The News (Adelaide)

Last updated

The News was an afternoon daily tabloid newspaper in the city of Adelaide, South Australia, that had its origins in 1869, and ceased circulation in 1992. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news.


Its former names were The Evening Journal (1869–1912) and The Journal (1912–1923), with the Saturday edition called The Saturday Journal until 1929.


The Evening Journal

The News began as The Evening Journal, with Vol. I No. I issued on 2 January 1869. From 11 September 1912 (Vol. XLVI No. 12,906) it was renamed The Journal.

News Limited was established in 1923 by James Edward Davidson, when he purchased the Broken Hill Barrier Miner and the Port Pirie Recorder . [1] He then went on to purchase The Journal and Adelaide's weekly sports-focussed Mail in May 1923. [2]

The News

On 24 July 1923, The Journal was renamed The News (restarting at Volume 1, Issue 1), [3] with the Saturday edition being retained as The Saturday Journal (which continued to be published until 1929). In 1923, the new newspaper had a circulation of 30,000, and by 1953 it had a daily readership of 106,000. [4] In early 1948 the regular format was changed from broadsheet to tabloid. [4]

In 1933, a controlling stake was taken by The Advertiser , and managed by The Herald and Weekly Times . HWT sold off its stake in 1949, allowing Sir Keith Murdoch to acquire a major interest in the company [5] and to assume control of the paper in 1951. The News became the main asset passed upon his death in 1952 to his son Rupert Murdoch. It was the latter's first media interest and commenced the foundation of what was to become the international media conglomerate, News Corporation. On 6 February 1954, The Mail was renamed SA Sunday Mail and then Sunday Mail in 1955. On 28 August 1976, the final Saturday issue of The News was published. [4]

Murdoch later acquired the city's other local newspaper, the morning daily broadsheet, The Advertiser, in 1987. [6] Murdoch sold The News that year to Northern Star Holdings, [4] and many of its journalists moved to The Advertiser. However, in the face of continuing losses brought about by the competition of television and the decline of use of public transport, and given the more prominent existence of The Advertiser,The News (then Australia’s last evening newspaper) was stopped on 27 March 1992. [3]

See also

Related Research Articles

<i>Boston Herald</i> US newspaper

The Boston Herald is an American daily newspaper whose primary market is Boston, Massachusetts, and its surrounding area. It was founded in 1846 and is one of the oldest daily newspapers in the United States. It has been awarded eight Pulitzer Prizes in its history, including four for editorial writing and three for photography before it was converted to tabloid format in 1981. The Herald was named one of the "10 Newspapers That 'Do It Right'" in 2012 by Editor & Publisher.

<span class="mw-page-title-main">Tabloid (newspaper format)</span> Type of newspaper

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

<span class="mw-page-title-main">The Herald and Weekly Times</span> Australian newspaper publisher

The Herald and Weekly Times Pty Ltd (HWT) is a newspaper publishing company based in Melbourne, Australia. It is owned and operated by News Pty Ltd, which as News Ltd, purchased the HWT in 1987.

<i>Herald Sun</i> Australian daily tabloid newspaper

The Herald Sun is a conservative daily tabloid newspaper based in Melbourne, Australia, published by The Herald and Weekly Times, a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of the Murdoch owned News Corp. The Herald Sun primarily serves Melbourne and the state of Victoria and shares many articles with other News Corporation daily newspapers, especially those from Australia.

<span class="mw-page-title-main">Print circulation</span> Number of printed copies of a publication

Print circulation is the average number of copies of a publication. The number of copies of a non-periodical publication are usually called print run. Circulation is not always the same as copies sold, often called paid circulation, since some issues are distributed without cost to the reader. Readership figures are usually higher than circulation figures because of the assumption that a typical copy is read by more than one person.

The Sunday Tribune was an Irish Sunday broadsheet newspaper published by Tribune Newspapers plc. It was edited in its final years by Nóirín Hegarty, who changed both the tone and the physical format of the newspaper from broadsheet to tabloid. Previous editors were Conor Brady, Vincent Browne, Peter Murtagh, Matt Cooper and Paddy Murray. The Sunday Tribune was founded in 1980, closed in 1982, relaunched in 1983 and entered receivership in February 2011 after which it ceased to trade.

<i>The Advertiser</i> (Adelaide) Australian newspaper

The Advertiser is a daily tabloid format newspaper based in the city of Adelaide, South Australia. First published as a broadsheet named The South Australian Advertiser on 12 July 1858, it is currently a tabloid printed from Monday to Saturday. The Advertiser came under the ownership of Keith Murdoch in the 1950s, and the full ownership of Rupert Murdoch in 1987. It is a publication of Advertiser Newspapers Pty Ltd (ADV), a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of News Corp. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news. The head office was relocated from a former premises in King William Street, to a new News Corp office complex, known as Keith Murdoch House at 31 Waymouth Street.

<i>The Courier-Mail</i> Daily tabloid newspaper in Brisbane, Australia

The Courier-Mail is an Australian newspaper published in Brisbane. Owned by News Corp Australia, it is published daily from Monday to Saturday in tabloid format. Its editorial offices are located at Bowen Hills, in Brisbane's inner northern suburbs, and it is printed at Murarrie, in Brisbane's eastern suburbs. It is available for purchase throughout Queensland, most regions of Northern New South Wales and parts of the Northern Territory.

News Corp Australia is an Australian media conglomerate and wholly owned subsidiary of the American News Corp. News Corp Australia employs more than 8,000 staff nationwide and approximately 3,000 journalists however News Corp Australia has closed approximately 100 newspapers and cut approximately 500 jobs in Australia since 2019.

<i>San Antonio Express-News</i> American daily newspaper in San Antonio, Texas

The San Antonio Express-News is a daily newspaper in San Antonio, Texas. It is owned by the Hearst Corporation and has offices in San Antonio and Austin, Texas. The Express-News is the third largest newspaper in the state of Texas, with a daily circulation of nearly 100,000 copies in 2016. The newspaper's online presence includes both the subscription version of the San Antonio Express-News and the ad-supported mySA.

The Sun News-Pictorial was a morning daily tabloid newspaper published in Melbourne, Victoria, from 1922 until its merger in 1990 with The Herald to form the Herald-Sun.

<i>Townsville Bulletin</i> Newspaper in Queensland, Australia

The Townsville Bulletin is a daily newspaper published in Townsville, Queensland, Australia, formerly known as the Townsville Daily Bulletin. It is the only daily paper that serves the northern Queensland region. The paper has a print edition, a subscription World Wide Web edition, and a subscription digital edition.

The Sunday Times is a tabloid Sunday newspaper published by Western Press Pty Ltd, a subsidiary of Seven West Media, in Perth and distributed throughout Western Australia. Founded as The West Australian Sunday Times, it was renamed The Sunday Times from 30 March 1902.

<i>South Australian Register</i> Newspaper in South Australia

The Register, originally the South Australian Gazette and Colonial Register, and later South Australian Register, was South Australia's first newspaper. It was first published in London in June 1836, moved to Adelaide in 1837, and folded into The Advertiser almost a century later in February 1931.

The Sunday Mail is an Adelaide newspaper first published on 4 May 1912 by Clarence Moody. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, The Sunday Mail a vehicle for covering weekend sport, and Messenger Newspapers covering community news.

<i>The Bunyip</i> Weekly newspaper published in Gawler, South Australia

The Bunyip is a weekly newspaper, first printed on 5 September 1863, and originally published and printed in Gawler, South Australia. Its distribution area includes the Gawler, Barossa, Light, Playford, and Adelaide Plains areas. Along with The Murray Pioneer, The River News, and The Loxton News,The Bunyip was now owned by the Taylor Group of Newspapers and printed in Renmark.


  1. "Prominent Journalist". The Chronicle . Adelaide: National Library of Australia. 5 June 1930. p. 18. Retrieved 7 June 2013.
  2. "The Mail". The Mail . Adelaide: National Library of Australia. 24 March 1923. p. 2. Retrieved 7 June 2013.
  3. 1 2 "Australian Events in the News". Retrieved 15 February 2018.
  4. 1 2 3 4 "SA Memory". Retrieved 15 February 2018.
  5. Gershon, Richard A. (1996). The Transnational Media Corporation: Global Messages and Free Market Competition (paperback). Routledge. pp.  226. ISBN   0-8058-2425-1.
  6. "News Corp moves to 'tie up a few loose ends'". Canberra Times (ACT : 1926 - 1995). 2 September 1987. p. 30. Retrieved 15 February 2018.