MCOT HD

Last updated

MCOT HD
MCOT Ch9 Logo.png
CountryThailand
Network MCOT
Headquarters Huai Khwang, Bangkok
Programming
Language(s) Thai and English
Picture format 1080i HDTV
Ownership
Owner MCOT PCL
History
Launched24 June 1955;66 years ago (1955-06-24)
Former namesThai Television Channel 4
(1952–1974)
Thai Color Television Channel 9
(1975–1983)
Thai Color Television Channel 9 M.C.O.T.
(1984–2002)
Modernine TV
(2002–2015)
Links
Website mcot.net
Availability
Terrestrial
Digital Channel 30 (HD) (MCOT MUX3)
Streaming media
Watch live tv.mcot.net/index

MCOT HD (in Thailand called Channel 9 MCOT HD Thai : ช่อง 9 เอ็มคอตเอชดี) is a Thai free-to-air television network launched on 24 June 1955 and owned by MCOT.

Contents

History

The channel was originally launched as Channel 4 Bang Khum Phron (ช่อง 4 บางขุนพรหม) with test transmissions beginning on 6 September 1954 and beginning formal broadcasts on 24 June 1955. The then new channel operated under the management of the Thai Television Company (founded 1952). The channel began to broadcast daily in 1957.

In 1974, the channel migrated from broadcasting in black-and-white at 525-lines on VHF channel 4 to a colour using a 625-line system on VHF channel 9 (the second in Southeast Asia). On 3 February 1977, the Thai Television Company was dissolved and channel 9 was put under direct State administration.

On 28 June 1981, Princess Sirindhorn and King Bhumibol Adulyadej officially inaugurated the new MCOT buildings on a 57-meters-square terrain with a television transmission, the largest in the country at the time, at 9:25 am. On 16 July 1987, Channels 3 and 9 signed a broadcasting expansion agreement. In 1992, Sangchai Sunthornwat became the director of MCOT.

On 6 November 2002, the channel was rebranded as Modernine TV. During the 2006 Thai coup d'état, the network was forced to stop broadcasting.

See also

Related Research Articles

BBC Television Television service of the British Broacasting Corporation

BBC Television is a service of the BBC. The corporation has operated public television services in the United Kingdom under the terms of a royal charter since 1927. It produced television programmes from its own studios from 1932, although the start of its regular service of television broadcasts is dated to 2 November 1936.

Digital terrestrial television is a technology for terrestrial television in which land-based (terrestrial) television stations broadcast television content by radio waves to televisions in consumers' residences in a digital format. DTTV is a major technological advance over the previous analog television, and has largely replaced analog which had been in common use since the middle of the 20th century. Test broadcasts began in 1998 with the changeover to DTTV beginning in 2006 and is now complete in many countries. The advantages of digital terrestrial television are similar to those obtained by digitising platforms such as cable TV, satellite, and telecommunications: more efficient use of limited radio spectrum bandwidth, provision of more television channels than analog, better quality images, and potentially lower operating costs for broadcasters.

WIN Television Australian TV network

WIN Television is an Australian television network owned by WIN Corporation that is based in Wollongong, New South Wales. WIN commenced transmissions on 18 March 1962 as a single television station covering the Wollongong region. The WIN Network has since grown to cover much of regional Australia. The network's name, WIN, originates from its first station, Wollongong's WIN-4. WIN has a program supply agreement with metropolitan broadcaster Nine Network, covering its stations in Regional Queensland, Southern and Western New South Wales, Griffith, Regional Victoria, Mildura, Tasmania, Eastern South Australia, and Regional Western Australia. WIN also has a program supply agreement with third-placed metropolitan broadcaster Network 10, for its Northern New South Wales station. WIN also produces and broadcasts weeknight half-hour local news bulletins across its Queensland, southern New South Wales, Victoria and Tasmania markets, as WIN News.

VRT (broadcaster) Belgian national broadcaster for the Flemish community

The VRT, is the national public-service broadcaster for the Flemish Community of Belgium.

Television in Israel

Television in Israel refers to television broadcasting services in the State of Israel, inaugurated on March 24, 1966. Initially, there was one state-owned channel, operated jointly by the Israel Broadcasting Authority and the Israeli Educational Television. In 1986, a second state-regulated channel was launched. This channel became a state-regulated commercial channel in 1993. An additional commercial channel was introduced in 2002, followed by the introduction of three commercial niche channels: an Israeli Russian-speaking channel, a channel of Israeli popular music and an Arabic-speaking channel. Colour transmissions were introduced gradually around 1977 and 1979. Multichannel cable television service became available to subscribers gradually since 1989, although illegal cable TV stations were present in the big cities during the 1980s. Satellite-based multichannel service has been available since 2000.

WVAH-TV is a television station licensed to Charleston, West Virginia, United States, serving the Charleston–Huntington market as an affiliate of the digital multicast network Decades. It is owned by Cunningham Broadcasting, which maintains a local marketing agreement (LMA) with Sinclair Broadcast Group, owner of dual ABC/Fox affiliate WCHS-TV, for the provision of certain services. However, Sinclair effectively owns WVAH-TV as the majority of Cunningham's stock is owned by the family of deceased group founder Julian Smith. Both stations share studios on Piedmont Road in Charleston, while WVAH-TV's transmitter is located atop Coal Mountain, south of Scott Depot, West Virginia.

Independent Television Network Sri Lankan state-owned broadcaster

The Independent Television Network Ltd also known as ITN Ltd or simply as ITN is a Sri Lankan state governed television and radio broadcaster located in Wickramasinghepura, Battaramulla, Sri Lanka. It is a Shrama Abhimani Award winner , broadcasts content to a wide demographic within Sri Lanka as well as the expatriate community. The programmes are broadcast in three languages: Sinhala, Tamil, and English. The ITN broadcast coverage extends to 99% of the island of Sri Lanka.

MCOT Thai state-owned public broadcaster

MCOT Public Company Limited, formerly known as the Mass Communication Organization of Thailand, is a Thai state-owned public broadcaster. It owns and operates a number of radio and television stations in Thailand. It is based in Bangkok. At present, MCOT runs seven national, one international, 52 provincial, one district radio station, two television channels, and 2 satellite television channels.(until 2017) Their motto is "Always Serving the Public". On their website MCOT uses the slogan "Digitally beyond".

SBS (Australian TV channel) National public television network in Australia

SBS is a national public television network in Australia. Launched on 24 October 1980, it is the responsibility of SBS's television division, and is available nationally. In 2018, SBS had a 7.7% audience share.

All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company Russian public-propaganda radio and TV broadcaster

The Russian Television and Radio Broadcasting Company, also known as Russian Television and Radio, is a state-owned broadcaster which operates many television and radio channels in 53 of Russia's languages. The company was founded in 1990 and is based in Moscow.

Seven (Southern Cross Austereo) Regional affiliates of the Seven Network in Australia

Seven Regional is an Australian television network owned by Southern Cross Austereo that is available in Tasmania, Darwin, Spencer Gulf, Broken Hill and Remote Australia. The network is the primary affiliate of the Seven Network in the areas it serves.

TrueVisions is a cable and satellite television operator in Thailand. TrueVisions is owned by the True Corporation. Until February 2007, it was called the United Broadcasting Corporation (UBC), or UBC-True.

This timeline of Australian television lists important station launches, programs, major television events, and technological advancements that have significantly changed the forms of broadcasting available to viewers of television in Australia. The history of television in Australia can be traced back to an announcement from the Menzies' government concerning plans for television services in Sydney and Melbourne.

Television in Italy was introduced in 1939, when the first experimental broadcasts began. However, this lasted for a very short time: when fascist Italy entered World War II in 1940 all transmissions were interrupted, and were resumed in earnest only nine years after the end of the conflict, on January 3, 1954.

In Thailand, television broadcasting started on 24 June, 1955. Color telecasts were started in 1967, and full-time color transmissions were launched in 1975. As of November 2020, there are currently 21 digital (DVB-T2) TV channels in Thailand.

Channel 3 (Thailand)

Channel 3 or Channel 3 HD is a Thai free-to-air television network that was launched on 26 March 1970 as Thailand's first commercial television station. Channel 3 is operated by BEC Multimedia Company Limited (“BECM”), a subsidiary of publicly traded company BEC World Public Company Limited. The network is headquartered in the Maleenond Towers of Bangkok.

National Broadcasting Services of Thailand Public television network in Thailand

National Broadcasting Services of Thailand (NBT) is the broadcasting arm of the Government Public Relations Department (PRD), a division of the Thai Government. It operates comprehensive media services comprising radio, television networks, online services and social media.

This article refers to sports broadcasting contracts in Thailand. For a list of rights in other countries, see Sports television broadcast contracts.

References