The Herald-Sun (Durham, North Carolina)

Last updated

The Herald-Sun
The Herald-Sun masthead.png
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The McClatchy Company [1]
PublisherSara Glines [2]
EditorRobyn Tomlin [2]
Founded1853: The Durham Morning Herald [3]
1889: The Durham Sun [4] [5]
1991: The Herald-Sun
Language American English
Headquarters2530 Meridian Parkway, Suite 2A
Durham, North Carolina 27701
CountryUnited States of America
  • Daily Print: 8,177
  • Sunday Print: 8,613
  • Digital Avg. Mo. Unique Visitors: 371,000
  • Digital Avg. Mo. Page Views: 1,241,000
  • 2018 [6]
ISSN 1055-4467
OCLC number 22992790
Offices of The Herald-Sun 2008-10-05 The Herald-Sun entrance.jpg
Offices of The Herald-Sun

Coordinates: 35°58′27.91″N78°57′32.93″W / 35.9744194°N 78.9591472°W / 35.9744194; -78.9591472 (The Herald-Sun)


The Herald-Sun is an American, English language daily newspaper in Durham, North Carolina, published by the McClatchy Company.


The Herald-Sun began publication on January 1, 1991, as the result of a merger of The Durham Morning Herald (19191990) and The Durham Sun (19131990). [7] [8] The Herald-Sun and The Durham Morning Herald had previously been owned by the Rollins family of Durham, which had been in management positions since 1895. Edward Tyler Rollins Jr., former owner, board chairman and publisher of The Herald-Sun, died November 5, 2006, just shy of two years after selling to Paxton Media Group. [9]

Early history

The Durham Morning Herald began publication in 1893, as a result of the reorganization of The Durham Globe from a daily to a weekly paper. Four former employees of the downsized Globe, itself an outgrowth of the merger of Durham's first daily, The Tobacco Plant and The Durham Daily Recorder, organized a competitor newspaper, The Globe Herald, which would soon be renamed The Morning Herald. [5] [10]

In 1929, the Durham Morning Herald Company acquired The Durham Sun, an evening daily that had been in publication in one form or another since 1889. [11]


The late Rick Kaspar was the first person outside of the Rollins family to run the century-old newspaper. He was recruited by the Rollins Family to make changes and bring the company into the 21st century of newspaper publishing. In 1991, he successfully merged the Morning Herald and the Sun to form The Herald Sun. "Rick was devoted to his family, to his community and to his newspaper," noted Durham Herald Co. Chairman E.T. Rollins Jr. [12]

Acquisition by Paxton Media Group

On December 3, 2004, The Durham Herald Co., the parent company of The Herald Sun and The Chapel Hill Herald announced that Paxton Media Group had purchased the company from the locally based Rollins family. The sum paid by Paxton was not publicly announced (the two companies are both privately held), but sources placed it at about $124 million. Pre-sale appraisals of the company had placed its value at roughly $70 million. The paper has constantly jettisoned employees while seeing its circulation dwindle dramatically ever since the sale. [13]

First downsizing and reorganization

Upon assumption of operations, on January 3, 2005 Paxton's executives fired 81 of the newspaper's approximately 350 employees, including president and publisher David Hughey and longtime executive editor, vice-president Bill Hawkins, award-winning photographer Ross Taylor, award-winning editorial cartoonist John Cole and longtime columnist Jim Wise. [14] [15]

The firings were unexpected and abrupt, many employees being told they were fired upon returning from lunch, and then being escorted to the parking lot. [16] The new editor, Bob Ashley said the job cuts were made because of financial reasons. He explained that fired employees were escorted from the building immediately due to security concerns and on the advice of the company's lawyers. [17]

Second downsizing and reorganization

On July 30, 2008, Herald-Sun editor Bob Ashley announced a new round of staff layoffs and content reductions, citing the paper's poor revenues and admitting that the quality and quantity of the information presented in The Herald-Sun was not satisfying readers. [18] [19] Ashley also noted that a number of stand-alone feature sections would be consolidated into a nonetheless reduced metro section and that overall article length would be reduced, while the number of informational graphics and informational sidebars would increase, [18] a move that appears to signal a further reduction in the depth of local and national reporting. [20] According to Ashley, the shorter article length, along with the recent reassignment of two staffers to news reporting will increase local coverage, much like similarly promised increases in local reporting that followed on the heels of Paxton's earlier staff cuts at The Herald-Sun. [18]

Third downsizing and reorganization

On May 15, 2009, there was yet another reduction that included seven members of the newsroom staff among others.

Fourth downsizing and shift to Kentucky production

On July 28, 2011, seven staff positions were eliminated from The Herald-Sun's newsroom, leaving a fewer than 20 editorial staff positions at the Durham paper. [21] In the course announcing the layoffs, Publisher Rick Bean also announced that, as of August 14, 2011, production duties, namely page design and copy editing, would be shifted from Durham-based staff to the staff of the Owensboro Messenger-Inquirer , in Kentucky. [21] [22] [23]

Fifth downsizing

On September 25, 2013, there was yet another staff reduction, with six staffers sent packing including two in the newsroom. Among the casualties was sports editor Jimmy DuPree, who had been with the paper for more than 25 years.

Acquisition by The McClatchy Company

In late December 2016, Paxton sold The Herald-Sun to The McClatchy Company. The acquisition made The Herald-Sun a sister paper to the other major daily newspaper in the Triangle, The News & Observer of Raleigh. [24]


Jim Cooney, the lawyer of one of the three Duke University lacrosse players involved the 2006 Duke lacrosse case named The Herald-Sun in a press conference that was televised live on many national news networks on April 11, 2007. [25] Saying that The Herald-Sun is one of the major "cowards" of the case, Cooney stated that The Herald-Sun empowered Nifong to go forward with a weak case by not "bother[ing] to stand up and demand proper processes [and] the presumption of innocence," while "publishing what they knew were lies, and repeating them." [26] The Herald-Sun also came under fire for having "not written a single editorial critical of the way in which Mike Nifong proceeded" at the time the North Carolina Attorney General declared the defendants "innocent." [26] This occurred despite the fact that the North Carolina State Bar had filed two rounds of ethics charges against him, the North Carolina Conference of District Attorneys demanded that Nifong remove himself from the case, and many other news organizations demanded that the district attorney step down. [27] [28] [29] [30] [31]


The Herald-Sun won nine awards in the 2009 North Carolina Press Association contest. The paper won General Excellence in its circulation category. The Herald-Sun received first-place awards for sports photography, serious columns and news section design in its circulation division. It also received second place for best use of an interactive features on its web site; and third place in news enterprise and investigative reporting, general news photography, criticism, and appearance and design.

Web site

The Herald-Sun's website was first launched in 1995 as a basic online information site, with relatively little dynamic content from the print edition of the newspaper. Despite the basic offerings, the site won a Newspaper Association of America Digital Edge Award for its online guide to local and national candidates during the 1996 elections. [32]

On November 7, 2000, was relaunched as a dynamic news site with content drawn directly from the print edition, wire services, as well as updates and features on local news stories during the course of the day. As of June 2003, the site was receiving more than 3 million page views per month and had been honored more than seven times for its design and innovation. [32]

Changes under Paxton Media Group

Following the newspaper's purchase by the Paxton Media Group in 2005, the website was dramatically pared back, as a majority of the IT staff and many of the newspaper's local content providers were dismissed in the mass firings of January 3, 2005. [13] Apart from an automated feed of AP wire stories, the site was no longer updated during the day, even during the course of major local and national events.

A redesign of the site, in early 2007, made an effort to de-emphasize the AP-wire feed headlines, which were no longer placed at the top of the page. The redesign also introduced compulsory, free, registration for users wishing to read any article, including the AP-wire feed stories. [16] [33]

In 2009, the Web site technology was outsourced to Matchbin Inc., and later to Radiate Media, but it is still managed by staff at The Herald-Sun.

On May 12, 2013, publisher Rick Bean announced the company's plans to sell its 23-year-old, 100,000-square-foot building on Pickett Road.


The Herald-Sun's geographic emphasis is on the western counties of the Research Triangle area of North Carolina that surround the City of Durham and the Town of Chapel Hill, including Durham County, Orange County, Person County, Granville County and Chatham County. In the early to mid 90s, the paper also was circulated in Wake County and had a Cary-based edition and offices.

Since Paxton Media Group's assumption of The Herald Sun's operations, on January 4, 2005, circulation has steadily and rapidly declined. Between January 1 and March 31, 2008, the paper was estimated to reach less than 20 percent of households in Durham and Orange counties, its primary subscriber base. Furthermore, having lost 10.8 percent of its weekday subscribers between March 2007 and March 2008, The Herald-Sun suffered the largest circulation loss of any daily newspaper in North Carolina, and was only one of two that lost more than 6 percent, the other being High Point's Paxton-owned Enterprise. By comparison, The Herald Sun's primary market competitor, the Raleigh News and Observer lost less than one percent of its daily subscribers in the same period.

2003 [32] 50,612 56,363
2005 [14] 42,29839,83545,793
2008 [34] 29,44924,96530,192
2009 [34] 25,11125,11128,038
2010 [34] 25,08025,08028,246
2011 [21] 24,000  
2012 [34] 21,367 22,268

Notable employees

For the Durham Sun

Charles D. Barbour: After three years with The Durham Sun, Barbour joined the staff of The Raleigh News & Observer, but returned to Durham in 1961 to become City Editor of the Durham Morning Herald. He later served as State Legislative political reporter (1963-1965 sessions) before being named Managing Editor in 1966.<Obituary Hall Wynne Funeral Service>

See also

Related Research Articles

<i>The State</i> (newspaper) Daily morning newspaper published in Columbia, South Carolina

The State is an American daily newspaper published in Columbia, South Carolina. The newspaper is owned and distributed by The McClatchy Company in the Midlands region of the state. It is, by circulation, the second-largest newspaper in South Carolina after The Post and Courier.

The Plain Dealer is the major newspaper of Cleveland, Ohio, United States. In fall 2019, it ranked 23rd in U.S. newspaper circulation, a significant drop since March 2013, when its circulation ranked 17th daily and 15th on Sunday.

The McClatchy Company, commonly referred to as simply McClatchy, is an American publishing company incorporated under Delaware's General Corporation Law and based in Sacramento, California. It operates 29 daily newspapers in fourteen states and has an average weekday circulation of 1.6 million and Sunday circulation of 2.4 million. In 2006, it purchased Knight Ridder, which at the time was the second-largest newspaper company in the United States. In addition to its daily newspapers, McClatchy also operates several websites and community papers, as well as a news agency, McClatchy DC Bureau, focused on political news from Washington, D.C.

<i>The News & Observer</i> American newspaper

The News & Observer is an American regional daily newspaper that serves the greater Triangle area based in Raleigh, North Carolina. The paper is the largest in circulation in the state. The paper has been awarded three Pulitzer Prizes; the most recent of which was in 1996 for a series on the health and environmental impact of North Carolina's booming hog industry. The paper was one of the first in the world to launch an online version of the publication, in 1994.

The Chronicle Herald is a broadsheet newspaper published in Halifax, Nova Scotia, Canada owned by SaltWire Network of Halifax.

Nando was an American internet news service and Internet service provider (ISP), founded in 1993 by the publishers of The News & Observer newspaper in Raleigh, North Carolina. Initially it relied on access via bulletin board technology. One of the first 24-hour news websites, the Nando Times, was launched in 1994, providing edited information from major news agencies that had not then developed their own websites.

<i>The Charlotte Observer</i> Newspaper serving Charlotte, North Carolina and its metro area

The Charlotte Observer is an American English language newspaper serving Charlotte, North Carolina and its metro area. The Observer was founded in 1886. As of 2020, it has the second largest circulation of any newspaper in the Carolinas. It is owned by Chatham Asset Management.

The Sun Herald is a U.S. newspaper based in Biloxi, Mississippi, that serves readers along the Mississippi Gulf Coast. The paper's current executive editor and general manager is Blake Kaplan and its headquarters is in the city of Gulfport. It is owned by The McClatchy Company, one of the largest newspaper publishers in the United States.

<i>The Daily Tar Heel</i>

The Daily Tar Heel (DTH) is the independent student newspaper of the University of North Carolina at Chapel Hill. It was founded on February 23, 1893, and became a daily newspaper in 1929. The paper places a focus on university news and sports, but it also includes heavy coverage of Orange County and North Carolina. In 2016, the paper moved from five days a week in print to four, cutting the Tuesday edition. In 2017, the paper began to print on only Monday, Wednesday, and Friday. All editorial content is overseen by student editors and a volunteer student staff of about 230 people. It is the largest news organization in Orange County.

The Herald is a daily morning newspaper published in Rock Hill, South Carolina, in the United States. Its coverage is York, Chester, and Lancaster counties. In 1990, the paper was bought by The McClatchy Company of Sacramento, California. After McClatchy claimed bankruptcy in 2020, the paper was bought by Chatham Asset Management.

Michael Byron Nifong is an American former North Carolina attorney, and criminal who has been disbarred. He served as the district attorney for Durham County, North Carolina until he was removed, disbarred and jailed following court findings concerning his conduct in the Duke lacrosse case, primarily his conspiring with the DNA lab director to withhold exculpatory DNA evidence that could have acquitted the defendants.

The Duke lacrosse case was a widely reported 2006 criminal case in Durham, North Carolina, United States in which three members of the Duke University men's lacrosse team were falsely accused of rape. The three students were David Evans, Collin Finnerty, and Reade Seligmann. The accuser was Crystal Mangum, a student at North Carolina Central University who worked as a stripper and dancer. The rape was alleged to have occurred at a party hosted by the lacrosse team, held at the Durham residence of two of the team's captains on March 13, 2006. The case's resolution sparked public discussion of racism, sexual violence, media bias, and due process on campuses, and ultimately led to the resignation, disbarment, and brief imprisonment of the lead prosecutor, Durham County District Attorney Mike Nifong.

Paxton Media Group of Paducah, Kentucky, is a privately held media company with holdings that include newspapers and a TV station, WPSD-TV in Paducah. David M. Paxton is president and CEO.

The Tribune is a daily broadsheet newspaper and news website that covers San Luis Obispo County, California.

<i>News & Record</i> American newspaper based in Greensboro, North Carolina

The News & Record is an American, English language newspaper with the largest circulation serving Guilford County, North Carolina, and the surrounding region. It is based in Greensboro, North Carolina, and produces local sections for Greensboro and Rockingham County, North Carolina. As of September 30, 2011, it had an average weekday circulation of about 54,789 and an average Sunday circulation of about 81,600. The News & Record is also the third largest paper in North Carolina, after the News & Observer and Charlotte Observer.

Crystal Gail Mangum is a former exotic dancer and convicted murderer from Durham, North Carolina, who is best known for having made false allegations of rape against lacrosse players in the 2006 Duke lacrosse case. The fact that Mangum was a black woman working in the sex industry, while the accused were all white men, created extensive media interest and academic debate about race, class, gender and the politicization of the justice system.

<i>High Point Enterprise</i>

The High Point Enterprise is an American, English language daily, morning newspaper that primarily serves High Point, North Carolina. The newspaper's coverage area includes parts of Guilford, Davidson, Randolph and Forsyth counties in the Piedmont Triad area of North Carolina. The Enterprise is owned by Paxton Media Group. The paper was founded in 1885 and is a member of the North Carolina Press Association.

Reactions to the Duke lacrosse case

The 2006 Duke University lacrosse case resulted in a great deal of coverage in the local and national media as well as a widespread community response at Duke and in the Durham, North Carolina area.

Robyn Tomlin is an American journalist who has been the executive editor of The News & Observer, in Raleigh, N.C. and The Herald-Sun, in Durham, N.C. since February 2018. She is also the Carolinas Regional Editor for the McClatchy company. In addition to Raleigh and Durham, she oversees newsrooms in Charlotte, N.C., Columbia, S.C., Rock Hill, S.C., Myrtle Beach, S.C., Hilton Head, S.C., and Beaufort, S.C. She previously served at the VP/managing editor of The Dallas Morning News. She was also the founding editor of Digital First Media's Project Thunderdome in New York, NY


  1. "Our Markets". Sacramento, California: McClatchy Company. Retrieved March 26, 2017.
  2. 1 2 "Member Directory". North Carolina Press Association. Archived from the original on March 20, 2017. Retrieved March 20, 2017.
  3. "Herald Sun@Everything2". . July 21, 2002. Retrieved December 26, 2006.
  4. Zimmer, Jeff (August 30, 2006). "Herald-Sun publisher to retire in September". The Herald-Sun. Life on the Ridge. Retrieved December 26, 2006.
  5. 1 2 "Durham County, N.C. Newspapers". North Carolina Newspaper Project. State Library of North Carolina and North Carolina State Archives. December 6, 2002. Archived from the original on May 8, 2007. Retrieved June 1, 2007.
  6. "The Herald Sun". 2018. Retrieved January 13, 2020.
  7. Holloway, Carson (October 17, 2006). "History of Durham, North Carolina: A Bibliography". Duke University Libraries. Archived from the original on December 9, 2006. Retrieved December 26, 2006.
  8. "The Herald-Sun". Library of Congress. Retrieved January 13, 2020.
  9. El-Sourady, Maie (2006). "Durham Herald Sun". NCPedia. Retrieved January 13, 2020.
  10. "100 Block E. Main (North) - Eastern Half". June 1, 2007. Retrieved June 1, 2007.
  11. "Herald Sun buildings". February 12, 2007. Retrieved June 1, 2007.
  12. "Industry Mourns Loss of Rick Kaspar". TechNews. Newspaper Association of America. September–October 1995. Archived from the original on May 23, 1997. Retrieved December 6, 2007.
  13. 1 2 Morgan, Fiona (January 12, 2005). "Paxton may have overpaid for Herald-Sun". The Independent Weekly. Retrieved December 26, 2006.
  14. 1 2 Morgan, Fiona (January 18, 2006). "Inside The Herald-Sun". The Independent Weekly. Retrieved December 26, 2006.
  15. Lewis, Julia (January 4, 2005). "Some Herald-Sun Employees Fired After Ownership Change". Retrieved December 27, 2006.
  16. 1 2 Howard, Alex (January 12, 2005). "'Your job must really suck': What it feels like to be young, hard-working--and escorted to the door". The Independent Weekly. Retrieved December 26, 2006.
  17. Lewis, Julia (January 21, 2005). "Herald-Sun Editor Talks About Layoffs, Changes To Paper" . Retrieved December 27, 2006.
  18. 1 2 3 Ashley, Bob (July 30, 2008). "Changes at Herald-Sun bring renewed focus on local news". Herald-Sun. Paxton Media Group. Retrieved July 30, 2008.
  19. Morgan, Fiona (July 30, 2008). "Herald-Sun lays off six in newsroom". The Independent Weekly. Retrieved July 30, 2008.
  20. Davis, Kevin (July 30, 2008). "H-S announces more layoffs and changes -- cryptically". Retrieved July 30, 2008.
  21. 1 2 3 Khanna, Samiha (August 2, 2011). "The Herald-Sun cuts a third of its newsroom". Independent Weekly . Archived from the original on November 28, 2011. Retrieved July 25, 2012.
  22. Zhu, John (August 12, 2011). "A Difficult Goodbye". Matters of Varying Insignifigance. Retrieved July 25, 2012.
  23. Skalski, Ginny (August 13, 2011). "My journalist heart breaks a little more as The Durham Herald-Sun moves copy desk to Kentucky". Ginny from the Blog. Archived from the original on November 20, 2011. Retrieved July 25, 2012.
  24. McClatchy buying Durham Herald-Sun newspaper in North Carolina. McClatchy DC December 21, 2016.
  25. "Lacrosse Attorney: Blame Durham Paper". The Raleigh Chronicle . April 12, 2007. Archived from the original on April 16, 2007. Retrieved April 18, 2007.
  26. 1 2 Duke Lacrosse Press Conference. CNN. April 11, 2007.
  27. Duke Rape Suspects Speak Out. 60 Minutes. October 15, 2006.
  28. Lacrosse files show gaps in DA's case Archived September 28, 2006, at the Wayback Machine . The News & Observer . August 6, 2006.
  29. Nifong's move [ permanent dead link ]. The News & Observer. December 23, 2006.
  30. Investigate the investigation. The Charlotte Observer. December 23, 2006.
  31. The prosecutor is guilty. The Star-Ledger. December 30, 2006.
  32. 1 2 3 Goodman, Hays (June 3, 2003). "Custom-built publishing system powers". Newspapers & Technology. Archived from the original on July 2, 2007. Retrieved December 27, 2006.
  33. Davis, Kevin (June 18, 2008). "A Tale of Two Newsrooms". Retrieved June 19, 2008.
  34. 1 2 3 4 "eCirc for Newspapers: US NEWSPAPER - SEARCH RESULTS". Audit Bureau of Circulations. Archived from the original on October 1, 2010. Retrieved May 25, 2008.
  35. Woo, Elaine. "Lloyd Shearer; Leader of the 'Personality Parade'" (Obituaries). Los Angeles Times . May 26, 2001. Retrieved on August 5, 2014. Also printed in: "Lloyd Shearer, Wrote `Personality Parade'" In: Sun Sentinel . May 28, 2001.