013 launched the Media Development Foundation, a nongovernmental organization that has raised $865,000 in the last five years to support independent journalism in three ways:

  1. Investigative journalism
  2. Student journalism internship exchanges
  3. Training programs for experienced professionals.

The Kyiv Post was one of the media outlets that participated in the 2016 Panama Papers investigation.

Kyiv Post employees also launched a second nongovernmental organization, the Free Press Foundation, to support independent journalism projects.

Related Research Articles

Leonid Kuchma

Leonid Danylovych Kuchma is a Ukrainian politician who was the second President of independent Ukraine from 19 July 1994 to 23 January 2005. Kuchma's presidency was surrounded by numerous corruption scandals and the lessening of media freedoms.

Viktor Yanukovych Ukrainian politician who was the President of Ukraine

Viktor Fedorovych Yanukovych is a Ukrainian politician who served as the fourth President of Ukraine. After rejecting the Ukrainian-European Association Agreement, Yanukovych was ousted from office in the 2014 Ukrainian revolution. He currently lives in exile in Russia.

Orange Revolution

The Orange Revolution was a series of protests and political events that took place in Ukraine from late November 2004 to January 2005, in the immediate aftermath of the run-off vote of the 2004 Ukrainian presidential election, which was claimed to be marred by massive corruption, voter intimidation and electoral fraud. Kyiv, the Ukrainian capital, was the focal point of the movement's campaign of civil resistance, with thousands of protesters demonstrating daily. Nationwide, the revolution was highlighted by a series of acts of civil disobedience, sit-ins, and general strikes organized by the opposition movement.

Yulia Tymoshenko Former Prime Minister of Ukraine

Yulia Volodymyrivna Tymoshenko is a Ukrainian politician.

Segodnya is a Russian-language Ukrainian tabloid newspaper, founded in 1997. While run from Kyiv, it is linked to Donbass political and business groups; its holding company is owned by Rinat Akhmetov's Ukraina Media Group. The paper supported former Prime Minister Viktor Yanukovych for the presidency in 2004. Since the "Orange Revolution", the newspaper has moderated its pro-Eastern reporting under pressure from its own journalists.

Human rights in Ukraine is a highly contested topic and in 2018 Ukraine was labeled as "Partly Free" by organizations such as Freedom House.

The mass media in Ukraine refers to mass media outlets based in Ukraine. Television, magazines, and newspapers are all operated by both state-owned and for-profit corporations which depend on advertising, subscription, and other sales-related revenues. The Constitution of Ukraine guarantees freedom of speech. As a country in transition, Ukraine's media system is under transformation.

TVi (TV channel)

TVi was a Ukrainian TV channel that began broadcasting in 2008; it was widely seen as Ukraine's only independent TV channel. It was known for its critical coverage of the Ukrainian government, particularly of President Viktor Yanukovych.

Freedom of the press in Ukraine

Ukraine was in 96th place out of 180 countries listed in the 2020 World Press Freedom Index. It returned to top 100 of this list for the first time since 2009.

Valeriy Khoroshkovskyi Ukrainian politician

Valeriy Ivanovych Khoroshkovsky is a Ukrainian businessman, former head of the Security Service of Ukraine, former Minister of Finance, and former First Vice Prime Minister. According to Ukrainian and East European media Khoroshkovsky is one of Ukraine's richest people.

Vasyl Petrovich Klymentyev was a Ukrainian investigative journalist and the editor-in-chief of the newspaper Noviy Stil based in Kharkiv, Ukraine.

Dmytro Firtash Ukrainian businessman

Dmytro Vasylovych Firtash is a Ukrainian businessman who heads the board of directors of Group DF. U.S. federal prosecutors described Firtash in 2017 court papers as an associate of Russian organized crime. He was highly influential during the Yuschenko administration and the Yanukovych administration. As a middleman for the Russian natural gas giant Gazprom, Firtash funneled money into the campaigns of pro-Russia politicians in Ukraine.

Hanna Herman Ukrainian politician

Hanna Mykolaivna Herman is a Ukrainian politician, former Member of Parliament of Ukraine, and advisor to former President of Ukraine Viktor Yanukovych.

Vitaliy Zakharchenko

Vitaliy Yuriyovych Zakharchenko is a Ukrainian and Russian politician who is a senior consultant at Russia's Rostec state corporation. He previously served as Ukraine's Minister of Internal Affairs from 7 November 2011 until he was suspended from duties by the Ukrainian parliament on 21 February 2014 shortly after signing a decree authorizing the use of live ammunition against protesters. In that position, he was the head of the Ukrainian national police service, the Militsiya.

Andriy Klyuyev Ukrainian politician

Andriy Petrovych Klyuyev, also spelled as Andrii Kliuiev or Kluev/Klyuev, is a Ukrainian businessman and politician, ranked as 7th "Most influential person in Ukraine" in 2011 by Korrespondent. He is a former head of the Presidential Administration of Ukraine. Prior to this he was Secretary of the National Security and Defense Council of Ukraine for two years. His brother Serhiy Klyuyev is also politician and businessman. In 2006 experts estimated the joint assets of the Klyuyev brothers to be US$144 million. In June 2009, the Klyuyev brothers were ranked 48th in the Korrespondent 's list of Top 50 richest Ukrainians with the estimated wealth of US$227 million. As of 2011, the Klyuyevs own a mansion on a 27-hectare (67-acre) site near Vienna at Tulbing, Groissaustraße 12, and a large 17-hectare (42-acre) site at Rudyky (Рудики). He was last seen with Viktor Yanukovych in Balaklava, Ukraine in 2014. But has since been on Russian television shows. Klyuyev himself claims that he started to live in Donetsk in 2014, which he considers Ukrainian territory.

Serhiy Vitaliiovych Kurchenko is a Ukrainian businessman and founder/owner of the group of companies "Gas Ukraine 2009" specializing in trading of liquefied natural gas. Kurchenko is also the former owner and president of FC Metalist Kharkiv and the Ukrainian Media Holding group. Kurchenko left Ukraine in February 2014 and his current whereabouts are unknown. Since the following month Kurchenko has been on the international wanted list. Since then his property and other assets have been arrested. Until the end of 2012 information about Kurchenko was scarce and it surfaced with a scandal around the sale of FC Metalist Kharkiv. In October 2017, a Ukrainian court confiscated Metalist Kharkiv from Kurchenko and placed it under state property.

Mezhyhirya Residence Museum in Ukraine

The Mezhyhirya Residence is an estate in Ukraine where Viktor Yanukovych lived when he was Prime Minister and then President of Ukraine and is now a museum displaying Yanukovych's luxurious lifestyle. Yanukovych lived in the estate from 2002 to 21 February 2014, when he fled the country during the 2014 Ukrainian revolution.

The following lists events that happened in the year 2014 in Ukraine.

Mohammad Zahoor

Mohammad Zahoor is a Ukraine-based, British businessman of Pakistani origin. He is the founder and owner of the ISTIL Group a diverse trading company, the former publisher of the Kyiv Post, the co-founder of the Ukrainian Music Awards (YUNA) and a philanthropist.

Viktor Shokin Former prosecutor-general in Ukraine

Viktor Mykolayovych Shokin is a former Prosecutor General of Ukraine. Having previously worked as an investigator for the Prosecutor General Office, he served as Prosecutor General for a year between 2015 and 2016.

References

  1. "Digi Media сейлз-хаус". kppublications.com. Archived from the original on 2010-09-11.
  2. 1 2 Kyiv Post founder reflects on 14 years as newspaper’s owner, reasons for sale, Kyiv Post (November 19, 2009)
  3. "Regional newspapers". Krakow Post. Retrieved 24 November 2012.
  4. "Oligarch Watch Archives - KyivPost".
  5. 1 2 "About". KADORR Group: официальный сайт Кадор Групп в Одессе.
  6. Letter from the publisher, Kyiv Post (November 19, 2009)
  7. Mohammad Zahoor buys Kyiv Post for an estimated $1.1 million, Kyiv Post (July 30, 2009)
  8. "Zahoor: Robust Media Vital". KyivPost.
  9. "Kyiv Post publisher Adnan Kivan: I will 'preserve editorial independence' of newspaper | KyivPost - Ukraine's Global Voice". KyivPost. 2018-03-26. Retrieved 2020-07-19.
  10. "New Kyiv Post publisher Adnan Kivan: 'Without independent journalism you cannot get democracy' | KyivPost - Ukraine's Global Voice". March 30, 2018.
  11. "Brian Bonner: Take the multiple choice quiz about Kyiv Post's new owner | KyivPost - Ukraine's Global Voice".
  12. "Tiger Conference – Tiger Conference".
  13. "Media Development Foundation - Facebook".
  14. "Iryna Somer, Author at KyivPost". KyivPost. Retrieved 2018-09-20.
  15. "On The Hot Seat". KyivPost.
  16. "Press Releases 2011 - Embassy of the United States Kyiv, Ukraine". usembassy.gov. Archived from the original on 2014-07-15.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  17. "English-Language Press Flexing Its Muscles in Eastern Europe". The New York Times. 25 April 2011.
  18. "Bonner makes third return as Kyiv Post chief editor, Parusinski named CEO". KyivPost.
  19. "Nataliya Bugayova: Kyiv Post's values are made for new Ukraine - Dec. 19, 2015". KyivPost.
  20. "Nine years after start of Orange Revolution, Kyivans take to streets in protest of scuttled EU deal". KyivPost.
  21. "Kyiv Post staff wins 2014 Missouri Honor Medal - Jun. 23, 2014". KyivPost. June 23, 2014.
  22. "The Missouri Honor Medal - Missouri School of Journalism". journalism.missouri.edu. Archived from the original on 2015-11-13. Retrieved 2015-04-24.
  23. "Kyiv Post one of most cited news sources in Ukraine, Russia by Western news media". KyivPost.
  24. "Brian Bonner: News is not free, no longer is Kyiv Post". KyivPost.
  25. "Gas trade leaves trail of lawsuits, corruption". kyivpost.com.
  26. Kyiv Post homepage accessed 2011-01-20 from the UK
  27. "London Judge Dismisses Firtash Lawsuit Against Kyiv Post - Feb. 25, 2011". KyivPost. February 25, 2011.
  28. A libel without a cause, Varsity (24th February 2011)
  29. Richard Balmforth (18 August 2011). "Journalists strike in Ukraine after editor fired". Reuters. Retrieved 24 November 2012.
  30. "No clarity as to why two Kyiv Post journalists were sacked". khpg.org.ua.
  31. "The Newsonomics of the Kyiv Post's Embattled Work" . Retrieved 2015-04-24.
  32. "Kyiv Post's unlikely success" . Retrieved 2015-04-24.