People's Journal

Last updated

People's Journal
People's Journal.jpg
TypeNewspaper
Format Tabloid
Owner(s)Journal Publications, Inc.
Editor-in-chiefAugusto Villanueva
FoundedOctober 1978
Political alignmentRight-wing, Conservative
LanguageEnglish
HeadquartersRailroad St. cor 19th and 20th Sts., South Port Area, Manila, Philippines 1018
Sister newspapersPeople's Tonight
Manila Standard
Website www.journal.com.ph

People's Journal is an English language daily tabloid newspaper [1] published by the Philippine Journalists Incorporated. Augusto "Gus" Villanueva, [2] [3] its current editor-in-chief, and Antonio Friginal [3] were founders of the company.

Contents

People's Journal, with its sister publications, tabloids People's Tonight and People's Taliba, magazines Women's Journal and Insider [4] and now-defunct broadsheet Times Journal, is part of one of the country's "biggest daily newspaper publication group." [5] People's Journal and People's Tonight were among the widest circulated daily tabloids. [1] [6]

History

Journal Publications, Inc., the publisher of the tabloid, is currently owned by the Romualdez family, through former Congressman Martin Romualdez, in which they also acquired the ownership of a broadsheet newspaper Manila Standard in 2010. [5]

Aside from People's Journal, Villanueva is also taking charge of publications People's Tonight (bilingual paper, in English and Tagalog, [1] launched in 1979), Taliba (its Tagalog counterpart, [7] launched in early 1980s), and Insider and Women’s Journal (launched upon re-acquisition in 2004, by that time, Times Journal already ceased its publication). [4]

Prior to the establishment in 1978, only newspapers owned by cronies were permitted by the government since most of them were shut down after Pres. Marcos declared nationwide martial law in September 1972. Former workers of the Philippines Herald, which was closed at that time, established the Philippine Journalists Inc. (PJI) [4] under the management of the late Benjamin Romualdez, former First Lady Imelda Marcos' younger brother. [8] PJI was allowed by the government to operate on October 21, 1972 [3] with its flagship paper, [4] Times Journal. [2]

Their headquarters was then located at the building now owned by The Philippine Star at Port Area, Manila. They later moved to the old Manila Chronicle building until their return in the Port Area (Times Journal Bldg., now Journal Bldg.) [9] in 1977 with the acquisition of a new printing press. [2]

Inspired by New York Post , it was on 1978 when People’s Journal was first launched as a broadsheet then, with Villanueva assigned as editor-in-chief and with the help of Vergel Santos, assigned as managing editor, and Friginal. Although with legitimacy, however, they were stopped by the Print Media Council due to lack of permit to print. Only with acquisition of permit, they were able to relaunch the paper a week later. [3]

In the early 1980s, it increased its popularity with the feature of the comics of Carlo Caparas. [3]

After the end of administration of Pres. Marcos, in 1986, all PJI's shares were sequestered by the Presidential Commission on Good Government for the suspicions of ownership and being part of the ill-gotten wealth. This resulted to decrease of its sales and circulation since it focuses on government-related events. Majority of these were ordered by the Supreme Court to be released in 1991. The company was later returned to the owner's associates in 2004. [3] [4] [8]

See also

Related Research Articles

Tabloid (newspaper format) Type of newspaper format

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

<i>Philippine Daily Inquirer</i>

The Philippine Daily Inquirer, popularly known as the Inquirer, is an English-language newspaper in the Philippines.

Kilusang Bagong Lipunan Political party in the Philippines

The New Society Movement, formerly named the New Society Movement of United Nationalists, Liberals, et cetera, is a conservative political party in the Philippines. It was formed in 1978 as an umbrella coalition of parties supporting then-President Ferdinand E. Marcos for the Interim Batasang Pambansa and was his political vehicle during his regime. It was reorganized as a political party in 1986.

Amado V. Hernandez

Amado Vera Hernandez, commonly known as Amado V. Hernandez, was a Filipino writer and labor leader who was known for his criticism of social injustices in the Philippines and was later imprisoned for his involvement in the communist movement. He was the central figure in a landmark legal case that took 13 years to settle.

<i>Manila Bulletin</i>

The Manila Bulletin, is the Philippines' largest English language broadsheet newspaper by circulation. Founded in 1900, it is the second oldest newspaper published in the Philippines and the second oldest English newspaper in the Far East. It bills itself as "The Nation's Leading Newspaper", which is its official slogan.

<i>Inquirer Compact</i>

The Inquirer Compact was a newspaper in the Philippines published in the compact format. Published by the Philippine Daily Inquirer, it was the first attempt by a major Philippine broadsheet newspaper to launch a smaller compact edition which was not a tabloid. Although the newspaper was launched on November 14, 2005, it debuted during the Philippine Ad Congress held two weeks later on November 27 in Cebu City.

<i>Manila Standard</i>

The Manila Standard is a broadsheet newspaper in the Philippines. as of 2017, it is owned by the Romualdez family. The Romualdezes, through incumbent House Majority Leader Rep. Martin Romualdez, also own Journal Publications, Inc., the owner of tabloid papers People's Journal and People's Tonight.

Eugenia Apostol Filipino publisher

Eugenia "Eggie" Apostol is a Filipino publisher who played pivotal roles in the peaceful overthrow of two Philippine presidents: Ferdinand Marcos in 1986 and Joseph Estrada in 2001. She was awarded the 2006 Ramon Magsaysay Award for Journalism, Literature & Creative Communication Arts.

<i>The Philippine Star</i> Philippine newspaper

The Philippine Star is an English-language print and digital newspaper in the Philippines and the flagship brand of the PhilStar Media Group. First published on 28 July 1986 by veteran journalists Betty Go-Belmonte, Max Soliven and Art Borjal, it is one of several Philippine newspapers founded after the 1986 People Power Revolution.

Philippine News Agency (PNA) is the official news agency of the Philippine government. PNA is under supervision and control of the News and Information Bureau, an attached agency of the Presidential Communications Operations Office. It was established on March 1, 1973 by then President Ferdinand Marcos, and currently has its headquarters in Quezon City.

<i>Pilipino Star Ngayon</i>

Pilipino Star Ngayon, self-styled as Pilipino Star NGAYON and first known as Ang Pilipino Ngayon, is the leading tabloid newspaper of daily nationwide circulation in the Philippines. It is written and published in Filipino, the national language of the Philippines. The tabloid newspaper is owned and operated by PhilStar Daily, Inc., under its subsidiary, Pilipino Star NGAYON, Inc.

<i>Malaya</i> (newspaper)

Malaya, originally named Ang Pahayagang Malaya is a broadsheet newspaper in the Philippines, headquartered at Intramuros, Manila and owned by People's Independent Media Inc. The newspaper is known for being one of the publications that fought against the presidency of Ferdinand Marcos.

<i>Chinese Commercial News</i>

The Chinese Commercial News, colloquially called the Commercial News or Siong Po, is a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Chinese language. Although it is not the Philippines' first Chinese-language newspaper, it is the Philippines' oldest existing Chinese-language newspaper, and the country's third-oldest existing newspaper overall.

Billie Mary "Betty" Velasco Go-Belmonte was a Filipina journalist and newspaper publisher. She established the STAR Group of Publications which publishes the national newspaper, The Philippine STAR and The Freeman, the tabloids Pilipino Star Ngayon, Pang-Masa, and Banat, as well as the magazines Starweek, People Asia, and The Fookien Times Yearbook.

Martin Romualdez

Ferdinand Martin Gomez Romualdez is a Filipino businessman, lawyer, and politician serving as the House Majority Leader since 2019. He is concurrently serving as the Representative for the 1st district of Leyte, a position he previously held from 2007 to 2016. He unsuccessfully ran for senator in the 2016 elections. Romualdez owns newspaper companies Manila Standard and the Journal Group of Publications, and mass media firm Philippine Collective Media Corporation. He is also the National President of the Lakas-Christian Muslim Democrats political party.

Inquirer Bandera is a daily Taglish tabloid newspaper based in Metro Manila, Philippines. It is published by the Inquirer Publications, Inc with editorial and business offices located at the Media Resources Plaza Building, Mola cor. Pasong Tirad Streets, La Paz, Makati.

Chit Estella

Lourdes "Chit" Panganiban Estella-Simbulan was a Filipino journalist and professor, known for her critical writings on government repression, abuse, corruption and human rights violations.

This timeline of the presidency of Ferdinand Marcos in the Philippines covers three periods of Philippine history in which Marcos wielded political control. First, it covers the period of Marcos' first two terms—1965 to 1969 and 1969 to 1972—under the 1935 Constitution, as well as the antecedent events which brought Marcos to political power. Second, it covers the period in which Proclamation 1081, which put the entirety of the Philippines under Martial Law, was in force—from September 1972 to January 1981. Lastly, it covers the entirety of the period described as the "Fourth Republic," where the Philippines was governed by the 1973 Marcos Constitution after the formal lifting of Proclamation No. 1081.

<i>Philippines Daily Express</i>

The Philippines Daily Express, commonly known as Daily Express, was a daily newspaper in the Philippines. It was better known for circulating news articles related to then-President Ferdinand Marcos during the time of his regime. Its Sunday edition was known as Philippines Sunday Express.

References

  1. 1 2 3 "The Tale of The Tabloid". CMFR . Nov 7, 2006. Retrieved Jun 9, 2018.
  2. 1 2 3 "Marcos and the Press". CMFR . Sep 1, 2007. Retrieved Mar 3, 2018.
  3. 1 2 3 4 5 6 "People's Journal Newspaper" (with interviews to key persons). Retrieved June 9, 2018.
  4. 1 2 3 4 5 "People's Tonight" (with interviews to key persons). Retrieved June 9, 2018.
  5. 1 2 "Razon sells Manila Standard Today to Romualdez group". The Philippine Star . Apr 16, 2010. Retrieved Mar 7, 2018.
  6. Kirk, Donald (1998). Business Guide to the Philippines. Singapore: Butterworth-Heinemann Asia. p. 210. ISBN   981-00-70810.
  7. "Philippine Daily Newspapers" . Retrieved Mar 3, 2018.
  8. 1 2 "Philippine Journalists Incorporated". Media Ownership Monitor. Retrieved Mar 3, 2018.
  9. Nolan, James (1996). Philippines Business: The Portable Encyclopedia for Doing Business with the Philippines. California, USA: World Trade Press. p. 325. ISBN   1-885073-08-9.