Dagsavisen

Last updated
Dagsavisen
Dagsavisen.PNG
TypeDaily newspaper
FormatTabloid (1990present)
Owner(s)Mentor Media (91.01%), Stiftelsen Dagsavisen (8.99%) [1]
EditorEirik Hoff Lysholm [2] [3]
Founded1884
Political alignment Labour (1887-1990s)
Independent (1999-)
Headquarters Oslo, Norway
Circulation 20,497 (2015) [4]
Website www.dagsavisen.no

Dagsavisen is a daily newspaper published in Oslo, Norway. The former party organ of the Norwegian Labour Party, the ties loosened over time from 1975 to 1999. It has borne several names, and was called Arbeiderbladet from 1923 to 1997. Eirik Hoff Lysholm is editor-in-chief. The newspaper depends on economic support from the Norwegian Government.

Contents

History

Dagsavisen was established by Christian Holtermann Knudsen in 1884 [5] under the name Vort Arbeide ('Our Work' in archaic Riksmål), and was affiliated with the trade union center Fagforeningernes Centralkomité. Holtermann Knudsen also had to establish his own printing press since the existing printing presses did not want to be affiliated with a labourer's newspaper. The fledgling project was marred by economic problems, and the burden of writing, editing, and printing lay chiefly on Knudsen. [6] In 1885 the newly founded association Socialdemokratisk Forening formally took over the newspaper. [7] The name was changed from Vort Arbeide to Social-Demokraten ('The Social Democrat') in 1886. [6] The next year, the Norwegian Labour Party was founded, and Social-Demokraten became its official party organ. [8] Carl Jeppesen took over as editor-in-chief. [9] In 1894 the newspaper was published on a daily basis, and in 1904 the financial balance was positive. [8]

Around 1920 there were tensions in the Labour Party. The radical wing spearheaded by Martin Tranmæl and Kyrre Grepp had assumed control over the party at the 1918 national convention. The party aligned itself with the Comintern. As a result, a moderate wing broke out in 1921 to form the Social Democratic Labour Party. Nonetheless, Social-Demokraten remained affiliated with the Labour Party, as Martin Tranmæl assumed the editorship in 1921. In 1923, the same year as the Labour Party renounced the Comintern and the communist wing broke away, Social-Demokraten changed its name to Arbeiderbladet (lit. 'The Worker Paper') in 1923. The factionalism was contrary to the goal of Christian Holtermann Knudsen, who wanted to unite the fledgling labour movement. [8]

In 1940, upon the German invasion and subsequent occupation of Norway, Arbeiderbladet was stopped by the Nazi authorities. The only legal party in Norway during the occupation, Nasjonal Samling, evicted Arbeiderbladet from its premises, using it as headquarters for its party organ Fritt Folk . Arbeiderbladet's printing press was also utilized by Fritt Folk. Only in 1945, upon the liberation of Norway, did Arbeiderbladet resume publication. [8]

Olav Larssen, imprisoned during the occupation, [10] was promoted from news editor as he succeeded Martin Tranmæl as editor-in-chief in 1949. At that time, the editor-in-chief was elected by the national convention of the Labour Party, and the editor-in-chief was also an ex officio member of the party's central committee. This practice continued with editors-in-chief Reidar Hirsti and Einar Olsen, until abolished in 1975. From this point, the board of directors appointed the editor-in-chief.

In 1974, Tor and Trygve Bratteli, aided by Jens Chr. Hauge, forced Hirsti out of his job. [11]

Arbeiderbladet was formally owned by the Labour Party [12] until 1991, when a separate, but affiliated, entity Norsk Arbeiderpresse took over. The labour-inspired name Arbeiderbladet was changed in 1997, to the neutral Dagsavisen ('The Daily Newspaper'). In 1999 a step towards independence was taken, as the newspaper was published by the public company Dagsavisen AS, which is in turn was owned 100% by the foundation Stiftelsen Dagsavisen.[ citation needed ] As of 2016, this foundation only owns 9% of the shares of Dagsavisen directly, with the remaining 91% of the paper owned by Mentor Medier AS. [13] This company also owns the Christian daily Vårt Land, [14] and is partly owned by Christian groups [13] such as Normisjon, Blå Kors and the Norwegian Lutheran Mission. The largest owner is Mushom Invest (10%). Stiftelsen Dagsavisen controls 6% of the shares in Mentor Medier AS. [15] [16]

The newspaper depends on economic support from the Norwegian Government. [17]

Publishing

The newspaper changed to tabloid format in 1990, having used the Berliner format since 1976. In 1997 it launched its Internet version, and also started publishing on Sundays. [8] The Sunday edition was discontinued in 2007 due to economic problems. It is widely accepted that Dagsavisen would face drastic problems if the distinctively Norwegian press support were to cease. [18]

Dagsavisen is published six days a week.

Dagsavisen had a circulation of 28,337 in 2009, making it the fifth largest Oslo-based newspaper, after Verdens Gang , Aftenposten , Aften , Dagbladet and Dagens Næringsliv . It is also smaller than the regional and local newspapers Bergens Tidende , Adresseavisen , Stavanger Aftenblad , Fædrelandsvennen , Drammens Tidende , Romerikes Blad , Sunnmørsposten and Haugesunds Avis . [19]

Its slogan is "Nyheter med mening" ('Meaningful news').

Editors-in-chief

Editors-in-chief of the newspaper: [9]

Circulation

Source after 1950: The Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening.

Dagsavisen
Circulation: Arbeiderbladet / Dagsavisen 1950 - 2009.

See also

Related Research Articles

Alfred Madsen Norwegian politician

Alfred Martin Madsen was a Norwegian engineer, newspaper editor, trade unionist and politician for the Norwegian Labour Party. He began as deputy chairman of their youth wing, while also working as an engineer. In the 1910s he rose in the hierarchy of the party press, and eventually in the Labour Party and the Confederation of Trade Unions as well. He was an important party and trade union strategist in the 1920s. He served six terms in the Norwegian Parliament, and was the parliamentary leader of his party for many years. He was twice a member of the national cabinet, as Minister of Social Affairs in 1928 and Minister of Trade from 1935 to 1939.

Reidar Andreas Hirsti was a Norwegian newspaper editor and politician for the Labour Party.

Arbeideren was a Norwegian newspaper, published in Hamar, Hedmark county. It was started in 1909 as the press organ of the Labour Party in Hedemarken and its adjoining regions, and was called Demokraten until 1923. It was issued three days a week between 1909 and 1913, six days a week in 1914, three days a week again between 1914 and 1918 before again increasing to six days a week. It was renamed to Arbeideren in 1923, and in the same year it was taken over by the Norwegian Communist Party. The Communist Party incorporated the newspaper Gudbrandsdalens Arbeiderblad into Arbeideren in 1924, and until 1929 the newspaper was published under the name Arbeideren og Gudbrandsdalens Arbeiderblad. After Arbeideren had gone defunct, the name was used by the Communist Party for other newspapers elsewhere.

Demokraten is a local newspaper in Fredrikstad, Norway. Second in its city behind Fredriksstad Blad, it is published three days a week. The chief editor is Tomm Pentz Pedersen.

Arne Strand

Arne Strand is a Norwegian journalist and politician for the Labour Party. He is the current political editor in the newspaper Dagsavisen.

Olav Kringen Norwegian newspaper editor

Olav Kringen was a Norwegian newspaper editor.

Christian Holtermann Knudsen Norwegian politician (1845–1929)

Christian Holtermann Knudsen was a Norwegian typographer, newspaper editor, publisher, trade unionist and politician for the Norwegian Labour Party. He is known as chairman of his party in three non-consecutive periods, and also founded what would become the main party newspaper. He served three terms in the Norwegian Parliament.

Olav Arnold Brunvand was a Norwegian newspaper editor and politician for the Labour Party.

Anders Buen Norwegian politician

Anders Johnsen Buen was a Norwegian typographer, newspaper editor, trade unionist and politician. He belonged to the Norwegian Labour Party from the start, being party secretary as well as editor of the party organs Social-Demokraten and Ny Tid, but politically he was described as a "reformist pragmatic", and was thus a member of the breakaway Social Democratic Labour Party of Norway from 1921 to 1927.

Olav Larssen

Olav Larssen was a Norwegian newspaper editor and politician for the Labour and Communist parties.

Ludvig Meyer

Ludvig Meyer was a Norwegian barrister, newspaper editor and politician. He belonged to the Norwegian Labour Party 1891 to 1903, and was both party leader, party secretary as well as editor of the party organ Social-Demokraten for a period. Before this he had made his mark as the defender of writer Hans Jæger.

Egil Helle

Egil Helle was a Norwegian newspaper editor, information worker and biographer.

Ole Colbjørnsen Norwegian journalist, economist and politician

Ole Colbjørnsen was a Norwegian journalist, economist and Labour Party politician.

Karl Johanssen Norwegian lawyer and journalist (1874–1931)

Karl Christen Johanssen was a Norwegian lawyer and journalist.

Det 20de Århundre was a periodical published by the Norwegian Labour Party. It was based in Oslo.

Carl Jeppesen

Carl Jeppesen was a Danish-born Norwegian worker, newspaper editor and politician. He edited the newspaper Social-Demokraten from 1887 to 1892, and from 1906 to 1912. He was among the founders of the Norwegian Labour Party, and served as chairman for two periods, from 1890 to 1892, and from 1894 to 1897. He was Mayor of Kristiania from 1917 to 1919.

Evald O. Solbakken Norwegian newspaper editor and politician

Evald O. Solbakken was a Norwegian newspaper editor and politician for the Labour and Communist parties.

Georg "Mr. George" Svendsen was a Norwegian journalist and crime novelist.

Per Monsen was a Norwegian editor. He was an editor in Arbeiderbladet from 1952 to 1964 and 1968 to 1970, director of the International Press Institute from 1964 to 1968 and editor-in-chief of the Norwegian News Agency from 1970 to 1980.

Aktietrykkeriet was a Norwegian printing and publishing company active from 1884 to 2014.

References

  1. "Z0IPI4EO". Archived from the original on 2016-04-08. Retrieved 2016-03-30.
  2. "Dagsavisen". 6 July 2021.
  3. "Dagsavisen: Nyheter, debatt og kultur".
  4. "Archived copy". www.mediebedriftene.no. Archived from the original on 4 December 2013. Retrieved 6 June 2022.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. "Dagsavisen". European Journalism Centre. Archived from the original on 7 January 2017. Retrieved 7 January 2017.
  6. 1 2 Sørensen, Øystein (1984). 1880-årene. Ti år som rystet Norge (in Norwegian). Oslo: Universitetsforlaget. p. 111. ISBN   82-00-06966-4.
  7. "Christian Holtermann Knudsen" (in Norwegian). Norwegian Social Science Data Services (NSD). Archived from the original on 27 May 2011. Retrieved 10 February 2009.
  8. 1 2 3 4 5 "Dagsavisen". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 11 February 2009.[ permanent dead link ]
  9. 1 2 "Dagsavisen – Redaktører". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 30 November 2010.
  10. "Larssen, Olav". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 11 February 2009.[ permanent dead link ]
  11. Njølstad p.515
  12. "Media in Norway" (Guideline). Regjeringen.no. 31 August 1996. Retrieved 22 November 2014.
  13. 1 2 Mentor Medier AS
  14. "Vårt Land". Archived from the original on 2016-04-08. Retrieved 2016-03-30.
  15. "Proff. Mentor Medier AS". Archived from the original on 2018-03-26. Retrieved 2016-03-30.
  16. Nettavisen
  17. Journalisten
  18. Viseth, Ellen Synnøve (22 October 2008). "– Vi er ikke på kanten av stupet". Dagsavisen (in Norwegian). Archived from the original on 24 October 2008. Retrieved 14 February 2009.
  19. "All newspapers". Norwegian Media Registry. Norwegian Media Authority. Retrieved 14 February 2009.[ permanent dead link ]
  20. 1 2 Kaia Storvik slutter som sjefredaktør i Dagsavisen