The Globe and Mail

Last updated

The Globe and Mail
The Globe and Mail (2019-10-31).svg
The Globe and Mail frontpage new.jpg
The January 25, 2013 front page of The Globe and Mail
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The Woodbridge Company
Founder(s) George Brown
PublisherPhillip Crawley
Editor David Walmsley
Founded1844;176 years ago (1844)
Political alignment Centrism
Headquarters351 King Street East
Toronto, Ontario
M5A 1L1
Circulation 291,571 Daily
354,850 Saturday
(March 2013) [1]
ISSN 0319-0714
Website www.theglobeandmail.com

The Globe and Mail is a Canadian newspaper printed in five cities in western and central Canada. With a weekly readership of 2,018,923 in 2015, it is Canada's most widely read newspaper on weekdays and Saturdays, [2] although it falls slightly behind the Toronto Star in overall weekly circulation because the Star publishes a Sunday edition while the Globe does not. The Globe and Mail is regarded by some as Canada's "newspaper of record". [3] [4] [5] [6]

Contents

The newspaper is owned by The Woodbridge Company, based in Toronto.

History

Forebears

The predecessor to The Globe and Mail was called The Globe ; it was founded in 1844 by Scottish immigrant George Brown, who became a Father of Confederation. Brown's liberal politics led him to court the support of the Clear Grits, a precursor to the modern Liberal Party of Canada. The Globe began in Toronto as a weekly party organ for Brown's Reform Party, but seeing the economic gains that he could make in the newspaper business, Brown soon targeted a wide audience of liberal minded freeholders. He selected as the motto for the editorial page a quotation from Junius, "The subject who is truly loyal to the Chief Magistrate will neither advise nor submit to arbitrary measures." The quotation is carried on the editorial page to this day.

By the 1850s, The Globe had become an independent and well-regarded daily newspaper. It began distribution by railway to other cities in Ontario shortly after Confederation. At the dawn of the twentieth century, The Globe added photography, a women's section, and the slogan "Canada's National Newspaper", which remains on its front-page banner. It began opening bureaus and offering subscriptions across Canada.

1936 formation and expansion

On 23 November 1936, The Globe merged with The Mail and Empire , [7] itself formed through the 1895 merger of two conservative newspapers, The Toronto Mail and Toronto Empire. (The Empire had been founded in 1887 by a rival of Brown's, Tory politician and then-Prime Minister Sir John A. Macdonald.) Press reports at the time stated, "the minnow swallowed the whale" because The Globe's circulation (at 78,000) was smaller than The Mail and Empire's (118,000).

Globe and Mail staff await news of the D-Day invasion. June 6, 1944. Globe and Mail staff wait for news.jpg
Globe and Mail staff await news of the D-Day invasion. June 6, 1944.

The merger was arranged by George McCullagh, who fronted for mining magnate William Henry Wright and became the first publisher of The Globe and Mail. McCullagh committed suicide in 1952, and the newspaper was sold to the Webster family of Montreal. As the paper lost ground to The Toronto Star in the local Toronto market, it began to expand its national circulation.

The newspaper was unionised in 1955, under the banner of the American Newspaper Guild. [8]

From 1937 until 1974, the newspaper was produced at the William H. Wright Building which was located at then 140 King Street West on the northeast corner of King Street and York Street, close to the homes of the Toronto Daily Star at Old Toronto Star Building at 80 King West and the Old Toronto Telegram Building at Bay and Melinda. The building at 130 King Street West was demolished in 1974 to make way for First Canadian Place, and the newspaper moved to 444 Front Street West, which had been the headquarters of the Toronto Telegram newspaper, built in 1963. [9]

"Canada's national newspaper"

In 1965, the paper was bought by Winnipeg-based FP Publications, controlled by Bryan Maheswary, which owned a chain of local Canadian newspapers. FP put a strong emphasis on the Report on Business section that was launched in 1962, thereby building the paper's reputation as the voice of Toronto's business community. FP Publications and The Globe and Mail were sold in 1980 to The Thomson Corporation, a company run by the family of Kenneth Thomson. After the acquisition, there were few changes made in editorial or news policy. However, there was more attention paid to national and international news on the editorial, op-ed, and front pages in contrast to its previous policy of stressing Toronto and Ontario material. [10]

The Globe and Mail has always been a morning newspaper. Since the 1980s, it has been printed in separate editions in six Canadian cities: Montreal, Toronto (several editions), Winnipeg (Estevan, Saskatchewan), Calgary and Vancouver.

Southern Ontario Newspaper Guild (SONG) employees took their first-ever strike vote at The Globe in 1982, also marking a new era in relations with the company. Those negotiations ended without a strike, and the Globe unit of SONG still has a strike-free record. SONG members voted in 1994 to sever ties with the American-focused Newspaper Guild. Shortly afterwards, SONG affiliated with the Communications, Energy and Paperworkers Union of Canada (CEP). [8]

Under the editorship of William Thorsell in the 1980s and 1990s, the paper strongly endorsed the free trade policies of Progressive Conservative Prime Minister Brian Mulroney. The paper also became an outspoken proponent of the Meech Lake Accord and the Charlottetown Accord, with their editorial the day of the 1995 Quebec Referendum mostly quoting a Mulroney speech in favour of the Accord. [11] During this period, the paper continued to favour such socially liberal policies as decriminalizing drugs (including cocaine, whose legalization was advocated most recently in a 1995 editorial) and expanding gay rights.[ citation needed ]

In 1995, the paper launched its website, globeandmail.com; on 9 June 2000, the site began covering breaking news with its own content and journalists in addition to the content of the print newspaper. [12]

Bell Globemedia merger (2001)

Since the launch of the National Post as another English-language national paper in 1998, some industry analysts had proclaimed a "national newspaper war" between The Globe and Mail and the National Post. Partly as a response to this threat, in 2001, The Globe and Mail was combined with broadcast assets held by Bell Canada to form the joint venture Bell Globemedia.

In 2004, access to some features of globeandmail.com became restricted to paid subscribers only. The subscription service was reduced a few years later to include an electronic edition of the newspaper, access to its archives, and membership to a premium investment site.

The Globe and Mail's former building at 444 Front Street, Toronto (1974-2016) TheGlobeAndMail2.jpg
The Globe and Mail's former building at 444 Front Street, Toronto (1974–2016)

On April 23, 2007, the paper introduced significant changes to its print design and also introduced a new unified navigation system to its websites. [13] The paper added a "lifestyle" section to the Monday-Friday editions, entitled "Globe Life", which has been described as an attempt to attract readers from the rival Toronto Star. Additionally, the paper followed other North American papers by dropping detailed stock listings in print and by shrinking the printed paper to 12-inch width.

Bell Globemedia divestment (2010)

At the end of 2010, the Thomson family, through its holding company Woodbridge, re-acquired direct control of The Globe and Mail with an 85-percent stake, through a complicated transaction involving most of the Ontario-based mediasphere. [14] [15] BCE continued to hold 15 percent, and would eventually own all of television broadcaster CTVglobemedia. [16] [17]

Redesign and relaunch 2010

On October 1, 2010, The Globe and Mail unveiled redesigns to both its paper and online formats, dubbed "the most significant redesign in The Globe's history" by Editor-in-Chief John Stackhouse. [18] The paper version has a bolder, more visual presentation that features 100% full-colour pages, more graphics, slightly glossy paper stock (with the use of state-of-the-art heat-set printing presses), and emphasis on lifestyle and similar sections (an approached dubbed "Globe-lite" by one media critic). [19] The Globe and Mail sees this redesign as a step toward the future (promoted as such by a commercial featuring a young girl on a bicycle), [20] and a step towards provoking debate on national issues (the October 1 edition featured a rare front-page editorial above the Globe and Mail banner). [18] [21]

The paper has made changes to its format and layout, such as the introduction of colour photographs, a separate tabloid book-review section, and the creation of the Review section on arts, entertainment, and culture. Although the paper is sold throughout Canada and has long called itself "Canada's National Newspaper", The Globe and Mail also serves as a Toronto metropolitan paper, publishing several special sections in its Toronto edition that are not included in the national edition. As a result, it is sometimes ridiculed for being too focused on the Greater Toronto Area, part of a wider humorous portrayal of Torontonians being blind to the greater concerns of the nation. Critics[ who? ] sometimes refer to the paper as the "Toronto Globe and Mail" or "Toronto's National Newspaper". In an effort to gain market share in Vancouver, The Globe and Mail began publishing a distinct west-coast edition, edited independently in Vancouver, containing a three-page section of British Columbia news,[ citation needed ] and during the 2010 Winter Olympics, which were staged in Vancouver, The Globe and Mail published a Sunday edition, marking the first time that the paper had ever published on Sunday. [22]

Changes since 2010

In 2016, the newspaper moved its headquarters to the Globe and Mail Centre on King Street East. Globe and Mail Centre.jpg
In 2016, the newspaper moved its headquarters to the Globe and Mail Centre on King Street East.

In October 2012, The Globe and Mail relaunched its digital subscription offering under the marketing brand "Globe Unlimited" to include metered access for some of its online content. [23]

In 2013, The Globe and Mail ended distribution of the print edition to Newfoundland. [24]

In 2014, the then-publisher Philip Crawley announced the recruitment of a former staffer returned from afar, David Walmsley, as Editor-in-Chief, to be enacted 24 March. [25]

The headquarters site at 444 Front Street West was sold in 2012 to three real estate firms (RioCan Real Estate Investment Trust, Allied Properties Real Estate Investment Trust, and Diamond Corporation) who planned to redevelop the 6.5 acres (2.6 ha) site at Front Street West into a retail, office and residential complex. [26] In 2016, the newspaper moved to 351 King Street East, adjacent to the former Toronto Sun Building. It now occupies five of the new tower's 17 stories, and is named "The Globe and Mail Centre" under a 15-year lease. [27]

In 2015, the Woodbridge Company acquired the remaining 15% of the newspaper from BCE. [28]

Globe and Mail employees are represented by Unifor, whose most recent negotiations brought in a three-year contract, which was to end in 2017. [29] In the spring of 2017, the company offered, and the guild voted to accept, a one-year extension of this contract, which was then due to expire in 2018.

In 2017, The Globe and Mail refreshed its web design with a new pattern library and faster load times on all platforms. The new website is designed to display well on mobile, tablet, and desktop, with pages that highlight journalists and newer articles. The new website has won several awards, including an Online Journalism Award. [30] The Globe and Mail also launched the News Photo Archive, a showcase of more than 10,000 photos from its historic collection dedicated to subscribers. In concert with the Archive of Modern Conflict, The Globe and Mail digitized tens of thousands of negatives and photo prints from film, dating from 1900 to 1998, when the film was last used in the newsroom. [31]

The Globe and Mail ended distribution of the print edition to New Brunswick, Nova Scotia, and PEI on 30 November 2017. [32]

Report on Business

"Report on Business", commonly referred to as "ROB", is the financial section of the newspaper. It is the most lengthy daily compilation of economic news in Canada,[ citation needed ] and is considered an integral part of the newspaper. Standard ROB sections are typically fifteen to twenty pages, and include the listings of major Canadian, US, and international stocks, bonds, and currencies.

Every Saturday, a special "Report on Business Weekend" is released, which includes features on corporate lifestyle and personal finance, and extended coverage of business news. On the last Friday of every month, the Report on Business Magazine is released, the largest Canadian finance-oriented magazine.

Business News Network (formerly ROBtv) is a twenty-four-hour news and business television station, founded by The Globe and Mail but operated by CTV through the companies' relationship with CTVglobemedia.

Top 1000

The Top 1000 is a list of Canada's one thousand largest public companies ranked by profit released annually by the Report on Business Magazine. [33]

Controversies

On September 25, 2012, The Globe and Mail announced it had disciplined high-profile staff columnist Margaret Wente after she admitted to plagiarism. [34] The scandal emerged after University of Ottawa professor and blogger, Carol Wainio, repeatedly raised plagiarism accusations against Wente on her blog. [35]

On October 22, 2012, online Canadian magazine The Tyee published an article criticizing the Globe's "advertorial" policies and design. The Tyee alleged that the Globe intentionally blurred the lines between advertising and editorial content in order to offer premium and effective ad space to high-paying advertisers. The Tyee reporter Jonathan Sas cited an 8-page spread in the October 2, 2012, print edition, called "The Future of the Oil Sands", to illustrate the difficulty in distinguishing the spread from regular Globe content.

Former Minister Michael Chan filed a libel lawsuit against The Globe and Mail in 2015, for $4.55 million after they allegedly "declined to retract their unfounded allegations" suggesting that Chan was "a risk to national security because of his ties to China". [36]

Political stance

The Globe and Mail takes a center-right editorial stance.[ citation needed ] It is less socially liberal than its competitor, the Toronto Star. [37] Canadian sociologist Elke Winter writes that "While the Globe has probably lost parts of its more conservative and corporate readership to the National Post , it continues to cater to the Canadian political and intellectual elite" (such as managers and professionals). [37] The newspaper is considered an "upmarket" newspaper, in contrast to downmarket newspapers such as the Toronto Sun . [38]

In federal general elections, The Globe and Mail has endorsed different parties over time. The newspaper endorsed Stephen Harper's Conservative Party in the 2006, 2008, and 2011 elections; in the 2015 election, the paper again endorsed the Conservatives but called for the party's leader, Prime Minister Stephen Harper, to step down. In previous elections, the paper endorsed the Liberals (2000, 2004); the Progressive Conservatives (1984, 1988, 1997), a minority government for the Liberals in 1993 ("Let us declare firmly for a minority. We do not trust the Liberals to govern unguarded."). [39]

While the paper was known as a generally conservative voice of the business establishment in the postwar decades, historian David Hayes, in a review of its positions, has noted that the Globe's editorials in this period "took a benign view of hippies and homosexuals; championed most aspects of the welfare state; opposed, after some deliberation, the Vietnam War; and supported legalizing marijuana". It was a December 12, 1967, Globe and Mail editorial [40] that stated, "Obviously, the state’s responsibility should be to legislate rules for a well-ordered society. It has no right or duty to creep into the bedrooms of the nation." On December 21, 1967, then Justice Minister Pierre Trudeau, in defending the government's Omnibus bill and the decriminalization of homosexuality, coined the phrase "There's no place for the state in the bedrooms of the nation." [41]

The Globe and Mail endorsed Democratic candidate Hillary Clinton in the run-up for the 2016 U.S. presidential election. [42]

Editors-in-chief

Editorial Board

The Editorial Board of the newspaper is chaired by the Editor-in-chief, who nominates new members as need be. The Editorial Board controls the overall direction of the newspaper and is given prime billing on the editorial pages. It is the Editorial Board who endorses political candidates in the run-up to elections. The Editorial Board, whose membership list has become a closely guarded secret under the tenure of David Walmsley, consisted under John Stackhouse as of 20 March 2011 of the following writers:

Key people (present)

Senior editors

Foreign bureaus

Americas
Europe
Middle East, Asia and Africa

Notable journalists and columnists

See also

Related Research Articles

<i>The Times</i> British daily (Monday to Saturday) national newspaper based in London

The Times is a British daily national newspaper based in London. It began in 1785 under the title The Daily Universal Register, adopting its current name on 1 January 1788. The Times and its sister paper The Sunday Times are published by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News UK, in turn wholly owned by News Corp. The Times and The Sunday Times, which do not share editorial staff, were founded independently, and have only had common ownership since 1966.

<i>Toronto Star</i> Daily newspaper in Ontario, Canada

The Toronto Star is a Canadian broadsheet daily newspaper. As of 2015, it was Canada's highest-circulation newspaper in overall weekly circulation: although a close second to The Globe and Mail in daily circulation on weekdays, it overtakes the Globe in weekly circulation because the Globe does not publish a Sunday edition. The Toronto Star is owned by Toronto Star Newspapers Limited, a subsidiary of Torstar Corporation and part of Torstar's Daily News Brands division.

<i>The Wall Street Journal</i> American business-focused daily broadsheet newspaper based in New York City

The Wall Street Journal is an American business-focused, English-language international daily newspaper based in New York City, with international editions also available in Chinese and Japanese. The Journal, along with its Asian editions, is published six days a week by Dow Jones & Company, a division of News Corp. The newspaper is published in the broadsheet format and online. The Journal has been printed continuously since its inception on July 8, 1889, by Charles Dow, Edward Jones, and Charles Bergstresser.

<i>USA Today</i> American national daily newspaper

USA Today is an internationally distributed American daily middle-market newspaper that is the flagship publication of its owner, Gannett. Founded by Al Neuharth on September 15, 1982, it operates from Gannett's corporate headquarters in McLean, Virginia. It is printed at 37 sites across the United States and at five additional sites internationally. Its dynamic design influenced the style of local, regional, and national newspapers worldwide through its use of concise reports, colorized images, informational graphics, and inclusion of popular culture stories, among other distinct features.

<i>National Post</i> National newspaper based in Toronto, Canada

The National Post is a Canadian English-language newspaper. The paper is the flagship publication of Postmedia Network, and is published Tuesdays through Saturdays. It was founded in 1998 by Conrad Black. Once distributed nationally, it later began publishing a daily edition in the provinces of Ontario, Quebec, Alberta and British Columbia, with only its weekend edition available in Manitoba and Saskatchewan. As of 2006, the Post is no longer distributed in Canada's Atlantic provinces and the territories.

<i>La Presse</i> (Canadian newspaper)

La Presse, founded in 1884, is a French-language digital newspaper published daily in Montreal, Quebec, Canada. It is owned by a social trust. La Presse was a broadsheet daily published seven days a week. Its Sunday edition was discontinued in 2009, and the weekday edition in 2016. The weekend Saturday printed edition was discontinued on 31 December 2017, turning La Presse into an entirely digital newspaper marketed as La Presse+. La Presse is also available on the web: lapresse.ca as well as on mobile: La Presse Mobile.

<i>Toronto Telegram</i>

The Toronto Evening Telegram was a conservative, broadsheet afternoon newspaper published in Toronto from 1876 to 1971. It had a reputation for supporting the Conservative Party at the federal and provincial level. The paper competed with the liberal The Toronto Star. "The Tely" strongly supported Canada's imperial connection with Britain as late as the 1960s.

Andrew Coyne

James Andrew Coyne is a Canadian columnist with The Globe and Mail and a member of the At Issue panel on CBC's The National. Previously, he has been national editor for Maclean's and a columnist with National Post.

<i>Ottawa Citizen</i>

The Ottawa Citizen is an English-language daily newspaper owned by Postmedia Network in Ottawa, Ontario, Canada.

<i>Calgary Herald</i> Newspaper in Calgary, Alberta, Canada

The Calgary Herald is a daily newspaper published in Calgary, Alberta, Canada. Publication began in 1883 as The Calgary Herald, Mining and Ranche Advocate, and General Advertiser. It is owned by the Postmedia Network.

<i>Fosters Daily Democrat</i>

Foster's Daily Democrat is a six-day (Monday–Saturday) morning broadsheet newspaper published in Dover, New Hampshire, United States, covering southeast New Hampshire and southwest Maine.

Judi Ann T. McLeod is a Canadian journalist. Formerly a reporter for a series of newspapers in Ontario, she now operates the conservative website, Canada Free Press (CFP).

Edward Greenspon is a Canadian journalist who joined Bloomberg News in January 2014 as Editor-at-Large for Canada after four years as vice president of strategic investments for Star Media Group, a division of Torstar Corp. and publisher of the Toronto Star. Before that, he was the Editor-in-Chief of The Globe and Mail newspaper, based in Toronto, Ontario, Canada for seven years. In 2002, he assumed the position at a turning point in the paper's history, and, during his tenure, he instituted several sectional revamps, launched new web sites and maintained circulation levels. On May 25, 2009, he was replaced by John Stackhouse.

Margaret Wente is a Canadian journalist and was a long-time columnist for The Globe and Mail until August 2019. She received the National Newspaper Award for column-writing in 2000 and 2001. In 2012, Wente was found to have plagiarized on a number of occasions. She was suspended from writing her column, but later reinstated. However, in 2016, she was found to have failed to meet her newspaper's attribution standards in two more columns.

John Stackhouse is a Canadian journalist and author. He graduated from Queen's University in 1985 with a Bachelor of Commerce degree. While at Queen's, he served as editor of the Queen's Journal, and won the Tricolour Award in 1985.

<i>i</i> (newspaper) British compact daily newspaper published in London

The i is a British national morning paper published in London by Daily Mail and General Trust and distributed across the United Kingdom. It is aimed at "readers and lapsed readers" of all ages and commuters with limited time, and was originally launched in 2010 as a sister paper to The Independent. It was later acquired by Johnston Press in 2016 after The Independent shifted to a digital-only model. The i came under the control of JPIMedia a day after Johnston Press filed for administration on 16 November 2018. The paper and its website were bought by the Daily Mail and General Trust (DMGT) on 29 November 2019, for £49.6 million. On 6 December 2019 the Competition and Markets Authority served an initial enforcement order on DMGT and DMG Media Limited requiring the paper to be run separately pending investigation.

<i>The Queens Journal</i>

The Queen's Journal is the main student-run newspaper at Queen's University at Kingston in Kingston, Ontario. The paper was founded in 1873 and has been continually publishing ever since. It is as old as The Harvard Crimson, the oldest continuously published student newspaper in the United States. The Journal is published twice a week, usually on Tuesdays and Fridays. The 2020-21 Editor in Chief is Raechel Huizinga, and the Managing Editor is Matthew Scace. The publication is an editorially autonomous paper, guaranteed by the Alma Mater Society of Queen's University and its constitution and by-laws.

There were five important periods in the history of Canadian newspapers' responsible for the eventual development of the modern newspaper. These are the "Transplant Period" from 1750–1800, when printing and newspapers initially came to Canada as publications of government news and proclamations; followed by the "Partisan Period from 1800–1850," when individual printers and editors played a growing role in politics. The "Nation Building Period from 1850–1900," when Canadian editors began the work of establishing a common nationalistic view of Canadian society. The "Modern period" from 1900 to 1980s saw the professionalization of the industry and the growth of chains. "Current history" since the 1990s saw outside interests take over the chains, as they faced new competition from the Internet.

This is a tally of newspaper and magazine endorsements in the 2015 Canadian federal election. Endorsements are organized by ownership and/or publisher, as the owner sometimes sets the endorsement policy of the paper, occasionally overriding the editorial board.

<i>The Toronto World</i>

The Toronto World was a newspaper based in Toronto, Ontario, Canada, that existed between 1880 and 1921, with a Sunday edition that operated from 1891 to 1924. Founded by William Findlay "Billy" Maclean, it was popular among Toronto's working class and similar in style to The New York Herald. It was said to be the "editorially boldest" of the Toronto press, and was notable for its irreverence, noisy exposés of civic corruption, skilful skirting of the libel laws, and opposition to the religious establishment. Journalists such as Hector Charlesworth, Joseph E. Atkinson and John Bayne Maclean first worked there, before moving on to senior positions at other publications.

References

  1. "Total Circ for Canadian Newspapers". Alliance for Audited Media. March 31, 2013. Archived from the original on April 7, 2013. Retrieved June 21, 2013.
  2. "Circulation Report: Daily Newspapers 2015". Newspapers Canada, June 2016.
  3. Clement, Wallace (1996). Understanding Canada: Building on the New Canadian Political Economy. McGill-Queen's University Press. p.  343. ISBN   9780773515031.
  4. "Globe and Mail to cut jobs". Straits Times . Singapore. January 11, 2009. Archived from the original on January 30, 2009.
  5. "What's behind the shake up at 'Canada's newspaper of record'?". rabble.ca . June 2, 2009. Retrieved January 17, 2010.
  6. Encyclopædia Britannica. "Encyclopædia Britannica entry". Britannica.com. Retrieved June 15, 2010.
  7. "The Globe and Mail Inc.: Private Company Information – Businessweek". Bloomberg BusinessWeek. 2012. Retrieved April 13, 2012.
  8. 1 2 "Our History".
  9. Torontoist (April 19, 2008). "Historicist: The Old Lady of Melinda Street".
  10. Walter I. Romanow and Walter C. Soderlund, "Thomson Newspapers' Acquisition of 'The Globe and Mail:' A Case Study of Content Change," Gazette: The International Journal for Mass Communication Studies (1988) 41#1 pp 5-17.
  11. Globe and Mail, Oct 30, A12
  12. Canada (June 17, 2010). "10 Years of globeandmail.com". Globe and Mail. Toronto. Archived from the original on January 19, 2011. Retrieved January 5, 2011.
  13. Canada (April 21, 2007). "The next generation of The Globe". Globe and Mail. Toronto. Archived from the original on May 15, 2008. Retrieved June 15, 2010.
  14. globeandmail.com: "BCE-CTV deal remakes media landscape", 10 Sep 2010
  15. globeandmail.com: "Bell ushers in new era with CTV deal", 11 Sep 2010
  16. Canada (September 10, 2010). "Bell to acquire 100% of Canada's No.1 media company CTV". BCE. Retrieved January 5, 2011.
  17. "Torstar completes first stage of CTVglobemedia sale". Toronto Star. January 4, 2011. Retrieved January 9, 2011.
  18. 1 2 "A new Globe — in print and online", Editor's Note from The Globe and Mail, 10/1/2010
  19. "Globe and Mail unveils bold design" Archived October 18, 2017, at the Wayback Machine , from cbcnews.ca, 10/1/2010
  20. "The Globe commercial and the promise of the future", from The Globe and Mail, 10/1/2010
  21. Q&A with Editorial Board chair John Geiger from globeandmail.com, 10/1/2010
  22. "The Globe's Olympic coverage". The Globe and Mail. February 12, 2010. Retrieved July 10, 2020.
  23. "Globe Unlimited press release". The Globe and Mail. October 22, 2012
  24. Jon Tattrie (August 21, 2017). "Stop the presses: Globe and Mail ends print edition in Maritimes". CBC.ca . Retrieved July 10, 2020.
  25. "The Globe and Mail appoints David Walmsley as editor-in-chief". March 19, 2014 via The Globe and Mail.
  26. "Globe and Mail's head office site sold to three real estate firms". November 12, 2012. Retrieved June 29, 2014.
  27. "Globe and Mail to be lead tenant of new Toronto office tower". September 18, 2013. Retrieved June 29, 2014.
  28. "BCE Inc sells 15% stake in Globe and Mail stake to Thomson family company". August 14, 2015.
  29. Financialpost.com: "Globe and Mail’s unionized staff vote to approve new collective agreement", 10 Jul 2014
  30. "Globe and Mail wins four Online Journalism Awards, including prize for general excellence". October 7, 2017.
  31. "The Globe and Mail News Photo Archive". July 1, 2017.
  32. March Montgomery (December 1, 2017). "Another internet blow to print newspapers". Radio Canada International . Retrieved July 10, 2020.
  33. "The Globe and Mail - Report on Business Magazine" via The Globe and Mail.
  34. "Globe takes action on allegations against columnist Margaret Wente". The Globe and Mail. September 25, 2012. Retrieved September 25, 2012.
  35. "Margaret Wente affair: A timeline of plagiarism allegations". The Toronto Star. September 25, 2012. Retrieved September 25, 2012.
  36. "Ontario cabinet minister Michael Chan sues Globe and Mail for $4.55 million | The Star". thestar.com. Retrieved February 21, 2019.
  37. 1 2 Elke Winter, Us, Them and Others: Pluralism and National Identities in Diverse Societies (University of Toronto Press, 2011), p. 96.
  38. Nicholas Russell, Morals and the Media: Ethics in Canadian Journalism (2d ed. 2006: UBC Press), p. 6.
  39. Federal election: Globe editorial endorsements from 1984 to now, The Global & Mail (October 16, 2015).
  40. "Unlocking the locked step of law and morality". The Globe and Mail; Dec 12, 1967; pg. 6
  41. "CBC Archives".
  42. "Dear America: Please don't vote for Donald Trump". Toronto: The Globe and Mail. November 2, 2016.

Further reading