The Sunday Times (Western Australia)

Last updated

The Sunday Times
Sundaytimesmasthead.png
Type Sunday newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Seven West Media
Founder(s) Frederick Vosper and Edward Ellis
EditorMichael Beach
FoundedDecember 19, 1897;123 years ago (1897-12-19)
Headquarters50 Hasler Road,
Osborne Park, Western Australia
City Perth, WA
Country Australia
Circulation 184,486(as of June 2016) [1]
Readership496,000
Sister newspapers The West Australian
ISSN 1442-9527
OCLC number 427972890
Website www.perthnow.com.au

The Sunday Times, owned by Seven West Media, is a tabloid Sunday newspaper printed in Perth and distributed throughout Western Australia. Founded as The West Australian Sunday Times, it was renamed The Sunday Times from 30 March 1902. [2]

Contents

Owned since 1955 by Rupert Murdoch's News Corp Australia and corporate predecessors, the newspaper and its website PerthNow, were sold to Seven West Media in 2016. [3] [4]

History

Established by Frederick Vosper and Edward Ellis in 1897, [5] [6] The Sunday Times became a vehicle for Vosper's harassment of C. Y. O'Connor and the Fremantle Harbour works, [7] the Goldfields Water Supply Scheme, [8] and Perth's deep sewerage project, [9] from 1898 until O'Connor's death by suicide in 1902. A subsequent government inquiry found no justification for Vosper's campaign against O'Connor.

The paper was purchased from Vosper's estate by James MacCallum Smith and Arthur Reid in 1901. In 1912 MacCallum Smith became sole proprietor and managing director, remaining in that role until 1935, as well as being a member of the Western Australian Legislative Assembly for 20 years. A. T. Chandler succeeded J. E. Webb as editor around 1920, and was an effective promoter of MacCallum Smith's secessionist views.

In 1935, a syndicate led by Jack Simons and including Victor Courtney and mining entrepreneur Claude de Bernales purchased Western Press Limited, the publisher of the paper, for £55,000. Simons was chairman and managing director until his death in 1949 when Courtney took control. [10] In 1955 Courtney sold Western Press to Rupert Murdoch's News Limited.

The 2016 sale to Kerry Stokes's Seven West Media was not opposed by the Australian Competition and Consumer Commission and included certain co-operative arrangements, including sharing of news content between SWM and News Corp, which will also handle Sunday Times and PerthNow advertising sales in Australia's eastern states. The two companies were already partners in Western Australia's Community Newspaper Group. [4] Under the sale agreement, printing and distribution of those 17 local papers and W.A. circulation of The Australian will be done by SWN's West Australian Newspapers.

Format and circulation

To counter decreasing demand for newspapers and competition from radio, television and internet news, The Sunday Times has made adaptations in style and presentation but remains a populist tabloid rather than a newspaper of record. Its statewide circulation and extensive advertising content make it probably the most profitable newspaper in Australia.

The paper's stated audited circulation was 282,585 in 2011, 257,330 in March 2013, and 184,012 in March 2016. [1]

In June 2006, The Sunday Times launched PerthNow, an online presentation of local news from News Limited. [11] As of March 2016, third-party web analytics provider Alexa, ranked Perthnow.com.au as the 233rd most visited website in Australia, [12] while SimilarWeb rated the site as the 32nd most visited news website in Australia. [13]

Editors

Recent editors have been Don Smith from 1987, Brian Crisp from 1999, Brett McCarthy from 2001, Sam Weir from June 2007, Christopher Dore from April 2012 and Rod Savage from June 2013. [14] [15] In November 2016, The position devolved to Michael Beach, a Walkley-Award-winning journalist and SWM senior editor. [4]

Competition-free status

Western Australia's diminutive population has not enjoyed a competitive Sunday newspaper since The Independent was bought out by News Limited in 1984 and wound up in May 1986.

Before 1990, Perth had competitive Saturday newspapers (Weekend News and Western Mail (1980–1988)), as well as weekday morning and afternoon dailies ( The West Australian and Daily News respectively). A small-circulation state edition of Murdoch's national daily The Australian is printed at The Sunday Times, targeting an elite readership group in a way which does not seriously impinge on the more demotic audience of The West Australian.

A joint venture between the two companies produces many suburban papers under the Community Newspapers banner. Independents that are not produced by the Sunday Times-West Australian include Echo Newspapers, Examiner Newspapers, Herald Newspapers (with Perth Voice), and Post Newspapers. [16]

2008 leak controversy

On 30 April 2008, members of the police fraud squad conducted a raid on the offices of The Sunday Times—an unusual event for Australian mainstream media—following a state government complaint that confidential cabinet information had been leaked to the paper. [17] [18] An upper-house select committee inquiry [19] subsequently found that no direction had been given to police by any minister, parliamentarian or staffer; and that "the police over-reacted in what should have been a routine search". [20] The committee's findings included criticism of the Western Australian Department of Premier and Cabinet and the Corruption and Crime Commission. It also recommended "that the Attorney General continue to pursue the introduction of shield laws for journalists". [21]

See also

Related Research Articles

Rupert Murdoch Australian-born American media mogul

Keith Rupert Murdoch is an Australian-born American media mogul. Through his company News Corp, he is the owner of hundreds of local, national, and international publishing outlets around the world, including in the UK, in Australia, in the US, book publisher HarperCollins, and the television broadcasting channels Sky News Australia and Fox News. He was also the owner of Sky, 21st Century Fox, and the now-defunct News of the World.

The West Australian, widely known as The West, is the only locally edited daily newspaper published in Perth, Western Australia, and is owned by Seven West Media (SWM), as is the state's other major newspaper, The Sunday Times. The West is the second-oldest continuously produced newspaper in Australia, having been published since 1833. The West tends to have conservative leanings, and has mostly supported the Liberal–National Party Coalition. It has Australia's largest share of market penetration of any newspaper in the country.

<i>The News</i> (Adelaide)

The News was an afternoon daily tabloid newspaper in the city of Adelaide, South Australia, that had its origins in 1869, and finally ceased circulation in 1992. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news.

TVW is a television station broadcasting in Perth, Western Australia, wholly owned by Seven West Media. It was the first television station in Western Australia, commencing broadcasting on 16 October 1959. It broadcasts a modulated 64-QAM signal of five DVB channels. The primary channel was available as a PAL-B modulated simulcast on VHF channel 7 at 182.25 MHz before being discontinued in the first half of 2013; it had been the station's primary signal since its inception. The TVW callsign stands for TV Western Australia.

News Corp Australia is one of Australia's largest media conglomerates, employing more than 8,000 staff nationwide and approximately 3,000 journalists. The group's interests span newspaper and magazine publishing, Internet, subscription television, market research, DVD and film distribution, and film and television production trading assets. News Pty Limited is the holding company of the group.

Paul Murray is a former working journalist and later editor of The West Australian newspaper who resigned and was later retained to write opinion articles for the same newspaper. Murray was the longest serving newspaper editor in Australia when he resigned in February 2000.

Blackboy Hill, Western Australia

Blackboy Hill was named after the Australian native "black boy" plants, Xanthorrhoea preissii, which dominated the site which is now absorbed into Greenmount, Western Australia.

TheMercury is a daily newspaper, published in Hobart, Tasmania, Australia, by Davies Brothers Pty Ltd, part of News Corp Australia and News Corp. The weekend issues of the paper are called Mercury on Saturday and Sunday Tasmanian. The current editor of TheMercury is Jenna Cairney.

James MacCallum Smith

James MacCallum Smith was an Australian politician, newspaper proprietor and stock breeder. He lobbied unsuccessfully for many years for the secession of Western Australia from the Federation of Australia.

Frederick Vosper Australian politician

Frederick Charles Burleigh Vosper was an Australian newspaper journalist and proprietor, and politician. He was well known for his ardent views and support of Australian republicanism, federalism and trade unionism.

WOW is an Australian television station licensed to WIN Television, serving regional and remote Western Australia. The station officially commenced transmissions on 26 March 1999 as the second commercial regional broadcaster in Western Australia, alongside former monopoly, Golden West Network (GWN7).

The Sunday Independent was a Western Australia weekly newspaper owned by mining entrepreneurs Lang Hancock and Peter Wright, printed and published in the Perth suburb of East Victoria Park.

The Daily News, historically a successor of The Inquirer and The Inquirer and Commercial News, was an afternoon daily English language newspaper published in Perth, Western Australia, from 1882 to 1990, though its origin is traceable from 1840.

John "Jack" Joseph Simons (also widely known and referred to as J. J. Simons and J. J. "Boss" Simons was an Australian businessman and politician, best known for establishing the Young Australia League.

Seven West Media

Seven West Media Limited is an ASX-listed media company and is Australia's largest diversified media business, with an extensive presence in broadcast television, print and online publishing.

Corryn Veronica Ann Rayney, née Da Silva, migrated to Australia with her Indian family in 1973 as refugees from Idi Amin's Uganda. Her death occurred on or about 7 August 2007, her body being discovered a week later in a clandestine grave in Kings Park, Perth, with no clearly established cause of death. Her husband Lloyd Rayney, a prominent barrister specialising in criminal prosecution, was charged with her murder but found not guilty after a trial before a judge only. The acquittal was unanimously upheld by a court of appeal in August 2013. The state's police commissioner and attorney general declined to acknowledge documented procedural mistakes, and refused to instigate a fresh search for the killers, leading to calls for a federal investigation into the matter.

The Mirror was a weekly broadsheet newspaper published from 1921 until 1956. It was the "scandal sheet" of its day, dealing with divorce cases and scandals.

The Coolgardie Miner was a weekly newspaper established in Coolgardie, Western Australia, at a time when Coolgardie was the prominent town in the goldfields region of Western Australia.

Gerry Georgatos, born in 1962, is a university researcher and academic and a social justice and human rights campaigner, who has campaigned for prison reform, as well as championing the rights of the impoverished and marginalised and the homeless.

The West Australian Netball League, also referred to as the WA Netball League, is a state netball league featuring teams from Western Australia. It is organised by Netball Western Australia. On a national level, the league is effectively a third level league, below Suncorp Super Netball and the Australian Netball League. It was originally known as the Gold Netball League. During the later 2000s and early 2010s, it was known as the Smarter than Smoking Netball League. Since 2019 it has been known as the Gold Industry Group WANL. Historically, the league's most successful team has been Southside Demons. During the 2010s the most successful team has been West Coast Warriors.

References

  1. 1 2 "Brands - Sunday Times and PerthNow".
  2. "The Sunday Times". The Sunday Times. Perth, WA. 30 March 1902. p. 1. Retrieved 8 November 2020.
  3. "Sunday Times sale to The West Australian owner Seven West Media receives ACCC approval". ABC News . Australian Broadcasting Corporation. 16 September 2016. Retrieved 3 February 2019.
  4. 1 2 3 SWM finalises purchase of The Sunday Times". The West Australian , 8 November 2016, page 3
  5. Ellis, Edward (19 December 1897). "Editorial". Sunday Times - A Journal for the People. Perth, WA. p. 1. Retrieved 7 November 2020.
  6. Byers, Karen (1993). "A paper for the people? : The Sunday Times 1897-1905". Research Online. Joondalup, WA: Edith Cowan University. p. 11. Retrieved 7 November 2020.
  7. "From Day to Day". West Australian Sunday Times. Perth, WA. 17 April 1898. p. 2. Retrieved 8 November 2020.
  8. "From Day to Day". West Australian Sunday Times. Perth, WA. 26 June 1898. p. 3. Retrieved 7 November 2020.
  9. "Deep Drainage for Perth". West Australian Sunday Times. Perth, WA. 17 December 1899. p. 4. Retrieved 8 November 2020.
  10. G. C. Bolton. "Courtney, Victor Desmond (1894–1970)". Australian Dictionary of Biography. Retrieved 14 October 2008.
  11. PerthNow website
  12. "perthnow.com.au Site Overview". Alexa. Retrieved 2 August 2015.
  13. "Perthnow.com.au Analytics". SimilarWeb. Retrieved 18 March 2016.
  14. The Australian (subscription required)
  15. Editorial contacts at Sunday Times
  16. Perth Suburban Newspapers Official combined website
  17. ABC News WA Police raid Sunday Times newspaper office 30 April 2008
  18. AAP report MPs to investigate raid on WA newspaper Sydney Morning Herald, 8 May 2008
  19. WA Legislative Council Select Committee into the Police Raid on the Sunday Times 7 August 2008
  20. ABC News Raid on The Sunday Times an 'over-reaction' 9 April 2009
  21. Report of Select Committee into the Police Raid on The Sunday Times 9 April 2009, at Parliament of Western Australia. Accessed 29 November 2013

Further reading