The Canberra Times

Last updated

The Canberra Times
Logo of the Canberra Times.svg
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) Australian Community Media
EditorJohn-Paul Moloney
Founded1926;97 years ago (1926)
Headquarters121 Marcus Clarke Street, Canberra City, ACT
OCLC number 220340116
The Canberra Times and The Chronicle headquarters at Fyshwick The Canberra Times and The Chronicle at Fyshwick.jpg
The Canberra Times and The Chronicle headquarters at Fyshwick

The Canberra Times is a daily newspaper in Canberra, Australia, which is published by Australian Community Media. It was founded in 1926, and has changed ownership and format several times.



The Canberra Times was launched in 1926 by Thomas Shakespeare along with his oldest son Arthur Shakespeare and two younger sons Christopher and James. [1] The newspaper's headquarters were originally located in the Civic retail precinct, in Cooyong Street and Mort Street, in blocks bought by Thomas Shakespeare in the first sale of Canberra leases in 1924. [2]

The newspaper's first issue was published on 3 September 1926. [2] It was the second paper to be printed in the city, the first being The Federal Capital Pioneer . [3] [4] Between September 1926 and February 1928, the newspaper was a weekly issue. The first daily issue was 28 February 1928. [2] In June 1956, The Canberra Times converted from broadsheet to tabloid format. [5]

Arthur Shakespeare sold the paper to John Fairfax Ltd in 1964, [2] on the condition that it continue to advocate for Canberra.[ citation needed ] Soon after, in July 1964, the format was switched back to broadsheet and printing was moved to Fairfax's newly installed press in Fyshwick. [5] Offices remained open in the Civic retail precinct until April 1987 when The Canberra Times moved its entire operation to the new office of The Federal Capital Press of Australia, also in Fyshwick. [6]

The paper was later sold to Publishing and Broadcasting Limited,[ when? ] which in turn sold it to Kerry Stokes in 1989 for $110 million.[ citation needed ] Rural Press Limited bought the paper from Stokes in 1998 for $160 million.[ citation needed ] The Times rejoined the Fairfax stable in 2007 when Rural Press merged with Fairfax. The paper first went online on 31 March 1997.[ citation needed ]

In 2008, The Canberra Times printed a formal apology [7] after the paper published an essay in which Irfan Yusuf falsely accused American historian Daniel Pipes of suggesting that Muslims deserved to be slaughtered as Jews were during The Holocaust. [8] [9]

On 17 October 2008, The Canberra Times was distributed with a sticker advertising the ACT Labor Party on the front page. Complaints about the sticker prompted the general manager, Ken Nichols, to issue an explanation. [10]

In October 2013, Fairfax Media announced that The Canberra Times would be restructured to join the Australian Community Media Group of regional, agricultural and community newspapers, shifting from the metropolitan news division of Fairfax. [11] [12] A new editorial leadership team was appointed in November 2015, with Grant Newton as editor of the newspaper and Scott Hannaford as deputy editor and news director. [13]

In March 2016, staff at the newspaper were told there would be a restructure at The Canberra Times and that the paper would move from a broadsheet format to a tabloid. [14] Fairfax Media also announced they would be cutting 12 jobs from the newspaper's staff. [15]

In 2021, the Canberra Times moved from its Fyshwick headquarters to an office complex on Marcus Clarke Street in Civic. [16]

Notable staff

The paper's editors have included Jack Waterford and Michelle Grattan (1993–95), the first female editor of a metropolitan daily newspaper in Australia. A recent editor-in-chief, Peter Fray, left in January 2009 to edit The Sydney Morning Herald . He was succeeded by Rod Quinn, who announced the formation of a new senior editorial team in 2012. [17]

Editorial cartoonists have included Geoff Pryor, David Pope and Pat Campbell.

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Tabloid (newspaper format)</span> Type of newspaper

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

<i>The Independent</i> British online daily newspaper

The Independent is a British online newspaper. It was established in 1986 as a national morning printed paper. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

<i>The Age</i> Melbourne daily newspaper

The Age is a daily newspaper in Melbourne, Australia, that has been published since 1854. Owned and published by Nine Entertainment, The Age primarily serves Victoria, but copies also sell in Tasmania, the Australian Capital Territory and border regions of South Australia and southern New South Wales. It is delivered both in print and digital formats. The newspaper shares some articles with its sister newspaper the Sydney Morning Herald.

<i>The Sydney Morning Herald</i> Daily compact newspaper in Australia

The Sydney Morning Herald (SMH) is a daily tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales, Australia, and owned by Nine. Founded in 1831 as the Sydney Herald, the Herald is the oldest continuously published newspaper in Australia and claims to be the most widely-read masthead in the country. The newspaper is published in compact print form from Monday to Saturday as The Sydney Morning Herald and on Sunday as its sister newspaper, The Sun-Herald and digitally as an online site and app, seven days a week. It is considered a newspaper of record for Australia. The print edition of The Sydney Morning Herald is available for purchase from many retail outlets throughout the Sydney metropolitan area, most parts of regional New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland.

The News was an afternoon daily tabloid newspaper in the city of Adelaide, South Australia, that had its origins in 1869, and ceased circulation in 1992. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news.

<i>The Courier-Mail</i> Daily tabloid newspaper in Brisbane, Australia

The Courier-Mail is an Australian newspaper published in Brisbane. Owned by News Corp Australia, it is published daily from Monday to Saturday in tabloid format. Its editorial offices are located at Bowen Hills, in Brisbane's inner northern suburbs, and it is printed at Murarrie, in Brisbane's eastern suburbs. It is available for purchase throughout Queensland, most regions of Northern New South Wales and parts of the Northern Territory.

<i>The New Zealand Herald</i> Daily newspaper in New Zealand

The New Zealand Herald is a daily newspaper published in Auckland, New Zealand, owned by New Zealand Media and Entertainment, and considered a newspaper of record for New Zealand. It has the largest newspaper circulation of all newspapers in New Zealand, peaking at over 200,000 copies in 2006, although circulation of the daily Herald had declined to 100,073 copies on average by September 2019. Its main circulation area is the Auckland region. It is also delivered to much of the upper North Island including Northland, Waikato and King Country.

<i>The Queanbeyan Age</i> Australian weekly newspaper

The Queanbeyan Age is a weekly newspaper based in Queanbeyan, New South Wales, Australia. It has had a number of title changes throughout its publication history. First published on 15 September 1860 by John Gale and his brother, Peter Francis Gale, The Golden Age, as it was known at the time, was the first newspaper of the small township on the banks of the Queanbeyan River. It was named due to the short-lived Kiandra goldrush, which generated large amounts of gold-based traffic through the region.

<i>Times Herald-Record</i> Daily newspaper published in Middletown, NY, USA

The Times Herald-Record, often referred to as The Record or Middletown Record in its coverage area, is a daily newspaper published in Middletown, New York, covering the northwest suburbs of New York City. It covers Orange, Sullivan and Ulster counties in New York. It was published in a tabloid format until March 1, 2022, when it began being published like most other newspapers, in a broadsheet format. The newspaper left its long-time main office in Middletown in 2021 and moved into a small office nearby in the Town of Wallkill. The newsroom had 120 full-time equivalent employees in the 1990s, but as of July 2023 it had one news reporter and one sports reporter.

<i>The Border Watch</i> Australian newspaper

The Border Watch is an Australian newspaper based in Mount Gambier, South Australia, as of October 2020 owned by TBW Today Pty Ltd. The paper services Mount Gambier, the South Australian Limestone Coast, and parts of Western Victoria. It is the oldest and largest regional newspaper in South Australia. After 159 years of publishing the newspaper was briefly discontinued on 21 August 2020. However, The Border Watch resumed operation, under a consortium of new publishing owners, in an initial weekly format on 16 October 2020.

The Sunday Star-Times is a New Zealand newspaper published each weekend in Auckland. It covers both national and international news, and is a member of the New Zealand Press Association and Newspaper Publishers Association of New Zealand. It is owned by media business Stuff Ltd, formerly the New Zealand branch of Australian media company Fairfax Media.

The Capital Times is a weekly newspaper published Wednesday in Madison, Wisconsin, by The Capital Times Company. The company also owns 50 percent of Capital Newspapers, which now does business as Madison Media Partners. The other half is owned by Lee Enterprises. The Capital Times formerly published paper editions Mondays through Saturdays. The print version ceased daily (Monday–Saturday) paper publication with its April 26, 2008 edition. It became a primarily digital news operation while continuing to publish a weekly tabloid in print. Its weekly print publication is delivered with the Wisconsin State Journal on Wednesdays and distributed in racks throughout Madison.

<i>Swindon Advertiser</i> Daily newspaper in Swindon, England

The Swindon Advertiser is a daily tabloid newspaper, published in Swindon. The newspaper was founded in 1854, and had an audited average daily circulation at the end of 2017 of 8,828.

<i>The Oxford Times</i> British newspaper

The Oxford Times is a weekly newspaper, published each Thursday in Oxford, England. Originally a broadsheet, it switched to the compact format in 2008. The paper is published from a large production facility at Osney Mead, west Oxford, and is owned by Newsquest, the UK subsidiary of US-based Gannett Company.

<i>Waterford News & Star</i>

The Waterford News & Star is a local newspaper based in the Irish city of Waterford, first published as the Waterford Star in 1848.

Heather Shakespeare OAM was an important person in the early days of The Canberra Times. She was also a foundation member of the Canberra and District Historical Society.

Arthur Thomas Shakespeare was an Australian journalist and newspaper editor, best known for founding the Australian Capital Territory's most widely circulated commercial newspaper, The Canberra Times. He was son of Thomas Shakespeare, founder of the Federal Capital Press of Australia.

<i>Lithgow Mercury</i>

The Lithgow Mercury, is a tri-weekly English language newspaper first published in 1878 in Lithgow, New South Wales, Australia.

<span class="mw-page-title-main">Andrew Holden</span>

Andrew Holden is a journalist, editor-in-chief, and media advisor. Born in Australia, he has split his career between his home country and New Zealand. The leadership he provided immediately following the 2011 Christchurch earthquake attracted worldwide acclaim.

The Chronicle was a free weekly community newspaper in Canberra, Australia. It was published by Australian Community Media from the Fyshwick headquarters of The Canberra Times and was funded through advertising. Its suspension of print publication was announced on 8 April 2020 by unrelated publication City News.


  1. Waterford, Jack (3 March 2013). "History of a paper anniversary". The Canberra Times. Fairfax Media. Archived from the original on 17 September 2013.
  2. 1 2 3 4 Clayton, C.J. (24 April 1987). "Our first issue was in 1926". The Canberra Times. p. 2 S.
  3. "ACT Heritage Library Newspaper Holdings". Libraries ACT. Retrieved 29 November 2013.
  4. "Federal Capital Pioneer (Canberra, ACT : 1924 - 1926)". Trove. Retrieved 29 November 2013.
  5. 1 2 Kirkpatrick, Rod, Press timeline: Select chronology of significant Australian press events to 2011, National Library of Australia, archived from the original on 1 August 2015
  6. "Our move to Fyshwick". The Canberra Times. 24 April 1987. p. 1 S.
  7. "Apology to Daniel Pipes" Archived 17 September 2008 at the Wayback Machine . The Canberra Times, 13 September 2008
  8. Irfan Yusuf, "Justice the remedy required to help Bosnia heal", The Canberra Times, 18 August 2008
  9. Irfan Yusuf Apologizes to Daniel Pipes, Middle East Forum, 17 September 2008
  10. "Sticker ads separate to editorial content". The Canberra Times, 17 October 2008. Archived 17 October 2008 at the Wayback Machine
  11. Dyett, Kathleen (16 October 2013). "Restructure at The Canberra Times newspaper". ABC News. Archived from the original on 19 March 2015. Retrieved 22 October 2013.
  12. Jackson, Sally (16 October 2013). "Canberra Times no longer a metro". The Australian. News Corp Australia. Retrieved 22 October 2013.
  13. "New editor and deputy editor announced for The Canberra Times as audience grows". The Canberra Times. Fairfax Media. 6 November 2015. Archived from the original on 9 March 2016.
  14. "Canberra Times to shed jobs in move to new format". Australian Broadcasting Commission. 31 March 2016. Archived from the original on 2 April 2016.
  15. Ward, Miranda (31 March 2016). "Canberra Times goes compact; Fairfax Media to cut 12 full-time editorial positions across ACT". Mumbrella. Archived from the original on 3 April 2016. Retrieved 14 January 2017.
  16. "The Canberra Times is relocating from Fyshwick back to the city centre". The Canberra Times. Australian Community Media. 3 September 2021. Retrieved 27 December 2022.
  17. The Canberra Times unveils new senior editorial team, The Canberra Times, 8 September 2012. Accessed 31 December 2014

35°19′29″S149°10′12″E / 35.32472°S 149.17000°E / -35.32472; 149.17000