Subscription television in Australia

Last updated

Subscription television in Australia consists of a dominant cable and satellite television provider Foxtel, with several smaller cable and satellite service providers operating in limited geographic areas. Other providers of Internet television in Australia offer free content or pay-per-view, but do not offer a subscription service.

Contents

In 2012, only about 28% of Australian homes had a pay TV subscription, which is one of the lowest subscriber rates in the developed world. [1] However, this rate is expected to rise from new delivery methods IPTV and streaming television services. [2]

History

Galaxy was the first provider of subscription television in Australia, launching a MMDS service on 26 January 1995. [3] Originally Premier Sports Network was the only local channel to be fully operational, with Showtime and Encore launching in March. [4] They were later joined in April by TV1, Arena, Max, Red and Quest. [5] [6] A satellite service was launched later in the year.

Optus Vision and Austar launched their cable services on 19 September followed by Foxtel on 22 October. [7] [8]

Northgate Communications launched their service on 13 March 1997. [9] It was later acquired by Neighbourhood Cable. [10]

Galaxy was closed on 20 May 1998. [11] Two weeks later Foxtel significantly boosted its customer base by acquiring Galaxy subscribers from the liquidator of Australis Media and immediately commenced supplying programming to Galaxy's subscribers on an interim basis. [12] In February 1999 Foxtel began offering its own satellite service to new customers. [13]

Following the collapse, ECTV quickly signed a deal with Optus Vision. [14] Less than two months later, it was acquired by Austar, along with its stake in XYZ. [15] Austar replaced the ECTV packages with their own in September. [16]

TransTV launched in 2001, beginning with VoD followed later by linear channels. [17] [18]

UBI World TV launched in 2004. Also in 2004, TV PLUS launched its Ethnic platforms catering for Balkans, Russians and other Eastern European communities. Foxtel and Austar both launched their digital offerings in 2004, with a total of 130 channels. The following year, Foxtel introduces their Foxtel iQ personal video recorder. [19]

SelecTV launched on 12 April 2006. [20] It ceased its English programming in late 2010. [21]

Neighbourhood Cable with its hybrid fibre coaxial (HFC) cable networks in three Victorian regional cities of Mildura, Ballarat and Geelong was acquired by TransACT at the end of 2007. [22] In November 2011, TransACT was acquired by iiNet Limited, which in 2015 itself became a subsidiary of TPG. [23]

Foxtel commenced their HD service in February 2009.

Fetch TV entered the market in 2010 with a subscription service over a few ADSL2+ networks.

Channels available

Almost all channels which currently or previously operated in Australia were available through Foxtel and Austar, being the dominant player in the market. However, some smaller competitors offer a subset of channels which are exclusive or unavailable on Foxtel services.

The majority of channels not available through Foxtel are non-English language channels. UBI World TV offers a number of ethnic satellite TV and radio channels nationwide, and other companies offer some channels via satellite, and some channels are available over the internet.

Delivery

Satellite

HFC Cable

IPTV / Internet Television

Defunct Services

See also

Related Research Articles

Foxtel Australian pay television company

Foxtel Management Pty Limited is an Australian pay television company, operating in cable television, direct broadcast satellite television, and IPTV streaming services. It was formed in 1995 through a joint venture established between News Corporation and Telstra, with News Corp being the 65% and Telstra the 35% shareholders respectively. It shares many features with the Sky service in the United Kingdom, including iQ, the electronic program guide, a similar remote control, and Red Button Active.

Optus Television is the cable television division of Australian telecommunications company Optus.

MTV (Australia and New Zealand) entertainment television channel

MTV is a 24-hour general entertainment channel specialising in music and youth culture programming which serves Australia and New Zealand. It is operated by parent company ViacomCBS International Media Networks headquartered in London with a local office in Sydney.

Austar

Austar was an Australian telecommunications company. Its main business activity was subscription television but it has also been involved with internet access and mobile phones. It was founded in 1995 under the name Community Entertainment Television (CETV).

FashionTV television channel

FashionTV is an international fashion and lifestyle broadcasting television channel. Founded in France in 1997, by its Polish-born president Michel Adam Lisowski, FashionTV is a widely distributed satellite channels in the world with 31 satellite and 2,000 cable systems. As of 2014, it had 400 million viewers around the world, including 80 million in Arab countries.

Showtime Movie Channels

Showtime Movie Channels was an Australian pay-TV movie service, available on the Foxtel, Optus and Austar TV platforms. The service consisted of five original channels, three HD simulcasts and two timeshift channels. It was owned and operated by the Premium Movie Partnership (PMP), a joint venture in which Sony Pictures Entertainment, NBCUniversal, Viacom, News Corporation and Liberty Global had equal shares. Foxtel took over managing and producing the Showtime channels as of 31 October 2012, with it purchasing assets of the PMP. On 9 December 2012, it was announced that Movie Network and Showtime would be replaced with a new line-up of Foxtel branded movie channels to be named Foxtel Movies

C7 Sport defunct pay-TV service in Australia

C7 Sport was a pay-TV service in Australia, owned and run by Seven Network. The service was carried on the Austar and Optus Vision pay-TV networks between 1995 and 2002. Seven unsuccessfully pursued court action against competitors, seeking damages of $480 million, but lost the case and was described by the judge as exhibiting "more than a hint of hypocrisy" in regard to the issue of price-ramping of broadcast rights.

HOW TO Channel

HOW TO Channel was an Australian cable and satellite television channel. It was carried on the Foxtel Digital, Optus TV featuring Foxtel Digital and Austar Digital platforms. It was owned by Premier Media Group, a 50/50 joint venture of Publishing and Broadcasting Limited and News Corporation.

Ovation (Australian TV channel)

The Ovation Channel was created by Optus Television to "present dance, opera, theatre, literature, jazz, classical music, design and even fashion, food and wine", modelling it on Canada's Bravo!, which formerly focused on such programming.

SelecTV (Australian television)

SelecTV was an Australian satellite based subscription television broadcasting service. As of January 2011, the service is no longer available. Services were carried on the Intelsat 8 satellite.

Galaxy (Australian television) former cable television and satellite television company in Australia

Galaxy is a former provider of pay television programming in Australia via satellite and wireless cable (microwave) delivery methods.

Disney Channel (Australia) Australian TV channel

Disney Channel is a pay television network that is broadcast in Australia. It is the flagship television property owned and operated by The Walt Disney Company in Australia. Launched in 1996, the network is targeted towards children and their families, with original series and movies.

Expo Channel

Expo Channel is an Australian home shopping channel. It is owned by parent company Direct Group Pty Ltd, a marketing and direct sales company based in Sydney, which also owns sister channel TVSN.

TVSN

TVSN is an Australian and New Zealand broadcast, cable television and satellite television network specializing in home shopping. It is owned by parent company Direct Group Pty Ltd, a home marketing and shopping company based in the Sydney suburb of Frenchs Forest, which also owns sister channel Expo.

Channel V Australia, stylized as Channel [V], was an Australian subscription television music channel that is available on Foxtel, Optus TV and Austar satellite and cable services. It was also previously available in New Zealand on TelstraSaturn's cable TV service in Wellington, Kapiti and Christchurch, until a channel shake-up occurred under new owners TelstraClear in 2002.

National Indigenous Television Australian television channel

National Indigenous Television (NITV) is an Australian free-to-air television channel that broadcasts programming produced largely by Indigenous Australians.

Digital television in Australia comes in many forms:

Sky News Extra is an Australian 24-hour cable and satellite public affairs news channel owned by Foxtel.

Movie Network Channels Australian television movie service

Movie Network Channels was an Australian premium television movie service that consisted of five original channels, two SD timeshifts and three HD simulcasts. Its main competitor was Showtime. Movie Network channels were originally only available through Optus TV, who produced and part-owned the channels prior to 1 January 2000.

The distribution of cable television around the world:

References

  1. "We don't love pay-TV like the rest. So what's Foxtel really worth?". Crikey. 10 July 2012. Retrieved 15 January 2015.
  2. "THE NETFLIX CHALLENGE: The Two Major Hurdles In The Australian Market For The Service Transforming The TV Industry". Business Insider. 25 August 2014. Retrieved 15 January 2015.
  3. Bertolus, Phil (2 February 1995). "AT HOME WITH PAY TV". The Age Green Guide . p. 1. Retrieved 27 January 2010.
  4. Oliver, Robin (6 March 1997). "Galaxy of stars but light on hard info". Sydney Morning Herald . p. 8. Retrieved 27 December 2009. In addition to its sports network, already operating, Galaxy trebled the choice on Friday when Showtime, a premium movie channel, and Encore, a movie favourites channel, got under way.
  5. Wilmoth, Peter (15 April 1997). "Do we really need pay-TV". The Sunday Age . p. 5. Retrieved 27 December 2009. TV1 channel, the service's fourth channel of the eight planned, which was launched on 2 April
  6. Browne, Rachel (22 April 1995). "Galaxy takes knife to fees". The Sun-Herald . Sydney. p. 23. Retrieved 21 December 2009. XYZ Entertainment is launching the other four Galaxy channels today. They are a documentary channel Quest, children's and cult TV channel Max, general entertainment channel Arena and music channel Red.
  7. Potter, Ben (19 September 1995). "Handful of households switch on to cable". The Age . p. 6. Retrieved 1 January 2010.
  8. Potter, Ben (23 October 1995). "No fanfare as Foxtel hits the airwaves". The Age . p. 6. Retrieved 20 February 2010.
  9. Walker, David (14 March 1997). "Ballarat backs new cable roll-out". The Age . p. 3. Retrieved 20 February 2010.
  10. "Pay TV operator offers free phone in bush". The Australian . 14 December 1999. p. 32.
  11. Simpson, Kirsty (21 May 1998). "Business: Lights out for Galaxy". The Age . p. 1. Retrieved 26 February 2010.
  12. Anne, By (3 June 1998). "Business: Foxtel pulls off coup in battle for pay TV". Sydney Morning Herald . p. 31. Retrieved 26 February 2010.
  13. Daniel, By (28 February 1999). "Pay TV audience doubles". The Sun-Herald . Sydney. p. 33. Retrieved 26 February 2010.
  14. Joyce, James (29 May 1998). "Friday Guide: ECT's New Pay-TV Vision". Newcastle Herald . p. 2. Retrieved 30 April 2010.
  15. Mathieson, Clive (10 July 1998). "Austar expands pay TV interests". The Australian . p. 23.
  16. Allen, Jodi (28 August 1998). "PayTV Hope Looms on Region's Horizon". Illawarra Mercury . p. 7. Retrieved 30 April 2010.
  17. Manktelow, Nicole (13 March 2001). "Information Technology: ACT Debuts Video On Demand". Sydney Morning Herald . p. 8. Retrieved 14 July 2010.
  18. Manktelow, Nicole (7 August 2001). "Information Technology: Mix Of TV Gets Canberra On Cable". Sydney Morning Herald . p. 1. Retrieved 14 July 2010.
  19. http://www.astra.org.au/industry/history
  20. Bolt, Cathy (12 April 2006). "$20m float for pay-TV player". The West Australian . Perth, Australia: West Australian Newspapers Limited. p. 58.
  21. Chessell, James (20 August 2010). "City Beat: Bruce Gordon's SelecTV to make changes". The Australian . Retrieved 20 August 2010.
  22. Downie, Graham (19 December 2007). "TransACT in Vic move". Canberra Times . p. 6.
  23. Hopewell, Luke (August 2015). "ACCC Gives TPG The A-OK To Buy iiNet". Gizmodo. Retrieved 20 August 2015.
  24. "iiNet to deliver TV over internet". The Sydney Morning Herald. Australian Associated Press. 12 April 2010. Retrieved 13 April 2010.
  25. Sinclair, Lara (24 November 2009). "Finance: Fetch locks in TV partners". The Australian . p. 21. Retrieved 13 April 2010.
  26. http://www.cnet.com.au/foxtel-on-xbox-360-channels-pricing-announced-339306661.htm Foxtel on Xbox 360 Pricing Announced
  27. "Time called on WIN's pay TV company". The Spy Report (Media Spy). Retrieved 2 March 2011.