Time, Inc. v. Hill

Last updated
Time, Inc. v. Hill
Seal of the United States Supreme Court.svg
Argued April 27, 1966
Decided January 9, 1967
Full case nameTime, Inc. v. James J. Hill
Citations385 U.S. 374 ( more )
87 S. Ct. 534; 17 L. Ed. 2d 456; 1967 U.S. LEXIS 2991
Argument Oral argument
Reargument Reargument
Opinion announcement Opinion announcement
Case history
PriorNew York Court of Appeals: 15 N.Y.2d 986, 207 N.E.2d 604, 260 N.Y.S. 7.
New York Supreme Court, Appellate Division: 204 N.Y.S. 286.
"Erroneous statements about a matter of public interest ... are inevitable, and, if innocent or merely negligent, must be protected if 'freedoms of expression are to have the breathing space' that they 'need to survive.'"
Court membership
Chief Justice
Earl Warren
Associate Justices
Hugo Black  · William O. Douglas
Tom C. Clark  · John M. Harlan II
William J. Brennan Jr.  · Potter Stewart
Byron White  · Abe Fortas
Case opinions
MajorityBrennan, joined by Black, Douglas, Stewart, White
ConcurrenceBlack, joined by Douglas
DissentFortas, joined by Warren, Clark
Laws applied
U.S. Const. amend. I

Time, Inc. v. Hill, 385 U.S. 374 (1967), is a United States Supreme Court case involving issues of privacy in balance with the First Amendment to the United States Constitution and principles of freedom of speech. [1]



James Hill and his wife lived in Whitemarsh Township, Pennsylvania, with their five children in 1952, when they were taken hostage in their own house by three escaped convicts. [2] [3] During the ordeal, the family members were treated with dignity by the hostage-takers. [2] [4] The family members were held hostage for 19 hours. [3] The three criminals were apprehended after leaving the Hills' home, and the incident received significant media attention. [2] Mrs. Hill did not appreciate the media focus, and the family relocated to Connecticut in order to seek out a lifestyle out of the limelight. [2]

Logo of Life magazine LIFE magazine logo.svg
Logo of Life magazine

Joseph Hayes wrote a novel published in 1953 called The Desperate Hours , which was influenced by the Hill family's ordeal. [3] The novel by Hayes went on to become a bestseller. [5] In 1954, the Broadway theatre production of the play The Desperate Hours debuted, which depicted a hostage incident similar to that experienced by the Hill family. [2] [3] However, in The Desperate Hours, the scenario was changed from the Hills' actual experiences, to a fictional portrayal of a family victimized by threats of sexual abuse and other violent acts. [2] [4] The setting for the play was Indianapolis, Indiana. [2]

Life magazine published an article on the debut of The Desperate Hours on Broadway, and included pictures of the actors in the prior residence of the Hills in the Whitemarsh suburb of Philadelphia, Pennsylvania. [2] [3] In the article, The Desperate Hours was characterized as a "reenactment" of the ordeal experienced by the Hill family. [2] [4] The Life magazine piece wrote that the photographed actors from the play were pictured in "the actual house where the Hills were besieged". [5] Mrs. Hill experienced a mental breakdown after the piece was published, and James Hill stated he was unable to comprehend why the magazine did not fact check the article through communication with the family. [2]

Prior litigation

James Hill filed suit in New York against the magazine's publisher, Time, Inc. [2] The suit asserted Life had violated privacy law in the state, by conflating the Hill family with fictional events which had not actually occurred. [2] [4] The legal argument drew upon the notion of false light as related to privacy law. [6] After an initial ruling against Life magazine, the New York Supreme Court, Appellate Division remanded the case for a new trial. [3] After litigation through the court system in New York, a decision was found in favor of the plaintiff, with damages awarded of US$30,000. [6] [4]

Supreme Court


Richard Nixon argued the Hill position before the Supreme Court. Richard M. Nixon, ca. 1935 - 1982 - NARA - 530679.jpg
Richard Nixon argued the Hill position before the Supreme Court.

Time, Inc. appealed the matter to the U.S. Supreme Court, where the Hill family position was argued by former Vice President Richard Nixon, who was elected president two years later. [6]

The position of Life magazine was argued before the Court by attorney Harold Medina Jr., son of U.S. federal judge Harold Medina. In his opening argument, he asserted that the privacy law in question in New York was unconstitutional, due to its broadness and for punitively impacting the press for publishing factual information. [7] As a secondary argument, Medina put forth the notion that the prior ruling in the case was inappropriate because the jury was allowed to determine liability of Life based on the inaccuracy of the article, while neglecting to take into account whether or not the act by the magazine was reckless or willful. [8] He put forth the potential for a lawsuit against the press for a simple unintentional error, "It comes down to if you treat it on a mistake basis, on truth or falsity, what has happened to the law of libel? You don't need the law of libel any more and the safeguards. It is much easier to sue for violation of your right of privacy. But all the defenses that have been set up in the libel law disappear." [8]

Regarding his preparation for the case, Nixon remarked to The New York Times journalist Fred Graham, "I locked myself up in my office for two weeks. No phone calls. No interruptions. It takes a tremendous amount of concentration." [5] Graham later wrote of Nixon's argumentation, "Whatever the peculiarities of Nixon's preparation, his performance before the Court proved sound and workman-like, well within the bounds of effective oral advocacy." [7] Nixon argued that a fictional account is not newsworthy, and therefore freedom of the press is not impacted by the privacy law. [9] His essential premise put forth the notion that the "fictionalization" aspect of privacy law did not harm freedom of expression. [9]

Unpublished draft opinion

In his 1985 book The Unpublished Opinions of the Warren Court, author Bernard Schwartz revealed that an initial conference had resulted in votes of 6 to 3 to affirm the judgment in favor of the Hill family. [6] [10] Justice Abe Fortas wrote a draft opinion, but it was not published by the Court. [11] [6] [10]

Justice Abe Fortas wrote an unpublished initial draft opinion of the Court in the case. SCOTUS Justice Abe Fortas.jpeg
Justice Abe Fortas wrote an unpublished initial draft opinion of the Court in the case.

After the 1985 publication of Schwartz's book revealed the initial draft opinion of the Court in the case, [6] [10] former President Richard Nixon requested his prior White House Counsel Leonard Garment to investigate the matter. [12] Garment had previously worked with Nixon as his legal partner, and assisted him during the Time, Inc. v. Hill case. [12] Garment contributed an article to The New Yorker which reported on the research undertaken by Nixon before each of the arguments in the case. [13] [14] He recounted Nixon's response after hearing of the verdict of the Court, "I always knew I wouldn't be permitted to win a big appeal against the press." [13] [14] Garment emphasized a comment from the dissent opinion written by Justice Harlan, which warned undesired media attention imparted "severe risk of irremediable harm ... [to] individuals exposed to it and powerless to protect themselves against it." [13] [14]

Following the first argument before the Court, justices changed their opinions about the matter, and Justice Hugo Black wrote in a memo to his fellow justices, "After mature reflection, I am unable to recall any prior case in this Court that offers a greater threat to freedom of speech and press than this one does." [15] Justice Black emphasized that though the media makes mistakes at times in its reporting, requiring press organizations to pay out for claims which were not libel related to inaccuracies which did not hurt individuals' reputation, would engender a situation of self-censorship. [16] A subsequent argument was ordered, and the majority opinion shifted since the initial draft opinion. [15]


A second argument before the Court took place in October 1966. [17] Medina requested the Court declare the privacy law in question unconstitutional, because, "[i]n this field of privacy, I merely suggest that when it is nondefamatory and when you are talking about a public fact, we should have the protection that the fellow who comes in to sue us must prove both falsity and knowledge of falsity, or recklessness, and that this is a minimum, because, mind you, this article here, the dissent in the appellate division, found it was an informative presentation of legitimate news." [17]

In his reply to Medina's argumentation, Nixon stated, "It is our contention that in this case it was argued by the plaintiff, it was established by the evidence, it was charged by the court, it was found by the jury, and it was held by the courts of New York in their appeals courts, that Life magazine lied, and that Life magazine knew that it lied. That is the proposition that I content for here." [17]

However, the trial judge in the initial case did not provide the jury with an instruction that it had to provide an opinion of recklessness or willful inaccuracy on the part of Life magazine in order to yield a decision in favor of the plaintiff. [17] Medina concluded the reargument period by emphasizing his view that in case it was determined by the Court that evidence showed the Life magazine staff was aware of the inaccuracy of the article in question, this lack of jury instruction was crucial. [17] Medina said that due to this failure to inform the jury of a requirement to find willful inaccuracy on the part of Life magazine, "I still think I am entitled to win." [17]


Justice William J. Brennan, Jr. wrote the opinion of the Court. US Supreme Court Justice William Brennan - 1976 official portrait.jpg
Justice William J. Brennan, Jr. wrote the opinion of the Court.

In January 1967, the Court determined in a 5-4 decision in favor of Time, Inc. [16] Justice William J. Brennan, Jr. wrote the opinion of the Court. [16] Justice Brennan had previously written the majority opinion in the case of New York Times Co. v. Sullivan in 1964; that case ruled individual officials who were publicly known were not able to obtain claims for inaccurate media coverage except in the case of reckless or willful reporting of said inaccuracies. [16] In this case, Justice Brennan utilized a similar test to the matter at hand. [16] He permitted that Life could have a fresh trial where it could be determined whether or not the magazine's reporting was reckless or willfully inaccurate. [16] Justice Brennan wrote about the balance between freedom of speech and exposure to public view:

The guarantees for speech and press are not the preserve of political expression or comment upon public affairs, essential as those are to healthy government. One need only pick up any newspaper or magazine to comprehend the vast range of published matter which exposes persons to public view, both private citizens and public officials. Exposure of the self to others in varying degrees is a concomitant of life in a civilized community. The risk of this exposure is an essential incident of life in a society which places a primary value on freedom of speech and press. [16]

The majority opinion held that states cannot judge in favor of plaintiffs "to redress false reports of matters of public interest in the absence of proof that the defendant published the report with knowledge of its falsity or reckless disregard of the truth". [4] This decision had the impact of elaborating on the "actual malice" standard of the Court's prior holding in New York Times Co. v. Sullivan , to also include cases involving false light. [4] Although the Court reversed a judgment for compensatory damages, it recognized a clear right not to be spoken about. [18]

A dissent written by Justice Fortas was joined by Justice Tom C. Clark as well as Chief Justice Earl Warren. [12] In addition to Justice Fortas, Justice John Marshall Harlan II wrote another dissent. [12] Justice Harlan observed that as Hill was not a public individual, he was unable to obtain significant viewership for a potential response. [12] He pointed out that this created a problem of "unchallengable untruth", and stated a necessity would have been to request Hill prove negligence on the part of Life magazine's editorship in their falsehoods, as opposed to the more stringent test of proving that the inaccuracy was actually reckless or willful. [12]


In his book Freedom for the Thought That We Hate: A Biography of the First Amendment , author Anthony Lewis examined the case, and noted, "Using someone's likeness without permission has developed as one of the four branches of privacy law. A second is false light privacy, exemplified by the Hill case: putting someone in a false light by, for example, fictionalizing a story about him or her." [13]

Authors Lyrissa Barnett Lidsky and R. George Wright write in their book Freedom of the Press: A Reference Guide to the United States Constitution, "... the Supreme Court requires proof of falsity and fault in all defamation cases involving matters of public concern, although the requisite fault depends on the status of the plaintiff. If plaintiffs were able to avoid these requirements simply by choosing to sue for false light rather than defamation, it would encourage an 'end run' around the First Amendment. The United States Supreme Court foresaw and partially prevented this problem in its first false light case, Time, Inc. v. Hill." [4] Regarding the rationale of the decision by the Supreme Court in the case, the authors noted, "The Court's reasoning was parallel to the reasoning being developed in defamation cases: Errors are inevitable in free debate on matters of public interest, and the press must have breathing space to protect it from liability for such 'inevitable' errors." [4]

Writing as a contributor to A Good Quarrel: America's Top Legal Reporters Share Stories from Inside the Supreme Court, Fred Graham commented on the positions of Time, Inc. in its argumentation before the Court. [8] Graham noted, "Underlying both defenses was the argument that if this judgment was not unconstitutional, then persons who feel they have been defamed can perform an end run around the defenses established in New York Times v. Sullivan by suing for a violation of privacy." [8]

See also


  1. Lewis 2007, p. 62.
  2. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Lewis 2007, p. 63.
  3. 1 2 3 4 5 6 Graham 2009, p. 169.
  4. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Lidsky & Wright 2004, p. 99.
  5. 1 2 3 Graham 2009, p. 171.
  6. 1 2 3 4 5 6 Lewis 2007, p. 64.
  7. 1 2 Graham 2009, p. 172.
  8. 1 2 3 4 Graham 2009, p. 173.
  9. 1 2 Graham 2009, p. 175.
  10. 1 2 3 Schwartz 1985, pp. 251, 272.
  11. Lewis 2007, pp. 6465.
  12. 1 2 3 4 5 6 Lewis 2007, p. 67.
  13. 1 2 3 4 Lewis 2007, p. 68.
  14. 1 2 3 Garment 1989, p. 90.
  15. 1 2 Lewis 2007, p. 65.
  16. 1 2 3 4 5 6 7 Lewis 2007, p. 66.
  17. 1 2 3 4 5 6 Graham 2009, p. 177.
  18. Haiman, F. S. (1973). "Speech v. Privacy: Is There Right Not to be Spoken to". Northwestern University Law Review. 67 (2): 153–199. Retrieved 2016-01-18.

Related Research Articles

First Amendment to the United States Constitution 1791 amendment limiting government restriction of civil rights

The First Amendment to the United States Constitution prevents the government from making laws which regulate an establishment of religion, or that would prohibit the free exercise of religion, or abridge the freedom of speech, the freedom of the press, the freedom of assembly, or the right to petition the government for redress of grievances. It was adopted on December 15, 1791, as one of the ten amendments that constitute the Bill of Rights.

Eldred v. Ashcroft, 537 U.S. 186 (2003), was a decision by the Supreme Court of the United States upholding the constitutionality of the 1998 Sonny Bono Copyright Term Extension Act (CTEA). The practical result of this was to prevent a number of works from entering the public domain in 1998 and following years, as would have occurred under the Copyright Act of 1976. Materials which the plaintiffs had worked with and were ready to republish were now unavailable due to copyright restrictions.

Roe v. Wade, 410 U.S. 113 (1973), was a landmark decision of the U.S. Supreme Court in which the Court ruled that the Constitution of the United States protects a pregnant woman's liberty to choose to have an abortion without excessive government restriction. It struck down many U.S. federal and state abortion laws, and prompted an ongoing national debate in the United States about whether and to what extent abortion should be legal, who should decide the legality of abortion, what methods the Supreme Court should use in constitutional adjudication, and what the role of religious and moral views in the political sphere should be. Roe v. Wade reshaped American politics, dividing much of the United States into abortion rights and anti-abortion movements, while activating grassroots movements on both sides.

Schenck v. United States, 249 U.S. 47 (1919), was a landmark decision of the US Supreme Court concerning enforcement of the Espionage Act of 1917 during World War I. A unanimous Supreme Court, in an opinion by Justice Oliver Wendell Holmes Jr., concluded that defendants who distributed flyers to draft-age men urging resistance to induction could be convicted of an attempt to obstruct the draft, a criminal offense. The First Amendment did not alter the well-established law in cases where the attempt was made through expressions that would be protected in other circumstances. In this opinion, Holmes said that expressions which in the circumstances were intended to result in a crime, and posed a "clear and present danger" of succeeding, could be punished.

Griswold v. Connecticut, 381 U.S. 479 (1965), was a landmark decision of the US Supreme Court in which the Court ruled that the Constitution of the United States protects the liberty of married couples to buy and use contraceptives without government restriction. The case involved a Connecticut "Comstock law" that prohibited any person from using "any drug, medicinal article or instrument for the purpose of preventing conception". The court held that the statute was unconstitutional, and that "the clear effect of [the Connecticut law ...] is to deny disadvantaged citizens ... access to medical assistance and up-to-date information in respect to proper methods of birth control." By a vote of 7–2, the Supreme Court invalidated the law on the grounds that it violated the "right to marital privacy", establishing the basis for the right to privacy with respect to intimate practices. This and other cases view the right to privacy as a right to "protect[ion] from governmental intrusion".

Hustler Magazine, Inc. v. Falwell, 485 U.S. 46 (1988), was a landmark decision of the United States Supreme Court ruling that the First and Fourteenth Amendments prohibit public figures from recovering damages for the tort of intentional infliction of emotional distress (IIED), if the emotional distress was caused by a caricature, parody, or satire of the public figure that a reasonable person would not have interpreted as factual.

<i>Hill v Church of Scientology of Toronto</i> Supreme Court of Canada case

Hill v Church of Scientology of Toronto February 20, 1995- July 20, 1995. 2 S.C.R. 1130 was a libel case against the Church of Scientology, in which the Supreme Court of Canada interpreted Ontario's libel law in relation to the Canadian Charter of Rights and Freedoms.

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), was a landmark decision of the U.S. Supreme Court ruling that the freedom of speech protections in the First Amendment to the U.S. Constitution restrict the ability of American public officials to sue for defamation. Specifically, it held that if a plaintiff in a defamation lawsuit is a public official or person running for public office, not only must he or she prove the normal elements of defamation—publication of a false defamatory statement to a third party—he or she must also prove that the statement was made with "actual malice", meaning that the defendant either knew the statement was false or recklessly disregarded whether or not it was true.

Doe v. Chao, 540 U.S. 614 (2004), is a decision by the United States Supreme Court that interpreted the statutory damages provision of the Privacy Act of 1974.

In US law, false light is a tort concerning privacy that is similar to the tort of defamation. The privacy laws in the United States include a non-public person's right to protection from publicity which puts the person in a false light to the public. That right is balanced against the First Amendment right of free speech.

Nebraska Press Association v. Stuart, 427 U.S. 539 (1976), was a landmark Supreme Court of the United States decision in which the Court held unconstitutional prior restraints on media coverage during criminal trials.

Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976), was a U.S. Supreme Court case concerning defamation suits against public figures.

Snyder v. Phelps, 562 U.S. 443 (2011), was a landmark decision of the US Supreme Court ruling that speech on a matter of public concern, on a public street, cannot be the basis of liability for a tort of emotional distress, even in the circumstances that the speech is viewed or interpreted as "offensive" or "outrageous".

Philadelphia Newspapers v. Hepps, 475 U.S. 767 (1986), is a United States Supreme Court case decided April 21, 1986.

Sorrell v. IMS Health Inc., 564 U.S. 552 (2011), is a United States Supreme Court case in which the Court held that a Vermont statute that restricted the sale, disclosure, and use of records that revealed the prescribing practices of individual doctors violated the First Amendment.

In United States constitutional law, false statements of fact are statements of fact that are false. Such statements are not always protected by the First Amendment. This is usually due to laws against defamation, that is making statements that harm the reputation of another. In those cases, freedom of speech comes into conflict with the right to privacy. Because it is almost impossible for someone to be absolutely sure that what they say is true, a party who makes a false claim isn't always liable. Whether such speech is protected depends on the situation. The standards of such protection have evolved over time from a body of Supreme Court rulings.

<i>Freedom for the Thought That We Hate</i> 2007 non-fiction book

Freedom for the Thought That We Hate: A Biography of the First Amendment is a 2007 non-fiction book by journalist Anthony Lewis about freedom of speech, freedom of the press, freedom of thought, and the First Amendment to the United States Constitution. The book starts by quoting the First Amendment, which prohibits the U.S. Congress from creating legislation which limits free speech or freedom of the press. Lewis traces the evolution of civil liberties in the U.S. through key historical events. He provides an overview of important free speech case law, including U.S. Supreme Court opinions in Schenck v. United States (1919), Whitney v. California (1927), United States v. Schwimmer (1929), New York Times Co. v. Sullivan (1964), and New York Times Co. v. United States (1971).

Spokeo, Inc. v. Robins, 578 U.S. 330 (2016), was a United States Supreme Court case in which the Court vacated and remanded a ruling by United States Court of Appeals for the Ninth Circuit on the basis that the Ninth Circuit had not properly determined whether the plaintiff has suffered an "injury-in-fact" when analyzing whether he had standing to bring his case in federal court. The Court did not discuss whether "the Ninth Circuit’s ultimate conclusion — that Robins adequately alleged an injury in fact — was correct."

Richmond Newspapers Inc. v. Virginia, 448 U.S. 555 (1980), is a United States Supreme Court case involving issues of privacy in correspondence with the First Amendment to the United States Constitution, the freedom of the press, the Sixth Amendment to the United States Constitution and the Fourteenth Amendment to the United States Constitution. After a murder case ended in three mistrials, the judge closed the fourth trial to the public and the press. On appeal, the Supreme Court ruled the closing to be in violation of the First Amendment and Fourteenth Amendment asserting that the First Amendment implicitly guarantees the press access to public trials.

Romag Fasteners, Inc. v. Fossil, Inc., 590 U.S. ___ (2020), was a United States Supreme Court case related to trademark law under the Lanham Act. In the 9-0 decision on judgement, the Court ruled that a plaintiff in a trademark infringement lawsuit is not required to demonstrate that the defendant willfully infringed on their trademark to claim lost profit damages.


Further reading