Duty editor

Last updated

A duty editor (also known as editor of the day) in news media, such as radio and television, is a senior journalist with editorial and managerial duties. A duty editor acts as an editor in the absence of the news editor (compare: duty officer). In many cases, it is the duty editor who takes most day-to-day decisions. The duty editor decides which content that shall be broadcast, how it shall be presented and in what order and gives assignments to reporters. [1]

In large media organizations, the actual editor or news editor is often a senior manager who is seldom directly involved in day-to-day decisions, having delegated editorial duties to a senior journalist. The duty editor is usually the most senior journalist who is present at a news desk. There may be several duty editors on duty with different areas of responsibility; in the BBC, there is always a "home duty editor" and a "foreign duty editor" on duty, responsible for domestic and foreign news, respectively.

Related Research Articles

The Wall Street Journal is an American business-focused, English-language international daily newspaper based in New York City, with international editions also available in Chinese and Japanese. The Journal, along with its Asian editions, is published six days a week by Dow Jones & Company, a division of News Corp. The newspaper is published in the broadsheet format and online. The Journal has been printed continuously, since its inception on July 8, 1889, by Charles Dow, Edward Jones, and Charles Bergstresser.

<i>Libération</i>

Libération, popularly known as Libé, is a daily newspaper in France, founded in Paris by Jean-Paul Sartre and Serge July in 1973 in the wake of the protest movements of May 1968.

<i>Far Eastern Economic Review</i>

The Far Eastern Economic Review was an English language Asian news magazine started in 1946. It printed its final issue in December 2009. The Hong Kong–based business magazine was originally published weekly. Due to financial difficulties, the magazine converted to a monthly publication in December 2004, and simultaneously switched to an arrangement whereby most articles were contributed by nonstaff writers who had expertise in a given field, such as economists, business-community figures, government policymakers, social scientists, and others.

<i>Toronto Sun</i> Canadian tabloid newspaper published in Toronto

The Toronto Sun is an English-language tabloid newspaper published daily in Toronto, Ontario, Canada.

<i>Yedioth Ahronoth</i>

Yedioth Ahronoth is a national daily newspaper published in Tel Aviv, Israel. Founded in 1939 in Mandatory Palestine, Yedioth Ahronoth has been the largest newspaper in Israel by sales and circulation.

<i>Foreign Policy</i> Academic journal

Foreign Policy is an American news publication, founded in 1970 and focused on global affairs, current events, and domestic and international policy. It produces content daily on its website, and in six print issues annually.

Carla Robbins

Carla Robbins is an American journalist and the former deputy editorial page editor of The New York Times. Prior to her career at The New York Times, Robbins worked for BusinessWeek, U.S. News & World Report, and The Wall Street Journal. During her thirteen-year career at The Wall Street Journal, she was a member of two Pulitzer Prize-winning reporting teams.

<i>The Buffalo News</i>

The Buffalo News is the daily newspaper of the Buffalo–Niagara Falls metropolitan area, located at 1 News Plaza in downtown Buffalo, New York. The paper was for decades the only paper fully owned by Warren Buffett's Berkshire Hathaway. On January 29, 2020, the paper reported that it was being sold to Lee Enterprises.

<i>Kyiv Post</i>

The Kyiv Post is Ukraine's oldest English language newspaper.

The Dartmouth is the daily student newspaper at Dartmouth College and America's oldest college newspaper. Originally named the Dartmouth Gazette, the first issue was published on August 27, 1799, under the motto "Here range the world—explore the dense and rare; and view all nature in your elbow chair."

<i>Malaysiakini</i>

Malaysiakini is an online news portal published in English, Malay, Chinese and Tamil. Malaysiakini claims that its site now receives over 2.3 million page-views per day on desktop and mobile. Alexa ranked malaysiakini.com as the 13th most popular web site in Malaysia in 2015. In 2013, Malaysiakini's parent company launched two sites - business portal KiniBiz and internet TV news site KiniTV.

In journalism, an assignment editor is an editor – either at a newspaper, or radio or television station – who selects, develops and plans reporting assignments, either news events or feature stories, to be covered by reporters.

Bloomberg News International news agency based in New York City

Bloomberg News is an international news agency headquartered in New York and a division of Bloomberg L.P. Content produced by Bloomberg News is disseminated through Bloomberg Terminals, Bloomberg Television, Bloomberg Radio, Bloomberg Businessweek, Bloomberg Markets, Bloomberg.com and Bloomberg's mobile platforms. Since 2015, John Micklethwait has served as editor-in-chief.

<i>Daily Maverick</i>

Daily Maverick is a South African daily online newspaper founded in 2009 and edited by Branko Brkic and published by Styli Charalambous. It is run by an independent private company. According to the Daily Maverick website, the publication is "a unique blend of news, information, analysis and opinion delivered from our newsroom in Johannesburg, South Africa". Charalambous says the website is also "a platform for photojournalism, providing readers with a visual insight into what is happening in South Africa, Africa and globally".

<i>Trinity News</i>

Trinity News is Ireland's oldest student newspaper, published from Trinity College Dublin. It is an independent newspaper, funded by Trinity Publications, which reports on the news and views of the students and staff of Dublin University, and the broader Irish higher education sector. The newspaper was first published in 1953 and is using this date as the first volume that the volume numbers are currently derived.

The State News is the student newspaper of Michigan State University in East Lansing, Michigan. It is supported by a combination of advertising revenue and a $7.50 refundable tax that students pay at each semester's matriculation. Though The State News is supported by a student tax, the faculty and administration do not interfere in the paper's content. The State News is governed by a Board of Directors, which comprises journalism professionals, faculty and students. In 2010, the Princeton Review ranked The State News as the #8 best college newspaper in the country. And in 2015, the Society of Professional Journalists named TSN as the nation's best daily college newspaper for 2014.

Business Day, established in 2001, is a daily business newspaper based in Lagos. It is the only Nigerian newspaper with a bureau in Accra, Ghana. It has both daily and Sunday titles. It circulates in Nigeria and Ghana.

<i>South China Morning Post</i> Hong Kong newspaper

The South China Morning Post (SCMP), with its Sunday edition, the Sunday Morning Post, is a Hong Kong-based English-language newspaper founded in 1903. It is Hong Kong's newspaper of record, owned by Alibaba Group. The newspaper was founded by Tse Tsan-tai and Alfred Cunningham in 1903.

The following outline is provided as an overview of and topical guide to journalism:

References

  1. Niblock, Sarah (1996). Inside Journalism. London: Blueprint/Chapman & Hall. p. 130.