Aftenposten

Last updated

Aftenposten
Aftenposten logo.svg
Aftenposten 2. januar 1879- framside.JPG
The front page, 2 January 1879
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) Schibsted (99.99%)
Stiftelsen Tinius (0.01%) [1]
Editor Trine Eilertsen
Founded14 May 1860;162 years ago (1860-05-14)
Language Norwegian
Headquarters Oslo, Norway
ISSN 0804-3116
Website www.aftenposten.no

Aftenposten (Aftenpoſten in the masthead; Urban East Norwegian:  [ˈɑ̂ftn̩ˌpɔstn̩] ; Norwegian for "The Evening Post") is Norway's largest printed newspaper by circulation. It is based in Oslo. It sold 211,769 copies in 2015 (172,029 printed copies according to University of Bergen) [2] and estimated 1.2 million readers. [3] It converted from broadsheet to compact format in March 2005. [4] [5] Aftenposten's online edition is at Aftenposten.no. It is considered a newspaper of record for Norway.

Contents

Aftenposten is a private company wholly owned by the public company Schibsted ASA. [6] Norway's second largest newspaper, VG, is also owned by Schibsted. Norwegian owners held a 42% of the shares in Schibsted at the end of 2015. [7]

The paper has around 740 employees. Trine Eilertsen was appointed editor-in-chief in 2020.

History and profile

Aftenposten was founded by Christian Schibsted on 14 May 1860 [8] under the name Christiania Adresseblad. The following year, it was renamed Aftenposten. Since 1885, the paper has printed two daily editions. A Sunday edition was published until 1919, and was reintroduced in 1990. The Friday-morning edition carries the A-magasinet supplement, featuring articles on science, politics, and the arts. In 1886, Aftenposten bought a rotary press, being the first Norwegian newspaper in this regard. [9]

Historically, Aftenposten labelled itself as "independent, conservative", [8] most closely aligning their editorial platform with the Norwegian Conservative Party. This manifested itself in blunt anticommunism during the interwar era. During World War II, Aftenposten, due to its large circulation, was put under the directives of the German occupational authorities, and a Nazi editorial management was imposed. Its editor-in-chief was H. Nesse at that time, and he was arrested and imprisoned in Grini concentration camp. [10]

Aftenposten is based in Oslo. [8] [11] In the late 1980s, Egil Sundar served as the editor-in-chief and attempted to transform the paper into a nationally distributed newspaper. [12] However, he was forced to resign from his post due to his attempt. [12]

Editions

In addition to the morning edition, Aftenposten published a separate evening edition called Aften (previously Aftenposten Aften). This edition was published on weekdays and Saturdays until the Sunday morning edition was reintroduced in 1990. The evening edition was only circulated in the central eastern part of Norway, i.e. Oslo and Akershus counties. Thus, it focused on news related to this area, in contrast with the morning edition, which focuses on national and international news. The evening edition was converted to tabloid format in 1997. From April 2006, the Thursday edition of Aften also included a special edition with news specific to a part of Oslo or Akershus, called Lokal Aften ("Local Evening"). This edition had eight versions, with each subscriber receiving the version which is most relevant to the area in which he or she lives. In areas not covered by any of the eight versions (for example Romerike and Follo), the version for central Oslo was distributed. From May 2009, Aften was only printed and distributed Tuesday through Thursday. The publication of Aften ended on 20 December 2012. [13]

Aftenposten started its online edition in 1995. [14]

Controversies

Aftenposten opposed the award of the Nobel Peace Prize to German pacifist Carl von Ossietzky in 1935.

In 1945, Aftenposten published an obituary of Adolf Hitler in which the 86-year-old Nobel-laureate novelist Knut Hamsun referred to Hitler as "a warrior for humankind and a preacher of the gospel of justice for all nations". [15] At that time, Aftenposten was under the censorship of the German occupying forces.

Historically, Aftenposten has not received the same number of lawsuits or as much attention from the Norwegian Press Complaints Commission as some of the larger tabloids.[ citation needed ] However, there are exceptions. In 2007, Aftenposten alleged that Julia Svetlichnaya, the last person to interview the murdered Russian national Alexander Litvinenko, was a Kremlin agent. London correspondent Hilde Harbo admitted having allowed herself to be fed disinformation emanating from the Russian emigrant community without investigating the matter properly. [16] Aftenposten eventually had to apologize and pay Svetlichnaya's legal costs.

In 2011 the newspaper was criticized by Jon Hustad for publishing conspiracy theories that promoted the false claim that convicted Soviet spy Arne Treholt was innocent, based entirely on a book by convicted fraudster Geir Selvik Malthe-Sørenssen that was revealed to be based on a fabricated source. [17] In a study dated 2016 Aftenposten was found to contain the epithet Negro (Norwegian: neger) at the highest frequency in the period between 1970 and 2014 with 674 references. [18] In 2021 the paper was criticized by the youth organization of the National Association for Lesbians, Gays, Bisexuals and Transgender People for allegedly publishing articles that promoted transphobic conspiracy theories about trans women. [19]

Editorial line

Aftenposten had a conservative stance and supported the political party Høyre [20] until the breakdown of party press system in the country. [6] Following this, the paper positioned itself as an independent centre-right newspaper. [6]

Language

From its establishment in 1860 until 1923, Aftenposten was published in the common Dano-Norwegian written language used in both Norway and Denmark, which was generally known as Danish in Denmark and as Norwegian in Norway, and which only occasionally included minor differences from each other in vocabulary or idiom. In 1923 Aftenposten adopted the Norwegian spelling standard of 1907, which mainly replaced the "soft" consonants (e.g. d, b) characteristic of Danish pronunciation (but also used in some Norwegian dialects) with "hard" consonants (e.g. t, p) characteristic of Eastern Central Norwegian pronunciation, but which was otherwise mostly identical with Danish. In 1928 Aftenposten adopted the most conservative variant of the spelling standard of 1917, which is largely similar to the "moderate Bokmål" or "Riksmål" standard used today.

During the Norwegian language struggle from the early 1950s, Aftenposten was the main newspaper of the Riksmål variety of Norwegian, and maintained close ties to the Riksmål movement's institutions, recognising the Norwegian Academy for Language and Literature as the sole authoritative body for regulating the Norwegian language as used by the newspaper. Due to its status as the country's largest and most influential newspaper, Aftenposten therefore had a significant influence on the developments that took place during the Norwegian language struggle. The "moderate" or "conservative" Riksmål language used by Aftenposten was mainly associated with a conservative stance in Norwegian politics, and was contrasted with the "radical" Samnorsk language, an attempt to merge Bokmål with Nynorsk which was promoted by socialist governments in the 1950s. By 1960 it had become apparent that the Samnorsk attempt had failed, and as a result, Aftenposten's Riksmål standard and the government-promoted Bokmål standard have in the following decades become almost identical as the Bokmål standard has incorporated nearly all of Riksmål. As a consequence, Aftenposten decided to describe its language as "Moderate Bokmål" from 2006, and published its own dictionary, based on Riksmål and Moderate Bokmål, but excluding "radical" (i.e. similar to Nynorsk) variants of Bokmål.

The online version of the paper for some years during the early 2000s had an English section. To cut costs, Aftenposten stopped publishing English-language articles in early November 2008. Archives of past material are still available online. [21]

Circulation

Aftenposten (morning paper)

Aftenposten
Aftenposten 1980–2015

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening 1980–2009:

  • 1980: 223,925
  • 1981: 227,122
  • 1982: 230,205
  • 1983: 232,459
  • 1984: 233,998
  • 1985: 240,600
  • 1986: 252,093
  • 1987: 260,915
  • 1988: 264,469
  • 1989: 267,278
  • 1990: 265,558
  • 1991: 269,278
  • 1992: 274,870
  • 1993: 278,669
  • 1994: 279,965
  • 1995: 282,018
  • 1996: 283,915
  • 1997: 286,163
  • 1998: 288,078
  • 1999: 284,251
  • 2000: 276,429
  • 2001: 262,632
  • 2002: 263,026
  • 2003: 256,639
  • 2004: 249,861
  • 2005: 252,716
  • 2006: 248,503
  • 2007: 250,179
  • 2008: 247,556
  • 2009: 243,188
  • 2010: 239,831
  • 2011: 235,795
  • 2012: 225,981
  • 2013: 214,026
  • 2014: 221,659
  • 2015: 211,769

Aften (evening paper) - now defunct

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening: 1989–2009:

Aftenposten
Aften 1989–2009.
  • 1939: 78,700
  • 1989: 193,932
  • 1990: 192,896
  • 1991: 195,022
  • 1992: 197,738
  • 1993: 198,647
  • 1994: 188,544
  • 1995: 186,003
  • 1996: 188,635
  • 1997: 191,269
  • 1998: 186,417
  • 1999: 180,497
  • 2000: 175,783
  • 2001: 167,671
  • 2002: 163,924
  • 2003: 155,366
  • 2004: 148,067
  • 2005: 141,612
  • 2006: 137,141
  • 2007: 131,089
  • 2008: 124,807
  • 2009: 111,566

Aftenposten.no, online newspaper

The online newspaper Aftenposten.no had an average of 827,000 daily readers in 2015, an increase from 620.000 in 2010. [22]

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Norwegian language</span> North Germanic language spoken in Norway

Norwegian is a North Germanic language spoken mainly in Norway, where it is an official language. Along with Swedish and Danish, Norwegian forms a dialect continuum of more or less mutually intelligible local and regional varieties; some Norwegian and Swedish dialects, in particular, are very close. These Scandinavian languages, together with Faroese and Icelandic as well as some extinct languages, constitute the North Germanic languages. Faroese and Icelandic are not mutually intelligible with Norwegian in their spoken form because continental Scandinavian has diverged from them. While the two Germanic languages with the greatest numbers of speakers, English and German, have close similarities with Norwegian, neither is mutually intelligible with it. Norwegian is a descendant of Old Norse, the common language of the Germanic peoples living in Scandinavia during the Viking Age.

Bokmål is an official written standard for the Norwegian language, alongside Nynorsk. Bokmål is the preferred written standard of Norwegian for 85% to 90% of the population in Norway. Unlike, for instance, the Italian language, there is no nationwide standard or agreement on the pronunciation of Bokmål.

Nynorsk is one of the two written standards of the Norwegian language, the other being Bokmål. From 12 May 1885, it became the state-sanctioned version of Ivar Aasen's standard Norwegian language parallel to the Dano-Norwegian written language (Riksmål). Nynorsk became the name in 1929, and it is after a series of reforms still a variation which is closer to Landsmål, whereas Bokmål is closer to Riksmål and Danish.

<i>Adresseavisen</i> Norwegian newspaper

Adresseavisen is a regional newspaper published daily, except Sundays, in Trondheim, Norway. The paper has been in circulation since 1767 and is one of the oldest newspapers after Norske Intelligenz-Seddeler which was launched in 1763.

<i>Verdens Gang</i> Norwegian daily newspaper

Verdens Gang, generally known under the abbreviation VG, is a Norwegian tabloid newspaper. In 2016, circulation numbers stood at 93,883, having declined from a peak circulation of 390,510 in 2002. VG is nevertheless the most read online newspaper in Norway, with about 2 million daily readers.

<i>Dagbladet</i> Norwegian daily newspaper

Dagbladet is one of Norway's largest newspapers and is published in the tabloid format. It has 1,400,000 daily readers on mobile, web and paper. Traditionally Dagbladet is considered the main liberal newspaper of Norway, with a generally liberal progressive editorial outlook, to some extent associated with the movement of cultural radicalism in Scandinavian history.

<i>Bergens Tidende</i> Norways fifth-largest newspaper

Bergens Tidende is Norway's fifth-largest newspaper, and the country's largest newspaper outside Oslo.

Riksmål is a written Norwegian language form or spelling standard, meaning the National Language, closely related and now almost identical to the dominant form of Bokmål, known as Moderat Bokmål.

<i>Fædrelandsvennen</i> Regional newspaper based in Kristiansand, Norway

Fædrelandsvennen is a regional newspaper based in Kristiansand, Norway. It covers the southernmost part of the country,, focusing especially on the area between Mandal and Lillesand.

The Norwegian Academy for Language and Literature, commonly known as the Norwegian Academy, is a Norwegian learned body on matters pertaining to the modern Norwegian language in its Dano-Norwegian variety, now commonly known as Riksmål and Bokmål. The academy was established in the Norwegian government's honorary residence Grotten in 1953 based on the model of the Swedish Academy and the French Academy, but the idea was originally conceived by Bjørn Bjørnson in 1913. Its members are elected for life on the basis of scholarly, literary or artistic merits. The academy publishes the main dictionary of Norwegian, Det Norske Akademis ordbok, is responsible for regulating the written standard known as Riksmål and has a literary and cultural purpose. The academy awards the Norwegian Academy Prize in memory of Thorleif Dahl.

<span class="mw-page-title-main">Norwegian Wikipedia</span> Two of the Norwegian-language editions of Wikipedia

There are two Norwegian language editions of Wikipedia: one for articles written in Bokmål or Riksmål, and one for articles written in Nynorsk or Høgnorsk. There are currently 598,335 articles on the Norwegian Wikipedia edition in Bokmål/Riksmål, and 162,844 articles on the Nynorsk edition.

Dano-Norwegian was a koiné/mixed language that evolved among the urban elite in Norwegian cities during the later years of the union between the Kingdoms of Denmark and Norway (1536/1537–1814). It is from this koiné that the unoffical written standard Riksmål and the official written standard Bokmål developed. Bokmål is now the most widely used written standard of contemporary Norwegian.

<span class="mw-page-title-main">Riksmål Society</span> Organization promoting Riksmål, a writing standard of the Norwegian language

Riksmålsforbundet is the main organisation for Riksmål, an unofficial variety of the Norwegian language, based on the official Bokmål standard as it was before 1938.

<i>Morgenbladet</i>

Morgenbladet is a Norwegian weekly, newspaper, covering politics, culture and science.

Dag og Tid is a national weekly newspaper in Norway that uses the Nynorsk standard of the Norwegian language.

<span class="mw-page-title-main">Norwegian language conflict</span> Ongoing controversy between Bokmål and Nynorsk and other varieties of the Norwegian language

The Norwegian language conflict is an ongoing controversy in Norwegian culture and politics related to the written versions of Norwegian. From 1536/1537 until 1814, Danish was the standard written language of Norway due to the union of crowns with Denmark, in which time the Danish Empire was founded. As a result, the overall form of chosen modern written Norwegian and its leaning towards or away from Danish underpins controversies in anti-imperialistic nationalism, rural versus urban cultures, literary history, diglossia, spelling reform, and orthography.

<span class="mw-page-title-main">Languages of Norway</span> Languages spoken in Norway

Many languages are spoken, written and signed in Norway.

Bokmålsordboka is a dictionary of the Norwegian written language called Bokmål. It is published by the Department of Linguistics and Scandinavian Studies at the University of Oslo in cooperation with the Norwegian Language Council. The work on the dictionary commenced in 1974 and the first edition was published in 1986. The printed dictionary is published by Kunnskapsforlaget, and the dictionary is also available online at the website of the University of Oslo.

<span class="mw-page-title-main">Conservative Press Association</span>

The Conservative Press Association was a Norwegian media institution whose stated objective was the furtherance of conservative daily newspapers. Amongst its members were editors, journalists, publishers and businesspeople who were involved in declared conservative newspapers. The activity in the association faded out concurrently with the discontinuance of party newspapers in Norway.

As the capital of Norway, Oslo holds the headquarters of most national newspapers in Norway. On the other hand, there have been discussions on the lack of local newspapers covering the communities and day-to-day affairs of the boroughs of Oslo. At various times, there have been efforts to prop up local newspapers. The 1920s saw a wave of establishments which restricted themselves to covering specific outer boroughs of the former Aker municipality. The early 21st century saw several new borough-specific newspapers emerge, alongside some publications seeking to cover the politics of the city as a whole.

References

  1. "Aftenposten AS - Oslo - Roller og kunngjøringer". Archived from the original on 8 April 2016. Retrieved 30 March 2016.
  2. "medienorge". medienorge. Retrieved 13 December 2016.
  3. "Aftenposten har det høyeste avisopplaget i Norge". Aftenposten. 3 March 2016. Archived from the original on 20 December 2016. Retrieved 13 December 2016.
  4. Ingrid Brekke (4 May 2013). "Tabloid i form, men ikke i sjel". Aftenposten (in Norwegian). Archived from the original on 16 January 2014. Retrieved 14 June 2013.
  5. "Norway: leading daily's successful switch to compact". Editors Weblog. 22 March 2005. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 5 February 2015.
  6. 1 2 3 Stig A. Nohrstedt; et al. (2000). "From the Persian Gulf to Kosovo — War Journalism and Propaganda" (PDF). European Journal of Communication. 15 (3). Archived (PDF) from the original on 22 December 2015.
  7. "Aksjonærer - Schibsted". www.schibsted.com. Archived from the original on 7 November 2017. Retrieved 29 April 2018.
  8. 1 2 3 Bernard A. Cook (2001). Europe Since 1945: An Encyclopedia. Taylor & Francis. p. 935. ISBN   978-0-8153-4058-4.
  9. Svennik Hoyer. "The Political Economy of the Norwegian Press" (PDF). Scandinavian Political Studies. Danish Royal Library: 85–141.
  10. Joachim Joesten (Autumn 1942). "The Lights Went Out". The Virginia Quarterly Review. 18 (4): 551. JSTOR   26448498.
  11. "Annual report 2012" (PDF). Schibsted Media Group. Archived from the original (PDF) on 24 September 2015. Retrieved 26 March 2015.
  12. 1 2 Sigurd Allern (2002). "Journalistic and Commercial News Values. News Organizations as Patrons of an Institution and Market Actors". Nordicom Review. 2 (2).
  13. "Historien sett gjennom Aften-øyne". Aftenposten. 20 December 2012. Retrieved 14 October 2019.
  14. "Online Journalism Atlas: Norway". Online Journalism. 25 January 2008. Retrieved 13 January 2015.
  15. Gibbs, Walter (27 February 2009). "Norwegian Nobel Laureate, Once Shunned, Is Now Celebrated". The New York Times. p. C1. ISSN   0362-4331. Archived from the original on 8 December 2014. [I]n Oslo last week . . . at the National Library was the 7 May 1945, edition of a . . . newspaper whose lead article on Hitler’s death was by Knut Hamsun. As most collaborators lay low, preparing alibis, Hamsun wrote, ‘He was a warrior, a warrior for mankind, and a prophet of the gospel of justice for all nations’.
  16. "Svetlichnaja and Litvinenko: Clarifications". Aftenposten. 9 December 2006. Archived from the original on 14 February 2008. Retrieved 1 February 2009.
  17. Hustad, Jon (17 June 2011). "Konspirasjonsteoretikarane". Dag og tid.
  18. Paul Thomas (2016). "Papa, Am I a Negro? The Vexed History of the Racial Epithet in Norwegian Print Media (1970–2014)". Race and Social Problems . 8: 233. doi:10.1007/s12552-016-9179-4.
  19. Stenslie, Sol. "Pride er knapt over, før Aftenposten igjen lar en sinna mann spre hysteri og konspirasjonsteorier om transkvinner i idrett". Archived from the original on 1 November 2021. Retrieved 17 March 2022.
  20. Rolf Werenskjold (2008). "The Dailies in Revolt". Scandinavian Journal of History. 33 (4): 417–440. doi:10.1080/03468750802423094. S2CID   142265516.
  21. "So long, farewell ..." Aftenposten. 5 November 2008. Archived from the original on 8 December 2008. Retrieved 20 November 2008.
  22. "medienorge". Archived from the original on 6 April 2016.

Further reading