National Guardian

Last updated
This article is about the defunct American radical newspaper. For the British publication and website of the same name, see The Guardian.
National Guardian
National-Guardian.jpg
Typical front page of the National Guardian during the McCarthy era.
TypeWeekly
Format tabloid
Founder(s) James Aronson
Cedric Belfrage
John T. McManus
Founded1948
Political alignmentLeft wing
Ceased publication1992

The National Guardian, later known as The Guardian, was a radical leftist independent weekly newspaper established in 1948 in New York City. The paper was founded by James Aronson, Cedric Belfrage and John T. McManus in connection with the 1948 Presidential campaign of Henry A. Wallace under the Progressive Party banner. Although independent of any political party, the National Guardian was initially close to the ideological orbit of the pro-Moscow Communist Party USA.

Newspaper Scheduled publication containing news of events, articles, features, editorials, and advertising

A newspaper is a periodical publication containing written information about current events and is often typed in black ink with a white or gray background.

New York City Largest city in the United States

The City of New York, usually called either New York City (NYC) or simply New York (NY), is the most populous city in the United States. With an estimated 2018 population of 8,398,748 distributed over a land area of about 302.6 square miles (784 km2), New York is also the most densely populated major city in the United States. Located at the southern tip of the state of New York, the city is the center of the New York metropolitan area, the largest metropolitan area in the world by urban landmass and one of the world's most populous megacities, with an estimated 19,979,477 people in its 2018 Metropolitan Statistical Area and 22,679,948 residents in its Combined Statistical Area. A global power city, New York City has been described as the cultural, financial, and media capital of the world, and exerts a significant impact upon commerce, entertainment, research, technology, education, politics, tourism, art, fashion, and sports. The city's fast pace has inspired the term New York minute. Home to the headquarters of the United Nations, New York is an important center for international diplomacy.

James "Jim" Aronson (1915–1988) was an American journalist. He founded the left-leaning National Guardian. He was a graduate of Harvard College and the Columbia University Graduate School of Journalism.

Contents

In February 1968 the newspaper's editorial staff was reorganized. The paper shortened its name to The Guardian and gradually turned towards a pro-Chinese orientation and support of the Maoist New Communist Movement in the United States.

Maoism Political theory

Maoism is the variety of Chinese Communism that Mao Zedong developed for realising a socialist revolution in the agricultural, pre-industrial society of the People's Republic of China. From the 1950s until the Chinese economic reforms of Deng Xiaoping in the late 1970s, Maoism was the political and military ideology of the Communist Party of China and of Maoist revolutionary movements throughout the world. The philosophic difference between Maoism and Marxism–Leninism is that the peasantry are the revolutionary vanguard in pre-industrial societies.

During the early 1980s the publication's ideological line shifted once again, this time towards an independent non-communist radicalism. The Guardian was terminated in 1992 owing to declining circulation and financial difficulties.

History

Background

From the decade of the 1930s, the Communist Party USA (CPUSA) cast a long shadow as the largest Marxist political organization in the United States of America. In addition to a vast array of monthly, weekly, and daily publications in languages other than English, the Communist Party published an English-language daily newspaper in New York City, the Daily Worker. As an official organ of the CPUSA, this publication was constrained by tight central direction and rather mechanical adherence to the party's political line — factors which somewhat limited the paper's appeal to radical American intellectuals.

Communist Party USA American political party

The Communist Party USA, officially the Communist Party of the United States of America (CPUSA), is a communist party in the United States established in 1919 after a split in the Socialist Party of America following the Russian Revolution.

Marxism economic and sociopolitical worldview based on the works of Karl Marx

Marxism is a theory and method of working-class self-emancipation. As a theory, it relies on a method of socioeconomic analysis that views class relations and social conflict using a materialist interpretation of historical development and takes a dialectical view of social transformation. It originates from the works of 19th-century German philosophers Karl Marx and Friedrich Engels.

During the nine decades since its establishment in 1919, the Communist Party USA produced or inspired a vast array of newspapers and magazines in at least 25 different languages. This list of the Non-English press of the Communist Party USA provides basic information on each title, along with links to pages dealing with specific publications in greater depth.

In 1945 an American plane carried a number of newspaper men to Germany, whose Nazi regime had recently been defeated in World War II. These were part of a "Psychological Warfare Division" consisting of American, British, and Canadian newspaper editors and writers given the task of purging those deemed as Nazi collaborators from the German newspaper industry and replacing them with a new crop of publishers, editors, and journalists with verifiable anti-fascist bona fides. [1] Among these journalists tapped to help "denazify" the country through establishment of a democratic press were James Aronson, a resident of New York City, and Englishman Cedric Belfrage, a former theatre critic for the London Daily Express who had since the since the 1930s lived in Hollywood, California where he worked as a screenwriter. [2]

World War II 1939–1945 global war

World War II, also known as the Second World War, was a global war that lasted from 1939 to 1945. The vast majority of the world's countries—including all the great powers—eventually formed two opposing military alliances: the Allies and the Axis. A state of total war emerged, directly involving more than 100 million people from over 30 countries. The major participants threw their entire economic, industrial, and scientific capabilities behind the war effort, blurring the distinction between civilian and military resources. World War II was the deadliest conflict in human history, marked by 50 to 85 million fatalities, most of whom were civilians in the Soviet Union and China. It included massacres, the genocide of the Holocaust, strategic bombing, premeditated death from starvation and disease, and the only use of nuclear weapons in war.

Cedric Belfrage British journalist and writer

Cedric Henning Belfrage was an English film critic, journalist, writer, and political activist. He is best remembered as a co-founder of the radical US-weekly newspaper the National Guardian. Later Belfrage was referenced as a Soviet agent in the US intelligence Venona project, although it appears that he had been working for British Security Co-ordination as a double-agent.

<i>Daily Express</i> Daily middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom

The Daily Express is a daily national middle-market tabloid newspaper in the United Kingdom. It is the flagship of Express Newspapers, a subsidiary of Northern & Shell. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In February 2019, it had an average daily circulation of 315,142.

United by radical political beliefs, the two journalists vaguely discussed establishing a new radical newspaper in the United States following their demobilization. [2] This plan initially came to naught, however, as the two returned to the United States after their German mission and resumed their independent lives. [2]

Progressive Party connection

The National Guardian emerged in connection with the 1948 Presidential campaign of former Vice President Henry A. Wallace. Henry-A.-Wallace-Townsend.jpeg
The National Guardian emerged in connection with the 1948 Presidential campaign of former Vice President Henry A. Wallace.

Many American liberal and radical intellectuals were deeply disaffected with President Harry S. Truman and his hardline anti-Soviet foreign policy and perceived lack of commitment to New Deal social programs and sought an electoral alternative in the 1948 Presidential campaign. [3] This took the form of a new political organization, the Progressive Party, which launched a national campaign with a ticket headed by former Vice President Henry A. Wallace. A broad political movement, backed by the CPUSA, emerged in support of Wallace's insurgent candidacy. [2]

Harry S. Truman 33rd president of the United States

Harry S. Truman was the 33rd president of the United States from 1945 to 1953, succeeding upon the death of Franklin D. Roosevelt after serving as vice president. He implemented the Marshall Plan to rebuild the economy of Western Europe, and established the Truman Doctrine and NATO.

New Deal Economic programs of U.S. president Franklin D. Roosevelt

The New Deal was a series of programs, public work projects, financial reforms, and regulations enacted by President Franklin D. Roosevelt in the United States between 1933 and 1936. It responded to needs for relief, reform, and recovery from the Great Depression. Major federal programs included the Civilian Conservation Corps (CCC), the Civil Works Administration (CWA), the Farm Security Administration (FSA), the National Industrial Recovery Act of 1933 (NIRA) and the Social Security Administration (SSA). They provided support for farmers, the unemployed, youth and the elderly. The New Deal included new constraints and safeguards on the banking industry and efforts to re-inflate the economy after prices had fallen sharply. New Deal programs included both laws passed by Congress as well as presidential executive orders during the first term of the presidency of Franklin D. Roosevelt.

1948 United States presidential election 41st United States presidential election

The 1948 United States presidential election was the 41st quadrennial presidential election. It was held on Tuesday, November 2, 1948. Incumbent President Harry S. Truman, the Democratic nominee, defeated Republican Governor Thomas E. Dewey. Truman's victory is considered to be one of the greatest election upsets in American history.

James Aronson and Cedric Belfrage were committed activists in the Wallace for President campaign and in the run-up to the Progressive Party nominating convention they renewed their acquaintance and revived plans for an independent radical newspaper in the United States. [3] The duo were joined in this effort by John T. McManus, a former staff member of the liberal newspaper PM and former head of the left wing Newspaper Guild in the state of New York, and Josiah Gitt, publisher of a liberal newspaper in the town of York, Pennsylvania. [3] In July 1948 these four — with Gitt listed as publisher and Aronson, Belfrage, and McManus as editors — launched a sample publication called The National Gazette and circulated it at the Progressive Party Nominating Convention. [3]

Response to the proposed new weekly publication among the Progressive Party conventioneers was positive and several hundred pledges for subscriptions to the new publication were obtained. [3] Gitt quickly dropped out of the effort, however, pleading lack of time to commit to the project, leaving Aronson, Belfrage, and McManus to finalize plans. [3] In the publication that would emerge the three apportioned definite tasks among themselves, with Aronson taking the role of Executive Editor, Belfrage becoming Editor, and McManus assuming the position of Managing Editor. [4]

Establishment

The first issue of the National Guardian saw print on October 18, 1948 — just three weeks before the November presidential election. [3] In concert with the Wallace for President campaign, the paper proclaimed itself a "progressive weekly" and declared its support for "a continuation and development of the progressive tradition set in our time by Franklin D. Roosevelt, albeit with an unabashed socialist slant. [3]

The paper's form initially owed a great deal to the weekly newsmagazine style pioneered by such conservative journalistic mainstays as Time and Newsweek, with regular sections on "The Nation," "The World," "Sports," and so forth, with the coverage of "Business" by the glossy magazines transformed into coverage of the labor movement under the header "Labor's Week" in the new publication. [5] This subject-sectional approach favored by the glossy news weeklies was rapidly abandoned, with only a "Better Living" section surviving into the 1950s. [6] The paper initially maintained no editorial page but editorialized freely with the published content, selecting and rewriting news stories from wire services and mainstream daily newspapers with a new radical focus. [6]

Regular contributors to the National Guardian in its formative period included a broad range of Communist and non-party radicals, including NAACP founder W. E. B. Du Bois, writer Ring Lardner, Jr., economist Paul Sweezy, journalist Anna Louise Strong, activist Ella Winter, and others. [6] The debut issue featured contributions by young novelist Norman Mailer, a supporter of the Progressive Party, as well as a piece written for the paper by head of the party's electoral ticket Henry Wallace. [4] The paper became known for its original foreign coverage, with contributions not only from Strong but also from veteran radical journalists Agnes Smedley and Wilfred Burchett. [4]

Circulation

The National Guardian's opposition to the Korean War, prompted by a North Korean Communist invasion in June 1950, put the paper at odds with most American citizens and led to a massive decline in circulation. KoreanWar recover Seoul.jpg
The National Guardian′s opposition to the Korean War, prompted by a North Korean Communist invasion in June 1950, put the paper at odds with most American citizens and led to a massive decline in circulation.

The National Guardian launched with a circulation of 5,000 and was initially received very positively, with its press run approaching the 100,000 mark by the end of the paper's first year. [6] The editors envisioned continued growth and a lowering of the paper's cover price, with a view to establishment of an influential mass weekly with a circulation of 500,000 or even 1,000,000 copies. [7] With over 1 million voters casting ballots for Henry Wallace in November 1948, such a goal seemed within realization, and the editors tied their hopes to the continued growth and success of the Progressive Party movement. [8] Circulation peaked at 75,000 by 1950. [9]

Reality intervened, however. The paper's initial financial needs were met by a one-year subsidy provided by Anita McCormick Blaine, an heir to the McCormick Harvesting Machine Company fortune, which soon expired, leaving the editors in charge of a paper with a production cost of 12 cents an issue and a cover price of just 5 cents. [10] The paper skipped issues and slashed pay of its office staff, barely surviving the financial crisis. [11] The paper's cover price was hiked to 10 cents in an effort to balance costs and revenues.

In addition to its uneconomical business model, the National Guardian found its growth hampered by its connection to a faltering political movement. Doomed by its close linkage to the personality of defeated Presidential aspirant Henry Wallace and subjected to severe criticism for its connection to the Communist Party, the Progressive Party rapidly dissolved as the 1940s drew to a close. [8] Similarly, the New York-based American Labor Party (ALP), a local organization strongly supported by the National Guardian, lost considerable support when its most popular figure, Congressman Vito Marcantonio, lost his reelection in 1950. [8] An even greater blow was struck in 1950 with the advent of the Korean War — which the National Guardian vehemently opposed. [11] Attacked for Communist sympathies or worse, circulation of the newspaper plummeted, falling to 50,000 by 1951. [11]

A slow attrition of readership continued throughout the years of the "Second Red Scare" remembered as McCarthyism, with circulation dipping to 45,000 in 1953; to 35,000 in 1957; and to just 29,000 in 1961. [11]

Focus of coverage

The National Guardian was influential in assisting the defense of accused Soviet spies Ethel and Julius Rosenberg, who were ultimately convicted and executed in June 1953. Julius and Ethel Rosenberg NYWTS.jpg
The National Guardian was influential in assisting the defense of accused Soviet spies Ethel and Julius Rosenberg, who were ultimately convicted and executed in June 1953.

The National Guardian revisited several themes with regularity in its news coverage throughout the 1950s and 1960s. Chief among these was the publication's opposition to the Cold War and militarism, with the paper serving as one of the only public voices standing in opposition to the Korean War. [4] The paper also supported emerging anti-colonial movements in Africa and Asia, with reporters dispatched abroad to provide first-hand coverage of these revolutionary movements. [4]

The paper was also deeply involved in the defense of controversial American political figures during the McCarthy era, including accused spies Julius and Ethel Rosenberg and Alger Hiss, union leader and deportation target Harry Bridges, the blacklisted writers remembered as the Hollywood Ten, and jailed Communist Party leaders prosecuted under the Smith Act. [4]

The National Guardian's coverage of the twists and turns of the Rosenberg case was particularly passionate, with the paper helping to coordinate the legal defense efforts on behalf of the jailed New Yorkers at a time when the Communist Party and its Daily Worker attempted to distance itself from the unpopular case. [9] The paper was so closely tied to the Rosenberg defense that after the pair were executed on the electric chair for espionage, National Guardian editor James Aronson was named a trustee of the fund established on behalf of the couple's orphaned children. [9] William A. Reuben, the National Guardian's main reporter on the Rosenberg case, later published an expanded version of his journalism in book form as The Atom Spy Hoax (1954).

A third area of emphasis for the National Guardian was the ongoing Civil Rights Movement in America, including ongoing coverage of efforts to integrate the educational system, to expand voting rights, to end discrimination in housing and employment, and to resist terrorist acts such as the murder of Emmett Till. [9] As part of these efforts the paper forged close bonds with leading black intellectuals such as W. E. B. Du Bois and singer Paul Robeson. [9]

Throughout it all the National Guardian maintained friendly ties with the Communist Party USA, generally advancing a similar pro-Soviet and anti-militarist political line. [9] The paper differed with the Communist Party primarily on the question of independent political action, which the CPUSA had abandoned as futile during the 1950s but which the National Guardian continued to support. [9] Additional separation took place after Khrushchev's Secret Speech of 1956, including support of Yugoslav independence from the Soviet bloc and efforts at honest coverage of purges in Eastern Europe and the Hungarian Revolution. [9]

In the 1960s the paper became known for its independent and investigative journalism, including groundbreaking work by Joanne Grant on the Civil Rights Movement.

New name and new line

As the decade of the 1960s progressed, the United States government became deeply embroiled in the bloody and divisive Vietnam War, while the Civil Rights Movement intensified and radicalized with the emergence of Black nationalism and the Black Panther Party. A new radical youth movement emerged, typified by such groups as Students for a Democratic Society (SDS), the Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC), the Young Socialist Alliance, and the National Mobilization Committee to End the War in Vietnam. A reinvigorated feminist movement also exploded on the scene. This broad New Left tended to reject the cautious party politics approach of their Old Left forebears, favoring the direct action tactics of street protest.

The National Guardian evolved with these changes, but nevertheless developed its own internal strife between James Aronson and the publication's Old Left tradition with a new generation of explicitly revolutionary staffers, who sought to turn the paper into a more radical and activist publication. The break came in February 1968 when Aronson sold his National Guardian stock to the newspaper's staff and the paper was reorganized under new editorial leadership and a new name — The Guardian. [12] Continuity with the earlier incarnation of the paper was limited, with radical foreign correspondents Anna Louise Strong in China and Wilfred Burchett in Southeast Asia continuing in their previous roles. [12] Jack A. Smith began his 13-year stint as editor of the revamped paper as part of the change, stepping down only in 1981. [9]

An intensified orientation towards revolutionary events in the People's Republic of China and the armed struggle against colonialism in the Third World came into vogue. With respect to domestic American coverage, the new Guardian shaped its activity around the slogan "The duty of a radical newspaper is to build a radical movement" attempting in particular to forge closer ties with SDS and SNCC. [13] "We are movement people acting as journalists," the Guardian′s staff now proudly declared. [14]

A factional split developed among the editorial staff in 1970, leading to the creation of a short-lived rival publication, the Liberated Guardian. [9] This controversy severely impacted the original publication, with The Guardian′s circulation falling to just 14,000 in the aftermath. [9]

Political organizing activities

In the 1970s, the Guardian began to outspokenly embrace a Marxist–Leninist ideology aligned with the Third-worldist and Maoist New Communist Movement, later orienting itself toward a political tendency known as The Trend. The paper editorially called for a new Marxist–Leninist party in the United States. The paper attempted to carve an independent role for itself, never formally aligning with any particular group and remaining critical of the plethora of small New Left party organizations which emerged after the demise of SDS in 1970. The traditional news-first approach of the original National Guardian was gradually attenuated in the paper's outspokenly revolutionary 1970s incarnation, with editorial and commentary material supplanting straight news reporting. [15]

These party-building efforts ultimately failed, owing in some measure to the exhaustion of the Cultural Revolution in China as well as the lack of popular support for extreme political solutions and revolutionary phrasemaking in the United States. By the decade of the 1980s the paper had begun to moderate its tone, lending critical support to revolutionary movements of whatever stripe, without regard to the Sino-Soviet split, and opening its pages to a range of diverse views by a broad spectrum of political activists. [15] Circulation recovered somewhat, floating in the 20,000 to 30,000 range throughout this interval. [15]

In the early 1980s, the paper established Guardian Clubs for readers and discussed forming a new political party. After a political dispute, Guardian executive editor Irwin Silber left the paper to build a new political formation around the Guardian Clubs. This new "party building" formation published the Frontline newspaper as a direct competitor to the Guardian and also published a theoretical journal Line of March, which advocated that American supporters of the New Left reconcile themselves with the Soviet Union.

Jack Smith was succeeded as editor by William A. Ryan, who attempted to continue the Guardian′s previous non-party New Left posture, with an editorial line that sometimes favored revolutionary movements not in favor with the Soviet Union, such as in Western Sahara and in Eritrea, where the Soviet Union supported the position of the pro-Soviet Ethiopian government. Under Ryan, the Guardian changed its tax status to that of a non-profit 501(c)(3) organization and attempted to solicit foundation support to make up for the support lost to the Frontline organization.

Final years

With the rise of the non-Marxist Green Party in Germany and various other countries, some Guardian writers and supporters unsuccessfully attempted to re-fashion the Guardian to support the Green Party ideologically.

The Guardian ceased publication in 1992 after years of financial difficulties and declining circulation.

Organization

Correspondents included George Shaw Wheeler in Prague. [16]

See also

Footnotes

  1. Cedrick Belfrage and James Aronson, Something to Guard: The Stormy Life of the National Guardian, 1948–1967. New York: Columbia University Press, 1978; pp. 1–2.
  2. 1 2 3 4 Harvey A. Levenstein, "National Guardian: New York, 1948—," in Joseph R. Conlin (ed.), The American Radical Press, 1880-1960: Volume II. Westport, CT: Greenwood Press, 1974; p. 654.
  3. 1 2 3 4 5 6 7 8 Levenstein, "National Guardian," p. 655.
  4. 1 2 3 4 5 6 Dan Georgakas, "National Guardian and Guardian," in Mari Jo Buhle, Paul Buhle, and Dan Georgakas (eds), Encyclopedia of the American Left. New York: Garland Publishing, 1990; p. 502.
  5. Levenstein, "National Guardian," pp. 655–656.
  6. 1 2 3 4 Levenstein, "National Guardian", p. 656.
  7. Levenstein, "National Guardian," pp. 656–657.
  8. 1 2 3 Levenstein, "National Guardian," p. 657.
  9. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Georgakas, "National Guardian and Guardian," p. 503.
  10. Levenstein, "National Guardian," pp. 657–658.
  11. 1 2 3 4 Levenstein, "National Guardian," p. 658.
  12. 1 2 Michael Munk, "The Guardian: From Old to New Left," Radical America, vol. 2, no. 2 (March–April 1968), p. 19.
  13. Munk, "The Guardian: From Old to New Left," pp. 19–20.
  14. Munk, "The Guardian: From Old to New Left," p. 20.
  15. 1 2 3 Georgakas, "National Guardian and Guardian," p. 504.
  16. Schmidt, Dana Adams (8 April 1950). "American Couple Asks Czech Haven" (PDF). The New York Times. pp. 1, 3. Retrieved 16 December 2018.

Further reading

Related Research Articles

The Forward, formerly known as The Jewish Daily Forward, is an American news media organization for a Jewish-American audience. Founded in 1897 as a Yiddish-language daily socialist newspaper, it launched an English-language weekly newspaper in 1990. In the 21st century The Forward is a digital publication with online reporting. In 2016, the publication of the Yiddish version changed its print format from a bi-weekly newspaper to a monthly magazine; the English weekly newspaper followed that way in 2017. Those magazines were published until 2019.

<i>Morning Star</i> (British newspaper) British daily tabloid newspaper founded in the 20th century

The Morning Star is a left-wing British daily newspaper with a focus on social, political and trade union issues.

<i>In These Times</i> Progressive magazine

In These Times is an American politically progressive monthly magazine of news and opinion published in Chicago, Illinois.

<i>Monthly Review</i> socialist journal published monthly in New York City

The Monthly Review, established in 1949, is an independent socialist magazine published monthly in New York City. The publication remains the longest continuously published socialist magazine in the United States. The journal has an impact factor of 0.460, ranking 107th out of 161 journals in the category "Political Science".

<i>Daily Worker</i> 20th-century American newspaper

The Daily Worker was a newspaper published in New York City by the Communist Party USA, a formerly Comintern-affiliated organization. Publication began in 1924. While it generally reflected the prevailing views of the party, attempts were made to reflect a broader spectrum of left-wing opinion. At its peak, the newspaper achieved a circulation of 35,000. Contributors to its pages included Robert Minor and Fred Ellis (cartoonists), Lester Rodney, David Karr, Richard Wright, John L. Spivak, Peter Fryer, Woody Guthrie and Louis F. Budenz.

Socialist Propaganda League of America

The Socialist Propaganda League of America (SPLA) was established in 1915, apparently by C.W. Fitzgerald of Beverly, Massachusetts. The group was a membership organization established within the ranks of the Socialist Party of America and is best remembered as direct lineal antecedent of the Left Wing Section of the Socialist Party and its governing National Council — the forerunner of the American Communist movement.

<i>Peoples Voice</i>

People's Voice is a Canadian English-language newspaper published biweekly by New Labour Press Ltd. The paper's editorial line reflects the viewpoints of the Communist Party of Canada, although it also runs articles by other left-wing voices. Established in 1993 under this name, the paper and online service have a history of ancestral publications dating to the early 1920s, when the first paper of this line was founded by the new Communist Party of Canada.

John Thomas McManus was an American journalist active in progressive politics in the 1950s and 1960s best known as co-founder of the National Guardian, a left-leaning newspaper.

<i>New York Communist</i> defunct newspaper published in New York, United States

The New York Communist was a short-lived weekly newspaper issued by the Left Wing Section of the Socialist Party of Local Greater New York, encompassing the New York City metro area. The paper was edited by the radical journalist and war correspondent John Reed. Only 10 issues of the paper were produced during 1919 before the publication was absorbed by The Revolutionary Age following the Left Wing National Conference of June 1919.

English-language press of the Communist Party USA Press

During the nine decades since its establishment in 1919, the Communist Party USA produced or inspired a vast array of newspapers and magazines in the English language.

Eteenpäin was a Finnish-language daily newspaper launched in New York City in 1921. The paper was the East Coast organ of Finnish-American members of the Communist Party USA. The paper moved to Worcester, Massachusetts in 1922 and to Yonkers, New York in 1931. In 1950 Eteenpäin was merged with the Communist Party's Midwestern Finnish-language daily, Työmies to create Työmies-Eteenpäin, which continued to be published from Superior, Wisconsin into the 1990s.

Non-English press of the Socialist Party of America

For a number of decades after its establishment in August 1901, the Socialist Party of America produced or inspired a vast array of newspapers and magazines in an array different languages. This list of the Non-English press of the Socialist Party of America provides basic information on each title, along with links to pages dealing with specific publications in greater depth.

<i>The Revolutionary Age</i>

The Revolutionary Age was an American radical newspaper edited by Louis C. Fraina and published from November 1918 until August 1919. Originally the publication of Local Boston, Socialist Party, the paper evolved into the de facto national organ of the Left Wing Section of the Socialist Party which battled for control of the Socialist Party throughout the spring and summer of 1919. With the establishment of the Left Wing National Council in June 1919, the paper was moved from Boston to New York City gained status as the official voice of the nascent American communist movement. The publication was terminated in August 1919, replaced by the official organ of the new Communist Party of America, a weekly newspaper known as The Communist.

Laisvė (Freedom) was a Lithuanian-language radical political newspaper published in the United States of America from 1911 to 1986. The privately owned paper was originally associated with the American Lithuanian Socialist Union, forerunner of the Lithuanian Socialist Federation of the Socialist Party of America. After the 1919 split of that organization into Socialist and Communist wings, Laisvė became an organ of the Communist Party of America. The paper was one of the most influential and longest-running radical Lithuanian language newspapers in the USA, issued daily from 1919 through 1958.

Bérmunkás was a Hungarian language newspaper published in the United States by the radical syndicalist trade union Industrial Workers of the World (IWW). The paper was launched as a bi-weekly in November 1912. During the years of World War I American government repression of the IWW and its press forced the publication to make a series of name changes in an attempt to keep ahead of postal authorities. The original name was restored in 1923 and Bérmunkás continued until its eventual termination in 1953.

<i>The National</i> (Scotland)

The National is a Scottish daily newspaper that is owned by the publisher Newsquest. It began publication on 24 November 2014, and was the first daily newspaper in Scotland to support Scottish independence. Launched as a response to calls from Newsquest's readership for a pro-independence paper in the wake of the 2014 Scottish independence referendum, it is a sister paper of The Herald and the Sunday Herald, and is edited by Callum Baird. Initially published on weekdays, a Saturday edition was added in May 2015. The National is printed in tabloid format, and is also available via online subscription.

Western Workmens Co-operative Publishing Company

The Western Workman's Co-operative Publishing Company, established in 1907, was a Finnish-language socialist newspaper and book publisher located in Astoria, Oregon, on the Pacific coast of the United States of America. The firm produced the newspapers Toveri, Toveritar, periodicals designed for young readers, as well as books.