Frankfurter Rundschau

Last updated
Frankfurter Rundschau
Frankfurter Rundschau logo.svg
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s)Zeitungsholding Hessen (90%)
Karl-Gerold-Stiftung (10%)
Editor Thomas Kaspar
Founded1 August 1945;75 years ago (1945-08-01)
Political alignment Centre-left,
Social liberalism
LanguageGerman
Headquarters Frankfurt, Germany
ISSN 0940-6980
Website www.fr.de
The new Rundschau-House Fr-depot-ffm002.jpg
The new Rundschau-House

The Frankfurter Rundschau (FR) is a German daily newspaper, based in Frankfurt am Main. It is published every day but Sunday as a city, two regional and one nationwide issues and offers an online edition (see link below) as well as an e-paper. Local major competitors are the conservative-liberal Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), the local edition of the conservative tabloid Bild , the best-selling newspaper in Europe, and the smaller local conservative Frankfurter Neue Presse . The Rundschau's layout is modern and its editorial stance is social liberal. It holds that "independence, social justice and fairness" underlie its journalism.

Contents

Frankfurter Rundschau Druck and Verlagshaus GmbH filed for bankruptcy on 12 November 2012. [1] [2] Then the paper was acquired by Frankfurter Allgemeine Zeitung and Frankfurter Societät (publisher of the Frankfurter Neue Presse) in 2013, by taking over just 28 full-time journalists. [3] The FR editorial board continues to be bound by the legacy of Karl Gerold and the commitment to a "left-liberal" political line, and continues to be integrated in the national and international editorial and correspondents network of the DuMont Mediengruppe, the former majority owners. The private foundation managing Karl Gerold's legacy still owns 10% of the shares. But all commercial activity of the paper, printing, selling advertisement and distribution is in the hands of the Frankfurer Societät. The FR printing enterprise was closed. The contracts for printing BILD-Zeitung and other papers went from the FR's printshop to the FAZ's Societätsdruckerei.

History and profile

The former Rundschau-Haus at the Eschenheimer Tor. Mk Frankfurt Rundschauhaus 2.jpg
The former Rundschau-Haus at the Eschenheimer Tor.

The Rundschau published its first issue on 1 August 1945 shortly after the end of World War II in Europe. It was the first newspaper published in the US sector in occupied Germany and the third newspaper in post-war Germany. The licence was handed over to the first team of editors consisting of Emil Carlebach, Hans Etzkorn, Wilhelm Karl Gerst, Otto Grossmann, Wilhelm Knothe, Paul Rodemann and Arno Rudert, a progressive think-tank of social democrats, political Catholics and communists, who had spent years in the resistance and Nazi concentration camps or in exile. With the coming of the Cold War, the American occupation authority forced all communist members of the editorial team to leave the paper two years later.

The paper was awarded the European Newspaper of the Year in the category of judges' special recognition by the European Newspaper Congress in 2011. [4]

In the 2013 elections the magazine was among the supporters of the Social Democratic Party (SPD). [5]

The 1993 circulation of the paper was 189,000 copies. [6] In the first quarter of 2015, the newspaper boasted a circulation of around 70,000 copies. [7]

In 2019, the newspaper published an editorial titled "The Eternal Netanyahu" about Prime Minister of Israel Benjamin Netanyahu. The name evoked a Nazi Germany film titled The Eternal Jew. Ulf Poschardt, editor-in-chief of German newspaper Die Welt , tweeted a condemnation of the Frankfurter Rundschau, as did a top journalist for German newspaper Bild . The Frankfurter Rundschau claimed that the association was accidental. [8]

Changes

On 30 May 2007 the Rundschau changed its format to the award-winning smaller tabloid size.

Restructuring

In 2003, the paper had financial difficulties and was supported by a guarantee from the federal state of Hesse. In May 2004 the Deutsche Druck- und Verlagsgesellschaft (DDVG), owned by the SPD, acquired 90 percent of the shares of the Druck- und Verlagshaus Frankfurt am Main (DuV), the publisher of the FR until then. The social democrats emphasized that they wanted to assure the future of one of the few left-liberal daily newspapers in Germany and asserted they would not exert influence on the articles. The social democrats also announced that they wanted to reduce their share to under 50 percent until 2006. In order to save the paper from insolvency, the DDVG soon drastically cut back expenditures. By means of dismissals and outsourcing, the number of employees shrank within the last three years from 1700 to 750.

Amid speculation on DDVG's complaints about too friendly articles on the new left party Die Linke and its plan to sell the majority of its shares (see article in the newspaper Junge Welt from 30 August 2007) Wolfgang Storz's term as editor-in-chief ended abruptly on 16 May 2006. The appointed next editor-in-chief was Uwe Vorkötter (effective 1 July 2006). Only a few days later, on 18 July 2007, the DDVG announced that it would sell 50 percent plus one share to the independent publishing company M. DuMont Schauberg based in Cologne, Germany. Today, DuMont Schauberg holds 50 percent plus one share, the DDVG owns 40 percent and the Karl-Gerold-Foundation holds 10 percent of the newspaper.

Literature

Notes

  1. Shannon Smith (29 November 2012). "In Germany, the price of journalism". ZD Net. Berlin. Retrieved 25 April 2015.
  2. Alison Langley (12 December 2012). "Europe's newspapers are dying too". Columbia Journalism Review. Retrieved 6 October 2013.
  3. Frankfurter Allgemeine rescues left-leaning rival newspaper Reuters. 28 February 2013.
  4. "Wettbewerb 2011 [Competition 2011]". European Newspapers Congress. Retrieved 28 November 2016. Judges' Special Recognition: Frankfurter Rundschau iPad, Deutschland.
  5. Artero, Juan P. (February 2015). "Political Parallelism and Media Coalitions in Western Europe" (PDF). Reuters Institute for the Study of Journalism. Archived from the original (Working paper) on 24 November 2016. Retrieved 28 November 2016.
  6. Peter Humphreys (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 82. Retrieved 29 October 2014.
  7. Presse, Frankfurter Neue (2009-01-01). "Chefredaktion: "Frankfurter Rundschau" macht wieder Gewinn". Frankfurter Neue Presse (in German). Retrieved 2016-10-24.
  8. Weinthal, Benjamin (April 11, 2019). "German Paper Compares Netanyahu to Nazi Film 'The Eternal Jew'". The Jerusalem Post . Retrieved April 11, 2019.

Sources

German links

Related Research Articles

Frankfurter may refer to:

<i>Frankfurter Allgemeine Zeitung</i> German daily newspaper

The Frankfurter Allgemeine Zeitung is a liberal-conservative German newspaper founded in 1949. It is published daily in Frankfurt. Its Sunday edition is the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Axel Springer

Axel Cäsar Springer was a West German publisher, founder in 1946 of what is now Axel Springer SE, the largest media publishing firm in Europe. By the early 1960s his print titles dominated the West German daily press market. His Bild Zeitung became the nation's tabloid.

<i>Die Welt</i> German national daily newspaper

Die Welt is a German national daily newspaper, published as a broadsheet by Axel Springer SE. Die Welt is the flagship newspaper of the Axel Springer publishing group. Its leading competitors are the Frankfurter Allgemeine Zeitung, the Süddeutsche Zeitung and the Frankfurter Rundschau. The modern paper takes a self-described "liberal cosmopolitan" position in editing, but it is generally considered to be conservative.

Axel Springer SE Large multimedia company in Europe

Axel Springer SE is a German digital publishing house which is the largest in Europe, with numerous multimedia news brands, such as Bild, Die Welt, and Fakt and more than 15,000 employees. It generated total revenues of about €3.3 billion and an EBITDA of €559 million in the financial year 2015. The digital media activities contribute more than 60% to its revenues and nearly 70% to its EBITDA. Axel Springer’s business is divided into three segments: paid models, marketing models, and classified ad models. Since 2020, it is majority-owned by the US private equity firm KKR.

Gruner + Jahr

Gruner + Jahr is a publishing house headquartered in Hamburg, Germany. The company was founded in 1965 by Richard Gruner, John Jahr, and Gerd Bucerius. From 1969 to 1973, Bertelsmann acquired a majority share in the company and gradually increased it over time. Since 2014, the company has been a fully owned subsidiary of the Gütersloh-based media and services group. Under the leadership and innovation strategy of Julia Jäkel, Gruner + Jahr has evolved into a publishing house producing cross-channel media products for the digital society.

Vapiano is a German restaurant franchise company headquartered in Cologne. The chain's restaurants offer Italian food adhering to the fast-casual principle. Vapiano was established in 2002 in Hamburg. Its largest shareholder since 2011 is the private equity firm, Mayfair Vermögensverwaltung. Roughly one-third of the restaurants are operated by the company itself, but the majority are run as franchise or as joint ventures. In April 2017, Vapiano had 180 locations in 31 countries, including Australia, China, Egypt and the United States. On 20 March 2020, Vapiano announced its cash-flow insolvency due to a sharp drop in sales after most restaurants had to close due to the COVID-19 pandemic.

<i>Augsburger Allgemeine</i>

The Augsburger Allgemeine Zeitung is a major German regional daily newspaper published since 1945.

Liz Mohn German businesswoman and philanthropist

Elisabeth Mohn is a German billionaire businesswoman and philanthropist.

<i>Mitteldeutsche Zeitung</i>

The Mitteldeutsche Zeitung is a regional daily newspaper for southern Saxony-Anhalt, Germany. Published in Halle with several local versions, the paper is owned by M. DuMont Schauberg, Cologne.

European Newspaper Award is a design competition for European newspapers. The competition was founded and is organized by newspaper designer Norbert Küpper from Meerbusch, Germany. He co-operates with the journalist magazines Medium Magazin (Frankfurt), Der Österreichische Journalist (Salzburg), and Schweizer Journalist (Oberuzwil). The first winners were announced in 1999.

Candystorm is a loanword used in the German language and is the antonym of shitstorm. Green German MP Volker Beck gave distinction to the term by using it to describe a wave of party support for Claudia Roth's bid for Party leadership on Twitter in late 2012. Roth had just before failed in her bid to be nominated as the party's top candidate in the 2013 federal elections, and was rumored not to be running for re-election as party leader.

The Theodor Wolff Prize is a German journalism prize. It has been awarded annually since 1962 in five categories, equal prizes of €6,000, by the Federal Association of German Newspaper Publishers. In addition, at irregular intervals, journalists are awarded the Theodor Wolff Prize for their life's work.

<i>Die Neue Zeitung</i>

Die Neue Zeitung was a newspaper published in the American Occupation Zone of Germany after the Second World War. It was comparable to the daily newspaper Die Welt in the British Occupation Zone and was considered the most important newspaper in post-war Germany.

Süddeutscher Verlag

The Süddeutscher Verlag (SV) is a corporate group that has emerged from the Süddeutsche Zeitung.

Batschkapp

Batschkapp is a rock and pop concert venue in Gwinnerstraße in Seckbach.

Mass media in Germany includes a variety of online, print, and broadcast formats, such as radio, television, newspapers, and magazines.

The Kölnische Rundschau is a regional, independent daily newspaper for the Cologne/Bonn area. It is edited by Cologne Heinen-Verlag, which has its own independent local editorial office. The production of the national section was taken over by the Bonn General-Anzeiger during the first quarter of 2010. In the first quarter of 2018, the joint edition with the Kölner Stadt-Anzeiger sold 251,994 copies, a loss of 40% since 1999.

Gerhard Rohde was a German music critic.