The Manila Times

Last updated

The Manila Times
Manila Times Masthead.svg
The Manila Times Front Page (January 12, 2018).jpeg
The Manila Times front page on January 12, 2018
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Dante Ang
FoundedOctober 11, 1898;122 years ago (1898-10-11)
Political alignment Centre-right
Pro-administration
Populist
LanguageEnglish
Headquarters Intramuros, Manila, Philippines
Country Philippines
Website www.manilatimes.net

The Manila Times is the oldest extant English-language newspaper in the Philippines. It is published daily by The Manila Times Publishing Corp. with editorial and administrative offices at 2/F Sitio Grande Building, 409 A. Soriano Avenue, Intramuros, Manila.

Contents

It was founded on October 11, 1898, shortly after news that the Treaty of Paris would be signed, ending the Spanish–American War and transferring the Philippines from Spanish to American sovereignty. [1] It presently bills itself as having the fourth-largest circulation of the newspapers in the Philippines, beating the Manila Standard , but still behind the Philippine Daily Inquirer , the Manila Bulletin and The Philippine Star .

The current president and chief executive officer (CEO) and executive editor is Dante Francis "Klink" Ang II. On May 1, 2017, its chairman emeritus Dante Arevalo Ang was appointed by Philippine President Rodrigo Roa Duterte as special envoy of the President for international public relations. [2]

History

The Manila Times was founded by Thomas Gowan, an Englishman who had been living in the Philippines. The paper was created to serve mainly the Americans who were sent to Manila to fight in the Spanish–American War. At the time, most of the newspapers in the Philippines were in Spanish and a few others were in the native languages. Shortly after the paper's founding, reports reached Manila about the Paris Conference that would lead to the treaty ceding the Philippines to the United States from Spain. [1]

The first issue of The Manila Times on October 11, 1898 had a sheet of two leaves, or four pages, measuring about 12 by 8 inches, each page divided into two columns. The first page was taken up by announcements and advertisements. Page 2 was the editorial page. It contained the editorials and the more important news of the day. Page 3 was devoted to cable news from Europe and the United States all bearing on the Spanish–American War. [1]

In 1899, George Sellner acquired The Manila Times from Gowan, who joined the paper as business manager. [1]

In 1902, an American businessman acquired The Manila Times, reacquired by Sellner in 1905. [1]

In 1907, Thomas C. Kinney acquired The Manila Times from Sellner. [1]

On July 25, 1914, The Manila Times moved its headquarters from the Escolta Street to the Cosmopolitan Building. [1]

In 1919, future Philippine President during the Commonwealth period Manuel L. Quezon acquired The Manila Times and he owned until 1921, when sugar mmagnete George Fairchild acquired the paper. [1]

In 1926, Jacob Rosenthal acquired The Manila Times from Fairchild. [1]

On December 10, 1928, the Cosmopolitan Building was destroyed by a fire and The Manila Times headquarters were moved to Intramuros. [1]

On March 15, 1930, The Manila Times was shut down for the first time until 1945, when the paper re-opened after World War II and was sold to Chino Roces. [1]

By 1950, The Manila Times becomes the largest newspaper in the Philippines. [3]

On September 23, 1972, President Ferdinand Marcos declared martial law with Proclamation No. 1081, forcing the closure of The Manila Times for the second time . [1]

On February 5, 1986, The Manila Times re-opened before the People Power Revolution that ousted Marcos and installed Corazon Aquino as president. [1]

Chino Roces died on September 30, 1988 and in 1989, the paper was acquired by businessman John Gokongwei [1] [4]

In 1999, The Manila Times faced controversy when it published a story about President Joseph Estrada called a "unwitting godfather" in a deal between the National Power Corporation (NAPOCOR) and Argentine firm Industrias Metalurgicas Pescarmona Sociedad Anonima (IMPSA). [5] [1]

On March 9, 1999, Estrada filled a libel suit against The Manila Times, but the libel case withdraw one month later in April, and the libel case withdrawal triggered the resignation of the paper's editors and writers. [6] [7] [1] [8]

On July 20, 1999, The Manila Times was acquired by Katrina Legarda and Reghis Romero from Gokongwei and then shut down for the third time on July 23, 1999 and later re-opened on October 11, 1999. [9] [1] [10] On May 14, 2001, Mark Jimenez acquired the paper, until he sold to Dante Ang, a publicist for President Gloria Macapagal Arroyo on August 8, 2001. [1]

2007 Times Person of the Year

On December 30, 2007, The Manila Times chose Reynato Puno as "Times Person of the Year", chosen by all the newspaper's editors. Puno defeated 2nd choices OFW, Governor Eddie Panlilio, the Filipino Nurse, the DSWD social worker, the Pinoy Farmer, Manny Pacquiao and Joey de Venecia. [11] [12]

See also

Related Research Articles

Manila Capital and chief port of the Philippines

Manila, officially the City of Manila, is the capital of the Philippines, and its second most populous city. It is highly urbanized and as of 2019 was the world's most densely populated city proper. It was the first chartered city in the country, designated as such by the Philippine Commission Act 183 of July 31, 1901. It became autonomous with the passage of Republic Act No. 409, "The Revised Charter of the City of Manila," on June 18, 1949. Manila, along with Mexico City and Madrid, has been considered to be one of the world's earliest global cities, because its commercial networks were the first to extend across the Pacific Ocean and connect Asia with the Spanish Americas. When this was accomplished, it marked the first time in world history that an uninterrupted chain of trade routes circling the planet had been established. Manila is the second most natural-disaster-afflicted capital city in the world after Tokyo. At the same time, it is nevertheless among the most populous and fastest growing cities in Southeast Asia.

Fernando Poe Jr. Filipino actor, director and politician

Ronald Allan Kelley Poe, better known as Fernando Poe Jr. and colloquially known as FPJ, Ronwaldo Reyes and Da King, was a Filipino actor, director and politician. His long career as an action film star earned him the nickname "King of Philippine Movies".

Intramuros Place in National Capital Region, Philippines

Intramuros is the 0.67-square-kilometer (0.26 sq mi) historic walled area within the city of Manila, the capital of the Philippines. It is administered by the Intramuros Administration with the help of the city government of Manila.

<i>Philippine Daily Inquirer</i>

The Philippine Daily Inquirer, popularly known as the Inquirer, is an English-language newspaper in the Philippines.

TV5 (Philippine TV network) Commercial television network in the Philippines

TV5 is a Philippine free-to-air television network based in Mandaluyong, with its alternate studios is based on Novaliches, Quezon City. It is the flagship property of TV5 Network, Inc. with Cignal TV as its main content provider, both owned by MediaQuest Holdings, the multimedia arm of Philippine-based telecommunications company PLDT. TV5 is also formally referred to as "The Kapatid Network", the Tagalog term for "sibling", which was introduced in 2010.

Liwayway is a leading Tagalog weekly magazine published in the Philippines since 1923. It contains Tagalog serialized novels, short stories, poetry, serialized comics, essays, news features, entertainment news and articles, and many others. In fact, it is the oldest Tagalog magazine in the Philippines. Its sister publications are Bannawag, Bisaya Magasin, and Hiligaynon.

John Gokongwei Filipino businessman

John Robinson Lim Gokongwei Jr. was a Filipino billionaire businessman and philanthropist. He had holdings in telecommunications, retail, financial services, petrochemicals, power generation, aviation, food, beverage, and livestock farming.

Dingdong Dantes Filipino actor and film director

Jose Sixto Raphael "Dingdong" Gonzalez Dantes III is a Filipino actor, television presenter, dancer, commercial model and film producer who is currently working as an exclusive talent of GMA Network. He is also the founding chairman of the YesPinoy Foundation and manages his own film studio named AgostoDos Pictures.

<i>The Philippine Star</i> Philippine newspaper

The Philippine Star is an English-language print and digital newspaper in the Philippines and the flagship brand of the PhilStar Media Group. First published on 28 July 1986 by veteran journalists Betty Go-Belmonte, Max Soliven and Art Borjal, it is one of several Philippine newspapers founded after the 1986 People Power Revolution.

University of the City of Manila Public university in Manila, Philippines

The University of the City of Manila, commonly known as "PLM" from its Filipino name, is a city government funded and tuition-free local university situated inside the historic walled area of Intramuros, Manila, Philippines. It was established on June 19, 1965 and opened on July 17, 1967 to 556 scholars, all coming from the top ten percent of graduates of Manila's public high schools.

Chino Roces

Joaquin "Chino" Roces was the founder and owner of Associated Broadcasting Company and The Manila Times.

Dennis B. Funa

Dennis B. Funa is a Filipino lawyer, businessman, public official, law book author, professor of law, constitutionalist, and the current Commissioner of the Philippines' Insurance Commission. As a Filipino lawyer, he is the managing partner of a Metro Manila based law firm. He has served the Philippine government from 1992 to 1998, and 2013 to the present in various capacities.

Lucrecia Roces Kasilag

Lucrecia Roces Kasilag was a Filipino composer and pianist. She is particularly known for incorporating indigenous Filipino instruments into orchestral productions.

<i>The Freeman</i> (newspaper) A daily newspaper published in Cebu, Philippines

The Freeman is a daily English-language newspaper published in Cebu, Philippines. It is the longest-running newspaper in Cebu, first published on May 10, 1919. Since 2004, the newspaper has been published by the Philstar Media Group, publisher of the Manila-based newspaper, The Philippine STAR, with former owner Jose "Dodong" Gullas retaining editorial control over the newspaper. The motto of the newspaper is "Fair and fearless".

<i>Malaya</i> (newspaper)

Malaya, originally named Ang Pahayagang Malaya is a broadsheet newspaper in the Philippines, headquartered at Intramuros, Manila and owned by People's Independent Media Inc. The newspaper is known for being one of the publications that fought against the presidency of Ferdinand Marcos.

Casa Manila History museum

Casa Manila is a museum in Intramuros depicting colonial lifestyle during Spanish colonization of the Philippines.

<i>BusinessWorld</i>

BusinessWorld is a business newspaper in the Philippines with a nationwide circulation of more than 117,000. Founded in 1967 as Business Day, it is Southeast Asia's first daily business newspaper.

Billie Mary "Betty" Velasco Go-Belmonte was a Filipina journalist and newspaper publisher. She established the STAR Group of Publications which publishes the national newspaper, The Philippine STAR and The Freeman, the tabloids Pilipino Star Ngayon, Pang-Masa, and Banat, as well as the magazines Starweek, People Asia, and The Fookien Times Yearbook.

Inquirer Bandera is a daily Taglish tabloid newspaper based in Metro Manila, Philippines. It is published by the Inquirer Publications, Inc with editorial and business offices located at the Media Resources Plaza Building, Mola cor. Pasong Tirad Streets, La Paz, Makati City.

Dante Arevalo Ang Sr. is a Filipino journalist, the Chairman Emeritus and owner of The Manila Times.. His son, Dante "Klink" Ang II is presently president and chief executive officer of The Times.

References

  1. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 "The Manila Times: 106 Years in a Nation's Rich History". The Manila Times. 2001. Archived from the original on June 30, 2007. Retrieved July 9, 2020.
  2. "Times' chairman Dante Ang named special envoy". The Manila Times. May 10, 2017.
  3. "A glimpse of the past". The Manila Times. October 11, 2017. Retrieved July 9, 2020.
  4. "Joaquin Roces is Dead, Aquino Backer was 75". The New York Times . Associated Press. October 1, 1988. Retrieved July 9, 2020.
  5. Jodesz Gavilan (July 18, 2017). "Is the Inquirer's impending sale a Manila Times redux?". Rappler . Retrieved July 9, 2020.
  6. "Presidential Libel Suit vs. Manila Times". Philippine Headline News Online. March 10, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  7. "Palace Libel Suits vs. Manila Times Dropped". Philippine Headline News Online. April 9, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  8. Oliver Teves (April 8, 1999). "Manila Times Editors Quit". Associated Press. Retrieved July 9, 2020.
  9. "Manila Times Re-Acquired by the Roces Family". Philippine Headline News Online. July 20, 1999. Retrieved July 9, 2020.
  10. James Hookway (July 21, 1999). "Sale of Manila Times Triggers Controversy". The Wall Street Journal . Retrieved July 9, 2020.
  11. manilatimes.net, CJ's official profile
  12. manilatimes.net, Chief Justice Puno: Times Person of the Year