Le Monde

Last updated

Le Monde
Le Monde.svg
Une Le Monde.jpg
First issue on 19 December 1944
TypeDaily newspaper
Format Berliner [1]
Owner(s)Groupe Le Monde
PublisherLouis Dreyfus
Editor Jérôme Fenoglio
Staff writers165
Founded1944;76 years ago (1944)
Political alignment Social liberalism
Social democracy
LanguageFrench
Headquarters80 bd Auguste-Blanqui,
F-75707 Paris Cedex 13
CountryFrance
Circulation 302,624 (Print, 2018)
160,000 (Digital, 2018) [2]
ISSN 1950-6244
Website LeMonde.fr

Le Monde (French pronunciation:  [lə mɔ̃d] ; English: The World) is a French daily afternoon newspaper. It is the main publication of Le Monde Group and reported an average circulation of 323,039 copies per issue in 2009, about 40,000 of which were sold abroad. It has had its own website since 19 December 1995, and is often the only French newspaper easily obtainable in non-French-speaking countries. It is considered one of the French newspapers of record, along with Libération , and Le Figaro . It should not be confused with the monthly publication Le Monde diplomatique , of which Le Monde has 51% ownership, but which is editorially independent.

Contents

Le Monde was founded by Hubert Beuve-Méry at the request of Charles de Gaulle (as Chairman of the Provisional Government of the French Republic) on 19 December 1944, shortly after the Liberation of Paris, and published continuously since its first edition.

The paper's journalistic side has a collegial form of organization, in which most journalists are not only tenured, but financial stakeholders in the enterprise as well, and participate in the elections of upper management and senior executives. In the 1990s and 2000s, La Vie-Le Monde Group expanded under editor Jean-Marie Colombani with a number of acquisitions. However, its profitability was not sufficient to cover the large debt loads it took on to fund this expansion, and it sought new investors in 2010 to keep the company out of bankruptcy. In June 2010, investors Matthieu Pigasse, Pierre Bergé, and Xavier Niel acquired a controlling stake in the newspaper. [3]

In contrast to other world newspapers such as The New York Times , Le Monde was traditionally focused on offering analysis and opinion, as opposed to being a newspaper of record. Hence, it was considered less important for the paper to offer maximum coverage of the news than to offer thoughtful interpretation of current events. For instance, on the 10th anniversary of the sinking of the Rainbow Warrior, the newspaper directly implicated François Mitterrand, who was the French president at the time, in the operation. In recent years the paper has established a greater distinction between fact and opinion. [4]

Editorial stance

Le Monde was founded in 1944 [5] [6] at the request of General Charles de Gaulle after the German army was driven from Paris during World War II, and took over the headquarters and layout of Le Temps , which was the most important newspaper in France before but whose reputation had suffered during the Occupation. [7] Beuve-Méry reportedly demanded total editorial independence as the condition for his taking on the project.

In 1981 it backed the election of socialist François Mitterrand, in part on the grounds that the alternation of the political party in government would be beneficial to the democratic character of the state. [8] The paper endorsed centre-right candidate Édouard Balladur in the 1995 presidential election, and Ségolène Royal, the Socialist Party candidate, in the 2007 presidential election.

Controversies and politics

According to the Mitrokhin Archive investigators, Le Monde (KGB codename VESTNIK, "messenger") was the KGB's key outlet for Soviet disinformation in the French media. The archive identified two senior Le Monde journalists and several contributors who were used in the operations (see also the article on Russian influence operations in France). [9]

Michel Legris, a former journalist with the paper, wrote Le Monde tel qu'il est (Le Monde as it is) in 1976. According to him, the journal minimized the atrocities committed by the Cambodian Khmer Rouge.

In their 2003 book titled La Face cachée du Monde (The Hidden face of "Le Monde"), authors Pierre Péan and Philippe Cohen alleged that Colombani and then-editor Edwy Plenel had shown, amongst other things, partisan bias and had engaged in financial dealings that compromised the paper's independence. It also accused the paper of dangerously damaging the authority of the French state by having revealed various political scandals (notably corruption scandals surrounding Jacques Chirac, the "Irish of Vincennes" affair, and the sinking of a Greenpeace boat, the Rainbow Warrior , by French intelligence under President François Mitterrand). This book remains controversial, but attracted much attention and media coverage in France and around the world at the time of its publication. Following a lawsuit, the authors and the publisher agreed in 2004 not to proceed to any reprinting.[ citation needed ]

Le Monde has been found guilty of defamation for saying that Spanish football club FC Barcelona was connected to a doctor involved in steroid use. The Spanish court fined the newspaper nearly $450,000. [10]

In April 2016, a Le Monde reporter was denied a visa to visit Algeria as part of the French Prime Minister press convoy to Algeria. Le Monde had previously published names of Algerian officials directly involved with the Panama papers corruption scandal.[ citation needed ]

Ownership

In June 2010, investors Matthieu Pigasse, Pierre Bergé, and Xavier Niel acquired a controlling stake in the newspaper. [3] In October 2018, staff learned that Pigasse had sold 49% of his stake in the company to Czech businessman Daniel Křetínský. Le Monde's Independency Group, a minority shareholder that aims to protect the paper's editorial independence, had not been informed of the sale, and asked Pigasse and Křetínský to sign an "approval agreement" that would give the Independency Group the right to approve or reject any controlling shareholder. As of September 2019, they had not done so. [11] [12]

Recent circulation history

Year19992000200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018
Total circulation390,840392,772405,983407,085389,249371,803360,610350,039358,655340,131323,039319,022325,295318,236303,432298,529292,054289,555301,528302,624

Publication schedule

Le Monde is published around midday, and the date on the masthead is the following day's. For instance, the issue released at midday on 15 March shows 16 March on the masthead. It is available on newsstands in France on the day of release, and received by mail subscribers on the masthead date. The Saturday issue is a double one, for Saturday and Sunday.

Thus the latest edition can be found on newsstands from Monday to Friday included, while subscribers will receive it from Tuesday to Saturday included.

Headquarters

In December 2006, on the 60th anniversary of its publishing début,[ citation needed ]Le Monde moved into new headquarters in Boulevard Auguste-Blanqui, 13th arrondissement of Paris. [13]

The building—formerly the headquarters of Air France—was refashioned by Bouygues from the designs of Christian de Portzamparc. The building's façade has an enormous fresco adorned by doves (drawn by Plantu) flying towards Victor Hugo, symbolising freedom of the press.

It will move into a new headquarters, also in the 13th arrondissement, around 2017. It will have space for 1,200 people. [14]

LeMonde.fr

Le Monde was among the first French newspapers on the web, with its first web edition on 19 December 1995. [15]

les Blogs LeMonde.fr

Starting in the 2000s Le Monde allowed its subscribers to publish a blog on its website. These blogs were called the “les blogs abonnées du Monde.fr”. On 10 April 2019, Le Monde announced that it would be closing its blog platform on 5 June 2019. [16] [17] Although the reasons for the closing of the blogs were unclear, it could be linked to the dominance of social networks like Facebook. [18]

Directors

See also

Related Research Articles

<i>Le Figaro</i> French daily newspaper

Le Figaro is a French daily morning newspaper founded in 1826 and published in Paris. Le Figaro is the oldest national daily in France and is one of the three French newspapers of record, along with Le Monde and Libération.

<i>Le Monde diplomatique</i>

Le Monde diplomatique is a monthly newspaper offering analysis and opinion on politics, culture, and current affairs.

<i>Libération</i>

Libération, popularly known as Libé, is a daily newspaper in France, founded in Paris by Jean-Paul Sartre and Serge July in 1973 in the wake of the protest movements of May 1968.

Jean-Louis Bruguière French judge

Jean-Louis Bruguière was the leading French investigating magistrate in charge of counter-terrorism affairs. He was appointed in 2004 vice-president of the Paris Court of Serious Claims. He has garnered controversy for various acts, including the indictment of Rwandan president Paul Kagame for the assassination in 1994 of Juvenal Habyarimana. Washington Post journalist Dana Priest has cited him as saying that he had in the past ordered the arrest of more than 500 suspects, some with the assistance of US authorities. According to the investigative reporter, who described the workings of Alliance Base, a CTIC joint counter-terrorist operations center, involving the DGSE, the CIA and other foreign intelligence agencies, Bruguière declared that "[he had] good connections with the CIA and FBI." Bruguière has since temporarily left his judicial functions to dedicate himself to politics, joining Nicolas Sarkozy's Union for a Popular Movement (UMP) conservative party. However, he was appointed by the European Union at the US Department of Treasury to oversee the Terrorist Finance Tracking Program.

France Soir was a French online newspaper that prospered in physical format during the 1950s and 1960s, reaching a circulation of 1.5 million in the 1950s. It declined rapidly under various owners and was relaunched as a populist tabloid in 2006. However, the company went bankrupt on 23 July 2012, before re-emerging as an online-only media in 2016. In 2020, according to NewsGuard, this media "fails to adhere to several basic journalistic standards".

Jean-Marie Colombani is a French journalist, and was the editor-in-chief of the daily newspaper Le Monde from 1994 until 2007.

Pierre Péan

Pierre Péan was a French investigative journalist and author of many books concerned with political scandals.

Christophe Neff is a Franco-German geographer, working on Mediterranean ecosystems, the geography of the Mediterranean Basin and fire ecology at the Karlsruhe Institute of Technology.In Germany he is considered as one of the rare German experts for Mediterranean ecosystem and fire ecology., Furthermore, he is an expert of the geography of Francophone and Lusophone Africa and the Azores. Neff is editing a blog called paysages on les blog le Monde.fr since 2009, mostly written in French, sometimes in German, and very rarely in English. On the 23 of April 2019 Neff announced on his paysages blog, that he will finished editing “paysages” on the blogplatform les blogs LeMonde.fr, because Le Monde has decided to close up the Blogs Le Monde.fr. He also explained that he tries to relaunch “paysages” on another blogplateform. In the same post he also noticed, that the cultural gap between France and Germany never has been as large as in the year 2019, remembering that originally the idea of this blog, was to create a franco-german blog.

Adalbert Vitalyos was a French journalist born in Hungary. He was the creator of the philatelic magazine Le Monde des philatélistes.

Le Quotidien de Paris was a French newspaper founded in 1974 by Philippe Tesson. Along with Le Quotidien du médecin and Le Quotidien du Pharmacien, Le Quotidien de Paris made up the Groupe Quotidien which employed over 550 individuals, with nearly all press organs now defunct. Philippe Tesson intended for it to be the successor to the daily newspaper Combat, of which he had been the editor-in-chief between 1960 and 1964. Combat included articles and editorials from a variety of opinions, as well as an in-depth coverage of cultural events in Paris. The survival of Le Quotidien de Paris during the 1980s and '90s was largely due to the success of another paper from the same publishing group, Le Quotidien du Médecin, which was run by Tesson's wife, Marie-Claude Tesson-Millet. In 1991 it distributed 35,000 newspapers across France. Its last issue appeared in 1996.

Hubert Beuve-Méry

Hubert Beuve-Méry was a French journalist and newspaper editor. Before the Second World War, he was associated with the Vichy regime until December 1942, when he joined the Resistance. In 1944, he founded Le Monde at the behest of Charles de Gaulle. Following the liberation of France, Beuve-Méry built Le Monde from the ruins of Le Temps by using its offices, printing presses, masthead and those staff members who had not collaborated with the Germans.

Éric Fottorino

Éric Fottorino, is a French journalist and writer. He is the winner of the Prix Femina, 2007, for Baisers de cinéma. After having been a reporter for the daily newspaper Le Monde, then becoming editor-in-chief and executive editor, he was appointed president of the directory group of the La Vie-Le Monde group in January 2008. He was removed from this latter office in December 2010.

François-Henri de Virieu

François-Henri de Virieu, marquis de Virieu was a French journalist and television presenter.

Daniel Křetínský is a Czech billionaire businessman and lawyer, who is the chief executive officer (CEO) and 94% owner of Energetický a průmyslový holding (EPH), the largest energy group in Central Europe and co-owner and president of football club AC Sparta Prague.

Matthieu Pigasse

Matthieu Pigasse is a French investment banker, media proprietor and investor. He currently serves as Lazard's Global Head of Mergers and Acquisitions and Sovereign Advisory, as well as CEO of Lazard France.

Michel Crépu

Michel Crépu is a French writer and literary critic as well as the editor-in-chief of Nouvelle Revue française since 2015.

Alain Lompech is a French journalist, music critic, writer and radio producer.

CNews is a free French daily newspaper. Launched in Île-de-France on February 6, 2007, it was also known as MatinPlus, Direct Matin Plus, Direct Matin, CNews Matin, and CNews. It is owned by Bolloré, principally held by Vincent Bolloré.

Le Monde de la musique was a French monthly musical magazine published from 1978 to 2009 with a circulation of 20,000 copies in 2008.

Sylvie Kauffmann

Sylvie Kauffmann is a French journalist for Agence France-Presse (AFP) and the newspaper Le Monde. She worked for AFP in France in 1979 and as a foreign correspondent from 1980 to 1988. Kauffmann joined Le Monde as Moscow correspondent in 1988 and later Eastern and Central Europe correspondent from 1989 to 1993. She worked in the United States from 1993 to 2001 and Latin America in 2002 and 2003. Kauffman was appointed deputy chief editor of Le Monde in 2003 and covering Southeast Asia as reporter-in-large from 2006 to 2009. In 2010, she was appointed the newspaper's first woman editor-in chief, serving in the role until 2011.

References

  1. "The Berliner format". The Guardian. Retrieved 24 November 2014.
  2. "Circulation of Le Monde worldwide from 1999 to 2018". statista.com. Retrieved 12 May 2019.
  3. 1 2 Willsher, Kim (28 June 2010). "Tycoons given go-ahead for financial takeover of Le Monde". The Guardian.
  4. "Portrait d'un quotidien" [Portrait of a daily](PDF). Le Monde (in French). June 2003. Archived from the original (PDF) on 17 January 2012.
  5. "The press in France". BBC. 11 November 2006. Retrieved 22 November 2014.
  6. "Historical development of the media in France" (PDF). McGraw-Hill Education. Archived from the original (PDF) on 25 February 2015. Retrieved 24 February 2015.
  7. Clyde Thogmartin (1998). "The Golden Age and the War Years". The National Daily Press of France. Summa Publications, Inc. p. 113. ISBN   1-883479-20-7.
  8. Benson, Rodney (Spring 2004). "La fin du Monde? Tradition and Change in the French press" (PDF). French Politics, Culture & Society . Vol. 22 no. 1. pp. 108–126 [p. 111, and footnote 13, pp. 123–124]. Retrieved 31 January 2019 via New York University faculty page.
  9. Christopher Andrew, Vasili Mitrokhin: The Mitrokhin Archive. The KGB in Europe and the West. London, Penguin Books 2000, ISBN   978-0-14-028487-4, p. 613.
  10. "Barcelona wins lawsuit against French newspaper Le Monde". usatoday.com. USA Today. 15 January 2008. Retrieved 2 December 2013.
  11. Willsher, Kim (10 September 2019). "Le Monde journalists warn of threat to editorial independence". The Guardian . Retrieved 13 September 2019.
  12. "" We, "Le Monde" journalists... "". Le Monde. 10 September 2019. Retrieved 13 September 2019.
  13. "Mentions légales". Le Monde (in French). Retrieved 5 July 2016. Editeur SOCIETE ÉDITRICE DU MONDE [...] Dont le siège social est situé 80, boulevard Auguste-Blanqui – 75707 Paris cedex 13
  14. "Un nouveau siège social pour le journal "Le Monde" en 2017". L'Éxpress (in French). Agence France Presse. 5 November 2014. Retrieved 9 July 2016.
  15. Claire Hemery, "Quand la presse française s'emparait du web", La revue des médias, Institut national de l'audiovisuel, 19 December 2013
  16. "La fin annoncée des blogs abonnées du Monde.fr, la fin du blog paysages sur les blogs leMonde.fr" (in French). Blogs le Monde on LeMonde.fr. 14 April 2019. Retrieved 11 May 2019.
  17. "LE MONDE supprime tous les blogs qu'il héberge" (in French). Blogs le Monde on LeMonde.fr. 14 April 2019. Retrieved 11 May 2019.
  18. "La fin du blog paysages sur les blogs LeMonde.fr – Das Ende des Blog " paysages " auf den Blogs von Le Monde.fr" (in French and German). Blogs le Monde on LeMonde.fr. 23 April 2019. Retrieved 11 May 2019.

Further reading