Dagbladet

Last updated

Dagbladet
Dbforside.jpg
TypeDaily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Aller Media (99%), Dagbladets Stiftelse (1%) [1]
Editor John Arne Markussen
Founded2 January 1869;153 years ago (1869-01-02)
Political alignmentFormerly Liberal Party
Currently none officially, though still largely liberal and progressive
LanguageNorwegian
Headquarters Hasle, Oslo, Norway
Website www.dagbladet.no

Dagbladet (lit.: The Daily Magazine) is one of Norway's largest newspapers and is published in the tabloid format. It has 1,400,000 daily readers on mobile, web and paper. Traditionally Dagbladet is considered the main liberal newspaper of Norway, with a generally liberal progressive editorial outlook, to some extent associated with the movement of cultural radicalism in Scandinavian history.

Contents

The paper edition had a circulation of 46,250 copies in 2016, down from a peak of 228,834 in 1994. [2] The editor-in-chief is Alexandra Beverfjord, the political editor is Geir Ramnefjell, the news editor is Frode Hansen and the culture editor is Sigrid Hvidsten.

Dagbladet is published six days a week and includes the additional feature magazine Magasinet every Saturday. Part of the daily tabloid is available at Dagbladet.no, and more articles can be accessed through a paywall. The daily readership of Dagbladet's online tabloid was 1.24 million in 2016. [3]

History

Dagbladet was founded in 1869 by Anthon Bang. Hagbard Emanuel Berner served as its first editor in chief and the first issue was published on 2 January 1869. From 1884 to 1977, the newspaper was affiliated to the Liberal party (Venstre). [4] Since 1977, it has officially been politically neutral, though it has kept its position as a liberal newspaper, also incorporating some culturally radical stands in issues like the language struggle, church policies, feminism, intimate relationship, criminal care, etc. The newspaper was in 1972 against Norway joining the EU, but had changed to pro in 1994. [5] During the German occupation of Norway the editor of Dagbladet, Einar Skavlan, was arrested in April 1942 due to the paper's liberal stance and loyalty to the King. [6]

Dagbladet has played an important role in development of new editorial products in Norway. In 1990, the newspaper was the first in Norway to publish a Sunday edition in more than 70 years, and in 1995, it became the first of the major Norwegian newspapers with an online edition. In 2007 it had a circulation of 204,850 copies. [7] The actual first newspaper was a regional paper called Brønnøysunds Avis. Over the past few years, Dagbladet has had success with the Saturday supplement Magasinet, which reaches 25.3% of the adult population of Norway. [8]

Due to the declining of daily circulation, the newspaper has reduced the number of workers the last couple of years by a few hundred. Because of this, the newspaper focused more on "simpler news", but recent years, the newspaper has chosen an editorial direction on hard news.[ citation needed ]

Dagbladet was previously owned by the privately held company Berner Gruppen. Jens P. Heyerdahl was the largest owner and had effective control through several different companies. DB Medialab AS also owned 50% of the Norwegian web portal and ISP start.no and ran the online community Blink from 2002 to 2011. [9]

In June 2013, Dagbladet with online products was sold from Berner Gruppen to Aller Media for reportedly about 300 million Norwegian kroner. [10] As of 2016, 99% of the shares of Dagbladet AS are formally owned by Berner Media Holding AS, which in turn is 100% owned by Aller Media. The remaining 1% of Dagbladet AS is owned by the foundation Dagbladets Stiftelse. [11]

Online edition

The online edition of Dagbladet was launched on 8 March 1995 [12] following Brønnøysunds Avis, a local newspaper. [13] Dagbladet.no has a readership of nearly 1,2 million per day, which makes it amongst Europe's most successful web newspapers when measured against both population and readership of mother newspaper.[ citation needed ]

Criticism

In 1988, Dagbladet was criticised for the aggressive use of photographs of grieving next-of-kin in the aftermath of the Flight 710 air-disaster. This led to a self-imposed change of practice within the Norwegian press regarding the handling of such incidents.

On 10 November 1989, the day after the fall of the Berlin wall, Dagbladet made no reference to the fall on its front page and instead featured the headline "Let the children swear", a quote from child psychologist Magne Raundalen. This caused criticism and ridicule of the newspaper for being overly tabloid. [14]

Former Minister of Health, Tore Tønne, committed suicide allegedly following Dagbladet's investigations over alleged economic improprieties committed after the conclusion of his term in the Norwegian cabinet. Dagbladet was criticized by the Norwegian Press Association. The paper reprinted the Danish newspaper Jyllands-Posten's 12 Muhammad Cartoons in 2005. [15]

In May 2011, Dagbladet lost a libel case in Oslo District Court against ambulance driver Erik Schjenken for printing factual errors about the Paramedics incident in Oslo 2007, and was ordered to pay a compensation of 1 million Nkr. In 2013, Dagbladet lost the appeal case in Borgarting Court of Appeal, but the legal ruling was slightly changed and the compensation reduced to 200,000 Nkr. [16] In May 2013, Dagbladet appealed the case to the Supreme Court of Norway. [17]

The newspaper encountered criticism over a cartoon published in November 2011 that equated the Holocaust with the situation in the Gaza Strip.[ citation needed ] In 2013, Abraham Cooper of the Simon Wiesenthal Center, Jewish communities, and human rights organizations claimed that a cartoon depicting the Jewish tradition of circumcision as barbaric was anti-semitic. [18] Editor of the culture-and-opinion sections in Dagbladet Geir Ramnefjell dismissed the criticism of the 2013 drawing, stating that it was an "innocent ridicule of religious practice and nothing more than that". [19] Dagbladet also defended the caricature in an editorial 3 June 2013. The Norwegian Centre Against Racism and the Mosaic community in Norway filed a complaint about the caricature to the Norwegian Press Complaints Commission, which did not find Dagbladet at fault. [20] [21]

Circulation

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening:

Dagbladet
Circulation of Dagbladet 1980–2016

See also

Related Research Articles

<i>Svenska Dagbladet</i> Swedish newspaper

Svenska Dagbladet, abbreviated SvD, is a daily newspaper published in Stockholm, Sweden.

<i>Verdens Gang</i> Norwegian daily newspaper

Verdens Gang, generally known under the abbreviation VG, is a Norwegian tabloid newspaper. In 2016, circulation numbers stood at 93,883, having declined from a peak circulation of 390,510 in 2002. VG is nevertheless the most read online newspaper in Norway, with about 2 million daily readers.

<i>Aftenposten</i> Norwegian newspaper

Aftenposten is Norway's largest printed newspaper by circulation. It is based in Oslo. It sold 211,769 copies in 2015 and estimated 1.2 million readers. It converted from broadsheet to compact format in March 2005. Aftenposten's online edition is at Aftenposten.no.

Print circulation is the average number of copies of a publication. The number of copies of a nonperiodical publication are usually called print run. Circulation is not always the same as copies sold, often called paid circulation, since some issues are distributed without cost to the reader. Readership figures are usually higher than circulation figures because of the assumption that a typical copy is read by more than one person.

<i>Aftonbladet</i> Swedish newspaper

Aftonbladet is a Swedish daily newspaper published in Stockholm, Sweden. It is one of the largest daily newspapers in the Nordic countries.

<i>The Courier-Mail</i> Daily tabloid newspaper in Brisbane, Australia

The Courier-Mail is an Australian newspaper published in Brisbane. Owned by News Corp Australia, it is published daily from Monday to Saturday in tabloid format. Its editorial offices are located at Bowen Hills, in Brisbane's inner northern suburbs, and it is printed at Murarrie, in Brisbane's eastern suburbs. It is available for purchase throughout Queensland, most regions of Northern New South Wales and parts of the Northern Territory.

Klassekampen is a Norwegian daily newspaper. It was founded and originally owned by the Workers' Communist Party (Norway).

<i>Expressen</i> Nationwide Swedish evening newspaper

Expressen is one of two nationwide evening newspapers in Sweden, the other being Aftonbladet. Expressen was founded in 1944; its symbol is a wasp and its slogans are "it stings" or "Expressen to your rescue".

Dagsavisen is a daily newspaper published in Oslo, Norway. The former party organ of the Norwegian Labour Party, the ties loosened over time from 1975 to 1999. After having been owned by an independent foundation for a few years, it is as of 2016 indirectly owned partly by Christian groups. It has borne several names, and was called Arbeiderbladet from 1923 to 1997.

Vårt Land is a daily newspaper published in Oslo. It has a nationwide target audience. Its average daily circulation in 2007 was 27,146, making it Norway's 23rd largest newspaper.

<i>Morgenbladet</i>

Morgenbladet is a Norwegian weekly, newspaper, covering politics, culture and science.

<i>Dagens Næringsliv</i>

Dagens Næringsliv, commonly known as DN, is a Norwegian newspaper specializing in business news. As of 2015, it is the third-largest newspaper in Norway. Amund Djuve has been the paper's editor-in-chief since 2000.

Finansavisen is a Norwegian business newspaper published by Hegnar Media in Oslo, Norway.

Drammens Tidende is a Norwegian Bokmål language newspaper published in Drammen, Norway.

<i>Agderposten</i>

Agderposten is a daily newspaper published in Arendal, Norway.

Hagbart Berner

Hagbart Emanuel Berner was a Norwegian lawyer, Liberal Party politician and newspaper editor. He was one of Norway's leading liberal progressives of his time. He represented the Liberal Party as a member of parliament from 1880 to 1888, as Auditor General of Norway from 1883 to 1898 and as Burgomaster of Christiania from 1892 to 1912. He was the first editor-in-chief of the liberal newspaper Dagbladet and the co-founder and first President of the Norwegian Association for Women's Rights. In 1882 he introduced the parliamentary act that admitted women to the university.

Brønnøysunds Avis is a local print and online newspaper published in Brønnøysund, Norway.

Autofil (Autophile) is a Norwegian car magazine that was launched in fall 2002. It is Norway's largest independent car magazine, with 11 regular issues a year plus four special issues. The magazine is based on an NRK TV program with the same name. The headquarters is in Oslo. Autofil was previously published by Se og Hør press, which has been part of Aller Media since 2013.

A-magasinet is a supplement to the Norwegian newspaper Aftenposten that is published every Friday. The supplement is published in a format of 210 by 278 millimeters, and it is therefore smaller than the daily newspaper, which is published in tabloid format. The supplement is printed at the press Hjemmet Mortensen Trykkeri and its number of pages has ranged from 68 to 84. Until 2001, the supplement was printed by the press Aktietrykkeriet in Fetsund.

As the capital of Norway, Oslo holds the headquarters of most national newspapers in Norway. On the other hand, there have been discussions on the lack of local newspapers covering the communities and day-to-day affairs of the boroughs of Oslo. At various times, there have been efforts to prop up local newspapers. The 1920s saw a wave of establishments which restricted themselves to covering specific outer boroughs of the former Aker municipality. The early 21st century saw several new borough-specific newspapers emerge, alongside some publications seeking to cover the politics of the city as a whole.

References

  1. "Dagbladets Stiftelse - Oslo - Roller og kunngjøringer". www.proff.no. Retrieved 7 April 2018.
  2. "Opplagstall". www.mediebedriftene.no. Retrieved 7 April 2018.[ permanent dead link ]
  3. "Top 10 online newspapers - Medianorway - facts about norwegian media - statisticsmenu - newspapers". medienorge. Retrieved 7 April 2018.
  4. Rolf Werenskjold (2008). "The Dailies in Revolt". Scandinavian Journal of History. 33 (4): 417–440. doi:10.1080/03468750802423094.
  5. Store norske leksikon, Dagbladet
  6. Joachim Joesten (Autumn 1942). "The Lights Went Out". The Virginia Quarterly Review. 18 (4): 551. JSTOR   26448498.
  7. "Media in Norway" (Guideline). Regjeringen. 31 August 1996. Retrieved 22 November 2014.
  8. TNS-Gallup.no
  9. Blink.dagbladet.no Archived 22 June 2013 at the Wayback Machine , Retrieved 21 June 2013
  10. Eric B. Utheim and Line Midtsjø (21 June 2013): Håper å få fortsette på Dagbladet-fronten (in Norwegian) E24, Retrieved 21 June 2013
  11. "Archived copy". Archived from the original on 8 April 2016. Retrieved 30 March 2016.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  12. Lars Bo Eriksen; Carina Ihlström (2000). "Evolution of the Web News Genre - The Slow Move Beyond the Print Metaphor" (PDF). Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved 29 December 2014.
  13. "Online Journalism Atlas: Norway". Online Journalism. 25 January 2008. Retrieved 13 January 2015.
  14. Christian Thorkildsen (7 November 2009) Berlinmurens bannemann Aftenposten.
  15. Jus.no - Den Norske Advokatforening Archived 5 March 2016 at the Wayback Machine
  16. Ingvild Bruaset (23 April 2013): Dagbladet vurderer å anke Schjenken-dom (in Norwegian) Aftenposten, Retrieved 1 June 2013
  17. Tommy H. Brakstad (24 May 2013): Dagbladet anker Schjenken-dommen Archived 3 July 2013 at archive.today (in Norwegian) NA24.no, Retrieved 1 June 2013
  18. Editorial (3 June 2013): Dagbladet and antisemitism Dagbladet, retrieved 12 June 2013
  19. John Solsvik (30 May 2013): Dette er blodmerking av jøder Archived 8 June 2013 at the Wayback Machine (in Norwegian) Dagen , Retrieved 1 June 2013
  20. Lise Marit Kalstad and Kjell Kvamme (10 June 2013): Klager «antisemittisk» tegneseriestripe inn for PFU Archived 13 June 2013 at the Wayback Machine (in Norwegian) Vårt Land, retrieved 12 June 2013
  21. Dagbladet-karikatur frikjent i PFU Dagen. 24 September 2013